Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn algemeen verbruik wat terug dringen door mijn vaste pc minder te laten idlen, dit doen ik nu door een oude lenovo met i3-4430 als download bak te gebruiken (schilt 40W) maar dat verbruik wil ik nog verder terug dringen.
Ook later eventueel een paar dockers/vm's draaien (opensense/HomeAssistant), daarmee een iets meer capabele cpu dan nu voor iets minder te gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik zit te kijken tot ongeveer 500€ voor hardware alleen, een samenbouw zoals een synology/qnap/asustor mag iets meer gaan
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD's, nu 2x sata 2.5" maar in de toekomst nvme drives omdat die meestal goedkoper zijn
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- AIO mobo zoals die i3-N305/ mini pc's die ik zien op ome ali edit: na een tijd geen bios updates meer en verbruiken veel
- geheugen (hangt af van het mobo, standaard DDR4-3200 heb ik nog liggen)
- 10G netwerkkaarten heb ik ook nog liggen
- eventueel case (uitvoering: Inter-Tech 1.5U-1528L)
- eventueel voeding (? flexatx)
edit2: Als je nas voorstelt heeft ie maar 2 2.5" bays nodig vermits ik momenteel maar 2 ssd's heb
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, alhoewel ik negatieve ervaringen heb gehad met gigabyte en qnap.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Laag tot zeer laag energie verbruik (tdp van cpu max 35W)
- 10G (RJ45 of SFP+)
- meerdere RJ45 mag ook
- 4x nvme ssd
- 3x sata600 (1x os, 2x data)
- mag tot 2U rack zijn, MAAR het rack heeft een maximum diepte van 320mm!!!
- mag via 12DC plug gevoed worden
Ga je overklokken?
Nope maar als het kan undervolten
Wat verwacht je van ons?
mee denken naar mogelijkheden.
Het eerste idee was om zo'n oudere mini pc van hp/lenovo te nemen met een 8100T in en die in te zetten, maar toen ik wat ging testen kwam ik met het storage probleem van het aantal sata/nvme schijven.
Ook heb ik gezien naar zo van die I3-N305 cpu bordjes met een hoop netwerk mogelijkheden (ja oudere sfp+ controllers), maar die hebben dan meestal geen pci-e of te weinig sata/nvme, dat x1 slot is meestal voor een enkel sfp+ kaartje
Een ander idee was om een 4x nvme kaart in een x16 slot te duwen zodoende dat ik zowel de sata als nvme kan gebruiken, maar die borden zijn schaars. Ik had op ome ali nog een bord tegengekomen met een 7940HS op, maar die zijn x16 slot is maar x8 bedraad
en boven het "budget".
Bij qnap synology de volgende zaken gezien: uitvoering: QNAP TS-435XeU of uitvoering: QNAP TVS-472XT-I3-4G wat dan bijna alles aantikt maar dan weer "ver" boven budget is
(& te weinig nvme)
Bij synology kom ik dan eventueel uit op een uitvoering: Synology DiskStation DS923+, zonder harde schijven met de mogelijkheid om er een 10G kaart (uitvoering: Synology E10G22-T1-Mini) in te proppen.
TLDR: kort gezegd een systeem dat
- een laag verbruik heeft
- met plaats voor minstens 3 2.5" sata
- 4 m.2 drives of mogelijkheid heeft om uit te breiden t.e.m. >2 nvme drives (pci-e slot x8)
- genoeg rj45 voor opensense en data throughput (10G) of later uitbreidbaar
- moet in een mini 19" rack passen (mini pc of max 2U)
- prijs zo laag mogelijk
Ik wil mijn algemeen verbruik wat terug dringen door mijn vaste pc minder te laten idlen, dit doen ik nu door een oude lenovo met i3-4430 als download bak te gebruiken (schilt 40W) maar dat verbruik wil ik nog verder terug dringen.
Ook later eventueel een paar dockers/vm's draaien (opensense/HomeAssistant), daarmee een iets meer capabele cpu dan nu voor iets minder te gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik zit te kijken tot ongeveer 500€ voor hardware alleen, een samenbouw zoals een synology/qnap/asustor mag iets meer gaan
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD's, nu 2x sata 2.5" maar in de toekomst nvme drives omdat die meestal goedkoper zijn

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- AIO mobo zoals die i3-N305/ mini pc's die ik zien op ome ali edit: na een tijd geen bios updates meer en verbruiken veel
- geheugen (hangt af van het mobo, standaard DDR4-3200 heb ik nog liggen)
- 10G netwerkkaarten heb ik ook nog liggen
- eventueel case (uitvoering: Inter-Tech 1.5U-1528L)
- eventueel voeding (? flexatx)
edit2: Als je nas voorstelt heeft ie maar 2 2.5" bays nodig vermits ik momenteel maar 2 ssd's heb
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, alhoewel ik negatieve ervaringen heb gehad met gigabyte en qnap.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Laag tot zeer laag energie verbruik (tdp van cpu max 35W)
- 10G (RJ45 of SFP+)
- meerdere RJ45 mag ook
- 4x nvme ssd
- 3x sata600 (1x os, 2x data)
- mag tot 2U rack zijn, MAAR het rack heeft een maximum diepte van 320mm!!!
- mag via 12DC plug gevoed worden
Ga je overklokken?
Nope maar als het kan undervolten
Wat verwacht je van ons?
mee denken naar mogelijkheden.
Het eerste idee was om zo'n oudere mini pc van hp/lenovo te nemen met een 8100T in en die in te zetten, maar toen ik wat ging testen kwam ik met het storage probleem van het aantal sata/nvme schijven.
Ook heb ik gezien naar zo van die I3-N305 cpu bordjes met een hoop netwerk mogelijkheden (ja oudere sfp+ controllers), maar die hebben dan meestal geen pci-e of te weinig sata/nvme, dat x1 slot is meestal voor een enkel sfp+ kaartje
Een ander idee was om een 4x nvme kaart in een x16 slot te duwen zodoende dat ik zowel de sata als nvme kan gebruiken, maar die borden zijn schaars. Ik had op ome ali nog een bord tegengekomen met een 7940HS op, maar die zijn x16 slot is maar x8 bedraad
Bij qnap synology de volgende zaken gezien: uitvoering: QNAP TS-435XeU of uitvoering: QNAP TVS-472XT-I3-4G wat dan bijna alles aantikt maar dan weer "ver" boven budget is
Bij synology kom ik dan eventueel uit op een uitvoering: Synology DiskStation DS923+, zonder harde schijven met de mogelijkheid om er een 10G kaart (uitvoering: Synology E10G22-T1-Mini) in te proppen.
TLDR: kort gezegd een systeem dat
- een laag verbruik heeft
- met plaats voor minstens 3 2.5" sata
- 4 m.2 drives of mogelijkheid heeft om uit te breiden t.e.m. >2 nvme drives (pci-e slot x8)
- genoeg rj45 voor opensense en data throughput (10G) of later uitbreidbaar
- moet in een mini 19" rack passen (mini pc of max 2U)
- prijs zo laag mogelijk
[ Voor 2% gewijzigd door Damic op 01-09-2024 12:35 . Reden: geheugen en netwerk toegevoegd ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag