Sensatietitels mogen wel weer minder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Het valt mij op dat de laatste tijd weer regelmatig behoorlijke sensatietitels voorbij komen. Een recent voorbeeld van vandaag is nieuws: Technieuwssite AnandTech stopt, waar enkel de redactie stopt, niet de algehele website. Het valt mij ook op dat anderen het ook opvalt en zich er ook vaker over uitspreken hetzij in het forum alhier, dan wel in een reactie onder het artikel.

Een ander artikel, waar dat ook wel een beetje gold is nieuws: Spotify Connect op iPhone kan niet meer met fysieke volumeknoppen wor.... Nu weet ik niet of het auteur specifiek is, gezien beide artikelen van @TijsZonderH zijn, maar het is wel iets wat mij en anderen best weer opvalt, zou hier weer wat meer aandacht naar kunnen? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Helemaal eens met de algemene opmerking van dit topic, ik begin me er ook aan te ergeren. Sowieso het aantal edits dat nodig zijn om de artikelen fatsoenlijk te krijgen lijkt te stijgen, de laatste tijd.

Specifiek over het genoemde topic stopt de nieuwssite wel degelijk, er zullen geen nieuwe artikelen meer online komen (zoals ik het lees). Wel blijft de site online zodat het archief gewoon te lezen valt.

[ Voor 43% gewijzigd door Room42 op 30-08-2024 15:57 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:06

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik vind dat eerste voorbeeld wel een beetje spijkers op laag water zoeken als ik eerlijk ben. Je kunt dit volgens mij prima lezen als 'de website wordt niet meer bijgewerkt' en niet dat alleen de redactie stopt met schrijven. Je kunt misschien een semantische discussie voeren over wat 'een website' is (de domeinnaam? Het team erachter? Alleen de redactie? Het bedrijfsonderdeel?) maar om dat nou meteen een 'sensatietitel' te noemen vind ik vrij heftig en onterecht.

Je tweede voorbeeld heb ik aangepast na een melding hier.

In het algemeen kan ik weinig met 'de laatste tijd steeds meer', dat hoor ik al sinds ik hier ben komen werken en dat is toch al meer dan vijf jaar geleden. In het algemeen kan ik alleen zeggen dat we titels altijd proberen zo neutraal mogelijk op te schrijven en er zoveel mogelijk relevante informatie in te zetten, in zoverre dat in 80 tekens past. Als we in een van de 15 tot 30 berichten die we dagelijks schrijven daar de mist mee in gaan, dan passen we dat transparant aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Van nieuws: Ex-Essential-topman misbruikt volgens rechtszaak bedrijfsgeld voor pr... is de titel achteraf ook aangepast omdat het toch niet zo neutraal was in eerste instantie. Staat ook ergens in de comments. Je kunt mij daarom niet wijs maken dat je niet gelooft dat het steeds vaker voorkomt.

Over het eerste voorbeeld dat ik aanhaal, er is ruimte zat om toe te voegen dat het om de redactie gaat, als je dan toch voornemens bent om zoveel als mogelijk info in de titel te zetten, een hele website die stopt (zoals het er nu staat, imo) of enkel de redactie, is nogal een verschil, imo. Dat woordje Redactie kan er prima voor en hou je nog ruimte over.

Of iets als 'redactie anandtech moet stoppen van werkgever', want dat is exact wat er gebeurd en verteld meer dan de huidige titel.

EDIT:
De reactie die het aankaart bij dit artikel: Boxman in 'Ex-Essential-topman misbruikt volgens rechtszaak bedrijfsgeld voor privézaken'

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 02-09-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:14
Ik weet niet of het een 'laatste tijd' iets is, daar doe ik geen uitspraak over. En om hier daadwerkelijk iets over 'sensatietitels' te kunnen zeggen of statistiek op te kunnen bedrijven, moet iemand (@TijsZonderH misschien?) dit daadwerkelijk gaan bijhouden en kijken of er iets aan de hand is.

Mijn recente voorbeeld, om de lijst alvast wat in te vullen:
HP Omen 16-xf Quicktest
...ik vond de sub-titel, "Waarom je meer wilt betalen voor dezelfde hardware", onjuist. In de reacties genoeg mensen die het met mij eens zijn (en ook wat reacties die het een clickbait-titel noemen). Maar goed, @PiweD was het er niet mee eens en heeft het zo gelaten.
Dat is in elk geval voor mij een voorbeeld van een sensatie-titel die best anders/minder had gemogen.

Of het een incident is, of een structureel voorkomend iets - tja, dat kan je van een enkele klacht niet zeggen. Maar wiens taak is het om dat te achterhalen? Moet er bij de bezoekers van Tweakers een vrijwilliger het gaan bijhouden, of bij de redactie? Of moet er een nieuw topic hier aangemaakt worden, "meldt hier de door jou gevonden sensatietitel"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
In het verleden was er wel een "verzameltopic" geweest voor artikelen met een wat sensationele(re) titel. Destijds werd er ook in dat topic geregeld een artikel "aangemeld". Alleen vond men toen dat het uiteindelijk "zeuren om te zeuren" was en is het topic gesloten, met de opmerking erbij dat de redactie het dan liever in aparte topics heeft. Echter zie ik het nu wel weer geregeld voorbij komen, vandaar ook even een wat algemener topic.

EDIT:
@TijsZonderH Ik zie dat de titel voor nieuws: Technologiewebsite AnandTech stopt alsnog is aangepast, maar nu staat er nog gewoon hetzelfde. Het woordje 'Redactie' kan ook hier alsnog prima bij (en blijf je ruim binnen de 80 tekens) en voegt een grote nuance toe. Ook als je zegt dat het doel is om zoveel als mogelijk informatie in de titel te zetten, lijkt het mij niet meer dan passend om dat alsnog toe te voegen.

[ Voor 131% gewijzigd door CH4OS op 02-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Kleine schop voor @TijsZonderH. :) Bedankt voor jouw reactie alvast! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:06

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik heb er niet veel aan toe te voegen. Ik vind 'Site stopt' gewoon de lading dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
nieuws: Microsoft waarschuwt Outlook-gebruikers voor apps zonder Modern Authe... - Het gaat hier om Outlook.com gebruikers. Outlook is echter ook een programma van Microsoft. Hoewel het geen sensatietitel is, zou een dergelijke nuance niet misstaan denk ik, maar een apart topic hiervoor vond ik ook weer wat groot (en een spel- of tikfout is het ook niet)... :$

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 16-09-2024 15:53 ]

Pagina: 1