3 jaar oud plat dak lekt (weer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:46
Een aantal jaren geleden hebben we helaas ons plat dak moeten laten vervangen. Helaas omdat het pas 9 jaar oud was en gelegd vanuit een project en dus eigenlijk nog lang mee moest kunnen. Daarover toentertijd ook een topic gehad: Schimmel verwijderen isolatie plat dak

Afijn drie jaar later en onze nieuwe dak van bitumen lekt (weer). Uiteraard contact opgenomen met de dakdekker die het gelegd heeft en die komt als het goed is maandagmiddag. Graag wil ik vanuit hier advies aangezien het volgens zijn eigen visie nooit zijn fout is.

Het eerste lek hadden we na ongeveer twee jaar, maar daar twijfelde ik over of dat de oorzaak van de dakdekker was. Dat was op de hoek van het huis en was gevonden door een lekdetectiebedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBa_uR3dPUMzXvSxWeb1xbf3zwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoeneExdMeo52OlMnD8P85kq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf5jzekx1r8uWhO_YKS85SXEiZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEJjMbX24KVhXg3zmt1d3LsN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb toen dicht gekit met de Shell kit en heb ik op meerdere plekken door het lekdetectiebedrijf verdachte plekken ook aangepakt met diezelfde kit. Op een aantal van deze plekken kun je een dun ijzeren plaatje tussen de lagen stoppen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stICHOjmbAxLptFamZegpDKZmkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9qaR7XcuXCPWFi0bgcy9y3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is er dus weer een lekkage en heb ik door middel van een tuinslang met sproeier aangetoond dat de lekkage echt in het dak op een hoek zit. Zijn eerste reactie is dat ik over het hele dak Shell kit onder de daktrim moet stoppen en dan is het probleem opgelost. Met enig aandringen komt hij dus maandag. Voor nu heb ik in de verdachte hoek de Shell kit onder de daktrim aangebracht.

Hieronder wat foto's van hoe de daktrim geplaatst is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoNKc-t2bRXzs-hzp8SCJcauoy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGJcTSQGBIdqeqYrCaaKPbKl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nH2JEsCUS5tEZgAWPQWAk2zd9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbYvc6VPVfMRzNTIDiEk0LYL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu tegen hem gezegd dat hij maandag de boel goed moet komen repareren en op een nader te bepalen datum het hele dak komen inspecteren en mogelijk repareren.

Dit topic is niet om over de gedragingen van de dakdekker te discussiëren, maar ik wil voor maandag en mijn vraag/eis om het hele dak te laten inspecteren/repareren beter in mijn schoenen staan.

Naar mijn idee moet de trim goed aansluiten op het dakleer, klopt dat? Kan ik eisen dat hij alles goed naloopt en wat kan ik daarvoor inbrengen? Zijn er nog andere punten waar ik naar kan kijken op kan letten?

@tweakduke Ik sluit je even in omdat je me toen goed geholpen hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De bovenkant van dew daktrim hoeft niet tegen de dakbedekking aan te komen en daar kan prima een spleet blijven zitten. Als de dakbedekking goed hecht op de daktrim, gaat dat ook niet lekken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:19
Geen opstaande rand (min. 7 cm) is al vragen om moeilijkheden. Elk plekje, waar de daktrim niet goed is geplakt, levert een lekkage op.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:27:
Geen opstaande rand (min. 7 cm) is al vragen om moeilijkheden. Elk plekje, waar de daktrim niet goed is geplakt, levert een lekkage op.
dit was mijn eerste gedachte ook toen ik de fotos zag,,, teweinig opstaande rand waar door het de goden verzoeken is

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:35

H-W

Die daktrim is duidelijk niet juist aangebracht. Een daktrim moet altijd een waterdichte afwerking zijn. Met een trim die over de dakbedekking bevestigd wordt is dat vaak middels een neopreen band die op de dakbedekking gedrukt wordt en zo is het waterdicht. Tixophalte is een mooi product maar in het geval van een lekkage slechts een lapmiddel. Niet iets dat een fatsoenlijke dakdekker zou toepassen als hij 2 jaar geleden een dak heeft vernieuwd.
En zoals gezegd, waar is de opstaande dakrand bij jouw dak gebleven? Als dit in de constructie wordt aangebracht dan zou dat ook voor de toekomst veel ellende kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Dit is gewoon een compleet verkeerde hoekafwerking. De verticale hoeklat valt niet over de horizontale delen heen. Geen wonder dat het daar kan gaan lekken (met weer zoals deze week met veel wind en regen).

Oplossing: bredere verticale latten plaatsen zodat deze voldoende overlap hebben op de horizontale delen. Ik zou een cm of 3 minimaal aanhouden. Voordat je de horizontale latten plaatst het geheel verticaal voorzien van compriband welke je op de horizontale delen plaatst. De verticale lat hier op laten vallen zodat je een goede kierdichting hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 14-01-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Inderdaad de paar punten die al genoemd worden.
• De hoekafwerking bij foto 1
• De hoogte van de opstand is krap aan, maar hoeft geen probleem te zijn als de afwatering goed is en de dakbedekking goed hecht aan de daktrim.
• De hoek van de daktrim is geknoei. De spleet hoor je juist te zien, hij heeft 2 hoeken over elkaar geplakt.
Als voorbeeld: zo hoort dat schuin weggesneden te worden, dan hou je een kleine verdikking in de hoek over:
Afbeeldingslocatie: https://www.040dakdekker.nl/wp-content/uploads/2022/05/Dak-bitumen.jpg
Hetzelfde voor de afwerking van het detail bij foto 1, niet netjes schuin weggesneden.

Verder is er onder het lood niet afgewerkt. Is het dak gebrand? De vloeinaden zijn aardig dun daarvoor. Teveel is ook niet goed, maar te dun kan ook leiden dat het niet volledig verkleefd is. Normaal gesproken hoef je zaken als bij foto 3 niet af te kitten, dat moet hersteld worden met een reparatie strook.

En verder een daktrim heeft altijd een risico dat het weer loslaat na zoveel jaar (al is dit wel vlot) Het metaal en de bitumen werkt, een afdekkap eroverheen zetten kan ook nog een oplossing zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:13
MRIdev schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:53:
Zijn eerste reactie is dat ik over het hele dak Shell kit onder de daktrim moet stoppen en dan is het probleem opgelost.
Ja, dat je dak na 3 jaar lekt gaat nergens over en dat zou gewoon opgelost moeten worden.

Aan de andere kant, hoeveel tijd, ergernis en energie wil je nog aan deze 'als ge het niet meer wit gebruik dan pur of kit' dakdekker besteden? Aan het huidige resultaat en de reactie te zien ga je bij deze persoon nooit echt goede kwaliteit krijgen. Daar kan je nog weken/maanden mee door emmeren en aan het eind van de rit zit je nog steeds met troep en kit.

Persoonlijk zou ik een ander laten komen met wat meer vaardigheden en die laten redden wat er nog te redden valt. Dat is niet rechtvaardig en leuk maar soms is je verlies nemen goedkoper.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jongens, die opstand zie je gewoon op de eerste foto. hij is alleen wat breder dan bij een gemiddelde dakkapel. kan gewoon prima zo mits je dus het dakleer goed plakt.. als je daar iets tussen kan stoppen is dat wat er fout is en niet het "ontbreken" van de opstand. voor de daktrim geld het zelfde mits goed geplakt kan het zo niet lekken. sommige dakdekkers kitten het graag af, maar dat is geen noodzaak.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 14-01-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Goed om mijn vertrouwen in ons huis omhoog te halen, dat zat al zo hoog :P

Even voor de zekerheid en mijn eigen begrip. De daktrim is de metalen afwerking of de brede rand?

Die opstaande rand die hier bedoelt wordt is (volgens mij) wel degelijk aanwezig alleen niet zichtbaar op de foto's die ik geplaatst heb. Zie hieronder een foto van de hoek waar ik gesproeit heb en volgens mij het lek zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgFVDvmRCZxbCvt1ANwaYoh2Cso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPmDu92jyE9j4pTR7M6atmPI.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel ben ik een tweede testje aan het draaien. Ik heb nu de tuinslang op het dak liggen in diezelfde hoek, maar dan niet met de sproeier. Wat me opviel is dat het niveau van het water op het dak ook hoger was geworden tijdens de eerste sproeitest, dat kan het dan ook nog zijn.
De slang heeft er een tijd opgelegen en er is geen nieuw water gelekt binnen. De lekkage zit dan zo goed als zeker in de trim.

De hoekafwerking is in het hele project zo gedaan, daarmee zeg ik niet dat het goed is. Achter de horizontale planken en verticale afwerking zit denk ik EPDM oid. Die zou het lekken tegen moeten gaan. Deze is zichtbaar in de tweede foto. Wat is die "folie: die met hete ruitpatroon erop? Is dat aangebracht door de dakdakker?

@tweakduke Het dak is inderdaad gebrand. Wat bedoel je dat onder het lood niet is afgewerkt?

@leecher Ik snap je reactie, maar ik heb nog steeds garantie op dat dak en eerlijk gezegd wil ik dat zoveel mogelijk bij hem claimen. Iemand anders nemen gun ik hem niet Maar dat kan zomaar eens veranderen. }:O . Wat ik mogelijk kan doen is VEH bellen en de vraag bij hen neerleggen of er een onafhankelijke keuring mogelijk is. Dakdekkers in de buurt zullen elkaar niet gaan naaien is mijn ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door MRIdev op 15-01-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04:43
@MRIdev wat denk je van een capulaire werking onder je lood ? twijfel geval. je lood is erg lang en hangt daardoor in het water bij landurige regenbuien. en er staat water op je dak kan het zomaar onder het loodt omhoog komen. maar ik schat de kans klein.
optie b dat er wat mis is met je opbouw/wand planken/kier die niet dicht is. (tixopalt graag weg laten werkt niet is mijn ervaring)
of de overgang tussen de folie en het lood. vraagje hoe lang is die overgang 10 centimeter.
hoe hoog is je bitumen opgebrand onder je lood/kan je het lood eens omhoog vouwen ?
laat maar eens een aanemer/dakdekker een second opnie verrichten.
(ook een rijdende rechter aflevering van zo,n kwestie zoek ze)

en wat er gaande is met die trim ach we zijn de primer vergeten.
anders had het echt wel dicht geweest voor minimaal 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:24
H-W schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:47:
Die daktrim is duidelijk niet juist aangebracht. Een daktrim moet altijd een waterdichte afwerking zijn. Met een trim die over de dakbedekking bevestigd wordt is dat vaak middels een neopreen band die op de dakbedekking gedrukt wordt en zo is het waterdicht. Tixophalte is een mooi product maar in het geval van een lekkage slechts een lapmiddel. Niet iets dat een fatsoenlijke dakdekker zou toepassen als hij 2 jaar geleden een dak heeft vernieuwd.
En zoals gezegd, waar is de opstaande dakrand bij jouw dak gebleven? Als dit in de constructie wordt aangebracht dan zou dat ook voor de toekomst veel ellende kunnen schelen.
Nee hoor. De dakbedekking kan/moet over de rand bevestigd worden. De daktrim dekt de boel vervolgens af, zorgt voor bescherming en een mooi aanzicht maar heeft dan niks te maken met waterdicht maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Haal aub de daktrim voor bitumen en andere dakbedekkingen niet door elkaar.

Bij de bitumen variant brand je een afwerkstrook in de flens van de daktrim, bij EPDM schroef je er 1 bovenop met een rubberenstrip voor de afdichting.

De daktrim is dus de metalen afwerking @MRIdev

Onder je lood afwerken, bedoelen we mee dat het is afgewerkt met afwerkstroken. Dat geeft een extra afwerking in de kim, waardoor het langer meegaat. Daarnaast is een afwerkstrook beter hoger aan te brengen dan de hele dakbaan op te zetten wat bij jou is gebeurd.

Maar goed verder moet het lood en de beplating ook goed afgewerkt zijn, de combinatie van dakbedekking, beplating en lood moet goed aangebracht zijn om het waterdicht te maken. Met tixopalt (shell kit) willen oplossen is meestal niks.

Je verdenkt zelf de daktrim, dat zou alsnog kunnen. Laat de dakdekker er naar kijken, voor hetzelfde geld is er een afwerkstrook los gaan zitten in de flens dan is dat ook zo verholpen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Een daktrim moet zeker wel waterdicht zijn. Dit gebeurt door het op de juiste manier in en af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Het is weer even geleden, maar ik was er niet meer aan toegekomen om foto's te maken. Helaas is gebeurt wat ik al vreesde en is het openstaande deel van de trim over het gehele dak dichtgekit. Om advies in te winnen ga ik hierover nog een mal sturen naar vereniging eigen huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-UWM3aMijcLFcH_PwMyyc5J_CA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euGjivEGQWfLCMGUdpDsQrgH.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZrZiAkSR9JLZtSE0jpaKpFrCtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5y3kTRnPEqtbjOCHj2qw8Jr.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze keer kreeg de daktrim de schuld. Deze daktrim is afkomstig van het oorspronkelijke dak en heeft aan de buitenkant een ronde vorm. Deze is in overleg met de dakdekker erop geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XFodXcvOpSY8OOC6GRK-oEvBcw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onAVZrVvDIyfihWJNmukCnPU.jpg?f=fotoalbum_small

Op mijn opmerking dat ik het kitwerk een pleister vind en dat het echte lek niet gerepareerd is was het antwoord dat de hele trim vervangen moet worden en 'dat dat echt niet gaat gebeuren'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Helaas zit er niet veel anders op dan even af te wachten om te kijken of de lekkage nu over is. In alle eerlijkheid is de daktrim eraf slopen meer werk dan het lijkt en de vraag of het dan wel goed gebeurd.

Je moet namelijk ook de extra laag dakbedekking van de opstand verwijderen > dan een kantstrook zetten, daktrim plaatsen en weer opnieuw afwerken als je het goed wil doen en zeker wil weten dat het waterdicht is.

Dat is ook de reden waarom daktrim vaak gaat lekken, ergens in die stappen wordt er niet de aandacht en zorg besteed wat wel nodig is.

Als het alsnog gaat lekken in nu of na een aantal jaren dan zou ik een afdekkap plaatsen over de daktrim heen, dan ben je er goedkoper en voor een langere duur ervan af.

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Shell kit is niet voor lekkages langer dan een paar maanden, het droogt uit, het is rommel en moest verboden worden.
Iedere dakdekker dan wel vakman die bij mij op de bouwplaats vraagt om een kokertje shell kit krijgt een schop onder zijn reet en jaag ik mijn keet uit.
Druk eens op de naden van de dakbedekking als het goed nat is, vaak zie je dan bellen er uit komen bij het lek.

[ Voor 57% gewijzigd door D.deJong op 11-02-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
D.deJong schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:16:
Shell kit is niet voor lekkages langer dan een paar maanden, het droogt uit, het is rommel en moest verboden worden.
Is er een alternatieve kit die wel aan te bevelen is? Die Shellkit droogt inderdaad uit, merk ik rondom de aansluiting van een buis die door mijn schoorsteen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

EPDM kit met lijmcomponent is geschikter om langdurig zaken waterdicht te houden. Bijvoorbeeld een KS96

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
DeadMetal schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Is er een alternatieve kit die wel aan te bevelen is? Die Shellkit droogt inderdaad uit, merk ik rondom de aansluiting van een buis die door mijn schoorsteen gaat.
https://www.aquaplan.com/nl-nl/product/dak-reparatie-kit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
MRIdev schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:24:
Het is weer even geleden, maar ik was er niet meer aan toegekomen om foto's te maken. Helaas is gebeurt wat ik al vreesde en is het openstaande deel van de trim over het gehele dak dichtgekit. Om advies in te winnen ga ik hierover nog een mail sturen naar vereniging eigen huis

Deze keer kreeg de daktrim de schuld. Deze daktrim is afkomstig van het oorspronkelijke dak en heeft aan de buitenkant een ronde vorm. Deze is in overleg met de dakdekker erop geplaatst.

Op mijn opmerking dat ik het kitwerk een pleister vind en dat het echte lek niet gerepareerd is was het antwoord dat de hele trim vervangen moet worden en 'dat dat echt niet gaat gebeuren'.
een hele daktrim vervangen is echt een klote werk. daar ben je echt wel een dagje mee zoet.
daarnaast de vraag of deze persoon beschikt over de kennis en kunde (dat zijn 2 losse dingen.)
om dit naar behoren uit te kunnen voeren. of de wil heeft om het naar behoren uitt te voeren.
dus de oude trim verwijderen een nieuwe onderlaag branden. nieuwe trim plaatsen en primeren
en nieuwe toplaag branden. ik heb er een hard hooft in gezien hoe het er nu aan toe gaat.

(eerlijk ik heb mijn collega,s nog nooit een daktrim zien afkitten/ik doe geen daken kan niet branden)
neem maar contact op met vereneging eigenhuis. en laat ze maar een onafhaneklijke keuring doen.
eventueel advies https://denederlandsedakdekkersbond.nl/contact/ wij van wc eend adviseren wc eend.
misschien is het bedrijf hierbij aangesloten waarmee je dit probleem hebt. (ik gok eigenlijk van niet )

vraagje heb je al een rechtsbijstandsverzekring want dit kan nog welleens een ellende worden.
(ik gok dat je er niet met de betreffende persoon uitgaat komen er zijn erg veel factoren namelijk.
de opbouw is bijvoorbeeldt nog steeds niet naar gekeken.wat bijvoorbeeld ook een mogenlijkheid is.
een aannemer die zijn eigen fouten inziet hij heeft immers meer kennis en kunde dan een leek.
en deze dan ook nog komt rechtbreien. ;w (ik geloof er niet in/jij wel ? na dat denk ik ook niet)
je topic start zegt eigenlijk genoeg iemand die er vanuit gaat dat hij geen fouten maakt ??

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 21-02-2023 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Het is niet te geloven er loopt weer water uit de afzuigkap :(

Uiteraard meteen de dakdekker gebeld en zoals het hem goed beaamt ligt het niet aan het dak en aan hem. Zijn antwoord was om een lekdetectiebedrijf in te schakelen. Als het niet aan zijn dak ligt, dan betalen wij de kosten en vice versa. Uiteraard moeten we een andere mogelijkheid voor lekkage nooit direct naast ons neerleggen. De vorige keer heb ik zelf het lek gevonden om een aantal nare telefoontjes te voorkomen en direct sterk te staan.

VEH is momenteel niet bereikbaar. Toentertijd is het telefoontje met VEH totaal misgelopen en heb ik daar uiteindelijk geen contact meer mee gehad. Nu maar direct weer een afspraak maken.

Aan wie is het nu om te bewijzen waar de lekkage vandaan komt? Of misschien anders gevraagd, aan wie is het nu om te bewijzen dat het dak de lek is, of niet? Zijn "bewijs" zal waarschijnlijk weer zijn door het dak vol water te zetten, al is dat dan niet tot aan de trim waar het de vorige keer lekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17

Agent47

I always close my contracts.

D.deJong schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:16:
Iedere dakdekker dan wel vakman die bij mij op de bouwplaats vraagt om een kokertje shell kit krijgt een schop onder zijn reet en jaag ik mijn keet uit.
Druk eens op de naden van de dakbedekking als het goed nat is, vaak zie je dan bellen er uit komen bij het lek.
Ff op het dak staan en je mobiel op filmen zetten idd. Je laatste zin klopt als een bus. TS moet eigenlijk met zijn voet een beetje drukken op de naden, als er belletjes of water onder vandaan komt dan zit daar je lekkage.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17

Agent47

I always close my contracts.

MRIdev schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:08:
Het is niet te geloven er loopt weer water uit de afzuigkap :(

Uiteraard meteen de dakdekker gebeld en zoals het hem goed beaamt ligt het niet aan het dak en aan hem. Zijn antwoord was om een lekdetectiebedrijf in te schakelen. Als het niet aan zijn dak ligt, dan betalen wij de kosten en vice versa. Uiteraard moeten we een andere mogelijkheid voor lekkage nooit direct naast ons neerleggen. De vorige keer heb ik zelf het lek gevonden om een aantal nare telefoontjes te voorkomen en direct sterk te staan.

VEH is momenteel niet bereikbaar. Toentertijd is het telefoontje met VEH totaal misgelopen en heb ik daar uiteindelijk geen contact meer mee gehad. Nu maar direct weer een afspraak maken.

Aan wie is het nu om te bewijzen waar de lekkage vandaan komt? Of misschien anders gevraagd, aan wie is het nu om te bewijzen dat het dak de lek is, of niet? Zijn "bewijs" zal waarschijnlijk weer zijn door het dak vol water te zetten, al is dat dan niet tot aan de trim waar het de vorige keer lekte.
Heb je het dak cash betaald of via een bon? Ik zou alles vast leggen en opslaan ergens. Vooral blijven noteren.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Afzuigkap? Waar zit de dakdoorvoer hiervan, die staat in ieder geval niet op de foto :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Agent47 We hebben een bon met tien jaar garantie daarop.

@tweakduke Foto waarop dakdoorvoer van de afzuigkap te zien is komt vandaag kg morgen aan.

Op het dak licht grind en dus kan ik "alleen" de opstaande randen controleren door er op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Sorry, duurde even.

Hier een foto van de dakdoorvoor, welke genomen is tijdens de allereerste lekkage. Dat was nog voordat het dak vervangen is door hier eerder genoemde dakdekker.

https://tweakers.net/i/G3...q5.jpg?f=fotoalbum_medium

Inmiddels contact gehad met de verzekering, lekdetectiebedrijf, VEH bouwtechnische afdelingen VEH juridische afdeling.

De bouwtechnische afdeling vertelde me dat het afkitten van de daktrim bij de lekkage in het begin van dit jaar een afdoende oplossing. Waarschijnlijk is (volgens hen) de hergebruikte trim niet helemaal goed schoongemaakt en is daardoor het lek onstaan.

De VEH juridische afdeling raadt me aan de algemene voorwaarden van de dakdekker te lezen (die had ik zelf moeten bedenken, maar niet gedaan) en voor nu eerst de resultaten van de het lekdetectiebedrijf af te wachten. Mocht daar uit komen dat het lek in het dak zit, dan kan de dakdekker aansprakelijk worden gesteld voor gevolgschade en de kosten voor het lekdetectiebedrijf valt daaronder. De dakdekker gaf zelf ook aan dit eerst te doen en als het dak inderdaad lek is dat hij de kosten betaalt.
Hiermee zijn voor nu mijn eerste vragen beantwoord, wie het uit moet zoeken waar het lek zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:53
Kon het niet zo goed zien, hier is de grote versie (klik voor groter) :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3wFrkYTL3CU6wh-0-xTE1O0Oik=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EG51JCmOQpReklCRL8Fx3Eq5.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14

paQ

maar uh... lekdetectie inschakelen... Is er een eventuele andere veroorzaker die zou uitgesloten moeten worden dan? :?
Als de lekdetectie met kleurstoffen aan de haal gaat zit je daar weer mee.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@paQ Ik ken meerdere verhalen over waar lekkages zitten en waar ze zichtbaar worden op compleet andere plekken. Uitsluiten kan ik dat dan ook niet. De vorige keer is de detectie uitgevoerd met ultrasoon geluid. Deze keer hebben we hetzelfde bedrijf ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Waar zit je afvoer van het platte dak van de afzuigkap doorvoer? Hoe is die doorvoer ingewerkt? Op de foto lijkt er behoorlijk wat water te staan rondom de doorvoer van de afzuigkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MRIdev schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:18:
@paQ Ik ken meerdere verhalen over waar lekkages zitten en waar ze zichtbaar worden op compleet andere plekken. Uitsluiten kan ik dat dan ook niet. De vorige keer is de detectie uitgevoerd met ultrasoon geluid. Deze keer hebben we hetzelfde bedrijf ingeschakeld.
Dat is de locatie van het lek bepalen.
Ik doel meer erop dat dit een relatief klein oppevrlak is, met (ws) een loodslab uit je spouw naar buiten toe, een dakbedekking met een daktrim en een doorvoer. Ik neem allemaal geplaatst door dezelfde dakdekker?

(Zo ja, waarom moet jij dan nu het lek bewijzen?)

Met andere veroorzakers doel ik op leidingwerk, afvoeren die door een plafond lopen, dat soort zaken. Dat het water dus niet van het dak komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@MRIdev maak eens een foto van dichtbij ?
ik krijg het idee dat de hele afvoer er niet op juiste wijze in het dak verwerkt zit.
water uit je afzuigkap moet wel bij de plakplaat zitten. gokje weer geen primer gebruikt.
misschien wel dan moet je wel met een prutser te maken hebben. dat is echt zonde.

normaal maken we een stukje losse dakbedeking voor de afvoer van 50 x 50.
vouwen zodat je weet waar het midden is. gat uitsnijden. hoeken eraf. en dan branden.
bij staalen doorvoer het liefst nog een randje extra creren zodat die niet in het water staat.
maar jij heb allumiuin en daarbij hoeft dat niet. (die berg kit vermoedt niet veel goeds)

wat betreft lekkages zoeken je kan met beleid het grind op een hoop scheppen.
maar let wel op dat je naden niet aan gort schept.als je te enthousiast ben kan je die zo slopen)
verder niet met je volle gewicht op een opstaande rand gaan staan maar enkel druk zetten.
met je voet of met duim. of blijvoorbeeld een platte schroevendraaier. (met belid natuurlijk)
naden op de bodem kan je wel gewoon met je volle gewicht op staan om lekages te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@frennek Zie foto voor de huidige dakdoorvoer van de afzuigkap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ffEuKCXDCQU8uRgppAWlLiuDdg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjvyzeaPyjXVzdnJ3MxSBA6A.jpg?f=fotoalbum_medium

@paQ Alles is inderdaad geplaatst door de dezelfde dakdekker, behlalve de loodslap die onder de gevelbeplating uit komt. Deze zat er al bij de oorspronkelijk bouw. Het water dat naar binnen lekte was direct gerelateerd aan regen en in mindere mate wind, behalve als het hard waait. Andere veroorzakers hebben we daarom ook snel uitgesloten.

@miciel zie nieuwe foto bovenin voor de status van de afwerking van de huidige dakdoorvoer.

Zelf heb ik een rondje gemaakt over het dak en rondgekeken of ik iets kan vinden zonder het grind alle kanten op te hoeven scheppen (voor vandaag stond er al een afspraak met een lekdetectiebedrijf). Zelf kwam ik tot onderstaande mogelijk oorzaak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be4zzDDGDqdydLmXvcB4FGYMGvo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTjJ735F6KRuoC5fsGlx7xkL.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals hier boven al geschreven is vandaag het lekdetectiebedrijf op bezoek gehad en ze hebben meerdere lekken, slechte en loszittende plekken gevonden. Eén van de grote fouten zit bij de overgang van het platte dak naar de eerste verdieping zoals in bovenstaande foto.

De slab waar je op de foto tegenaan kijkt en welke ik wat verbogen heb is bovenop het reeds bestaande lood geplaatst en ook slecht bevestigt. Komt er via die muur water naar beneden dan zal het altijd achter de later geplaatste slab vallen. Deze constructie moet langs de hele rand vervangen worden, plusminus 10-12 meter. Een ander advies is om een expert de status van het dak te laten beoordelen.

Het lekdetectiebedrijf raad ons aan om niet meer met deze dakdekker verder te gaan. Echter, zitten we dan nog met openstaande 6 jaar garantie die op het dak zit. Laten we hem weer komen, dan is dan kans groot dat er wederom een inferieure reparatie komt(al heeft hij wel geroepen dat hij een nieuw dak zou leggen, maar dat wil ik niet). Op die manier verlies ik niet de garantie, maar wel kans op nieuwe vervolgschade's die dan weer verzekerd zijn.

Uiteraard de verzekering gebeld en het eerste verhaal vertelt. Voor nu afgesproken om het rapport van het lekdetectiebedrijf af te wachten. Deze dan samen met de tijdlijn die ik heb gemaakt naar hen op te sturen (tussenpersoon) en om dan verder de vervolgstappen te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@MRIdev i
ik geloof niet dat de dakdekker in staat gaat zijn dit te fixen. de afvoer is wel los ingeplakt maar rondsnijden is ie vergeten.
of het zit onder de toplaag is lastig te zien zo. voor iemand met verstand van zaken en de feeling om goed te kunnen branden
is het allemaal wel te fixen. maar niet voor deze kit/pruts meneer. ik hoop dat je verzekering er ook zo over denkt/gaat denken.
dit is geen vorm van garantie. ik zou proberen om een deel van je geldt terug te krijgen wegens infereure kwaliteit/repartie etc.
en door een andere persoon de lekkages te laten fixen. (het hele dak eruit slopen kan wel is beter voor je isolatie waarde.
die kan je dan ook gelijk vervangen. natte isolatie isoleert niet zo goed namelijk. maar als het niet te zot is kan het wel.

echter als deze kit/pruts meneer het hele dak gaat vervangen schiet je er niks mee op. daar heb je gelijk in.
eigenlijk kan ik alleen maar zeggen dat je een terrechte annalize hebt gemaakt/een terechte gedachte gang hebt.

de lekage bij de loodslap had hij meteen moeten vinden. dat is geen kijken of zoeken naar lekages. maar met neus kijken.
en/of totaal niet weten wat je doet. lood moet dakpans gewijs zitten. en het liefst gespijkerd of met de juiste kit.
(en das deen tixophalte ja er bestaat montage kit voor een loodvervanger en nu begrip ik ook gelijk waarom)
het feit dat meneer dit niet weet of niet kan vinden. en ik in mijn eerste post er gelijk al vermoedt en weer gelijk krijg.
(het zit altijd in de loodslap bij de opbouw of eronder. dat is zeg maar een 75% kans het is een gok met zekerheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Vandaag contact gehad met zowel mijn tussenpersoon (verzekering) en de juridische advieslijn van VEH. Vanuit VEH wordt geadviseerd om de dakdekker in gebreke te stellen of er geen zaken meer mee te doen en daarmee de garantie te verliezen.

Ik wil de dakdekker in gebreke stellen voor de kwaliteit van het gehele dak en dat er tot nu toe geen deugedelijk werk is geleverd, aanleg en reparatie. Is de eerder uitgevoerd reparatie van de trim, over de gehele lengte dichtgekit een deugdelijke repartie? (zie foto's nogmaals hieronder). Mits mogelijk bij het antwoord ook een goede onderbouwing. Ik probeer nu weg te blijven van dat de dakdekker een niet prettig persoon is, maar op feiten/goede onderbouwingen af te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-UWM3aMijcLFcH_PwMyyc5J_CA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euGjivEGQWfLCMGUdpDsQrgH.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZrZiAkSR9JLZtSE0jpaKpFrCtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5y3kTRnPEqtbjOCHj2qw8Jr.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Een daktrim ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.xxldirect.nl/pub/media/catalog/product/cache/db33335557b4b82f81bac649985b8d80/d/a/daktrim-aluminium-45-mm-x-45-mm-lengte-2500-mm-blank-aluminium-c2-55646050.jpg
Als hij van mening is dat de daktrim over de gehele lengte extra afgekit dient te worden, dan staat hij schijnbaar (?) niet in voor zijn eigen kwaliteit van bedekking/dekken.
Hij wil schijnbaar voorkomen dat er water de trim in KAN lopen alwaar je een schroefgaatje tegen komt, of nog erger, onder de bedekking door de underlayment in.

Tegen de tijd dat dat begint te sijpelen in je keuken hebben we het over best wel een hoeveelheid water. Sowieso knap als die hoeveelheden langs je trim naar binnen zouden kunnen komen. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:00
heeft die beste man een eigen bedrijf of is het een beunhaas?( of het is een beunhaas met een eigen bedrijf dat kan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
bie100 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:51:
heeft die beste man een eigen bedrijf of is het een beunhaas?( of het is een beunhaas met een eigen bedrijf dat kan ook)
Met mijn ervaring met hem, het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Je hebt het trouwens steeds over je garantie. Dat moet je ook even goed uitzoeken, veel dakdekkers strooien in het rond dat je 10 jaar garantie hebt. Maar dan bedoelen ze eigenlijk garantie op het product (de dakbedekking zelf dus) en niet op het uitgevoerde werk (dan heb je het namelijk over een projectgarantie). 10 jaar garantie op de dakbedekking zelf is standaard. Dat is echt niks bijzonders. De problemen op (platte) daken ontstaan vaak doordat het uitgevoerde werk niet goed is uitgevoerd (kijk maar naar deze kitkoning), problemen door een slecht product komen maar erg weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@paQ

Onderstaande foto geeft een beter beeld van de trim die hergebruikt is. Dit is nog een foto van het alleerste dak dat ging lekken toen de EPDM helemaal straks stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb7z4i27RZwoz4h3NnGrDtQyTPE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWVYRKMw5I6fEuBLaVjOvsl4.jpg?f=fotoalbum_medium

@H-W Ik heb de bon erbij gepakt en daar staat 10 jaar garantie op het branden van het dakleer.

Vandaag ga ik de brief schrijven voor de ingebrekestelling voor het gehele dak en dan haal ik specifiek onderstaande punten als voorbeelden en aan te pakken punten aan:
  • Repartie van de trim door middel van Shell kit. Uberhaupt het gebruik van kit voor een dergelijke reparatie en ik zie nu op verschillende plekken kleine gaatjes. Ik weet niet of die er al eerder zaten
  • Reparatie zoals voorgesteld in het laatste detectierapport
  • Controle naar de status van de isolatie onder het dak, rot of nat.
Is het verstandig om het op deze manier aan te pakken? Of kan ik de tekst beter algemener houden en de ingebrekestelling alleen voor het gehele dak aanhalen?

Naast de reparaties wil ik ook in de brief vernoemen dat er naast de reparaties er ook mogelijkheden zijn voor andere oplossingen. Zelf vind ik het prima als we van hem af zijn met een goede reparatie of een nieuwe dak, door hem vergoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

@MRIdev Garantie is altijd een juridisch dingetje, er zal vast meer hebben gestaan dan "10 jaar garantie op het branden van het dakleer".
Overigens is de trim niet goed aangebracht, er hoort altijd een strook dakbedekking IN de trim (dus over het geribbelde stuk van de trim) gebrand te worden, anders is het nooit goed waterdicht. Dit zo vastschroeven is vast een garantie voor lekkages.
Ik zou je brief wel algemeen houden, geef enkele voorbeelden waarom je niet tevreden bent en hen dus in gebreke stelt, en stel hen voor een goede oplossing aan te dragen. Desnoods laat je er een onafhankelijk expert naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat is bij het huidige dak ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

MRIdev schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:55:
@paQ

Onderstaande foto geeft een beter beeld van de trim die hergebruikt is. Dit is nog een foto van het alleerste dak dat ging lekken toen de EPDM helemaal straks stond.

[Afbeelding]

@H-W Ik heb de bon erbij gepakt en daar staat 10 jaar garantie op het branden van het dakleer.

Vandaag ga ik de brief schrijven voor de ingebrekestelling voor het gehele dak en dan haal ik specifiek onderstaande punten als voorbeelden en aan te pakken punten aan:
  • Repartie van de trim door middel van Shell kit. Uberhaupt het gebruik van kit voor een dergelijke reparatie en ik zie nu op verschillende plekken kleine gaatjes. Ik weet niet of die er al eerder zaten
  • Reparatie zoals voorgesteld in het laatste detectierapport
  • Controle naar de status van de isolatie onder het dak, rot of nat.
Is het verstandig om het op deze manier aan te pakken? Of kan ik de tekst beter algemener houden en de ingebrekestelling alleen voor het gehele dak aanhalen?

Naast de reparaties wil ik ook in de brief vernoemen dat er naast de reparaties er ook mogelijkheden zijn voor andere oplossingen. Zelf vind ik het prima als we van hem af zijn met een goede reparatie of een nieuwe dak, door hem vergoedt.
Oef, daar schieten de tranen toch van in je ogen hoe dat is gemaakt. Verkeerde schroeven en alleen maar kit, kit en nog eens kit om het dicht te maken. Bij bitumen kan ik mij nog indenken dat een beunhaas dat verkeerd verwerkt, dat vereist echt wel gedegen vakmanschap. EPDM is iets meer voor de hobby, maar ook daar gelden toch richtlijnen.

Ik snap ook wel dat het maar blijft lekken, je bent zo de hele tijd maar achter de gebreken aan het vangen en van foto's kunnen wij onmogelijk alle gebreken aan het licht brengen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@MRIdev wat zegt je rechtsbijstandverzerking over deze kwestie of heb je die niet ?(zal je wel niet hebben anders zat je hier niet)
ik heb het idee dat meneer de dakdekker niet de schroefjes heeft vervangen maar lekker over de bolkopjes heen gebrandt. en die veroorzaken de gaatjes. en dat kan best een tijdje duren. mijn glazen bol zegt dat ik weer gelijk ga krijgen ik ben een profesionle dakdekker ;) (nee ik heb een klein beetje basis kennis en weet daardoor waar het mis kan gaan/mis moet gaan/waar je moet kijken als het lekt etc, gaatjes open snijden en kijken wat het veroorzaakt heeft. maar dat is natuurlijk wel aan de dakdekker. (en niet aan jouw)

weet je zeker dat de epdm dakbeking destijds in zijn geheel is verwijderd, of hebben ze gebrobeerdt op edmp te hechten ? want dat geeft echt de meest nare problemen. altijd epdm proberen te vermijden of speciale overgangstroken gebruiken.

opzich is paar lek dectectie luikjes snijden niet een heel gek idee. dat zijn gaten van 10*10 waarbij men kijkt hoeveel lagen er in het dak zitten. en of je isolatie zeik nat is of niet. en daarna weer netjes dicht branden.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 22-05-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

miciel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:07:
@MRIdev wat zegt je rechtsbijstandverzerking over deze kwestie of heb je die niet ?(zal je wel niet hebben anders zat je hier niet)
ik heb het idee dat meneer de dakdekker niet de schroefjes heeft vervangen maar lekker over de bolkopjes heen gebrandt. en die veroorzaken de gaatjes. en dat kan best een tijdje duren. mijn glazen bol zegt dat ik weer gelijk ga krijgen ik ben een profesionle dakdekker ;) (nee ik heb een klein beetje basis kennis en weet daardoor waar het mis kan gaan/mis moet gaan/waar je moet kijken als het lekt etc, gaatjes open snijden en kijken wat het veroorzaakt heeft. maar dat is natuurlijk wel aan de dakdekker. (en niet aan jouw)

weet je zeker dat de epdm dakbeking destijds in zijn geheel is verwijderd, of hebben ze gebrobeerdt op edmp te hechten ? want dat geeft echt de meest nare problemen. altijd epdm proberen te vermijden of speciale overgangstroken gebruiken.

opzich is paar lek dectectie luikjes snijden niet een heel gek idee. dat zijn gaten van 10*10 waarbij men kijkt hoeveel lagen er in het dak zitten. en of je isolatie zeik nat is of niet. en daarna weer netjes dicht branden.
Goed dat je het zegt, even gemist dat dit de vorige situatie was. EPDM kun je nooit als onderlaag gebruiken voor branden met bitumineuze dakbedekking. Hooguit met zelfklevende oplossingen, maar dat is eigenlijk alsnog niks.

De schroeven zijn een drama. Bij EPDM heb je speciale daktrim met een rubberen afdichting en gebruik je schroeven met ringen die afdichten. Bij bitumen trimnagels of schroeven met een platte kop die niet roesten.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Met de juridische advieslijn van VEH heb ik het ook over een onafhankelijk expert gehad. Dat kan zeker een oplossing zijn, maar de voorkeur is dan wel om het in samenspraak met de dakdekker te doen. Dan kan er samen een onafhankelijke partij gekozen worden.

De brief gaat ook gelezen worden door een juridisch adviseur en is gebaseerd op een (minimale) voorbeeldbrief. In die voorbeeldbrief worden ook een aantal concrete punten aangehaald welke we als reparatie (renovatie ;)) willen zien. Daarnaast vermeld ik daar dat we naast reparatie door hemzelf ook open staan voor andere mogelijke oplossingen. Als we op een voor ons acceptabele manier van hem af zijn en een betrouwbaar dak hebben vind ik het ook goed.

@miciel Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering, dit is toentertijd door onze tussenpersoon en vrouw besloten niet af te sluiten. Daar had ik nog een lichte opmerking over geplaatst, maar er werd gekaatst met een besluit wat ik ooit had genomen ;). Maar waarschijnlijk had ik dan ook hier een topic geopend, omdat ik graag van meerdere kanten een verhaal hoor.
Ik weet 100% zeker dat toentertijd alles dakbedekking is verwijdert, maar twijfel of de trim er überhaupt afgehaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MRIdev schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:54:
Met de juridische advieslijn van VEH heb ik het ook over een onafhankelijk expert gehad. Dat kan zeker een oplossing zijn, maar de voorkeur is dan wel om het in samenspraak met de dakdekker te doen. Dan kan er samen een onafhankelijke partij gekozen worden.

De brief gaat ook gelezen worden door een juridisch adviseur en is gebaseerd op een (minimale) voorbeeldbrief. In die voorbeeldbrief worden ook een aantal concrete punten aangehaald welke we als reparatie (renovatie ;)) willen zien. Daarnaast vermeld ik daar dat we naast reparatie door hemzelf ook open staan voor andere mogelijke oplossingen. Als we op een voor ons acceptabele manier van hem af zijn en een betrouwbaar dak hebben vind ik het ook goed.

@miciel Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering, dit is toentertijd door onze tussenpersoon en vrouw besloten niet af te sluiten. Daar had ik nog een lichte opmerking over geplaatst, maar er werd gekaatst met een besluit wat ik ooit had genomen ;). Maar waarschijnlijk had ik dan ook hier een topic geopend, omdat ik graag van meerdere kanten een verhaal hoor.
Ik weet 100% zeker dat toentertijd alles dakbedekking is verwijdert, maar twijfel of de trim er überhaupt afgehaald is.
ik snap waar je staat. blij dat wel alledakbeding is verwijdert.
als de trim niet is verwijdert heeft hij het niet volgens voorschrfiten geinstaleerdt. 1 je spijkert/schroeft je onderlaag. je brand je randstroken. dan monteer je de trim. dan de toplaag dan de
tweede laag randstroken. het is immers een 2 lagen systeem.

(om een lang verhaal kort te maken er moet bitumen onder de trim zitten. vroeger branden we tegen de trim aan maar nieuwe regels zijn onder de trim. dat als je trim loslaat het water nog naar buiten loopt. maar bij de naad moet dus een stukje weg/ingekort worden om te zorgen dat je trim vlak ligt. en fatsoenlijk aansluit. wat weer indirect kan zorgen voor lekages.(tweede randstrook moet loslaten)
je trim over een naad heen schroeven is ook geen porum. maar wel garantie dat het allemaal dicht is. hoewel dan heb je ook een kier.

om een lang verhaal kort te maken we gaan nog steeds uit van een goed werkende toplaag/tweede laag randstroken en de onderlaag
mag van iets mindere kwalieteit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Afgelopen vrijdag brief met verzoek tot herstel en het rapport van de lekdetectie vrijdagavond per mail verstuurd. Hij heeft nog niet gereageerd, na twee werkdagen ga ik navragen of hij het gelezen heeft. Zo niet, dan stuur ik de brief en rapport nogmaals per mail en aangetekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
Pfffff, ik heb hem net aan de lijn gehad nadat ik hem had gevraagd in een bericht wanneer ik hem kon bellen over de brief. Uiteraard ratelt hij hetzelfde bandje dat het niet aan zijn dak ligt, het lekdetectiebedrijf heeft het niet bij het rechte eind, alleen zijn advocaat communiceert alleen nog meer maar schriftelijk, maar ook dat hij even bij mij op de koffie zou komen. Bij navraag blijkt dat een stomp om mijn gezicht te zijn. Ongelooflijk! -O-

Hij heeft de mail/brief in ieder geval gelezen :P .

Hij bood ook aan €2000,- over te maken en dan we van hem af te zijn.

Ik heb een andere dakdekker bedrijf foto's en het rapport gemaild, want ik wilde graag een grove schatting van de mogelijke reparatiekosten om te kunnen beslissen over die €2000,-. Het antwoord van deze dakdekker is dat hij geen schatting kan geven naar aanleiding van de foto's en rapport omdat er echt een beunhaas aan het werk is geweest. Een zoveelste bevestiging wat ik en meerdere hier al weten.

Tussen alles door zijn er nu nog drie opties:
1. Doorgaan naar de rechter
2. Hem ook een onderzoek uit te laten voeren
3. De €2000 accepteren en van hem af te zijn

Optie 2 gaat hoogstwaarschijnlijk uitlopen in optie één en dat gaan maanden en een hoop frustratie en negatieven energie kosten. Dan is er nog het dreigement in ons achterhoofd. Momenteel is optie 3 mijn favoriet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:40
Pak die 2000 euro en vergeet deze clown verder zou ik zeggen. Ja dit kost je geld, helaas is het tegenwoordig een soort loterij geworden om de paar normale vaklui tussen het leger aan beunhazen te vinden. Sommige omgevingen, zoals werkspot zijn een garantie voor ellende, helaas zeggen reviews ook steeds minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Gang naar de rechter is alleen interessant als je van te voren feitelijke onderbouwing hebt dat de schade ontstaan door het handelen van de dakdekker veel groter is en de dakdekker ook in staat is om te betalen.

Als de rechter bijvoorbeeld oordeelt dat het aanbod van 2.000,- een prima aanbod was dan heb jij eigenlijk een overbodige gang naar de rechter gemaakt en ga je ook daarvan rekeningen krijgen (Tenzij jouw verzekering dit alles voor je wil doen)

[ Voor 0% gewijzigd door Groningerkoek op 01-06-2023 17:30 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40

JanB

Het ken rotter !!!

Je kunt natuurlijk ook gaan voor optie 4, een hoger bedrag van hem vragen om van hem af te zijn. Immers, als hij zo al 2000 euro biedt, is hij wellicht ook bereid om hoger te gaan om er maar vanaf te zijn.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik weet niet hoe groot het stuk dak is, maar met 2000 moet je wel een heel eind kunnen komen hoor.
Alleen, grind moet er weer af, dakbedekking moet er af, moet afgevoerd worden (kostbaar), als je pech hebt loodstrip opnieuw inslijpen, en dan gaat de teller wel lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 01-06-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Even zitten lezen dit hele verhaal. Echt schandalig! Dak ziet er echt niet uit en zit inderdaad zoals vele al zeggen vol met fouten en kit prutswerk.

2000 euro vind ik persoonlijk aan de magere kant hoor. Als ze dit eraf moeten halen+ grind en geheel moeten branden dan denk ik dat je wel op het dubbele uitkomt tegenwoordig. Mijn dakkapel met alleen een nieuwe toplaag was al 1600 euro. en dan spreek ik over 4 bij 1,5 meter? En deze prijs was ook door een 2e dakdekker zo ingeschat.

Zeker met een stomp op mijn neus, had ik het er persoonlijk niet bij gelaten :-) .
Had hem juridisch toch flink aangepakt. Succes met de afhandeling. Blijft altijd een gedoe dit soort dingen met "aannemers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Laatst online: 15:51

Saffie_time

Why use this? 42!

Geen idee wie dit geprutst heeft maar dit voldoet aan geen enkele norm...
Er is echt ontzettend veel mis mee!

Over hoeveel m² hebben we het hier?
Lijkt me niet al te groot. Zoals al aangegeven, afvoer van oude dakbedekking en eventueel vervangen van daklood zullen zwaar wegen op de kosten. Onderlaag, toplaag en trim (nieuwe dakdoorvoer verwacht ik) zullen relatief goedkoper zijn.
Dus als je zelf alle grind eraf en erop wil doen en afvoeren naar stort kan je al best wat besparen...
Succes met herstel van deze bende!

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Passie-m 4 jaar geleden kostte het bij hem €5000 - €5500, inclusief nieuwe isolatie.

Die klap op mijn neus kan ik wel hebben, maar ik heb een vrouw en twee kinderen van 7 en 9. Ik heb geen zin om die laatste twee een matpartij op eigen bodem voor te schotelen.

Ik ben niet zo naïef om niet te weten wat hij met de koffie bedoelde. Ik wilde het gewoon horen of hij echt direct een dreigement zou uiten.

@JanB Daar denk ik nog over na an ga ik met wat mensen overleggen. €3000 had ik geen moment getwijfeld. Maar zoals ook al, eerder genoemd, dan ben ik hopelijk wel van hem af. En van de garantie.

@Groningerkoek goed punt, dat overleg ik met mijn zwager.

[ Voor 12% gewijzigd door MRIdev op 01-06-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

5500 is wel pittig hoor, hoe groot is het?
Ik was 2 jaar geleden 9000 kwijt voor 92 m2 incl 14 cm PIR, multiplex underlayment en nieuwe balken.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-06-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:40

JanB

Het ken rotter !!!

MRIdev schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:28:
@Passie-m 4 jaar geleden kostte het bij hem €5000 - €5500, inclusief nieuwe isolatie.

@JanB Daar denk ik nog over na an ga ik met wat mensen overleggen. €3000 had ik geen moment getwijfeld. Maar zoals ook al, eerder genoemd, dan ben ik hopelijk wel van hem af. En van de garantie.
Meldt hem dat je daar geen genoegen mee kan nemen en dat je minimaal aan het dubbele zit te denken. Zakken kun je altijd nog.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:04
Ik schat in dat je met 2000 euro voor een nieuwe laag bitumen best een eind kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Probleem is dat met een slechte prutsonderlaag je vaak tegen problemen aan blijft lopen, ook met een nieuwe toplaag.

Daarnaast moet je de daktrim er wel af slopen om dit weer fatsoenlijk te herstellen. In sommige renovaties kun je nog wel af met een afdekkap eroverheen te plaatsen, maar die garantie durf ik in dit geval niet te geven.

Plan van aanpak van mij zou zijn:
Offertes laten maken door een paar dakdekkersbedrijven om te kijken wat het gaat kosten om dit op te lossen en neem daar ook mee hoe ze het denken op te lossen. Neem aub een bedrijf dat bij een branchevereniging is aangesloten als vebidak, nda of dakmerk. (helaas wordt ook dat ook een steeds meer versnipperde toestand.)

Dan kun je ook beter afwegen of je snel die 2000 euro moet aanpakken en doorgaat met een ander of er meer werk van moet maken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Laatst online: 15:51

Saffie_time

Why use this? 42!

Overlagen is vast te doen, meeste uitdaging zal het lood en de vertikale aansluitingen worden.
Opstand zou hoger mogen want hier past zo te zien geen 10*10 standaard mastiekhoek in.
De trim zouden niet de kosten mogen zijn maar zou ik altijd vervangen met dit prutswerk.
En als je dakdoorvoer netjes inplakt volgens richtlijnen zou dat heen probleem hoeven te zijn.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Overlagen is gelukkig vaak geen probleem, alleen als iemand het een keer verprutst moet je wel uitkijken. Als er vocht tussen de lagen gaat zitten dan wordt het in enkele gevallen helaas een ander verhaal. Bij een bitumen dak kun je vaak lagen lossnijden en weer opnieuw vast branden, voor je de nieuwe toplaag aanbrengt. Eigenlijk bereid je de onderlaag dan eerst voor, voor je de toplaag aanbrengt. Een belangrijke stap die niet maar even zo tussen neus en lippen mag worden overwogen.

Dit om blaasvorming, hechtproblemen of zelfs lekkages te voorkomen.

Daarom adviseer ik ook dat een ander bedrijf, dit even goed onderzoekt en uitsluit.

Tweakers Discord

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MRIdev
Na overleg met meerdere kanalen gisteren besloten om in te gaan op de het aanbod van €2000,- en dat staat inmiddels ook op onze rekening. Blijkbaar wilde hij er ook snel van af.

Mogelijk was het mogelijk om er een meer of een eerlijker bod uit te kunnen trekken met offertes en harder optreden. Voor nu vond ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HukalsOpukas
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zie dat de meningen verschillen wat betreft dat er verschillende meningen zijn over mods en mech mods uit China. Sommigen van jullie hebben positieve ervaringen met hun originele of authentieke mods en andere niet zo zeer. Zelf kies ik het liefst voor kwaliteitsspullen en dat geldt voor alles, van mijn auto tot mijn boodschappen. Heb van de week ook geïnvesteerd in echt goede epdm lijm zodat ik het dak eens goed onder handen kan nemen. Soms is het de moeite waard om een gokje te wagen, maar ik heb zelf vaak geen zin n gepruts. Toch kan ik me voorstellen dat het voor anderen de moeite waard is om zulke dingen uit China eens uit te proberen.

[ Voor 90% gewijzigd door HukalsOpukas op 07-07-2023 00:45 ]

Pagina: 1