Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
We hebben een huis op het oog wat een luchtverwarming installatie heeft. Bouwperiode 1980 en flink nagisoleerd afgelopen jaren. Label A. Recent is verwarmingssysteem geupgrade met een 12kW warmtepomp gekoppeld aan een nieuwe Brink luchtverwarmer en boiler. Kanalen zijn tijdens de bouw geplaatst en grotendeels hergebruikt. Deze installatie is nu 2jaar in gebruik.

Verdere interieur is nog uit de jaren ‘80 en zou er helemaal uit gaan. Daarmee dus ook de kans op het aanpassen van het verwarmingssysteem. Logisch zou dan zijn vloerwarming met warmtepomp.

Ik ben bezig met opstellen van het verbouwingsbudget om te kijken of haalbaar is.

Nu de vraag; wel of geen nieuw verwarmingssysteem?

Huidige systeem is recent, zuinig en comfortabel. Kan naast verwarmen ook koelen en ventileren (WTW). Heeft weinig massa maar reageert snel. Luchtstroom in huis kan minder comfortabel voelen mits niet goed afgesteld. Techniek is wat minder gebruikelijk en vrij afhankelijk van enkele leveranciers. Vrije vloerkeuze wat ik wel een voordeel vind.

Combinatie van vloerverwarming en warmtepomp is de degelijke en bewezen combinatie met goed comfort. Maar aanlegkosten zijn niet gering en dan komt er ook nieuwe WTW en mogelijke nog airco’s bij voor het koelen. Zit je zo op 20-30k investeringen en vervang je iets wat in theorie dezelfde functionaliteiten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

Nogal kapitaalvernietiging om het te vervangen als het voor jou comfortabel werkt. Je zou kunnen overwegen om wél vloerverwarming(sbuizen) aan te laten leggen als je toch een nieuwe vloer stort, voor het geval je ooit anders wil.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de huidige techniek. Luchtverwarming naar warmtepomp is altijd een lastige en zou erg graag wat plaatjes zien vd installatie!

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat is precies wat de afweging is.

Ik woon er niet dus ik kan moeilijk inschatten hoe comfortabel het werkt. En hoe dat vergelijkt met vloerwarming. Dat is een van de vragen die ik heb.

Je leest soms dat er tocht ontstaat maar dat wordt dan geweten aan de afstelling. Is natuurlijk afhankelijk van de specifieke installatie maar hoe nauw luistert dit nu allemaal en hoe vaak het voorkomt kan ik moeilijk inschatten.

Installatie zelf is vrij eenvoudig. Buiten staat een monoblock die warm/koud water aanvoert en binnen een indirecte luchtverwarmer (lees ventilator met radiator en wat kleppen) die de lucht verwarmt en door de juiste kanalen zuigt/blaast. Met parallel aan de WP nog een CV. En dan nog een boiler voor warm water die met wat kleppen ook in dat circuit zit.

Eigenlijk gewoon hoe je dat ook met vloerverwarming doet alleen dan op de plek van de verdeler zit nu die verwarmer. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of ik de WP kan koppelen aan de vloerverwarming. Dat zou plaatje ook weer iets anders maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 04-09-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-10 22:15
Sethro schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:23:
Dat is precies wat de afweging is.

Ik woon er niet dus ik kan moeilijk inschatten hoe comfortabel het werkt. En hoe dat vergelijkt met vloerwarming. Dat is een van de vragen die ik heb.

Je leest soms dat er tocht ontstaat maar dat wordt dan geweten aan de afstelling. Is natuurlijk afhankelijk van de specifieke installatie maar hoe nauw luistert dit nu allemaal en hoe vaak het voorkomt kan ik moeilijk inschatten.

Installatie zelf is vrij eenvoudig. Buiten staat een monoblock die warm/koud water aanvoert en binnen een indirecte luchtverwarmer (lees ventilator met radiator en wat kleppen) die de lucht verwarmt en door de juiste kanalen zuigt/blaast. Met parallel aan de WP nog een CV. En dan nog een boiler voor warm water die met wat kleppen ook in dat circuit zit.

Eigenlijk gewoon hoe je dat ook met vloerverwarming doet alleen dan op de plek van de verdeler zit nu die verwarmer. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of ik de WP kan koppelen aan de vloerverwarming. Dat zou plaatje ook weer iets anders maken.
Wij hebben ook een L/W warmtepomp gekoppeld aan een luchtverwarmer. Daar hebben we wel een buffervat tussen geplaatst en kan me eigenlijk niet voorstellen, dat dat bij jou niet het geval is. Wanneer dat niet zo is, is de systeeminhoud aan leidingen eigenlijk te klein om de WP mooi te laten draaien.

De luchtverwarmer vraagt een hogere temperatuur water (ca. 40-45 graden) tov de vloerverwarming. Echter is het bij de meeste WP's wel mogelijk om 2 circuits aan te leggen, zodat de WP 2 zones aanstuurt. Daarnaast zou ook nog overwogen kunnen worden om een buffervat te verwarmen, van waaruit de luchtverwarmer en de vloerverwarming met extra circulatiepompen hun warmte onttrekken. Door te spelen met de gelaagdheid van de buffer, kan het wellicht op 1 buffervat. Informatie over mijn systeem en andere systemen met luchtverwarming kun je hier vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2061220/3