Normaal geluid omvormer - Stillere omvormer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16
Vorige week zijn er bij mij zonnepanelen geplaatst.

24x 430WP (12x WZW, 12x ONO)
GoodWe GW8K-DT omvormer

Het probleem is dat de omvormer een luide piep/brom/zoemtoon maakt, zodra deze in werking is. De omvormer hangt op de vliering, boven de overloop. Het geluid is op de hele verdieping te horen (met de deuren open) en ook in de hal op de begane grond. Het maakt niet uit of er 2kW of 4,5kW geproduceerd wordt, het geluid is hetzelfde.

Ik kwam al een ouder topic tegen over geluid van dit type omvormer, maar daarvan werkte het geluidsfragment niet meer.

Volgens de installateur is het een product eigenschap (mag max 50dB aan geluid produceren volgens de datasheet. Vooraf werd er een datasheet verstrekt waar geen geluidsproductie in stond). Ik heb voorgesteld dat ze de omvormer vervangen door een stiller exemplaar. Dit zou volgens de installateur geen zin hebben, want alle omvormers van vergelijkbaar vermogen zouden zoveel geluid maken.

Vraag 1):
Members only: Is dit een normaal geluid van een omvormer?
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vraag 2):
Maken alle vergelijkbare omvormers zoveel geluid of zijn er wel stillere alternatieven? Alleen geluidsniveau van de datasheet zegt natuurlijk ook niet alles, want een overheersende toon is ook irritant, ook al is het een paar dB stiller.

Vraag 3):
Gezien het vermogen i.c.m. de O-W opstelling, zou misschien een maat kleinere omvormer ook kunnen (bijvoorbeeld 6kW van GoodWe, die zou <34dBa zijn). Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel ik hiermee verlies. Gevoelsmatig niet zoveel.

Beste antwoord (via Proton_ op 06-10-2024 16:17)

• Melvin15397
Hoe is het afgelopen:

Uiteindelijk wilde de installateur geen andere omvormer aanbieden. Ze leveren alleen GoodWe, dus iets anders was niet mogelijk. De 6kW variant wilden ze niet plaatsen omdat de kapot zou gaan door teveel kWp aan panelen. Ze hebben de omvormer terug genomen en ik heb een deel van de waarde van de omvormer terug gekregen.

Ik heb er zelf een Growatt MOD 8000TL3-X voor in de plaats gehangen. Iets kleiner had ook gemogen, maar ik kon deze krijgen voor een mooie prijs. Deze is helemaal stil.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:18

IkWilbert

Het is mij!

Ik heb hier thuis een Growatt MOD 10KTL3-XH hybride 3 fase omvormer hangen.
Deze maakt geen enkel geluid, enkel een paar klik geluiden in de ochtend als deze aan gaat.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De 6kw is zeker stiller want die heeft geen ventilator.

Dat is ook het geluid wat je hoort. Wel bijzonder dat hij ook bij 2kw al herrie gaat maken.

Ik heb 2 growatt omvormers 1 fase en die hoor je een paar keer klikken als ze aan gaan en verder helemaal niets.

Een wat kleinere is eigenlijk wel wenselijk want goedkoper en de max haal je nu toch nooit.

Ik heb 5000w op een 3300w omvormer en zelfs dat kost maar een paar kw.

Op een ander dak heb ik 4400wp op een 4400w omvormer met betere ligging en de 5000wp heeft alsnog meer opbrengst (40graden op Zuid vs 15graden op west, met schaduw)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
Bedankt voor de antwoorden. Ik twijfelde of het de fan zou zijn of niet. Waarom er dan zo'n luidruchtige fan in moet.... Ik heb het idee dat zodra beide strings actief zijn, dat het geluid aanwezig is. Tijdens de installatie kreeg ik uitleg over omvormer toen alleen de ONO string was aangesloten. Toen was er geen geluid.

Dus, het alternatief is een omvormer zonder fan. De hierboven genoemde Growatt is ook zonder fan. Ik zal het voorstel naar de installateur sturen.

Voor GoodWe geven ze aan het minimaal de 8kW omvormer moet zijn, omdat de kleinere volgens de datasheet niet met de 10320Wp aan panelen overweg kan (wat in mijn geval met O-W opstelling waarschijnlijk wel moet kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur mannetje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 09:28
Sommige Growatt omvormers (bijvoorbeeld TL3-X) hebben intern een fan en kunnen ook aardig wat geluid maken. Zegt de datasheet niets over. Zie: Growatt omvormer maakt geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08
Melvin15397 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:37:
Bedankt voor de antwoorden. Ik twijfelde of het de fan zou zijn of niet. Waarom er dan zo'n luidruchtige fan in moet.... Ik heb het idee dat zodra beide strings actief zijn, dat het geluid aanwezig is. Tijdens de installatie kreeg ik uitleg over omvormer toen alleen de ONO string was aangesloten. Toen was er geen geluid.
mijn ervaring is dat het nogal wisselt per omvormer (zelfs binnen een merk).
er is soms een coilwine soms een aansturing tik.
maar meestal is het de ventilator die de meeste geluid maakt.
Dus, het alternatief is een omvormer zonder fan. De hierboven genoemde Growatt is ook zonder fan. Ik zal het voorstel naar de installateur sturen.
tja de omvormer is 98% effectief, maar dat betekend dat 2% toch warmte word in de omvormer en die moet je ergens zien te lozen.
nu klinkt 2% niet veel, maar 8000W en daar 2% van is nog steeds 160W aan warmte.
en dat kun je weer vergelijken met de radiator die in de WC hangt en dat is nog aardig pittig.
Voor GoodWe geven ze aan het minimaal de 8kW omvormer moet zijn, omdat de kleinere volgens de datasheet niet met de 10320Wp aan panelen overweg kan (wat in mijn geval met O-W opstelling waarschijnlijk wel moet kunnen).
oost-west:
hier worden veel fouten mee gemaakt door installateurs.
1 daarvan is: de datasheet zegt 10320Wp max.
dat is totale onzin, dat staat er niet. ;)
(de bewoording is anders en betekend ook iets anders.)
mijn oost-west een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dus ja oost-west het verdeelt de opbrengst over de dag, en kan dus veel meer Wp hebben als standaard gedacht word. (ik weet geen dak-hoeken van jouw set, want dat maakt veel uit, dus ik spreek van mijn dak niet jouw dak.)

dus ik kan op een 4kW omvormer met een beetje onder dimensioneren gewoon 6430Wp hebben.
maar met een beetje onder dimensioneren kun ik een 3kW omvormer gebruiken (die had ik vroeger 1).
(met 1 voorwaarde,je bloeddruk moet tegen af en toe een beetje aftoppen kunnen, maar dat heeft alleen met je bloeddruk te maken niet met werkelijk veel verlies.)

mijn grove ervaring is dat: SMA fronius coastal steca etc etc, de (duurdere)omvormers zijn die minder geluid maken.
en de goodwe/omnik/solax etc etc (goedkopere) omvormers die maken vaker meer geluid.
grof zegt alleen niks over werkelijk, het verschilt gewoon per model en soms zelfs per sub model etc etc.
dus het blijft een beetje hit en mis als geluid belangrijk is.

(voor de duidelijkheid: de GoodWe GW8K-DT omvormer
die kan max 1000V aan, dat is Voc + temperstuur van 10%.
grof gesteld kan die maximaal 18-20 panelen aan per mpp.
dus in totaal 2x18x430Wp=15+kWp is grofweg de max wat die omvormer aan kan.
en dit geld voor het gros van alle 3 fase omvormers, of die nu 3kW is of 15kW dat maakt niet uit, alleen belangrijk is dat hij 1000V aan kan of ander getal.
dus als je echt wil kun je een 3fase 3kW model gebruiken en die kan nog steeds 2x12x430Wp aan.
een 2x12x430Wp die had ik zelf eigenlijk niet eens aan een 3fase omvormer gehangen om heel eerlijk te zijn. dit had ook nog wel gekund met 1fase omvormer.
maar mensen denken vaak 3fase dat is krachtstroom en dat klinkt krachtig. 8)7
maar ach dit maakt niet zo heel veel uit en soms is 3fase werken wel handig, dit is een beetje het grijs gebied tussen die 2. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
migjes schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:06:
[...]

mijn grove ervaring is dat: SMA fronius coastal steca etc etc, de (duurdere)omvormers zijn die minder geluid maken.
en de goodwe/omnik/solax etc etc (goedkopere) omvormers die maken vaker meer geluid.
grof zegt alleen niks over werkelijk, het verschilt gewoon per model en soms zelfs per sub model etc etc.
Mijn 8kW SolaX hybride G4 produceert op piekmomenten soms 8800W, zonder enige vorm van geluid, die kan je dus uit het rijtje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ErnstvV schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:50:
[...]

Mijn 8kW SolaX hybride G4 produceert op piekmomenten soms 8800W, zonder enige vorm van geluid, die kan je dus uit het rijtje halen.
nop die dus niet uit het rijtje halen zoals ik stelde:
grof betekend dus niet alle solax zijn even stil en sommige kunnen wel vrij stil zijn.
maar algemeen zijn solax niet de stilste.
het verschild per model en soms zelfs per sub model, daar doet 1 model niks aan veranderen helaas. ;)

(het is wel zo dat veel hybride modellen zijn die mij nog onbekend zijn, gewoon ze moeten eerst door iemand gekocht worden en dan moet ik hem installeren voordat ik er kennis van heb, en dat gaat wat langzamer als er nieuwe modellen uit komen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
migjes schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:06:
[...]

mijn ervaring is dat het nogal wisselt per omvormer (zelfs binnen een merk).
er is soms een coilwine soms een aansturing tik.
maar meestal is het de ventilator die de meeste geluid maakt.

[...]

tja de omvormer is 98% effectief, maar dat betekend dat 2% toch warmte word in de omvormer en die moet je ergens zien te lozen.
nu klinkt 2% niet veel, maar 8000W en daar 2% van is nog steeds 160W aan warmte.
en dat kun je weer vergelijken met de radiator die in de WC hangt en dat is nog aardig pittig.

[...]

oost-west:
hier worden veel fouten mee gemaakt door installateurs.
1 daarvan is: de datasheet zegt 10320Wp max.
dat is totale onzin, dat staat er niet. ;)
(de bewoording is anders en betekend ook iets anders.)
mijn oost-west een voorbeeld dag:
[Afbeelding]
dus ja oost-west het verdeelt de opbrengst over de dag, en kan dus veel meer Wp hebben als standaard gedacht word. (ik weet geen dak-hoeken van jouw set, want dat maakt veel uit, dus ik spreek van mijn dak niet jouw dak.)

dus ik kan op een 4kW omvormer met een beetje onder dimensioneren gewoon 6430Wp hebben.
maar met een beetje onder dimensioneren kun ik een 3kW omvormer gebruiken (die had ik vroeger 1).
(met 1 voorwaarde,je bloeddruk moet tegen af en toe een beetje aftoppen kunnen, maar dat heeft alleen met je bloeddruk te maken niet met werkelijk veel verlies.)

(voor de duidelijkheid: de GoodWe GW8K-DT omvormer
die kan max 1000V aan, dat is Voc + temperstuur van 10%.
grof gesteld kan die maximaal 18-20 panelen aan per mpp.
dus in totaal 2x18x430Wp=15+kWp is grofweg de max wat die omvormer aan kan.
en dit geld voor het gros van alle 3 fase omvormers, of die nu 3kW is of 15kW dat maakt niet uit, alleen belangrijk is dat hij 1000V aan kan of ander getal.
dus als je echt wil kun je een 3fase 3kW model gebruiken en die kan nog steeds 2x12x430Wp aan.
een 2x12x430Wp die had ik zelf eigenlijk niet eens aan een 3fase omvormer gehangen om heel eerlijk te zijn. dit had ook nog wel gekund met 1fase omvormer.
maar mensen denken vaak 3fase dat is krachtstroom en dat klinkt krachtig. 8)7
maar ach dit maakt niet zo heel veel uit en soms is 3fase werken wel handig, dit is een beetje het grijs gebied tussen die 2. )
Mijn dakhelling is 45 graden.

Het blijft wel een 3 fase omvormer, maar mogelijk dus een maatje kleiner en/of een ander merk. Hoewel de zoektocht toch wat minder makkelijk lijkt te zijn zo, om een stil(ler) model te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Melvin15397 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:33:
[...]
Mijn dakhelling is 45 graden.
er is niet 1 manier om een dimensionering te bereiken, meer een langzame glijdende schaal tussen mogelijkheden.
maar grof gesteld, 5kW is mijn onder grens, en 7kW is mijn boven grens.

je hebt 2 punten.
1. oost-west, en daar haal je met die hoek een 30%.
2. een 400Wp paneel doet geen 400W, dat is iets tussen de 0W en de 415W.
maar het gaat om het aantal uren die je per jaar de 415W ook echt haalt, en dat is meer minuten dan uren per jaar.
maar ook als het paneel warm word, dan zakt hij nog een 30%. en ja panelen worden warm als ze in de zon liggen.
dus van daar een 70% van de Wp of een 50%, het kan allemaal en heeft meer met het doel te maken wat je wil bereiken als kunnen.
(denk aan hybride werken, accu is duur, Wp is goedkoop, dus teveel Wp krijg je de te kleine accu ook vol op slechte dagen.)
Het blijft wel een 3 fase omvormer, maar mogelijk dus een maatje kleiner en/of een ander merk. Hoewel de zoektocht toch wat minder makkelijk lijkt te zijn zo, om een stil(ler) model te kiezen.
jep, dat word lastig.
boven de 2kW heb je al snel een aardige koeling nodig, en dan kun je gewoon weg niet veel meer doen als met fan's werken, en dat is altijd geluid.
en dan heb je ook dat de V1 model lekker stil is, en dan maakt de fabrikant een aanpassing en heeft de V2 variant toch een irritante coilwine.
als het dan weer de ventilator is waar je last van hebt, dan is soms een betere koeling verzinnen ook wel eens een oplossing.
denk aan: heatpipes op de koel vinnen plakken en zo stiller de warmte afvoeren, of een externe fan gebruiken etc etc...
maar dan zit je wel aan zelf doe tweaker oplossingen te denken en dat moet je maar net willen. ;)

edit:
ik kijk even in de handleiding, er is wel een verschil tussen de 6kW variant en de 8kW variant.
een fan of geen fan, dat maakt wel uit.
je hebt de GW6K-DT de GW6KL-DT en de GW8K-DT.
de GW8K-DT heeft extra fan.
de GW6K-DT of de GW6KL-DT heeft dit dus niet, maar heel duidelijk is de handleiding er niet over.
dit kan een oplossing voor je zijn, misschien. :?
pagina 4:
https://pimassetsprdst.bl...iginal/98/77/13459877.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-09-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
Ik ben nog niet veel verder gekomen met de installateur. Ze vinden het een producteigenschap waar ze niet verantwoordelijk voor zijn:

- 'Goodwe zegt dat dit normaal is'.
- 'De Goodwe configurator geeft aan dat kleiner dan 8kW omvormer niet kan, dus dat kunnen we niet plaatsen';
- 'Meneer, het plaatsen van een Goodwe 6kW omvormer heeft geen zin, deze maakt 34dB, dat is bijna net zo veel als 50dB' 8)7
- 'Als u een andere omvormer wil, dan kunnen we aanbieding maken voor een andere. Maar elke omvormer zal zoveel geluid maken.'

Ik wacht de aanbieding wel af en kijk wat ze voorstellen. Anders wordt het binnenkort zelf de omvormer (laten) vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
Hoe is het afgelopen:

Uiteindelijk wilde de installateur geen andere omvormer aanbieden. Ze leveren alleen GoodWe, dus iets anders was niet mogelijk. De 6kW variant wilden ze niet plaatsen omdat de kapot zou gaan door teveel kWp aan panelen. Ze hebben de omvormer terug genomen en ik heb een deel van de waarde van de omvormer terug gekregen.

Ik heb er zelf een Growatt MOD 8000TL3-X voor in de plaats gehangen. Iets kleiner had ook gemogen, maar ik kon deze krijgen voor een mooie prijs. Deze is helemaal stil.
Pagina: 1