Geluidsisolatie dak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj1991
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-10-2024
Goedendag,

Ik ga mijn zolder (laten) afwerken waarbij mijn idee is dat de 10cm EPS(?) isolatieplaten afgetimmerd worden en gipsplaten worden aangebracht zodat het strak gestuct kan worden. Nu vind ik de geluidsisolatie van het dak vrij matig en hoopte 2 vliegen in 1 klap te slaan.

De balans zoek ik tussen dikte en resultaat. Ik wil de nieuwe laag niet al te dik maken. Kosten van meer premium materialen zijn minder belangrijk.

Heeft er iemand tips hoe dit het best aan te pakken zou zijn? Ik zat nu te denken aan de aftimmering op te vullen met bijv. zoiets:

https://www.isolatiewerel...-20mm-dik-katoenisolatie/

En dan knauf silentboard gipsplaten te gebruiken.

Maar tips voor betere resultaten zijn erg welkom. Ook vroeg ik me af hoe het zit met vocht als ik een extra laag aanbreng tegen de huidige platen.
En gaat het gewicht een probleem worden?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDutbTdwR6B_dj-fJs92Jpo2o9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kd3spuSiuIIzqgwKtsQA3PyH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmzUAfeWXkj0nMj2zXq6ZwATQLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L5RcLC1aqtW4Wo6P8k27gBLm.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:32

reaL_G

G

welke pirplaten zijn dit, lijkt erg op eps (piepschuim) maw korrelig

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj1991
Ah, dat zou het ook zomaar kunnen zijn! (ik heb er weinig verstand van, en het zat er al toen ik het kocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:08
Zoek eens op houtwol isolatie. Door het hoge soortelijk gewicht dempt het geluid.
Bijkomend voordeel (vooral op zolder) is dat houtwol een warmtebuffer vormt waardoor de zolder minder opwarmt.

Oh wacht. Ik dacht je wilde na-isoleren. Nu wordt het een ander verhaal.
Het zal dan niet heel veel uitmaken waarmee je aftimmert. Die isolatie platen die er nu zitten houden nauwelijks geluid tegen.

[ Voor 34% gewijzigd door remmuz op 01-09-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj1991
remmuz schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:13:
Zoek eens op houtwol isolatie. Door het hoge soortelijk gewicht dempt het geluid.
Bijkomend voordeel (vooral op zolder) is dat houtwol een warmtebuffer vormt waardoor de zolder minder opwarmt.

Het zal dan niet heel veel uitmaken waarmee je aftimmert. Die isolatie platen die er nu zitten houden nauwelijks geluid tegen.
Ok, maar stel ik ga houtwol wel gebruiken. Hoe dik moet de laag zijn om merkbaar resultaat te kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj1991
remmuz schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:13:

Zou zoiets bijvoorbeeld werken?

https://www.jandeisolatie...0x20125mm-156-m2/22174428

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
pj1991 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:19:
[...]

Ok, maar stel ik ga houtwol wel gebruiken. Hoe dik moet de laag zijn om merkbaar resultaat te kunnen krijgen?
Dan zou ik minimaal voor 12 cm gaan. Maar elke centimeter helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj1991
remmuz schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:22:
[...]

Dan zou ik minimaal voor 12 cm gaan. Maar elke centimeter helpt.
Thnx, en ga ik nog tegen vocht/condensissues aanlopen als ik dat tegen de eps platen zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
pj1991 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:25:
[...]

Thnx, en ga ik nog tegen vocht/condensissues aanlopen als ik dat tegen de eps platen zou doen?
Die vraag zou ik even hier stellen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj1991
Pagina: 1