Structureel misbruik van moderatrechten door aantal Tweakers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.312 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 15:30
Het is weer eens raak in deze thread: nieuws: Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren
171 posts die op -1 zijn beland. Zijn dat "Flamebaits, trolls, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en andere reacties die in strijd zijn met onze algemene voorwaarden of huisregels"? Nee, natuurlijk niet. Maar er is een (best grote) groep Tweakers die elke post die ook maar iets positiefs of juist negatiefs zegt over een onderwerp wat dan niet overeenkomt met hun politieke mening, meteen een -1 geeft.
Een voorbeeld van zo'n post die volkomen onjuist op -1 is gemod: verytallman in 'Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren'
Die is door 30 mensen op -1 gemod. Dat zijn 30 mensen die jullie gewoon hun modrechten zouden moeten ontnemen, aangezien ze zich duidelijk niet aan de regels houden.

Dit is de enige manier waarmee dit een keer ophoudt. Pak die mensen gewoon hun modrechten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:06
Ai de moderatie op dat nieuwsartikel is wel schokkend slecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vind niet dat je een goed voorbeeld kiest.

Die -30 reactie betreft een ander bedrijf en een ander land en een andere situatie dan Starlink/Twitter/Brazilië..

Als ik zou modden zou het vermoedelijk ook een -1 of een 0 zijn.

Heb je betere voorbeelden?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Het verspreiden van off-topic desinformatie wordt gewoon terecht op -1 gemod.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheezus op 03-09-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:06
martdj schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:20:
171 posts die op -1 zijn beland.
Nee het zijn er 34. Het zijn in het totaal 171 opmerkingen die -1 of hoger scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee, het zijn 171 posts van -1 en hoger. Het aantal -1 is veel lager. (ik moet toegeven dat het getal inderdaad verwarrend is)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martdj
Jullie hebben gelijk. Het zijn er inderdaad 34. Nog steeds veel teveel natuurlijk.
Hier nog een paar voorbeelden van posts die niet op -1 zouden moeten staan:
freespeech_nl in 'Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren'
SuperDre in 'Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren'
martdj in 'Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren'
EXCalibur_EeK in 'Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren' (ik geloof niet dat op spelfouten tegenwoordig straffen staan? Volgens de moderatierichtlijnen is dit een 0)

En Chezus: "Het verspreiden van off-topic desinformatie wordt gewoon terecht op -1 gemod". Really? Ik weet niet waar jij je nieuws vandaan haalt, maar wat in die post wordt aangegeven, vind je gewoon in de mainstream terug. Hier bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/25...coronaposts-te-censureren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

martdj schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:19:

En Chezus: "Het verspreiden van off-topic desinformatie wordt gewoon terecht op -1 gemod". Really? Ik weet niet waar jij je nieuws vandaan haalt, maar wat in die post wordt aangegeven, vind je gewoon in de mainstream terug. Hier bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/25...coronaposts-te-censureren
Lees het nieuwsartikel dan eens en dan de post van verytallman:
Voor de duidelijkheid, in deze brief van Zuckerberg staan 3 opdrachten die Biden en Kamala aan Facebook hebben gegeven:
Het gaat om een bericht van de biden-administration. Oftewel iemand uit het witte huis. Hoewel Biden daar eindverantwoordelijk voor is hebben Biden en Kamala niet persoonlijk een berichtje naar Zuckerberg gestuurd ofzo.
Kritiek op corona(beleid) verwijderen
Dat staat nergens, in het nieuwsbericht staat 'om bepaalde covid-19-content te censureren'. Dat kan dus ook gewoon gaan om berichten om desinfecteermiddel te injecteren tegen covid zoals Trump voorstelde te verwijderen omdat dit gewoon een nationaal gezondheidsrisico vormt.
Posts over de Hunter Biden laptop verwijderen
Staat niet in het nieuwsbericht.
De Burisma corruptie af te doen als Russische desinformatie
Wordt wederom niks over gezegd in het nieuwbericht. Bovendien is volgens mij is hiervan vooral het schandaal dat Trump z'n macht misbruikte om 'dirt' te verkrijgen over Hunter Biden.
Schandalen die even groot zijn als Watergate. Het zou niet gek zijn om hier wat meer aandacht aan te besteden, bijvoorbeeld in de tweakers podcast @WoutF @arnoudwokke? De Amerikaanse overheid, onder leiding van Biden en Kamala, is blijkbaar in staat geweest grootschalige digitale censuur en misinformatie toe te passen.
Ongefundeerde onderbuikgevoelens.

De hele post is dus een stukje verdraaiing van de werkelijkheid aangevuld met desinformatie en sowieso off-topic in het nieuw van X in Brazilië.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:38
Dat de moderatie bij dat artikel niet sterk is klopt denk ik wel, al zijn dan een groot deel van de aangeleverde voorbeelden ook niet meer waard dan een -1 of een 0 vermoed ik kijkende naar de inhoud. Vooral vaak veel roepen, weinig onderbouwen.

De eerder aangehaalde Verytallman heeft bijvoorbeeld 5 berichten bij dat artikel, met flinke claims, maar 0 onderbouwing, ik kan daar op deze wijze ook niet veel van maken, terwijl als de claims wel kloppen deze goed onderbouwd mogelijk best interessant zouden kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:34
Ik haal even een +1 reactie aan ter vergelijking:

Musk ramt zelf elke links journalist die hem niet aanstaat van zijn platform, banned mensen voor het gebruik van het woordje "cis" en geeft openlijk politiek beïnvloeden toe. Die moet dus niet zo'n grote mond hebben over VVMU want dat is er op zijn veel te dure platformpje niet. Alle NAZIS en ander rechts extremistisch gespuis mogen los, maar wee je gebeente als je wat terug zegt. (Kan het commentnummer niet helemaal vinden).

Dit is net zo goed slecht onderbouwd maar levert een +1 score op. De moderatie is niet consequent en ik sluit niet uit dat dit komt door een politieke bias.

[ Voor 4% gewijzigd door DeKever op 05-09-2024 12:37 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:38
@DeKever Dat laatste denk ik ook zeker, maar dat is ook wel bekend, mening modden is al tijden (zo niet altijd al geweest) een issue bij 'gevoelige' onderwerpen, waar tegenwoordig politiek ook zeker onder valt hier. Vroeger was het Intel v.s. AMD of AMD v.s. Nvidia, Andriod v.s. Apple

Waar politiek, in ieder geval naar mijn gevoel minder beladen was op de FP, echter zie je dat nu ook terugkomen onder bericht dat ook maar enigszins politiek georiënteerd is.

• martdj
[quote]Cheezus schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:51:
[...]

Lees het nieuwsartikel dan eens en dan de post van verytallman:

[...]

Dit is niet de plek om op de inhoud in te gaan, maar je post laat zien dat je erg slecht op de hoogte bent van de mate van censuur op social media in het Coronatijdperk. Het lijkt me goed om je dat te gaan realiseren en dus geen posts te gaan beoordelen omdat *jij* denkt dat het om desinformatie zou gaan. Dat kun jij namelijk niet beoordelen. Daarnaast komt het woord "desinformatie" niet voor in de moderatie policy en dus geen aanleiding om een post op -1 te modden. Als je denkt dat iets niet klopt, kun je dat in een reactie aangeven, dan heeft de ander de kans om te reageren. Door mensen, tegen de moderatieregels in, naar -1 te modden, probeer je ze echter feitelijk monddood te maken.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit forum lijkt me niet de juiste plek om complottheorien te gaan verspreiden.

Virussen? Scan ze hier!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 22:00
Dit draadje gaat niet over complottheorieën maar over het misbruiken van het moderatiesysteem door mening modders, wat mij betreft heeft OP gewoon een punt en elk Musk gerelateerd nieuwsartikel kan er als voorbeeld bijgepakt worden.
De quote van DeKever is daar een goed voorbeeld van (al kan ik deze reactie niet terugvinden in het betreffende artikel maar wellicht komt deze uit een ander artikel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
Naranya schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:08:
Dit draadje gaat niet over complottheorieën maar over het misbruiken van het moderatiesysteem door mening modders, wat mij betreft heeft OP gewoon een punt en elk Musk gerelateerd nieuwsartikel kan er als voorbeeld bijgepakt worden.
De quote van DeKever is daar een goed voorbeeld van (al kan ik deze reactie niet terugvinden in het betreffende artikel maar wellicht komt deze uit een ander artikel).
Die reactie staat op -1, zoals die hoort. Voor dit soort situaties aan te geven bestaat het mismoderatietopic;
Het kleine-mismoderatietopic deel XXX
Daar kunnen concreet comments doorgegeven worden welke verkeerd gemodereerd zijn. De meeste comments in dit topic die ik gecheckt heb zijn of nu een 0, of staan m.i. terecht op -1 doordat het drogredeneringen zijn, of hele gekke vergelijkingen die kant noch wal raken.

PS4 PSN: Dazzler2120

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Cheezus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:32:
Het verspreiden van off-topic desinformatie wordt gewoon terecht op -1 gemod.
Nee ben ik niet met je eens, veel dingen zijn een concensus totdat ze het opeens niet meer zijn.
Maw vroeger was de aarde plat tot hij het niet meer was.

-1 zou daar niet voor gebruikt mogen worden. een 0 is daarvoor prima.

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-09-2024 15:53 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

wildhagen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:42:
Dit forum lijkt me niet de juiste plek om complottheorien te gaan verspreiden.
Vaak is iets een complot theorie totdat het het opeens niet meer is, vergeet nooit dat het hele complottheorie een CIA ding is.

En nu ga ik mijn alu hoedje weer opzetten.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
Dazzler2120 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:46:
[...]

Die reactie staat op -1, zoals die hoort. Voor dit soort situaties aan te geven bestaat het mismoderatietopic;
Daar kunnen concreet comments doorgegeven worden welke verkeerd gemodereerd zijn. De meeste comments in dit topic die ik gecheckt heb zijn of nu een 0, of staan m.i. terecht op -1 doordat het drogredeneringen zijn, of hele gekke vergelijkingen die kant noch wal raken.
Dan ben je blijkbaar niet op de hoogte van de moderatieregels. Ga de regels eens lezen, zou ik zeggen. Dan zie je dat "drogredeneringen [..], of hele gekke vergelijkingen die kant noch wal raken" (wat btw een persoonlijke mening van jou is), geen reden voor een -1 is. En dat is dus waar deze post over gaat. Mensen lopen om de haverklap posts op -1 te modden, terwijl die posts volgens de moderatieregels minstens een 0 horen te zijn. Blijkbaar worden ze daar door de moderatoren niet op aangesproken. Dit is een oproep om ze daar wél op aan te spreken en bij herhaling hun moderatierechten te ontnemen.

• Naranya
Dazzler2120 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:46:
[...]

Ik ben het met je eens dat voor mismoderaties een topic is waar dit aangekaart kan worden en dat werkt ook prima in de gevallen waar iets scheef zit in de scores. Zou het echter niet beter zijn als er een systeem in plek was dat "veelplegers" hun moderatie rechten automatisch uit zou zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Naranya schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:08:
[...]

Ik ben het met je eens dat voor mismoderaties een topic is waar dit aangekaart kan worden en dat werkt ook prima in de gevallen waar iets scheef zit in de scores. Zou het echter niet beter zijn als er een systeem in plek was dat "veelplegers" hun moderatie rechten automatisch uit zou zetten?
Nee. Dat systeem hebben we al eens gehad met de ModBot. En dat werkte dus totaal niet, want iedereen ging papegaaimodden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Om deze reden zou ik weleens het modsysteem niet zichtbaar willen hebben en net als de likes op het forum.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naranya
Ik moest even googlen op papegaaimodden maar kwam gelukkig uit op oude Tweakers posts, blijkbaar was dit ModBot systeem actief van 2007 - 2011. Dat is al een flinke tijd geleden, ik denk dat er genoeg slimme mensen bij Tweakers werken om hier nog eens in te duiken?

Don't get me wrong, een oplossing zou ook kunnen zijn het erkennen dat er wordt gemeningmod en een statement maken dat er voorlopig niets mee gedaan gaat worden. Maar ik denk toch echt dat een betere aanpak Tweakers leuker zou maken.

edit: Wellicht een leuke stage/afstudeeropdracht?

[ Voor 5% gewijzigd door Naranya op 05-09-2024 16:27 ]

• martdj
Falcon schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:19:
Om deze reden zou ik weleens het modsysteem niet zichtbaar willen hebben en net als de likes op het forum.
Ik vind deze suggestie eigenlijk niet eens zo gek. Een optie om op een pagina de moderaties onzichtbaar te maken, zodat je je niet meer hoeft te ergeren aan alle foutief gemodde posts. Lijkt me technisch niet zo moeilijk om te bouwen.

[ Voor 33% gewijzigd door martdj op 05-09-2024 16:27 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

martdj schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:26:
[...]

Ik vind deze suggestie eigenlijk niet eens zo gek. Een optie om op een pagina de moderaties onzichtbaar te maken, zodat je je niet meer hoeft te ergeren aan alle foutief gemodde posts. Lijkt me technisch niet zo moeilijk om te bouwen.
Opzich in te regelen met custom css, bedenk ik mij.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Je kan toch zelf gewoon even een custom CSS maken die dat doet?

Virussen? Scan ze hier!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
Naar mijn weten heeft Tweakers de optie om mensen te shadow bannen, waardoor zowel posts als mods wel beschikbaar zijn voor de mensen, maar feitelijk niks doen.
En als ze dat niet hebben, dan moeten ze maar eens maken :D

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:58
[...]

Ik heb verder geen mening over je topic, maar ik heb voor je even dit scriptje geschreven (lees ChatGPT ;) ): https://greasyfork.org/nl...ts-automatisch-uitklappen

Even installeren via Tampermonkey of Greasemonkey in je browser en negatieve comments zullen automagisch zichtbaar worden bij nieuwsartikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

martdj schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:20:
Het is weer eens raak in deze thread: nieuws: Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren
Een voorbeeld van zo'n post die volkomen onjuist op -1 is gemod: verytallman in 'Starlink negeert eis Braziliaanse rechter om X te blokkeren'
Die is door 30 mensen op -1 gemod. Dat zijn 30 mensen die jullie gewoon hun modrechten zouden moeten ontnemen, aangezien ze zich duidelijk niet aan de regels houden.
Dit is een terechte -1. De poster suggereert ("voor de duidelijkheid") om feitelijkheden te verduidelijken, maar wat volgt is feitelijk grotendeels onjuist.

* Zuckerberg schrijft niet over "Biden en Kamala" maar over "Senior officials from the Biden Administration"
* Zuckerberg schrijft over 'certain COVID-19 content, including humor and satire' en bevestigt niet of het gaat over 'kritiek op corona(beleid)'.
* Zuckerberg zegt dat de FBI, dus nog verder verwijderd van 'Biden en Kamala' dan de eerdergenoemde administration officials, heeft gewaarschuwd over mogelijke Russische desinformatie rondom die corruptie. Niks over de laptop, niks over content die verwijderd moet worden, niks over corruptie 'af moeten doen als'. Meta heeft die content ook niet verwijderd, maar tijdelijk 'demoted' totdat hun fact-checkers klaar waren. Iets wat ze nu niet meer zo zouden aanpakken.

Schetst Zuckerberg een fraai beeld? Nee, zeker niet. Maar de 'verduidelijking' die verytallman geeft van de brief van Zuckerberg is dusdanig ver van de daadwerkelijke inhoud verwijderd van die brief verwijderd dat het het duidelijk is dat verytallman hier de boel probeert te misleiden, ondanks dat hij presenteert als feitelijke informatie.

Een troll dus, die op -1 hoort.

• Naranya
Als deze mate van analyse gedaan zou worden op alle reacties zijn we al een heel eind denk ik, helaas gebeurt dat niet en ik denk dat daarom dit topic geopend is.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Naranya schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:38:
Als deze mate van analyse gedaan zou worden op alle reacties zijn we al een heel eind denk ik, helaas gebeurt dat niet en ik denk dat daarom dit topic geopend is.
Met de minimale hoeveelheid artikelen op FP kan Tweakers.net beter zelf het in beheer gaan nemen. Met daarbij, net als de nieuwssubmits, dat er niet wordt over gecorrespondeerd. Zoveel werk is dat niet.

Het overlaten aan het publiek werkt niet meer. Of je moet een selecte groep selecteren en echte face2face afspraken mee maken op HQ.

Dit zie je niet alleen bij Tweakers…

In de 24 jaar dat ik hier nu kom, trek ik er steeds minder waarde aan. Want een -1 kan interessanter zijn dan een +2.

Maar goed er zijn belangrijkere dingen in het digitale leven om je druk over te maken, misschien is dat de beste keuze rondom dit onderwerp ;)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:58

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Goed, desinformatie (en daarmee bedoel ik geen kleine foutjes, maar grove en vaak doelbewuste pogingen om met onjuiste en uit zijn context gehaalde informatie de publieke opinie te beïnvloeden) en complotten zijn dus ongewenst.

Verder, als je het moderatiesysteem niet prettig vind, kun je in je profiel de minimale score op -1 zetten en de sortering op score verwisselen voor een sortering op tijd: https://tweakers.net/instellingen/layout/. Verder kun je met custom css de weergave van het moderatiesysteem uitschakelen: Moderatie weg.

Voor het overige zie ik dat de discussie weer de bekende cirkeltjes ingaat, wat gezien het onderwerp niet echt nuttig is. Ik doe het topic dus op slot.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.