Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:31
Ik ben beniewd wat jullie zouden doen in mijn geval. Full Electric of een Hybride warmtepomp?

Situatie:
CV is 14 jaar oud. Het huis is een jaren 70 woning van 170m2. Het is nageisoleerd, maar niet heel recent. Wel hebben we dit jaar al het glas en kozijnen vervangen, daar zit nu triple glas in. Alle kamers behalve de benedenverdieping zijn voorzien van MHI L/L verwarming/koeling. De radiatoren hangen er nog. De benedenverdieping (70m2) is voorzien van 6 groepen vloerverwarming (10cm HoH). Daar zit wel nog een gesloten verdeler met een pomp.

Energieverbruik en opwek
Energieverbruik met bovenstaande opstelling is 1000m3 gas. We hebben een bad dat dagelijks 1 à 2x gebruikt wordt. We wekken +/- 6500 Kwh op met zonnepanelen, waarvan 3000 in huis wordt verbruikt, en 2500 met onze elektrische auto.

Offertes
8745€ na subsidie - Full Electric d.m.v. een WeHeat Sparrow 9KW + RVS 300l boilervat, installatie door Coolblue.Terugverdientijd 7-8 jaar. Dat zou 6 jaar zijn als je mee rekent dat de CV niet vervangen hoeft te worden. Een nadeel is dat de plek waar het boilervat moet komen nog een kleine verbouwing moet ondergaan. Het boilervat zou 2 meter van de uiteindelijke plek geplaatst moeten worden, om het dan later nog eens te verplaatsen. Maar dat lijkt me geen groot probleem?

2852€ na subsidie - Hybride d.m.v. een WeHeat Flint 6Kw, installatie door coolblue. Terugverdientijd 5 jaar.
Voordeel van de Flint t.o.v. de Quatt is dat deze zonder backup van de CV kan draaien. De CV zou dan enkel voor SWW worden gebruikt. Als de CV dan stuk gaat kunnen we deze vervangen door een warmtepompboiler.

Klinken deze opties logisch voor jullie? Ik kan me voorstellen dat 9kw wellicht wat aan de krappe kant lijkt. Maar zoals je aan ons gasverbruik ziet hebben we al een groot deel opgevangen met de L/L units boven. Ook stoken we een houtkachel op erg koude dagen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 09:29
Met 1000m3 gas verbruik per jaar is de 9kW versie al klaar. Die kan je wegleggen. Volgens de @koevlaas2 methode heb je aan een 6kW genoeg. Dit is heel kort door de bocht natuurlijk maar soms worden er WP's aangeboden zonder enige grondslga, groter is in de WP wereld niet altijd sneller en beter, meestal (te) duurder in gebruik en aanschaf.

maar nu komt de grote vraag, op welke temperatuur heb jij je CV ketel staan en je VVW temperatuur. Een full electric WP kan wel maar als je 55 graden nodig hebt om je huis op temperatuur te houden wordt het huilen na het zien van de energierekening. De bedoeling met een WP is om de temperatuur zo laag mogelijk te houden zodat je de warmte die je huis verliest compenseert door dit met de WP aan te vullen. Uiteraard kan een WP ook je huis opwarmen alleen duurt dat wat langer.

Als jij je woning behaaglijk kan houden met bijvoorbeeld 30 graden in de vloer (is al redelijk warm) dan kun je gerust voor een WP gaan.

Er zijn meerdere mensen alhier die hier ervaring mee hebben, je kunt je vraag ook kwijt in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180676

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een bad dat je 1 a 2 keer dagelijks gebruikt heeft natuurlijk wel veel warm water nodig. Als je daarmee nog altijd maar 1000 m3 gas verstookt dan zou ik zeggen dat full electric gewoon kan, vooral als je al vloerverwarming en backup L/L verwarming hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

Die 9 kW zal wel zijn ivm het behoorlijke SWW verbruik.
Waarom kies je niet voor een losse warmtepompboiler met extra spiraal en een kleinere warmtepomp?
Dan kan de warmtepompboiler los van de WP zijn werk doen, en als hij werkeloos toekijkt kan hij meehelpen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
nodri2000 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:46:
op welke temperatuur heb jij je CV ketel staan en je VVW temperatuur.
De VVW staat op 40 graden, en daar was het vorig stookseizoen prima mee warm te krijgen beneden. De CV slaat dan 1x in de vroege ochtend aan voor een run van 60 minuten om de vloer warm te krijgen, en op hele koude dagen dan nog een paar keer kort om hem terug op temperatuur te brengen.

Boven hebben we als experiment een heel jaar de verwarming dicht gehouden om te kijken of we het met de airco's goed warm krijgen. Dat ging makkelijk!

Nu overwegen we boven alle radiatoren weg te halen. Dat zou wat ruimte schelen, en de buizen liggen redelijk in de weg.

Maar nu we naar warmtepompen kijken zou ik toch een jaar willen kijken hoe ver we komen met lage temperatuur verwarming (30-40 graden) boven. De airco's zouden dan alleen voor hele koude of hele warme dagen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:21:
[...]

De VVW staat op 40 graden, en daar was het vorig stookseizoen prima mee warm te krijgen beneden. De CV slaat dan 1x in de vroege ochtend aan voor een run van 60 minuten om de vloer warm te krijgen, en op hele koude dagen dan nog een paar keer kort om hem terug op temperatuur te brengen.

Boven hebben we als experiment een heel jaar de verwarming dicht gehouden om te kijken of we het met de airco's goed warm krijgen. Dat ging makkelijk!

Nu overwegen we boven alle radiatoren weg te halen. Dat zou wat ruimte schelen, en de buizen liggen redelijk in de weg.

Maar nu we naar warmtepompen kijken zou ik toch een jaar willen kijken hoe ver we komen met lage temperatuur verwarming (30-40 graden) boven. De airco's zouden dan alleen voor hele koude of hele warme dagen zijn
Als je het met 40 warm houd in een uur draaien, dan kun je volgens mij zonder problemen ook op 34 ofzo in de winter lange runs maken. Je compenseert dan het 'niet afkoelen' ipv 'opwarmen'.
9 kW klinkt als overkill, maar laat anders iemand langskomen die niet uitsluitend zijn eigen 1 of 2 types warmtepompen verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
paQ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:14:
Waarom kies je niet voor een losse warmtepompboiler met extra spiraal en een kleinere warmtepomp?
Dan kan de warmtepompboiler los van de WP zijn werk doen, en als hij werkeloos toekijkt kan hij meehelpen.
Dit is ook een interessante optie inderdaad. Ik moet me wel even verdiepen in hoe dat werkt. Zijn er installateurs die dit doen? Of is zo'n spiraal meer een DIY project?

Moet ik dan een WP hebben die daarmee compatibel is? Of zou de WeHeat Flint dat ook kunnen?

En maakt her hiervoor uit waar de WPB staat? Moet deze bijvoorbeeld dicht bij de warmtepomp staan?

(sorry, veel vragen, verwijs me vooral door naar een pagina waar dit te vinden is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:24:
[...]

Dit is ook een interessante optie inderdaad. Ik moet me wel even verdiepen in hoe dat werkt. Zijn er installateurs die dit doen? Of is zo'n spiraal meer een DIY project?

Moet ik dan een WP hebben die daarmee compatibel is? Of zou de WeHeat Flint dat ook kunnen?

En maakt her hiervoor uit waar de WPB staat? Moet deze bijvoorbeeld dicht bij de warmtepomp staan?

(sorry, veel vragen, verwijs me vooral door naar een pagina waar dit te vinden is)
Een WPB met extra spiraal gedraagt zich net als een boilervat, alleen heeft ie ook zijn eigen warmtepomp en een eigen verwarmingsweerstand (COP1) EN subsidie :+

Het maakt niet uit waar je WPB staat verder. Als hij maar ergens aan je warm water leiding is geknoopt en verse toevoer heeft. Dichter bij je WP is natuurlijk wenselijk, want ook dat zul je dan moeten aankoppelen, maar dat laatste is dus niet noodzakelijk.

M.a.w.: je ben wat flexibeler op die wijze, en je kunt verwarmen zonder onderbreking. En als je 2 x per dag een bad vult zullen er best wat onderbrekingen zijn lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 17-09-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
De WeHeat Sparrow levert:
(A7/W35) 9 kW
(A-10/W35) 6 kW

Ik weet niet of ik hem dan goed heb omschreven als 9kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:30:
[...]

(A7/W35) 9 kW
(A-10/W35) 6 kW

Ik zou kijken naar het nominale vermogen. Leuk die 9 kW, maar die heb je niet nodig bij +7.
Wel fijn om SWW te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Gekke vraag misschien, maar als de WP en WPB losse systemen zijn. Hoe weet de WPB dan wanneer het nodig is om bij te springen bij het verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:34:
[...]

Gekke vraag misschien, maar als de WP en WPB losse systemen zijn. Hoe weet de WPB dan wanneer het nodig is om bij te springen bij het verwarmen?
Andersom.

Je kan de WP gebruiken om de WPB te helpen SWW te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Is voor zo'n opstelling vereist dat de WP en WPB dicht bij elkaar staan? In ons huis zou de WP naast het huis staan, en de WPB op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Ben bang dat je je een beetje dood staart op het vermogen. Ook hier geldt weer dat het niet nodig is om een 9kW WP te nemen omdat die dan sneller je boiler opwarmt. De temperatuur bij een R32 compressor is 52-53 graden max wat je uit je koudemiddel in het water kunt zetten, daarna springt de backup heater aan.

Andere koudemiddelen is uiteraard andere temperaturen maar ga er maar vanuit dat dit meer energie kost.

Simpelweg, een 9kW unit kan dat vermgoen leveren om je HUIS warm te houden. Die 200-300 lter water doet die met zijn vingers in de neus.
Hier staat een Daikin Altherma unit te draaien (6kW) met een 230ltr boiler vat. Wij met ons 4en hebben deze 1 x leeg (te koud) gehad. Maar dat was omdat puberdochter het nodig vond om na ons 3 er een 45 minuten onder te gaan staan. SWW vat staat op 46 graden en dat werkt hier prima. Bad krijg je daar echt wel mee vol hoor.

Waar je om moet denken is dat je 2 x per dag een bad laat vollopen bij een buitentemperatuur van 0 graden de WP eerst het SWW vat zal opwarmen en daarna pas het huis. Dit wordt bij zulk groot SWW verbruik denk ik wel een dingetje.

Een WPB moet in een koude ruimte staan, die kun je niet ophangen in huis/ zolder. De unut zal dan de binnenruimte gaan afkoelen om het water op te warmen. Meestal hangen ze in de garage/ bijkeuken.

Tot nu toe zie ik alleen Cool Blue staan met een unit die ik niet ken. De gerenomeerde merken Daikin, Mitsubishi, Panasonic, Nibe hebben ook hele goede units.

Staar je niet blind op 1 aanbieder, er zijn er behoorlijk wat meer. Steek je licht op in het door mij al eerder genoemde topic.

PS. 1 a 2 x per dag in bad, zijn jullie daar zo gek op of heb je kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
nodri2000 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:18:
Een WPB moet in een koude ruimte staan, die kun je niet ophangen in huis/ zolder. De unut zal dan de binnenruimte gaan afkoelen om het water op te warmen. Meestal hangen ze in de garage/ bijkeuken.
Ah kijk, dat wist ik niet! Dit geldt neem ik aan niet voor een boilervat als we meteen full electric zouden gaan?

Wat betreft WeHeat t.o.v. andere merken: ik wil graag een beetje tempo maken met het stookseizoen voor de boeg. En ik had het idee dat 2852€ na subsidie voor een hybride WP die 70% van mijn gasverbruik vervangt een redelijke nobrainer was. Zijn dit soort prijzen ook haalbaar bij de wat meer gerenommeerde merken? En enig idee wat daar nu de doorlooptijden zijn?
PS. 1 a 2 x per dag in bad, zijn jullie daar zo gek op of heb je kinderen?
Beide! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:42:
[...]

Ah kijk, dat wist ik niet! Dit geldt neem ik aan niet voor een boilervat als we meteen full electric zouden gaan?

Wat betreft WeHeat t.o.v. andere merken: ik wil graag een beetje tempo maken met het stookseizoen voor de boeg. En ik had het idee dat 2852€ na subsidie voor een hybride WP die 70% van mijn gasverbruik vervangt een redelijke nobrainer was. Zijn dit soort prijzen ook haalbaar bij de wat meer gerenommeerde merken? En enig idee wat daar nu de doorlooptijden zijn?

[...]

Als je 1 jaar langer doet over full electric, dan is juist DAT de no brainer ;)
Bij hybride zul je na die 5 jaar altijd nog onderhoud CV, gasverbruik en vastrecht hebben; bij FE niet.

Waarom moet een WPB in een koude ruimte hangen? :?
De nuance in die opmerking ontbreekt compleet.
Een doorvoer voor lucht aanzuigen (en afvoeren) is zo gemaakt.
En ongeacht boilervat of WPB: hoe kouder de ruimte, hoe groter het standverlies.
In je garage is het dan bijna altijd verloren energie.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 17-09-2024 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
paQ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:53:
[...]

Als je 1 jaar langer doet over full electric, dan is juist DAT de no brainer ;)
Bij hybride zul je na die 5 jaar altijd nog gasverbruik hebben en vastrecht; bij FE niet.

Waarom moet een WPB in een koude ruimte hangen? :?
De nuance in die opmerking ontbreekt compleet.
Een doorvoer voor lucht aanzuigen (en afvoeren) is zo gemaakt.
Ja klopt, maar dan moet daarvoor wel een aansluiting op de WPB voor zijn. Veel hebben dat niet, de nuance zit hem er in dat de uitstoot van een WPB ongeveer 7 graden is, als die dan op zolder zou hangen dan zou die deze afkoelen, gaat best rap met een paar m3/uur. Je kunt die lucht naar buiten afvoeren maar deze zal ook weer ergens vandaan moeten komen.
Vandaar dat ervoor gekozen wordt om een WBP in een garage of onder een afdak oid op te hangen. Daar geeft het niet zoveel als het een paar graden koeler wordt. Een WPB van 200-300 liter heeft nogalwat lucht nodig om op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:42:
[...]

[...]

Niet gevraagd is nooit geweten.
Steek je licht op bij wat installateurs in de buurt, ik kan je nu al wel zeggen dat leveren van een WP het probleem niet is, het instaleren wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

nodri2000 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:13:
[...]

Ja klopt, maar dan moet daarvoor wel een aansluiting op de WPB voor zijn. Veel hebben dat niet, de nuance zit hem er in dat de uitstoot van een WPB ongeveer 7 graden is, als die dan op zolder zou hangen dan zou die deze afkoelen, gaat best rap met een paar m3/uur. Je kunt die lucht naar buiten afvoeren maar deze zal ook weer ergens vandaan moeten komen.
Vandaar dat ervoor gekozen wordt om een WBP in een garage of onder een afdak oid op te hangen. Daar geeft het niet zoveel als het een paar graden koeler wordt. Een WPB van 200-300 liter heeft nogalwat lucht nodig om op te warmen.
Sja ik zie dat toch weer net wat anders.
Hier staat de WPB in de kelder. In de winter zuig ik binnenlucht aan en blaas naar buiten. En in de zomer doe ik het andersom.
Klimaat in de kelder is het hele jaar perfect en constant daardoor!

Achteraf denk ik wel: waarom heb ik niet 200 euro meer betaald voor een extra spiraal. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
paQ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:16:
[...]

Sja ik zie dat toch weer net wat anders.
Hier staat de WPB in de kelder. In de winter zuig ik binnenlucht aan en blaas naar buiten. En in de zomer doe ik het andersom.
Klimaat in de kelder is het hele jaar perfect en constant daardoor!

Achteraf denk ik wel: waarom heb ik niet 200 euro meer betaald voor een extra spiraal. :|
Tja, de meeste huizen in NL hebben geen kelder. Hier in het dorp hebben 4 mensen een WPB laten instaleren en allemaal in de garage. Nu weet ik ook wel dat heel veel mensen die luxe niet hebben. Kelder/ garage is dan wel mooi.

je zegt dat je in de winter binnenlucht aanzuigt en naar buiten blaast, deze binnenlucht zal ergens vandaan moeten komen van buiten. Deze lucht komt weer van buiten dus maak je warm water door je huis af te koelen welke je dan weer moet opwarmen. Dat is eigenlijk een beetje capacitieitsvernietiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

nodri2000 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:23:
[...]

Tja, de meeste huizen in NL hebben geen kelder. Hier in het dorp hebben 4 mensen een WPB laten instaleren en allemaal in de garage. Nu weet ik ook wel dat heel veel mensen die luxe niet hebben. Kelder/ garage is dan wel mooi.

je zegt dat je in de winter binnenlucht aanzuigt en naar buiten blaast, deze binnenlucht zal ergens vandaan moeten komen van buiten. Deze lucht komt weer van buiten dus maak je warm water door je huis af te koelen welke je dan weer moet opwarmen. Dat is eigenlijk een beetje capacitieitsvernietiging.
Valt best mee hoor :)
En de WP verwarmt het huis een stuk efficiënter dan dat de WPB lucht van -2 moet aanzuigen ipv lucht van ca 16 uit de kelder. Zeker als dat elke keer maar 2 uurtjes is. Het verwarmingselement is ook nog niet 1 keer aangeslagen. Hij gaat op de compressor gewoon tot 62 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
paQ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:27:
[...]

Valt best mee hoor :)
En de WP verwarmt het huis een stuk efficiënter dan dat de WPB lucht van -2 moet aanzuigen ipv lucht van ca 16 uit de kelder. Zeker als dat elke keer maar 2 uurtjes is. Het verwarmingselement is ook nog niet 1 keer aangeslagen. Hij gaat op de compressor gewoon tot 62 graden.
Helemaal mee eens, een WP is nou eenmaal een stuk efficienter.
Hier is het SWW 46-48 graden, warm zat voor douche enzo. Kan wel warmer maar dan loopt het energieverbruik flink op. Volgens mij is hier 55 de max, de laatste paar graden voor de legionella run doet die op de heater.
Ons bevalt het prima de VVW staat op 26-32 graden te draaien en daarmee houden we het prima vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:51
LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:30:
[...]

(A7/W35) 9 kW
(A-10/W35) 6 kW

Het gaat om die 6kW bij -10. Dan is deze warmtepomp opzich best oké gedimensioneerd, bij een paar graden boven nul zal hij op z'n minimumvermogen kunnen draaien. In het voor- en najaar kan het lonend zijn om met nachtverlaging te gaan werken vanwege de relatief hoge dagtemperaturen en koude nachten. In de ochtend kan de warmtepomp dan net een zetje geven om je woning lekker op temperatuur te krijgen.

Mijn voorkeur zou overigens niet uitgaan naar een losse warmtepompboiler. Je haalt daarmee een compressor en ventilator die serieus veel lucht verplaatst in huis. Persoonlijk ben ik allergisch voor dat soort geluiden in huis. Bovendien heeft de warmtepomp meer dan genoeg vermogen om ook het warme water te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Dank jullie wel voor het delen van jullie inzichten. Ik ben nu toch overtuigd om voor full electric te gaan, mits de installatie nog voor het eind van het jaar kan, en de terugverdientijd redelijk is.

Ik ga deze en volgende week toch nog eens bij andere installateurs informeren wat ze voorstellen.

Mocht er niet op tijd iets uit komen dan ga ik voor de offerte van Coolblue, om een WeHeat Sparrow te laten installeren. Als ik hier op het forum lees wat er soms voorgesteld wordt dan lijkt mij 8745€ na subsidie geen verkeerd bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

Waar ik niemand over hoor is dat het gasgebruik van 1000 kuub samen gaat met het gebruik van airco,s en een houtkachel .

Als je begint met de grootste vervuiler uit te laten krijg je een heel andere uitkomst.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je bedoelt de houtkachel? Maar die heb je juist het minste nodig en die heeft de minste vaste kosten. Dus financieel is het logischer om het gas de deur uit te doen (inclusief gas opzeggen).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jan2023 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:48:
Waar ik niemand over hoor is dat het gasgebruik van 1000 kuub samen gaat met het gebruik van airco,s en een houtkachel .

Als je begint met de grootste vervuiler uit te laten krijg je een heel andere uitkomst.
Als je 70 m2 vvw hoh 10cm hebt, zegt dat m.i. veel meer dan de houtkachel wel of niet aan hebben.
Die afgifte is dikke prima.

Ik zie dat de Sparrow een minimaal vermogen heeft van 2.2 kW, dus dat is ook best keurig,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:51
LeBrun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:42:
Dank jullie wel voor het delen van jullie inzichten. Ik ben nu toch overtuigd om voor full electric te gaan, mits de installatie nog voor het eind van het jaar kan, en de terugverdientijd redelijk is.

Ik ga deze en volgende week toch nog eens bij andere installateurs informeren wat ze voorstellen.

Mocht er niet op tijd iets uit komen dan ga ik voor de offerte van Coolblue, om een WeHeat Sparrow te laten installeren. Als ik hier op het forum lees wat er soms voorgesteld wordt dan lijkt mij 8745€ na subsidie geen verkeerd bedrag.
Dat is inderdaad een prima prijs om gasloos te gaan. Al is de markt wel aan het veranderen, de prijzen van warmtepompen zijn behoorlijk omlaag gegaan de laatste tijd. Dit is dan een prijs die ik zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

paQ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:04:
[...]

Als je 70 m2 vvw hoh 10cm hebt, zegt dat m.i. veel meer dan de houtkachel wel of niet aan hebben.
Die afgifte is dikke prima.

Ik zie dat de Sparrow een minimaal vermogen heeft van 2.2 kW, dus dat is ook best keurig,
Daar heb ik het niet over .

De algemene mening in de reakties is dat de topic starter wel genoeg heeft aan zo,n 6 kw
Vanwege zijn gasverbruik van 1000 kuub

Maar er wordt vergeten dat er ook nog airco,s mee draaien en een houtkachel voor verwarming.
Als je dat huis zonder houtkachel wil verwarmen heb je meer vermogen nodig
Dus 9 kw is zo gek nog niet.

Hout stoken is zwaar vervuilend .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die je prima kan opvangen met 70m2 vvw 10 cm hoh :)

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 16:49
Hello, asking for a friend; Hoe staat de 2850 gespecifieerd voor de Flint? Heb zelf nu 3 offertes opgevraagd en laagste dat ik kom is 3725 na subsidie. Dit is wel inclusief een buffervat, wat optioneel is bij de Flint schijnt. En welk gebied zit je? Kan zijn dat ze de randstad overchargen :D Ga iig ook even bij coolblue langs
Pagina: 1