Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:44
Ik ben misschien van plan om een horizontale platte boiler aan te sturen met HomeWizard om deze met overtollige zonne-energie op te warmen.
Nu kan ik alleen maar 2kW boilers vinden met wifi. Ik zou juist een domme boiler willen met minder vermogen. Een 50 of 80L is groot genoeg.
Weet iemand waar ik dit moet zoeken? Google snapt mij niet.

Als ik een domme 2kW boiler zelf nog moet begrenzen met een extra apparaat gaat het feest niet door. Het zal al weinig vaste lasten besparen, dus de investering moet zo laag mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
50 of 80 liter worden vaak aangeduid met 'campingboiler', bekijk deze eens https://www.groenehoedduu...e-boilers/campingboilers/

Dat zijn boilers die rechtstreeks op zonnepanelen werken, maar er is een 230 volt backup voeding, die (veel) minder vermogen heeft dan 1 kw.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:45
Daalderop heeft diverse domme boilers ook met een lager vermogen. Die staan ook vaak op marktlplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonys
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-04 09:24
Kan je een verticale boiler niet kwijt? Deze hebben volgens mij wel een lager stilstandsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
DaanTriple7 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:04:
Ik ben misschien van plan om een horizontale platte boiler aan te sturen met HomeWizard om deze met overtollige zonne-energie op te warmen.
Nu kan ik alleen maar 2kW boilers vinden met wifi. Ik zou juist een domme boiler willen met minder vermogen. Een 50 of 80L is groot genoeg.

Als ik een domme 2kW boiler zelf nog moet begrenzen met een extra apparaat gaat het feest niet door. Het zal al weinig vaste lasten besparen, dus de investering moet zo laag mogelijk zijn.
80 liter doet ook al snel zo'n 1200 Watt. De Tesy 80L van mij is smart, maar wel via een API aan te sturen. Ik dacht dat die zelfs twee elementen heeft voor 'boost'.

Een domme boiler met een 2kW dimmer is toch wel het mooiste.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:23
Waarvoor wil je dat warme/ hete water voor gaan gebruiken?
Hier heb ik een 30 liter Daalderop van 450 Watt, wordt nu sinds 3 jaar gebruikt voor in de keuken.
De boiler wordt door een 'stroom-relais' op één van de omvormer fasen geschakeld als er tenminste 500 watt PV vermogen wordt opgewekt.
In de winter lukt dit niet meer -te weinig PV opwek- dan komt het warme water voor de keuken van de douche warmtepomp boiler (helaas duurt het dan 1 minuut voor er warm water uit de kraan komt en is dan nooit warmer dan 48 graden)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14
Heb een 50 liter Daalderop duo. Deze heeft een 650W en 1500W element welke ook gelijktijdig aan kunnen. Op Marktplaatst voor €200 te krijgen en een koperen ketel dus die gaat niet zo snel kaduuk.

Via een slimme inbouw module is die 650W goed te schakelen en een degelijke module zou beiden ook nog wel kunnen doen mocht je veel overschot hebben.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
DaanTriple7 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:04:

meeste 3fase verwarming elementen zijn geen 3fase elementen, maar die zijn 3x 1 fase elementen.
als je dan de juiste element pakt (vaak maakt dit ook niet uit, maar check dit wel.) kun je dus het element ook op 1/3 van zijn vermogen gebruiken.

zo heb ik zelf een 3fase 1kW inschroef element gebruik voor een zelfde project als je nu beschrijft.
simpele aan/uit zigbee schakelaar die deed de truk al voor mij om 333W te schakelen (interne beveiliging deed de rest).
(nu ben ik over gestapt naar een fronius ohmpilot voor nog veel fijnere regeling, hier mee red ik zelfs een aardig gedeelte van december en januari zij het krapjes aan, of beter gezegd vraag mij dat nog eens in die tijd dan heb ik nog betere logging.)

50 of 80l ik vind dit aardig beperkt, zelf werk ik met 50l@55 warmtepomp boiler die hotfild een 200l@65 boiler, een flinke buffer want hier trek ik +400l@38 douche/bad water uit.
maar ook hier iedereen is anders en heeft een ander huis en behoefte.
ik zelf zou geen geld weg gooien voor een halfbakken oplossing en gewoon meteen goed aanpakken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Laatst online: 11-05 16:36
migjes schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

meeste 3fase verwarming elementen zijn geen 3fase elementen, maar die zijn 3x 1 fase elementen.
als je dan de juiste element pakt (vaak maakt dit ook niet uit, maar check dit wel.) kun je dus het element ook op 1/3 van zijn vermogen gebruiken.

zo heb ik zelf een 3fase 1kW inschroef element gebruik voor een zelfde project als je nu beschrijft.
simpele aan/uit zigbee schakelaar die deed de truk al voor mij om 333W te schakelen (interne beveiliging deed de rest).
(nu ben ik over gestapt naar een fronius ohmpilot voor nog veel fijnere regeling, hier mee red ik zelfs een aardig gedeelte van december en januari zij het krapjes aan, of beter gezegd vraag mij dat nog eens in die tijd dan heb ik nog betere logging.)

50 of 80l ik vind dit aardig beperkt, zelf werk ik met 50l@55 warmtepomp boiler die hotfild een 200l@65 boiler, een flinke buffer want hier trek ik +400l@38 douche/bad water uit.
maar ook hier iedereen is anders en heeft een ander huis en behoefte.
ik zelf zou geen geld weg gooien voor een halfbakken oplossing en gewoon meteen goed aanpakken. ;)
Daar ben ik ook naar aan het kijken. Momenteel zoekende naar een boiler met 3 x 1000w elementen of iets dergelijks. Vervolgens met PWM het vermogen regelen naar de elementen afhankelijk van de P1 gegevens. @migjes Die fronius ohmpilot dat is idd een kans hebber, welke boiler gebruik jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
DevaZ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:57:
[...]

Daar ben ik ook naar aan het kijken. Momenteel zoekende naar een boiler met 3 x 1000w elementen of iets dergelijks. Vervolgens met PWM het vermogen regelen naar de elementen afhankelijk van de P1 gegevens. @migjes Die fronius ohmpilot dat is idd een kans hebber, welke boiler gebruik jij?
er zijn alternatieven voor de ohmpilot, en die zijn waarschijnlijk net zo goed en een stuk goedkoper.
(heb er geen ervaring mee, weet alleen dat goodwe? als ik het goed heb ook zo iets heeft voor de helft van de prijs. maar je koopt een hybride omvormer(fronius gen24+) + meter in de meter kast + ohmpilot variant, dit is in totaal duur te noemen.)

waarschijnlijk wil je geen 3kW (3x1000W) element, maar een 2kW element gebruiken.
(2kW geen eigen groep nodig voordeel!, en ja zelfs de helft is voldoende dus een 1kW prefereer je waarschijnlijk ook boven 2kW.
liefst niet te snel je boiler verwarmen, de 1kW is eigenlijk al te zwaar voor een 200l boiler.
maar er is ook 3fase en dan veranderd het verhaal, bla bla langer langer.......)

ik gebruik een OEG boiler van 200l
ik kan de mijne niet zo snel vinden in de lijst, zoek zelf maar.
https://www.oeg.net/nl/op...r=Buiswarmtewisselaar%3A1
ik heb het toegang luik/klep vervangen voor een klep met een extra verwarming unit van 1kW.
zodat ik 2 verwarming elementen heb in de boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq82-IKB_S74SH8sCndBIPkaRTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxpJDJQgBJOLlHugfPFqMLif.jpg?f=user_large
(met nader inzicht: 2x een verwarming element is eigenlijk niet nodig, de ohm pilot is ook in programmeerbaar zodat je het met 1 verwarming element kunt doen.
ach ja leren noemen we dat, of leer van mij maak niet mijn fout. ;) )

ik gebruik zelf voor de boiler ook nog een warmtepomp boiler.
deze is maar 50l op 55 graden, waar mee ik de boiler hotfill.
dit helpt een lekker stuk met een COP van 4,2 (die ook sCOP is).
uiteindelijk heb ik dus 250l water op temperatuur in voorraad meer als genoeg om aan te lengen met koud water (hell in ga niet in een bad liggen met 80 graden water er in. >:) ) om 3x een bad te vullen.
of meer als een half uur onder de douche te blijven staan (waarschijnlijk meer als een uur, maar nooit geprobeerd.).
uiteindelijk: dit is veel te groot en eigenlijk daardoor te duur.
halveren voor zelfs 4 mensen in mijn huis is eigenlijk ook goed te doen. (ach ik wil een beetje luxe, dus ik vind het wel tof.)

dingen waar ik nu aan denk (jep je leert als je fouten maakt):
1. een temperatuur regelaar bij de uitgang van de boiler (een speciale thermostaat kraan.).
in de zomer kan er nu dus goed 80 graden heet water uit de kraan bij de keuken komen.
en dat is "verrektes heet" kan ik vertellen, je kunt je handen verbranden. (wel erg tof als je dingen schoon wil maken. >:) )
2. in de boiler water verwarmen naar 80 graden, dat betekend ook dat water uitzet en de druk in de boiler hoger word. hier heb je speciale beveiligingen voor die heb je nodig en dan is het geen probleem.
maar: ik gebruik in de keuken een echte kraan (ts brass).
door de hoge druk, knalt er de eerste paar seconde een flinke straal uit de kraan, en dat is even schrikken als je het niet gewent bent.
een speciaal tapwater expansie vaatje, ja als ik de kans heb dan voeg ik die nog een keer toe om dit te verminderen.

ik heb ook nog 1 probleem met dit systeem:
energie label van het huis.
ik gebruik per jaar 0m3 gas voor warmwater, toch voert de EPC knakker in dat ik dat met gas verwarm. :?
ik heb morgen weer een gesprek met de knakker en hoop dat ik het hem duidelijk krijg gemaakt dat dit een warmtepomp boiler is + zonneboiler, maar de situatie kennen dat is duidelijk dat doen ze nog niet.

grofweg als ik niet iets ben vergeten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DaanTriple7
a ik zie dat je het gelezen hebt.
ik blijf bij het punt: ik zelf zou geen geld weg gooien voor een halfbakken oplossing en gewoon meteen goed aanpakken.

gewoon omdat je oplossing die je schrijft, niet iets is wat iets doet aan je EPC label.
mijn systeem doet dat hopelijk wel iets. (zal je op de hoogte houden als ik meer weet.)
elke label sprong die je kunt maken, die is kassa, een label C huis verkoopt lager als een label A huis. (ik nu al van label C naar A gegaan, maar nog zonder een aantal andere dingen zoals de "zonneboiler".)
hoe beter het label de hoger de hypotheek die de koper kan krijgen, de beter de prijs is die je krijgt.
dus iets van centen uit geven aan een degelijke oplossing kan wel eens veel slimmer zijn als geld weggooien aan iets wat je amper gebruikt. (winst op warm water is niet zo heel groot.)

nu is mijn oplossing de luxste die je maar kunt verzinnen.
dit maakt het erg duur. (grove gok 3,5k€ aan materiaal)
maar als je goed leest, dan zie je ook dat dit erg veel goedkoper kan.
hoeveel? durf het niet te zeggen, maar goedkoop is soms duurkoop.
voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, kan betekenen dat je achter een pilaar mag gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
@migjes De opstelling bij mij is met micro omvormers welke over meerdere fasen zijn verdeeld. De regeling gaat ook iets anders worden dan alleen een relais in of uitschakelen en zo een element meer of minder inschakelen.

De bedoeling is om de terug levering uit de P1 poort te lezen (1 hz) en vervolgens met een PID de elementen in de boiler aan te sturen zodat de terug levering rond de 0watt blijft. Dit is in theorie de mooiste een soepelste regeling. Dus vraagt de woning iets meer energie, dan gebeurt dat ook zonder dat er energie van het net wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@DevaZ
Zodra ik over ga op dynamisch stel ik Enphase in op NOM. Dan heeft zo'n luxe regeling voor de boiler in mijn optiek veel minder nut. Een aan/uit schakelaar op de boiler die schakelt aan de hand van dynamische tarieven lijkt mij dan veel kosten efficiënter.
De hele insteek is ook dat het weinig mag kosten. Absoluut niet omdat er geen budget voor is, maar omdat het bizar weinig besparing zal opleveren in mijn situatie. Als ik er 100 euro op jaarbasis mee zal gaan besparen is het veel. Wat wel gegarandeerd veel is, is de ruimte die het in zal nemen wanneer het een boiler van noemenswaardig formaat betreft. Ruimte die er niet is in deze piepkleine tussenwoning waar we al bergruimte tekort komen.
Eigenlijk is het meer een hobby projectje waar ik zin in heb omdat de rest van de verduurzaming nu allemaal al gedaan is.

Desalniettemin vind ik het super interessant om jullie eigen ideeën en persoonlijke situaties te zien, en vast velen met mij. Blijf ze dus vooral delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
@DaanTriple7 Afhankelijk van je gebruik spaar je natuurlijk uit, en persoonlijk denk ik dat de winst niet in de elektra te halen is maar meer in het gasverbruik. Het water iets voorverwarmt (niet voor verwarmen) naar de CV sturen doet al wonderen in het gasverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door DevaZ op 04-09-2024 21:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik snap wat je zegt, maar dat is ook exact wat ik bedoelde met mijn besparing. Wij gebruiken heeel erg weinig gas, puur voor SWW+koken krap aan 100m3 per jaar.

• migjes
DevaZ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:47:
@migjes De opstelling bij mij is met micro omvormers welke over meerdere fasen zijn verdeeld. De regeling gaat ook iets anders worden dan alleen een relais in of uitschakelen en zo een element meer of minder inschakelen.

De bedoeling is om de terug levering uit de P1 poort te lezen (1 hz) en vervolgens met een PID de elementen in de boiler aan te sturen zodat de terug levering rond de 0watt blijft. Dit is in theorie de mooiste een soepelste regeling. Dus vraagt de woning iets meer energie, dan gebeurt dat ook zonder dat er energie van het net wordt gehaald.
soms moet het met 3fase, maar eigenlijk voor boilers, het is echt niet nodig.
ik stop een 2 tot 4 kWh per dag in de boiler.
met een 1kW element ben ik er dan in 2 a 4 uur.
zie ook voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
rond 7:00 zie je mijn huis gebruik omhoog lopen omdat de boiler gevuld word.
maar rond 8:00 is de boiler al weer 70(volgens sensor werkelijk 80 bij andere sensor) graden.
en dan hoef je 24 uur niet meer "te laden" in de boiler.
het is best beperkt wat je op deze manier kunt afvangen, helaas.
(langere termijn berekening, dan gebruik ik 1kWh per dag door de warmtepomp, en net iets onder de 2kWh in de boiler, dit is dan allemaal warm water.)
hier is dus geen 3kW voor nodig, en ook geen extra krachtgroep en kabel etc etc... gewoon het eerste stopcontact die je hebt en het is al goed als je met maar 1kW en 1 fase werkt.
dus denk ook niet dat je hier veel mee kunt doen, het is marginaal allemaal.
(en dan staat er naast de boiler ook nog een wasmachine die warm en koud water gebruikt, ook zo iets wat veel te duur is maar ach wel leuk om te hebben.)

ander probleem met boilers, ik moet iedere dag een grofweg 0,9kWh in de boiler laden.
dit is het gedeelte wat er aan warmte ontsnapt. (hoe goed isolatie ook is het is nooit perfect.)
en dat is eigenlijk een 40% verlies per dag, geen probleem voor mij, al mijn PV is al lang door de TVT heen, dus stroom is gratis als ik het zelf gebruik.
maar eigenlijk is dit een heel groot verlies. ;)
te groot om te denken dat los ik op met dynamische prijzen als je ook stroom weggooien als je over gaan op NOM en dus niet je 100% meer uit de panelen haalt.

lees ook goed de kleine letters bij dynamische prijzen.
en begrijp dat salderen ook een factor is, die bij dynamische prijzen ook gaat weg vallen (naar alle waarschijnlijkheid.)
je hebt leveranciers die rekenen 0,02€/kWh als je energie afneemt, en rekenen 0,02€/kWh als je levert.
zonder salderen komt daar nog 0,10€/kWh bij +21% BTW, grofweg een 0,12€/kWh, dus je hebt verschillen nodig van grofweg 0,16€/kWh.
dus de lange termijn, mmmm het is niet een ding waar ik op zou gokken.
(jep de komende 2 jaar is er wel wat mogenlijk, maar die tijd is zo kort, daar kun je de apparatuur niet mee terug verdienen.)

werk je met accu's dan zijn die ook niet gratis, het kost gewoon 400€/kWh (dit bedrag is aan het dalen, dus reken zelf uit naar beter getal) en dan kun je rekenen op 6000x opladen en ontladen, en dan heb je nog wat conversie verliezen, dus reken maar snel 0,10€/kWh die je nodig hebt.
het is allemaal niet heel zonnig om dit allemaal te doen vind ik zelf. ;)
DaanTriple7 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:55:
Ik snap wat je zegt, maar dat is ook exact wat ik bedoelde met mijn besparing. Wij gebruiken heeel erg weinig gas, puur voor SWW+koken krap aan 100m3 per jaar.
klopt dat? want dit is wel heel laag.
(het kan hoor, maar uitzonderlijk laag.)

ik zit zelf op 134m3 vorig jaar.
dit voor koken en na verwarmen van de warmtepomp.
uitgerekend grofweg 45m3 voor koken, de rest voor huisverwarming.
grootste probleem wat ik hier eigenlijk mee heb:
ik betaal 134m3 x 1,25€/m3 = 170€ per jaar voor.
maar ik betaal ook 100€ aan lidmaatschap aan de leverancier + 160€ aan de netbeheerder voor de gasleiding.
dit maakt dat ik een 430€/134m3 = 3,20€ per m3 gas all in betaal.
dus daar kan ik met gemak 10kWh per m3 voor kopen.
en dat is weer goedkoper als gas, dus eigenlijk moet ik gas er eens uit gooien.

(ik kook op gas en vind dat nog wel de centen waard, maar eigenlijk zou ik anders moeten denken.
ik heb ook geen haast, en vind het ook wel erg tof om 2 manieren van huis verwarmen te hebben, mocht er iets niet werken dan kan ik heel snel omschakelen naar andere warmtebron en dat is ook wat centen waard.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-09-2024 12:23 ]

• DaanTriple7
@migjes
Het is heel weinig, ik weet het.
De kinderen zijn gemiddeld 1 dag per week bij hun vader, wat zo'n 100 douchebeurten per jaar scheelt. Mijn vrouw en ik douchen hooguit om de dag. Ik douche in 2 tot 3 minuten, en ik heb de rest eindelijk zo ver dat ze het binnen 10min kunnen.
Daarnaast is er gasverbruik voor het ondersteunen van de warmtepomp, wat ook lachwekkend weinig is.

Zo is onze situatie vergelijkbaar met die van jou, namelijk dat onze m3's omgerekend idioot duur zijn.
We wonen hier 1,5 jaar en niet voor lange tijd. Het is een tussenstap waarvan we niet weten hoeveel jaar het gaat duren, maar niet lang. Toch heb ik flink uitgepakt met besparingsmaatregelen. Ik heb dit bijna allemaal in 1 klap gedaan. Door gebrek aan ervaring samen met de drukte van de verhuizing en aanpassingen (meeste zelf gedaan) heb ik er niet aan gedacht om éérst de aansluiting naar 3-fase te laten overzetten. Als ik het opnieuw mag doen bij een volgende woning is dat stap 1, en stap 2 de gasaansluiting dicht laten knijpen om exact de reden die jij net noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:15
Pagina: 1