Nieuw zuinig klein systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ik heb momenteel een Skikk (Clevo barebone) laptop van 14 inch met een Intel i3 10110u, 32 GB ram (2x16GB DDR4 sodimm 2666mhz) en m2. nvme SSD die erg zuinig is en meestal stil behalve bij zwaardere belasting. De cpu wordt wel erg langzaam met maar 2c/4t en ik begin me eraan te irriteren. Omdat ik de laptop vrijwel altijd aan laat staan en niet verplaatst wordt, wil ik een een klein kastje dat zuinig en veel sneller is. Het kastje moet op de plek van de laptop komen. Sinds de Ryzen 1 generatie heb ik geen systeem meer gebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_oUQ7Ksl62mFrnR0YQUk6rqgRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7bdZ84X5Exy6BZdAUa6ggsj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Thuiswerken via de cloud, Office, browsen, video kijken. Misschien incidenteel een oudere game zoals Half Life 2 of Rome 2 Total War.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ca. 400.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Samsung 980 500GB. 2 monitoren, speakers, toetsenbord, muis, Fujitsu displaylink dock.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Een zuinige cpu met igpu, mobo, 32 gb geheugen (in dual channel), klein kastje dat kan liggen, misschien een betere cpu koeler.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Liever AMD dan Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Zuinig en stil.
Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Als het mogelijk is undervolten.
Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Misschien betere suggesties qua prijs/kwaliteit/zuinigheid/prestaties per watt. En beter advies over een kast en voeding. Of misschien wel een Minisforum of laptopdeal? Bij die laatste 2 zou ik graag m'n huidige laptop geheugen meenemen. De SSD gaat sowieso mee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenASRock A620M-HDV/M.2+€ 94,51€ 94,51
1BehuizingenNox Lite070€ 49,90€ 49,90
2Geheugen internCrucial CT16G56C46U5€ 40,74€ 81,48
Totaal€ 364,89

Beste antwoord (via Boerenlater op 04-09-2024 17:35)

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:59
Al naar de uitvoering: ASRock DeskMini X600 gekeken :)? Hoef je alleen zelf nog de CPU, je SSD en geheugen in te stoppen. Er gaat laptopgeheugen in, dus dan kun je denken aan iets als uitvoering: Crucial CT32G56C46S5

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:26
Heb je ook al gekeken naar bijvoorbeeld PC'tjes van Minisforum?

Deze voldoen volgens mij ook aardig aan je wensen.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
richardboer schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:08:
Heb je ook al gekeken naar bijvoorbeeld PC'tjes van Minisforum?

Deze voldoen volgens mij ook aardig aan je wensen.
Dat staat ook in de tekst ;) Bij Minisforum zie ik door de bomen het bos niet door het aanbod en al helemaal niet bij welke versie ik m'n geheugen mee kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:42
Ik zou een andere kast nemen. Het feit dat die een voeding van 500W ingebouwd heeft, en een losse voeding van 500W al minstens evenveel kost + het merk Nox doet mij vermoeden dat die voeding van (zeer) lage kwaliteit is.

Edit: Misschien een laptop, waarin je je geheugen en je SSD overzet? (Zal helaas niet evident worden, gezien er 8 GB gesoldeerd zit, kan je misschien 1 latje overzetten, voor een totaal van 24 GB?)
Let wel: toetsenbord is azerty, maar gezien je een los toetsenbord gebruikt neem ik aan dat dat oké is?

Lenovo Thinkpad E14 Gen 4

Als ik los iets probeer samen te stellen, kom ik al gauw boven de € 400 uit.

[ Voor 56% gewijzigd door LievenD op 03-09-2024 11:39 . Reden: voorstel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
edit: laat maar behuizing is helemaal niet leverbaar

[ Voor 95% gewijzigd door Boerenlater op 03-09-2024 11:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Henk12345678
Al naar de uitvoering: ASRock DeskMini X600 gekeken :)? Hoef je alleen zelf nog de CPU, je SSD en geheugen in te stoppen. Er gaat laptopgeheugen in, dus dan kun je denken aan iets als uitvoering: Crucial CT32G56C46S5

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
@Henk12345678: Dat is zeker een optie, al zou ik dual channel geheugen nemen. Daarmee kom je wel iets boven budget uit.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8500G Boxed€ 139,-€ 139,-
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 219,-€ 219,-
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-32€ 98,99€ 98,99
Totaal€ 456,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk12345678
@LievenD Ahh, dacht dat ik een setje van 2x 16GB had geselecteerd :P. Goed gezien, inderdaad voor dual channel gaan zodat je geen performance laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
@LievenD Is dat het best geschikte geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Ik weet het niet zeker, maar het is niet heel traag, en kost net geen € 100.
Sneller geheugen gaat je meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600GT (BOX) Boxed€ 118,37€ 118,37
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 153,85€ 153,85
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence Black€ 19,55€ 19,55
Totaal€ 291,77
Ik kwam zelf nog uit op deze lijst. AM4 maar kan wel m'n geheugen meenemen en een klap goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Neem de 5500GT, presteert voor zover ik weet hetzelfde maar is iets goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:40
Al eens gekeken naar een Brix miniPC?Dan heb je een simpel systeem dat al het huis en tuin werk voor je kan doen voor een zacht prijsje. Enige wat je dan nog hoeft te kopen een SSD en 16 gig geheugen voor 30 Euro.
Ik heb zelf ook zoiets onlangs gekocht en voor 300 Euro was ik klaar. Ik gebruik hem zelf als file-server en om remote op te werken zo nu en dan en dat werkt perfect. Je kunt er ook vast wel die oude klassiekers op spelen waar je het over hebt. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar grafisch vragen die games niets heden ten dagen.

https://azerty.nl/product...2BNRSIEAQYASABEgJn_PD_BwE

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24
Het grote zuinige server topic - deel 3

Heb je deze al gelezen?

Intel is vaak wel zuiniger denk ik

PVO

• Boerenlater
  • Niet online
blatenja schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:00:
Al eens gekeken naar een Brix miniPC?Dan heb je een simpel systeem dat al het huis en tuin werk voor je kan doen voor een zacht prijsje. Enige wat je dan nog hoeft te kopen een SSD en 16 gig geheugen voor 30 Euro.
Ik heb zelf ook zoiets onlangs gekocht en voor 300 Euro was ik klaar. Ik gebruik hem zelf als file-server en om remote op te werken zo nu en dan en dat werkt perfect. Je kunt er ook vast wel die oude klassiekers op spelen waar je het over hebt. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar grafisch vragen die games niets heden ten dagen.

https://azerty.nl/product...2BNRSIEAQYASABEgJn_PD_BwE
Bedankt voor het meewerken maar de cpu is verouderd en de reviews hier zijn allerminst positief.
Pagina: 1