Geschil met dakdekker - Wat kan ik nu nog doen?

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Ha Tweakers,

Wat een klote situatie! Ik had niet verwacht zelf in zo'n situatie terecht te komen. Ik heb een lekkage gehad aan mijn dakkapel en heb hiervoor een dakdekker ingeschakeld. Gevonden via Trustoo - Met meer dan 190 5 sterren reviews, ook op google en overal lovend.

Om de lekkage op te lossen is gekozen om nieuwe nokvorsten te plaatsen en nieuw dakleer over de gehele dakkapel met een leislag te plaatsen. Dit is uitgevoerd en 7 maanden later kwam er ineens op een regenachtige avond zo'n 6-7 liter water naar binnen. Met pijn en moeite is er een van zijn medewerkers langsgekomen om een stripje te plaatsen, ik had er toen al geen goed gevoel bij, maar de eerstvolgende goede hoosbui liep er weer liters water naar binnen. Nogmaals contact geprobeerd te krijgen maar niet gelukt, en nu heeft hij wonderbaarlijk mijn nummer geblokkeerd. De grote vraag is dus; Wat kan ik nu nog doen?

Om een tijdlijn te laten zien:

16-07-2024 : Lekkage geconstateerd

16-07-2024 - 19:41 (Telefoon bellen)
Geen gehoor

16-07-2024 - 19:54 (Whatsapp chat)
Dakdekker gaf via chat aan dat we de volgende week even konden bellen.

22-07-2024 - 07:08 (Whatsapp bellen)
Geen gehoor

22-07-2024 - 7:50 (Whatsapp bellen)
Geen gehoor

22-07-2024 - 7:53 (Whatsapp chat)
Dakdekker gaf via chat aan dat hij straks zou terugbellen. Dit werd niet gedaan.

23-07-2024 - 14:17 (Whatsapp bellen)
Geen gehoor

25-07-2024 - 13:22 (Telefoon bellen)
Opgenomen. Afspraak gemaakt voor volgende dag 08:00.

26-07-2024 - 8:27 (Telefoon bellen)
Er was niemand. Gebeld en er werd mij verteld dat ze al voor de deur stonden en of ik nog sliep. Ik zat in de woonkamer en er was niemand. Er werd ineens opgehangen. Later teruggebeld en werd me weer verteld dat ze er al waren, weer gezegd dat het niet zo was, Dakdekker zei dat hij even ging kijken. Kwartier later kwam er een medewerker van hem, stond blijkbaar bij een verkeerd adres.

25-08-2024 - 11:12 (Telefoon bellen)
Geen gehoor

26-08-2024 - 08:28 (Telefoon bellen)
Kort contact. Dakdekker gaf voor onduidelijke redenen aan dat hij nog geen afspraak kon maken maar zeker deze week langs zou komen. “Di/wo/do ergens even”. Verzoek om ivm eigen planning gewoon een dag en tijd af te spreken werd geweigerd. Dakdekker zou contact opnemen.

29-08-2024 - 10:49 (Whatsapp chat)
Dakdekker gevraagd of we conform eerder besproken een afspraak konden maken.

29-08-2024 - 18:22 (Telefoon bellen)
Kom erachter dat mijn nummer geblokkeerd is. Even met werktelefoon getest en die loopt gewoon door.

Ik heb in de week van 16-07 een andere dakdekker laten kijken en die kwam erachter dat hij gewoon met losse handen de randen van het dakleer los kon trekken en dat het dan ook niet gek is dat het met liters naar binnen komt. Op dit stukje is 26-07 dus een nieuw strookje gebrand, maar dat heeft dus niks geholpen. (Want de rest zit waarschijnlijk alsnog los)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r8HSrUv.jpeg

Het grootste probleem is dat dit een vrije heftige lekkage is. Het loopt binnen via de aanhechtingsbalk van de dakkapel en druppelt dus ook langs de balk naar beneden en loopt door tot achter de schotten. Emmers eronder zetten is geen doen omdat het over een stuk van 2 meter naar beneden druppelt in grote hoeveelheden. Ik blijf nu dus elke regenbui thuis en moet constant handdoeken vervangen, drogen etc.

Laatst was ik een keer te laat en is het massaal naar binnen gelopen, gezien mijn zolder een houten verdieping is is het allemaal via het hout naar de kamer eronder gelopen. Water kiest de weg van minste weerstand dus is het allemaal langs de electra gelopen en loopt het uit de lampen. Gelukkig stond niks aan, maar er is natuurlijk wel schade, en dat zal t/m het opgelost is ook blijven oplopen.

Het lijkt mij niet dat ik een andere partij kan inschakelen dit te verhelpen omdat ik natuurlijk onder garantie valt en het dakleer er pas een paar maandjes op ligt.

Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. (Zal ik gaan inschrijven maar 10 werkdagen wachttijd..)
Wat kan ik nu doen? Wat zijn slimme en domme dingen?
Heel graag advies!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Één van de belangrijkste zaken is je eigen gemoedsrust. Ga er vanuit dat je niks van deze klaploper gaat halen. Ik zou dus per ommegaande dit werk ongedaan maken door het inschakelen van een goede dakdekker.

Als je hulp nodig hebt, ik weet een hele goede die jou ongetwijfeld uit de shit helpt. Al is het maar om het alleen waterdicht te krijgen voor de tijdelijkheid.

Verder goed documenteren maar dat doe je al goed. Je bent alleen de ingebrekestelling vergeten. Stuur die voor de vorm per ommegaande.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Heb je een foto van de aansluiting van de dakpannen en het platte dak ?

[ Voor 11% gewijzigd door MLLL op 29-08-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-07 21:38
Heel vervelend. Je zou het contact met je rechtsbijstand kunnen afwachten.

Als je daar geen geduld voor hebt, dan zou je de dakdekker alvast in gebreke kunnen stellen. Zie hier hoe: https://www.juridischloke...dbrief-ingebrekestelling/

Let er op dat je een duidelijke en redelijke deadline geeft waarbinnen hij het probleem moet verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
TwingyTwingy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:57:
Één van de belangrijkste zaken is je eigen gemoedsrust. Ga er vanuit dat je niks van deze klaploper gaat halen. Ik zou dus per ommegaande dit werk ongedaan maken door het inschakelen van een goede dakdekker.

Als je hulp nodig hebt, ik weet een hele goede die jou ongetwijfeld uit de shit helpt. Al is het maar om het alleen waterdicht te krijgen voor de tijdelijkheid.

Verder goed documenteren maar dat doe je al goed. Je bent alleen de ingebrekestelling vergeten. Stuur die voor de vorm per ommegaande.
Ja hoor. Graag via DM dan zal ik even contact opnemen.

Ik vind m'n gemoedsrust belangrijk alleen gaat het natuurlijk wel om duizenden euro's.
Deze dakdekker staat (op internet aan reviews) ook goed bekend. Ik -denk- dat hij eerst als ZZP'er is gaan werken en nu veel aanvragen krijgt, hij extra personeel inhuurt (waren ook vooral jonge gastjes die ineens bij mij op het dak stonden) die slecht werk afleveren. Hij zal nu dus wel wat telefoontjes krijgen en schijnbaar is z'n reactie dan maar blokkeren en door naar de volgende klant die geld oplevert. Echt bizar, ben vaak een goede "judge of character" en zag dit echt niet aankomen.

Mijn angst is dat als ik een andere partij inhuur om de rommel op te lappen, mijn positie op beide fronten naar de klote gaat. De oude kan geen garantie meer geven omdat iemand anders er aan heeft gezeten, de nieuwe kan geen garantie geven omdat hij prutswerk moet oplappen. (Tenzij hij alles opnieuw doet, en dat kost veel geld) bovendien kan ik natuurlijk ook niks meer op de oude verhalen als de nieuwe strak werk oplevert, want hoe kan ik dan nog bewijzen dat het niet goed is. Echt een verschrikkelijke spagaat waar elke keuze voelt als een foute keuze.

In gebreke stelling sturen is een goed idee, maar vind dat wel spannend zonder al met rechtsbijstand in contact te zijn, stel ik zet daar wat verkeerds in.

• Valandin
MLLL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:59:
Heb je een foto van de aansluiting van de dakpannen en het platte dak ?
Ik heb hier wat meer foto's, alleen weet ik op de helft van de foto's niet waar ik naar kijk :)
https://imgur.com/a/faTV21B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-07 21:38
Valandin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:15:
[...]
Mijn angst is dat als ik een andere partij inhuur om de rommel op te lappen, mijn positie op beide fronten naar de klote gaat.
Het is belangrijk dat je de dakdekker duidelijk in de gelegenheid stelt het probleem op te lossen. Vandaar de ingebrekestelling. Anders zou het kunnen dat verdere kosten allemaal voor jouw rekening komen. Voor zover ik zie, kan je het contact met de rechtsbijstand gewoon afwachten. Als er echt veel haast is, kan je dat misschien bij ze aangeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:49
'Mijn dak lekt niet!'. Ik hoor het de klojo did wij als dakdekker hadden nog zeggen. Hij heeft bij ons het hele platte dak vervangen en de jaren daarop meerdere lekkages gehad en lekdetectie bedrijven werden niet gelooft. Het hele verhaal is te lezen bij 3 jaar oud plat dak lekt (weer).
Na een aantal jaar hem in gebreke gesteld en uiteindelijk is her afgekocht. Een andere dakdekker heeft toen de uitlaten vervangen en opnieuw gebrand en het een en ander toegevoegd bij de overgang van dak naar buitenmuur van de eerste verdieping.

@tweakduke heeft me toen, van goed advies voorzien.

Mijn tip is om een betrouwbare dakdekker / lekdetectievedrijf via de rechtsbijstand er naar te laten kijken en zo snel mogelijk afscheid nemen.

• Valandin
MallePietje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:24:
[...]

Het is belangrijk dat je de dakdekker duidelijk in de gelegenheid stelt het probleem op te lossen. Vandaar de ingebrekestelling. Anders zou het kunnen dat verdere kosten allemaal voor jouw rekening komen. Voor zover ik zie, kan je het contact met de rechtsbijstand gewoon afwachten. Als er echt veel haast is, kan je dat misschien bij ze aangeven.
Ik zie dat de rechtsbijstand ook een spoedlijn heeft. Die zal ik morgenochtend dus even bellen.
Heb ik de dakdekker niet al redelijk termijn gegeven door het de vorige keer te laten oplossen? Toen ze me afgepoeierd hebben met een strookje voor de vorm. (Wat ook bizar is trouwens, als je toch iemand stuurt net zo veel moeite om 't echt ff op te lossen zou je denken)

Ook heb ik maandag telefonisch contact gehad waarin hij aangaf deze week tijd te maken t/m hij mij na een appje vandaag maar gewoon geblokkeerd heeft :*)

Maar ik begrijp dat een ingebrekestelling inderdaad de officieuze weg is, mijn angst zit er vooral in dat ik er de verkeerde dingen in zet en daarmee mijn positie bemoeilijk. Als ik morgenochtend contact met de rechtsbijstand heb en het uitkomt op zelf alvast een ingebrekestelling sturen, zal ik die eerst hier even plaatsen.

Ik zou de input dan enorm waarderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
Valandin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

Maar ik begrijp dat een ingebrekestelling inderdaad de officieuze weg is, mijn angst zit er vooral in dat ik er de verkeerde dingen in zet en daarmee mijn positie bemoeilijk.
Sterker nog, het is de officiële weg. Zeker als je van hem/het bedrijf nog iets wil vorderen, namelijk reparatie of vergoeding in de kosten voor herstel of zelfs schadevergoeding.

Goed dat je advies inwint iig. Ik leef met je mee en hoop dat je rechtsbijstand iets kan doen. Mocht dat niet lukken, wellicht te rechtstreeks via een van je andere woning verzekeringen.

Neem eventueel ook nog een kijkje bij de buren van Shopping forum, daar zijn ook een aantal juridische experts aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Valandin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:49:
Gevonden via Trustoo - Met meer dan 190 5 sterren reviews, ook op google en overal lovend.
Dan ook aanvullen met jouw ervaring(en) met deze dakdekker. Houd het bij de feiten, laat emotie er buiten. Laat je daarna niet intimideren door de dakdekker dat hij de boel oplost op voorwaarde dat jij de review weghaalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Het dak van het dakkapel ligt wel erg hoog.
Ben vooral benieuwd hoe het onder die nokvorsten uitziet qua dakbedekking.
Afschot loopt naar de nokvorsten toe zo te zien aan de uitlopen met een beetje wind uit de verkeerde hoek wordt het water zo onder de nokvorsten naar binnen geduwd.
Neem aan dat je daar ook lekkage hebt.

• Valandin
MLLL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:03:
Het dak van het dakkapel ligt wel erg hoog.
Ben vooral benieuwd hoe het onder die nokvorsten uitziet qua dakbedekking.
Afschot loopt naar de nokvorsten toe zo te zien aan de uitlopen met een beetje wind uit de verkeerde hoek wordt het water zo onder de nokvorsten naar binnen geduwd.
Neem aan dat je daar ook lekkage hebt.
Het lekt vooralsnog alleen hier
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OTrlCsW.jpeg

Het komt dan bij de balken tussen het verf door en loopt dan langs de balk naar beneden.
Deze balk is dan ook klets en kletsnat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b9KItRs.jpeg

Zoals afgelopen zaterdag met de storm gaat het ook over vele, vele liters water die naar binnen komen.
Dat kommetje mag je trouwens vergeten hoor, dat staat er even voor wat potentiële druppeltjes in de avond.

Dat is dus onder dit stuk;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/3cb656186239c69680a40d44070a75e7b811693f/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Fr8HSrUv.jpeg

Maargoed, het hoeft daar natuurlijk niet vandaan te komen.
Het is niet ondenkbaar dat het via de nok daar naar beneden loopt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Wat ook lekkagegevoelig is de aansluiting van het boeideel en de bovenste dakpan vaak zit daar een loodflap.
Zit het daar niet goed kan het water via de slaper naar beneden komen precies op de plek die jij omcirkeld hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-07 17:48
Ik zou er iig een stuk plastic over de dakkapel leggen dat de schade niet groter wordt en er geen water meer naar binnen kan lekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
Orkaan schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 01:32:
Ik zou er iig een stuk plastic over de dakkapel leggen dat de schade niet groter wordt en er geen water meer naar binnen kan lekken
Dan maak je een zwembadje want in dat stuk plastic zit geen afvoer.

Gewoon een andere dakdekker laten komen die het wel oplost, verlies nemen. Dakdekkers zijn een bijzonder volkje en er zijn meer die hun opleiding bij Picobello bv gevolgd hebben dan die echt weten wat ze doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34

inXs

known as inXs

Valandin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

Ik zie dat de rechtsbijstand ook een spoedlijn heeft. Die zal ik morgenochtend dus even bellen.
Heb ik de dakdekker niet al redelijk termijn gegeven door het de vorige keer te laten oplossen? Toen ze me afgepoeierd hebben met een strookje voor de vorm. (Wat ook bizar is trouwens, als je toch iemand stuurt net zo veel moeite om 't echt ff op te lossen zou je denken)

Ook heb ik maandag telefonisch contact gehad waarin hij aangaf deze week tijd te maken t/m hij mij na een appje vandaag maar gewoon geblokkeerd heeft :*)

Maar ik begrijp dat een ingebrekestelling inderdaad de officieuze weg is, mijn angst zit er vooral in dat ik er de verkeerde dingen in zet en daarmee mijn positie bemoeilijk. Als ik morgenochtend contact met de rechtsbijstand heb en het uitkomt op zelf alvast een ingebrekestelling sturen, zal ik die eerst hier even plaatsen.

Ik zou de input dan enorm waarderen :)
Je kan copilot (chatgpt) vragen om een concept brief voor je te schrijven met jouw 'prompts' (ofwel input adv. contactmomenten, problemen, etc.). Je kan dan specifiek refereren aan een 'in gebreke stelling'. Dan heb je in ieder geval al iets!

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:03
Lastige situatie gezien het een probleem is wat eigenlijk met spoed verholpen moet worden.

Als je iets van die dakdekker wilt qua schadevergoeding zou je hem in gebreke moeten stellen en hem de kans moeten geven om het te herstellen. Doet hij dat niet binnen een redelijke termijn, kan je vervolgstappen nemen. Dit kan een lang proces worden, aangezien ik de kans klein acht dat hij het gaat oplossen voor je. Ik heb helaas ervaring met dat soort types (niet opnemen, niet communiceren, gewoonweg liegen aan de telefoon) en hij gaat de lekkage echt niet voor je oplossen.

Persoonlijk zou ik voor mijn eigen gemoedsrust zo snel mogelijk een fatsoenlijke dakdekker inschakelen, zodat je van je lekkage af bent.

Eventueel kan je hem vragen of hij vastlegt wat er allemaal niet goed is, zodat je dat kan gebruiken voor een schadevergoeding bij de vorige dakdekker, maar ik acht die kans klein vanwege gebrekkig bewijslast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:25
laten we speculatie en namen achterwege laten

[ Voor 76% gewijzigd door We Are Borg op 30-08-2024 14:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Er lijkt een hoop niet goed en dan hebben we de aansluiting naar en vooral onder de nokvorsten niet gezien. Als dat te laag is opgezet, loopt het met liters naar binnen.

Verder het lood kan niet meer, scheuren zijn op de foto gezien.
De stroken zijn verwarmd en daarna in de trim gelegd waardoor ze koud doodslaan en niet meer hechten. Een strook moet je in de daktrim leggen en dan de strook en daktrim verwarmen om een goede hechting en verkleving te krijgen.

Alleen juridisch duurt dit allemaal lang, eigenlijk moet er een zeil overheen om het dicht te houden of een vakkundige partij gaat het oplossen. Maar ik zou toch even met de rechtsbijstand bellen om te vragen wat ze kunnen betekenen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24
Klote voor je deze situatie.
Is deze dakdekker nog bij een overkoepelend orgaan aangesloten waar je een klacht kan indienen? Sowieso de ingezette weg met rechtsbijstand inzetten.
Kan je misschien nog een zeil over de randen hangen met tegels op de dakkapel om ze op hun plek te houden, mogelijk dat dat weer iets scheelt voor de komende tijd. hopelijk blijft het droog weer.

[ Voor 8% gewijzigd door A4-tje op 30-08-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07 16:47
Valandin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:49:
een dakdekker ingeschakeld. Gevonden via Trustoo - Met meer dan 190 5 sterren reviews, ook op google en overal lovend.

Om de lekkage op te lossen is gekozen om nieuwe nokvorsten te plaatsen en nieuw dakleer over de gehele dakkapel met een leislag te plaatsen. Dit is uitgevoerd en 7 maanden later kwam er ineens op een regenachtige avond zo'n 6-7 liter water naar binnen. Met pijn en moeite is er een van zijn medewerkers langsgekomen om een stripje te plaatsen, ik had er toen al geen goed gevoel bij, maar de eerstvolgende goede hoosbui liep er weer liters water naar binnen. Nogmaals contact geprobeerd te krijgen maar niet gelukt, en nu heeft hij wonderbaarlijk mijn nummer geblokkeerd. De grote vraag is dus; Wat kan ik nu nog doen?
Misschien ten overvloede maar,

Als het bedrijf op meerdere bronnen zo goed aangeschreven staat, weet je dan zeker dat je het goede nummer hebt gebeld? En niet zo'n scam dakdekker (zoals op radar/kassa/ed altijd voorbijkomt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:25
De dakdekker waar ik ooit zaken meegedaan heb heeft ook bijna overal alleen maar lovende reviews. Maar als je ze na leest zie je dat de schrijfstijl het zelfde is. Gekochte reviews dus. Op zijn Instagram heeft hij zelfs 1000 volgers gekocht. Reviews online zeggen niet zoveel meer helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

- Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt, die eerst inschakelen en om advies vragen
- Verzekering op de hoogte stellen, die om advies vragen (mogelijk hebben die een partij die ze aanraden)
- Zelf dakdekker inhuren om het z.s.m. op te lossen

In die volgorde, en advies dat je krijgt is natuurlijk leidend. Wat je ook doet, zorg dat het binnen enkele dagen netjes is opgelost, anders kun je gezeik krijgen met de verzekering omdat je zelf niet je best hebt gedaan om een oplossing te zoeken.
Pagina: 1