Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASD1
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik doe een studie waar enorm veel vraag naar is (een technische master). Over een tijdje moet ik een thesisproject gaan vinden, en ik twijfel of ik dat bij de universiteit of bij een bedrijf wil doen. Het nadeel van een bedrijf lijkt me dat ik dagelijks reistijd zal hebben naar kantoor (mijn thesis duurt ook lang omdat het een technische master is, ±8 maanden) en dat ik vastzit aan de werktijden (9-5). Daarentegen kan ik bij de universiteit mijn planning volledig zelf indelen (dus als ik om 10 uur wakker wil worden en van 11 tot 7 eraan wil werken, is dat prima). Ik ben ook bang dat een thesis bij een bedrijf ten koste zal gaan van mijn sociale leven, aangezien ik reistijd zal hebben en misschien te moe ben om daarna 's avonds nog sociale activiteiten te ondernemen (zoals commissies of borrels). Of dat ik overdag niet meer even naar de kapper of andere afspraken kan, omdat ik op kantoor zit.

Zijn er hier mensen die hun ervaringen willen delen met het schrijven van een thesis bij de universiteit of een bedrijf? Voor mij gaat het niet om een baan te vinden na de thesis, want dat zal sowieso lukken, ongeacht of ik de thesis bij een bedrijf schrijf of niet (excuseer me als dit onbescheiden overkomt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:36
Je bent niet heel duidelijk om wat voor techniek het gaat. Maar de meeste bedrijven waar ik mee te maken heb werken niet 9 tot 5 en thuiswerken is geen probleem. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je een opdracht krijgt en dat je die in je eigen tempo en zoals jij dat wilt moet gaan uitvoeren. Je bent tenslotte een universitair opgeleide, dus normaal gesproken gaat niemand je vertellen waar je wanneer moet zijn.
Ik zou eerder iets verder kijken dan je komende jaar. Als je bij een bedrijf je thesis doet kun je al proeven aan het hebben van een baan en hoe dat is. Als je gaat werken heb je ook reistijd tenslotte. Ook kun je proeven of het werken bij het (type) bedrijf wat je hebt uitgekozen wat voor je is.
Als je bij de universiteit blijft kun je kijken of juist een carrière bij de universiteit beter bij je past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASD1
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-08-2024
breadje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:42:
Je bent niet heel duidelijk om wat voor techniek het gaat. Maar de meeste bedrijven waar ik mee te maken heb werken niet 9 tot 5 en thuiswerken is geen probleem. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je een opdracht krijgt en dat je die in je eigen tempo en zoals jij dat wilt moet gaan uitvoeren. Je bent tenslotte een universitair opgeleide, dus normaal gesproken gaat niemand je vertellen waar je wanneer moet zijn.
Ik zou eerder iets verder kijken dan je komende jaar. Als je bij een bedrijf je thesis doet kun je al proeven aan het hebben van een baan en hoe dat is. Als je gaat werken heb je ook reistijd tenslotte. Ook kun je proeven of het werken bij het (type) bedrijf wat je hebt uitgekozen wat voor je is.
Als je bij de universiteit blijft kun je kijken of juist een carrière bij de universiteit beter bij je past
Het gaat om de master stochastiek/financiële wiskunde; mijn thesis zal voornamelijk bestaan uit veel programmeren, puur achter de laptop. Een andere reden waarom ik twijfel, is dat veel studenten gewoon hun thesis bij de universiteit doen en daarna prima in het bedrijfsleven terechtkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
Misschien is dit topic interessant voor je, daar kwam een bijna vergelijkbare vraag langs: Twijfels over lange reistijd voor interessante masterthesis

Mijn tip, doe het bij het bedrijfsleven, kan je gelijk wennen aan het feit dat het leven niet een en al feest is en dat je soms dingen moet laten of anders moet plannen. De meeste afspraken kan je wel zo plannen dat het te combineren is met je thesis (of je moet een keer een dag thuiswerken of een halve dag werken, wat op zo een lange periode echt wel mogelijk is om een keer te doen), wennen aan het feit dat je een sociaal leven buiten de studie op moet bouwen, wennen aan het feit dat je baan waarschijnlijk niet naast de deur gaat zijn (mogelijk kan je reistijd nuttig besteden,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:01
Ligt er uiteindelijk aan wat je probeert te bereiken. Binnen het bedrijfsleven wil een thesis nog wel een sklappen op de randsituatie, maar krijg je wel een kijk in _een_ keuken. Op de uni heb je minder externe factoren en is het zeer waarschijnlijk makkelijker je papiertje halen.

Wil je werken in dit vakgebied, en zelfs mogelijk aan iets waar je met je thesis mee bezig bent. Dan is een thesis bij een bedrijf wellicht de moeite.

Wil je gewoon je papiertje halen met minimaal gedoe dan is op de uni waarschijlijk een stuk minder gedoe

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:09
Bij onze opleiding werden de thesis alleen bij hoge uitzondering bij een bedrijf gedaan.

Het voordeel van bij de universiteit is dat je nog even echt wetenschappelijk bezig kan zijn en een echt interessante opdracht kan doen die geen financieel motief heeft.
+ je hebt ook een kans dat je een wetenschappelijke publicatie op je naam krijgt. Wat ook mooi op je CV staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Deick op 01-09-2024 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb ze allebei gedaan. Combinatiemaster, 1 jaar bij de uni waarvan half jaar stage + thesis, 1 jaar bedrijfsgericht waarvan half jaar bij bedrijf stage lopen en thesis schrijven. Best of both worlds idee. Beviel prima, bij het bedrijf heb ik een artikel ter publicatie geschreven in plaats van een klassiekere thesis, daar was alle ruimte voor dus fijn om ook ervaring mee op te doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb een tussenvorm gedaan; bij een andere faculteit afstuderen. En dat beviel prima. Ik herken overigens niet dat je opeens 9-17 op kantoor moet zitten in het bedrijfsleven (of in het WO). Ik heb nog nooit (fulltime, bijbaantjes tel ik even niet mee :P ) bij een organisatie gewerkt waar dat nodig of zelfs gewenst was. En heb er ook geen behoefte aan dat ooit te doen.

Wel is fysieke aanwezigheid erg prettig ivm feedback. Je wilt niet een half jaar onbegeleid een ongeleid projectiel zijn om dat pas negatieve feedback te krijgen. Op de universiteit kom je makkelijker weg met een goede theorie en goede procedure, binnen een bedrijf is praktisch-zijn nodig als je niet later wilt horen dat je resultaat in een la is verdwenen.

Misschien relevant deel van de vraag: welke richting wil je op gaan? PhD en binnen een universiteit werken, bij iets als Ortec werken, of de finance zelf in?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:38
Ik heb binnen ons bedrijf enkele studenten begeleid bij hun afstudeerproject. IT/Enterprise architectuur. In geen enkel geval heb ik van ze gevraagd om van 9 tot 5 aanwezig te zijn. Ik ben zelf ook niet altijd op kantoor😀
Kies gewoon het meest interessante onderwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
@PASD1 Lees dit topic eens door. Twijfels over lange reistijd voor interessante masterthesis Zoals al door @Transportman opgemerkt: Exact hetzelfde onderwerp.

Wat ook opvalt is dat beide keren de TS nieuw geregistreerd is - ben je soms dezelfde persoon en stonden de eerdere reacties je niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meer leren en relevante ervaring opdoen: bedrijf

Meer tijd besteden aan je thesis en meer focus: universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 18:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Clone accounts zijn niet toegestaan
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.