[Ziggo > Odido] Twijfel over overstap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-02 18:31
Zit te denken om overstap te maken van Ziggo naar Odido.

Indien je gebruik gaat maken van hun standaard kastje, heb je dan ook tot achterin de tuin bereik ( 30 meter van meterkast af )

Wil niet met extra apparatuur zoals versterkers gaan werken.

Heb nu een eigen router in gebruik met Ziggo.
Tp link router van 200 euro en vraag me af of het bereik en sterkte met Odido net zo goed is.

Lees een en ander dat er max 32 cliënts aan apparaat van Odido kan hangen.

Stel ik wil gebruik maken van eigen router bij Odido, ik lees dat de monteur dat niet voor je doet/regelt?

Ik ga niet zelf zoals ik hier lees in configuratie klooien met wan vlan instellingen etc.

Ben bang niet zon goede modem/router te krijgen die zelfde sterkte en bereik heeft zoals ik nu heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@rjozzie ik heb je bericht even afgesplitst vanaf Twijfel om over te stappen Ziggo > Odido. Het heeft de voorkeur om zulke vragen in een los topic te beantwoorden.

Dat gezegd hebbende, zonder een fatsoenlijke tekening van je huis is het lastig in te schatten wat je bereik met je apparatuur gaat zijn. Het is echter wel zo dat het vrij eenvoudig is om je eigen router aan de Odido verbinding te knopen. Zou je met ons kunnen delen om welke TP-Link router het gaat?

Je zou dan, met onze hulp, de juiste instellingen kunnen doen, en daarmee gewoon je eigen apparatuur kunnen blijven gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 16-09-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
rjozzie schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:19:
Zit te denken om overstap te maken van Ziggo naar Odido.

Indien je gebruik gaat maken van hun standaard kastje, heb je dan ook tot achterin de tuin bereik ( 30 meter van meterkast af )

Wil niet met extra apparatuur zoals versterkers gaan werken.

Heb nu een eigen router in gebruik met Ziggo.
Tp link router van 200 euro en vraag me af of het bereik en sterkte met Odido net zo goed is.

Lees een en ander dat er max 32 cliënts aan apparaat van Odido kan hangen.

Stel ik wil gebruik maken van eigen router bij Odido, ik lees dat de monteur dat niet voor je doet/regelt?

Ik ga niet zelf zoals ik hier lees in configuratie klooien met wan vlan instellingen etc.

Ben bang niet zon goede modem/router te krijgen die zelfde sterkte en bereik heeft zoals ik nu heb.
toon volledige bericht
Gewoon je eigen router achter die van Odido hangen.
Vanaf Odido LAN naar TP-link WAN en je IP wat je op de TP-link krijgt, opgeven als DMZ-bestemming in de Odido.
Als je niet werkt met port-forwarding en dergelijken, hoeft dat DMZ-gebeuren helemaal niet, dan volstaat het vanaf Odido LAN naar TP-link WAN een kabel te prikken.
Het enige waar je op moet letten is dat ze niet toevallig in hetzelfde subnet staan, 192.168.1.x bijvoorbeeld maar daar kom je snel genoeg achter als je het probeert.

Maar waarom overstappen als het goed werkt en je tevreden bent?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17
@Ora et Labora kosten?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:36
Als je niet zelf de kabels wilt inpluggen zou ik niet overstappen. Odido is een stuk goedkoper (waarschijnlijk de reden dat je overstapt) doordat ze wat minder goede service bieden.

Als je het prima vindt om wat kabels in te pluggen en aan de telefoon bij de hand genomen te worden is odido goed. Als je achterover wilt leunen met een "hij doe t nie" , pak dan kon of Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:31
Die router van je - gebruik je die als router, of als access point?

Als je hem als access point gebruikt, en dus het wifi netwerk gebruikt wat je TP link uitstraalt, maakt het natuurlijk geen fluit uit hoe sterk het wifi van Odido is. Je gebruikt het namelijk toch niet, want je pakte altijd al die van je TP link - en dat veranderd niet.

En nee, Odido installeert alleen hun eigen deel. Maar afhankelijk van hoe je het aangesloten hebt praat je over hooguit je TP link opnieuw opstarten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Heb de Archer AX6000 router.
Het werkt nu wel goed met Ziggo maar vind het te duur en vraag me af indien je met Odido een lagere ping hebt of iptv tv kijken dan beter gaat tov ziggo internet tv kijken.
Of lagere ping daar ook verschil mee maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
De kast van ziggo(routerfunctie) staat nu in bridgemodus zodat ik mijn eigen router kan gebruiken. Geen idee of ik mijn eigen router dan als eigen router gebruik of als accespoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:36
Lagere ping is vooral belangrijk bij voetbalwedstrijden waarbij je buren ook kijken. (Was afgelopen wedstrijden leuk, zoek filmpjes maar op).

Ja, die archer kan je gewoon achter de odido modem hangen, dan heb je eigenlijk dezelfde opstelling als nu, maar dan met glasvezel of adsl.

Je gebruikt je eigen router als router, maar die post was beetje raar.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 16-09-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
De Archer dus gewoon achter de odido modem hangen, betekent odido moet hun kastje ook in bridgemodus zetten door klantenservice of doet de monteur dat die dan toch langskomt?

Bij ziggo deden ze dat op afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:28

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ora et Labora schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:32:
[...]

Gewoon je eigen router achter die van Odido hangen.
Vanaf Odido LAN naar TP-link WAN en je IP wat je op de TP-link krijgt, opgeven als DMZ-bestemming in de Odido.
Nee, gewoon nee, ten eerste is odido lan naar tplink wan dubbel nat, dubbele dhcp, en nog meer ellende, en ten tweede is iets in een DMZ hangen sws not done, dat is alleen voor luie mensen, of test doeleinden.

Dan kun je beter odido lan in tplink lan doen (en op tplink dhcp etc uit), dan heb je gewoon een wireless AP die odidio dhcp en netwerk doorgeeft. (mits die tplink dat kan, maar dat lijkt mij wel)

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-09-2024 08:53 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Ze zetten hem niet voor je in bridgemodus.
De volgende vraag is waarom je dat per se wil. Ik had met Ziggo ook bridgemodus omdat de DHCP van Ziggo niet goed werkte, maar bij Odido omdat het wat lastiger was weinig aan veranderd - want het was iets meer gedoe om dat aan te passen ipv DHPC aan mijn kant uit te zetten (en had wel andere dingen te doen ipv dat allemaal uitzoeken).

[ Voor 30% gewijzigd door Nat-Water op 16-09-2024 08:57 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Omdat de router van Ziggo veel minder goed is dan mijn eigen. Daarom in bridge laten zetten zodat ik mijn eigen netwerk gebruik.
Achterin de tuin 30 meter nu gewoon bereik zonder versterkersbof wat dan ook.
Dat had ik met alles in 1 kastje van ziggo niet en waarschijnlijk met Odido ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
rjozzie schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:57:
Omdat de router van Ziggo veel minder goed is dan mijn eigen. Daarom in bridge laten zetten zodat ik mijn eigen netwerk gebruik.
Achterin de tuin 30 meter nu gewoon bereik zonder versterkersbof wat dan ook.
Dat had ik met alles in 1 kastje van ziggo niet en waarschijnlijk met Odido ook niet
Bridge heeft weinig met je bereik te maken. Had je bij Ziggo ook niet hoeven doen, gewoon even inloggen op het router, wifi uitschakelen en je eigen AP erachter hangen was voldoende geweest.

Maar je hebt dus mazzel, want je 'probleem' heb je al opgelost - je zit al op je eigen wifi-netwerk, namelijk op die van de TP Link. Gewoon je TP Link bedraad op de Zyxel van Odido aansluiten - zoals je nu aangesloten bent op de router van Ziggo, en dan zal het het waarschijnlijk (na een reboot) gewoon doen. Mag je zelf kiezen welke van de 2 je in Bridge-modus zet. En dan weer inloggen op de Zyxel om wifi uit te zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Nat-Water op 16-09-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Wat is in bridge modus laten zetten dan?
Ik hoor het al ...ben niet zon it tweaker als jullie. Ik wil gewoon eens glasvezel proberen en kijken of het mijn tv kijken ervaring verbetert (kijk vaak iptv via internet bekabeld.

Wil echter in huis en tuin niet inboeten op wifi sterkte en bereik aangezien dat nu heel goed is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
Odido heeft een bedenktijd van 14 dgn. ná activeren van aansluiting. Gezien zij via glasvezel gaan en Ziggo via coax kun je ze prima een poosje naast elkaar hebben draaien. Is het niks dan mik je het weer in de doos en stuur je het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Coax van ziggo gebruik ik niet . Er gaat een utp internet kabel in mijn media next box

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
rjozzie schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:08:
Coax van ziggo gebruik ik niet . Er gaat een utp internet kabel in mijn media next box
Dat gebruik je wel. Op de plek waar Ziggo je huis binnenkomt is een Coax-aansluiting. Daar zit een splitter, waarvan 1 coax-kabel naar je TV gaat, en de andere naar je Ziggo-router.

Maar je kan het prima naast elkaar gebruiken, zoals @ThinkPad zegt. Ik heb ook een maandje overlap gehad tijdens overstappen. (Daarna trouwens nooit meer teruggekeken naar Ziggo.. met haar lagere snelheid voor een hogere prijs. Extra voordeel was dat ipv een lelijk punt in de huiskamer glasvezel gewoon in de meterkast binnenkomt)

[ Voor 16% gewijzigd door Nat-Water op 16-09-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:35

D4NG3R

kiwi

:)

rjozzie schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:08:
Wellicht niet (direct) om je TV van zenders te voorzien, maar een coaxaansluiting is wel waar Ziggo jouw huis binnen komt.

Waar @ThinkPad op doelt is dat je ze dus een week of twee naast elkaar kan draaien omdat ze via andere soorten aansluitingen het huis binnen komen. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Er gaat geen coax naar mijn tv. Er gaat een internet kabel mijn tv Ziggo media mini next kastje. Die heeft geen coax nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Ah okay. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Thanks voor support allemaal.
Laat mijn bevindingen wel weten als ik overstap heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-04 11:47
Als je beeldkwaliteit belangrijk vindt moet je niet overstappen op Odido, Ziggo is daar veel beter in.

Maar je kan inderdaad gewoon je router aan de modem hangen. Je moet dan wel op de router DHCP uitzetten, je modem gaat dan DHCP doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 22:24
Mijn broer heeft ook glasvezel van Odido, we gebruiken de router functie van Odido, maar hebben de we wifi uitgezet. We hebben in zijn huis 3 * TP-Link Deco M4 neergezet ivm een bekabelde backbone.

Hij switched ieder jaar van ISP, dus kan dit nu helemaal gemakkelijk doen. De monteur hoeft alleen maar Wifi uit te zetten, al kan deze in theorie ook gewoon aanblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Hoe heet het dan zoals ik het nu heb?
De ziggo kast staat in bridgemodus.

Op mijn TP link router staat volgens mij dhcp aan.

Gebruik ik mijn router dan als eigen router if als access point?

Had ik de ziggo kast niet door ziggo in bridge moeten zetten om eigen router netwerk te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
En hoe zijn de ervaringen van mensen hier die gewoon alleen alles van odido zelf gebruiken na afsluiten/installatie monteur. ( Zonder extra versterkers) Dus gewoon hun modum/router kast , verder niets.
Is het bereik dan ruimschoots voldoende? ( 30 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:39
Hier sinds een paar weken Odido.
Beeldkwaliteit is prima, al kijken wij eigenlijk nooit TV.
Aansluiten was ook zo geregeld, monteur moest een patch omzetten in de POP.
Daarna aansluiten in huis, uurtje en toen was alles goed.
WiFi vanaf het modem werkte op zich wel, maar geen 30 meter vanaf de meterkast.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:05
whiner schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:32:
Als je beeldkwaliteit belangrijk vindt moet je niet overstappen op Odido, Ziggo is daar veel beter in.

Maar je kan inderdaad gewoon je router aan de modem hangen. Je moet dan wel op de router DHCP uitzetten, je modem gaat dan DHCP doen.
Volgens mij geld dat alleen als je tv kijkt via een coax-kabel. OP geeft aan dat hij de Next Mini gebruikt. Dat is een los boxje die via UTP aangesloten wordt. De Odido-box maakt gebruik van een soortgelijke opstelling. Ik sluit me aan bij het advies om de tp-link gewoon achter de zyxel aan te sluiten.

Als OP handiger was met netwerken, dan zou ik adviseren om de zyxel helemaal over te slaan en de tp-link rechtstreeks via VLAN300 aan te sluiten, scheelt toch weer een 'hop' en dus latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
CrankyGamerOG schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:52:
[...]

Nee, gewoon nee, ten eerste is odido lan naar tplink wan dubbel nat, dubbele dhcp, en nog meer ellende, en ten tweede is iets in een DMZ hangen sws not done, dat is alleen voor luie mensen, of test doeleinden.

Dan kun je beter odido lan in tplink lan doen (en op tplink dhcp etc uit), dan heb je gewoon een wireless AP die odidio dhcp en netwerk doorgeeft. (mits die tplink dat kan, maar dat lijkt mij wel)
Het spijt me maar dat is echt onzin.
Dubbel DHCP heb je geen last van omdat je naar je WAN gaat van je TP-link. Er is geen verschil als je ISP DHCP uitgeeft. Alleen als je en apparatuur op je Odido en apparatuur op je TP-link gaat aansluiten wat elkaar moet kunnen bereiken kun je hinder ondervinden.
Dubbel NAT is heden ten dage geen enkel probleem meer, daar is echt niets van te merken.
DMZ is juist een goede oplossing, hetzelfde effect als Ziggo in Bridge en je eigen router erachter zoals het nu ook staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:28

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ora et Labora schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:20:
[...]

Het spijt me maar dat is echt onzin.
Dubbel DHCP heb je geen last van omdat je naar je WAN gaat van je TP-link. Er is geen verschil als je ISP DHCP uitgeeft. Alleen als je en apparatuur op je Odido en apparatuur op je TP-link gaat aansluiten wat elkaar moet kunnen bereiken kun je hinder ondervinden.
Dubbel NAT is heden ten dage geen enkel probleem meer, daar is echt niets van te merken.
DMZ is juist een goede oplossing, hetzelfde effect als Ziggo in Bridge en je eigen router erachter zoals het nu ook staat.
Je hebt een dubbele DHCP server in je netwerk, met dus wss 2 verschillende subnets zonder routering naar elkaar. Als je dus idd iets op lan2 van odidio aansluit kom je in een ander subnet dan achter de tp link.

Dubbel NAT kan wel degelijk een probleem zijn. (success met voice verkeer)

DMZ is geen BRIDGE.

Netste oplossing is gewoon LAN -> LAN , dan is het gewoon een wireless AP die de routering van odido krijgt

[ Voor 13% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-09-2024 11:37 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
CrankyGamerOG schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:33:
[...]

Je hebt een dubbele DHCP server in je netwerk, met dus wss 2 verschillende subnets zonder routering naar elkaar. Als je dus idd iets op lan2 van odidio aansluit kom je in een ander subnet dan achter de tp link.

Dubbel NAT kan wel degelijk een probleem zijn. (success met voice verkeer)

DMZ is geen BRIDGE.

Netste oplossing is gewoon LAN -> LAN , dan is het gewoon een wireless AP die de routering van odido krijgt
Dubbel NAT is met de huidige routers echt geen enkel probleem meer, ook niet met voice, werkt uitstekend.
Er is slechts 1 DHCP actief op je gebruikte LAN dus dat is geen probleem als je alleen apparatuur achter de TP-link aansluit.
DMZ is in geval van TS waarschijnlijk niet eens nodig, daarom zei ik ook, als je poorten forward kun je DMZ gebruiken, anders hoeft dat niet of je doet het 2x zonder DMZ.
En DMZ is zeker wat anders als Bridge maar het effect is hetzelfde en met de huidige routers is dat echt geen enkel probleem meer in tegenstelling tot een jaar of wat geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Ga je een lagere ping echt merken tov ziggo bij het kijken naar wedstrijden via iptv ?
Rolt de bal op beeld dan nog vloeiender zichtbaar bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:16
rjozzie schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:22:
Ga je een lagere ping echt merken tov ziggo bij het kijken naar wedstrijden via iptv ?
Rolt de bal op beeld dan nog vloeiender zichtbaar bijvoorbeeld?
Daar heeft de ping geen invloed op, misschien dat je het merkt als je competitief gamed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjozzie
Thanks
Pagina: 1