Navi schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:18:
Advocaat van de duivel: Hoe zou jij het vinden als je een machine van 1000 euro besteld en je krijgt een doos die al open geweest is, hij ziet er verder prima uit, in het menu zie je dat de machine al X steken gebruikt is.
Dan neem je toch ook contact op met de winkel en zegt ja hallo, ik koop toch een nieuwe?
Dus die waardevermindering is er gewoon, wees een vent en vergoed die vermindering gewoon aan die zaak, hij kan hem niet meer als nieuw verkopen.
Niemand stelt toch dat die winkel dat apparaat opnieuw moet verkopen? Al smelten ze hem om en maken ze er spijkers van...
Het gaat er om dat de overeenkomst wordt vernietigd omdat de ondernemer de consument hier verkeerd heeft voorgelicht, en dat dat een oneerlijke handelspraktijk is. Dan zegt de wet, in normale mensentaal, dat dat ding terug moet en jij (al) je geld terug moet krijgen.
Als jouw redelijkheidsgevoel zegt dat de ondernemer nu benadeeld is omdat hij met een machine zit die hij wellicht met verlies moet verkopen, dan wil ik daar wel tegenover stellen dat de ondernemer dit gewoon had kunnen voorkomen door de consument eerlijk te informeren.
Indien hij direct had aangegeven de machine terug te zullen nemen en geen rare stickers met onjuiste informatie had geplakt, én op een deugdelijke manier de voorwaarden had verstrekt, dán had hij misschien een punt gehad als hij had gezegd nog enige vergoeding te willen vangen voor het aanvullen van de gebruikte garen. Maar die kans is verkeken. Als je ondernemer wil spelen, dan moet je je over dit soort dingen wel netjes laten voorlichten of zelf de kennis hebben. Hij lijkt nu persoonlijk voor jurist te willen spelen, en dat blijkt hem duur komen te staan.
Zelf zit ik er niet zo emotioneel in en zou ik nu zeggen 'pak lekker die 90%, die laatste 97 euro is je tijd niet waard'. Maar als het mij persoonlijk zou zijn overkomen en ik had dermate belerende en incorrecte mails ontvangen van deze partij, dan had ik zelf ook de strategie van Fopjurist gevolgd. Tot het gaatje, volledige vergoeding conform wat de wet voorschrijft. Wie niet lezen en luisteren wil, moet maar betalen.
ps; @
fopjurist Ik heb het idee dat bij deze ondernemer, die op grond van zijn taalgebruik wellicht de Nederlandse taal niet volledig machtig is, niet het nuanceverschil tussen ontbinding en vernietiging duidelijk is. Persoonlijk vind ik het altijd erg moeilijk om tegen juridische leken (klantenservices, helpdesken) dit soort termen te gebruiken en hen dan te bewegen om mijn recht te krijgen.
Voor deze ondernemer blijft het dus 'drammen', hij heeft naar eigen inzicht al een enorme geste gedaan door 90% terug te bieden. Dat daar juridisch geen hout van klopt doet daar natuurlijk niet aan af, maar het is echt een kunst om hem dan nog (tegen zo laag mogelijke eigen kosten) te overtuigen om die laatste 10% te krijgen. Want uiteindelijk leidt een dagvaarding, de betekening, de griffiekosten en het wachten op een uitspraak, tot veel hogere kosten aan beide zijden, zowel in tijd als in geld. Best een risico, ook voor TS, want als die ondernemer ondertussen failliet gaat dan sta je als concurrente crediteur lekker in de rij met je vonnis.
[
Voor 19% gewijzigd door
Kurkentrekker op 13-09-2024 15:43
]