Advies gevraagd voor netwerkkabels en inrichting meterkast!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulani
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-03 21:59
Hallo allemaal,

Een week geleden heb ik hier een post geplaatst over het leggen van netwerkkabels naar mijn overkapping voor een access point en camera. Dankzij jullie duidelijke adviezen weet ik nu precies hoe ik dit ga aanpakken. Super bedankt daarvoor!

Zoals sommigen misschien herkennen, leidt het ene project al snel tot het volgende, en nu ben ik van plan om mijn meterkast een renovatie te geven. Met alle kabels, hubs en bridges wordt het daar namelijk een beetje een rommeltje. Daarom zou ik graag jullie advies willen over het volgende:
  1. Voor de binnenkabels naar de wandcontactdozen wil ik UTP CAT6A gebruiken en voor buiten FTP CAT6A. Zijn dit beiden stugge kabels? Ik vind het soms lastig te zien, haha.
  2. Ik heb online wat materialen gevonden (zie hieronder). Sluit dit goed op elkaar aan?
  3. Het patchpaneel dat ik wil gebruiken is STP. Kan ik hier zowel UTP- als CAT5-kabels op aansluiten, of geeft dat problemen?
  4. Hoe zouden jullie de meterkast inrichten? Een plank monteren en daarop het patchpaneel en de switch plaatsen, of alles aan de muur hangen?
  5. Hoe sluiten jullie bridges en hubs aan, zoals die van Tado, Hue, en In-Lite? Direct op de switch/modem of via een patchpaneel? (Zie foto’s)
  6. Hebben jullie nog andere tips of adviezen?
  7. Klopt mij tekening met hoe ik het wil vormgeven?
Alvast bedankt voor het meedenken!.

Materiaal:

Patchpaneel: https://www.netwerkkabels...cat6a-stp-24-poorts-zwart

Switch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE https://ubcenter.com/p/unifi-switch-lite-16-poe/

Acces Point (buiten): Ubiquiti UniFi U7-Outdoor https://www.wifishop.nl/p...FT69HELDPy6BRA-bmkwmog2qw

Router (optioneel, heb nu een standaard Ziggo modem/router): Ubiquiti Unifi Cloud Gateway Ultra https://www.routershop.nl...2ASw4AEAQYASABEgJXI_D_BwE

Netwerkkabel buiten: FTP Cat6a https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-pe-fca-1.html
Netwerkkabel binnen (muren): UTP Cat6a https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FP7MslHxD4HqbF6K4Rp-CggY5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhkLx0yOyPcq0cceldclCxJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4XpQF8u6HCsMSN_wRoGZf4kfPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wp0AahXizstzqpK1kk3kYaJn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Mva2TC0mzyf6rsyjvl427KGBxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVaK1qXyPWV6JbNWv1YNYQhn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Aulani op 17-09-2024 14:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 17-09-2024 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 361276 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:13:
Je hebt 16 poorten op je switch ik weet niet hoeveel je wilt gaan aansluiten maar ander zou ik de kabels labellen en direct aansluiten op de switch zonder patch paneel, scheelt ook weer een extra knooppunt.
Een patchpaneel voegt geen extra knooppunt toe. D'r zit geen logica in zo'n ding, dus het maakt geen extra hop in je netwerk. Ik zou juist alles netjes aansluiten op een patchpaneel en dat labelen.
• Voor de binnenkabels naar de wandcontactdozen wil ik UTP CAT6A gebruiken en voor buiten FTP CAT6A. Zijn dit beiden stugge kabels? Ik vind het soms lastig te zien, haha.
Waarom FTP? Ik zou gewoon overal CAT6 UTP pakken. FTP voegt weinig toe. Het verschil tussen stug en soepel merk je direct.
• Het patchpaneel dat ik wil gebruiken is STP. Kan ik hier zowel UTP- als CAT5-kabels op aansluiten, of geeft dat problemen?
Zo gewoon moeten werken
• Hoe zouden jullie de meterkast inrichten? Een plank monteren en daarop het patchpaneel en de switch plaatsen, of alles aan de muur hangen?
Als je ruimte hebt voor een plank en je daar alles op kan monteren zou ik dat doen. Maar dan wel op zo'n manier dat je altijd makkelijk bij de kabels kan.
• Hoe sluiten jullie bridges en hubs aan, zoals die van Tado, Hue, en In-Lite? Direct op de switch/modem of via een patchpaneel? (Zie foto’s)
Een patchpaneel gebruik je voor de vaste kabels in je woning. Dus van meterkast naar kamer. Aan beide kanten daarvan ga je met een patchkabel naar de switch of naar het enddevice.

Een hub zou ik met een kabel op de switch aansluiten, als die binnen de meterkast zit. Geen enkele reden om daar een patchpaneel tussen te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 17-09-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
Aulani schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:46:
Voor de binnenkabels naar de wandcontactdozen wil ik UTP CAT6A gebruiken en voor buiten FTP CAT6A. Zijn dit beiden stugge kabels? Ik vind het soms lastig te zien, haha.
Gewoon CAT6 kabels gebruiken. CAT6A is helemaal overbodig voor thuisgebruik. Voor naar de overkapping / garage / schuur buiten langs een mantelbuis gebruiken en daar een standaard kabel doortrekken.
Het patchpaneel dat ik wil gebruiken is STP. Kan ik hier zowel UTP- als CAT5-kabels op aansluiten, of geeft dat problemen?
Bij de meeste patchpanelen kan je de verschillende kabels gewoon aansluiten. Als je met keystones werkt dan kan kan voor de diverse kabels de juiste keystones gebruiken.
Hoe zouden jullie de meterkast inrichten? Een plank monteren en daarop het patchpaneel en de switch plaatsen, of alles aan de muur hangen?
Ligt helemaal aan de ruimte in de meterkast. Ook aan je eigen voorkeuren.
Hoe sluiten jullie bridges en hubs aan, zoals die van Tado, Hue, en In-Lite? Direct op de switch/modem of via een patchpaneel? (Zie foto’s)
Apparaten die in de meterkast zitten: aansluiten via een switch of het modem. Niet via het patchpaneel. Dat is overbodig.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Check dit topic eens voor inspiratie: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wat een gigantische toeval.

Ik zit met EXACT dezelfde situatie. Al heb ik het nu al best netjes weggewerkt in de meterkast, maar ik heb recentelijk een 48 poort switch in huis en wil het nu eens netjes hebben.

Ik heb een verticaal mountrek voor 3U gekocht. Daar komen twee patchpanels in, en dus de switch. Die ga ik dan (waarschijnlijk) bovenin de meterkast hangen. Gezien stroom/gas etc gewoon toegankelijk moet blijven.
Achter de patchpanel komt een dubbele wand waar ik alle kabels binnen laat komen, via een groot gat in die dubbele wand laat ik alle netwerkkabels etc komen die dan in de patchpanel moeten.

Verder ga ik het dan strak afwerken met hout. De apparatuur, hue, NVR, modem, 2 nucs, etc, ga ik dan weer ergens ophangen in de meterkast of neerzetten. Moet ik nog even bekijken.

Verder heb ik keystones voor HDMI/USB etc gehaald. Zodat ik ook die kabels kan wegwerken en ik alleen in zicht heb wat werkelijk gebruikt wordt. Wil ik even snel een toetsenbord aansluiten, dan druk ik die zo in de keystone.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Aulani
[quote]TERW_DAN schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:51:
[...]

Een UTP kabel is voor buiten voldoende zeg jij? Ik dacht dat de kabels die buitelingen extra bescherming nodig hebben...?

En een CAT6 is ook voldoende? Een CAT6a is niet meer toekomstbestendig?

• Aulani
RonnieKo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:02:
[...]

Gewoon CAT6 kabels gebruiken. CAT6A is helemaal overbodig voor thuisgebruik. Voor naar de overkapping / garage / schuur buiten langs een mantelbuis gebruiken en daar een standaard kabel doortrekken.

[...]
Is een CAT6a niet meer toekomstbestendig? En voor buiten hoef ik geen extra beveiligde kabel te hebben, een standaard UTP kabel is voldoende?

• Aulani
NeFoRcE schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:49:
Wat een gigantische toeval.

Ik zit met EXACT dezelfde situatie. Al heb ik het nu al best netjes weggewerkt in de meterkast, maar ik heb recentelijk een 48 poort switch in huis en wil het nu eens netjes hebben.

Ik heb een verticaal mountrek voor 3U gekocht. Daar komen twee patchpanels in, en dus de switch. Die ga ik dan (waarschijnlijk) bovenin de meterkast hangen. Gezien stroom/gas etc gewoon toegankelijk moet blijven.
Achter de patchpanel komt een dubbele wand waar ik alle kabels binnen laat komen, via een groot gat in die dubbele wand laat ik alle netwerkkabels etc komen die dan in de patchpanel moeten.

Verder ga ik het dan strak afwerken met hout. De apparatuur, hue, NVR, modem, 2 nucs, etc, ga ik dan weer ergens ophangen in de meterkast of neerzetten. Moet ik nog even bekijken.

Verder heb ik keystones voor HDMI/USB etc gehaald. Zodat ik ook die kabels kan wegwerken en ik alleen in zicht heb wat werkelijk gebruikt wordt. Wil ik even snel een toetsenbord aansluiten, dan druk ik die zo in de keystone.
Wat een toeval! Ik ben wel benieuwd naar de foto's hoe jij het hebt weggewerkt in je meterkast :)

• RonnieKo
Aulani schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:16:
[...]
Is een CAT6a niet meer toekomstbestendig? En voor buiten hoef ik geen extra beveiligde kabel te hebben, een standaard UTP kabel is voldoende?
Nee, CAT6a is niet meer toekomstbestendig dan gewoon CAT6. Zelf heb ik hier CAT5e liggen. Daarmee heb ik alles op minimaal 1000 mbit/s. Dat ligt er nu minimaal 15 tot 20 jaar in huis. CAT6 kan gewoon ook de hogere snelheden aan. Denk dat het spul er nog wel over 10 jaar in ligt.

Voor naar buiten. Wat al aangegeven: Mantelbuis en daar een standaard kabel door heen trekken. Geen moeilijke afscherming doen. Nergens voor nodig.

De snelheid van je netwerk is niet alleen afhankelijk van de kabels. Maar ook van alle andere elementen zoals de aansluiting in de apparaten, de switches, e.d. Zit er één of meerdere apparaten tussen die niet de hoogste snelheid aan kunnen heb je al een flessenhals voor je snelheid. Bedenk ook of je het überhaupt nodig hebt of niet. Over een jaar of 10 zijn er weer nieuwe technieken beschikbaar. Dan is het handig om verder te kijken.

• Aulani
RonnieKo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:39:
[...]

Nee, CAT6a is niet meer toekomstbestendig dan gewoon CAT6. Zelf heb ik hier CAT5e liggen. Daarmee heb ik alles op minimaal 1000 mbit/s. Dat ligt er nu minimaal 15 tot 20 jaar in huis. CAT6 kan gewoon ook de hogere snelheden aan. Denk dat het spul er nog wel over 10 jaar in ligt.

Voor naar buiten. Wat al aangegeven: Mantelbuis en daar een standaard kabel door heen trekken. Geen moeilijke afscherming doen. Nergens voor nodig.

De snelheid van je netwerk is niet alleen afhankelijk van de kabels. Maar ook van alle andere elementen zoals de aansluiting in de apparaten, de switches, e.d. Zit er één of meerdere apparaten tussen die niet de hoogste snelheid aan kunnen heb je al een flessenhals voor je snelheid. Bedenk ook of je het überhaupt nodig hebt of niet. Over een jaar of 10 zijn er weer nieuwe technieken beschikbaar. Dan is het handig om verder te kijken.
Ah top! Dankjewel, heel verhelderend.

Nog een kleine vraag. De kabel naar buiten gaat het laatste stuk binnen het schuurtje naar boven en dan waar de Acces Point en Camera komen klein stukje naar buiten. Dan is nog steeds een standaard UTP kabel voldoende?

• RonnieKo
Aulani schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:08:
[...]
Nog een kleine vraag. De kabel naar buiten gaat het laatste stuk binnen het schuurtje naar boven en dan waar de Acces Point en Camera komen klein stukje naar buiten. Dan is nog steeds een standaard UTP kabel voldoende?
Ja, dat is meer dan voldoende. In de schuur zal je toch een afwerking moeten hebben van de kabel uit de mantelbuis. Vanaf dat punt is het standaard Patchkabels naar de apparaten.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 18-09-2024 11:11 ]

• Aulani
RonnieKo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:10:
[...]

Ja, dat is meer dan voldoende. In de schuur zal je toch een afwerking moeten hebben van de kabel uit de mantelbuis. Vanaf dat punt is het standaard Patchkabels naar de apparaten.
Mijn plan was eigenlijk om de buitenkabels direct vanaf het patch paneel naar de acces point en camera te laten lopen :$ :$

• RonnieKo
Aulani schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:21:
[...]
Mijn plan was eigenlijk om de buitenkabels direct vanaf het patch paneel naar de acces point en camera te laten lopen :$ :$
Niet doen :) Gewoon in de schuur laten uitkomen. Daar afwerken en dan met patchkabels naar de apparaten. Dan heb je de minste problemen. Als je een directe stekker aan de kabel moet maken zit je weer met RJ45 stekkertjes te klooien op kabels die dat eigenlijk niet zouden moeten hebben. Het kost maar een paar euro meer. En als je geen CAT6a maar gewoon CAT6 gebruikt kost het je waarschijnlijk niets meer.

• Aulani
RonnieKo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:32:
[...]

Niet doen :) Gewoon in de schuur laten uitkomen. Daar afwerken en dan met patchkabels naar de apparaten. Dan heb je de minste problemen. Als je een directe stekker aan de kabel moet maken zit je weer met RJ45 stekkertjes te klooien op kabels die dat eigenlijk niet zouden moeten hebben. Het kost maar een paar euro meer. En als je geen CAT6a maar gewoon CAT6 gebruikt kost het je waarschijnlijk niets meer.
Ah super! Afmonteren op een WCD en vanaf daar naar de Acces Point en Camera.

Sorry, maar heb nog een ander probleem waar ik tegenaanloop nu, oeps. Ik wil toch gaan voor een 10 inch 12 Ports patch panel en die ophangen in de meterkast. Alleen voor een 10 inch patch panel kan ik geen mooie wall mount Rack vinden als ophang systeem. Jij toevallig nog ideeën :$
Pagina: 1