Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 18:34
Beste Tweakers,

Lang verhaal kort, ik zit te twijfelen over de hoh voor vloerverwarming op de slaapkamers. De vloerverwarming op de beneden verdieping is met een hoh van 10cm geplaatst, maar voor de slaapkamers (+overloop die ook als werkkamer dient) lijkt mij dit een beetje overbodig. De vloerverwarming op beide verdiepingen zit op een warmtepomp aangesloten met een open LT systeem.

Online gezocht naar vergelijkbare radiatoren en ik kom op de volgende waarden uit:
1000w (slaapkamer 1)
2000w (slaapkamer 2)
2000w (slaapkamer 3)
1600w (overloop)

Als ik in deze sheet kijk zie ik dat het vermogen tussen 10 en 15cm bij een aanvoer temperatuur van 30 graden niet eens zo heel veel scheelt. https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Is een hoekwoning uit 1995, energielabel A.

Maar waar ik dus concreet over twijfel is of ik nou moet kiezen voor een hoh van 10 of 15cm.

[ Voor 5% gewijzigd door Antonl91 op 06-09-2024 21:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn logisch redeneren zou zeggen:

- hoh 15 en het valt tegen: helaas...
- hoh 10 en het is teveel: knijp de groepen een beetje.

Het meerwerk lijkt me verwaarloosbaar als je zo'n verbouwing aan het doen bent?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 23:16
Weet je wel zeker dat je überhaubt verwarming op de slaapkamers wil?
Sowieso zal er wat warmte van beneden naar boven gaan.
De ideale slaapkamertemperatuur is (voor de meeste mensen) zo'n 18 graden, plus of min een graad.
Maar 15 cm ertussen lijkt mij voldoende om de kamer makkelijk op die temperatuur te krijgen, eventueel zou je de overloop (werkkamer) op 10 cm kunnen doen, maar die wordt nog eerder warm dan de kamers (warme lucht stijgt op namelijk).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Yaksa schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:14:
De ideale slaapkamertemperatuur is (voor de meeste mensen) zo'n 18 graden, plus of min een graad.
Maar 15 cm ertussen lijkt mij voldoende om de kamer makkelijk op die temperatuur te krijgen, eventueel zou je de overloop (werkkamer) op 10 cm kunnen doen, maar die wordt nog eerder warm dan de kamers (warme lucht stijgt op namelijk).
Moet sowieso wel wat verwarming op de slaapkamers en persoonlijk heb ik het altijd relatief warm gehad op de slaapkamers rond de 21 graden, maar komt ook nog eens bij dat tegen de tijd dat de vloerverwarming geïnstalleerd gaat worden ik balansventilatie (wtw ventilatie) heb. Dus de warmte verspreid zich ook op die manier door de woning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Yaksa schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:14:
Ja dat wil je sowieso.

Je weet niets over de toekomst… werken en spelen in een onverwarmde kamer is bijzonder onprettig. Ventilator kachels en IR panelen verbruiken meer dan de warmtepomp om die paar graden extra toe te voegen.

Modern bouwbesluit vraagt niet voor niets dat verblijfsruimten 20 graden moeten kunnen worden in alle omstandigheden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:09
De tijd en energie die t kost om er over na te denken en een topic te openen is meer dan de slangen gewoon hoh 10 te laten leggen denk ik... Kleine meerprijs, is t teveel knijp je de groepen gewoon iets.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Makrolon schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:23:
De tijd en energie die t kost om er over na te denken en een topic te openen is meer dan de slangen gewoon hoh 10 te laten leggen denk ik... Kleine meerprijs, is t teveel knijp je de groepen gewoon iets.
Het punt is ook een beetje de ruimte die ik heb in de vloeren om leidingen weg te werken, als ik hoh 15cm doe kan ik de bestaande cv leidingen vervangen voor leidingen voor vloerverwarming. Als ik meer groepen wil word de ruimte wat krap, maar verder zijn de twee kleine slaapkamers bijv 12 en 9,5m2. Als je dat wil doen met een hoh van 15cm en je rekent de lengte erbij die nodig is om daar te komen kom je net raar uit met de groepen. Dan moet je een groep gebruiken + een klein beetje van een andere groep. Met hoh 15cm kan ik alles mooi per kamer laten infrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ronald schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:41:
[...]Modern bouwbesluit vraagt niet voor niets dat verblijfsruimten 20 graden moeten kunnen worden in alle omstandigheden
Tsja, ik vraag me eigenlijk af waarom eigenlijk?
In huizen gebouwd voor het nieuwste bouwbesluit is het dus geen verplichting.
Trouwens, hele generaties zijn in de winter wel eens wakker geworden met rijp op de wollen dekens, en ze hebben er niks aan overgehouden.
Ik trek gewoon een extra trui aan wanneer de binnenthermometer onder de 18 graden komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:13
Yaksa schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:55:
[...]

Trouwens, hele generaties zijn in de winter wel eens wakker geworden met rijp op de wollen dekens, en ze hebben er niks aan overgehouden.
Ik trek gewoon een extra trui aan wanneer de binnenthermometer onder de 18 graden komt.
Wat vandaag een slaapkamer is kan morgen een werkkamer zijn. Toekomstige bewoners of OP vinden 18 graden misschien te koud. Vloerverwarming kan ook gebruikt worden om te koelen (juist in de slaapkamer erg belangrijk). Legio redenen dus om gewoon verwarming in alle verblijfsruimtes aan te leggen, dus ook de slaapkamer. Verkeerde zuinigheid om het niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:38
[...]

Gelukkig bepaal jij het niet voor de rest van nederland. Verblijfsruimte slaapkamer wordt vaak ook gebruikt als kantoor / werkruimte / studeerruimte. Dan is 18 graden echt te koud.

Hier ook slaapkamers gewoon 20+ graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

10cm hoh, vergeet ook niet dat je (beperkt) kunt koelen in de zomer , werkt bij ons redelijk goed. (Wordt na salderen erg interessant, nu is het nog relatief duur aangezien ik ongeveer 100% verbruik).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2024 10:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Aschtra schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:11:
[...]Gelukkig bepaal jij het niet voor de rest van nederland. Verblijfsruimte slaapkamer wordt vaak ook gebruikt als kantoor / werkruimte / studeerruimte. Dan is 18 graden echt te koud.
Hier ook slaapkamers gewoon 20+ graden
Natuurlijk bepaal ik niks. Maar ik krijg af en toe wel het idee dat een deel van de Nederlandse bevolking kasplantjes aan het worden zijn. Overigens is (voor normale, gezonde mensen) 18 graden met een vestje of trui aan goed te doen hoor, pas bij 15 graden wordt het (wanneer je langer dan een uur stil zit) onbehaaglijk. En elke graad lager op de thermostaat verlaagt de CO2 uitstoot en je energierekening daalt bij elke graad verlaging met zo'n 7%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
Yaksa schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:35:
[...]

Natuurlijk bepaal ik niks. Maar ik krijg af en toe wel het idee dat een deel van de Nederlandse bevolking kasplantjes aan het worden zijn. Overigens is (voor normale, gezonde mensen) 18 graden met een vestje of trui aan goed te doen hoor, pas bij 15 graden wordt het (wanneer je langer dan een uur stil zit) onbehaaglijk. En elke graad lager op de thermostaat verlaagt de CO2 uitstoot en je energierekening daalt bij elke graad verlaging met zo'n 7%.
Er zijn genoeg redenen genoemd waarom het onzin is om geen verwarming aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Natuurlijk is 18graden met een dikke trui goed te doen , maar als kinderen op hun kamer willen spelen of studeren als ze ouder zijn dan is 19 graden toch wel minimaal.
Daarbij zal een scherpe taxateur/koper de ruimte ook niet als slaapkamer classificeren, dus het is eigenlijk kapitaalvernietiging ;)

En met een warmtepomp die goed werkt zijn de extra kosten ook minimaal, 150m2 met vloerverwarming verwarmen is veel efficiënter per m2 dan 100m2 (warmtepomp draait veel rustiger/minder pendelen).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2024 10:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:38
[...]

Energierekening interesseert mij niet zoveel als ik daarvoor moet gaan rillen. Die paar uurtjes 7% hogere rekening komt op misschien 2 tientjes uit op een jaar. Boeiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
MarcoC schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:45:
[...]Er zijn genoeg redenen genoemd waarom het onzin is om geen verwarming aan te leggen.
Ik vind die redenen die je noemt nogal tegenvallen en niet altijd voor iedereen valide, het zijn vooral verhogingen van comfort en luxe, bovendien nogal persoonsgebonden.
Voor een gezond leefklimaat in huis is het niet persé nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Antonl91 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:52:
[...]

Het punt is ook een beetje de ruimte die ik heb in de vloeren om leidingen weg te werken, als ik hoh 15cm doe kan ik de bestaande cv leidingen vervangen voor leidingen voor vloerverwarming. Als ik meer groepen wil word de ruimte wat krap, maar verder zijn de twee kleine slaapkamers bijv 12 en 9,5m2. Als je dat wil doen met een hoh van 15cm en je rekent de lengte erbij die nodig is om daar te komen kom je net raar uit met de groepen. Dan moet je een groep gebruiken + een klein beetje van een andere groep. Met hoh 15cm kan ik alles mooi per kamer laten infrezen.
Als de groepen niet "kloppen" met de kamers worden het regelen ook een beetje vreemd. Ik zou het lekker op 15cm hoh leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:09
Vermogen van radiator is niet te vergelijken met warmtepomp i.c.m. vloerverwarming.
Warmtepomp draait altijd en moet ruimte op temperatuur houden.
Terwijl radiator is bedoelt om een ruimte snel een aantal graden warmer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Yaksa schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:53:
[...]

Ik vind die redenen die je noemt nogal tegenvallen en niet altijd voor iedereen valide, het zijn vooral verhogingen van comfort en luxe, bovendien nogal persoonsgebonden.
Voor een gezond leefklimaat in huis is het niet persé nodig.
Juist omdat het persoonsgebonden is, is het onzin om het niet aan te leggen. Want wie weet wie er volgend jaar of over 10 jaar de hoofdgebruiker van die kamer is?

Voor een gezond leefklimaat is een koele slaapkamer in de zomer overigens erg belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 07-09-2024 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
Sport_Life schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:49:
[...]

Natuurlijk is 18graden met een dikke trui goed te doen , maar als kinderen op hun kamer willen spelen of studeren als ze ouder zijn dan is 19 graden toch wel minimaal.
Daarbij zal een scherpe taxateur/koper de ruimte ook niet als slaapkamer classificeren, dus het is eigenlijk kapitaalvernietiging ;)

En met een warmtepomp die goed werkt zijn de extra kosten ook minimaal, 150m2 met vloerverwarming verwarmen is veel efficiënter per m2 dan 100m2 (warmtepomp draait veel rustiger/minder pendelen).
Inderdaad, echt verkeerde zuinigheid om hierop te besparen. Een slaapkamer zonder verwarming is het werk van een beunhaas: als op zoiets basaals al bezuinigd is, waar is dan nog meer op bezuinigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
brambo123 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:33:
Vermogen van radiator is niet te vergelijken met warmtepomp i.c.m. vloerverwarming.
Warmtepomp draait altijd en moet ruimte op temperatuur houden.
Terwijl radiator is bedoelt om een ruimte snel een aantal graden warmer te krijgen.
Conclusie: als je in vermogens denkt mag het vermogen van de vloer best wat lager zijn dan het ideale vermogen van radiatoren.

Theoretisch zouden de vermogens uiteraard gelijk moeten zijn, namelijk gelijk aan het energieverlies door wanden, vloeren, plafonds en ventilatie. Maar voor radiatoren heb wat overcapaciteit nodig om het regelbaar te houden.

[ Voor 19% gewijzigd door Prisma16 op 07-09-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:12
[...]

In mijn optiek was een verwarming in de slaapkamer ook niet altijd alleen voor temperatuur maar ook wel voor de luchtvochtigheid, anders kan je veel last van condensatie krijgen. Of hele hoge luchtvochtigheid in de winter, want dan weer niet ten behoeve is van de gezondheid. Geen idee of dat klopt, maar zou het sowieso altijd aanleggen, als je het niet wil gebruiken kan je de groep altijd nog dichtzetten en niet gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
[...]

Dik vest, 20,5 op de thermostaat… stilzitten voor werk… én op randje van blauwe klauwen .

Maar ik heb iets minder vetreserves dan de gemiddelde persoon tegenwoordig.

mag vriendelijker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2024 07:25 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonl91
Ronald schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:17:
[...]

Dik vest, 20,5 op de thermostaat… stilzitten voor werk… én op randje van blauwe klauwen .

Maar ik heb iets minder vetreserves dan de gemiddelde persoon tegenwoordig.
[...]
Maar die discussie is sowieso irrelevant want er komt zeker weten wel verwarming op de slaapkamers, overloop en badkamer. Het enige wat ik nog moet doen is de knoop doorhakken of hoh 10 of 15.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 08-09-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
MarcoC schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:39:
[...]

Juist omdat het persoonsgebonden is, is het onzin om het niet aan te leggen. Want wie weet wie er volgend jaar of over 10 jaar de hoofdgebruiker van die kamer is?

Voor een gezond leefklimaat is een koele slaapkamer in de zomer overigens erg belangrijk.
Zullen we dan even een lijstje maken wat alle volgende bewoners willen dan kun dat ook direct allemaal in orde gemaakt.
En de tuin wie weet willen ze de tuin wel anders dan dat dat nu is. Kan die boom daar wel geplant, straks willen ze geen schaduw.

Het is jouw huis en je woont er nu. Doe wat jij nu wilt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
No Hands schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:32:
[...]

Zullen we dan even een lijstje maken wat alle volgende bewoners willen dan kun dat ook direct allemaal in orde gemaakt.
En de tuin wie weet willen ze de tuin wel anders dan dat dat nu is. Kan die boom daar wel geplant, straks willen ze geen schaduw.

Het is jouw huis en je woont er nu. Doe wat jij nu wilt.
Ik heb het niet over volgende bewoners, volgende gebruiker. Dat kan ook een opgroeiend kind zijn. En zoals ik al zei kan een slaapkamer ook als werkplek gebruikt worden. Door geen verwarming aan te leggen beperk je de mogelijkheden voor het gebruik van die kamer, ook voor jezelf. Nog los van het feit dat het slecht is voor de marktwaarde van je huis omdat vierkante meters zonder verwarming lager getaxeerd worden. Echt zo'n onzinnige discussie dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
MarcoC schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:36:
[...]Nog los van het feit dat het slecht is voor de marktwaarde van je huis omdat vierkante meters zonder verwarming lager getaxeerd worden.
Volgens mij wordt de WOZ waarde o.a. bepaald door de netto oppervlakte van alle vertrekken (verwarmd of onverwarmd) bij elkaar op te tellen.
En je kunt een ruimte waar je tijdelijk verblijft ook prima met een keramische kachel met ventilator verwarmen, desnoods met een schakelklok. Is makkelijker dan elke keer een VVW groep aan en uit schakelen. Met zo'n kacheltje is de (meestal wat kleinere) ruimte snel warm, bij VVW duurt dat wel ff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:25
Ik heb ook alle etages vloerverwarming laten aanleggen icm warmtepomp (met koelen). Overal hoh 10cm gedaan, met name koelen is dan ideaal.

In de winter gaan de groepen dicht (zoneregeling) omdat we het op 19 graden willen houden.

In de zomer is lekker koel en ideaal.

Mijn advies. Overal 10cm hoh

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Gelukkig geldt bij een grote renovatie (waar overal vloerverwarming plaatsen onder valt) ook gewoon het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoh 10 cm.

In kosten maakt het weinig uit.
En als je dan een groep krijgt die een paar meter langer is dan is dat niet meteen een enorm probleem. Al moet je het niet overdrijven natuurlijk.

Groepen aan uit schakelen is tegenwoordig met elektrische knoppen op een verdeler ook geen probleem kan gewoon met een thermostaat per ruimte.

Wel er om denken dat niet alles dicht loopt of/en een bypass voorzien.
In geval van een wp in de gaten houden of je je minimale vermogen nog kwijt kunt om pendelen te voorkomen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 19:11
Ik zou persoonlijk nooit vloerverwarming in mijn slaapkamer willen simpelweg omdat ik een koude slaapkamer het lekkerste vind, ik zou dan liever een airco in mijn slaapkamer hangen voor koelen en verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Antonl91 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:03:
[...]

Maar die discussie is sowieso irrelevant want er komt zeker weten wel verwarming op de slaapkamers, overloop en badkamer. Het enige wat ik nog moet doen is de knoop doorhakken of hoh 10 of 15.
Ik zou 10 doen. In mijn vorige woning lag het 15 hoh, en kon de leidingen gewoon voelen, daartussen was de vloer merkbaar kouder. Heel irritant. (heeft ook te maken met diepte van infrezen natuurlijk, dat weet ik niet hoe dat daar was). De hudiige woning heeft 10 hoh, merk ik niets van.

Ook hoorde ik je zeggen dat 10hoh je soms kamers moet combineren, geen idee of je ruimte gestuurd wilt (wat me wel wenselijk lijkt op een bovenverdieping), maar dat kan dan niet meer. En als je dan 1 kamer verwamt, vermarm je een andere kamer automatisch half mee. Lijkt mij niet handig. Hoe dan wel op te lossen: geen idee eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:52

martijn v o

Certified by Enphase.

kunnen ze wel 10 HOH frezen dan? bij mij kon het maximaal 12,5 HOH.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41
Antonl91 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:59:
Is een hoekwoning uit 1995, energielabel A.
[...]
kan ik alles mooi per kamer laten infrezen.
Euhm…
ff iets anders waar ik nog niemand iets over heb zien zeggen:

Weet je zeker dat je in een huis uit 1995 op de bovenverdiepingen uberhaupt vloerverwarming in KUNT frezen??

In veel huizen van die tijd zijn vloeren opgebouwd met kanaalplaat verdiepingsvloeren, met daarbovenop een cement dekvloer / afsmeervloer.
Het punt is dat in die dekvloer heel vaak allerlei leidingen zijn verwerkt, niet alleen de CV leidingen, maar ook alle elektraleidingen die van de centraaldozen afkomen in de plafonds van de verdieping eronder. Die leidingen lopen dus bovenlangs over de vloer.
Als de boel op dergelijke manier is aangelegd ga je geheid dwars door je gehele elektra-installatie frezen als je er vloerverwarmingsleidingen in wilt gaan frezen.

Ik zou gewoon compacte LTV radiatorconvectoren / fancoils gaan overwegen om op de slaapkamers te gebruiken. Behoud je sowieso per kamer de functie van verwarming (en koeling) middels de warmtepomp, zonder door de vloer te moeten frezen.
Voor gebruik als slaapkamer zul je merken dat je die verwarming toch nooit aan hebt staan… het is in zo’n huis al snel eerder te heet dan te koud op een slaapkamer op een verdieping.
Voor (lichte) koeling kan een LTV fancoil zelfs beter werken omdat deze direct de lucht ook rondblaast.
Wil je nog betere klimaatcontrole dan zou ik ook een volwaardige airco ophangen op de bovenverdieping of slaapkamers. Kun je beter mee koelen in de zomer, en ook prima mee verwarmen.

Edit: hier hebben we ook een heel topic lopen over het gebruik van fancoil radiatoren:
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

[ Voor 4% gewijzigd door BrainCrash op 07-09-2024 21:04 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Je kunt ook variëren in de HoH. Bij een buitenmuur 3 leidingen op HoH 10 en aan de kant van de binnenmuur alles op HoH 15.
Bij mijn voordeur liggen ze ook net wat dichter op elkaar. Daar heb ik het meeste warmteverlies en dus ook energie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
BrainCrash schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:59:
[...]

[...]

Euhm…
ff iets anders waar ik nog niemand iets over heb zien zeggen:

Weet je zeker dat je in een huis uit 1995 op de bovenverdiepingen uberhaupt vloerverwarming in KUNT frezen??

In veel huizen van die tijd zijn vloeren opgebouwd met kanaalplaat verdiepingsvloeren, met daarbovenop een cement dekvloer / afsmeervloer.
Het punt is dat in die dekvloer heel vaak allerlei leidingen zijn verwerkt, niet alleen de CV leidingen, maar ook alle elektraleidingen die van de centraaldozen afkomen in de plafonds van de verdieping eronder. Die leidingen lopen dus bovenlangs over de vloer.
Als de boel op dergelijke manier is aangelegd ga je geheid dwars door je gehele elektra-installatie frezen als je er vloerverwarmingsleidingen in wilt gaan frezen.

Ik zou gewoon compacte LTV radiatorconvectoren / fancoils gaan overwegen om op de slaapkamers te gebruiken. Behoud je sowieso per kamer de functie van verwarming (en koeling) middels de warmtepomp, zonder door de vloer te moeten frezen.
Voor gebruik als slaapkamer zul je merken dat je die verwarming toch nooit aan hebt staan… het is in zo’n huis al snel eerder te heet dan te koud op een slaapkamer op een verdieping.
Voor (lichte) koeling kan een LTV fancoil zelfs beter werken omdat deze direct de lucht ook rondblaast.
Wil je nog betere klimaatcontrole dan zou ik ook een volwaardige airco ophangen op de bovenverdieping of slaapkamers. Kun je beter mee koelen in de zomer, en ook prima mee verwarmen.
Beneden verdieping was inderdaad al een drama, uiteindelijk is er een leiding geraakt (maar de kabels niet, alleen de leiding zelf) en vier leidingen tijdens het frezen zichtbaar geworden. Wat ik beneden heb gedaan en wat het plan voor de eerste verdieping is om eerst ongeveer 7mm ophogen met egaline en daarna frezen.

Maar in eerste instantie was ik mij daar niet van bewust beneden, maar ben ik er bij toeval achter gekomen tijdens het open breken van de vloer om de doorvoer van de garage/woning te maken. Geluk bij een ongeluk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
martijn v o schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:54:
kunnen ze wel 10 HOH frezen dan? bij mij kon het maximaal 12,5 HOH.
Waarom zou dat niet kunnen? Ligt dan denk ik vooral aan degene die de freest gebruikt want 10cm hoh is vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Bij nieuw leggen zeker wel bij frezen toch niet.
Had bij mij zoiets te maken met de machine die kan de bochten niet goed maken bij te krappe straal.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn v o op 07-09-2024 21:32 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
martijn v o schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:27:
Bij nieuw leggen zeker wel bij frezen toch niet.
Had bij mij zoiets te maken met de machine die kan de bochten niet goed maken bij te krappe straal.
Misschien heb je dan meander inplaats van slakkenhuis, maar bij mij kon het wel. Maar het is wel zo dat de bochten soms iets ruimer zijn, maar het de rechte lengtes liggen wel met hoh van 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:55
Als je wat hoogte ruimte hebt kan je ook een droogbouw systeem nemen. Zijn er verschillende van. Hier net een systeem op basis van fermacell gelegd in de slaapkamers. Het systeem zelf is hart op hart 12,5 dus had niks te kiezen, wel voor 16x2 gegaan. Zeker bij een warmtepomp is meer systeem inhoud altijd goed. Dus ga voor grote diameter slang en zoveel mogelijk. Dus hart op hart 10 cm als ze dat kunnen frezen. Als je groepen niet uitkomen kan je ook 2 kleinere groepen per kamer doen. Sowieso wil je met een warmtepomp kleine vloerverwarming groepen.

En voor nu gebruik ik het om (beperkt) te koelen. Niet zo goed als een airco maar geen geluid en voelbare luchtstroom in de slaapkamer.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1