Welk type dak isolatie hier toe te passen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:52
Beste Medeklussers,

Ik zit met een vraag die voor mezelf nog niet beantwoord krijg, hopelijk kan 1 van jullie me in de juiste richting wijzen..

Mijn huis met een aanbouw van een keuken uit '68 heeft een plat dak dat nogal slecht geisoleerd is (Lees ik stook me rot in de winter). Ik heb daarop besloten dit te gaan verbeteren.

De situatie zoals het was is grofweg als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g3qD0397yyn1F9MqQvjfjMWsWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Li2PI9cbS7dr3KuHOqXsdgZl.jpg?f=fotoalbum_large

Lang de boei van de keuken (maar ook van het gehele huis) heb ik om de 50cm ongeveer een gat van 16mm voor ventilatiedoeleinden(?). Bij de keuken boven de keukendeur staat deze in verbinding met de eerste 'luchtlaag' tussen 2 balken in. Tussen twee andere balken bevind zich een enkele dakdoorvoer naar buiten, vermoedelijk voor het kunnen ontsnappen van vocht en de drukregulatie wanneer de zon er vol op staat. Verder viel me op dat de tussen de eerste balkenlaag de tempexlaag een stuk dikker was dan voor de rest, al is me die reden onduidelijk.
Tevens is me het hele ventilatie idee een beetje onduidelijk aangezien er zich niet echt een luchtstroom kan vormen aangezien die aan alle kanten belemmerd wordt?
Overigens was het gehele plafond kurkdroog bij het eruit slopen van het gipsplafond.

Nu wil ik dus graag de isolatie tussen de balken gaan verbeteren, maar ik twijfel over de keuze die ik moet maken:

1. Steenwol koud tegen de HWC platen aan, afwerken met een dampfolie aan de onderkant / buitenmuur (vanwege boei) en dakdoorvoer afsluiten

2. Bestaande techniek behouden en PIR platen tussen de balken aanbrengen ipv de huidige tempex. (Er is 14cm PIR beschikbaar, gaat dit dan goed met 1cm luchtlaag?)

3. Anders?

Alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via The Prutsor op 05-09-2024 11:46)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:45

dragonhaertt

@_'.'

The Prutsor schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:20:

Betreffende je reactie over de PIR: De Tempex die er nu in zat 'lag' op de gipsplaat, geklemd tussen de balken in en met dus een luchtlaag erboven. Feitelijk is dat hetzelfde als jij juist afraad om nu te doen?, echter zo was het ontworpen en heeft na ~50j blijkbaar nog geen vochtproblemen gegeven. (kan er ook geen sporen van zien)
Natuurlijk is dat niet helemaal hetzelfde, niet alleen dek je dan die ventilatiekanalen af, maar je verlegt ook het dauwpunt.
Bij een koud dak constructie zal je altijd rekening moeten houden met vocht en condens, en zal je dus damp-open móeten bouwen.

Zelfs zonder die ventilatiekanalen kunnen de houten balken nu ademen door de bakstenen muur aan de kopse kant. Hout en baksteen zijn beide niet dampdicht.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Heb je hier al gekeken? Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Ik zou met 15 cm lekker voor steenwol of glaswol en klimaatfolie gaan.
Goed voor het vocht, goed voor de isolatie, goed voor de portemonnee.
Als je steenwol kiest, wel even eentje pakken met een wat hogere isolatiewaarde dan de goedkoopste.

Heb je het al in ubakus gemodelleerd?

Als je hier pir of iets anders dampdichts in gaat zetten krijg je geheid vochtproblemen.

[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 04-09-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat is de leeftijd van het bitumen dak?

• The Prutsor
dragonhaertt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:22:
Heb je hier al gekeken? Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Ik zou met 15 cm lekker voor steenwol of glaswol en klimaatfolie gaan.
Goed voor het vocht, goed voor de isolatie, goed voor de portemonnee.
Als je steenwol kiest, wel even eentje pakken met een wat hogere isolatiewaarde dan de goedkoopste.

Heb je het al in ubakus gemodelleerd?

Als je hier pir of iets anders dampdichts in gaat zetten krijg je geheid vochtproblemen.
Jazeker echter niet kunnen vinden wat ik zocht. Mijn eerste gedachte was hier ook om voor steenwol met klimaatfolie te gaan, echter met die ontluchtingspijp staat de steenwol dus dan direct in contact met de buitenlucht. Ben ergens bang dat het geheel als een spons gaat werken en dus niet functioneert. Tenzij ik de ontluchtingspijp dicht maak..echter.. het dak is destijds met een reden zo gemaakt mag ik van uitgaan, dus heb het gevoel dat ik nog een puzzelstukje mis.

Zojuist in Ubakus wat gespeeld, maar lijk nog niet echt mijn situatie na te kunnen bootsen.

Betreffende je reactie over de PIR: De Tempex die er nu in zat 'lag' op de gipsplaat, geklemd tussen de balken in en met dus een luchtlaag erboven. Feitelijk is dat hetzelfde als jij juist afraad om nu te doen?, echter zo was het ontworpen en heeft na ~50j blijkbaar nog geen vochtproblemen gegeven. (kan er ook geen sporen van zien)

Lang verhaal kort: Blijkbaar is er een reden (die ik niet ken) geweest om destijds het ontwerp zo aan te pakken, en de ontluchtingspijp/doorvoer maakt dat ik twijfel om zomaar het koud dak principe met wol en klimaatfolie toe te passen.
Wippie1234 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:29:
Wat is de leeftijd van het bitumen dak?
Onbekend, maar het huis zelf heeft ook een bitumen licht hellend dak van 15 graden en de schatting is dat deze er nu een ~20j op ligt. Het dak van de aanbouw echter heeft een laag van kiezelstenen op zich, en zal dus naar verwachting een langere levensduur hebben.

Voor het dak op het huis zelf was ik wel van plan om wanneer de tijd daar is isolatie aan de buitenkant toe te laten passen, maar voor de aanbouw (waar het zich nu om gaat) doe ik het liefst vanuit de binnenzijde. Enerzijds omdat het dak denk ik nog wel een tijd meekan, anderzijds is het zonde om die 15cm lege ruimte niet te benutten >:)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:05
Ik had bij het platte dak van mijn garage een zelfde vraagstuk.

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor isolatie van buitenaf. Met pir en daar overheen nieuwe bitumen. Dit is wel iets duurder dan van binnen. Maar het was voor mij met ongeveer 100 euro per m2 een betaalbare optie.

De ruimte tussen de balken opvullen gaf bij mij denk ik zorgen over ventilatie en vocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Als je dakbedekking oud is van buiten isoleren bij vervangen dakbedekking.

Als je van binnen wil isoleren, eps weghalen, houtvezelplaten 15 cm tussen je balken direct tegen je dakbeschot aan, klimaatfolie ertegenaan en afwerken.
Vreemde ventilatiegaten dichtmaken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
Dit is een geventileerd dak. Echt een jaren 70 oplossing, kom je weinig meer tegen, idee is dat door de pijpjes vocht weg kan. Maar niet beseffend dat vocht zo ook binnen kan komen.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml

De pijpjes verwijderen is dus het eerste dat moet gebeuren, dan is een nieuwe dakbedekking misschien ook wel logisch met isolatie aan de juiste kant.

Mocht je toch van binnen willen isoleren, werk dan net biobased isolatie zoals papier of houtvezel. Die blijven in de zomer koeler.
Eronder moet sltijd een klimaatfolie

[ Voor 4% gewijzigd door technopeuter op 05-09-2024 07:40 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

The Prutsor schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:20:

Natuurlijk is dat niet helemaal hetzelfde, niet alleen dek je dan die ventilatiekanalen af, maar je verlegt ook het dauwpunt.
Bij een koud dak constructie zal je altijd rekening moeten houden met vocht en condens, en zal je dus damp-open móeten bouwen.

Zelfs zonder die ventilatiekanalen kunnen de houten balken nu ademen door de bakstenen muur aan de kopse kant. Hout en baksteen zijn beide niet dampdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Prutsor
Dank allen voor de informatieve reacties.
technopeuter schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:30:
Dit is een geventileerd dak. Echt een jaren 70 oplossing, kom je weinig meer tegen, idee is dat door de pijpjes vocht weg kan. Maar niet beseffend dat vocht zo ook binnen kan komen.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/koud_dak.shtml
Dit beantwoord de waarom vraag, thanks!
dragonhaertt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:46:
[...]
You're right, dit had ik over het hood gezien

Meerdere reacties hierboven geven aan om vooral dampopen te bouwen, zodat eventueel vocht uit de constructie weg kan. Ik ga hier volledig in mee.

Alle informatie samengepakt uit de antwoorden ben ik daarmee voornemens om de ruimte tussen de balken op te vullen met dampopen isolatiemateriaal zoals steenwol, afgewerkt met klimaatfolie aan de warme onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Plan ook meteen in om binnenkort het dak te vernieuwen, en er een laag isolatie bovenop te gooien. Door bovenop te isoleren, zit het dauwpunt ver van het hout en verminder je risico op vochtproblemen (kan je ademen naar beneden).
Je kan nu al proberen offerte's te bekomen, als er 3 dakdekkers los van elkaar hetzelfde advies geven weet je het wel (volgens mij gaan ze allemaal aanraden om het dak te herdoen, die ventilatie weg te nemen en netjes bovenop te isoleren). Overweeg ook EPDM, dat gaat vééél langer mee dan bitumen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1