Netwerk apparatuur voor nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamosterd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 14:14
Hallo allemaal,

Is het aso om hier om advies te vragen wat voor apparatuur ik zou moeten kopen voor mijn nieuwe huis? Ik zit een Odido 400 mb glasvezel abo te overwegen.

In mijn nieuwe huis (3 verdiepingen, geen tuin, 170 m2) heb ik op de 1e en 2e verdieping een utp cat6 poort laten aanleggen. Op de begane grond heb ik ook nog een ethernetpoort achter de laten plaatsen. Hier wil ik een switch (geloof ik) om de tv, ps5 en dergelijke op de kabel te leggen.

Modem
De vraag die ik allereerst heb is over de modem. De modem die Odido meelevert kan volgens mij niet in bridge mode worden gezet, wat ik (wederom geloof ik) wel nodig is voor de setup die ik wil. Klopt dat?

Access points
Ik wil waarschijnlijk op de 1e en 2e verdieping access points. Deze moeten er voor zorgen dat er overal in het huis goed signaal is. Ik wil natuurlijk seamless roaming / mesh.

Switch
Ik wil dus een switch achter de tv, zoals eerder gesteld. Ik verwacht een poort of 5 a 6 nodig te hebben voor de apparatuur die ik heb. Ik heb geen idee of het nodig is dat deze ook nog een wifi signaal uitzendt.

Ik weet niet zeker of ik hierbij alle apparatuur die ik nodig heb goed in beeld heb. Ook wordt er zoveel aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Kunnen jullie mij een overzicht bieden wat voor apparatuur zou volstaan, met concrete suggesties over producten waarbij ik niet teveel betaal?

Mvg
Eamosterd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het modem moet niet in bridge mode, anders verlies je de router-functionaliteit (o.a. NAT en DHCP server). Wat je wel kunt doen is de wifi uitzetten in dat modem.

Vervolgens je gekozen AP's aansluiten en instellen. Probeer er eerst twee, op de begane grond en de eerste verdieping. Kijk daarna of je over bereik hebt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12
Heb je naast internet ook tv of telefonie bij Odido? Je hebt geen bridge mode nodig, je kunt gewoon je eigen router rechtstreeks op de ONT van Odido aansluiten, dan heb je hun Zyxel ding niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt een eigen router kopen die de Zyxel vervangt of de WiFi uitzetten en verder de Zyxel van Odido gebruiken. Als je niet handig bent bij netwerken is optie twee veiliger. Op je eigen router is het VLAN 300 taggen op de WAN poort en aansluiten op de ONT voldoende.

Qua access points zou ik ervoor kiezen elke verdieping er een te geven. Dan heb je de beste dekking. Zeker als je in een moderne geïsoleerde betonnen doodskist woont waar WiFi vrijwel niet doordringt. Eerst op de BG en 1e verdieping testen is een goede start om eerst wat te besparen.

Switches met wifi bestaan niet als zodanig, dus dat zou een los AP worden, idealiter met POE.

Qua producten lig het heel erg aan je budget. Als je het voor zeg €200 klaar wilt hebben dan is een eigen router al niet meer haalbaar, niet een die echt beter is dan de Zyxel. Switches is tientjeswerk voor basisfunctionaliteit, AP’s gaan richting de €100 p.s. voor enigszins goed spul.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 18:32
Modem,
Vergeet Bridge mode, sluit je router direct aan op de ONT, instellen op VLAN 300 DHCP, en alles werkt.

Ik zit de rest van je verhaal te lezen, en ik denk dat een simpele oplossing wellicht de beste is.
met deze oplossing kan je gebruik maken van je UTP kabels als wiredbackbone, en bied voor de rest alle mogelijkheden die je nodig heb:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-be65/
Zou eventueel nog een losse switch erbij doen achter je TV en deze oplossing zou moeten volstaan, voor nu en de nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

eamosterd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:36:
Hallo allemaal,

Is het aso om hier om advies te vragen wat voor apparatuur ik zou moeten kopen voor mijn nieuwe huis? Ik zit een Odido 400 mb glasvezel abo te overwegen.
Nee hoor, daar bestaan zelfs topics voor zie o.a. [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1