Warmtepomp: R290, R32, en 70 graden verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ronald schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:51:
De 70 graden moet je niet mee rekenen, die komt er domweg niet op het moment dat het nodig zou zijn.

Ronald in "Warmtepomp: R290, R32, en 70 graden verwarmen"

Met 500m3 kom je op slechts 2,5kW. En dat is inclusief douchewater.

Ongeveer alles wat je overweegt is te zwaar. Een warmtepomp moet zo mogelijk exact passend zijn, zeker niet bovenmatig zwaar met bijbehorend te hoge minimale productie
De quote waar je naar linkt begrijp ik niet helemaal, er staat: "Bij een klein appartement zit de maximale warmtebehoefte boven het minimum vermogen van veel buitengeplaatste monoblocks.". Bedoel je niet dat de maximale warmtebehoefte van een klein appartement onder het minimum vermogen zit (dus buiten de specs van de warmtepomp)?

Als de warmtepomp te groot is (en niet kan moduleren op een tussenstand?), dan moet deze vaak aan en uit, dat zorgt voor meer slijtage (en wellicht wat temperatuurschommelingen), toch? Als ik het goed begrijp zou ik moeten kijken naar de koudste maand (86 m3, incl. 11 SWW+koken), en dan een warmtepomp zoeken die ongeveer dat als maximum vermogen heeft, correct? En dan hopelijk dat die zo goed mogelijk ertussen kan moduleren voor de herfst.
BarryH schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:04:
1/ Met de hytools app kan je berekenen bij welke aanvoertemperatuur je 3 radiatoren 2500 watt kunnen leveren. b.v. bij 40/35/20. Dan hoeft je WP ook niet boven de 40 graden te kunnen komen. maar als je 60/55/20 nodig hebt voor die 2500 watt, dan is R290 waarschijnlijk wel relevant
2/ is de 500m3/jaar kloppend voor de meeste appartementen? Mijn zoon zit in 32m2 in eindhoven met bouwjaar 1982 zonder renovatie en daar blijft ie makkelijk onder.
3/ kan je de 500m3/jaar splitsen naar SWW (/koken) en verwarmen, b.v. obv verbruik in de zomermaanden. Als blijkt dat maar 300m3 voor verwarmen is, dan is 2,5kW vermogen bij -10 te hoog
3b/ staat bij dat keteltje de comfort SWW stand nog aan, dat is zomaar 70m3 gas voor niets
4/ Heb je ook naar airco gekeken? je hebt maar 1 ruimte en dan is een airco ophangen en daarmee verwarmen waarschijnlijk veel makkelijker
5/ desnoods, zeker bij goede uitkomst punt 3 kan je ook nog elektrisch gaan verwarmen.

Mijn keuze: ik zou zelf van het gas af gaan met een elektr. boilertje van 20 liter ofzo en eerst 2 elektrische kachels. en dan na 1 jaar ervaring een airco ophangen.
1/ Hier ga ik mee aan de slag, goeie tip

2/ Hieronder het energieverbruik van afgelopen jaren. 533 m3 was de koude winter.

3/ SWW+koken is 11 m3 per maand. Dus van de koude winter met 533 is er 401 voor CV en 132 voor SWW+koken. Met de formule van koevlaas2 (uit het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic") komt een 2.6 KW warmtepomp. Die formule houdt geen rekening met splitsing naar SWW+koken denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynljy9FZg-Ethn9lLBBG2GgzIKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5v4K321hSbhRyvWWwR3mQGim.png?f=fotoalbum_large

3b/ Ik weet niet wat dat is, maar ik heb ooit zelf de temperatuur van warm water zo hoog mogelijk gezet; inmiddels staat die alweer wat lager. Mijn redenatie was ooit dat ik dan wat meer warm douchewater kreeg, gezien de waterdruk op de 2e verdieping niet zo hoog was.

4/ Nog niet naar gekeken. Het hoofddoel is energielabel verbeteren, ik weet niet of dat met een Airco ook kan. Ik denk dat er dan twee van die blaas units moeten komen, maakt misschien wel veel herrie.

5/ Ik ga zsm een partij die energielabels maakt laten langskomen, zodat ze kunnen berekenen wat de verschillende opties voor verwarmen zouden betekenen voor het label.
Pagina: 1