Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Germ
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-09-2024
Goedemorgen,

Twee brieven gekregen om zowel zorg- als huurtoeslag 2023 volledig terug te betalen. Ivm erfenis en hier had ik even niet bij stilgestaan. Dat ik vind dat augustus '24 rijkelijk laat is om er nu nog mee te komen en dat ik huurtoeslag van dit jaar ook moet gaan terugbetalen volgend jaar, daar zal ik niet veel aan kunnen veranderen.
Financieel heb ik niets te zeuren en als ik onterecht iets heb ontvangen, prima, geen probleem.

Wel komt er een gedachte in me op betreft zorgtoeslag:

Met maar een paar duizend boven de vermogensgrens, minus nu met terugwerkende kracht (samen) 5700, kom ik met dezelfde terugwerkende kracht onder die grens en was het ontvangen weer terecht. Is dit een rare gedachte?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
Er wordt uitgegaan van het vermogen op de peildatum zoals dat is vastgesteld in je aangifte inkomstenbelasting. Dat je nu iets terug moet betalen maakt helaas je vermogenspositie per 1 januari 2023 niet anders.

Verder kan je toeslag pas worden vastgesteld als je inkomen definitief is, daarom wordt er gewerkt met een voorschot dat pas een jaar later definitief wordt gemaakt. Lastig? Ja. Iets aan te doen? Vrees van niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WKD
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

WKD

Als je het niet perse nodig hebt, kun je beter de toeslagen over het afgelopen jaar aanvragen als alles bekend is. Dan krijg je geen gezeur met eventuele terugbetalingen en weet je gelijk waar je recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:30
Jup, been there done that. Ik zat in totaal slechts 90 euro te hoog (op jaarbasis dus) vanwege ontvangen stage toeslag. Kon mooi alles terugbetalen. Compleet bezopen maar goed. Regels zijn regels daar zullen ze niet in meedenken. Sowieso nooit begrepen waarom het niet evenredig afgerekend kan worden.
Als in, met 90 euro te hoog, dien je die gewoon terug te betalen. Dat leek mij logisch. Zit je 1000 te hoog dan dat. Maar het is helaas heel zwart wit.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
WKD schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
Als je het niet perse nodig hebt, kun je beter de geen toeslagen over het afgelopen jaar aanvragen[..]
Fixed that for you..

Als je geen toeslagen nodig hebt, omdat je genoeg verdiend, waarom zou je dan het systeem gaan belasten en toeslagen aanvragen?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:20

Honesty

kattenneus!

Het is hiaat in het systeem, de onwetende zoals jij hebben niks door en de mensen die het door hebben zorgen dat ze een paar k in de sok stoppen zodat ze het recht behouden. Voor jou jammer en niks aan te doen net terugwerkende kracht.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woepsie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
Jup, been there done that. Ik zat in totaal slechts 90 euro te hoog (op jaarbasis dus) vanwege ontvangen stage toeslag. Kon mooi alles terugbetalen. Compleet bezopen maar goed. Regels zijn regels daar zullen ze niet in meedenken. Sowieso nooit begrepen waarom het niet evenredig afgerekend kan worden.
Als in, met 90 euro te hoog, dien je die gewoon terug te betalen. Dat leek mij logisch. Zit je 1000 te hoog dan dat. Maar het is helaas heel zwart wit.
Waarom zou je slechts €90 terug moeten betalen als je onterecht toeslag hebt aangevraagd voor dat jaar? Je zit immers al boven het plafond voor wat betreft het inkomen.

Wat TS betreft, ze weten pas na de definitieve aanslag van de belastingaangifte hoeveel inkomen en vermogen je had. Dat weet je zelf ook pas achteraf. In een jaar kan altijd wat veranderen, zoals je nu ook zelf hebben ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Het is nu eenmaal zoals het is met het hele toeslagen systeem. Wekt juist fraude in de hand en mensen die niet (meer uur) willen werken.

Uiteindelijk zou de instelling moeten zijn om zo min mogelijk op de overheid te leunen ipv het maximale rendement uit de toeslagen te halen. En daarmee kom je Uiteindelijk ook gewoon financieel verder maar daar moet je dan even doorheen door verder te groeien.

Ik ken in mijn omgeving ook mensen die er creatief mee omgaan (tot zwart werken aan toe). Het is nu eenmaal zo en ik heb het gewoon goed en ben blij dat ik het niet nodig heb.

Ben het daarbij absoluut eens dat het beter kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
woepsie schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Waarom zou je slechts €90 terug moeten betalen als je onterecht toeslag hebt aangevraagd voor dat jaar? Je zit immers al boven het plafond voor wat betreft het inkomen.

Wat TS betreft, ze weten pas na de definitieve aanslag van de belastingaangifte hoeveel inkomen en vermogen je had. Dat weet je zelf ook pas achteraf. In een jaar kan altijd wat veranderen, zoals je nu ook zelf hebben ondervonden.
Wat in mijn situatie het geval was, is dat ik een half jaar stage heb gelopen. Daar heb ik stage vergoeding gehad van 150 euro in de maand (als ik het me nog goed herinner) en vervolgens kom ik bij de jaaropgave dus 90 euro hoger uit dan normaal het geval zou zijn. Ergo ik heb de eerste 6 maanden van het jaar (toen ik dus nog geen stage liep) WEL gebruik moeten maken van de toeslagen om fatsoenlijk rond te kunnen komen. Toen de stage over was viel ik dus weer terug naar hetzelfde inkomen als ervoor. Alleen moest ik toen een betaalregeling treffen om de toeslagen van het jaar ervoor terugtebetalen (wat dus lastig gaat als je als in de situatie zit waar je toeslagen ontvangt (mijn stage was immers weer voorbij en viel dus weer terug naar het inkomen van ervoor))

Dat is een behoorlijk zwart/wit constructie wat dus bij mij flink voor financiele problemen heeft gezorgd.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woepsie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Wat in mijn situatie het geval was, is dat ik een half jaar stage heb gelopen. Daar heb ik stage vergoeding gehad van 150 euro in de maand (als ik het me nog goed herinner) en vervolgens kom ik bij de jaaropgave dus 90 euro hoger uit dan normaal het geval zou zijn. Ergo ik heb de eerste 6 maanden van het jaar (toen ik dus nog geen stage liep) WEL gebruik moeten maken van de toeslagen om fatsoenlijk rond te kunnen komen. Toen de stage over was viel ik dus weer terug naar hetzelfde inkomen als ervoor. Alleen moest ik toen een betaalregeling treffen om de toeslagen van het jaar ervoor terugtebetalen (wat dus lastig gaat als je als in de situatie zit waar je toeslagen ontvangt (mijn stage was immers weer voorbij en viel dus weer terug naar het inkomen van ervoor))

Dat is een behoorlijk zwart/wit constructie wat dus bij mij flink voor financiele problemen heeft gezorgd.
Die fluctuaties in salaris was tijdens mijn studententijd voor mij altijd reden om bewust achteraf de zorg- en huurtoeslagen aan te vragen. Zo kreeg ik altijd achteraf de volle mep, want had met mijn jaarinkomsten destijds altijd recht op de hoogste toeslagen. Was soms wel lastig rondkomen, maar daar heb ik het altijd wel mee gered.

Maar goed, we dwalen af van opening TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:22
DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Je zat toch boven de vermogensgrens? Als dat komt door een paar 100 euro stage vergoeding had je blijkbaar nog ander vermogen. En dus geen recht op toeslag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29

pistole

Frutter

Allemaal redenen om af te stappen van al die toeslagen. Maar dat zal nog wel een aantal kabinetsperiodes duren.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
De Cheetah schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Je zat toch boven de vermogensgrens? Als dat komt door een paar 100 euro stage vergoeding had je blijkbaar nog ander vermogen. En dus geen recht op toeslag.
Jij zou voor de overheid moeten werken. Lekker zwart wit denken: "Jij had inkomen dus jij red je wel" ..

Ik had een bijbaan als vakkenvuller voor 3 avonden (3 uur) in de week. Het is niet alsof dat zoveel verdient dat je dan geen toeslag meer ontvangt.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41
Je vindt dus dat je, ondanks dat je minimaal 75k op je bankrekening had staan in dat jaar, je alsnog toeslagen had moeten ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41
DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

Jij zou voor de overheid moeten werken. Lekker zwart wit denken: "Jij had inkomen dus jij red je wel" ..

Ik had een bijbaan als vakkenvuller voor 3 avonden (3 uur) in de week. Het is niet alsof dat zoveel verdient dat je dan geen toeslag meer ontvangt.
Dit gaat niet over inkomen maar om vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Germ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:47:

Met maar een paar duizend boven de vermogensgrens, minus nu met terugwerkende kracht (samen) 5700, kom ik met dezelfde terugwerkende kracht onder die grens en was het ontvangen weer terecht. Is dit een rare gedachte?
Helemaal niet, dit is precies hoe het werkt. Alleen geldt dit dan weer voor 2024, met afrekening na je definitieve IB, dit kan een aantal jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Fixed that for you..

Als je geen toeslagen nodig hebt, omdat je genoeg verdiend, waarom zou je dan het systeem gaan belasten en toeslagen aanvragen?
Achteraf aanvragen gaat helaas niet als blijkt dat je er toch recht op hebt. Dus bij twijfel altijd aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Germ
Dank voor alle reacties!

Weet niet zeker of "418O2" het over mij heeft (denk het wel ; ). Maar nee, ik weet niet super veel van belastingen en economische zaken en dit was zomaar een gedachte die bij me opkwam. Een 'harde peildatum', dus. Wel beetje irritant laat en omslachtig dat ik nu alweer tm augustus toeslag heb ontvangen. Erfenis was anderhalf jaar geleden ook al bekend door Ib en erfbelasting.
Had ik dit voor moeten zijn, misschien, maar er kwam qua zakelijk regelen en emoties ook nog al wat op me af.
Anyways, ik ga wat centjes teruggeven aan Nederland. ; )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Waar maak je je druk om als je meer dan 140k vermogen hebt kan je die paar duizend wel zelf ophoesten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
Dan zat je al in de laagste schaal qua toeslag als het verschil tussen wel niet ontvangen 90 euro bedroeg.
Dat gaat namelijk al met stapjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Germ
NicoHF schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:18:
Waar maak je je druk om als je meer dan 140k vermogen hebt kan je die paar duizend wel zelf ophoesten toch?
Zoals ik in het eerste bericht zei:
"Financieel heb ik niets te zeuren en als ik onterecht iets heb ontvangen, prima, geen probleem."

Het was een gedachte waarvan ik me afvroeg of dat juist was. Verder vind ik het een omslachtig systeem waar hier terecht ook van wordt gezegd dat het mensen nog al eens in de knel brengt en aan de andere kant fraudegevoelig is. Overduidelijk is dat ik geen financieel expert ben en weet hoe het wel moet, maar denk dat er wel intelligente mensen zijn die een beter dan wel eerlijker systeem kunnen verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ja, je hebt 2 simpele criteria:
- max inkomen/jaar
U kunt in 2024 zorgtoeslag krijgen als uw jaarinkomen niet boven de grens van € 37.496 uitkomt
- max vermogen
U kunt in 2024 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2024 niet hoger is dan € 140.213.
Hoe wil je dat nog verder versimpelen dan? Aan dit is in principe toch niks omslachtig of moeilijk? :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 30-08-2024 21:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:58
Dit topic schetst dus één van de redenen waarom NL gewoonweg van het toeslagen systeem af moet en met een andere oplossing moet komen. Nu is dit uiteraard nog de meest zachte omstandigheid waarin mensen terug moeten betalen. Te veel aanwezig vermogen. Maar het probleem treedt ook op bij te veel inkomsten. Indien dit dan niet gepaard is gegaan met buffer opbouw, onvoldoende gerealiseerd hebbende dat de toeslag komt te vervallen, kan er een flinke financiële tegenvaller volgen.

En qua zorgtoeslag, is dat nog te behappen. Daarentegen te veel ontvangen kinderopvangtoeslag, waarbij de belastingdienst ook dusdanig laat komt aankloppen, gaat al snel over 5 cijfers. De overheid verzaakt hierin haar zorgplicht en drukt mensen met dit huidig systeem te vaak in financiële problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 20:28
pennywiser schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Achteraf aanvragen gaat helaas niet als blijkt dat je er toch recht op hebt. Dus bij twijfel altijd aanvragen.
Dit is niet waar.
Uw zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget kunt u nog aanvragen tot en met 1 september in het volgende jaar. U kunt bijvoorbeeld nog zorgtoeslag over 2023 aanvragen tot en met 1 september 2024. Toeslag voor 2022 kunt u niet meer aanvragen.
https://www.belastingdien...-kan-ik-toeslag-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:45
Een paar miljoen mensen ontvangen een of andere toeslag. Die kun je onmogelijk per geval bekijken.

Dat in één van de rijkste landen ter wereld veel mensen hun huur niet kunnen betalen zonder steun is nu eenmaal een feit. Ik zie daar geen oplossing voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
emeralda schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:48:
Een paar miljoen mensen ontvangen een of andere toeslag. Die kun je onmogelijk per geval bekijken.

Dat in één van de rijkste landen ter wereld veel mensen hun huur niet kunnen betalen zonder steun is nu eenmaal een feit. Ik zie daar geen oplossing voor.
Dat betekent eigenlijk dat de inkomens en uitkeringen te laag zijn.
Een oplossing zou dus kunnen zijn om de lonen en uitkeringen hoger te maken waardoor de huur/zorg toeslag niet meer nodig is.
Want het is toch eigenlijk gek dat door het lage (minimum) loon de overheid moet bijspringen middels toelagen.

Mbt uitkeringen zou je dan nog bv een onderscheid in hoogte kunnen doen, dat je minder krijgt als je samen woont of nog bij je ouders woont.
Of het geld nu middels een hogere uitkering of lagere uitkering+huursubsidie komt, dat maakt onder aan de streep weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Als je dan je tenminste definitieve aanslag al binnen hebt. Daar mag de belastingdienst 5 jaar over doen, of hoe lang was het.

Anders kun je daarna weer gaan terug betalen. Je afrekening toeslagen volgt namelijk op je definitieve aanslag IB. Dus gewoon direct aanvragen en je inkomen goed inschatten en op tijd corrigeren als je veranderingen ziet aankomen. En niet wachten tot je definitieve aanslag zoals werd gesuggereerd. Krijg je die pas een jaar later ben je al te laat.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 31-08-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:47
DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp niet waar jij het over hebt. De inkomensgrens ligt bij € 37.496, dat verdien je niet met vakkenvullen +
stagevergoeding en de vermogensgrens ligt bij 140.213 en met zo'n bedrag op je bankrekening heb je echt geen zorgtoeslag meer nodig.

Misschien kan je even kijken waarom je zorgtoeslag is afgewezen, want die inkomensgrens/vermogensgrens ligt zo hoog dat bijna alle studenten daar bij lange na niet in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude

Potentiële oplossingen zijn zeker wel te bedenken.

Veel problemen zouden al te ondervangen zijn door frequentere data acquisitie. Eén en ander is hierin momenteel tenslotte toch al jaarlijks geautomatiseerd. Je kunt er als BD/overheid over nadenken dit bijvoorbeeld niet jaarlijks, maar maandelijks te doen als interim analyses om mensen via de bestaande diensten een waarschuwing te versturen wanneer blijkt dat hun inkomsten mogelijk dusdanig gestegen zijn dat aanspraak op toeslagen mogelijk komt te vervallen.

Maar ook zijn er uiteraard andere oplossingen denkbaar, zoals het volledig laten vervallen van toeslagen maar komen tot bijvoorbeeld een basisinkomen voor iedereen.

Een andere mogelijke optie is om als overheid meer actief aan te bieden om toeslagen niet enkel aan te bieden op basis van voorlopige financiële cijfers, maar uitkering achteraf op basis van gebleken cijfers. Zodat mensen die geen verrassingen willen, er voor kunnen kiezen om de toeslagen waar zij recht op hebben gehad op een later tijdstip te ontvangen.

Ongetwijfeld zullen er ook nog andere oplossingen denkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het toeslagenstelsel voorziet in 2023 naar verwachting aan circa 6 miljoen unieke huishoudens voor circa 19 miljard euro aan inkomensondersteuning om bepaalde vitale voorzieningen (zorg, huur, de kinderopvang) voor hen toegankelijk te houden en om in de kosten voor kinderen te kunnen voorzien.
Bron: https://www.eerstekamer.n...n_de_staatssecretaris_van

7 miljoen huishoudens in Nederland, waarvan er 6 miljoen financiele staatsteun krijgen omdat ze niet genoeg verdienen om te kunnen rondkomen in ons rijke landje.

Ik heb geen kinderen, en krijg toch 66 euro in de maand aan huur- en zorgtoeslag. Van die 66 euro ben ik niet afhankelijk, maar toch leuk dat de overheid meebetaald. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
aljooge schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:45:
[...]

Ik begrijp niet waar jij het over hebt. De inkomensgrens ligt bij € 37.496, dat verdien je niet met vakkenvullen +
stagevergoeding en de vermogensgrens ligt bij 140.213 en met zo'n bedrag op je bankrekening heb je echt geen zorgtoeslag meer nodig.

Misschien kan je even kijken waarom je zorgtoeslag is afgewezen, want die inkomensgrens/vermogensgrens ligt zo hoog dat bijna alle studenten daar bij lange na niet in de buurt komen.
We hebben het over 20 jaar geleden. Jullie maken er allemaal een probleem van. Ik heb over het jaar gewoon teveel verdiend en nee ik had als student geen totaal vermogen van meer dan 140k. Anders was het toch niet zo'n probleem geweesr destijds.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
NicoHF schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Dat betekent eigenlijk dat de inkomens en uitkeringen te laag zijn.
Een oplossing zou dus kunnen zijn om de lonen en uitkeringen hoger te maken waardoor de huur/zorg toeslag niet meer nodig is.
Want het is toch eigenlijk gek dat door het lage (minimum) loon de overheid moet bijspringen middels toelagen.
Helaas is het niet zo simpel. Als je alle lonen en uitkeringen omhoog gooit, zal dat leiden tot hogere prijzen, meer inflatie en een mindere concurrentiepositie t.o.v. het buitenland.

Soms is het beter om het via de nivellerende werking van het belastingstelsel te regelen. Je kunt alleen wel doorslaan in het aantal regelingen en de fijnmazigheid ervan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik zie de toeslagen persoonlijk meer als een verkapte algemene staatssteun aan bedrijven dan aan personen. Toeslagen maken het voor bedrijven mogelijk om lager loon aan te bieden waar eigenlijk niet van valt te leven, met de gedachte 'overheid vult wel aan'.

Hoop dat dat hele systeem nog een keer compleet over de kop gaat, vind het op meerdere vlakken een slecht systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
jeroenkb schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Helaas is het niet zo simpel. Als je alle lonen en uitkeringen omhoog gooit, zal dat leiden tot hogere prijzen, meer inflatie en een mindere concurrentiepositie t.o.v. het buitenland.

Soms is het beter om het via de nivellerende werking van het belastingstelsel te regelen. Je kunt alleen wel doorslaan in het aantal regelingen en de fijnmazigheid ervan
Misschien heb je een terecht punt, maar blijf het apart vinden dat de overheid moet bijspringen, omdat de bedrijven te weinig willen betalen en of de uitkeringen zo laag zijn dat er niet of amper van rond van te komen is waardoor er weer een toeslag moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:56:
[...]
Veel problemen zouden al te ondervangen zijn door frequentere data acquisitie. Eén en ander is hierin momenteel tenslotte toch al jaarlijks geautomatiseerd. Je kunt er als BD/overheid over nadenken dit bijvoorbeeld niet jaarlijks, maar maandelijks te doen als interim analyses om mensen via de bestaande diensten een waarschuwing te versturen wanneer blijkt dat hun inkomsten mogelijk dusdanig gestegen zijn dat aanspraak op toeslagen mogelijk komt te vervallen.
[..]
Een andere mogelijke optie is om als overheid meer actief aan te bieden om toeslagen niet enkel aan te bieden op basis van voorlopige financiële cijfers, maar uitkering achteraf op basis van gebleken cijfers. Zodat mensen die geen verrassingen willen, er voor kunnen kiezen om de toeslagen waar zij recht op hebben gehad op een later tijdstip te ontvangen.
In theorie zijn dat mooie oplossingen en goede ideeën, maar die stranden in de haalbaarheid. Met de huidige IT-systemen van de belastingdienst is het gewoonweg niet te doen. Dan kun je zeggen 'dan moeten ze dat eerst fixen', maar dat blijkt complex en tijdrovend. Het is echt niet dat ze niet willen, maar er draaien om allerlei terechte en onterechte redenen gewoon nog ernstig verouderde systemen. Dat kun je wegwensen, maar daarmee is je probleem alleen in theorie opgelost. Nu de praktijk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

psychodude schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Potentiële oplossingen zijn zeker wel te bedenken.

Maar ook zijn er uiteraard andere oplossingen denkbaar, zoals het volledig laten vervallen van toeslagen maar komen tot bijvoorbeeld een basisinkomen voor iedereen.

Ongetwijfeld zullen er ook nog andere oplossingen denkbaar zijn.
Maargoed, de vraag is ook of dat je dat wil, dat de belastingdienst elke maand een live feed heeft op jouw salarisbetalingen en inkomsten op je rekening om realtime de monitoring van je vermogen te doen om je te mailen over risico dat je saldo te hoog is voor de zorgtoeslag?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
jeroenkb schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:34:
Top, kunnen de producenten & bedrijven die zo hard immigranten nodig hebben om het werk wat wij niet willen doen, verkassen naar het land waar die mensen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheGhostInc schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Top, kunnen de producenten & bedrijven die zo hard immigranten nodig hebben om het werk wat wij niet willen doen, verkassen naar het land waar die mensen wonen.
Die komen toch juist hier heen voor het hogere loon en komen de baantjes doen waar wij Hollanders ons te goed voor voelen?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Die komen toch juist hier heen voor het hogere loon en komen de baantjes doen waar wij Hollanders ons te goed voor voelen?
Klopt, Nederland is een heel aantrekkelijk land.

Als de baantjes die wij niet willen doen er minder zijn, komen er automatisch minder deze kant op.
En als de bedrijven 20-30% extra betalen voor een uur werk, dan willen ze ook meer rendement. Dus iets meer aandacht voor de medewerkers (training/gereedschap/automatisering/...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Want alleen Hollanders voelen zich daar te goed voor en niet heel Nederland? :+

Weet niet of het daarom is, volgens mij komt het meer door te korte aan arbeidskrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Kurkentrekker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

In theorie zijn dat mooie oplossingen en goede ideeën, maar die stranden in de haalbaarheid. Met de huidige IT-systemen van de belastingdienst is het gewoonweg niet te doen. Dan kun je zeggen 'dan moeten ze dat eerst fixen', maar dat blijkt complex en tijdrovend. Het is echt niet dat ze niet willen, maar er draaien om allerlei terechte en onterechte redenen gewoon nog ernstig verouderde systemen. Dat kun je wegwensen, maar daarmee is je probleem alleen in theorie opgelost. Nu de praktijk nog.
Dat argument hoor ik nu al 30 jaar :+ . Op een gegeven moment kan ik van dat argument alleen nog maar smalend lachen eigenlijk... Op naar de volgende 30 jaar.

En daarnaast is het volgens mij allemaal juist zo complex mede door het toeslagensysteem met drieduizend uitzonderingen, wijzigingen, verbijzonderingen etc. Vaak gecreeert door het zo schuiven dat de politiek in de media weer kan roepen dat elke bevolkingsgroep in heel Nederland er op voorruit gaat, al is het maar 1 cent per jaar. Dat dan later blijkt dit schuiven voor enorme complexiteit zorgt voor de IB en het stelsel ansich zit er toch alweer een nieuwe club.

Misschien moet dat hele complexe onsamenhangende systeem eens compleet over de kop, frisse lei, nieuw stelsel en nieuw systeem bij IB in tandem. In plaats van steeds het bestaande te blijven aanpassen.

En dan helemaal mooi als we eens gaan kijken bij buren die dit beter voor elkaar hebben en daar afkijken i.p.v. het wiel compleet zelf opnieuw uitvinden.

[ Voor 4% gewijzigd door !GN!T!ON op 31-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
@Germ Jammer dat je je niet (fiscaal) hebt laten adviseren. Makkelijk gezegd achteraf, natuurlijk ;) Door een grote aankoop zoals een auto of meubels had je je recht op toeslagen behouden* Een simpel advies had zich in dit geval dubbel en dwars terugbetaald.

*Constructies zoals een spaar-bv nog even buiten beschouwing gelaten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
!GN!T!ON schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:58:
[...]

Dat argument hoor ik nu al 30 jaar :+ . Op een gegeven moment kan ik van dat argument alleen nog maar smalend lachen eigenlijk... Op naar de volgende 30 jaar.

En daarnaast is het volgens mij allemaal juist zo complex mede door het toeslagensysteem met drieduizend uitzonderingen, wijzigingen, verbijzonderingen etc. Vaak gecreeert door het zo schuiven dat de politiek in de media weer kan roepen dat elke bevolkingsgroep in heel Nederland er op voorruit gaat, al is het maar 1 cent per jaar.

Misschien moet dat hele complexe onsamenhangende systeem eens compleet over de kop, frisse lei, nieuw stelsel en nieuw systeem bij IB in tandem. In plaats van steeds het bestaande te blijven aanpassen.

En dan helemaal mooi als we eens gaan kijken bij buren die dit beter voor elkaar hebben en daar afkijken i.p.v. het wiel compleet zelf opnieuw uitvinden.
Kijken bij de Duitsers of Belgen, die hun belastingdiensten wel op goede IT hebben draaien? Eeeh wacht.

Maar wat zeg je nu eigenlijk? Want de simpele oplossing ‘gewoon een nieuw systeem’ verzinnen en invoeren, besef je wel wat voor aanpassingen je dan vraagt? Alleen al op het gebied van wetgeving, IT, opleidingen zijn dat langdurende operaties.
Als er een simpele oplossing was voor dit complexe probleem dan was die al gisteren doorgevoerd. Ik heb mijzelf aangeleerd om niet meer zo snel de kaart ‘dan kunnen ze toch gewoon…’ te trekken, want er zijn vaak heel valide redenen waarom dat toch nét niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
YakuzA schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Maargoed, de vraag is ook of dat je dat wil, dat de belastingdienst elke maand een live feed heeft op jouw salarisbetalingen en inkomsten op je rekening om realtime de monitoring van je vermogen te doen om je te mailen over risico dat je saldo te hoog is voor de zorgtoeslag?
Uiteindelijk maakt het natuurlijk geen zak uit. De belastingdienst heeft hier tenslotte toch al zicht op. Je bankrekeningen, je vermogen, inkomsten uit loondienst, etc. Voor de belastingdienst heb je bijzonder weinig geheimen. Dit is een al lang gepasseerd station.

[ Voor 3% gewijzigd door psychodude op 31-08-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Kurkentrekker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Kijken bij de Duitsers of Belgen, die hun belastingdiensten wel op goede IT hebben draaien? Eeeh wacht.

Maar wat zeg je nu eigenlijk? Want de simpele oplossing ‘gewoon een nieuw systeem’ verzinnen en invoeren, besef je wel wat voor aanpassingen je dan vraagt? Alleen al op het gebied van wetgeving, IT, opleidingen zijn dat langdurende operaties.
Als er een simpele oplossing was voor dit complexe probleem dan was die al gisteren doorgevoerd. Ik heb mijzelf aangeleerd om niet meer zo snel de kaart ‘dan kunnen ze toch gewoon…’ te trekken, want er zijn vaak heel valide redenen waarom dat toch nét niet kan.
Uiteraard is het niet simpel, en uiteraard in een comment op een random internet forum tussen twee random personen ga je niet een compleet uitgewerkt plan vinden van 600 pagina's hoe het belastingstelsel te hervormen, dat lijkt mij toch logisch.... Vind het dan ook makkelijk om zo wegwuivend te stellen dat ik wel niet zal snappen hoeveel er wel niet bij komt kijken.

M.b.t. 'de buren', we zouden prima eens bij estland of letland kijken die erg hoog scoren met hun stelsel (en de implementatie van die stelsels). En als ik mij heug heeft Estland ook gedaan wat ik noemde, oude systeem laten staan niet aanzitten en vanaf grondaf nieuw stelsel en digitaal systeem ontwikkelen die op elkaar zijn ingesteld. En dat heeft daar erg goed gewerkt.

Maar ga mij niet vertellen dat wel ruim 30 jaar vast zitten aan dit systeem en we hier niet vanaf komen alleen omdat het 'complex en moeilijk is'. Daar zitten meer oorzaken aan dan alleen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 12:21
We moeten gewoon even een nieuw belastingsysteem implementeren waarbij iedereen genoeg poen heeft en niemand tussen wal en schip belandt, briljant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Want echt alle banen bij die bedrijven worden opgevuld door immigranten.

Zullen dan dus ook een hoop 'nederlanders' hun baan verliezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
!GN!T!ON schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Uiteraard is het niet simpel, en uiteraard in een comment op een random internet forum tussen twee random personen ga je niet een compleet uitgewerkt plan vinden van 600 pagina's hoe het belastingstelsel te hervormen, dat lijkt mij toch logisch.... Vind het dan ook makkelijk om zo wegwuivend te stellen dat ik wel niet zal snappen hoeveel er wel niet bij komt kijken.
True, ik stelde het wat ongenuanceerd en het slaat misschien de discussie wat dood. Nee, we gaan hier niet samen een nieuw stelsel uitwerken in een paar zinnen, maar ik vond dat je er wat gemakkelijk een ‘simpele’ oplossing naast presenteerde. Maar je onderkent ook dat het niet simpel is, dus ik denk wel dat we het eens zijn :)

Ik vraag me overigens oprecht af wat het zou betekenen in menskracht, wetgeving en alle aanverwante dingen om parallel een nieuw stelsel uit te werken en per 1 januari 203X zouden invoeren. Leuk gedachtenexperiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
jongetje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:20:
Het is nu eenmaal zoals het is met het hele toeslagen systeem. Wekt juist fraude in de hand en mensen die niet (meer uur) willen werken.
Eigenlijk zouden toeslagen op voltijdssalarissen gebaseerd moeten zijn tenzij je kunt aantonen dat je niet meer uur kunt werken. Zeker in deze tijden van personeelstekorten. Het gebeurt regelmatig dat mensen minder gaan werken en door de toeslagen die ze dan krijgen er netto vrijwel niets van merken. Dat is niet in de geest van toeslagen. En bovendien gaat het ten kosten van mensen die echt niet zonder kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Hier in PFSL proberen we weg te blijven bij de maatschappelijke of politieke onderdelen, want dat past beter in AWM. Aangezien de vraag van de TS beantwoord is en dus alleen het aspect ‘toeslagenstelsel’ overblijft, doe ik dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.