Upgrade en vervangende componenten, of nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ktistes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-10 08:49
Net drie jaar geleden heb ik met hulp van jullie onderstaande pc samengesteld, met het idee dat deze ooit een upgrade kon krijgen als de gpu's weer wat redelijker geprijsd waren (tot nu toe nog niet nodig gevonden).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 384,16€ 384,16
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1070 ACX 3.0€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 158,46€ 158,46
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 52,07€ 52,07
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 763,69

Helaas start sinds een week of twee de pc niet meer op, in een ander topic hier achterhaald dat het vrij waarschijnlijk aan het moederbord ligt. Ik dacht het moederbord dan maar te vervangen, maar kom er achter dat moederborden voor deze cpu vrijwel niet meer te verkrijgen zijn. Er lijkt nog een aardige voorraad H510M (en andere wat oudere chipsets) borden te zijn, maar volgens mij is dat best een downgrade van de B560 die ik nu had. Verder misschien hier en daar nog een Z590 bord, allemaal flink aan de prijs.

Het enige wat ik nog kan vinden wat hier en daar op voorraad is voor redelijke prijzen, is een ASUS PRO Q570M-C/CSM. Een bord waar ik maar weinig informatie over kan vinden, buiten dat het een op business gericht bord is. Een reddit post vermoedde dat het eigenlijk een Z590 chipset is, met wat extra features voor bedrijven. Maar dus geen idee of dit een beetje prestaties kan leveren. Er zitten bijvoorbeeld geen heatsinks op, en kan niks vinden over of de processor vol zou kunnen draaien. Iemand ervaring met dergelijke borden?
Op V&A staat nog een relatief dure optie, en een relatief goedkope (een bordje dat niet zo goede reviews had).

Ik zit nu een beetje in dubio; een gok nemen op een onbekend bord, wat mindere borden proberen, gokken op V&A, en wat als niet (alleen) het mobo kapot blijkt te zijn, of m'n verlies nemen en met de BBG een nieuw systeem samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik overweeg om binnenkort mijn monitor te vervangen door een 27" 1440p exemplaar. Buiten het dagelijkse gebruik game ik zo nu en dan, dat wil ik dan ook wel soepel op 1440p kunnen doen. Geen competitive games of iets dergelijks overigens, dus hoef ook niet het onderste uit de kan te halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het een vervangend mobo wordt, misschien tot €250 daarvoor, liefst minder.
Als het een nieuwe cpu en mobo wordt dan richting de €500.
Videokaart in de orde grootte €400 lijkt me redelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zo veel mogelijk van bovenstaande systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een nieuw moederbord, en een gpu.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De huidige pc gebouwd met het oogpunt dat hij vrij stil zou zijn. Dat was redelijk gelukt, en zou ik graag zo houden. LED doe ik niet aan.

Ga je overklokken?
Nee niet als dat niet nodig is.

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk een sanity check; is het nog de moeite waard dit systeem te repareren en een upgrade te geven? Of verstandiger om de boel om te bouwen richting de laatste BBG?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45
die Asus pro is veel te duur, dat is zonde.
Is tweedehands een optie voor je?

Alternatief op dit moment is overstappen naar amd, maar dan heb je ook nieuwe ramsticks nodig.

Dan zou je
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray

uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS (kan ook met wifi voor tientje meer)

uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR

Ben je voor ongeveer 500 aan onderdelen kwijt.

[ Voor 60% gewijzigd door 99ruud99 op 16-09-2024 08:31 ]

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Eens met @99ruud99
RAM en CPU kan je waarschijnlijk wel weer via V&A verkopen (zorg dan wel dat die zeker weten werken, of dat je iets van garantie geef). Een nieuw moederbord voor een verouderd socket lijkt mij een beetje zonde.

Voor de videokaart kan je altijd naar de Best Buy Guide: Beste videokaart voor 1440p-gaming kijken. Die raadt nu de 7700 XT aan, die net ietsje boven de €400 zit. uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB heeft Tweakers bijvoorbeeld getest en een "excellent" award gegeven.

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Net even kort gezocht naar socket1200 en daar is inderdaad vrij weinig nog te vinden. Je kunt, zoals Ruud al aangeeft, tweedehands kijken. Kijk bijvoorbeeld eens naar een van de advertenties van deze tweaker.

Ik denk dat het nog een paar jaar te vroeg is om een volledige upgrade van je systeem te doen als ik zo eens kijk naar wat je al hebt. Een build van 3 jaar oud van zo'n 1200 euro(?) moet echt nog wel twee jaar meegaan.

Ik heb zelf een hele tijd een 1070 gebruikt op een 1440p monitor. Dat gaat best goed in vrijwel alle games, maar moderne games die veel leunen op DLSS of vergelijkbare systemen (Starfield, Wukong enzovoort), dat gaat bijna niet meer. Laagste setting Starfield was volgens mij een onstabiele 30 fps.

• 99ruud99
@Bverhoe maar nu kan je nog wel makkelijk onderdelen verkopen, straks niet meer :(

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:55
Eens met @99ruud99.

Je hebt degelijke componenten gebruikt destijds, dus je komt weg met alleen CPU, moederbord, RAM en GPU.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 221,51€ 221,51
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC€ 489,-€ 489,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 109,79€ 109,79
Totaal€ 969,30

Om de kosten te drukken kun je ook voor een AM4 gebaseerd systeem gaan, maar dan kom je de volgende keer wel in de situatie die je nu ook hebt, waar je cpu en moederbord en RAM tegelijk moet vervangen. Beetje uitstel van executie, maar op korte termijn een stuk goedkoper.
Je RAM is vlot zat, dus dat kan mee.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 174,99€ 174,99
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 83,85€ 83,85
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC€ 489,-€ 489,-
Totaal€ 747,84

• Ktistes
Bedankt voor de reacties allen!

@99ruud99 @Bverhoe Een tweedehands sta ik wel voor open, en dan zou ik voor relatief weinig geld klaar zijn. Systeem heeft idd rond de 1200 gekost, voelt toch zonde om nu al af te schrijven.
Maar met een tweedehands is het natuurlijk ook weer een risico dat het over een jaar ofzo weer fout gaat. Plus het bordje wat gelinkt werd zou beperkingen hebben met de ram slots icm de koeler die ik heb. Ga er van uit dat het nog wel zou passen, maar ook weer een risicotje. Maakt het nog uit dat het een bord van een oudere generatie is, al dan wel weer een relatief wat luxere chipset?

Alternatief wat @99ruud99 @Joe28965 en @youridv1 voorstellen is dan inderdaad wel interessant, en dan proberen nog wat te krijgen voor de cpu en ram (mits werkend). Irritant dat ik ze niet los kan testen zonder eerst ergens een moederbord vandaan te halen.
Maar dan ben ik inderdaad voor 'slechts' een nieuw moederbord, cpu en ram klaar, naast de gpu.
Moet het ram ook echt vervangen worden in dat geval, of is het meer een nice to have?

• 99ruud99
Als je naar am5 wilt wel, omdat die geen ddr4 reepjes aan kan.

• Ktistes
Duidelijk, en AM5 lijkt dan wel de verstandige keuze omdat als ik over een jaar of 5 (of later) iets moet vervangen dan is AM4 inmiddels wel uitgefaseerd. AM5 mogelijk ook als ik zo rond kijk, maar waarschijnlijk nog niet zo lang dat er niks meer voor te krijgen is.
Ik was benieuwd, doen mensen echt vaak een cpu upgrade? Als je niet voor een budget model was gegaan lijkt me dat zelden de moeite waard toch?

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Je ziet nu nog wel eens dat mensen met een Ryzen 1XXX (2017) of 3XXX (2019) hier reageren en dan wordt nog wel eens aangeraden om gewoon de 5700X3D te pakken (die begin dit jaar nog uitkwam), omdat die ook een enorme sprong is en je dan voor €200 eigenlijk weer een vrij goede pc hebt.

AMD heeft gezegd AM5 tot minimaal 2027 te ondersteunen. AM4 is ook al 7 jaar oud en daar kwam dus begin dit jaar nog een nieuwe CPU voor uit. Eentje die ook nog echt best wel de moeite waard is ook.

Dus je zou in 2028-2029 misschien ook nog wel gewoon de laatste AM5 erin gooien en dan heb je misschien niet meer "het nieuwste van het nieuwste" maar waarschijnlijk meer dan genoeg om gewoon weer een tijdje op te gamen.

Maar natuurlijk, dit is wel allemaal glazen bol kijken.

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Ik was benieuwd, doen mensen echt vaak een cpu upgrade? Als je niet voor een budget model was gegaan lijkt me dat zelden de moeite waard toch?
In sommige gevallen is het zinvol. Vaak voor productiviteit en soms voor gaming. Stel je hebt een PC gebouwd en raakt een jaar later verslaaft aan Cities Skylines of dat soort simulaties, dan kan het wel eens zinvol zijn om naar een krachtigere CPU over te gaan.

Echter, voor de meeste gamers zal een normale CPU (i5 / Ryzen 5) al makkelijk 5 jaar meegaan, en als je wat meer geld uitgeeft aan bijvoorbeeld de beroemde 7800x3d, dan zal die vrijwel nooit je bottleneck worden. Voorwaarden is wel dat je wensen/eisen in de loop der tijd niet veranderen, maar daar kun je bijna niet op voorsorteren.

Ik houd altijd (heel grofweg) aan: als je een goede bang-for-buck PC bouwt zonder te veel budget onderdelen, dan moet die 5 jaar vlekkeloos meegaan als de rest van de variabelen hetzelfde blijven. Na 5 jaar de GPU upgraden en dan kan je nog eens 2-3 jaar vooruit. Dan wordt het tijd om de boel te verkopen (mooie prijs want de GPU is relatief actueel) en een nieuw systeem te bouwen.

Als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik overschakelen naar het AM5 systeem van @youridv1 , anders ga je pleisters plakken en dat is zonde.

• Ktistes
Simulatie spellen wil ik nog wel eens spelen inderdaad, dus wat dat betreft is een goede cpu wel een aandachtspunt.

Ik ga denk ik voor de AMD Ryzen 7 7700. Wat betreft de eventuele upgradebaarheid in de toekomst, zien jullie nog meerwaarde in een ASUS ROG Strix B560E-F ten opzichte van de borden die @99ruud99 en @youridv1 voorstelden? Als ik het goed zie heeft deze een PCI-e 5.0 x16 aansluiting, wat misschien in de toekomst wel nuttig kan zijn. Of is dat echt verre toekomst?

• youridv1
Ik besteed bewust geen aandacht aan pcie5.0 omdat het de meerprijs naar mijn mening niet waard is.
https://www.techpowerup.c...4090-pci-express-scaling/

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:49
Heel eerlijk ik gebruik nog een 8700K (met overclock) in combinatie met een RTX 4070 en daarvoor zat er een RTX 2070 in en daarvoor een GTX 1070. Met andere woorden de cpu vervangen ga je game technisch weinig mee winnen, zeker niet wanneer je een gpu van 400 euro op het oog hebt.

Ik zie bijvoorbeeld een Z590 bord voor minder dan 80 euro; uitvoering: Biostar Z590MHP. Waarom zou je die niet gewoon pakken in plaats van 400-500 euro in een nieuw platform te steken waar je toch geen meer fps van krijgt?

Overigens is dit blijkbaar het topic; PC start niet meer op Daarin zie ik niet of je het beste advies dat is gegeven hebt gevolgd; opstarten met één van de RAM sticks. Je moet minimaal 4 pogingen doen meer te weten. Ik zie nauwelijks terugkoppeling wat je hebt geprobeerd.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 17-09-2024 13:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
Als de wens is om naar een AM5 systeem te gaan is het misschien een optie om een 7900GRE GPU te nemen i.p.v. een 7800XT.
Ik besef dat dit wat met je budget doet, maar voor de lange termijn misschien goedkoper.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ktistes schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:06:
[...]
Tja, wat is vaak?

Bij AMD was het de afgelopen jaren lekker makkelijk: AM4 is zo lang ondersteund geweest, dat je er verschillende generaties CPU voor kunt krijgen. Dus spaarde je jezelf een moederbord en mogelijk ook RAM uit en had je toch weer een vers systeem. Zelfs op dit moment kun je behoorlijk goede X3D-CPU's kopen voor die socket, waarmee je een Zen 1-systeem relatief goedkoop nieuw leven kunt inblazen.

Bij Intel is het altijd gokken. Had je een 8e-gen CPU, dan kon je na een BIOS-upgrade ook een 9e-gen plaatsen. Maar geen 10e of 11e, want die hadden een andere socket en chipset nodig.

De 12e-, 13e- en 14e-gen CPU's delen dan weer wel een socket, en de x6xx en x7xx-chipsets ondersteunen ook alle drie de generaties.

Dus dat kan interessant zijn, als je toevallig in het begin van zo'n treintje van generaties zit, hoewel de winst niet extreem groot is. Tenzij je van een i5 naar een i9-xxxxK gaat natuurlijk, maar dat kan ook binnen je huidige generatie.

Jij hebt een 11e generatie CPU met moederbord - helaas de laatste generatie met Socket 1200. Je zal dus sowieso een nieuw moederbord moeten kopen om naar de 12e/13e/14e-generatie te gaan. Het scheelt dat die moederborden er in twee smaken zijn: met DDR4 en met DDR5-ondersteuning. Koop je jezelf zo'n bord met DDR4-sloten, dan kun je dus volstaan met een moederbord en CPU-upgrade. Je huidige RAM zet je dan dus over.

Bijvoorbeeld een i5-12600K (gemiddeld zo'n 180 euro) en een moederbord met Z790-chipset (vanaf zo'n 180 euro) en je hebt een PC die flink sneller is dan jouw i7-11700 non-K. Die kun je nog tot en met de 14e generatie upgraden. En de i5-12600K is nog overklokbaar ook.

En mocht je toch vermogen tekort komen, dan kun je daar zelfs een i9-14900K (ongeveer 600 euro) inzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-09-2024 16:08 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Ktistes
Inmiddels nog een verdere test gedaan met de bestaande pc, maar tevergeefs. Vrij zeker dat het moederbord gesneuveld is, en vervangen is eigenlijk niet makkelijk te doen voor een fatsoenlijke prijs en kwaliteit. Dus ga wel doorzetten om een overstap te maken naar AMD.

Heb nog wat rondgekeken, en met jullie adviezen erbij, op twee opties gekomen; een enigszins budget optie, en een standaard optie
Budget:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 149,90€ 149,90
1MoederbordenMSI Pro B650-S WiFi€ 139,43€ 139,43
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 107,71€ 107,71
Totaal€ 397,04

En de standaard optie:
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
Totaal€ 508,22

Prijsverschil een honderd euro, verschil is 2 cores, integrated graphics, en een andere audiochip. Ga ik de komende 5 jaar die 2 cores missen, en het geluid merken?

Grafische kaarten nog niet heel diep in gedoken, zo te zien wel een AMD Radeon. Vat ik het aardig samen door te stellen dat bij 1440P op ultra in laten we zeggen cyberpunk;
7700 XT: 60-80 fps
7800 XT: 90-100 fps
7900 GRE: 120+ fps

Om hier ook gebruik van te kunnen maken kijk ik ook naar een nieuwe monitor, heb de AOC Q27G3XMN op het oog.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ktistes schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:06:
Bij Intel niet wegens 10% tot als je geluk hebt 20% sneller per core gaan.

Bij AM4 kunnen veel gebruikers vrij goedkoop voor 50 of 75% snellere cores gaan. Dat is in Intel termen 2 of 3 sockets verder gaan.

Het soort games dat je speelt een belangrijke factor. Er zijn shooters die berucht zijn voor de CPU-bottleneck en gebruiken de 8 cores.

The Finals is een goed voorbeeld. Gemaakt voor snelle PC's en low settings helpt niet om de game op trage PC's speelbaar te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt0HukjqX4NHh4hfKeWMOmKTwoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GwycuIyQKt0KavJw9VtZJlv1.jpg?f=user_large

Mijn 5800X3D wordt in drukke momenten zwaarder belast en GPU load kan onder 90% en zelfs richting 80% zakken.

Voor meer details over een game dat schaalt met de Cinebench multi-threading score van 8 core CPU's:
rapture in "Game PC Future proof (?) 1440p 144+Hz"

Ook typisch aan shooters zoals een recente Battlefield, Call of Duty,... is dat ze met elke update, battle pass of season 10% CPU load erbij kunnen doen totdat je CPU door de hoeven zakt.

Ik zou met een Ryzen 7700 beginnen wegens de gameconsoles hebben 8 cores en de games zijn ook voor 8 cores geschreven. In 3 tot 5 jaren kan je zien hoe de CPU- en GPU-markten erbij liggen en welke upgrades voor AM5 dat je goedkoop kan krijgen.

• Ktistes
Bedankt voor de toelichtingen @youridv1 , @Heroic_Nonsense , @rapture.
Met jullie tips en nog wat rond te kijken ga ik denk ik voor het volgende lijstje:
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 175,05€ 175,05
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Challenger 16GB OC€ 459,-€ 459,-
Totaal€ 963,27

Nog een paar vragen;
Bij de gpu zie ik mensen klagen over coil whine, is dat een veel voorkomend probleem? Ben meestal wel gevoelig voor dit soort piepjes en tonen.
Voldoet de voeding nog (volgens mij wel)?
Bij het geheugen wordt in recensies gesproken over een probleem met EXPO, is dat relevant?
Windows licentie, kan die mee van bestaand systeem of een nieuwe nodig?

Enkel nog een nieuwe monitor uitzoeken. Wordt mogelijk toch de Dell G2724D. De AOC Q27G3XMN ziet er ook goed uit, maar hoe meer ik er over lees hoe vaker ik vaker ik opmerkingen ik zie over VRR flicker en backlight flicker.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:13

MsG

Forumzwerver

Welke symptomen vertoont je huidige pc dat je specifiek het moederbord verdenkt? Als eens een ander component uitgesloten? Ik verdenk zelf eerder slijta-onderdeel nummer 1, de voeding. Wellicht eens met een andere voeding proberen of de boel wel start?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik heb zelf nog nooit een apparaat met coilwhine gehad, maar ik begrijp dat het erg irritant is inderdaad. Ik heb het idee dat aardingsproblemen soms worden verward met coilwhine, vooral als volgens de klager het geluid uit de speakers komt. Coilwhine komt echt uit het apparaat zelf - het is het trillen van elektrische componenten onder spanning.

Gekraak en gepiep uit speakers is meer een aardings- of afschermingsprobleem dat op te lossen is. Coilwhine los je niet op - dan moet je het apparaat vervangen. Veel fabrikanten zien coilwhine niet als een probleem en vervangen niet onder garantie.

Problemen met EXPO wil je niet als je voor een AMD gaat - dan moet je zelf aan de slag met het tunen van je RAM. Tenzij je dat handmatig tunen leuk vindt natuurlijk, koop je beter een setje dat geen EXPO-problemen heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 01-10-2024 07:15 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• youridv1
coil whine is naar. Mijn videokaart heeft er last van. Het is een hoog piepend/knarsend geluid wat lijkt te schalen met framerate. Je hoort het vaak alleen onder hoge belasting en/of hoge framerate en niet in idle. Het is ook niet luid ofzo. Ik game met een open back koptelefoon of speakers en hoor het nooit. Ik hoor het tijdens het testen van mijn overclocks met stresstest software
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:13:
Coilwhine los je niet op - dan moet je het apparaat vervangen. Veel fabrikanten zien coilwhine niet als een probleem en vervangen niet onder garantie.
Dit is onzin. Coil whine los je op door te achterhalen welke spoel op je print de herrie maakt en daar wat aan te doen zoals een druppel lijm tussen de spoel en de print te doen. Het is een fysieke trilling die je gewoon kunt dempen.

[ Voor 40% gewijzigd door youridv1 op 01-10-2024 09:09 ]

• Ktistes
MsG schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 00:07:
Welke symptomen vertoont je huidige pc dat je specifiek het moederbord verdenkt? Als eens een ander component uitgesloten? Ik verdenk zelf eerder slijta-onderdeel nummer 1, de voeding. Wellicht eens met een andere voeding proberen of de boel wel start?
Ik heb de voeding met een multimeter kunnen testen, alle spanningen waren goed. Misschien dat ik nog een oude voeding ergens vandaan kan halen om te testen, maar ik verwacht er niet veel van.
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:13:
Problemen met EXPO wil je niet als je voor een AMD gaat - dan moet je zelf aan de slag met het tunen van je RAM. Tenzij je dat handmatig tunen leuk vindt natuurlijk, koop je beter een setje dat geen EXPO-problemen heeft.
Maar als ik het goed begrijp is EXPO wel nodig om de geadverteerde snelheden te halen toch?

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ktistes schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb de voeding met een multimeter kunnen testen, alle spanningen waren goed. Misschien dat ik nog een oude voeding ergens vandaan kan halen om te testen, maar ik verwacht er niet veel van.

[...]

Maar als ik het goed begrijp is EXPO wel nodig om de geadverteerde snelheden te halen toch?
EXPO (net als Intel's XMP) is een door de geheugenfabrikant voorgeprogrammeerd overklokprofiel op je RAM-stick. Je kunt de waarden ook handmatig invoeren natuurlijk - het effect is dan hetzelfde. Dat is wel voor gevorderden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:13

MsG

Forumzwerver

Ktistes schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

[...]

Dat zegt niet altijd alles, want zelfs een lege batterij kan een bepaalde spanning halen, tenzij je er een belasting op zet. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat een voeding bijvoorbeeld onder load een bepaalde spanning niet meer correct levert. Ik zou het dus zeker uitsluiten met een andere (leen)voeding.

Rest mijn vraag nog hoe je zo specifiek op het moederbord uitkwam. Zeker als een andere voeding nog niet eens is geprobeerd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Ktistes
MsG schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:30:
[...]
Rest mijn vraag nog hoe je zo specifiek op het moederbord uitkwam. Zeker als een andere voeding nog niet eens is geprobeerd.
In het andere topic, hierboven ergens gelinkt, heb ik al het een en ander geprobeerd. Na je bericht van vandaag bedacht ik me dat ik nog een oude pc in de berging heb staan. Die voeding heb ik er vandaag nog even aan gehangen, met hetzelfde resultaat. Inmiddels ook van de tech support van de fabrikant terug gehoord, die geven ook aan dat, met alles wat ik geprobeerd heb, het het meest waarschijnlijk is dat het moederbord defect is.

• Ktistes
Onderdelen zijn besteld, dit is het geworden:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 221,53€ 221,53
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OG OC Edition 16GB GDDR6€ 499,-€ 499,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 107,73€ 107,73
Totaal€ 1.007,26

ASUS heeft een cashback actie op het moment waar ik gebruik van kan maken, scheelt toch weer een beetje waardoor een iets beter presterende gpu wel te doen vond. Wel bijzonder hoe snel prijzen soms veranderen, was mijn lijstje definitief aan het maken, en in die periode ging het bij amazon toch weer €15 omhoog.
Nog even overwogen om toch naar een 7900 GRE of een Nvidia 4070 (super) te gaan, maar dat zou toch weer 80 tot 150 euro aan het budget toevoegen, en dan kom je weer op een punt waar je voor nog eens €50-100 erbij nóg weer een stapje omhoog kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Ktistes op 02-10-2024 09:02 ]

Pagina: 1