frusty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:46:
[...]
Yes, daar gaan we! Dit is precies waar ik op in wil zoomen. Heb jullie het idee dat SMA, Growatt, Enphase, SAJ, GoodWe, etc, etc kwalitatief allemaal hetzelfde zijn? Dat is wat me zo moeilijk voor kan stellen.
ik zal je nog een stap helpen om je helemaal gefrustreerd te maken.
hier mijn opbrengst van de afgelopen jaren met veel verschillende setjes (op clicken voor vergroting).
:strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
om verschillende hoeveelheden Wp uit de cijfers te halen bereken je de opbrengst per dag en die deel je door het aantal kWp die je hebt. (de kWh/kWp).
dan doe je 365dagen bij elkaar optellen om zomer en winter uit de cijfers te factoren.
dan zie je in: rond mei 2014 een aardig dip in de opbrengst, sorrie ik had stukken in mijn west set.
mei 2018, daar heb ik een weizegging gedaan in panelen, ik heb mijn 195Wp's vervangen voor 245Wp panasonic HIT panelen. (dit zijn kleinere panelen als de +/-430Wp die je nu kunt krijgen)
dit zijn speciale cellen met mono als basis en een laagje dunne film daar op geplakt. (hyper de super)
en ja dan zie je toch wel een aardig stijging van +/-8% meer opbrengst per Wp.
nice, allen deze panelen kun je niet meer kopen, dus ja daar heb je niks aan.
en dat geld wel een beetje voor elk paneel zo.
we hebben gewoon minstens een jaar nodig voor een goede test, maar de panelen zijn dan niet meer te krijgen als we weten dat ze goed zijn, dus ja, merken zinloos.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)