Stille auto gezocht, 10-15k budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helnas
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-06 01:48
Landgenoten,

Ik ben het zat om in oude, lawaaierige auto's te rijden en ben nu op zoek naar een stille auto. Ik rijd ongeveer 10.000 kilometer per jaar voor mijn werk, dus ik denk dat benzine, hybride, of volledig elektrisch allemaal geschikte opties.

Het uiterlijk en de snelheid van de auto interesseren me niet zoveel, Ik ben eigenlijk op zoek naar een zo stil mogelijke auto, met zo weinig mogelijk km voor dit budget, waar ik weer 5+ jaar mee vooruit kan.

Ik snap wel dat de meeste oude luxere autos een stuk stiller zijn dan een c1 uit 2020. Alleen ben ik opzoek naar een balans tussen een zo jong mogelijke auto, en een zo stil mogelijke auto binnen mijn budget. En geluid is niet iets waar je op kan filteren. Zoek eigenlijk een lijstje van 5 verschillende autos, die allemaal bekend staan als redelijk stille autos, waar ik mee kan proefrijden en vergelijken. Ik heb overigens niks tegen oude autos, alleen als ik voor hetzelfde budget een jongere auto kan kopen met ongeveer dezelfde comfort dan zal ik daarvoor kiezen.

[ Voor 37% gewijzigd door Helnas op 03-09-2024 23:22 ]

Beste antwoord (via Helnas op 05-09-2024 12:17)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ik kan de TS niet anders adviseren dan diverse auto's te gaan proefrijden, zoals in dit topic blijk is stilte héél erg persoonlijk. De één denkt vooral aan een motor en geeft daarom een EV als advies. De ander heeft het over geluid van banden en wind op de snelweg (tot 130km/h, om het legaal te houden) en geeft daarom een auto aan met meer stroomlijning, betere banden en dikkere ruiten met goede rubbers. Weer een ander heeft het over algemene isolatie zoals een S klasse of 7 serie.

Uiteindelijk heeft iedereen een punt. Geluid komt bij weinig snelheid vooral van de motor en deels van de banden. Hoe hoger de snelheid wordt hoe meer de banden een rol gaan spelen en hoe belangrijker wind wordt en over het algemeen hoe minder de motor de hoofdzaak is van het geluid. En dan is er dus ook nog de algemene isolatie welke bij zogenaamde 'premium' auto's (grotere BMW, Mercedes, Lexus, Volvo enz.) vaak beter is.

Wat dus het belangrijkste is;
- Stille motor (kan je weinig aan veranderen, buiten goed onderhoud).
- Goede/stille banden (heb je zelf invloed op).
- Goed onderstel (heb je zelf invloed op).
- Dikkere ramen, vooral voorruit, met goede rubbers (kan je weinig aan veranderen).
- Goede isolatie (heb je zelf invloed op).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:40

dragonhaertt

@_'.'

En wat had je zelf al gevonden?
In de categorie "auto" passen duizenden kandidaten.
Wil je een citroen C1 of een Dodge RAM?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Helnas schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:11:
Landgenoten,

Ik ben het zat om in oude, lawaaierige auto's te rijden en ben nu op zoek naar een stille auto. Ik rijd ongeveer 10.000 kilometer per jaar voor mijn werk, dus ik denk dat benzine, hybride, of volledig elektrisch allemaal geschikte opties.

Het uiterlijk en de snelheid van de auto interesseren me niet zoveel, Ik ben eigenlijk op zoek naar een zo stil mogelijke auto, met zo weinig mogelijk km voor dit budget, waar ik weer 5+ jaar mee vooruit kan.
Heel leuk, alleen vrees ik dat je wensenlijstje niet echt overeenkomt met je genoemde budget, zeker hybride en/of electrische. Zeker voor electrische komen daar zeker een dikke 20k bij. Tenminste als je geen verlengkabel mee wilt nemen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MacD007 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:19:
[...]

Heel leuk, alleen vrees ik dat je wensenlijstje niet echt overeenkomt met je genoemde budget, zeker hybride en/of electrische. Zeker voor electrische komen daar zeker een dikke 20k bij. Tenminste als je geen verlengkabel mee wilt nemen.
Welk wensenlijstje? 8)7

- €15k
- stil
- auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Helnas waar rijd je nu in? Dan kunnen we je beter helpen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:We verwachten wel een bepaalde mate van eigen inzet. Welke opties heb je zelf al gevonden, wat zijn de voors en tegens. Wat is je short list? Specifieke vragen?

@Helnas vul je de TS hiermee aan? Anders wordt het niks qua antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dragonhaertt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:21:
[...]

Welk wensenlijstje? 8)7

- €15k
- stil
- auto
En electrische of hybride niet vergeten, moet het 5 jaar doen, voor woon werk verkeer en budget was 10-15k
Voor dat geld zit je al snel aan een auto van 8-10 jaar en toen waren er nog geen echte hybride en electrische of het moet een hele oude Tesla zijn met een batterij op zijn einde loopt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 19:15
Een BMW i3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MacD007 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:28:
[...]

En electrische of hybride niet vergeten, moet het 5 jaar doen, voor woon werk verkeer en budget was 10-15k
Voor dat geld zit je al snel aan een auto van 8-10 jaar en toen waren er nog geen echte hybride en electrische of het moet een hele oude Tesla zijn met een batterij op zijn einde loopt.
Volgens mij staat er echt
benzine, hybride, of volledig elektrisch allemaal geschikte opties.
Oke, geen lpg of diesel, maar er staat nergens dat het elektrisch of hybride moet zijn.

Overigens kan je prima een Prius vinden voor dat budget, dus je argument gaat sowieso niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nissan Leaf?
Heb zelf een plugin dus geen ervaring met een Leaf, maar als je niet zoveel geeft om het uiterlijk kom je bij zoiets uit denk ik. Die is tevens vriendelijk in de MRB over een paar jaar vanwege het relatief lage gewicht , in tegenstelling tot een Tesla oid ;). (Verklaart ook de populariteit van plugins momenteel)

En een plugin met acceptabele (efficiënte) range zijn er niet voor 15k. Kuga/Rav4/Passat etc beginnen bij ~20-25k.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2024 22:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of Auris Hybrid, Yaris Hybrid is er ook in die leeftijd. Plug in hybrides weet ik niet voor hoeveel die gaan, maar genoeg Outlanders had je toen rondrijden iig al ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
dragonhaertt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:32:
[...]

Volgens mij staat er echt

[...]

Oke, geen lpg of diesel, maar er staat nergens dat het elektrisch of hybride moet zijn.

Overigens kan je prima een Prius vinden voor dat budget, dus je argument gaat sowieso niet echt op.
Lezen blijkt toch een vak te zijn, je vergeet de .. of ..
maar die BMW i3 is zeker een optie als de range van circa 200 km oké is. Gezien het aantal km zou dat kunnen passen. Dus beste @Helnas kijk eens op autoscout want daar staan een aantal i3 voor je budget, en die zijn mooi stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helnas
Rijdt momenteel een kia picanto uit 2011, dus vergeleken daarmee is bijna alles is al een verbetering.

Ik heb in een tesla 3 gereden maar dat was niet bepaald een verbetering op de snelweg. Verdernheeft mijn vrouw een renault megane uit 2012, maar die maakt ook vrij veel geluid (wel stuk minder dan de picanto).

Verder heb ik weinig eisen qua grootte of carrosserie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:25

-CJ

Not remastered

Oudere Mercedes-Benz S-klasse of de grootste Lexus die je kunt kopen. Als de rest (verbruik, onderhoudskosten, uiterlijk) verder toch niks uitmaakt.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
@Helnas ik zou zeggen Lexus CT200h al heeft deze wel een CVT automaat welke bij sportief rijden wel een beetje geluid maakt.

Je wilt een stille auto, dus eentjes met extra geluidsisolatie in de cabine. Dit vind je normaliter alleen bij de premium merken zoals Audi, BMW, Mercedes etc. Maar met jouw budget is dan een relatief nieuwe auto vinden lastig.

Eventueel kun je nog een Hyundai Ioniq Hybrid overwegen die zijn ook vrij stil maar hebben niet de isolatie van een echte premium auto.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helnas
MacD007 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:39:
[...]

maar die BMW i3 is zeker een optie als de range van circa 200 km oké is. Gezien het aantal km zou dat kunnen passen. Dus beste @Helnas kijk eens op autoscout want daar staan een aantal i3 voor je budget, en die zijn mooi stil.
Bmw i3 had ik niet over nagedacht, leuke suggestie. Zie ze staan vanaf 13.000 uit 2017, met een actieradius van 300+ km toen ze nieuw waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22
E-golf vind ik erg stil en bevalt ons goed.

https://www.whatcar.com/n...wagen-e-golf-costs/n19526

[ Voor 49% gewijzigd door I-King op 03-09-2024 22:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Lexus CT200h. Of gewoon de grootste Lexus die binnen je budget past

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helnas
dragonhaertt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:15:
En wat had je zelf al gevonden?
In de categorie "auto" passen duizenden kandidaten.
Wil je een citroen C1 of een Dodge RAM?
Vind dit een lastige vraag. Ik snap wel dat de meeste oude luxere autos een stuk stiller zijn dan een c1 uit 2020. Alleen ben ik opzoek naar een balans tussen een zo jong mogelijke auto, en een zo stil mogelijke auto binnen mijn budget. En geluid is niet iets waar je op kan filteren. Zoek eigenlijk een lijstje van 5 verschillende autos, die allemaal bekend staan als redelijk stille autos, waar ik mee kan proefrijden en vergelijken. Il heb overigens niks tegen oude autos rijden, alleen als ik voor hetzelfde budget een jongere auto kan kopen met ongeveer dezelfde comfort dan zal ik daarvoor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 19:39
Landgenoten,

Ik snap wel dat de meeste oude luxere autos een stuk stiller zijn dan een c1 uit 2020. Alleen ben ik opzoek naar een balans tussen een zo jong mogelijke auto, en een zo stil mogelijke auto binnen mijn budget. En geluid is niet iets waar je op kan filteren. Zoek eigenlijk een lijstje van 5 verschillende autos, die allemaal bekend staan als redelijk stille autos, waar ik mee kan proefrijden en vergelijken. Ik heb overigens niks tegen oude autos, alleen als ik voor hetzelfde budget een jongere auto kan kopen met ongeveer dezelfde comfort dan zal ik daarvoor kiezen.
dacia spring heel stil en past binnen je budget
zeer stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

MacD007 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:39:
[...]

"Of" maakt het toch juist een optie, geen eis?
Ben ik nou zo gek?

Jij stelt dat zijn wensen niet binnen het budget passen, terwijl de wens ook een benzineauto van 15k bevat, welke letterlijk honderden geschikte opties geeft... :?

Ik stel me dan het volgende voor:
"Goedemiddag, ik ben op zoek naar een rode, groene of blauwe bal voor 10 euro."
"Oh, helaas kan ik u niet helpen, wij verkopen alleen rode ballen voor zo'n lage prijs"

[ Voor 20% gewijzigd door dragonhaertt op 04-09-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:47

4x2

lộn xộn quá

-tom-562 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:04:
Lexus CT200h. Of gewoon de grootste Lexus die binnen je budget past
Dat inderdaad, de meeste Lexusses (:P) wegen vlot 100kg meer dan een vergelijkbare BMW/Audi/Mercedes, dat is met een reden.
Als je een trekhaak nodig hebt die een aanhanger(tje) mag trekken kun je de CT200h trouwens overslaan, dan zit je al direct aan de IS250/300h (maar die vallen, net, binnen je budget)
Met 10K/jaar zijn beiden ook nog prima te rijden qua verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door 4x2 op 04-09-2024 07:37 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ct200h lijkt mij ook een geschikte wagen als je wat meer luxe wil voor niet veel geld.
Minder praktisch dan een Corolla(Auris) of Prius, maar wel een mooie auto.

Mij viel vooral de kofferbak ruimte tegen, maar ik wil dan ook vooral een praktische auto, geen stille auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:58
Stil van binnen, of stil van buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
De stilste die ik heb gehad was een Jaguar XJ6, zat ook gelaagd glas in. Paar jaar de Carbagerun mee gedaan, maar dat model zou ik zo weer kopen. 0 onderhoud, relatief zuinig en een zee van luxe om je heen.

Ik vraag me wel af waarom je een 'zo jong mogelijke' auto wilt, Is dat omdat je bang bent voor pech/onderhoud?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50
@Helnas
Misschien is het goed om ook je maandbudget erbij te zetten. Voor 10-15K kan je heel veel kanten op. Maar als je qua 'scope' ongeveer gelijke maandlasten wilt houden als met je Picanto dan wordt het een heel ander soort auto als wanneer het allemaal niet zoveel uitmaakt en je vooral stilte wilt.

Ga je bijvoorbeeld voor een goed geisoleerde wat met premium auto met een wat grotere motor dan is er genoeg te koop voor 10-15K. Maar dan gaat je wegenbelasting, verzekering, verbruik en onderhoud ook flink omhoog.

Kijk ook eens in dit topic trouwens.

PS: Staat je niet blind op EV. In een mooie premium auto heb je nauwelijks last van motorgeluid en de herrie van banden heb je altijd. Koop je dan een budget-EV dan zit je mogelijk alsnog met meer lawaai dan bij een wat luxere benzineauto.

@olafmol Het lijkt mij evident dat hij een auto zoekt die zo stil mogelijk is voor de mensen ín de auto, niet voor de mensen die buiten staan. Waarom zou iemand dat laatste willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 08:49
-CJ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:49:
Oudere Mercedes-Benz S-klasse of de grootste Lexus die je kunt kopen. Als de rest (verbruik, onderhoudskosten, uiterlijk) verder toch niks uitmaakt.
Vanuit een Kia is een E klasse van circa 10 jaar oud ook een oase van rust :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:34

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Mercedes E / S klasse
Audi A6 / A8

"According to WheelScene, the Audi A8 has low NVH levels which makes it one of the quietest cars on the market. Despite being loud when your foot is on the gas, the Audi has a calm sound and dual-pane acoustic glass that dissipates any outdoor noise."

Misschien idee om toch op pad te gaan en zelf proefritten te maken?

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Kijk ook eens naar Volvo. Mijn S40 uit 2010 is erg stil (zeker met de gelaagd glas optie), maar als je net iets moderners zoekt dan is de V40 de logische opvolger. Je ziet er niet voor niks zo veel van rondrijden :)

Ik heb ook een Picanto gehad (2 zelfs, uit 2012 en 2014), en geloof me, zo slecht is die auto niet. Zeker met de 1.2 viercilinder. Ga maar eens in een Ford Ka, C1, of dat soort auto's rijden, dan merk je nog wel een klasse verschil. Mijn vriendin heeft een Ka uit 2010, daarin kun je amper normaal met elkaar praten als je 120/130 rijdt. Los van het feit dat je pijn aan je rug hebt na een half uur, het interieur piept en kraakt en de wegligging meestal afwezig is.

Van de andere kant kon je in de periode 2010-2014 wel gewoon voor 10.000-15.000 zo'n auto nieuw kopen, ga nu maar eens voor een basis Picanto kijken..

Maar goed, ik loop misschien op zaken vooruit, dus als je onderhoudsbudget 250,- per maand is zou ik het volgende negeren, maar ik zou persoonlijk afraden voor een oudere echt luxe-wagen te gaan, ik zie Mercedes S/E-klasse langskomen bijvoorbeeld.. Denk er aan dat als je zelf niet kunt of gaat sleutelen je echt aan de beurt bent bij een eventuele reparatie of onderhoud. En onderhoud is niet ieder jaar een kleine beurt. Een draagarm of wiellager vervangen loopt écht in de papieren.

Ik doe het bij mijn auto zelf en heb daar inmiddels al 3 á 4 duizend euro aan arbeid mee bespaard op 3 jaar tijd 8)7 Nu begint de olie-level sensor wat kuren te vertonen, is ook weer een sensor van 330,-, laat hem een garage installeren en je bent weer 500,- verder voor 1 sensor. En dat is een middenklasse Volvo (wel een T5). Kan me voorstellen dat dit bij Lexus of Mercedes nog wat minder grappig kan uitpakken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een oude goedkope auto zal zeker lawaaierig zijn, maar als ik het geluid van mijn bijna 16 jaar oude Volvo vergelijk met de jonge Mazda van mijn vader dan is die van mij toch gewoon een heel stuk stiller, vooral omdat het een luxewagen is waar alles gedaan is om 'm zo stil mogelijk te maken.

Als comfort en geluid belangrijk voor je zijn is een oudere luxewagen veel beter dan een jonger budgetkarretje. Let er even op dat de generatie van ~2008-2012 een dashboard heeft waar de radio niet te vervangen is, die daarvoor wel en die daarna heeft alweer een infotainment systeem waar je een retrofit AA/CP unit voor kunt krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 19:02
Besef er ook wel goed bij dat een Kia Picanto juist het tegenovergestelde is qua geluidsisolatie.
Toen ik die auto reed viel me juist op hoe ontzettend moeilijk iedereen verstaanbaar was in die auto, omdat de hoeveelheid geluid echt belachelijk was.

Ben daarna overgestapt naar een opel corsa, en dat was echt een wereld van verschil.
Kon ineens weer normaal gesprekken voeren, zonder te hoeven schreeuwen.

Dus waar je ook naar overstapt (B-segment als minimum), het zal beter zijn dan die picanto.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Geluid is voor een deel bandenlawaai. Toen ik mijn auto kocht, heb ik in enkele exemplaren proefgereden. Eentje was opvallend stil, een andere onprettig lawaaiig zodra je de bebouwde kom verliet.

Bandengeluid kan je beperken door een uitvoering te kopen met kleine velgen (die zijn meestal smaller = stiller), dus 14-15" op een auto uit het B-segment en 15-16" voor het C-segment. Reserveer ook € 500 - 800 voor een nieuwe set stille, A-merk ZOMERbanden, zoals de Michelin Primacy 4 of Dunlop Sport BlueResponse.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 04-09-2024 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Helnas

Misschien over een ander boeg gooien?

zou een stillle autoband nog veel kunnen maken?

Disclaimertje...onderstaande komt van de site van een bandenboer maar alliht is het wel het verder onderzoeken waard alvorens 15K in een wagen te steken die allicht maar marginaal stiller is dan een Kia.

"Vanaf 40 km/uur vormen namelijk de banden de belangrijkste geluidsbron van een wagen."

"En er zijn ook voordelen voor jou als automobilist. Omdat de passagiersruimte zelf ook stiller wordt, is het aangenamer om gesprekken te voeren met andere passagiers of om muziek te beluisteren."

https://www.oponeo.nl/blo...vf2VTNe-ZEPqY4esb0Foqrs9p

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002

elmo1

Kona Electric jan-2019

Das een makkie.
Hyundai Kona Electric uit 2019 rond de 14500 en komenveel uit lease op dit momenten mogelijkheid tot 7 jaar garantie.
Echte range van 450km in zomer 110km/u op snelweg.
Accu pak is vaak maar 2 tot 4 jaar oud ivm recall actie.

Blijf weg bij de Leaf zeer slecht accupack en bms!.
Golf heeft beperkte range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helnas
Kuusj schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:31:

Maar goed, ik loop misschien op zaken vooruit, dus als je onderhoudsbudget 250,- per maand is zou ik het volgende negeren, maar ik zou persoonlijk afraden voor een oudere echt luxe-wagen te gaan, ik zie Mercedes S/E-klasse langskomen bijvoorbeeld.. Denk er aan dat als je zelf niet kunt of gaat sleutelen je echt aan de beurt bent bij een eventuele reparatie of onderhoud. En onderhoud is niet ieder jaar een kleine beurt. Een draagarm of wiellager vervangen loopt écht in de papieren.
Dat is een beetje het lastige, ik zoek een stille auto met zo min mogelijk maandlasten. Momenteel wil ik ergens volgende maand de volgende autos vergelijken:
- bmw i3 uit 2018-2019
- volvo v30 2018-2019
- lexus cth 2015
- misschien een bmw 3 serie of audi a4 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helnas
elmo1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:49:
Das een makkie.
Hyundai Kona Electric uit 2019 rond de 14500 en komenveel uit lease op dit momenten mogelijkheid tot 7 jaar garantie.
Echte range van 450km in zomer 110km/u op snelweg.
Accu pak is vaak maar 2 tot 4 jaar oud ivm recall actie.

Blijf weg bij de Leaf zeer slecht accupack en bms!.
Golf heeft beperkte range.
Zijn die een stuk stiller dan een tesla model 3? Daar heb ik in proefgereden en die waren niet bepaald stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:50
Op marktplaats kan je een volvo s60 vinden van 2014(niet import)-2018(import) voor +/-15 k.
Hebben dan een 150k-175k gelopen. Is wellicht wat minder jong dan je in gedachte hebt, maar staan ook genoeg modellen met 300k+ te koop. Dus daar moet je makkelijk 7 jaar een 10k per jaar mee kunnen doen. Heb je ook nog eens fijne stoelen voor een langere rit.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Je kan het ook nog over een hele andere boeg gooien, ik zag een behoorlijk scherpe PL aanbieding langskomen:

https://mulderautomotive....epagina/citroen-c3-deals/

Private Lease, <250/maand met 10K/jaar. Heb je een Citroen C3. Heb zelf geen ervaring met die auto, maar gezien de 'klasse' verwacht ik dat 'ie in ieder geval vergeleken met de PIcanto erg stil zal zijn ;)

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van PL maar met dit soort aanbieding ga zelfs ik twijfelen (ben aan mijn bijna 20 jaar oude Saab aan verzekering en wegenbelasting samen al 150 euro / maand kwijt, en dan moeten alle onderhoudsverassingen nog komen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Helnas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:51:
[...]

Dat is een beetje het lastige, ik zoek een stille auto met zo min mogelijk maandlasten. Momenteel wil ik ergens volgende maand de volgende autos vergelijken:
- bmw i3 uit 2018-2019
- volvo v30 2018-2019
- lexus cth 2015
- misschien een bmw 3 serie of audi a4 2017
Een BMW 3 is beduidend minder stil dan een Lexus kan ik uit ervaring vertellen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 11:29
Laatst was er ook een topic met zoektocht naar stille auto, die was al complex maar had niet het 10k budget.

Dat je een megane ook al niet stil vindt maakt t wel lastig. Dat is namelijk denk de klasse die je voor dit bedrag mag verwachten.

Zoals boven al geschreven bandengeluid doet heel veel. Ik rij een bmw 3 serie uit 2015 en ik merk zeer veel verschil of ik in mijn auto rij met 225/45/18 of een auto van collega met dikke 16 inch banden.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Helnas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:55:
[...]

Zijn die een stuk stiller dan een tesla model 3? Daar heb ik in proefgereden en die waren niet bepaald stil.
Bandenmerk scheelt behoorlijk. Dus daar kan je zeker wat mee. Laatste bandenwissel was enorm verschil bij mij. Ging van gecupde Michelin crossclimates naar stillere zomerbanden.
Maar om te vergelijken met een Tesla, dan moet je er momenteel 5k bij leggen. Alleen dan zou ik nog minimaal 1/2 jaar wachten komen eind dit jaar duizenden uit de lease . Daarnaast zijn de stille tesla's pas na 2020 ofzo gekomen met dubbel glas maar pin me er niet op vast .

En als je zoekt er zijn wat mensen die extra isolatie hebben aangebracht hem weer wat stiller te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door elmo1 op 04-09-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 05-09 13:48
Valorian schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:01:
Je kan het ook nog over een hele andere boeg gooien, ik zag een behoorlijk scherpe PL aanbieding langskomen:

https://mulderautomotive....epagina/citroen-c3-deals/

Private Lease, <250/maand met 10K/jaar. Heb je een Citroen C3. Heb zelf geen ervaring met die auto, maar gezien de 'klasse' verwacht ik dat 'ie in ieder geval vergeleken met de PIcanto erg stil zal zijn ;)

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van PL maar met dit soort aanbieding ga zelfs ik twijfelen (ben aan mijn bijna 20 jaar oude Saab aan verzekering en wegenbelasting samen al 150 euro / maand kwijt, en dan moeten alle onderhoudsverassingen nog komen...)
Let op : eerste 12 maanden volgens mij, ben bang daarna gewoon 549

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 10-09 23:08
Sissors schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:36:
Of Auris Hybrid, Yaris Hybrid is er ook in die leeftijd. Plug in hybrides weet ik niet voor hoeveel die gaan, maar genoeg Outlanders had je toen rondrijden iig al ;)
Sinds kort een 2013 Auris Hybrid en aangenaam verrast hoe stil deze is.
Deze zijn er genoeg te vinden voor het budget wat @Helnas ter beschikking heeft.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:01:
Zweeds staal kun je toch niet vergelijken met een plastic-fantastic Frans boodschappenmandje :/ Brr, moet er toch niet aan denken om een van de Volvo's in te ruilen voor zo'n hok. Vergeet niet dat zo'n Citroen bij een tellerstand van 150k gewoon 'op' is he. Die Saab rij je met een beetje verzorging zo tot het miljoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ad de Jong schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:16:
[...]

Sinds kort een 2013 Auris Hybrid en aangenaam verrast hoe stil deze is.
Deze zijn er genoeg te vinden voor het budget wat @Helnas ter beschikking heeft.
Let wel dat dat alleen zo is als je in de eco-zone rijdt, bij wat meer gas geven is de Auris alles behalve stil. (rij zelf een 2014 Auris TS)

Let er ook op dat iets als een i3 stil is qua motor, maar dat bij elektrisch, zeker in een oudere auto, dan de rammeltjes en bandengeluid "harder" lijken. Het ligt er maar net aan wat je stil noemt en als storend ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Helnas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:55:
[...]

Wat hoorde je dan dat je zo irriteerde? De motor niet. De banden? Zaten we a-merk banden op?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Kuusj schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:31:

Terwijl een E-klasse W212 zeker na de facelift als super betrouwbaar en laag in onderhoudskosten bekend staat. Terwijl een VAG product uit dezelfde tijd meer problemen kent. Hier is dus per model best wat nuance op z'n plaats :)

(Zelf ben ik me vast aan het orienteren op een priveauto omdat de bijtelling van de volgende zakelijke auto me waarschijnlijk te gortig wordt. Ruimte is voor ons evenals onderhoudskosten belangrijk en zodoende kijk ik dus wat naar deze categorie auto's)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ephymerous schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:52:
[...]

Terwijl een E-klasse W212 zeker na de facelift als super betrouwbaar en laag in onderhoudskosten bekend staat. Terwijl een VAG product uit dezelfde tijd meer problemen kent. Hier is dus per model best wat nuance op z'n plaats :)

(Zelf ben ik me vast aan het orienteren op een priveauto omdat de bijtelling van de volgende zakelijke auto me waarschijnlijk te gortig wordt. Ruimte is voor ons evenals onderhoudskosten belangrijk en zodoende kijk ik dus wat naar deze categorie auto's)
Tja qua onderhoud en betrouwbaarheid staan de meeste Volvo's ook erg goed bekend, maar welke auto je ook hebt, het rubber in het onderstel (om bij dat voorbeeld te blijven) is nog steeds rubber. Natuurlijk zit er kwaliteitsverschil in de OEM leveranciers van bepaalde merken, maar over het algemeen hebben dingen gewoon een bepaalde levensduur. Wiellagers als ander voorbeeld, waarschijnlijk hebben zowel VaG, Volvo, Mercedes als BMW iets van SKF wiellagers. Dus ja, dan maakt het merk niet uit, alleen het uurtarief in de werkplaats en de markup omdat er een BMW of Mercedes logo ingebrand is ;) Dat de meeste mensen dit soort dingen nooit vervangen tot het écht kapot is, is weer een ander verhaal.

Een auto is duur. Ook voor een Picanto betaal je tegenwoordig zonder veel moeite 300,- voor een beurtje.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Weet niet of het voor alle modellen geldt, maar Lancia maakt ook erg stille auto's. Alleen is onderhoud in Nederland lastig. Let ook goed op welke motor je kiest, want mijn Octavia met 1.5 e-tec (uit 2022) is bij alle snelheden echt heel stil terwijl de identiek uitgevoerde auto van mijn collega met een 1.0 echt veel lawaaiiger is.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Kuusj schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:10:
[...]

Tja qua onderhoud en betrouwbaarheid staan de meeste Volvo's ook erg goed bekend, maar welke auto je ook hebt, het rubber in het onderstel (om bij dat voorbeeld te blijven) is nog steeds rubber. Natuurlijk zit er kwaliteitsverschil in de OEM leveranciers van bepaalde merken, maar over het algemeen hebben dingen gewoon een bepaalde levensduur. Wiellagers als ander voorbeeld, waarschijnlijk hebben zowel VaG, Volvo, Mercedes als BMW iets van SKF wiellagers. Dus ja, dan maakt het merk niet uit, alleen het uurtarief in de werkplaats en de markup omdat er een BMW of Mercedes logo ingebrand is ;) Dat de meeste mensen dit soort dingen nooit vervangen tot het écht kapot is, is weer een ander verhaal.

Een auto is duur. Ook voor een Picanto betaal je tegenwoordig zonder veel moeite 300,- voor een beurtje.
True en een auto kopen blijft gewoon een vorm van russische roulette. Ik heb oude Alfa Romeo's gereden zonder noemenswaardige kosten en de lease Audi Q4 van nu ziet met regelmaat de garage. De factor "geluk" is dus zeker aanwezig ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 16:10
Zou overigens ook eens kijken naar een Volvo V60. Ik rij er zelf een en die heeft voor en achter gelaagd glas. Stilste auto die ik tot dusver gehad heb.

Volgens mij was dat wel een optie, dus kijk even goed.

Is in ieder geval nog weer wat stiller dan een V40 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Kia Optima, broertje van de Hyundai Sonata, setje nieuwe banden eronder, en ik denk dat je een winnaar hebt.

Ik rijd zelf een Sonata, en zeker op de snelweg een voortreffelijk heerlijke auto, niet alleen qua geluid, maar ook qua rust in het onderstel, met genoeg feedback om direct vertrouwen te krijgen in de auto.

Geluid is ook op meerdere fronten definieerbaar:

- Rolgeluid (goede banden)
- Windgeruis (raamrubbers etc)
- Motorgeluid / toerental op 120kmh-130kmh
- Doorgave van wegdek door onderstel en carosserie heen

Persoonlijk vind ik dat je dit soort zaken alleen maar kan testen door goed verzorgde exemplaren te testrijden met fatsoenlijke banden.

De aangedragen IONIC, is een fijne stille auto, maar zodra de banden een beetje afgesleten zijn dan hoor je dat enorm goed in de auto, en vereist eigenlijk wat demping, in de wielkasten, wat prima zelf te doen is overigens. (Been there done that)

Ik denk dat je beter op carosserie kunt gaan zoeken, het is een feit dat Sedans over het algemeen stiller zijn dan hatchbacks / mpv's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Nu online
Mijn S60 D5 destijds uit 2002 had zoals hier al eerder genoemd ook gelaagd glas, buiten het accelereren om was het altijd heerlijk stil in die auto.

Zelf heb ik een tijdje een Golf 5/6 gereden uit 2008, met een DGS automaat was ook een heerlijk stille wagen, inmiddels hebben we een Focus MK3 moet zeggen dat ik die ook vrij stil vind. Echter de stilste wagen waar ik ooit in heb gezeten was een Tesla model 3, hoorde je alleen de banden. Wij hebben ook een MPV (C-Max) en die heeft inderdaad meer last van wat wind geruis op de snelweg.

Goede banden dragen trouwens ook heel veel bij aan de rij beleving en het geluid, ooit een een setje goedkope b merk banden gehad en daar werd je nog net niet gek in de auto van het banden geruis op de snelweg. Winterbanden of all season banden produceren over het algemeen ook meer geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
ouweklimgeit schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:37:
[...]

Zweeds staal kun je toch niet vergelijken met een plastic-fantastic Frans boodschappenmandje :/ Brr, moet er toch niet aan denken om een van de Volvo's in te ruilen voor zo'n hok. Vergeet niet dat zo'n Citroen bij een tellerstand van 150k gewoon 'op' is he. Die Saab rij je met een beetje verzorging zo tot het miljoen.
Ha je hebt helemaal gelijk hoor. Voorlopig blijf ik ook nog even bij de Zweedse liefde. Met 430.000 op de teller niet meer de jongste maar het blijft zo'n heerlijke auto! Geen woon-werk verkeer meer hier (baan in de stad waar ik woon) dus de vaste lasten zijn wat hoog t.o.v. de werkelijke gemaakte km's. Maar net weer een zomer met 3000 km achter de rug inclusief vele alpenpassen. En dat is toch wel weer heerlijk. En aan de pomp goedkoop want LPG ;) ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
ouweklimgeit schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:37:
[...]

Auto's zijn een wegwerp product. Er bestaan geen goede auto's.(ja ik weet dat bijna iedereen zijn eigen auto een goede auto vindt, maar dat is subjectief).
Je hebt wel lekker rijdende auto's, stille auto's, luxe auto's etc. En de ene auto heeft net iets meer geluk dan de andere met de kans op defecten. Maar 1 goed merk bestaat niet. Ook 100 K plus auto's vertonen nog kinderziektes, slijtage en problemen. Om over EV's maar te zwijgen.

Kijk ook eens in de autokosten lijsten van de ANWB: zitten ergens onderdelen in die 2x zo lang heel blijven, dan blijken die onderdelen vaak ook 2 keer zoveel te kosten. Het verbaasde mij dat de autokosten tussen de verschillende merken in een klasse redelijk bij elkaar in de buurt zaten.

Rijd gewoon eens proef in wat auto's. Vermijd hybrides. 2keer het gewicht, dus hogere wegenbelasting. Een mini accu, die traag oplaad en dus ook heel snel verouderd als je er veel kilometers op rijd. Een hybride met mini accu moet je niet als een EV rijden. Dan is je accu zo aan gort.

(uitzondering: de nieuwe hybrides met meer dan 100 km electrische range en soms zelfs snelladen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
ucsdcom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:16:
Vermijd hybrides. 2keer het gewicht, dus hogere wegenbelasting. Een mini accu, die traag oplaad en dus ook heel snel verouderd als je er veel kilometers op rijd. Een hybride met mini accu moet je niet als een EV rijden. Dan is je accu zo aan gort.

(uitzondering: de nieuwe hybrides met meer dan 100 km electrische range en soms zelfs snelladen.)
Plus twee systemen om te onderhouden :'(

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Nu online
ucsdcom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:16:
[...]

Auto's zijn een wegwerp product. Er bestaan geen goede auto's.(ja ik weet dat bijna iedereen zijn eigen auto een goede auto vindt, maar dat is subjectief).
VAG heeft tegenwoordig EoL motoren goed voor 180maanden of 300.000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 19:15
De I3 rijdt echt heel fijn, heb destijds paar keer meegenomen via deelauto via zo'n app op werk.
Je moet er beetje van houden qua looks, maar zijn zeker ondergewaardeerd. Je hebt ze ook met range extender (iets benzine)

YouTube: De BMW met maar één PEDAAL?! | Rijtest BMW I3 S | Shift Up

Ben benieuwd wat je van de testrit gaat vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:30
De aanschafprijs is slechts een van de variabelen bij de aanschaf van een auto. Ik denk dat je met jouw vraag beter naar de gewenste kosten per km. kunt kijken want ik zie al weer veel adviezen voor een oude S-klasse en vergelijkbaar, wat op zichzelf juist is maar waarschijnlijk niet wenselijk.

Geluid bij het autorijden heeft naar mijn ervaring voornamelijk te maken met 4 factoren:
1. Banden: maat maar vooral ook merk en leeftijd etc.
2. Geluidsisolatie: vnl aanwezig bij premium merken en dan m.n. in hogere klasse. De isolatie in de huidige Audi A3 is bijvoorbeeld nog steeds belabberd.
3. Motor en aandrijflijn: EV is goed, maar vergeet ook rest van overbrenging niet. Bij ICE uiteraard benzine, waarbij m.n. 6 in lijn zeer soepel loopt (balans).
4. Wind: hangt af van de vorm, rijsnelheid etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Ter aanvulling van het bovenstaande: een aantal nieuwere auto's (met name EV's) hebben een dikkere ruit die geluidswerend werkt. Voorheen zat dit op premium modellen, nu komt dat al richting de hogere middenklasse. Idem met andere geluids dempende zaken. Bij auto's van laten we zeggen minder dan 10 jaar oud zit er redelijk effectief dempend materiaal onder de motorkap. Maar wat daarnaast ook belangrijk kan zijn is de demping die in de wielkasten is aangebracht. Tenslotte maakt je vering nog uit hoe dit gescheiden is van het chassis, zodat trillingen en geluid minder makkelijk doorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 20:57
MacD007 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:19:
[...]

Hij rijdt minder dan 1000km in de maand. Wat neerkomt op 250km per week, 50km per dag.
Dat gaat een oudere hybride of elektrische auto (nissan leaf) echt nog wel halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
@Helnas
Misschien kun je nog eens beter duiden hoe stil je het eigenlijk wilt hebben? Dat helpt mensen adviseren. Wat hou er rekening mee dat je voor jouw budget wellicht relatief makkelijk een stillere auto hebt dan een Picanto, maar dat er daarna nog een heel grijs gebied zit tussen die "iets" stillere auto (dat zijn er al een hoop) en een echt heel stille auto (een premium merk met wat grotere motor of EV). En dat de eerste decibellen snel gewonnen zijn, maar er op den duur een curve komt waarin er veel euro's uitgegeven moeten worden (ofwel initieel ofwel als maandlasten) om een nog stillere auto te rijden.

Wat helpt is antwoord op deze vragen:
- Welke auto's heb je tot nu toe in gereden waarvan je dacht: dit is "stil genoeg"? Denk aan auto's van familie, vrienden, huurauto's et cetera.
- Welke auto's heb je tot nu toe in gereden (naast die Picanto) waarvan je dacht: dit is echt nog te veel lawaai?

Antwoord op het bovenstaande helpt mensen te filteren. Het advies gaat nu logischerwijs van hot naar her ;)
Helemaal mooi is als je ook aangeeft wat je max per maand ongeveer kwijt wilt zijn aan wegenbelasting/verzekering/onderhoud/afschrijving. Is dat gelijk aan de Picanto? Mag het ook het dubbele zijn? Of wil je initieel zoveel mogelijk uitgeven maar dan de eerste x jaar heel weinig kosten?

O ja, en het hele flauwe antwoord maar eigenlijk het beste antwoord: ga gewoon een of twee zaterdagjes wat auto's proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SunnieNL schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:31:
[...]

Hij rijdt minder dan 1000km in de maand. Wat neerkomt op 250km per week, 50km per dag.
Dat gaat een oudere hybride of elektrische auto (nissan leaf) echt nog wel halen.
Juist, electrische auto's van zeg 10 jaar geleden haden net een toen rijkweite van circa 200 km, daar is nu na 10 jaar mogelijk nog 100 km van over, in de winter waarschijnlijk nog een heel stuk minder. en dan is die 50 km al niet echt ruim.
Maar als je verder had gelezen, was er in de vorm bv bv een BMW i3 een mogelijke kandidaat gevonden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is al zat getypt over "wat is geluid"; het gros van de auto's is gewoon gehorig vanwege de eigen constructie / materialen. En daarbij komt dan een omslagpunt van snelheid & bandentype.

Ik weet bijvoorbeeld uit ervaring dat zo'n CT250 gewoon lawaaiiger is dan een C7 A6. Puur op constructie / materialen. Hij is wel stiller op motor-geluid. En boven de 100km/h, lijkt het windgeruis bij de Lexus de overhand te nemen t.o.v. een A6. Maar, dat is maar "1 van de" mogelijke voorbeelden.

Er is overigens ook een levendige handel/wandel in het isoleren van auto's. Ja, dat kost (extra) geld maar vaak kan je 30% van het geluid al wegnemen door een paar essentiele plekken van de auto te voorzien van isolatie. Vooral de achterbak (zeker met reservewiel uitsparing), de wielkasten en bij sommige auto's de aandrijftunnel leveren relatief veel "geluid / geruis" op.

En wat anderen ook al zeggen: banden. Ik woon langs een N-weg en sta regelmatig op minder dan 5m van het asfalt. Ik kan ze zo aanwijzen / eruit pikken maar een oudere Polo op de bekende B-merk bandjes "lawaait" absoluut meer dan een recentere Auris (op zuiniger afgesteld rubber). Tegelijkertijd; als ik in een Auris of mijn vorige 7-serie rijdt; daar zit weer een enorm verschil tussen in externe herrie (toehoorder want 7-serie op brede run-flat banden) of interne herrie (de 7-serie was / is echt een bunker van dikke deuren en glas).

Ga vooral veel proefrijden en als dat goed in dezelfde buurt kan met dezelfde route, zou ik je vooral aanraden op je smartphone een dB-meter te installeren; dan heb je bij elke auto en op dezelfde route (optrekken, afremmen, etc) een soort baseline. Het zou ook zomaar zo kunnen zijn dat het ene "geluid" misschien in dB lager is maar jou persoonlijk meer opvalt/irriteert; dan heb je in ieder geval de geluidsdruk weggenomen en kan je je concentreren op de daadwerkelijke beleving.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 12:37

Boost9898

Software developer

VW (e)Up! is een behoorlijke stille auto in die prijsklasse en rijdt heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark14
  • Laatst online: 10-09 16:14
Skoda Citigo e-IV (elektrisch)

Ook een fijne elektrische auto die niet al te duur is (op autoscout +-EUR 15k voor 12k op de meterstand).
Vrouw rijd er nu 2jaar mee van Alkmaar naar Leiden met veel plezier. WLTP rond de 250km dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:41
MacD007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:39:
[...]

Juist, electrische auto's van zeg 10 jaar geleden haden net een toen rijkweite van circa 200 km, daar is nu na 10 jaar mogelijk nog 100 km van over, in de winter waarschijnlijk nog een heel stuk minder. en dan is die 50 km al niet echt ruim.
Maar als je verder had gelezen, was er in de vorm bv bv een BMW i3 een mogelijke kandidaat gevonden. _/-\o_
Nou dat valt best mee. Hier staat voor de deur een Smart ForTwo E met nieuw een accu voor 130 km max. Daar is na 10 jaar nog 120 van over dus dat valt best mee. Zeker in de begintijd van de elektrische auto's bouwden de fabrikanten best veel reserves in om gezeur van klanten te voorkomen. Reken maar op 10-12% van de volledige capaciteit. Nu blijkt dat dat niet nodig is wordt momenteel een waarde van 4-6% aangehouden door de meeste merken.

Maar als je echt een stille auto zoekt kun je bijna niet om een elektrische heen. Ik dacht altijd een stille auto te rijden tot ik een elektrische kocht. Geen motordreun meer, maar rolgeluiden en windgeruis vallen wel meer op. Ander geluid, dat wel. Ik zou zeggen ga eens proefrijden met een elektrische auto, kijk of dat voor jou het verschil maakt.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:25

-CJ

Not remastered

Wat is nu belangrijker TS, kosten of geluidsniveau? Je begin met het één en bent overgegaan op het andere.

Wellicht goed om je totaalpakket met eisen te delen en het budget (aanschaf en maandelijkse kosten) voordat er nog meer wilde suggesties komen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 09:23
Een e-golf gaat je prima lukken voor dat geld. Wel de 2019 (136pk) en dan ben je vanaf 12k klaar. Krijg je ook nog 2000 subsidie op als je geluk hebt. Dus effectief 10k.

Wij hebben er 4 jaar eentje, naast een model 3 (straks Y) en bevalt prima, behalve de range. 200km max, dus laadpaal bij de deur is fijn (NOODZAAK) tenzij je op kantoor rustig kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Vraag sepp vergoeding aan 2000 euro

https://www.autovisie.nl/...https://www.telegraaf.nl/

En kijk ook naar Opel CorsaE
Range 300km
Rij er 8 maanden in een . Van mij had 7 jaar betaald onderhoud . Ex materiaal . Prima auto was 16 17 k kwijt had 60k op de teller toen ik hem kocht .

Geen verkeerde auto

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik moet denken aan het soort autotje van onze buren, Citroën C-zero geloof ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnNtmwA7lgmmvqf9SBfhnNQsc10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/riliGNqQjHOsbqXK1rWbT3aW.jpg?f=user_large
(plaatje van het web)

Superstil en 2e hands denk ik in jouw prijsklasse. Wel klein, actieradius van 100 km en max snelheid 130 km/u. Afhankelijk van hoe ver je moet rijden kan het best interessant zijn.

Edit: laatst in een Toyota Prius gereden, die zijn ook interessant. Op de benzinemotor voor hogere snelheden (dus grote wegen), maar in bewoond gebied elektrisch, dus stil.

[ Voor 14% gewijzigd door Zwartoog op 04-09-2024 21:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ik kan de TS niet anders adviseren dan diverse auto's te gaan proefrijden, zoals in dit topic blijk is stilte héél erg persoonlijk. De één denkt vooral aan een motor en geeft daarom een EV als advies. De ander heeft het over geluid van banden en wind op de snelweg (tot 130km/h, om het legaal te houden) en geeft daarom een auto aan met meer stroomlijning, betere banden en dikkere ruiten met goede rubbers. Weer een ander heeft het over algemene isolatie zoals een S klasse of 7 serie.

Uiteindelijk heeft iedereen een punt. Geluid komt bij weinig snelheid vooral van de motor en deels van de banden. Hoe hoger de snelheid wordt hoe meer de banden een rol gaan spelen en hoe belangrijker wind wordt en over het algemeen hoe minder de motor de hoofdzaak is van het geluid. En dan is er dus ook nog de algemene isolatie welke bij zogenaamde 'premium' auto's (grotere BMW, Mercedes, Lexus, Volvo enz.) vaak beter is.

Wat dus het belangrijkste is;
- Stille motor (kan je weinig aan veranderen, buiten goed onderhoud).
- Goede/stille banden (heb je zelf invloed op).
- Goed onderstel (heb je zelf invloed op).
- Dikkere ramen, vooral voorruit, met goede rubbers (kan je weinig aan veranderen).
- Goede isolatie (heb je zelf invloed op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:16
De Volkswagen Sportsvan is een hele stille auto voor het C-segment en voor €15k heb je een relatief recente. De benzine TSI motor daarin is erg betrouwbaar gebleken.
Pagina: 1