SSD voor oud en nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Familie van mij heeft al 10 jaar onderstaande PC:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-4330 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-H81M-HD3€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 44,90€ 44,90
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 47,90€ 47,90
2MonitorsDell P2314H Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech MK520 Wireless Combo (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NS90€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX100 128GB€ 0,-€ 0,-
1SpeakersLogitech Z130€ 36,79€ 36,79
1PrintersHP OfficeJet Pro 8600 Plus e-All-in-One€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 129,59

Vandaag kreeg ik bericht dat ze bij het opstarten onderstaand bericht kregen:
Fixing (D) Stage 1: 0% (2265 of 357888); Total: 0%; ETA: 47:04:00 ...
En daar bleef het ook lang op staan. Uiteindelijk hebben ze de PC maar uit en aan gezet en 'skip disk checking' gedaan.

Met mijn Google Skills kom ik uit dat de PC misschien verkeerd uitgezet is (bijv. plots stroom er af) en dat dit dus een controle is van de harde schijf. (ze hebben een SSD als boot en een 1TB HDD voor opslag).
Google vertelt mij ook dat dit het einde is van de HDD.

Gelukkig maken ze met enige regelmaat backups en heb hun nu vertelt dit zo snel mogelijk nog eens te doen. Maar het kopiëren wordt er vaak uit gegooid.
Ik ben er zo ook niet uit wat ze nu het best kan doen met die schijf. Alsnog die check laten doen, of wat anders?

Tenzij jullie Tweakers zeggen dat dit niet het einde is van de HDD, moet ik nu met enige spoed op zoek naar een nieuwe schijf.

Gezien de PC net 10 jaar oud is geworden, heb ik mijn vermoedens dat deze ook wel de langste tijd heeft gehad. Maar om op dit moment nieuwe PC te kopen en alle programma's e.d. over te zetten, opnieuw instellen e.d. is niet praktisch. Dus voor nu, even snel nieuwe opslag.
Maar het liefst doe ik dit wel met een vooruitziende blik.

Ik zie het voor me dat als ze de PC moeten vervangen, dat het een 2e-hands Dell Optiplex o.i.d. wordt of misschien N100-gebaseerd nieuw systeem.
Om nu weer een 3.5" HDD te kopen lijkt me dan niet verstandig, want die kun je niet in dat soort systemen stoppen.

In een Optiplex passen 2.5" SSD's/HDD's, maar in de meeste N100 systemen niet.
Dus liefst een M2. 2280 SSD, die passen in alle systemen.

Maar hoe sluit ik die nu het beste aan op de huidige PC?
Moet ik iets gaan zoeken dat van een SATA-600 connector naar M.2. gaat of juist iets dat de SSD op een PCI slot aansluit?

Ik weet dat er allerlei adapters hiervoor bestaan, maar wat is het meest verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Tenzij jullie Tweakers zeggen dat dit niet het einde is van de HDD, moet ik nu met enige spoed op zoek naar een nieuwe schijf.
Wat wij zeggen, heeft helemaal niks met spoed te maken. Je moet gewoon backups maken van wat er op die HDD staat. Niet "nu omdat hij stuk gaat" maar standaard. Data die maar op 1 schijf staat, mag geen waarde hebben.
Gelukkig maken ze met enige regelmaat backups en heb hun nu vertelt dit zo snel mogelijk nog eens te doen. Maar het kopiëren wordt er vaak uit gegooid.
Wat bedoel je met "wordt er vaak uit gegooid"? Hebben ze nu backups van hun bestanden op een andere schijf?

Disk checking is niet per se super bijzonder. Dat doet windows wel vaker als het systeem verkeerd is uitgezet. Heeft niets met de staat van de HDD te maken.
Ik zou een tool installeren om de smart waarden mee te checken en bad sectors mee te bekijken zoals https://hddscan.com/

Maar Windows 10 gaat er soortvan binnenkort uit. Nu nog geld in deze pc steken is het wat mij betreft niet waard. Ik zou serieus gaan overleggen met je familie over een compleet nieuw systeem als de HDD vervangen moet worden.

De andere optie is een 2,5 inch sata ssd kopen als vervanging en accepteren dat je die op de een of andere manier in het nieuwe systeem zult moeten krijgen. Adapters lijken mij geen goed idee.

[ Voor 18% gewijzigd door youridv1 op 17-09-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Niet in paniek raken.

Ga naar de PC toe, zet hem uit, maak hem open en trek de SATA-datakabel (de smalle) uit de harddisk.
Met een beetje mazzel staat de Windows bootsector op de SSD en start de PC dan normaal op.
- als dat zo is, heb je vastgesteld dat je nu alléén problemen met de harddisk.
- als dat niet zo is, sluit je de harddisk weer aan zoals hij zat.
Laat dan de PC gewoon uitrazen (zorg ervoor dat Power mgt hem niet uitschakelt) totdat hij wel opstart.
Als dat neit lukt kun je op de hieronder beschreven manier een USB-stick met Windows 10 erop aanmaken en daamee proberen (dus vanaf USB-stick opstarten en dan kiezen voor "Herstellen") om de Windows 10 weer aan de praat te helpen.

Of de PC wel of niet weer opstart, maak de beslissing zoals @youridv1 hierboven zegt, of je overschakelt op een nieuwe PC.
Je zou namelijk als de PC zelf nog in orde is, vanwege de kosten en het gemak óók kunnen volstaan met de aanschaf van een nieuwe SATA-SSD van 1 TB en daarop m.b.v. een USB-stick Windows opnieuw installeren (géén partities aanmaken, laat Windows het werk doen). Vooraf moet je wel even kijken welke Windows 10 versie erop staat ("Home' of zo en of je een 32 of 64 bits Windows hebt).
De PC voorziet zich daarna automatisch van de legale licentie die je al had.
Daarna zet je de data vanaf backup terug in een map C:\Data, die de harddisk vervangt.

Windows 10 opnieuw installeren:
- zorg voor een werkende USB-stick van minimaal 8GB (let op: alles wat op de stick staat gaat verloren, ook de partities) en ga op een werkende Windows PC ( dat kan dus ook je eigen PC zijn) in de browser naar de Microsoft Windows Media Creator. Maak de juiste selecties (dat kun je op dat moment nog spieken op je eigen PC, bv. in Windows, Instellingen, Algemeen, Info) en kies voor uiteindelijk "Installeren op deze PC" als je op je eigen PC werkt
- maak je PC open en trek alle datakabels los van harddisks en andere SSD's: zorg dat alleen nog de nieuwe SSD aangesloten is
Dit zorgt ervoor dat de alle opstartbestanden alléén op de SSD terecht komen.
- start op vanaf USB-stick en kies voor "Nu installeren" en voor alléén Windows installeren
- desgevraagd verwijder je elke partitie op de SSD, je gaat gewoon verder en je skipt het Windows licentie venster ("heb ik niet", dat komt later vanzelf goed).
- installeer Windows en zorg dat je internetverbinding hebt.
- check of je een legale Windows hebt (Instellingen, bijwerken en beveiliging, Activering: je moet daar een activatie met een digitale licentie zien, Windows haalt de licentie zelf op bij Microsoft).
- na personalisatie van Windows heb je de hele SSD beschikbaar. Je installeert alle updates en je applicaties en je zet je data terug, bv. in een map :\data
- pas hierna sluit je alle overige opslagmedia weer aan

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 17-09-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
youridv1 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:37:
Wat wij zeggen, heeft helemaal niks met spoed te maken. Je moet gewoon backups maken van wat er op die HDD staat. Niet "nu omdat hij stuk gaat" maar standaard. Data die maar op 1 schijf staat, mag geen waarde hebben.

Wat bedoel je met "wordt er vaak uit gegooid"? Hebben ze nu backups van hun bestanden op een andere schijf?
Dat wordt gedaan. Ze hebben dus een interne HDD (die problemen geeft, de SSD niet) en maken daar regelmatig handmatig een backup van naar een externe schijf.

Nadat dit gebeurde, probeerde ze weer mappen/bestanden van de interne HDD naar de externe schijf te kopiëren maar ze geeft aan dat het kopiëren eruit wordt gegooid. Beschadigde mappen o.i.d.
Ben er zelf niet bij dus kan het niet precies uitleggen.
Disk checking is niet per se super bijzonder. Dat doet windows wel vaker als het systeem verkeerd is uitgezet. Heeft niets met de staat van de HDD te maken.
Ik zou een tool installeren om de smart waarden mee te checken en bad sectors mee te bekijken zoals https://hddscan.com/

Maar Windows 10 gaat er soortvan binnenkort uit. Nu nog geld in deze pc steken is het wat mij betreft niet waard. Ik zou serieus gaan overleggen met je familie over een compleet nieuw systeem als de HDD vervangen moet worden.

De andere optie is een 2,5 inch sata ssd kopen als vervanging en accepteren dat je die op de een of andere manier in het nieuwe systeem zult moeten krijgen. Adapters lijken mij geen goed idee.
Dat hou ik inderdaad in het achterhoofd. Daarom dacht ik ook aan een M.2. SSD die ze nu d.m.v. een adapter (bijv.: uitvoering: Icy Box PCIe card with M.2 M-Key socket for one M.2 NVMe SSD) in de huidige PC kunnen gebruiken en als ze dan een keer overgaan op een nieuwe PC, deze SSD ook nog kunnen gebruiken gewoon in een M.2. slot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL8a7iwfPArAKpZNfsh1qWi1gCI=/i/2003175977.jpeg

@Renault Het lijkt wel echt aan de HDD te liggen, niet anders. Zoals gezegd heeft ze de PC uitgezet en opnieuw opgestart en toen 'skip disk checking' gedaan en ze kon toen gewoon de PC gebruiken.
Maar de HDD geeft problemen dat ze dus bijvoorbeeld met kopiëren van bestanden vanaf deze HDD naar de externe schijf dit fouten geeft.

De interne HDD wordt puur als opslag gebruik voor documenten (de map 'mijn documenten', 'afbeeldingen' etc.) staan daar op. Windows e.d. staan op de SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 17-09-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Klinkt alsof de HDD aan het overlijden is als je kopieer fouten krijgt. Dan hoop ik dat ze met die kopie actie niet de oude backup aan het overschrijven zijn. Die HDD zou ik alvast afkoppelen en kijken of je voldoende backups hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Piet91 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:18:
Vandaag kreeg ik bericht dat ze bij het opstarten onderstaand bericht kregen:

Fixing (D) Stage 1: 0% (2265 of 357888); Total: 0%; ETA: 47:04:00 .

En daar bleef het ook lang op staan. Uiteindelijk hebben ze de PC maar uit en aan gezet en 'skip disk checking' gedaan.
Als de HDD echt blijft hangen zal deze dan waarschijnlijk wel "bad/weak sectors" hebben, dat kan gewoon gebeuren door ouderdom/slijtage of door inderdaad een onverwachte afsluiting van het systeem waarbij de stroom er plotseling af is gegaan.

Zoals al aangegeven, regel een eenvoudige nieuwe 2e SATA HDD/SSD schijf en kopieer de data daar naartoe indien mogelijk.
Misschien hoeft deze helemaal niet een zo groot te zijn?
Eventueel V/A?, zelf heb ik daar net ook weer wat eenvoudige SATA SSD's vandaan gehaald. :)

Waarom nu meteen aan een nieuw systeem denken, die PC zal toch nog prima voldoen?

Eventueel:
Gegevens kopiëren van bijna falende HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@The_Doman Dat is dus ook de bedoeling, zoveel mogelijk bestanden van de interne schijf (of evt. de backup van de externe schijf) naar een nieuwe M.2. SSD kopiëren en deze dan terug in de PC te plaatsen.

Maar dan is dus eigenlijk mijn vraag; is die adapter die ik hierboven linkte, geschikt om een M.2. NVME SSD in deze huidige PC te plaatsen op een PCI-slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het moederbord heeft zo te zien 1 slot waarin de M.2-adapter past. In de startpost staat geen videokaart genoemd, dus als dat slot daadwerkelijk vrij is, gaat het werken. Als dat slot al bezet is, zal je een adapter moeten vinden die in een smaller slot (x1 ipv x4 of meer) past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
dcm360 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:31:
Het moederbord heeft zo te zien 1 slot waarin de M.2-adapter past. In de startpost staat geen videokaart genoemd, dus als dat slot daadwerkelijk vrij is, gaat het werken. Als dat slot al bezet is, zal je een adapter moeten vinden die in een smaller slot (x1 ipv x4 of meer) past.
Er zit inderdaad geen videokaart in. (was en is puur een office-pc dus niet nodig).
Het hele PCI verhaal is bij mij wat weggezakt, maar als ik het mij goed herinner past een dergelijke adapter als dit dus in het bovenste slot (PCI-e 2.0 x16)?

EDIT: genoemde adapter was eerste willekeurige adapter die ik zo vond. Nu even iets beter rondgekeken en onderstaand lijkt me ook geschikt: uitvoering: Inter-Tech PCIe Adapter for M.2 PCIe drives
Dat in combinatie met een SSD uit deze lijst: categorie: SSD's

[ Voor 32% gewijzigd door Piet91 op 17-09-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Correct. Voor de volledigheid is met misschien nog wel handig om te weten dat je de PC niet vanaf die SSD zal kunnen starten (want het moederbord is te oud om nvme te begrijpen), maar voor opslag gaat het gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
dcm360 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:31:
Correct. Voor de volledigheid is met misschien nog wel handig om te weten dat je de PC niet vanaf die SSD zal kunnen starten (want het moederbord is te oud om nvme te begrijpen), maar voor opslag gaat het gewoon werken.
Top. Moet ik nu ook nog even een SSD uitzoeken.

Zo kunnen we hopelijk zo snel mogelijk de bestanden hier op zetten (hetzij van de interne HDD, hetzij van de externe schijf) en dan moeten we gaan kijken of we nog wat bestanden van de interne HDD kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Waarom dat extra gedoe met een M2 PCI adapters?
Gebruik gewoon een SATA SSD.
Makkelijk en goed genoeg.

Kan je ook makkelijk tijdelijk aansluiten op je DVD SATA connector om gegevens te copieeren en/of clonen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door The_Doman op 17-09-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@The_Doman Omdat ik ook wel voorzie dat de huidige PC z'n langste tijd heeft gehad.
En een M.2. NVME is dan makkelijk her te gebruiken in een nieuwe (mini)PC dan een SATA SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Piet91 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:54:
En een M.2. NVME is dan makkelijk her te gebruiken in een nieuwe (mini)PC dan een SATA SSD.
Ja, wat je zelf wilt natuurlijk.
Maar dan zit je straks ook weer met een extra PCI-NVME adapter. :)
Een SATA SSD blijft gewoon altijd makkelijk om ergens nog voor te gebruiken is mijn ervaring.

Misschien dan nog handig ook:
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
The_Doman schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:09:
Ja, wat je zelf wilt natuurlijk.
Maar dan zit je straks ook weer met een extra PCI-NVME adapter. :)
Een SATA SSD blijft gewoon altijd makkelijk om ergens nog voor te gebruiken is mijn ervaring.

Misschien dan nog handig ook:
SSD plaatsen en clonen oude SSD
Liever een adapter van €15 waar we niets mee kunnen.
De m.2. SSD kunnen we altijd nog gebruiken voor een nieuw systeem.

TLDR: dit zou toch samen moeten werken (@dcm360 ?
uitvoering: Inter-Tech PCIe Adapter for M.2 PCIe drives
uitvoering: WD Black SN770 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Een goedkope en gemakkelijke andere oplossing:
1. Laat de eigenaar van de pc scandisk starten en helemaal uitlopen
2. Laat ze een externe USB harddisk aanschaffen van pakweg 2 - 5 TB.
Daarop zet je vanaf harddisk of vanaf backup alle data die op de harddisk hoort te staan.
(Bv: uitvoering: Seagate Basic 4TB Zilver)
3. Zodra dat is gelukt trek je (met pc uit) in de pc beide stekkers uit de harddisk.

Ze kunnen dan met minimale moeite en kosten gewoon doorwerken met deze pc en sparen voor een volledig nieuwe pc (laptop?) zonder veel kosten.
De nieuwe harddisk zetten ze dan straks in voor het maken van goed bijgehouden backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Even een update. Heb ondertussen bij hun onderstaande hardware geplaatst:
Heb alles van de HDD naar de SSD gekopieerd en dit gaf inderdaad een enkele keer aan dat een bestand niet gelezen/gekopieerd o.i.d. kon worden en/of beschadigd was.
Heb ook alle gebruikersmappen van de HDD naar de SSD verplaatst.

Naar mijn weten staat nu dus alles van de HDD ook op de SSD. Heb de HDD nog even laten zitten zodat ze zelf ook nog even kunnen checken.
Plan is om daarna de HDD eruit te halen en eens kijken of we nog wat met die schijf kunnen of simpelweg weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Vernietigen met een hamer.
Waarom?
Zoek eens op wat een nieuwe harddisk kost en wat datarecovery kost.
Dan ben je snel klaar schat ik.

Als je twijfelt: bekijk eens de SMART gegevenstabel en plaats die eens in het SMART topic hier.
Dan weet je waarschijnlijk ook waarom de harddisk faalde.
Zie de gratis app https://sourceforge.net/projects/crystaldiskinfo/

[ Voor 44% gewijzigd door Renault op 22-09-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Piet91 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:08:
Naar mijn weten staat nu dus alles van de HDD ook op de SSD. Heb de HDD nog even laten zitten zodat ze zelf ook nog even kunnen checken.
Plan is om daarna de HDD eruit te halen en eens kijken of we nog wat met die schijf kunnen of simpelweg weggooien.
Naast de controle met het genoemde DiskmarkInfo zou de schijf een zgn diagnostic zero-fill format kunnen geven.
Zelf gebruik ik dit tool daar ook wel eens voor, ook met extra info en links naar tools van HDD frabrikanten.
Lowvel : Low Level Format

Misschien voor extra backup/scratch als de schijf nog normaal bruikbaar is?
Pagina: 1