Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-05 10:34
Ik wil zonnepanelen, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Iedere offerte heeft weer andere merken panelen/omvormers/etc. Wat nou goeie of minder goeie merken zijn, vind ik heel lastig uit te vinden. Daarom dit topic: waarop hebben jullie de keuze gebaseerd? En welk merk zouden jullie vooral aanraden/afraden?

Ter info: ik wil een doodsimpele omvormer. Niet hybride, 1 fase, 2 strings van 4 panelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:07
Ik zou even een startpost maken volgens het template en de offertes delen. Dan is er wel iemand die kan meekijken.

Volgens mij zijn alle panelen die je hier krijgt aangeboden kwalitatief in orde.
Omvormer moet vooral passen bij je legplan/panelen/schaduw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Dat topic ken ik, maar ik ben dus niet op zoek naar advies over legplan/type omvormer etc. Het gaat ook niet om het beoordelen van offertes.

Waar ik naar zoek zijn ervaringen met al die verschillende merken en wat aan- en afgeraden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
"2 strings van 4 panelen"?
Is dat niet een beetje weinig? 4 panelen op een string?

Ik heb 2 setjes zonnepanelen liggen.
1 set is 8 panelen op 1 string op SolarEdge omvormer
1 set is 5 panelen op enphase microomvormers.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@frusty
2 strings van 4 panelen, dus je zoekt een omvormer met 2x mppt ingang?
Schaduw?
Hellingshoek?
Richting?
Zelfde dakvlak?

Toch geen onbelangrijke punten voor de uiteindelijke (juiste) keuze

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Klopt, allemaal heel belangrijk, maar daar zal ik misschien nog wel een apart topic voor starten. Nu is het onderwerp van gesprek de verschillende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Omvormer hangt af van mijn vorige vragen

Voor zonnepanelen ga ik nu voor Aiko 455 Wp ABC full black
Maakt allemaal niet zoveel uit welk merk over 10 jaar is alles zwaar achterhaald tegenover wat er dan te krijgen is.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:08
frusty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:15:
Klopt, allemaal heel belangrijk, maar daar zal ik misschien nog wel een apart topic voor starten. Nu is het onderwerp van gesprek de verschillende merken.
merken mogen gestoken worden waar de zon niet schijnt. ;)

zonnepanelen : Wp = Wp, meer Wp is beter.
(pas wel op soms is meer Wp in een paneel maat van 200x100 leuk, maar een 160x100 paneel maat stiekem toch meer Wp op dak. dus aantal Wp per effectieve dak oppervlak is belangrijker. de meeste mensen komen dak oppervlak te kort.)

omvormer : de nice to have feature.
voor sommige mensen in WIFI logging belangrijk, gewoon omdat ze te lui zijn om een kabel te trekken.
voor andere is het kunnen aansluiten van een accu de must go.
jij wil 2x4 panelen, en dan heb je een probleem, ben bang dat geen omvormer daar mee kan werken zonder dat je duurdere omvormers nodig hebt.
(4 panelen serieel is te weinig voor een goedkope omvormer en dan heb je duurdere omvormers nodig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
migjes schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:36:
[...]
merken mogen gestoken worden waar de zon niet schijnt. ;)
Yes, daar gaan we! Dit is precies waar ik op in wil zoomen. Heb jullie het idee dat SMA, Growatt, Enphase, SAJ, GoodWe, etc, etc kwalitatief allemaal hetzelfde zijn? Dat is wat me zo moeilijk voor kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Je begint met het heel moeilijk maken. 2 Strings van 4 zijn amper strings en het aantal string omvormers wat er een beetje knap mee kan werken is klein. Zo uit hoofd… goodwe d-ns g3

Of een 4x zo dure SMA hybride…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
frusty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:46:
[...]

Yes, daar gaan we! Dit is precies waar ik op in wil zoomen. Heb jullie het idee dat SMA, Growatt, Enphase, SAJ, GoodWe, etc, etc kwalitatief allemaal hetzelfde zijn? Dat is wat me zo moeilijk kan voorstellen.
tja kwalitatief het zelfde, vast niet.
mijn ervaring is dat SMA/frounius/growatt/goodwe etc etc vrijwel allemaal even veel kWh opleveren met de zelfde hoeveelheid Wp.
rendement verschillen zitten ergens achter de komma en zijn door ons Tweakers zonder speciale apparatuur eigenlijk niet te meten.
en lang mee gaan, sorry ik hoor ze allemaal wel kapot gaan geen merk uitgezonderd.
als 100 tweakers een goodwe hebben en 10 tweakers een SMA, dan lijkt het wel dat de goodwe vaker kapot gaan en de SMA's niet, maar dat is niet eerlijk met 100 vs 10 als voorbeeld.

maar zo als jij wil 4 panelen, en een gemiddeld paneel heeft maar 32Vmpp en 40Voc.
dan heb je dus 4x40Voc=160Voc en 4x32Vmpp=128Vmpp, dan kunnen maar net de TL omvormers (zoals SMA/Goodwe/Growatt etc etc...) dat dit gewoon geen aanrader is.
(TL = trafo loos, grofweg de meeste string omvormers.)
dan kun je beter kijken naar micro omvormer (zoals enphase/APSystems etc etc..)

verder merken dat laat ik over aan de frusty's , daar maak ik me geen zorgen over.
systemen daar kunnen we helpen, merken is zinloos. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
frusty schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:46:
[...]

Yes, daar gaan we! Dit is precies waar ik op in wil zoomen. Heb jullie het idee dat SMA, Growatt, Enphase, SAJ, GoodWe, etc, etc kwalitatief allemaal hetzelfde zijn? Dat is wat me zo moeilijk voor kan stellen.
ik zal je nog een stap helpen om je helemaal gefrustreerd te maken. ;)

hier mijn opbrengst van de afgelopen jaren met veel verschillende setjes (op clicken voor vergroting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxWBEDYqtLU-QDTEOs_zz3D9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large
om verschillende hoeveelheden Wp uit de cijfers te halen bereken je de opbrengst per dag en die deel je door het aantal kWp die je hebt. (de kWh/kWp).
dan doe je 365dagen bij elkaar optellen om zomer en winter uit de cijfers te factoren.

dan zie je in: rond mei 2014 een aardig dip in de opbrengst, sorrie ik had stukken in mijn west set. :-(

mei 2018, daar heb ik een weizegging gedaan in panelen, ik heb mijn 195Wp's vervangen voor 245Wp panasonic HIT panelen. (dit zijn kleinere panelen als de +/-430Wp die je nu kunt krijgen)
dit zijn speciale cellen met mono als basis en een laagje dunne film daar op geplakt. (hyper de super)
en ja dan zie je toch wel een aardig stijging van +/-8% meer opbrengst per Wp.
nice, allen deze panelen kun je niet meer kopen, dus ja daar heb je niks aan.
en dat geld wel een beetje voor elk paneel zo.
we hebben gewoon minstens een jaar nodig voor een goede test, maar de panelen zijn dan niet meer te krijgen als we weten dat ze goed zijn, dus ja, merken zinloos. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@migjes
panasonic HIT panelen. (dit zijn kleinere panelen als de +/-430Wp die je nu kunt krijgen)
Dit geeft al mooi aan dat je niet verder moet kijken dan 10 jaar. Na 5 jaar is het al niet meer te vinden

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:19:
@migjes

[...]

Dit geeft al mooi aan dat je niet verder moet kijken dan 10 jaar. Na 5 jaar is het al niet meer te vinden
hangt een beetje af wat je belangrijk vind, maar voor mensen die voor mooi willen gaan die kunnen beter geen 3 maanden vooruit kijken.
je kun nu wel 430Wp panelen krijgen, maar na 3 maanden zijn die op en krijg je allen nog maar 435Wp panelen van het zelfde merk, en ja die kunnen goed een net iets andere kleur hebben als de 430Wp's.
en als je die dan bij wil hangen ziet het er toch net niet mooi uit op 1 dakvlak.

dus ik kijk ook allen maar na wat ik nu kan krijgen, en vul zoveel mogenlijk elk vlak vol. ;)

(moeiaa, gebruik mijn eigen huis wel een beetje als test dak, gewoon voor de fun.
de fronius gen24+ jep hij bevalt mij wel, voordelen en nadelen zoals altijd, maar deze houd ik wel even vast voor mij zelf, ohmpilot bevalt mij ook goed en dat is toch fronius als set.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 03-09-2024 15:39 ]

Pagina: 1