Is Odido echt zo slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 17.417 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 16:08
Wegens verhuizing ben ik zoekende naar een internetprovider. Met een 'startend' budget kom je al gauw snel uit bij Odido qua prijs/snelheid verhouding. Ik was wonende met Freedom Internet wat ik als positief heb mogen ervaren, maar de prijsverhouding is momenteel nog te lastig om te aanvaarden.

Odido heeft na mijn weten een 1 jaar PoP jaar contract op het Open Dutch Fiber glasvezel netwerk in mijn regio. Na een beetje uitzoekwerk en mond-tot-mondreclame zie je al snel dat Odido ernstig slecht scored in de kwaliteit van het internet.

Hoe ervaren jullie dit? Is de prijs te mooi om waard te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ik heb weinig te klagen gehad over Odido glasvezel internet. Qua snelheid en UI van de Setopbox lopen ze wat mij betreft wel achter op Ziggo. Maar dat maakt de lagere prijs meer dan goed wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
Bevalt al een jaar prima hier (internet only). Eén keer een storing gehad.

Odido heeft een bedenktijd van 14 dagen ná actief worden aansluiting meen ik, dus als het tegenvalt dan zeg je de boel weer op toch?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 30-08-2024 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
Ik denk dat, net als bij de meeste ISP's, het sterk kan verschillen per regio.
Als je geen bijzonderheden/afwijkingen hebt m.b.t. regulier consumenten gebruik, lijkt Odido mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:11
Ik had in Utrecht nooit problemen.

Nu willen ik in België en zucht ik minimaal 3x per dag over het internet
...

Dus nee, het is niet altijd slecht. Maar mensen zijn eerder geneigd om een negatieve review achter te laten dan een neutrale. Ik zou pas echt bang zijn als een bedrijf alleen maar vijf sterren reviews heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:31

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Hier ook geen problemen met de Odido glas verbinding, behaal de snelheid prima.
Is overigens net zo bij mijn ouders en zusje, ook geen problemen.

Ervaring uit Noord-Holland...

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 16:17
Lavah schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:28:
Wegens verhuizing ben ik zoekende naar een internetprovider. Met een 'startend' budget kom je al gauw snel uit bij Odido qua prijs/snelheid verhouding. Ik was wonende met Freedom Internet wat ik als positief heb mogen ervaren, maar de prijsverhouding is momenteel nog te lastig om te aanvaarden.

Odido heeft na mijn weten een 1 jaar PoP jaar contract op het Open Dutch Fiber glasvezel netwerk in mijn regio. Na een beetje uitzoekwerk en mond-tot-mondreclame zie je al snel dat Odido ernstig slecht scored in de kwaliteit van het internet.

Odido via het ODF netwerk doet het over het algemeen prima.
Is natuurlijk wel regio gebonden.
De verbinding van Odido is zeer snel, en betrouwbaar bij mij in de regio.

Enige nadeel aan Odido is een vaak wisselend publiek ip-adres.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hangt ook van je eisen af.

Bij Freedom had je een vast een ip, bij Odido heb je dat niet.

Dan heb je nog vaak, het wifi kastje bij de mensen in de meterkast staan. De dekking is dan niet best, dus men zal typen 'slecht internet bereik' en hoppa 1 ster. Terwijl als daar mogelijk een losse AP in de woonkamer word gezet niets aan de hand is.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Het valt relatief gezien vast wel mee, je hoort alleen de problemen vaker dan de mensen die tevreden zijn.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:32
Ik heb het nu bijna een halfjaar via de glasvezel van Delta, uitgezonderd een paar storingen werkt het eigenlijk altijd prima. Hiervoor altijd Ziggo gehad want geen keuze (coax of 6Mbit ADSL), die konden ineens ook voor half geld toen ik het abonnement wilde stopzetten.

Je merkt bij Ziggo al dat ze veel uitbesteden aan webcare medewerkers op het community forum, bij Odido is dat nog veel meer het geval. Waar ik bij Ziggo dan nog wel eens wilde bellen bij een storing of op de website op postcode kon opzoeken, heeft dat bij Odido geen enkele zin. Als er iets aan de hand is gaat men wel klagen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 20:55
ThinkPad schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:30:
Bevalt al een jaar prima hier (internet only). Eén keer een storing gehad.

Odido heeft een bedenktijd van 14 dagen ná actief worden aansluiting meen ik, dus als het tegenvalt dan zeg je de boel weer op toch?
Mensen onderschatten deze optie. De 14 dagen gaan in na activeren van de aansluiting inderdaad, dus je kunt altijd testen, zelfs als je een jaarcontract aangaat. Je kan deze binnen die 2 weken gewoon ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:53
mrtl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:22:
[...]

Mensen onderschatten deze optie. De 14 dagen gaan in na activeren van de aansluiting inderdaad, dus je kunt altijd testen, zelfs als je een jaarcontract aangaat. Je kan deze binnen die 2 weken gewoon ongedaan maken.
Wettelijk klopt dit al blijven veel providers heel hard volhouden dat die bedenktermijn direct na het bestellen in gaat en laten ze hun klanten onnodig twee weken wachten voor installatie. Als de klant dan wegens een probleem wil vertrekken roepen ze direct "contract" terwijl ze fout zitten. Juridisch klopt daar geen bal van maar ga daar als eenvoudig consumentje maar eens tegenin, als je de tijd en zin hebt om aan dat gesteggel te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
Overigens on-topic, ik vraag me altijd af wat mensen nu verwachten bij "kwalitiet van het internet". Een pijp is een pijp, als jij een computer met een kabel aan die modem hangt, een speedtest doet en je haalt de snelheid die je besteld hebt ben je er, meer is een internetverbinding echt niet. Ja, er zijn nog specifieke zaken als vast/variabel IP adres, reserveren van bepaalde poorten (Odido reserveert 5060 waardoor je een andere moet gebruiken voor een VoIP service van een derde partij) maar dat zijn kleinigheden.

Veel mensen vallen om de een of andere rare reden vaak hun provider af op wifi en de dekking in huis daarvan terwijl dat gewoon je eigen verantwoordelijkheid is, altijd. Het ligt eraan welke verwachting je van een provider hebt. Wil je een partij die je altijd kunt bellen voor zaken met je lokaal netwerk, wifi, printer etc dan zou ik niet direct bij de goedkoopste cowboy gaan maar een provider met uitgebreidere service nemen, daar betaal je doorgaans ook voor. Besef je dat je eigen netwerk je eigen zaak is dan is er niets mis met een goedkopere club als Odido, een lijn is immers een lijn :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 09-05 21:16

pistole

Frutter

@Andros ik denk dat stabiliteit veel belangrijker is (zou moeten zijn) dan absolute snelheid of zelfs latency. Maar ieder zijn of haar ding.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dit is een vraag waar alleen je buren antwoord op kunnen geven, het is echt enorm verschillend per regio en soms zelfs per wijk hoe bepaalde providers het doen.

Toen wij ergens anders woonden was Ziggo de beste oplossing en hoorde ik veel hele slechte ervaringen over KPN, toen zijn we verhuisd en was het ineens T-Mobile waar veel over geklaagd werden en hebben we nu 5 jaar zonder problemen internet & TV van KPN (met echt 2-3 keer dat het internet van hen uit er een paar minuten uit lag in die hele 5 jaar tijd).
In ons ouderlijk huis hadden we vroeger UPC waar wij vrijwel perfecte verbinding mee hadden, maar een dorpje verderop werd daar heel veel over geklaagd.

Met andere woorden, hier op Tweakers kunnen we werkelijk niks nuttigs zeggen. Alle providers doen hun best om een stabiel netwerk te creëren en er is kwalitatief heel weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hier odido op ODF, geen centje pijn. Zelfs de upgrade naar 2 gbit ging vlekkeloos. Mobiel bevalt ook goed.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:19

Nakebod

Nope.

Voor wat het waard is: 1.5 jaar Odido klant, 1x een wat langere storing gehad (En zover ik het begreep buiten hun schuld om), kreeg ik ter compensatie unlimited mobiel internet. Moet je uiteraard wel mobiel van Odido hebben :)
Gebruik zelf niet het Odido modem, en heb eigen accesspoints hangen. Behaal in Steam vaak de maximale snelheid. Gewoon tevreden.

Maar realistich: Als je online kijkt, of het nu KPN, Ziggo of Odido is, mensen met problemen "hoor je altijd" en waar het gewoon werkt zie je niet.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
Andros schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:31:
Ja, er zijn nog specifieke zaken als vast/variabel IP adres
Wat zijn precies de voor/nadelen van een dynamisch/statisch ip adres op snelheid & latency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lavah schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Wat zijn precies de voor/nadelen van een dynamisch/statisch ip adres op snelheid & latency?
Niet.

Ik heb 1.5 jaar glas van odido met tv via apps. De apps zijn wat rottig, mn met terugspoelen en terugkijken (volgens mijn vriendin). Internet is prima stabiel, maar ik zit niet de hele dag latencies te monitoren.

Ik gebruik eigen router.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Die zaken hebben geen onderlinge relatie dus ook geen onderlinge voor-/nadelen.

Een statisch IP is alleen nuttig als je thuis allerlei zaken host die je ook buitenshuis wilt kunnen benaderen, maar met dynamic dns diensten is dat prima te omzeilen. Doe je dat soort dingen überhaupt niet, dan is het voor jou niet relevant :) :z

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 21:58
Moest hier verplicht overstappen van tweak naar een andere provider. Ook hier gegaan voor odido ivm prijs kwaliteit. Het internet zelf is voor mij gewoon goed maar de meegeleverde router was een drama. Maar na deze vervangen te hebben voor een eigen router heb ik geen klagen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
Ik heb Odido via hun eigen netwerk al 4 jaar. 1Gbit en dat wordt altijd gehaald. Zelden storing. Een keer een langere storing van enkele uren echter dan heb je echt niks aan ze. Het probleem lag bij Netwerk NL maar daar wist Odido niks van. Buren met KPN werden wel goed geïnformeerd. Storing lag dus buiten schuld van Odido in ieder geval.

Heb een oudere Zyxel modem router die altijd stabiel is. De nieuwere lees ik wisselende ervaringen over.

TV beeldkwaliteit is voor de puristen niet voldoende. Echter, hierin zijn ze trendsetter. De rest gaat ook naar IPTV met lage bitrate streams.

Veel vertraging op de stream. Bij voetbal wat de hele wijk kijkt irritant.

Verder top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
De vraagstelling is al interessant

Je vraagt: Is Odido werkelijk zo slecht?

Je hebt je dus al links en rechts informeren laten of je hebt het ervaringen topic doorgelezen. Ja daar staan vaak slechte ervaringen in. Dat is ook logisch. Als je niet te klagen hebt, dan ga je dat meestal niet openbaar maken. Je doet gewoon je ding en als je eens wat hebt is het , als je het zelf niet kan oplossen, de weg naar de helpdesk of in het ervaringentopic vragen of er Tweakers zijn die je eventueel de goede kant op kunnen duwen.

Maar ik wil best wel antwoord op je vraag geven. Dat antwoord luidt: Neen! En waarom zeg ik dat? Ik heb geen slechte ervaringen tot nu toe.

Je vraagstelling klinkt trouwens alsof je een bevestiging wil hebben dat Odido zo slecht is.

[ Voor 7% gewijzigd door RCBL op 31-08-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:26
Nee.
Ben zelf geswitched van ziggo naar odido. Met beide geen probleem.
Mocht het tegenvallen kan je het risico beperken:
Daarnaast gebruik ik een eigen netwerk zodat ik met minimale impact kan overstappen van provider of 5G kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 20:56

PB-powell

Mr. Laziness

Al 5 jaar lang glasvezel van tmobile/Odido en eigenlijk 0 klachten. Ik kan mij de laatste storing niet meer herinneren. Verbinding is stabiel en haalt prima snelheden, ook tv is prima.
Edit dit is regio Apeldoorn

[ Voor 7% gewijzigd door PB-powell op 31-08-2024 09:58 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:59
Als je genoeg mensen vraagt zul je leren dat iedere ISP de ergste is.

Odido werkt gewoon prima hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Doordat ze preferred supplier zijn voor het eerste jaar hebben ze af en toe veel klanten tegelijk er bij, dat kan soms vertraging opleveren als het achterliggende netwerk er nog niet helemaal klaar voor is.

Grootste probleem van Odido anno 2024 is het gebrek aan IPv6 en 0,0 intentie of indicatie dat daar verandering in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb nu ruim 3,5 jaar odidio. Ik heb geen problemen met de kwaliteit van internet van odidio. Wel met de klantenservice.

Internet heeft hier al meermaals uitgelegen. Was op 1x na niet hun schuld (straat open, straat weer open, nog een keer open, blikseminslag, enz) maar de service die je dan krijgt is niet tof. Waarom moet ik perse Guidion eerst laten langskomen als er een groot gat in de straat zit voor m'n huis? En dan komt de monteur voor buiten maar zonder graafmogelijkheden pas als de straat alweer dicht is. En dan is die monteur neidig op MIJ?!
3,5 weken zonder internet gezeten die keer, en later nog een keer meerdere dagen tot 1, 5 week. Dan krijg je wel unlimited op je odidio mobiel (hopelijk heb je die dan wel) maar geen mifi router te leen, maar ik kan m'n huis automatisering niet draaien vanaf een mobiel. Ik heb dus uiteindelijk zelf maar een router met simcard reader gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavah
jadjong schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Grootste probleem van Odido anno 2024 is het gebrek aan IPv6 en 0,0 intentie of indicatie dat daar verandering in komt.
Ik heb weinig verstand qua netwerk, wat voor meerwaarde heeft een IPv6 als thuis adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 15:59
Voor een objectieve vergelijking kan je eens naar de umlaut test kijken

https://static1.squarespa...L+Fixed+Line+2024+fin.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Lavah schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Ik heb weinig verstand qua netwerk, wat voor meerwaarde heeft een IPv6 als thuis adres?
De IPv4 adressen zijn op. Dus alles wat er op internet nog bij komt aan diensten moet ergens op de 2e hands markt voor veel geld een IPv4 adres bemachtigen of is enkel via IPv6 bereikbaar.

Veel diensten lossen dit op met een proxyserver er tussen die dan al het IPv4 verkeer af vangt en doorstuurt naar de achterliggende servers over IPv6, maar dat betekend wel dat al het verkeer door die proxy heen moet. Surf je met IPv6 over het internet dan kan je de content direct vanaf de desbetreffende server laden, het is dus sneller. Van een techniek die al 25 jaar bestaat en zelfs Ziggo heeft geïmplementeerd :+ mag je verwachten dat een ISP het ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Laatst was ik bij iemand waar Odido was geïnstalleerd. Hoe dat is gedaan, heb ik nog geen oordeel over en ook over het Internet ook niet.
Alleen de WiFi heeft de monteur waardeloos aangelegd (had daarvoor al zelf WiFi punten aangelegd en KPN Super WiFi faalde al en TP-Link Deco ging perfect, ook qua snelheid zowel WiFi als Internet).
Waar boven op zolder dus ruim 250 Mbit/s downloadsnelheid met TP-Link Deco was te halen, heeft de monteur WiFi nu daar naar de magische snelheid van 20 Mbit/s downloadsnelheid Internet weten te krijgen.
TP-Link Deco stond op Accesspoint modus dus die beste man had zelf even een kabel erin kunnen prikken en klaar.
Dus ja de monteur vind ik wel falen, moet er zelf nog langs om de TP-Link Deco maar weer aan te sluiten.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Lavah schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

In dat geval voor jou niets.
Ik wil 'gewoon' goed internet, en zit al enkele jaren naar volle tevredenheid bij odido (voorheen T-mobile). Op hun eigen netwerk volgens mij omdat het een paar tientjes goedkoper is dan andere glas aanbieders. Als ze op het KPN netwerk zitten zijn ze maar enkele euro's goedkoper dacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
itsalex schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:27:
Laatst was ik bij iemand waar Odido was geïnstalleerd. Hoe dat is gedaan, heb ik nog geen oordeel over en ook over het Internet ook niet.
Alleen de WiFi heeft de monteur waardeloos aangelegd (had daarvoor al zelf WiFi punten aangelegd en KPN Super WiFi faalde al en TP-Link Deco ging perfect, ook qua snelheid zowel WiFi als Internet).
Waar boven op zolder dus ruim 250 Mbit/s downloadsnelheid met TP-Link Deco was te halen, heeft de monteur WiFi nu daar naar de magische snelheid van 20 Mbit/s downloadsnelheid Internet weten te krijgen.
TP-Link Deco stond op Accesspoint modus dus die beste man had zelf even een kabel erin kunnen prikken en klaar.
Dus ja de monteur vind ik wel falen, moet er zelf nog langs om de TP-Link Deco maar weer aan te sluiten.
Als monteur kom je vele verschillende netwerkconfiguraties en apparatuur tegen. Een monteur die 10-12 aansluitingen op een dag doet gaat zich niet bezig houden met apparatuur van derden, zeker niet bij een goedkopere budget provider. Odido levert internet, jij hebt het over wifi bereik in huis. Odido zal heus wel een extra service bieden voor wifi bereik overal maar dat zal met eigen apparatuur en waarschijnlijk extra kosten zijn. Als een klant Deco's wil gebruiken dan mag dat he, alleen zal een provider er geen tijd in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Andros schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Als monteur kom je vele verschillende netwerkconfiguraties en apparatuur tegen. Een monteur die 10-12 aansluitingen op een dag doet gaat zich niet bezig houden met apparatuur van derden, zeker niet bij een goedkopere budget provider. Odido levert internet, jij hebt het over wifi bereik in huis. Odido zal heus wel een extra service bieden voor wifi bereik overal maar dat zal met eigen apparatuur en waarschijnlijk extra kosten zijn. Als een klant Deco's wil gebruiken dan mag dat he, alleen zal een provider er geen tijd in steken.
Juist als "budget" provider ga je proberen "cutting corners", dat is logisch. Dan is het heel onlogisch om niet te proberen een setup die er al ligt, toch werkend te krijgen, dat scheelt immers tijd, waardoor je meer kan doen.
Nee deze monteur vond het leuk om nog vanalles te doen waardoor apparaten opnieuw geconfigureerd moesten worden, slechtere WiFi nu is, de testen van de monteur waren alleen dat er de streepjes waren maar niet qua snelheid dus wat is zijn meerwaarde dan geweest?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-05 19:44
In de nadagen van Tweak ben ik overgestapt naar Odido internet only. Absoluut geen klagen over. Ik gebruik de meegeleverde Zyxel router niet maar een eigen OPNsense box. Het dynamische IP adres verandert wel eens maar ook weer niet heel frequent. Voor deze prijs ga ik nergens anders heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
itsalex schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Juist als "budget" provider ga je proberen "cutting corners", dat is logisch. Dan is het heel onlogisch om niet te proberen een setup die er al ligt, toch werkend te krijgen, dat scheelt immers tijd, waardoor je meer kan doen.
Nee deze monteur vond het leuk om nog vanalles te doen waardoor apparaten opnieuw geconfigureerd moesten worden, slechtere WiFi nu is, de testen van de monteur waren alleen dat er de streepjes waren maar niet qua snelheid dus wat is zijn meerwaarde dan geweest?
Als klant kun jij in de centrale niets aansluiten, die monteur is sowieso nodig om te zien of het licht op het juiste adres binnen komt en sluit de ONT aan. Waarom begrijp jij het verschil tussen "internet" en "binneninstallatie" niet? Die Deco's kunnen op allerlei mogelijke manieren ingesteld zijn, het kan ook een ander merk zijn, het kan Chinese rommel zijn etc. Zodra je als monteur spullen van een ander gaat aansluiten ben je later ook verantwoordelijk voor de werking van dat spul, ongeacht de staat.

Stel nu dat die klant bij de vorige provider die Deco's heeft laten instellen door iemand en die provider gebruikte een PPPoE configuratie. Odido monteur komt, plaatst de router, sluit Deco aan en het werkt niet omdat Odido DHCP gebruikt. Klant sluit de Deco aan op de ONT van Odido rechtstreeks, hetzelfde probleem. Klant verwijt monteur/odido een kutproduct "want de Deco's deden het bij provider X wel en ik heb niets veranderd". Of stel dat de monteur die je krijgt wel jouw spullen gaat aansluiten, er duikt later een probleem op en de klant belt toch Odido terwijl het hun spul niet is. Een collega monteur weigert te werken aan spullen van derde partijen en krijgt verwijten "want jouw collega deed het wel".

Mijn punt is, als provider biedt je een bepaald product en een bepaalde service aan. Wil jij wifi tot op de wc pot dan biedt Odido daar een oplossing voor:

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Ja, dat kost geld, juist omdat mensen verwachten dat een provider wifi tot overal levert en het verschil tussen internet en binneninstallatie nog steeds niet willen begrijpen. Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met het gebruiken van eigen wifi AP's, routers, Deco's en weet ik wat er nog allemaal te krijgen is maar verwacht niet dat je internetprovider een helpdesk is voor alles met een stekker. Wil je hun service, gebruik hun spullen. Gebruik je eigen spullen en speelt er een probleem? Test eerst zonder je eigen spullen of het probleem blijft, indien het probleem blijft bel je je provider voor een oplossing. Zit het alsnog in je eigen spullen? Je provider is NIET verantwoordelijk, je lost dit zelf op of zoekt een oplossing bij de partij die het je verkocht/geïnstalleerd heeft. De meeste providers en monteurs zullen er zo in staan, veel providers bieden eigen wifi punten/versterkers/etc en als ze al uitbreidingen van je binneninstallatie moeten doen gebeurt dat in overleg en tegen meerprijs. Wat is daar vreemd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:12
Vipertje schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:06:
Voor een objectieve vergelijking kan je eens naar de umlaut test kijken

https://static1.squarespa...L+Fixed+Line+2024+fin.pdf
Umlaut, en al helemaal als het over mobiele netwerken gaat, is alles behalve objectief.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 09:05
Hier sinds januari dit jaar bij Odido voor Internet via glasvezel. Zat eerst bij Tweak maar die stopte.
Mijn ervaring: internet is prima, 1 keer een storing gehad maar was buiten de schuld van Odido.

Enkele keer de helpdesk gebeld voor wat vragen. De wachttijd is wisselend. Een keer snel een medewerker aan de lijn, andere keer pas na 30 minuten wachten. Meestal daar tussen in. Verschilt denk ik niet met andere providers.

Een nadeel van Odido vind ik wel dat ze per email eigenlijk niet bereikbaar zijn: er is geen "helpdesk@odido.nl" email adres oid. Heb je klantenservice nodig is eigenlijk telefonisch contact de enige optie.

Odido is qua prijs zeer interessant (duidelijk de goedkoopste met wat ik aan eisen heb). Qua prijs/kwaliteit verhouding zou ik Odido (in mijn situatie) echt op 1 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 13:57
Duke of Savage schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:32:
Ik denk dat, net als bij de meeste ISP's, het sterk kan verschillen per regio.
Als je geen bijzonderheden/afwijkingen hebt m.b.t. regulier consumenten gebruik, lijkt Odido mij prima.
Helemaal mee eens. Woon al 15 jaar in zelfde regio waar glasvezel zeer vroeg werd aangelegd. Nu al 5 verschillende providers gehad waaronder Kpn, odido, youfone en andere. 3x storing gehad in die tijd. Provider zegt mij niks hier, slechts de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:08
Ik maak al jaren gebruik van Odido (Vodafone/T-mobile). Nooit klachten tot na mijn verhuizing eerder dit jaar. Vaak een wegvallende verbinding voor een paar seconden. Dit is opgelost na het wijzigen van een DDOS bescherming in de modem. Hier heb ik zelf voor moeten zoeken en testen. Ik kreeg uiteindelijk deze tip hier op Tweakers. De klantenservice is over het algemeen heel vriendelijk, maar de kwaliteit is echt ondermaats. Nadat ik ongeveer 10 uur bezig ben geweest met testen/kabels wisselen e.d. ben ik niet verder gekomen dan de eerste eerstelijns helpdesk. Ik heb allemaal logs gemaakt en ik heb dus ook logs van de de wegvallende verbinding. De logs kon ik niet digitaal delen. Ik ben wel een keer 10 minuten bezig geweest om alle tijdstippen van verstoringen telefonisch door te geven. Men wilde ook verder niets doen als ik een switch in mijn netwerk had, dus heb ik het ook een tijd zonder switch moeten doen. Ik zou worden teruggebeld, maar ik kreeg zonder dat dit was afgesproken een uitnodiging van Guidion om de modem en ONT te vervangen. Ik wacht nu al 3 weken op het telefoontje terug. Twee keer eerder dat ik teruggebeld zou worden is dit ook niet gebeurd en 1 keer is het wel gebeurd. De verbinding lijkt nu gewoon in orde. Hij valt niet meer weg. Zo af en toe laden pagina's wat langzaam, maar dat kan ook een andere reden hebben.

Dus, over het algemeen prima, maar je moet hopen de helpdesk niet nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:20
Ik heb sinds juni Odido bij mij thuis. Glasvezel en TV. TV heb ik nog niet voldoende gebruikt. Maar de glasvezelverbinding wel en die werkt voor het geld waanzinnig. Geen problemen mee. Deze week wel een storing van 40 uur gehad waarbij ik het Hetzner netwerk behalve via HTTP(S) niet meer kon bereiken. Dat is nu weer opgelost.

Snelheid is top, prima stabiel bij mij. De ZyXEL zit wel in de doos. Ik heb een EdgeRouter 4 en gebruik de Huawei OptiStar ONT. Maar verder geen klachten. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46

zit al jaren bij Odido en ze zijn prima, maar zodra je een storing hebt is de service wel zwaar klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 17:17
Heb nu ongeveer 3 jaar glas via Odido/T-mobile op 2 verschillende adressen. Nooit storing gehad (althans tijdens gebruik). Heb het meegeleverde moden nooit gebruikt. Heb een Asus RT-AX86s direct aan het kleine kastje hangen waar glas ingaat en ethernet uitkomt (weet niet hoe dit heet). Ben erg tevreden met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik heb ervaring in 2 huishoudens met Odido. Beiden huishoudens waren aangesloten bij Tweak Glasvezel.
1 huishouden over gezet van Tweak naar Odido, terwijl ik nog 6 maanden vooruit betaald ('tegoed') had bij Tweak. Odido ging vanaf dag 1 factureren, maar de restitutie vanuit Tweak (wat dus feitelijk Odido is geworden?) heeft 6 telefoontjes en 4 maanden geduurd. (Naar mijn mening, onacceptabel.)

En het 2e huishouden is 2 maanden terug over gegaan op Odido (want ik had wederom voor het hele jaar vooruit betaald voor dat adres) en dat was nog erger...

Klantenservice heeft aangegeven dat ik zonder monteur aangesloten kon worden (ik kan het zelf aansluiten).
Dag van aansluiting kwam het signaal op de lijn, maar effectief geen internet verbinding.
Klantenservice gebeld; deze informeerden mij dat het glasvezel netwerk waar dit adres aangesloten is een aanpassing in de wijkcentrale benodigd, dus de monteur moet verplicht langs komen, zodat de monteur de wijkcentrale kan aanpassen, in de woning blijft optioneel.

Heb ik 14 dagen moeten wachten op een (ad hoc) monteurs afspraak. En toen de monteur langs kwam was de aap al vrij snel uit de mouw, er was echt geen wijkcentrale aanpassing nodig. De router most alleen op VLAN 300, dat was alles.

Al met al, mega slechte ervaringen met meerdere klantenservice medewerkers. Het voelt alsof ze allemaal een script volgen, maar missen praktische informatie om de klant daadwerkelijk te helpen aan een werkende internet verbinding.

Jaren lang klant bij Tweak geweest, nooit problemen gehad.
Dag 1 Odido; VRESELIJK...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
~2,5 jaar glas via Odido, +/- 4 uur storing gehad, toen codes gegekregen om een Odido SIM te gebruiken als hotspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:05
[...]

Als je moet vragen wat de voor/nadelen zijn dan is het niet van toepassing voor jou :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 00:43
Hier ook al 4 ongeveer Odido internet only 1Gbit, waarbij ik in het begin ook TV had. TV was echt waardeloos. Van de tijd dat ik TV keek, en dat was niet heel vaak, ervaarde ik best vaak issues met zenders die eruit vielen of haperingen.

Over het internet heb ik echt nooit iets te klagen gehad. Super stabiel en snelheid lag van alle keren dat ik het gemeten had ook echt op 850 down en 900 up. Dit is in Beuningen, Gelderland.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05 22:15
Gezien de kosten en acties die voor nieuwe klanten veel gunstiger zijn wissel ik jaarlijks tussen Odido, Ziggo, KPN. Alleen bij KPN een administratief probleem gehad.(n=1)Verder prima. Odido en Zigo zijn prima. Bij Odido moest ik af en toe de tv box resetten als het beeld blokkerig werd.

Kijk of je handig kan combineren met je mobiele aansluiting voor extra kortingen. En als Odido de goedkoopste is, ga er voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 16:32
hollandnick schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:02:
Hier ook al 4 ongeveer Odido internet only 1Gbit, waarbij ik in het begin ook TV had. TV was echt waardeloos. Van de tijd dat ik TV keek, en dat was niet heel vaak, ervaarde ik best vaak issues met zenders die eruit vielen of haperingen.

Over het internet heb ik echt nooit iets te klagen gehad. Super stabiel en snelheid lag van alle keren dat ik het gemeten had ook echt op 850 down en 900 up. Dit is in Beuningen, Gelderland.
TV is tegenwoordig prima.
Ik kom van Ziggo af met een CI+ module en coax rechtstreeks in de televisie, was er huiverig voor, maar de nieuwe Android app op een eigen Android TV kastje werkt super. Hun eigen settopboxen zijn tegenwoordig ook op basis van Android TV met diezelfde app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37
Mijn ervaring met T-Mobile (Odido) via ODF is op zich prima te noemen.

Ik kwam van Tweak ik ging naar T-Mobile

Tweak: kon mij geen downtime heugen
T-Mobile: over een jaar een keer of 6 tussen de kwartier en twee uur

PING
Tweak: altijd laag bijvoorbeeld 4ms naar tweakers.net
T-Mobile: 9 a 10 ms maar geen merkbaar verschil qua performance natuurlijk

BUFFERBLOAT
Tweak: Als ik mijn verbinding vol trok, ging te ping iets van 4 ms omhoog, maar verbinding voelde net zo snel bij normaal gebruik.
T-Mobile: daar ging de ping boven de 100ms en voelde de verbinding traag en log aan.

T-Mobile verbinding was dus best prima, maar als er administratief probleem of een support gerelateerde zaak was dan koste dat heel veel moeite voordat het was opgeslost. Support is bar slecht.

Ook een afspraak om de boel aan te laten sluiten was slecht, kwamen niet opdagen, of het werkte niet. Uit coulance veel data op een SIM gehad, en zelf een 4g router gekocht. Verhuizing van Tweak naar T-Mobile heeft twee maanden geduurd.

Mijn gevoel, als het werkt, dan is prima, maar is er iets aan de hand, dan ga je echt merken dat het een budget provider is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nachoman schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Helemaal mee eens. Woon al 15 jaar in zelfde regio waar glasvezel zeer vroeg werd aangelegd. Nu al 5 verschillende providers gehad waaronder Kpn, odido, youfone en andere. 3x storing gehad in die tijd. Provider zegt mij niks hier, slechts de prijs.
Hier in Noord-Holland precies hetzelfde. Overgestapt naar Odido en geen enkel gezeur. Modem is belangrijker dan provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1906646

Ik kwam van KPN glas en probeerde over te stappen naar Odido. Die heb en 3 weken te vroeg in de wijkcentrale de glasvezel alvast omgeprikt. Klantenservice heeft geen idee waar je het over hebt en ontkennen blind. KPN leverde de volgende dag al een 4G router zodat ik iig iets had. Odido komt er bij mij alleen als laatste optie in. En ja, n=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 17:58

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ik zit nu ruim drie jaar bij Odido, met alleen internet (tv doen we via NLZIET). Dat bevalt op zich prima, de snelheid is in orde en er zijn weinig problemen. Maar als er problemen zijn… |:(

Wij hebben twee keer een maand (!) zonder internet gezeten door een probleem in het netwerk (zie gelinkte post voor meer details). Dit lag buiten de schuld van Odido (KPN beheert het netwerk), maar de klantenservice was zo verschrikkelijk slecht dat ik elke keer meermaals er achteraan moest om te zorgen dat het probleem überhaupt opgepakt/doorgezet zou worden.

Het is dat ze veruit de goedkoopste zijn… :X

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:53
Binnen een jaar tijd twee keer een week geen internet gehad. Odido GPON. Service werkt traag. Steeds worden Guidion monteurs gestuurd die dan moeten constateren dat het aan de netwerk kant ligt. Dan moeten er weer tickets worden aangemaakt en dagen later werkt het dan weer.

Klantenservice kan ook alleen maar tickets maken die dan in een black box verdwijnen want status updates hebben ze niet.

Ik zou voor dat tientje meer lekker KPN nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 16:52
Van januari tot juli ongeveer ellende gehad met Odido, wegvallende verbinding. Toen maar overgestapt naar KPN en eigenlijk geen problemen meer gehad.

Volgens mij hebben ze in bepaalde regio's last van overbelasting van wijkcentrales maar dat gaan ze toch niet toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvankampen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05 17:07
Woon in Almere. Overgestapt van Tweak naar Odido. Overstap ging redelijk soepel; enige punt was dat er niet gelijk verbinding was (geen licht). Monteur heeft collega gebeld die wijkkast juist gepatcht heeft. Nog geen storingen gehad en snelheid is zoals voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:54
Geen glasvezel maar VDSL. Maar geen klachten over Odido hier. Werkt snel, goed en altijd internet. Voor glasvezel weet ik het nog niet, dat zou binnenkort moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98
  • Laatst online: 10-05 22:16

freshy98

Atari

Den Haag hier, eerste wijk waar T-Mobile destijds glasvezel ging leggen ivm iets met Tele2 toendertijd.
Nooit problemen gehad in de afgelopen 4 jaar ofzo, op een routering dingetje via Duitslands wat snel terug gedraaid werd.
Glas gaat rechtstreeks mijn OPNsense firewall/router in.

Maar zoals velen al aangegeven, ligt het aan de regio.
Met Ziggo, en hoe het heette wat er voor zat hier sinds 2005, heb ik ook nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Laatst online: 02-05 13:43

RA7

Sinds begin januari problemen met Odidio. Internet werkt niet meer. Nieuwe modem gekregen, van T-56 naar T-54. Na anderhalve week weer geen internet. Internet lampje op de modem blijft rood.
Odido weer gebeld, ze gingen het doorspelen naar de KPN. Die zouden mij een bericht sturen, niks meer van gehoord voor een week.
Naar resetten van het glasvevel zwarte wanddoosje werkte het weer voor een week. Weer gebeld, krijg nu spoed maar we zijn alweer 2 dagen verder, en resetten helpt nu ook niet meer. tevens kwam ik erachter dat ik geen 1Gb binnenkrijg maar 100Mbit. Ik vraag me af of ik mijn contract kan annuleren, aangezien ze niet de sneldheid leveren waarvoor ik betaal.

ik las net een mail ze hebben kennelijk weer een meting gedaan toen het net weer werkte, dus morgen weer bellen weer een doorverwijzing naar de technische dienst weer wachten.

De monteur is afgelopen zondag langs geweest, en de meette ook maar 100 Mbit.
Heeft een kabel vervangen tussen ONT en Modem, en het werkte.
Helaas maar een half uur en toen was de monteur weer weg.

Gisteren 11 feb, weer gebeld. Kreeg meteen een mail (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTpxEVS0D9V2ulN4rJGy6JInovk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gosjpurcg8IYMf94XL3fEWvP.jpg?f=fotoalbum_large
13 feb niks gehoord, net gebeld.

Ik kreeg te horen dat ze niks van die mail weten. Ik kan gewoon weer 5 werkdagen wachten.

Dit was in februari

Verwacht niks van dit bedrijf, KPN heeft tenminste hun eigen storingsdienst.

We are all accidents waiting to happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mrfu schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:10:
Ik heb ervaring in 2 huishoudens met Odido. Beiden huishoudens waren aangesloten bij Tweak Glasvezel.
1 huishouden over gezet van Tweak naar Odido, terwijl ik nog 6 maanden vooruit betaald ('tegoed') had bij Tweak. Odido ging vanaf dag 1 factureren, maar de restitutie vanuit Tweak (wat dus feitelijk Odido is geworden?) heeft 6 telefoontjes en 4 maanden geduurd. (Naar mijn mening, onacceptabel.)

En het 2e huishouden is 2 maanden terug over gegaan op Odido (want ik had wederom voor het hele jaar vooruit betaald voor dat adres) en dat was nog erger...

Klantenservice heeft aangegeven dat ik zonder monteur aangesloten kon worden (ik kan het zelf aansluiten).
Dag van aansluiting kwam het signaal op de lijn, maar effectief geen internet verbinding.
Klantenservice gebeld; deze informeerden mij dat het glasvezel netwerk waar dit adres aangesloten is een aanpassing in de wijkcentrale benodigd, dus de monteur moet verplicht langs komen, zodat de monteur de wijkcentrale kan aanpassen, in de woning blijft optioneel.

Heb ik 14 dagen moeten wachten op een (ad hoc) monteurs afspraak. En toen de monteur langs kwam was de aap al vrij snel uit de mouw, er was echt geen wijkcentrale aanpassing nodig. De router most alleen op VLAN 300, dat was alles.

Al met al, mega slechte ervaringen met meerdere klantenservice medewerkers. Het voelt alsof ze allemaal een script volgen, maar missen praktische informatie om de klant daadwerkelijk te helpen aan een werkende internet verbinding.

Jaren lang klant bij Tweak geweest, nooit problemen gehad.
Dag 1 Odido; VRESELIJK...
toon volledige bericht
Maar eerlijk is eerlijk, de klantenservice van Tweak was ook zwaar belabberd zodra het om geld ging.
Dan moest de melding door naar een ander bedrijf namelijk, en dat bedrijf kon je niet zelf bereiken. Dráááma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 17:06
Ondertussen ruim 7 jaar aan glasvezel van Odido, met wisselende ervaringen.

Op mijn eerste woonlocatie kreeg ik een brakke modem, welke eens in de zoveel tijd weer vast liep, wat natuurlijk altijd plaats vind bij het gamen.

Daarover veel contact gehad met odido, waarbij ik eerst hetzelfde model nog een keer heb gekregen. Helaas met hetzelfde probleem.

Een jaar later opnieuw gevraagd, en toen een zyxel gekregen die perfect werkte. Tot zover een paar keer down time gehad vanuit de odido kant, wat meestal met een eigen dns te fixen was.

Verder een mooie stabiele verbinding, mits je je eigen router/wifi punten neer zet.

Was een leuke financiële besparing in al die jaren zo, in me nieuwe woning het abonnement weer meegenomen!

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Lavah inmiddels heb je wat uitlopende ervaringen gekregen van mede-tweakers. En begint het topic grote overlap te krijgen met: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie.

Ik gooi dit topic dus op slot, mocht je meer ervaringen willen lezen, kijk dan in het topic hierboven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.