Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 10:39
Dag allemaal,

Mijn zelfbouw pc heeft drie jaar lang zonder problemen gedraaid, tot afgelopen week. Hij stond in (als het goed is) in slaapstand. Met het aanzetten ging de indicatie led wel branden, maar verder gebeurde er niets. Uiteraard een paar keer geprobeerd opnieuw op te starten, maar geen succes.
Kast open gemaakt; als ik hem aanzet ging er 1 casefan draaien, schokken de fans van de gpu af en toe even, en ik zie dat bij de post status checker foutmeldingen branden bij de CPU en DRAM.
Ik heb nog gecheckt of het toevallig een issue met de gpu was (die is al wat ouder), maar ook zonder deze gebeurt er niets.

Gezien de storingsled's leek het me een issue met het moederbord (de kans dat de cpu en ram tegelijkertijd kapot gaan leek me niet zo groot). Ik had gezien dat bij anderen met soortgelijke meldingen het hielp om CMOS te resetten. Met de jumper geprobeerd, maar dat deed niets. Daarna door de batterij er een tijdje uit te halen. Dat had als gevolg dat nu alle fans gaan draaien bij opstarten, ook die van de voeding en cpu koeler. Maar verder helaas nog steeds niets.

Mijn vraag aan jullie, wat nu? Zijn er nog dingen die ik kan proberen of testen? Of moet ik op de gok onderdelen gaan vervangen, in de hoop dat het probleem daar zit?

Specificaties;
CPU: Intel Core i7 - 11700
Mobo: ASRock B560 Steel Legend
Geheugen: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS
GPU: GTX 1070
SSD: samsung 970 evo
Voeding: Corsair RM650x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 16:25
Ik begin altijd even met controleren van de psu (voeding module/power supply unit), ik heb het makkelijk want heb diverse peecees met grotendeels gelijke psu’s er in: kan dus uitwisselen.

Als je dit niet kunt kun je meten aan de psu met een volt-meter/multimeter in spanning-stand of alle gespecificeerde spanningen aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Zo kaal mogelijk opstartem dus alleen met CPU en geheugen.
Die CPU heeft toch video onboard als het goed is?
RAM voor de zekerheid ook herplaatsen, eventueel ook met één module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
ParkOverall schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:15:
Ik begin altijd even met controleren van de psu (voeding module/power supply unit), ik heb het makkelijk want heb diverse peecees met grotendeels gelijke psu’s er in: kan dus uitwisselen.

Als je dit niet kunt kun je meten aan de psu met een volt-meter/multimeter in spanning-stand of alle gespecificeerde spanningen aanwezig zijn.
De psu had ik nog niet aan gedacht. Deze net nagelopen, maar lijkt gewoon te functioneren. Helaas nog niet de oorzaak gevonden, wel weer een ding om af te strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
The_Doman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:47:
Zo kaal mogelijk opstartem dus alleen met CPU en geheugen.
Die CPU heeft toch video onboard als het goed is?
RAM voor de zekerheid ook herplaatsen, eventueel ook met één module.
Ja onboard video, heb al eens geprobeerd daarop op te starten zonder de gpu, maar had geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Iemand nog een suggestie wat ik kan proberen om te achterhalen waar het probleem zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ktistes schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:47:
Iemand nog een suggestie wat ik kan proberen om te achterhalen waar het probleem zit?
Soms wil het weleens helpen om het geheugen te 'reseaten', ofwel geheugen eruit en opnieuw er goed indrukken. Anders is wellicht idd je moederbord ter ziele.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Opstarten met maar 1 ram stick al gedaan? Kijk in je moederbordhandleiding in welk slot hij moet in die configuratie (meestal de tweede van links) en doe dat met alle sticks.

Als dat ook niks doet zijn je enige opties onderdelen uitwisselen zoals bord, CPU, voeding etc. indien mogelijk.

Als dat niet mogelijk is of je onderdelen moet kopen zou je ook kunnen overwegen afscheid te nemen, maar dat is aan jou. Een celeron/pentium voor dat platform zou niet duur moeten zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:00
Opstarten als kaal moederbord zonder RAM geeft meestal wat "piepjes" van het moederbord. Dus ook even SSD en zo los trekken. Dan kan je nog steeds niks, maar dan weet je wel dat het Bios opstart. Bios reset is dan nog een optie als dat niet werkt. Gebeurt er dan nog steeds niks, dan is moederbord kapot of CPU.

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 07-09-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Bedankt, nog een paar dingen om te proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Wat is de uitkomst van het onderzoek? Meest waarschijnlijk lijkt mij defect ram en niet een defect moederbord.

Deze test adviseer ik:
-starten met stick A in slot 1
-starten met stick A in slot 2
-starten met stick B in slot 1
-starten met stick B in slot 2

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Vervang de cmos batterij. Als die helemaal leeg is dan verhindert dat vaak het opstarten van de pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktistes
@W1ck1e Dat is een goeie, die kan ik nog proberen.

@sdk1985 Ik heb geprobeerd met de sticks eruit en opnieuw erin, een keer met ze van plaats gewisseld, en een keer 'kaal' geprobeerd, alles zonder effect. Zoals jij voorstelt kan ik nog eens proberen. ZIjn overigens 4 slots, en in de handleiding stond niets over welke te gebruiken bij een enkele stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Ktistes schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:10:
@W1ck1e Dat is een goeie, die kan ik nog proberen.

@sdk1985 Ik heb geprobeerd met de sticks eruit en opnieuw erin, een keer met ze van plaats gewisseld, en een keer 'kaal' geprobeerd, alles zonder effect. Zoals jij voorstelt kan ik nog eens proberen. ZIjn overigens 4 slots, en in de handleiding stond niets over welke te gebruiken bij een enkele stick.
Slot 1 werkt samen met 3 en slot 2 werkt samen met 4. Als er iets op het bord kapot is dan kun je dit vaststellen door het scenario waarbij een module niet werkt in 1/3 maar bijvoorbeeld wel in 2 of 4.

Zonder ram start je computer niet door en ga je het dram lampje krijgen.

Bij een slechte cmos batterij resetten elke boot je settings dus gezien hoe je probleem begonnen is lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Aangezien je aangeeft dat de cpu led ook gaat branden is een defecte cpu, de memory controller zit daar tegenwoordig in verwerkt, ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
sdk1985 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:28:
...
Bij een slechte cmos batterij resetten elke boot je settings dus gezien hoe je probleem begonnen is lijkt me niet onwaarschijnlijk.
...
Bij een beetje bijna helemaal lege cmos batterij raken alleen maar de cmos instellingen verloren, bij een helemaal platte batterij is het meer dat deze een soort van sluiting veroorzaakt. Dan wil de pc niets doen. Als dat de oorzaak is is het probleem makkelijk op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
W1ck1e schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:35:
[...]

Bij een beetje lege cmos batterij raken alleen maar de cmos instellingen verloren, bij een helemaal platte
batterij is het meer dat deze een soort van sluiting veroorzaakt. Dan wil de pc niets doen. Als dat de oorzaak is is het probleem makkelijk op te lossen.
Zijn fans gaan aan en hij krijgt fout leds op cpu en dram. Hoe rijm je dit met een sluiting de pc niks doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
sdk1985 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:44:
[...]

Zijn fans gaan aan en hij krijgt fout leds op cpu en dram. Hoe rijm je dit met een sluiting de pc niks doet?
Je hebt gelijk, dat is niet niks. Maar ik bedoel dan pogingen tot opstarten. Het cmos batterijtje vervangen is wel een handeling die weinig werk kost in een desktop (als je een reserve exemplaar hebt liggen tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Batterijtje vervangen, en alle permutaties met 0, 1, en 2 sticks in de verschillende slots geprobeerd, maakte allemaal geen verschil. Denk dat het veilig is om te concluderen dat het aan het moederbord of de cpu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ktistes schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:01:
Batterijtje vervangen, en alle permutaties met 0, 1, en 2 sticks in de verschillende slots geprobeerd, maakte allemaal geen verschil. Denk dat het veilig is om te concluderen dat het aan het moederbord of de cpu ligt.
Als je de rest allemaal zou kunnen testen en succesvol kan laten werken in een andere pc dan waarschijnlijk wel. Succes !

• Ktistes
Nou als iemand een LGA 1200 pc'tje heeft liggen waar ik een weekend mee mag klooien in omgeving Eindhoven houd ik me aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Ik stond eigenlijk op het punt om een nieuw systeem te kopen, maar wil toch wel weten wat nu het probleem is.
Lokaal reparatiezaakje rekent €65 voor een diagnose, dat leek me een beetje gortig. Nu voor €25 een tweedehands cpu gekocht van een tweaker. Werkt het dan, dan was het de cpu. Mocht het daarmee nog steeds niet willen opstarten ben ik er wel redelijk van overtuigd dat het moederbord kapot is. Kan ik daarna op een fatsoenlijke basis kiezen wat ik er mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ktistes schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:04:
Ik stond eigenlijk op het punt om een nieuw systeem te kopen, maar wil toch wel weten wat nu het probleem is.
Lokaal reparatiezaakje rekent €65 voor een diagnose, dat leek me een beetje gortig. Nu voor €25 een tweedehands cpu gekocht van een tweaker. Werkt het dan, dan was het de cpu. Mocht het daarmee nog steeds niet willen opstarten ben ik er wel redelijk van overtuigd dat het moederbord kapot is. Kan ik daarna op een fatsoenlijke basis kiezen wat ik er mee doe.
In het andere topic had ik een z590 bord voor een euro of 60? gelinked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Andere cpu er in gezet, en helaas precies hetzelfde resultaat. Als ik nog meer moeite in wil stoppen zou ik nog andere ram strips kunnen proberen, maar ik denk dat het wel redelijk is om te stellen dat het moederbord kapot is.

@sdk1985 Die heb ik gezien, en ik weet het niet zo goed. Sowieso vreemd dat er in 2024 nog een bord voor deze socket wordt gemaakt. Zo te zien maken ze wel meer borden van dit type, met nog wat andere chipsets. Die borden zien er allemaal hetzelfde uit. Als ik een paar van die borden check met mijn koeler, geeft die aan dat ram beperkt is, oftewel ik kan mogelijk maar 1 strip plaatsen. En wat me ook opvalt is dat de borden geen heatsink op de vrm hebben zitten. Al met al genoeg redenen om aan dit bordje te twijfelen.

Maar goed, alternatieven zijn er ook niet echt. Veel H510 borden. Dealstunter.nl heeft nog een aardige voorraad borden lijkt het. Dat is wel allemaal refurbished..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 19:55
Bedankt voor jullie advies.
Ik heb de AIO intussen teruggestuurd naar Megekko. Hopelijk snel geholpen.
Van een collega krijg ik morgen een goedkope luchtkoeler om mij tijdelijk te helpen.
Ik laat nog wel weten of de AIO effectief de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
@sandpatt verkeerde topic denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 19:55
Oei, inderdaad, excuses!