RX 6700 lag / voltage drops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
PC specificaties: Radeon RX6700 10gb, AMD Ryzen 5 3600, MSI B450, 16gb 3200mhz, Seasonic M12II 620w

Bij een aantal (zwaardere) games heb ik last van fps drops. Het gaat dan met name om situaties waar voor mijn gevoel veel wordt ingeladen. De gemiddelde fps is niks mis mee, maar af en toe zijn er drops naar 10-20 fps, of staat het beeld gewoon echt 1 of 2 seconde stil.

Na het in de gaten houden van de resource manager, viel me op dat de GPU dan ook letterlijk even naar 0% verbruik schiet (CPU en geheugen ook geen bottleneck). Dit is in de volgende afbeelding te zien. Het enige wat hier niet goed is te zien is dat de FPS echt naar 10-20 schiet, en het beeld soms een seconde stil staat.
Deze test heb ik gedaan in No Mans Sky, en dan met name het opstijgen/landen planeet. Maar het is dus goed om te weten dat het in alle zwaardere 3d games gebeurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMc2T8P76_9ZotFqD07PrGdU3lQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMnAEKLCsQjixY9wBwWciifd.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik gaan kijken naar de voltages in HWinfo, en de GPU core voltage schiet tijdens deze fps drops ook naar beneden (van ~1150 naar 0.6v of soms lager). Mijn vraag is met name of dit een voedingsprobleems kan zijn, of dat er toch iets met het Vram is, of een ander oorzaak kan zijn?

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Net als dit topic gooi je oorzaak en gevolg door elkaar. Het inladen van assets duurt te lang, CPU gebruik (of wait times) spiken, waardoor de GPU even niets te doen heeft en naar 0% schiet.

Ik zie sowieso in de screenshot dat je CPU bottlenecked bent, omdat de GPU load niet pinned op 99% zit. Al lijkt het wel dat je een 120fps framecap heb ingesteld?

Om welke games gaat het. Speel je vanaf een HDD, SSD of NVME? Houd je ook VRAM/System RAM gebruik in de gaten?

[ Voor 4% gewijzigd door Majestici op 09-09-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
Hoelang is die Seasonic voeding al in gebruik?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Yaksa schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:57:
Hoelang is die Seasonic voeding al in gebruik?
Het is niet de voeding die zijn framedrops veroorzaakt.

@yorkick
Zie VRAM gebruik op mijn 6800XT. Lijkt het al na 10min aardig volgestopt te hebben. Kan zijn dat hij gaat fileswappen naar system memory, dat kan flinke framedrops veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFcbka6g8Y8GFSFV54Ada4Kgvmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrFPHNXnEYogzqZ1u23hnOLs.png?f=fotoalbum_large

Dan moet je eens deze parameter in Taskmanager in de gaten houden. Als deze veel activiteit heeft, dan worden assets van het systeemgeheugen naar de VRAM gekopieert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZtIBcKpfQGyic_ve7QC9f9DVDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNULxIrRYiAEyUHv0R8cJsHh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:46
Majestici schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:41:
Net als dit topic gooi je oorzaak en gevolg door elkaar. Het inladen van assets duurt te lang, CPU gebruik (of wait times) spiken, waardoor de GPU even niets te doen heeft en naar 0% schiet.

Ik zie sowieso in de screenshot dat je CPU bottlenecked bent, omdat de GPU load niet pinned op 99% zit. Al lijkt het wel dat je een 120fps framecap heb ingesteld?

Om welke games gaat het. Speel je vanaf een HDD, SSD of NVME? Houd je ook VRAM/System RAM gebruik in de gaten?
Dat klinkt logisch inderdaad, bedankt voor je uitleg.
Framecap is inderdaad ingesteld op 120fps, game is geinstalleerd op een NVME.

Het probleem doet zich voor bij games als No Mans Sky, Valheim, Stationeers, Satisfactory. En bij allen dus vooral (naar mijn idee), als er nieuwe omgevingen/assets worden geladen. Het gebeurd nu sinds een aantal maanden, ook verschillende drivers geprobeerd.

Ik heb even de tool gedownload die jij ook hebt gebruikt. Het is nu ook veel beter te zien dat de drops echt naar 0 FPS schiet. Het gebeurd trouwens ook al binnen 30 seconden nadat de game is opgestart.
Hier beide screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bHkswXI5AXg8ndwxsQ3fG4AOLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JVyj105piBodpiZMRibtOQ1d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grYsQ3glzUYQ3BP2MkNS8Cuut9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9LEXUKVdvxds0puDKzPo7MG2.png?f=user_large

kimi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
Ik heb even je screenshots bekeken, en wat ik zie duidt toch op wat ik vermoed. Ik zie tijdens je framedrop een drop in GPU en CPU usage, maar een spike in je SSD usage. Ook zie ik een steady stream bij "copy" met uitschietertjes, indicerend dat hij continue assets aan het streamen is naar je VRAM.

Ik denk dat je dus de settings omtrent VRAM/System RAM te hoog hebt staan en Windows pools nooit 100% vol wil gooien.

In No Man's Sky, zou je eens deze settings een tikje (of twee) lager willen zetten?
Texture Quality
Reflections
Terrain Tessellation
Water Quality

Zie ook rechts, die hebben allemaal invloed op VRAM usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even een longshot, maar kan je bij and ook resizable bar uitzetten? Volgens mij heet het bij and shared access memory?
Bij nvidia kan deze instelling ook stutters veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Majestici schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:41:

Ik heb nog nooit een goed werkende gpu naar 0% zien afschalen gedurende een game. Er blijft altijd een bepaalde load draaien.
Majestici schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:07:
Ik heb even je screenshots bekeken, en wat ik zie duidt toch op wat ik vermoed. Ik zie tijdens je framedrop een drop in GPU en CPU usage, maar een spike in je SSD usage. Ook zie ik een steady stream bij "copy" met uitschietertjes, indicerend dat hij continue assets aan het streamen is naar je VRAM.

Ik denk dat je dus de settings omtrent VRAM/System RAM te hoog hebt staan en Windows pools nooit 100% vol wil gooien.

In No Man's Sky, zou je eens deze settings een tikje (of twee) lager willen zetten?
Texture Quality
Reflections
Terrain Tessellation
Water Quality

Zie ook rechts, die hebben allemaal invloed op VRAM usage.
De piek timing is toch juist niet hetzelfde? De drop in gpu usage zit ver voor/na de ssd piek.

Is er al gekeken of de driver niet crasht en zichzelf herstart?

[ Voor 33% gewijzigd door sdk1985 op 10-09-2024 19:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
[b]sdk1985 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:00:
Ik heb nog nooit een goed werkende gpu naar 0% zien afschalen gedurende een game. Er blijft altijd een bepaalde load draaien.
Tuurlijk wel, als de game aan het wachten is op een asset voor een bepaalde render, dan halt de renderthread totdat deze actie klaar is. Overigens krijg ik in dezelfde game deze uitslagen niet op mijn NVME drives buiten de initiele load van de game. Dus er is duidelijk meer kopieer gedrag bij hem. Wat duidt op pagefile swapping.
[b]sdk1985 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:00
De piek timing is toch juist niet hetzelfde? De drop in gpu usage zit ver voor/na de ssd piek.

Is er al gekeken of de driver niet crasht en zichzelf herstart?
Dat kan ook niet hetzelfde zijn, omdat de één op de ander wacht. Je kunt geen hoge CPU spike zien terwijl het systeem wacht op een copy/transfer. En vice versa.

Dat geeft Adrenaline duidelijk aan het een prompt, en een notification bovenaan.
bierschuit schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:57:
Even een longshot, maar kan je bij and ook resizable bar uitzetten? Volgens mij heet het bij and shared access memory?
Bij nvidia kan deze instelling ook stutters veroorzaken.
Shared Access Memory zou juist dat een beetje moeten voorkomen. Omdat hij meer access tot de memory pool krijgt. Maar valt te proberen. Kan soms wel een gepiel zijn om terug aan te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door Majestici op 10-09-2024 20:26 ]

Pagina: 1