Beste Tweakers,
In 2018 heb ik een snelle workstation met jullie samengesteld. Deze workstation werkt nog steeds naar wens. Toch wil ik meer tijd besparen met een moderner systeem. Daarom wil ik een nieuwe workstation kopen en vraag ik jullie advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek naar een snelle workstation voor kantoor waarmee ik software in C++ kan ontwikkelen en virtuele machines kan draaien. Gamen doe ik soms. Meestal gedateerde games.
Tijdswinst is belangrijk voor mij. Elke minuut die bespaart kan worden, helpt mijn werkproces.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximum prijs 7.500,- euro inclusief BTW.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, 2x 42 inch (4K) en 2x 27 inch (1440p) monitoren en licentie voor Windows en tools heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf. Mijn huidige pc (7980xe, 80GB Ram, Nvme’s) blijf ik gebruiken voor back-up, virtuele machines en databases.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande configuratie heb ik samengesteld. De aanschaf van software heb ik buiten beschouwing gelaten.
* De ASUS Hyper M.2 x16 Gen5 Card in combinatie met de 4 Samsung 990 Pro (zonder heatsink) van 1TB komen in een Raid 0 configuratie.
* De be quiet! Silent Wings 3 High Speed van 140mm vervangen de ventilatoren in de behuizing omdat deze luidruchtig schijnen te zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur A-merk. Mijn huidige configuratie is voornamelijk ASUS. De AMD Threadripper 7970x is een must.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, snel, stabiel en stil.
Ga je overklokken?
Ja, zover mogelijk zonder custom watercooling.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen jullie mij helpen met de controle of de onderdelen compatibel zijn? Hebben jullie nog andere tips, ideeën en/of adviezen?
Bedankt voor jullie feedback en hulp!
In 2018 heb ik een snelle workstation met jullie samengesteld. Deze workstation werkt nog steeds naar wens. Toch wil ik meer tijd besparen met een moderner systeem. Daarom wil ik een nieuwe workstation kopen en vraag ik jullie advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek naar een snelle workstation voor kantoor waarmee ik software in C++ kan ontwikkelen en virtuele machines kan draaien. Gamen doe ik soms. Meestal gedateerde games.
Tijdswinst is belangrijk voor mij. Elke minuut die bespaart kan worden, helpt mijn werkproces.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximum prijs 7.500,- euro inclusief BTW.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, 2x 42 inch (4K) en 2x 27 inch (1440p) monitoren en licentie voor Windows en tools heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf. Mijn huidige pc (7980xe, 80GB Ram, Nvme’s) blijf ik gebruiken voor back-up, virtuele machines en databases.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande configuratie heb ik samengesteld. De aanschaf van software heb ik buiten beschouwing gelaten.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen Threadripper 7970X Boxed | € 2.599,- | € 2.599,- |
1 | Moederborden | ASUS Pro WS TRX50-SAGE WiFi | € 817,- | € 817,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3050 WINDFORCE OC 6G | € 188,09 | € 188,09 |
1 | USB/Opslag-controllers | ASUS Hyper M.2 x16 Gen5 Card | € 79,65 | € 79,65 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid | € 169,- | € 169,- |
1 | Waterkoeling | Alphacool Eisbaer Pro Aurora 420 CPU AIO | € 234,95 | € 234,95 |
3 | Ventilators | be quiet! Silent Wings 3 High Speed, 140mm | € 23,10 | € 69,30 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade Pro KF564R32RBE2K4-128 | € 859,- | € 859,- |
1 | Voedingen | Seasonic Prime Ultra 850W Titanium | € 280,10 | € 280,10 |
2 | SSD's | Samsung 990 Pro (met heatsink) 4TB (PC Pack) | € 290,99 | € 581,98 |
4 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 98,63 | € 394,52 |
Totaal | € 6.272,59 |
* De ASUS Hyper M.2 x16 Gen5 Card in combinatie met de 4 Samsung 990 Pro (zonder heatsink) van 1TB komen in een Raid 0 configuratie.
* De be quiet! Silent Wings 3 High Speed van 140mm vervangen de ventilatoren in de behuizing omdat deze luidruchtig schijnen te zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur A-merk. Mijn huidige configuratie is voornamelijk ASUS. De AMD Threadripper 7970x is een must.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, snel, stabiel en stil.
Ga je overklokken?
Ja, zover mogelijk zonder custom watercooling.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen jullie mij helpen met de controle of de onderdelen compatibel zijn? Hebben jullie nog andere tips, ideeën en/of adviezen?
Bedankt voor jullie feedback en hulp!
[ Voor 2% gewijzigd door Pieter E. op 06-09-2024 15:06 . Reden: Uitleg raid 0 en extra ventilatoren en typo ]