Familie van mij heeft al 10 jaar onderstaande PC:
Vandaag kreeg ik bericht dat ze bij het opstarten onderstaand bericht kregen:
Met mijn Google Skills kom ik uit dat de PC misschien verkeerd uitgezet is (bijv. plots stroom er af) en dat dit dus een controle is van de harde schijf. (ze hebben een SSD als boot en een 1TB HDD voor opslag).
Google vertelt mij ook dat dit het einde is van de HDD.
Gelukkig maken ze met enige regelmaat backups en heb hun nu vertelt dit zo snel mogelijk nog eens te doen. Maar het kopiëren wordt er vaak uit gegooid.
Ik ben er zo ook niet uit wat ze nu het best kan doen met die schijf. Alsnog die check laten doen, of wat anders?
Tenzij jullie Tweakers zeggen dat dit niet het einde is van de HDD, moet ik nu met enige spoed op zoek naar een nieuwe schijf.
Gezien de PC net 10 jaar oud is geworden, heb ik mijn vermoedens dat deze ook wel de langste tijd heeft gehad. Maar om op dit moment nieuwe PC te kopen en alle programma's e.d. over te zetten, opnieuw instellen e.d. is niet praktisch. Dus voor nu, even snel nieuwe opslag.
Maar het liefst doe ik dit wel met een vooruitziende blik.
Ik zie het voor me dat als ze de PC moeten vervangen, dat het een 2e-hands Dell Optiplex o.i.d. wordt of misschien N100-gebaseerd nieuw systeem.
Om nu weer een 3.5" HDD te kopen lijkt me dan niet verstandig, want die kun je niet in dat soort systemen stoppen.
In een Optiplex passen 2.5" SSD's/HDD's, maar in de meeste N100 systemen niet.
Dus liefst een M2. 2280 SSD, die passen in alle systemen.
Maar hoe sluit ik die nu het beste aan op de huidige PC?
Moet ik iets gaan zoeken dat van een SATA-600 connector naar M.2. gaat of juist iets dat de SSD op een PCI slot aansluit?
Ik weet dat er allerlei adapters hiervoor bestaan, maar wat is het meest verstandig?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-4330 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-H81M-HD3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Core 1100 | € 47,90 | € 47,90 |
2 | Monitors | Dell P2314H Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Logitech MK520 Wireless Combo (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | LG GH24NS90 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 7 300W | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Crucial MX100 128GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Speakers | Logitech Z130 | € 36,79 | € 36,79 |
1 | Printers | HP OfficeJet Pro 8600 Plus e-All-in-One | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 129,59 |
Vandaag kreeg ik bericht dat ze bij het opstarten onderstaand bericht kregen:
En daar bleef het ook lang op staan. Uiteindelijk hebben ze de PC maar uit en aan gezet en 'skip disk checking' gedaan.Fixing (D) Stage 1: 0% (2265 of 357888); Total: 0%; ETA: 47:04:00 ...
Met mijn Google Skills kom ik uit dat de PC misschien verkeerd uitgezet is (bijv. plots stroom er af) en dat dit dus een controle is van de harde schijf. (ze hebben een SSD als boot en een 1TB HDD voor opslag).
Google vertelt mij ook dat dit het einde is van de HDD.
Gelukkig maken ze met enige regelmaat backups en heb hun nu vertelt dit zo snel mogelijk nog eens te doen. Maar het kopiëren wordt er vaak uit gegooid.
Ik ben er zo ook niet uit wat ze nu het best kan doen met die schijf. Alsnog die check laten doen, of wat anders?
Tenzij jullie Tweakers zeggen dat dit niet het einde is van de HDD, moet ik nu met enige spoed op zoek naar een nieuwe schijf.
Gezien de PC net 10 jaar oud is geworden, heb ik mijn vermoedens dat deze ook wel de langste tijd heeft gehad. Maar om op dit moment nieuwe PC te kopen en alle programma's e.d. over te zetten, opnieuw instellen e.d. is niet praktisch. Dus voor nu, even snel nieuwe opslag.
Maar het liefst doe ik dit wel met een vooruitziende blik.
Ik zie het voor me dat als ze de PC moeten vervangen, dat het een 2e-hands Dell Optiplex o.i.d. wordt of misschien N100-gebaseerd nieuw systeem.
Om nu weer een 3.5" HDD te kopen lijkt me dan niet verstandig, want die kun je niet in dat soort systemen stoppen.
In een Optiplex passen 2.5" SSD's/HDD's, maar in de meeste N100 systemen niet.
Dus liefst een M2. 2280 SSD, die passen in alle systemen.
Maar hoe sluit ik die nu het beste aan op de huidige PC?
Moet ik iets gaan zoeken dat van een SATA-600 connector naar M.2. gaat of juist iets dat de SSD op een PCI slot aansluit?
Ik weet dat er allerlei adapters hiervoor bestaan, maar wat is het meest verstandig?