Naden dakbeschot dichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etisc151
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 11:23
Goedendag,

Momenteel ben ik bezig met een verbouwing van een woning uit 1921. De binnenkant is gestript en kwam daarbij een aantal gaten tegen in het oude dakbeschot.
Het hout rondom de gaten is ook niet al te best, houtrot en houtworm in het dakbeschot dat bestaat uit planken(zie foto).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqd3AERqjpZtWt88y8APUB7bmHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEORaM51Ucr82xwgxL4LPfRq.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUr_jaDMxAV2iAGgIDkoGKC72cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aixz75trAChLIIITU0VEXvo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een deel van het dakbeschot eruit gezaagd en met behulp van een osb3 plaat van 18mm weer dicht gemaakt.

Nu vroeg ik mij alleen af wat een goede manier is om de naden / kieren die overblijven te dichten?
Kan dit met kit? Pur? Of tape? Zoja wat voor soort?
Heeft er iemand hier ervaring mee? Of wat adviseren jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lVE1jVEiGj-bz7Uxvu2gMlik5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONIfiYymFEGzYe6j2LfqMvJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEztcjiMg1X3AaUoye8KVqkBR20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFPIihzeKwvRRD83cLRxgTlS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1fXmMtLmJZ09vatUyMh_O0bljk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8y4DcTC4v1YkZzW7yqUUmHX.jpg?f=fotoalbum_large
Momenteel bestaat het dak alleen uit: dakpannen, panlatten en dakbeschot.
Het plan is wel om alles te isoleren m.b.v. Glaswol, klimaatfolie? en af te werken met een stucplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:08
Ik heb mij dakbeschot aan de binnenkant met dampopen folie bekleed. Vervolgens steenwol en pir. Folie om de tocht door alle kieren tegen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:16
het beste is de buitenkant van je dak bekleden met waterdichte dampopen folie. maar dat is nogal wat werk.
van binnen kun je naden kitten, of met luchtdicht tape afplakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Wij hebben hetzelfde soort huis maar uit 1938.

Ook last van houtworm, we hebben eerst alles volledig laten behandelen gezien alles nu ook open gebroken was. Dus mogelijk ook een idee voor jullie. Al het nieuwe hout heb ik ook preventief behandeld. Verder zag bij ons het dakbeschot er erg goed uit. Geen rotte plekken of delen die vochtig werden na hevige regenbuien.

Daarna hebben we het isolatie (steenwol) aangebracht direct onder het dakbeschot (dus geen folie tussen dakbeschot en isolatie) over de hele gordingen en spantbenen zo’n 21cm. Ook wij hebben kiertjes maar niet dichtgekit of getaped. We zijn nu bezig met de voorzetwanden plaatsen en daarna plaatsen we een dampremmende folie aan 1 stuk door voor de voorzetwanden en dak. Dan is alles in 1 stuk geïsoleerd (doorlopend) van binnen. Geen last van tocht en de dampremmende folie is ook doorlopend van dak naar muur.

In de toekomst willen we dan wel ooit een dampopen folie plaatsen op het dak.

Dicht kitten en tapen was ik huiverig voor. Vocht van binnen kan dan ook moeilijker weg.

Dampopen folie aan buitenkant van het dakbeschot beschermt het dakbeschot dan ook mocht ik ooit lekkage krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:08
No Hands schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:13:
het beste is de buitenkant van je dak bekleden met waterdichte dampopen folie. maar dat is nogal wat werk.
Eens. Maar nogal flinke klus. Daarom had ik de folie aan de binnenkant (tussen de balken) gedaan.

Werkt zo niet (echt) tegen lekkage. Tegelijk: de dakpannen moeten t water al buiten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Dunne multiplex/triplex platen aan de binnenzijde monteren tegen het dakbeschot. Dit maakt het wind/luchtdicht maar houdt het geheel wel dampopen. Je hebt al platen van een paar mm dikte.

De resterende naden/aansluitingen kan je eventueel aftapen.

[ Voor 14% gewijzigd door frennek op 15-09-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
Eerst zorgen dat je 100% zeker weet dat er geen actieve houtworm meer in het hout aanwezig is.
Dus (laten) behandelen en daarna op de plekken waar de houtworm zit zwart papier of karton leggen om te controleren of er nog boorsel van de houtworm uit de gaatjes komt. Houtworm wordt actief wanneer jij zelf niet actief bent dus je zult een tijdje niks op de zolder kunnen doen. Hout wat regelmatig in beweging/trilling is is onaantrekkelijk voor houtworm, vandaar dat je ze meestal tegenkomt in hout wat jarenlang 'stil' zit.
Wanneer je het hout gaat inpakken zonder dat je zeker bent dat de houtworm is verdwenen dan loop je dus het risico dat achter de isolatie/gipsplaten/whatever de houtworm doorgaat met het opeten van je dak, zonder dat je het in de gaten hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 14:37
Goed dat je erover nadenkt hoe je het dak goed luchtdicht kunt krijgen. Deze websites ben ik tegengekomen toen ik nadacht over mijn huis isoleren.

https://www.milieucentraa...tebestrijding/houtwormen/
Soms zijn de gaatjes oud en is de houtworm allang vertrokken. Check dan ook of de worm in het hout actief is, voordat je aan bestrijding denkt. Nieuwe houtwormgaatjes zijn herkenbaar aan de schone, lichtgekleurde binnenkant. Twijfel je, vul de gaatjes dan met bijenwas. Zo herken je vers geboorde gaatjes beter. Boormeel betekent niet per se dat er nog houtwormen zijn; dit kan ook uit de boorgangen tevoorschijn komen door trillingen.
https://www.doehetzelfdoe...glaswol-steenwol-of-vlas/
Dicht naden in het dakbeschot met isolatiewol, acrylaat- of siliconenkit, compriband of PE-schuimband.
Je kan een kit uitzoeken op de website van een fabrikant. Als ik de documentatie van Den Braven bekijk, dan denk ik dat je bijvoorbeeld Zwaluw Acryl-W kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etisc151
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-05 11:23
Galinsky schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:51:
Wij hebben hetzelfde soort huis maar uit 1938.

Ook last van houtworm, we hebben eerst alles volledig laten behandelen gezien alles nu ook open gebroken was. Dus mogelijk ook een idee voor jullie. Al het nieuwe hout heb ik ook preventief behandeld. Verder zag bij ons het dak
beschot er erg goed uit. Geen rotte plekken of delen die vochtig werden na hevige regenbuien.
Oké, bij mij ziet het er hoofdzakelijk ook wel goed uit, dit plekje en langs de schoorsteen is wat slecht. het behandelen van de houtworm staat bij mij inderdaad ook op het lijstje, hebben jullie dat laten doen of zelfstandig uitgevoerd?
Daarna hebben we het isolatie (steenwol) aangebracht direct onder het dakbeschot (dus geen folie tussen dakbeschot en isolatie) over de hele gordingen en spantbenen zo’n 21cm. Ook wij hebben kiertjes maar niet dichtgekit of getaped. We zijn nu bezig met de voorzetwanden plaatsen en daarna plaatsen we een dampremmende folie aan 1 stuk door voor de voorzetwanden en dak. Dan is alles in 1 stuk geïsoleerd (doorlopend) van binnen. Geen last van tocht en de dampremmende folie is ook doorlopend van dak naar muur.

In de toekomst willen we dan wel ooit een dampopen folie plaatsen op het dak.

Dicht kitten en tapen was ik huiverig voor. Vocht van binnen kan dan ook moeilijker weg.

Dampopen folie aan buitenkant van het dakbeschot beschermt het dakbeschot dan ook mocht ik ooit lekkage krijgen.
Zo wil ik het ook gaan doen! de isolatie direct onder het dakbeschot en de volledige dikte van de gordingen gebruiken, dampremmendefolie of klimaatfolie (nog niet zeker welk) en afwerken met stucplaten.
Jou gedachten van het dicht kitten / tapen ga ik meenemen, nou denk ik dat er altijd wel wat zal 'weglekken' in oud dak.
No Hands schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:13:
Dit is denk ik ook de beste oplossing, echter moet heel het dak er dan af wat momenteel niet het plan is. Staat wel op een lijstje om ooit in de toekomst te doen, al dan niet het gehele dak vernieuwen.
Yaksa schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:54:
Eerst zorgen dat je 100% zeker weet dat er geen actieve houtworm meer in het hout aanwezig is.
Dus (laten) behandelen en daarna op de plekken waar de houtworm zit zwart papier of karton leggen om te controleren of er nog boorsel van de houtworm uit de gaatjes komt. Houtworm wordt actief wanneer jij zelf niet actief bent dus je zult een tijdje niks op de zolder kunnen doen. Hout wat regelmatig in beweging/trilling is is onaantrekkelijk voor houtworm, vandaar dat je ze meestal tegenkomt in hout wat jarenlang 'stil' zit.
Wanneer je het hout gaat inpakken zonder dat je zeker bent dat de houtworm is verdwenen dan loop je dus het risico dat achter de isolatie/gipsplaten/whatever de houtworm doorgaat met het opeten van je dak, zonder dat je het in de gaten hebt.
Hmm oké! ik wist niet dat houtworm bewegend/trillend (in gebruik zijnde) hout onaantrekkelijk vind. verklaard misschien wel waarom ik het nagenoeg niet zie in vloer/plafond balken en meer richting de zolder.
Ik zal her en der wat neerleggen om het goed op te vangen. Heb wel op een aantal balken/planken flink geslagen kijken of er boorsel naar beneden dwarrelde, echter overtuigde mij dit niet dat het 'actief' was.

Het zou dus eigenlijk het beste zijn om dampopen folie aan de buitenkant te plaatsen. (nu niet mogelijk)
Om die reden zal dus het dicht 'kitten' van de grootste kieren verstandig zijn en de kleine kieren zo laten t.b.v. 'ventilatie' voor eventueel aanwezige damp/vocht? daarna met isolatie, dampremmende folie en afwerking de 'tocht' tegenhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Etisc151 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:27:
[...]

Oké, bij mij ziet het er hoofdzakelijk ook wel goed uit, dit plekje en langs de schoorsteen is wat slecht. het behandelen van de houtworm staat bij mij inderdaad ook op het lijstje, hebben jullie dat laten doen of zelfstandig uitgevoerd?

[...]

Zo wil ik het ook gaan doen! de isolatie direct onder het dakbeschot en de volledige dikte van de gordingen gebruiken, dampremmendefolie of klimaatfolie (nog niet zeker welk) en afwerken met stucplaten.
Jou gedachten van het dicht kitten / tapen ga ik meenemen, nou denk ik dat er altijd wel wat zal 'weglekken' in oud dak.

[...]

Dit is denk ik ook de beste oplossing, echter moet heel het dak er dan af wat momenteel niet het plan is. Staat wel op een lijstje om ooit in de toekomst te doen, al dan niet het gehele dak vernieuwen.

[...]

Hmm oké! ik wist niet dat houtworm bewegend/trillend (in gebruik zijnde) hout onaantrekkelijk vind. verklaard misschien wel waarom ik het nagenoeg niet zie in vloer/plafond balken en meer richting de zolder.
Ik zal her en der wat neerleggen om het goed op te vangen. Heb wel op een aantal balken/planken flink geslagen kijken of er boorsel naar beneden dwarrelde, echter overtuigde mij dit niet dat het 'actief' was.

Het zou dus eigenlijk het beste zijn om dampopen folie aan de buitenkant te plaatsen. (nu niet mogelijk)
Om die reden zal dus het dicht 'kitten' van de grootste kieren verstandig zijn en de kleine kieren zo laten t.b.v. 'ventilatie' voor eventueel aanwezige damp/vocht? daarna met isolatie, dampremmende folie en afwerking de 'tocht' tegenhouden?
Wij hebben het laten doen toen alles open lag. In totaal heeft hij 70 liter aan spul gebruikt en 600 euro factuur gestuurd. Als je ziet hoe duur dat spul online is kan je er bijna zelf niet voor spuiten. Plus je krijgt ook nog goed advies erbij. Wij waren erg tevreden erover. Hij heeft hele bovenverdieping ingespoten en dak van garage

Later preventief hout inspuiten doe ik zelf. Trillend hout klopt op zich wel maar ik zou daar niet van uit gaan.

Klimaatfolie is, als je luchtvochtigheid laag houd in huis een betere optie (denk ik) dan dampremmende folie.
Pagina: 1