• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 15:33
Hoi allemaal,

Na 3 jaar in loon dienst bij 1 bedrijf te zijn geweest heb ik een andere baan aangenomen. Waar ik in principe 1 november zou beginnen. Nu is echter de twijfel toch toegeslagen of dat wel de juiste plek is. Echter heb ik wel al jaren de ambitie voor mezelf te beginnen (heb al een aantal jaar een KVK voor kleine opdrachtjes maar wil echt doorpakken) Tijdens een gesprek met mijn huidige werkgever hebben zij aangegeven mij graag als ZZP'er te willen inhuren naast mijn nieuwe baan. Echter gaat mijn nieuwe werk hier niet mee akkoord. Waardoor ik nog harder twijfel of ik niet gewoon full-on als ZZP'er moet gaan werken.

Mijn huidige werkgever zal tussen de 20 - 50 uur per week aan opdrachten opleveren á €65/uur. (geen verplichtingen qua werktijden etc dus het is niet dat ik op kantoor ga zitten als "medewerker". Daarnaast heb wat kleinere opdrachtgevers die op projectbasis van mijn afnemen (denk aan websites, branding, promotiemateriaal etc). Wat ik mij af vroeg is of dit voorlopig genoeg is om niet als schijnzelfstandige gezien te worden. Aangezien mijn omzet naar waarschijnlijkheid 70% van 1 klant komt was dit iets waar ik nog over twijfelde. Het is de bedoeling om na 2-3 maanden (dan is een groot project afgerond) ook actief opzoek te gaan naar extra opdrachtgevers.

Naast DBA, pensioen, AOV en aansprakelijkheidsverzekering zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:27

sebasd

loopt op espresso

Heb je dit topic al doorgelezen?

Het freelance ICT-ers discussie topic

Daar komt je vraag de laatste maanden een keer of 10 voorbij.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 21:17
De criteria zijn redelijk duidelijk in deze. Lees ook met name:
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

Alhier is in ieder geval op basis van je post niet uit te sluiten dat er sprake zal zijn van schijnzelfstandigheid. Het gaat sterk afhangen van de relatie die je zult gaan hebben met de huidige werkgever. Met name welke vrijheden je zult hebben.

Er dient geen gezagsverhouding meer te bestaan.

Het aantal uren, maakt hierin verder niet uit. In het beginsel werkt het dan ook veel makkelijker om niet langer te denken in een x-aantal uur per week en uurtarief binnen de relatie. Maar in marktconforme prijs. Of jij de opdracht vervolgens in 10 uur uitvoert in plaats van 50 uur, maakt niet langer uit.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:16
Verder twijfel ik ook of je met 65 euro per uur wel uitkomt. Vaak is dit heel wat minder dan wat je in loondienst krijgt.

Waar je nog rekening mee moet houden is dat je alles zelf moet betalen, ben je ziek? Geen inkomsten. Vakantiegeld? Regel dat zelf maar.

Edit: Laptop kapot? Koop zelf maar een nieuwe.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 05-09-2024 22:13 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Werken als ZZP-er is een hele andere mindset.
Het is een mooie basis om mee te starten, ook al is het niet het hoogste tarief - je begint met een continuïteit. Na een tijdje zul je zien dat er vanzelf nieuwe dingen op je pad komen met een evt. andere tarief.

En laptop kapot, nou dat is jammer. Nieuwe regelen is dan puur bedrijfskosten en komt niet van 'het maandelijkse looninfuus' wat straks is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:58
Het gaat niet perse alleen om die 70% (dat is maar 1 van de criteria) maar ook hoe het er verder uit ziet. Kan je, je eigen beslissingen nemen? Je eigen tools gebruiken? Rapporteer je niet aan een manager? Sta je buiten een team? Ga je bedrijfsrisico dragen? De IT consult zal ook in de nieuwe situatie gewoon blijven bestaan, ik zou je vorige werkgever op 20 uur vast zetten per week, en de overige 20 uur dus echt investeren in andere klanten, portfolio ontwikkeling of whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 21:52
Je timing is ook opmerkelijk. De kamer lijkt te bedluiten het handhavingsmoratorium van wet DBA te beeindigen per 1-1-25. Dat geeft onzekerheid in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 15:33
ex87 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:42:
Het gaat niet perse alleen om die 70% (dat is maar 1 van de criteria) maar ook hoe het er verder uit ziet. Kan je, je eigen beslissingen nemen? Je eigen tools gebruiken? Rapporteer je niet aan een manager? Sta je buiten een team? Ga je bedrijfsrisico dragen? De IT consult zal ook in de nieuwe situatie gewoon blijven bestaan, ik zou je vorige werkgever op 20 uur vast zetten per week, en de overige 20 uur dus echt investeren in andere klanten, portfolio ontwikkeling of whatever.
Ik kom helemaal los te staan van de organisatie, gebruik mn eigen laptop/PC, werk op eigen tijden & locatie(s). Geen rapportage naar een manager. Puur oplevering/feedback ontvangen & eventueel aanpassen. En van advies voorzien op marketing & design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 21:52
Als je een project op het oog hebt en een goede kans om daarvan een contract te maken, go for it :)

* t_captain is alweer 14 jaar zelfstandig

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 06-09-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:07

Lordy79

Vastberaden

Ik denk dat het met die schijnzelfstandigheid wel meevalt.

Maar 65 per uur is 10K per maand x 10 mnd = 100K per jaar. Dat houdt niet over als je daar je pensioen, arbeidsongeschiktheid, auto en tools (laptop) van moet betalen.

Reken het eens uit zou ik zeggen.

En die 10 mnd is een vuistregel: 1 maand per jaar wil je vakantie en 1 maand is het minimum dat je moet aanhouden voor ziekte, even geen opdrachten en beloning voor ondernemerschap.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:44
Lordy79 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:11:

Maar 65 per uur is 10K per maand x 10 mnd = 100K per jaar. Dat houdt niet over als je daar je pensioen, arbeidsongeschiktheid, auto en tools (laptop) van moet betalen.

En die 10 mnd is een vuistregel: 1 maand per jaar wil je vakantie en 1 maand is het minimum dat je moet aanhouden voor ziekte, even geen opdrachten en beloning voor ondernemerschap.
Het houdt niet over is wel erg overdreven. Het is zeker niet de jackpot, maar uiteindelijk verdienen maar weinig mensen zoveel geld met relatief weinig werken.
100k - 8k pensioen en 10k kosten. 82k over, daar moet je nog wel 26,4k belasting over betalen. Om dat te evenaren als werknemer moet je 87k per jaar verdienen.

En ik besef me dat er meer risico bij komen kijken, maar er is ook zeer veel ruimte voor groei (hoger tarief en/of meer uren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 15:16

Blauw

De Schreeuw

Lordy79 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:11:

Die 10 maanden kan ik me wel in vinden maar 100k per jaar is ruim voldoende om daar genoeg geld aan over te houden.

Pensioeninleg: afhankelijk van je leeftijd maar zeg 500 piek per maand.
Arbeidsongeschiktheid (zelf zit ik bij Insify, rond de 92 euro per maand)
Auto: niet nodig, gewoon prive en kms bijhouden
Laptop: 1x per 2 jaar een nieuwe luxe Macbook a €2500,- + nog 500 voor beeldscherm etc. €125 per maand

= €725,- aan kosten per maand. Je kunt er nog over denken een flexwerkplek ofzo te huren, dan stijgen de kosten richting de €1200,- per maand.

Kortom: het valt allemaal wel mee dat 100k karig is
Pagina: 1