Renovent HR wtw kapot?

Pagina: 1
Acties:

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
In mijn “nieuw” gekochte huis, hangt op zolder een wtw installatie, werkte prima! Met het vervangen van alle schakel materiaal heb ik ook de drie standen schakelaar vervangen van de wtw! Helaas waren de aansluitingen op de nieuwe compleet anders dan de oude maar met wat trail en error had ik twee standen weer gevonden en ontbrak stand 2. Gezien de wtw altijd op stand 1 zou blijven staan en wellicht heeel af en toe op stand drie. Was dit voor nu acceptabel..

Nu na 3 maanden wonen , is van de ene op de andere dag de wtw veel meer lawaai gaan maken .. alsof hij op stand 2 is gaan staan. En de drie standen schakelaar werkt ook plots niet meer …

Ik heb van dit type geprobeerd iets online te vinden maar helemaal niks! Heb direct op de wtw zelf gekeken of ik daar het apparaat nog in andere standen kan krijgen door verschillende combinaties direct te maken waar de kabel binnenkomt maar ook niks ….

Heb ik iets gesloopt omdat ik de drie stand schakelaar met trial and error aan gesloten heb? Lijkt me sterk want hij heeft daarna wel twee maanden gewoon prima 24/7 op stand 1 gedraaid ..

Weet weet wat dit kan zijn of heeft meer informatie over dit type?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ycM8HpurKcdUu3XFojjnSyA5OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg0NO3vPk3NDOUqL9AjvWr8s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcKiuonss_zc1HwQyngoVL0lMKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwziHuKbWUKONZuply2h1mCn.jpg?f=fotoalbum_large

I reject your reality and substitute my own!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:03
Misschien zijn dit gewoon de filters die vol zitten, heeft dan niets met de schakelaar te maken. De “standen” van de schakelaar zijn vaak intern bij de unit aan een vast debiet (luchtverplaatsing in m3/h) gekoppeld. Bij volle filters moet de ventilator harder werken om dezelfde luchtverplaatsing te realiseren. Als het heel erg is zal de ventilator altijd op volte toeren draaien om te proberen nog iets van lucht door de volle filters heen te duwen.

Check vragen:
  • Heb je zelf wel eens de filters schoongemaakt of vervangen sinds je er woont?
  • Wat staat er op de sticker over de filters? Dat is op de foto niet te lezen.
  • Is er in de maanden dat je er woont wat verbouwd met flink wat stofontwikkeling, zoals een parketvloer schuren, stuccen, of sloopwerk?

[ Voor 9% gewijzigd door Puntenwolk op 14-09-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Puntenwolk schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:48:
Misschien zijn dit gewoon de filters die vol zitten, heeft dan niets met de schakelaar te maken. De “standen” van de schakelaar zijn vaak intern bij de unit aan een vast debiet (luchtverplaatsing in m3/h) gekoppeld. Bij volle filters moet de ventilator harder werken om dezelfde luchtverplaatsing te realiseren. Als het heel erg is zal de ventilator altijd op volte toeren draaien om te proberen nog iets van lucht door de volle filters heen te duwen.

Check vragen:
  • Heb je zelf wel eens de filters schoongemaakt of vervangen sinds je er woont?
  • Wat staat er op de sticker over de filters? Dat is op de foto niet te lezen.
  • Is er in de maanden dat je er woont wat verbouwd met flink wat stofontwikkeling, zoals een parketvloer schuren, stuccen, of sloopwerk?
Ik heb beide filters vervangen ik denk nu 3 weken terug en sinds dien is er geen stof of dergelijke geweest in het huis. Als ik nu de filters er uit haal en ik kijk in het apparaat dan liggen er wel ongeveer 40 dode spinnen.. en andere rommel .. kan dus best zijn inderdaad het apparaat heftig vervuilt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik denk ik maak hem even open! Mijn voorzichtige inschatting… ik vermoed dat hij sinds de plaatsing in 1999 niet meer is schoongemaakt 🙄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYQufWrC1tyynFe836n7bo7fbN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQFehkC9E1W4Wn7lhtO4N5Wy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjiZ0wFiiDJwaxcpD8Uwl73Lzhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rx2A1mRB2nt88T99q7BPASV6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wye9GaYNR26ZxaRTEEGdVO2Ycnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09SLbyihXVOahrElojI0lKyX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBNkLtFXaSBcHyqVwxUiKjzR34k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rF0TqCVtr9dM66XIrLojcu1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wpb4UAfF4_3YET3SJIz1G8KMvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMF8BmUurZTqlLp9kAaXL9jI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk4GI9WTo-qaGQbgJZLYMvzP5o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3qLhGnABfYu7Eq2pvGxGZ5P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou, een mooie zondagmiddag klus om daar eens met de borstel doorheen te gaan. We zien graag de schone foto's als resultaat... Daarna kun je in ieder geval met een schoon systeem gaan kijken wat er wel en niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
Bel ook even een bedrijf om je buizen te laten reinigen… als je de warme lucht moet in ademen die door zulke vervuilde installatie moet zou ik persoonlijk niet vrolijk worden
(En dat moet mag je wel ieder jaar even laten doen)

[ Voor 14% gewijzigd door djpeterl1 op 15-09-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13
Dit soort foto’s is wat WTW-systemen een slechte naam geeft :p

Succes met schoonmaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
ThinkPad schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:59:
Dit soort foto’s is wat WTW-systemen een slechte naam geeft :p

Succes met schoonmaken :)
Ja echt :r

Persoonlijk zou ik niet meer beginnen aan schoonmaken maar per direct een nieuwe WTW laten komen en pas aanzetten als de spirobuizen zijn gereinigd.

De “schone” lucht die je inademt gaat door dit apparaat en buizen

[ Voor 8% gewijzigd door djpeterl1 op 15-09-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Alles nu druk aan het reinigen, maar intussen wel het probleem gevonden! Een van de motoren (de gene die regelbaar is met de schakelaar deed niks..) Beide motoren hebben identieke aansturingsprintplaten. Dus omgewisseld en zie daar het werkt weer alleen tja dan werkt de andere niet dus.. printplaat optisch gecontroleerd en ja .. kapotte IC .. maar nu .. hoe repareer ik dit 😳Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk3OOGppchd2E4Oovbw00D73yBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gacxpRSgGPk6v7K9PGASazkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6lLn4CHtJpWbtcvAH045qheyDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PmSGTQxZKKNVCfZEb9Dd4bX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:04
Wij zijn vorig jaar verhuisd en een van de eerste dingen die we gedaan hebben is de renovent uit 2001 eruit gegooid en een nieuwe Brink Flair laten ophangen, icm het reinigen en opnieuw afstellen van de ventielen. Zag er net zo uit als die van jou en rammelde aan alle kanten, geen eer meer aan te behalen. Wellicht het overwegen waard als dit binnen jullie budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Het is een gescheiden systeem he. Maar buizen zou ik laten reinigen zeker.

Maar zelfde ding heb ik hier 2 jaar terug vervangen, de lagers in mijn versie waren uiteindelijk 3 x vervangen.

Maar waar woon je aan een snelweg of waar zit je inzuig?
Want het is wel heel erg goor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je een duidelijke foto van de IC? Mogelijk zijn er medetweakers die de betreffende IC zo voor je gevonden hebben zodat die besteld kan worden, zal vast niet heel bijzonder zijn als het om een stuurprint voor een motor gaat. Het vervangen kan iemand doen die een hetelucht soldeerstation heeft en de overige middelen om een IC te kunnen plaatsen. Hobbyisten genoeg die dit kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Barrycade schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:43:
Het is een gescheiden systeem he. Maar buizen zou ik laten reinigen zeker.

Maar zelfde ding heb ik hier 2 jaar terug vervangen, de lagers in mijn versie waren uiteindelijk 3 x vervangen.

Maar waar woon je aan een snelweg of waar zit je inzuig?
Want het is wel heel erg goor.
Huis is van 1999 en het apparaat ook, ik trok de filters er uit die waren ZWART! Stond op het apparaat dat de laatste keer vervangen 2016 was. Ik vermoed dat de binnenkant nog nooit gereinigd is! Ik woon in een vrijstaande woning in een kleine woonwijk welke omringt is door weiland dus frisse lucht heb ik hier wel 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Er zitten twee op de print, als ik het zo zie lijken ze identiek? Of zou dit een andere kunnen zijn? De andere print is het zelfde als deze dan moet ik die ook demonteren dan weet ik het zeker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4jvFI7YsNWHCIslgDwlxcAkVLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p1JSAS1DtO1e0ZWgI5kObnwO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRIrWg1Ge3Vmb4J7Sf9azxOh67Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/njMMHPS8I7aQ3FMqri4tHl3z.png?f=fotoalbum_large
sypie schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:54:
[...]

Heb je een duidelijke foto van de IC? Mogelijk zijn er medetweakers die de betreffende IC zo voor je gevonden hebben zodat die besteld kan worden, zal vast niet heel bijzonder zijn als het om een stuurprint voor een motor gaat. Het vervangen kan iemand doen die een hetelucht soldeerstation heeft en de overige middelen om een IC te kunnen plaatsen. Hobbyisten genoeg die dit kunnen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13
Ik zie op Marktplaats wel het e.e.a. staan voor Renovent, maar zijn met name de ventilatoren/motoren.

Ik denk dat je het beste afscheid kunt nemen van deze unit, 25 jaar is een respectabele leeftijd.
Het warmte-terugwin rendement van een nieuwe zal ook een stuk beter zijn en stroomverbruik lager. Je kunt dan ook kijken of je er eentje met een enthalpiewisselaar neemt, zodat in de winter de lucht in huis niet te droog wordt.

En de kanalen laten reinigen, anders zit je nieuwe unit ook binnen de kortste keren vol met viezigheid.

Is even een kostenpost, maar dat zou je in moeten calculeren bij aanschaf van woning. Als het om de CV-ketel ging was het niet anders geweest.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 16-09-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-09 15:00
Heb net een Brink Renovent uit 2003 de deur uitgedaan.
Deze maakte een hoop herrie. Heb ook overwogen om de lagers voor een relatief klein bedrag te laten vervangen.

Echter na wat onderzoek kwam ik er toch al snel op uit dat het goedkoop duurkoop lijkt.
Een nieuwe WTW die 22 jaar jonger is heeft door het voordeel van ontwikkeling van techniek en inzicht en een hele hoop technische vooruitgang gemaakt.

Heb meerdere leveranciers benaderd en uiteindelijk weer een Brink, een Flair 300 laten ophangen. Het rendement hiervan staat op 95% ten opzichte van de oude Renovent WTW uit 2003 van 45%.

De rekensommen geven aan dat ik de investering in ~6.5jaar terugverdiend heb.
Daarnaast doe ik het klimaat ook een gunst (hoger rendement is lager gasverbruik) en de veligheid van mijn gezin ook; zit niet echt te wachten op brand in een 23jaar oud apparaat.

De nieuwe brink Flair is qua geluid in huis een zegen; megaverschil. En qua stroomverbruik is het ook meteen zichtbaar.

Over 15+ jaar kan ik wellicht van 95% naar 100% of hoger rendement door wederom nieuwe technolgie..Dan maak ik de rekensommen weer opnieuw
Pagina: 1