Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:11

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Topicstarter
Binnenkort gaan we op de redactie aan de slag met de nieuwe Google TV Streamer. We zijn van plan het apparaat te vergelijken met de Nvidia Shield en Apple TV en zullen kijken naar zaken als audio/video-codec- en app-compatibiliteit, mogelijkheid tot auto refreshrate switching, energiegebruik en gebruiksgemak.

Uiteraard staan we open voor suggesties voor (specifieke) punten om te testen. Is er iets dat jij graag wilt weten en uitgezocht wilt hebben? Laat het dan weten in deze thread, dan gaan we ons best doen dit mee te nemen in het testproces.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik neem aan dat je met nVidia Shield de nVidia Shield TV Pro bedoelt? Anders zou ik ook de nVidia Shield TV Pro in de vergelijking meenemen (aangezien er ook een non Pro variant is).

Wellicht ook een idee om de verwachtingen aan te geven, gezien de nVidia Shield producten ook Android TV draaien, verwacht ik dat het gebruiksgemak tussen de Shield en de Google TV Streamer niet heel veel gaat verschillen. Door ook de verwachting(en) uit te spreken is het in elk geval wat inzichtelijker wanneer er blijkbaar toch (grote) verschillen zijn in bijvoorbeeld de interface of gebruiksgemak.

[ Voor 66% gewijzigd door CH4OS op 04-09-2024 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-06 10:13

eagle00789

Est. November 2005

Wat voor mij wel een puntje van aandacht is, is de compatabiliteit mbt 3rd party afstandsbedieningen. Kan bijvoorbeeld een Harmony Hub communicaren met de TV Streamer zodat je nog altijd maar 1 afstandsbediening hebt ipv weer een afstandsbediening erbij in de collectie.

Ook een test van de Thread-borderrouter die ingebakken zou zitten lijkt me wel interessant om mee te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-06 19:47
Waar google tv 4k heel erg last van had was lag en noise delay met HVEC videos en met name 4k HVEC H265 videos via PLEX, daarnaast voornamelijk veel last van stotterend beeld in Disney+, AMAZON Prime...Je merkt dat de hardware het net niet aan kan. Ik ben benieuwd hoe de google tv streamer op dit vlak werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 19:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eric van Ballegoie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:03:
Binnenkort gaan we op de redactie aan de slag met de nieuwe Google TV Streamer. We zijn van plan het apparaat te vergelijken met de Nvidia Shield en Apple TV en zullen kijken naar zaken als audio/video-codec- en app-compatibiliteit, mogelijkheid tot auto refreshrate switching, energiegebruik en gebruiksgemak.

Uiteraard staan we open voor suggesties voor (specifieke) punten om te testen. Is er iets dat jij graag wilt weten en uitgezocht wilt hebben? Laat het dan weten in deze thread, dan gaan we ons best doen dit mee te nemen in het testproces.
Ondersteuning kleurdiepte / chroma-subsampling (4:2:0, 4:2:2 en 4:4:4)
Ondersteuning Dolby Vision

Eventuele meerwaarde / USP versus de apps op je tv of provider-tuner en versus bijv een HTPC (stel dat deze nog een relevante USP heeft)

Vergelijk met andere populaire streamingoplossingen (Fire, Roku, etc)

.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een stukje privacy vind ik wel belangrijk; bijvoorbeeld of je verplicht met een mail-adres moet aanmelden (ook bij eerste setup) of dat het apparaat ook zonder persoonsgegevens of eventueel in een guest-mode kan draaien.

Daarnaast heb ik de laatste tijd een paar keer iets moeten sideloaden op mijn Shield Pro; ik ga ervanuit dat dat met de nieuwe hardware & nieuwer OS ook gewoon doorgang kan vinden.

@Empo ik deel jouw ervaringen (gelukkig) niet met mijn TV 4K op de slaapkamer op WiFi (overigens heb ik Kodi ipv Plex). Yotube 4K HDR doet ie zonder problemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30

MsG

Forumzwerver

Snelheid van de interface ten opzichte van de Chromecast tv 4K. Die is af en toe wat laggy bijvoorbeeld, is dat ook zo bij deze nieuwere streamer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmelemans
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10-2024
Ik zou heel graag willen weten of de Google TV Streamer (Android 14) ook NTFS gaat ondersteunen middels een USB harddisk via een USB-C dock. Om zo 4K MKV's via bijvoorbeeld Kodi af te spelen.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Empo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:54:
Waar google tv 4k heel erg last van had was lag en noise delay met HVEC videos en met name 4k HVEC H265 videos via PLEX, daarnaast voornamelijk veel last van stotterend beeld in Disney+, AMAZON Prime...Je merkt dat de hardware het net niet aan kan. Ik ben benieuwd hoe de google tv streamer op dit vlak werkt.
Dat kon ook best een Plex issue zijn. Ik weet niet hoe lang het geleden voor jou is dat je het had, maar ik weet wel dat Plex de nodige HEVC/x265 en 4K bugs gefixed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kan je hem nog achter een LG OLED G-serie proppen die strak aan de wand hangt? Of is hij daar te dik/groot voor geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ook interessant is; is wat je er nog meer op aan kunt sluiten en waarmee je je usecase kunt vergroten. Ik heb aan mijn CC with Google Tv nu een USB C dock eraan hangen met Ethernet, HDMI, USB, een kaartlezer en een stroomaansluiting. Zo kan ik in plaats van Wifi gebruiken, direct op mijn bekabelde netwerk en kan ik ook mijn externe HDD er direct op aansluiten. Welke dingen kun je aan je Chromecast hangen en hoe presteert dat?

• Empo
  • Laatst online: 11-06 19:47
CH4OS schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:31:
[...]
Dat kon ook best een Plex issue zijn. Ik weet niet hoe lang het geleden voor jou is dat je het had, maar ik weet wel dat Plex de nodige HEVC/x265 en 4K bugs gefixed heeft.
werkt prima op webos / LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbeefcake
  • Laatst online: 17-06 13:41
Ik ben wel benieuwd in hoeverre het mogelijk is om games te streamen en hoe de performance is. Denk aan Moonlight, Nvidia GeForce Now, Steam Remote Play en Xbox Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrikbeeld
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 21:16
Ik wil graag weten of de TV Streamer ook kan worden aangesloten op een wat oudere Panasonic TV die inmiddels geen app-updates meer krijgt en dus nu een domme TV is.

• pevisser
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik had hem op order staan Bij alternate maar ik heb een mailtje gehad , hij zal 28/09 binnen komen , maar die order gaat niet door, wordt niet geleverd … daarna een telefoontje er achter aan ( het klopt komt niet ) zal die dan toch een nieuwe Processor krijgen , Niet een van 2 jaar oud ?? Blijf ik nog maar bij mijn Nokia 8010 .. we horen het zel weer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
schrikbeeld schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:29:
Ik wil graag weten of de TV Streamer ook kan worden aangesloten op een wat oudere Panasonic TV die inmiddels geen app-updates meer krijgt en dus nu een domme TV is.
Waarom zou dat niet het geval zijn, als er een HDMI ingang op die tv zit zal hij gewoon gaan werken...

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
Fatsoenlijke lossless audio output, aangezien de Chromecast tv slechts 16 Bit 48 kHz doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:49
Ik zou graag een goede vergelijking zien in wat de werkelijk meerwaarde is van deze nieuwe Streamer t.o. de Chromecast TV 4K... prestaties, mogelijkheden. Dat zie ik iig meer waarde in dan het apparaat te vergelijken met de Shield of Apple TV.

• J33P33
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-06 07:24
Ben benieuwd of Google TV uitgeschakeld kan worden via adb, zoals bij de Chromecast mogelijk was. En welke functionaliteit(en) we dan verliezen (bij de Chromecast verloor je de mogelijkheid om te casten).

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

J33P33 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:25:
Ben benieuwd of Google TV uitgeschakeld kan worden via adb, zoals bij de Chromecast mogelijk was. En welke functionaliteit(en) we dan verliezen (bij de Chromecast verloor je de mogelijkheid om te casten).
Waarom zou je dat willen? Wil je er Linux+Kodi op draaien? Zonder OS ook geen apps lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J33P33
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-06 07:24
Jorgen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:29:
[...]

Waarom zou je dat willen? Wil je er Linux+Kodi op draaien? Zonder OS ook geen apps lijkt me.
Uiteraard moet er wel een andere launcher voor in de plaats gezet worden :)

Op Chromecast blijft het hele Android gedeelte gewoon werken zonder Google TV erop, dus je raakt niet je OS kwijt. Google Play en al je apps werken ook nog gewoon.

Voor mij persoonlijk is het om de reclame van mijn scherm te houden, terwijl ik toch een 'mooier' scherm kan maken dan met apps-only.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

J33P33 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:22:
[...]

Uiteraard moet er wel een andere launcher voor in de plaats gezet worden :)

Op Chromecast blijft het hele Android gedeelte gewoon werken zonder Google TV erop, dus je raakt niet je OS kwijt. Google Play en al je apps werken ook nog gewoon.

Voor mij persoonlijk is het om de reclame van mijn scherm te houden, terwijl ik toch een 'mooier' scherm kan maken dan met apps-only.
Aha. In mijn beleving was Google TV gewoon de TV versie van Android en niet enkel een schil/launcher. Dank voor de verduidelijking.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:59

WoutF

Hoofdredacteur
eagle00789 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:16:
Wat voor mij wel een puntje van aandacht is, is de compatabiliteit mbt 3rd party afstandsbedieningen. Kan bijvoorbeeld een Harmony Hub communicaren met de TV Streamer zodat je nog altijd maar 1 afstandsbediening hebt ipv weer een afstandsbediening erbij in de collectie.
Ik moet even checken of wij überhaupt nog een Harmony hebben liggen, die lijn is vziw EOL. Gezien de beperkte compatibiliteit met de CCwGTV ga ik ervan uit dat het met de Streamer niet beter is.
Ook een test van de Thread-borderrouter die ingebakken zou zitten lijkt me wel interessant om mee te testen.
Waar ben je specifiek benieuwd naar? Hij zet simpelweg pakketjes door, hij doet het of hij doet het niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
schrikbeeld schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:29:
Zolang die TV een hdmi-input heeft moet dat geen probleem zijn.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Empo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:54:
Zijn er bepaalde codecs waar je specifiek benieuwd naar bent? Iets uit een van deze lijsten bijvoorbeeld?

https://repo.jellyfin.org/jellyfish/
https://kodi.wiki/view/Samples

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:07
Als we het dan toch over afstandsbedieningen hebben is het misschien handig om ook naar HDMI-CEC te kijken? TV bediening via de streamer / streamer bediening via de TV?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat sowieso fijn is, is in welke mate Kodi werkt.

Is het snappy of traag bijv. Draaien skins vlot?

Bij sommige OS'en kun je Kodi alleen sideloaden en/of zijn addons niet toegestaan. En dat geldt dan voor alle addons inclusief legale zoals skins, informatiescrapers, YouTube integratie, enz.

Nu verwacht ik dat het onder Android TV / Google TV gewoon nog mag, maar bij Apple en Amazon niet.
NESFreak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:03:
Als we het dan toch over afstandsbedieningen hebben is het misschien handig om ook naar HDMI-CEC te kijken? TV bediening via de streamer / streamer bediening via de TV?
CEC is altijd hit or miss. Goed idee om het dan op tv's van verschillende merken te proberen.
WoutF schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:53:
[...]

Zijn er bepaalde codecs waar je specifiek benieuwd naar bent? Iets uit een van deze lijsten bijvoorbeeld?

https://repo.jellyfin.org/jellyfish/
https://kodi.wiki/view/Samples
In elk geval de meest gebruikte en meest recente audio, DV, 4k en FHD codecs. Stel er moet iets getranscoded worden, hoe goed en onmerkbaar gebeurt dat dan?

[ Voor 54% gewijzigd door Jorgen op 12-09-2024 13:44 ]

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Jorgen schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:33:
Wat sowieso fijn is, is in welke mate Kodi werkt.

Is het snappy of traag bijv. Draaien skins vlot?
Heb je voorbeelden van Kodi-skins die relatief zwaar zijn? Ben zelf geen actieve Kodi-gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

WoutF schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:08:
[...]

Heb je voorbeelden van Kodi-skins die relatief zwaar zijn? Ben zelf geen actieve Kodi-gebruiker
Ik gebruik zelf meestal de skins van jurialmunkey zoals Arctic Horizon en Arctic Fuse. Die worden eigenlijk alleen maar langzaam als er heel veel informatie gescrapet wordt tegelijkertijd, maar ik verwacht dat dat een processor- of netwerkdingetje is en niet perse aan de skin ligt.

De langzaamste skins die ik ken zijn die met heel veel toeters en bellen. Voorbeelden daarvan zijn de skins uit de Aeon range. Zagen er vaak prachtig uit, maar waren ook zwaar. Die gebruikte ik wel eens toen ik nog Minix mediaspelers had, maar later niet meer.

Of dat dit nog steeds zo is, weet ik overigens niet geheel zeker. Ik ben Kodi ook minder gaan gebruiken sinds vrijwel alles op de beschikbare diensten te zien is. Kodi blijft wel een mooi stuk software dat met liefde gemaakt wordt. :)

Ik weet niet of jullie nog een oude test-database ergens hebben liggen, maar een test hoe lang het scrapen duurt kan ook wel interessant zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 12-09-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
WoutF schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:48:
[...]

Waar ben je specifiek benieuwd naar? Hij zet simpelweg pakketjes door, hij doet het of hij doet het niet :)
Ik heb ook interesse in de Thread Border Router functionaliteit.
Ik zou het mooi vinden als Home Assistant de google tv streamer kan gebruiken om verbinding te maken met Matter over Thread apparaten (dus zonder dat home assistant zelf een ingebouwde thread border router heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een rondje langs wat we nog meer op de markt is / komt, is misschien ook wel leuk. Jarenlang kon je als je geen Apple of Nvidia wilde, ook voor Minix gaan. Ze hebben deze op de planning nu https://www.minix.com.hk/products/u8k-ultra. Hoe verhoudt Googles nieuwe zich tegenover wat de concurrenten gaan uitbrengen? (naast de al eerder genoemde bekende mediaspelers van Nvidia, Apple, Amazon en Roku).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raka
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06 08:47
Nog een aardige use case misschien... Is het mogelijk om, met de TV Streamer, met een Pixel telefoon eigen geschoten videos die in de Google Photos cloud staan in 4K HDR weer te geven? Worden de fotos in de screensaver galerij in 4K weergegeven?

Het vreemde is, dat dit met de CCWGTV 4K niet kan. Hopelijk hebben ze dit verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Modbreak:Ik heb alle posts die geschreven zijn na het publiceren van de review verplaatst naar Google Chromecast & Google TV- Ervaringen & discussie Deel 2 Zo blijft alle discussie over Google mediaspelers op 1 plaats

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.