Gigabyte Brix - Zwart scherm met W10 Pro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 12:48
Hoi,

Ik heb een tijd terug (2 jaar geleden ofzo) een Gigabyte Brix I3 gekocht om als mini-servertje te dienen. Ik draaide er Proxmox op en dat ding eigenlijk wel prima. Performance was gewoon OK.

Nu bedacht ik me dat ik dat ding wil gaan gebruiken voor mijn astrofotografie hobby en heb ik een W10 Pro licentie gekocht. Het is een 7e generatie i3, vandaar de keus voor W10 ipv W11.

Installeren van het ding gaat eigenlijk gewoon goed/normaal. Setup kan normaal doorlopen worden en daarna boot hij ook normaal door naar Windows.

Fysiek gesproken vind ik dat de case erg warm wordt, maar swa. De fan draait flink door.

Na het installeren van W10 Pro begon ik met het installeren van de software die ik nodig heb voor mijn hobby, maar bij het installeren van .NET Framework 3.5 gaat het scherm uit/aan/uit om vervolgens uit te blijven. Een herstart heeft geen zin, af laten koelen ook niet.

Dus, opnieuw W10 Pro geinstalleerd. Vervolgens .Net Framework niet geprobeerd te installeren via de installer van de software die ik wil, maar via programs & features.

Instantly hetzelfde gedrag.

Opnieuw geinstalleerd, bewust niets geïnstalleerd maar gewoon casual wat browsen en wat dingen downloaden die ik nodig heb.

Again, scherm begint eerst op een random moment wat te knipperen om vervolgens uit te gaan en uit te blijven. No signal, dus het lijkt erop dat de Brix ook letterlijk geen signaal meer geeft.

Nu heb ik in de BIOS eens gekeken naar de temperatuur en zag dat de cpu zo'n ~84 graden was. Omdat het een onboard GPU is dacht ik misschien is dat het issue? Te heet en dan "poof gone" ?

Het gekke is wel dat ik de POST gewoon zie, maar zodra Windows start (of moet starten) het beeld uitblijft.

Iemand een idee?

Straks ga ik eens controleren of het geheugen e.d. goed vast zit, al denk ik niet dat dat het probleem is aangezien Proxmox gewoon normaal draaide.

Het gaat om een GB-BKi3HA-7100

https://www.gigabyte.com/.../GB-BKi3HA-7100-rev-10#ov

Intel I3 7th gen 2.4ghz;
8gb RAM
128 GB SSD

Een i3 zou toch wel W10 Pro moeten kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De_Bastaard schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:37:
Opnieuw geïnstalleerd, bewust niets geïnstalleerd maar gewoon casual wat browsen en wat dingen downloaden die ik nodig heb.

Again, scherm begint eerst op een random moment wat te knipperen om vervolgens uit te gaan en uit te blijven. No signal, dus het lijkt erop dat de Brix ook letterlijk geen signaal meer geeft.
Ik zou dan denken aan een probleem met de grafische driver als deze automatisch wordt geüpdate?
Je kan proberen de VGA driver te blokkeren voor updates en dan eventueel handmatig te updaten met de drivers van Gigabyte?
Windows laten stoppen met driver update werkt niet. (toch wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-05 02:52
Als je W10 Pro hebt, Remote Desktop aanzetten en kijken wat er in de eventlogs voorbij komt? Als het OS compleet crashed is er geen mogelijkheid om mee te kijken, maar anders:Als je beeld houdt via de RDP verbinding is dat makkelijk, anders kun je een remote verbinding maken met Event Viewer of Service Control Manager als je dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 12:48
Oef nou na lang klooien gisterenavond toch gevonden wat het was. Gelukt om in de herstel/veilige modus te komen en daar zag ik dat een bepaalde cumulatieve update (OOBE) niet gelukt was en blijkaar roet in het eten gegooid heeft.

Via herstel een update teruggerold, en nu doet hij het alsnog _O-. Merkwaardig, maar dank voor de hulp :)