DevaZ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:47:
@
migjes De opstelling bij mij is met micro omvormers welke over meerdere fasen zijn verdeeld. De regeling gaat ook iets anders worden dan alleen een relais in of uitschakelen en zo een element meer of minder inschakelen.
De bedoeling is om de terug levering uit de P1 poort te lezen (1 hz) en vervolgens met een PID de elementen in de boiler aan te sturen zodat de terug levering rond de 0watt blijft. Dit is in theorie de mooiste een soepelste regeling. Dus vraagt de woning iets meer energie, dan gebeurt dat ook zonder dat er energie van het net wordt gehaald.
soms moet het met 3fase, maar eigenlijk voor boilers, het is echt niet nodig.
ik stop een 2 tot 4 kWh per dag in de boiler.
met een 1kW element ben ik er dan in 2 a 4 uur.
zie ook voorbeeld dag:
:strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large)
rond 7:00 zie je mijn huis gebruik omhoog lopen omdat de boiler gevuld word.
maar rond 8:00 is de boiler al weer 70(volgens sensor werkelijk 80 bij andere sensor) graden.
en dan hoef je 24 uur niet meer "te laden" in de boiler.
het is best beperkt wat je op deze manier kunt afvangen, helaas.
(langere termijn berekening, dan gebruik ik 1kWh per dag door de warmtepomp, en net iets onder de 2kWh in de boiler, dit is dan allemaal warm water.)
hier is dus geen 3kW voor nodig, en ook geen extra krachtgroep en kabel etc etc... gewoon het eerste stopcontact die je hebt en het is al goed als je met maar 1kW en 1 fase werkt.
dus denk ook niet dat je hier veel mee kunt doen, het is marginaal allemaal.
(en dan staat er naast de boiler ook nog een wasmachine die warm en koud water gebruikt, ook zo iets wat veel te duur is maar ach wel leuk om te hebben.)
ander probleem met boilers, ik moet iedere dag een grofweg 0,9kWh in de boiler laden.
dit is het gedeelte wat er aan warmte ontsnapt. (hoe goed isolatie ook is het is nooit perfect.)
en dat is eigenlijk een 40% verlies per dag, geen probleem voor mij, al mijn PV is al lang door de TVT heen, dus stroom is gratis als ik het zelf gebruik.
maar eigenlijk is dit een heel groot verlies.

te groot om te denken dat los ik op met dynamische prijzen als je ook stroom weggooien als je over gaan op NOM en dus niet je 100% meer uit de panelen haalt.
lees ook goed de kleine letters bij dynamische prijzen.
en begrijp dat salderen ook een factor is, die bij dynamische prijzen ook gaat weg vallen (naar alle waarschijnlijkheid.)
je hebt leveranciers die rekenen 0,02€/kWh als je energie afneemt, en rekenen 0,02€/kWh als je levert.
zonder salderen komt daar nog 0,10€/kWh bij +21% BTW, grofweg een 0,12€/kWh, dus je hebt verschillen nodig van grofweg 0,16€/kWh.
dus de lange termijn, mmmm het is niet een ding waar ik op zou gokken.
(jep de komende 2 jaar is er wel wat mogenlijk, maar die tijd is zo kort, daar kun je de apparatuur niet mee terug verdienen.)
werk je met accu's dan zijn die ook niet gratis, het kost gewoon 400€/kWh (dit bedrag is aan het dalen, dus reken zelf uit naar beter getal) en dan kun je rekenen op 6000x opladen en ontladen, en dan heb je nog wat conversie verliezen, dus reken maar snel 0,10€/kWh die je nodig hebt.
het is allemaal niet heel zonnig om dit allemaal te doen vind ik zelf.

klopt dat? want dit is wel heel laag.
(het kan hoor, maar uitzonderlijk laag.)
ik zit zelf op 134m3 vorig jaar.
dit voor koken en na verwarmen van de warmtepomp.
uitgerekend grofweg 45m3 voor koken, de rest voor huisverwarming.
grootste probleem wat ik hier eigenlijk mee heb:
ik betaal 134m3 x 1,25€/m3 = 170€ per jaar voor.
maar ik betaal ook 100€ aan lidmaatschap aan de leverancier + 160€ aan de netbeheerder voor de gasleiding.
dit maakt dat ik een 430€/134m3 = 3,20€ per m3 gas all in betaal.
dus daar kan ik met gemak 10kWh per m3 voor kopen.
en dat is weer goedkoper als gas, dus eigenlijk moet ik gas er eens uit gooien.
(ik kook op gas en vind dat nog wel de centen waard, maar eigenlijk zou ik anders moeten denken.
ik heb ook geen haast, en vind het ook wel erg tof om 2 manieren van huis verwarmen te hebben, mocht er iets niet werken dan kan ik heel snel omschakelen naar andere warmtebron en dat is ook wat centen waard.)
[
Voor 3% gewijzigd door
migjes op 05-09-2024 12:23
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)