Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 00:08
Advies nodig..

Zou graag extra panelen bijplaatsen op Oost en West
Huidige situatie 15x370wp op Zuid onder helling van 3 graden ongeveer (bewust voor gekozen om ze niet te laten opvallen)
Verwarmen van de woning gaat met 3 Daikin airco's

Ik zou graag 5 panelen plaatsen onder de dakkapel in portrait (west) om nog wat avondzon op te vangen omdat mijn Zuid opstelling einde van de dag in de schaduw komt. Naast de dakkapel wil ik geen panelen.

Voorkant woning is ruimte voor 10x Portrait (oost) er zitten een paar bomen voor de woning die in de ochtend bij een lage zon een beetje schaduw geven voor korte duur.

Wat adviseren jullie mij kwa omvormer, gezien het een oost west opstelling gaat zijn met 1x 5 en 1x10 panelen ben ik even advies nodig wat de beste keuze is..

Panelen keuze zat ik te denken aan de Jinko 435/440.

Fotos bijgevoegd van de dak.

*Regio Friesland*Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcX1Y5aWX0P4s0iNyllzSmYca6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/savmJUR3ycU9Jmf4KYlAgIEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKUWvQOpLb2BblYtNQ10h99j1bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGjvz67sgLvhu53Hj5cHHtEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQiwjPHH3e4_DpFxkof_cf_ARp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmPtaIz3imN5cBBzEdi7upGd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3.6 kW 1-fase is prima

Het grote SMA topic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
Mijn 15x370wp Zuid is 3 fase growatt hybride omvormer waar ik ook tevreden over ben.
Het lijkt me sowieso handig om 1 fase te nemen indien de netspanning te hoog wordt op een van de fases de 3 fase omvormer er dus uit klapt en je de 1 fase omvormer op de fase kan aansluiten met de minst hoge spanning.. correct?

1 fase heeft verder toch geen nadelig effect?, alles wordt toch gewoon tegen elkaar weggestreept?

Heeft sma voordelen tegenover de growatt 1 fase omvormer, hij is een stuk duurder namelijk.

Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier nog een berekening
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
Link naar SMA sunnydesignweb was om ook even te kijken wat de gegevens zijn die de omvormer voor zijn kiezen krijgt.

Als je geen schaduw hebt dan maakt het niet veel uit of je een growatt neemt.
Heb me er laatste tijd niet in verdiept, is de growatt eventueel terug te regelen bij eventueel terugleverboetes?
De slimme meter maakt geen onderscheidt inderdaad op welke fase(s) je teruglevert voor de verrekening

Je vermeld niet de zwaarte van de 3-fase omvormer maar denk wel dat het kan.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:05:
Hier nog een berekening
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Als je geen schaduw hebt dan maakt het niet veel uit of je een growatt neemt.
Heb me er laatste tijd niet in verdiept, is de growatt eventueel terug te regelen bij eventueel terugleverboetes?

Je vermeld niet de zwaarte van de 3-fase omvormer maar denk wel dat het kan.
Je kan de geowatt in actief vermogen instellen, dus gewoon 90% van de max oid.. ik weet niet in hoeverre dit af te stellen is op bepaalde momenten.

De paar takken die voor de panelen komen bij een lage zon tussen 9 en 11.

De growatt die ik nu heb je een 5000 hybride, maar hier kan niet meer bij op gezien de ruimte op de garage , dit moet echt een heel nieuw systeem worden.

Maar jij zegt 3600 omvormer is prima voor 10 x440 oost en 5x 440 west?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 4000 watt 1-fase zou nog kunnen maar dan hoor je 4 mm2 AC bekabeling te leggen (>16A)

Een 3600 watt zal in de meeste dagen prima zijn met in het koude voorjaar wat aftoppen

Edit
Passen er geen 12 in landscape op oost?
3 panelen en 4 rijen?
Naja, ruimte om de schoorsteen eens opnieuw in te laten voegen is ook wel lekker
Ik moet mijn panelen na een half jaar nog terug leggen :+

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
AUijtdehaag schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:15:
Een 4000 watt 1-fase zou nog kunnen maar dan hoor je 4 mm2 AC bekabeling te leggen (>16A)

Een 3600 watt zal in de meeste dagen prima zijn met in het koude voorjaar wat aftoppen

Edit
Passen er geen 12 in landscape op oost?
3 panelen en 4 rijen?
Naja, ruimte om de schoorsteen eens opnieuw in te laten voegen is ook wel lekker
Ik moet mijn panelen na een half jaar nog terug leggen :+
Precies wat je aangeeft, etlr moet nog ruimte blijven om bij de schoorsteen te kunnen.

Als ik de 4200 omvormer neem, welke aardlekschakelaar moet ik deze mee afzekeren?
16a B kar 30 ma?
Of moet dit met een 16a B kar 100ma?

Twijfel nog tussen een 3600 en 4200 omvormer namelijk..

Ga deze week de bestelling doen en volgende week leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou niet te moeilijk doen er er gewoon 16A 30 mA van maken
Het gaat toch om de bescherming van de 2.5 mm2 kabel. aders

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-10-2024 19:44 ]

Pagina: 1