2e hands pc heeft 1tb maar gebruikt maar 150gb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lehnce
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
Hey,

Heel apart maar ik heb een 2ehands PC en die heeft dus een 1tb ssd maar ik heb maar 150gb aan gebruikers opslag. Ik snap dat er iets af gaat maar is dit niet een beetje vaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:19
Heb je hem niet een complete reset gegeven met een herinstallatie van een nieuwe versie van het besturingssysteem (windows)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:01
Wat voor hardware gebruik je?
Je openings post is erg vaag.
Maak eens een screenshot van je schijfbeheer, misschien is je schijf niet goed ingedeeld.

[ Voor 43% gewijzigd door Hell-Slave op 10-09-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
De vorige reactie is relevant, wellicht zit je naar een kleine partitie op die SSD te kijken.

Hoe kom je bij een afdtruk van Schijfbeheer:
- zoek in de Windows zoekfunctie naar "Computerbeheer" en start dat op
- start daarin "Schijfbeheer" op
- en maak met het Windows-eigen "Knipprogramma" daarvan een printscreen die je vervolgens hier plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lehnce
Hey, bedankt voor de support.

@RonnieKo Ja, denk ik. Ik heb hem daar (waar de PC gekocht is) weer terug gezet naar fabrieks instellingen. later ook een paar keer gedaan.

@Hell-Slave @Renault Ik heb een Intel i7-12700k met een Nvidea RTX 3070. Aangesloten op een MSI pro z690-a ddr4 met 2 ssd's: 1 samsung 980 1TB en een crucial ssd 250GB (deze heb ik er later zelf in gezet.

Fotos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvYkztL_17eiG2ObU1jj4eiplY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MPiID7v92nW7lLX3up7hbNl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBpy4s0yO2BW_2F3fhVY1AOTO4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gd4pTiHBBbUSPi5k8E43M8en.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 13:02
Je hebt dus op Disk 1 nog een 'Games' partitie van 785GB die blijkbaar geen schijfletter heeft gekregen. Even rechtsklikken en dan een letter toewijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nielson op 12-09-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-09 17:23

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik zou eerder een herinstallatie doen op de 250gb schijf en die 1tb volledig voor games en data benutten..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:01
Lijkt me duidelijk nu wat er fout gaat, het is aan jou wat je wilt doen.
Wat @Hubert zegt lijkt me een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lehnce
Oh top ik heb idd een letter toegevoegd en er is nu 700GB aan ruimte bij, ik denk dat ik de her instalatie doe. heb alleen geen idee hoe maar dat zoek ik wel uit. Tnx!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Dat is heel gemakkelijk als je een legale Windows versie hebt:
- zorg voor een goede backup van alles wat op de SSD staat, want alles gaat verloren
- zorg voor een werkende USB-stick van minimaal 8GB (let op: alles wat op de stick staat gaat verloren, ook de partities) en ga op een werkende Windows PC ( dat kan dus ook je eigen PC zijn) in de browser naar de Microsoft Windows Media Creator. Maak de juiste selecties (dat kun je op dat moment nog spieken op je eigen PC, bv. in Windows, Instellingen, Algemeen, Info) en kies voor uiteindelijk "Installeren op deze PC" als je op je eigen PC werkt
- maak je PC open en trek alle datakabels los van harddisks en andere SSD's: zorg dat alleen nog de SSD aangesloten is
Dit zorgt ervoor dat de alle opstartbestanden alléén op de SSD terecht komen.
- start op vanaf USB-stick en kies voor "Nu installeren" en voor alléén Windows installeren
- desgevraagd verwijder je elke partitie op de SSD, je gaat gewoon verder en je skipt het Windows licentie venster ("heb ik niet", dat komt later vanzelf goed).
- installeer Windows en zorg dat je internetverbinding hebt.
- check of je een legale Windows hebt (Instellingen, bijwerken en beveiliging, Activering: je moet daar een activatie met een digitale licentie zien, Windows haalt de licentie zelf op bij Microsoft).
- na personalisatie van Windows heb je de hele SSD beschikbaar. Je installeert alle updates en je applicaties en je zet je data terug, bv. in een map :\data
- pas hierna sluit je alle overige opslagmedia weer aan

Succes.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 11-09-2024 13:03 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Renault schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:00:
- desgevraagd verwijder je elke partitie op de SSD, je gaat gewoon verder en je skipt het Windows licentie venster ("heb ik niet", dat komt later vanzelf goed).

- check of je een legale Windows hebt (Instellingen, bijwerken en beveiliging, Activering: je moet daar een activatie met een digitale licentie zien, Windows haalt de licentie zelf op bij Microsoft).
Controleer dan wel eerst welke Windows (Home of Pro) momenteel staat geïnstalleerd/geactiveerd op je PC.
Dan kies je bij een herinstallatie weer dezelfde versie (Home of Pro) als daarom gevraagd wordt.
Bij OEM PC's met licentie/activatie gegevens in de bios zal de installatie automatisch de juiste versie installeren.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je kan je partitie ook vergroten; die Games part even verkleinen/weghalen en dat toevoegen bij je C:

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Bolletje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:16:
Je kan je partitie ook vergroten; die Games part even verkleinen/weghalen en dat toevoegen bij je C:
Jawel , maar dat gaat meestal niet zo simpel allemaal als je daar geen ervaring mee hebt.
Uit ander topic: Ssd vervangen
richardboer schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:46:
Normaal zou dat wel kunnen via schijfbeheer, maar stel je hebt een herstelpartitie die staat direct na de OS partitie (C schijf).

En de vrije ruimte staat daar weer achter, dus dan heb je 3 opties:
1. Herstelpartitie verplaatsen (kan niet via disk management)
2. Herstelpartitie verwijderen (wil je eigenlijk niet doen)
3. Een aparte data partitie maken (schiet doel van een grotere schijf ter vervanging van bestaande beetje voorbij)
Pagina: 1