Nog een keer een topic over isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 12:09
Drie jaar geleden hebben wij onze zoldervloer(plafonds slaapkamer) geïsoleerd met 16cm glaswol. We hebben destijds niet gekozen voor het isoleren van ons schuine dak omdat we nog geen idee hadden wat we met onze zolder wilden (opslag, toch een dakkapel of gewoon wat dakramen).

De nokhoogte is namelijk net 198cm wat hem eigenlijk net wel, net niet bruikbaar maakt

We hebben destijds wel een vaste trap naar zolder gemaakt voor de wasmachine en droger. En dat werd echt een tochtgat toen we er nog geen gordijn voor hadden hangen.

Inmiddels zijn we eruit en maken we van onze zolder een thuiswerkplek tot we in de toekomst ooit geld hebben gespaard voor een dakkapel. Twee dakramen zitten er inmiddels in.

Vanwege de geringe hoogte, en de keuze om van binnen te isoleren wil ik voor pir gaan dat direct tegen het dakbeschot gemaakt zal worden, wat volgens diverse fabrikanten mag mits er een aluminium laag op de pir zit.

Nu twijfel ik wel hoe dik ik zal gaan elke cm telt namelijk qua hoogte De een adviseerd me vanwege. De zoldervloer isolatie om platen van 2 cm te pakken, de ander zegt dat 6 goed zat is.

Ik wil eraan proberen te rekenen wat slim is(gezien de zoldervloer isolatie). Want ruimte is goed voor de waarde. Van je huis, maar isolatiewaarden natuurlijk ook.

Het liefst ga ik zelf zo dun mogelijk, maar het moet wel voldoende zijn.

Iemand hier een zienswijze of blik op?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
Isoleren doe je altijd zo dik als maar kan. Er is geen kans op teveel isolatie er is wel kans op spijt dat je het niet dikker gedaan hebt. Dus altijd zo dik mogelijk.
Let wel op de opbouw van je constructie. Als er al een dampdicht laag ergen sin je dak zit dan kan je geen als geclicheerde PIR gebruiken. Je sluit dan vocht op tussen twee dampdicht lagen. Er is een heel topic met alle antwoorden op alle vragen, Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 12-09-2024 19:02 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben helemaal van isoleren, maar in dit geval zou ik het gewoon niet doen en heel snel richting nokverhoging/dakkapel denken en het dan goed doen, zonder dat de ruimte onbruikbaar wordt. Tot die tijd on demand stoken.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 12-09-2024 19:11 ]

• Speeddragon
@twain4me

Het dakbeschot heeft nergens een folie of iets zitten, planken dan daktengels, panlatten en pannen

@twain4me

Zo heb ik eerst ook gedacht maar realistisch gezien zal het nog een jaar of 6 a 10 duren voor we daarvoor hebben gespaard. Dus ik probeer vooral voor nu te kijken.

Heel dik isoleren is geen probleem meer als er over een paar jaar aan een kant een dakkapel zit, of zelfs een nokverhoging. Al kun je je bij een nokverhoging afvragen of je niet beter alles aan kan pakken en aan de buitenkant kan gaan isoleren (maar dan heb je het over nog meer investering). Dan gaat het fantaseren al snel verder en verder.

Denk dat ik vooral benieuwd ben of ik met bij wijze van spreken 2cm pir op zolder en de 16cm in de zoldervloer al echt iets bereikt heb tegenover de huidige situatie waarbij het dakbeschot is en 16cm in de zoldervloer.. de tocht zal weg zijn maar doet die 2cm dan echt wat. Of is 6cm echt beter.

Het klinkt voor eventuele verkoop wel lekkerder natuurlijk. Maar voor verkoop klinkt wel meer lekker wat niet persee beter of goed is (b.v vloerverwarming in een zand cement vloer op zand)

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met rekenen

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:05

jgj82

Ja, maar = nee

Ik begrijp dat je weinig ruimte hebt en dat jullie lange termijn plannen hebben. Eigenlijk wil je de buitenste schil van je woonruimte gewoon zo dik mogelijk isoleren. 16cm tussenvloerisolatie met een trapgat naar de ongeïsoleerde zolder staat gelijk aan geen isolatie. Een gordijn helpt tegen de tocht maar de warmte verdwijnt nu naar de ongeïsoleerde zolder. Dus of een geïsoleerde afsluiting naar de zolder maken, of de zolder zo dik mogelijk isoleren. Kun je tussen de sparren ook iets kwijt?

• Speeddragon
De balken zijn 15cm dik dus kan echt wel wat kwijt. Alleen als ik het helemaal zou vullen dan kan ik dus bijna nergens meer staan.

Zou ook nog kunnen overwegen om boven de ene laatste gording dunner te isoleren, dan houd ik wel de loop hoogte in stand.

Maar of het dan nog zin heeft een ander stuk dikker te isoleren zou ik niet weten..

Pagina: 1