Toon posts:

3 jaar oud plat dak lekt (weer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:00
Een aantal jaren geleden hebben we helaas ons plat dak moeten laten vervangen. Helaas omdat het pas 9 jaar oud was en gelegd vanuit een project en dus eigenlijk nog lang mee moest kunnen. Daarover toentertijd ook een topic gehad: Schimmel verwijderen isolatie plat dak

Afijn drie jaar later en onze nieuwe dak van bitumen lekt (weer). Uiteraard contact opgenomen met de dakdekker die het gelegd heeft en die komt als het goed is maandagmiddag. Graag wil ik vanuit hier advies aangezien het volgens zijn eigen visie nooit zijn fout is.

Het eerste lek hadden we na ongeveer twee jaar, maar daar twijfelde ik over of dat de oorzaak van de dakdekker was. Dat was op de hoek van het huis en was gevonden door een lekdetectiebedrijf.

Dit heb toen dicht gekit met de Shell kit en heb ik op meerdere plekken door het lekdetectiebedrijf verdachte plekken ook aangepakt met diezelfde kit. Op een aantal van deze plekken kun je een dun ijzeren plaatje tussen de lagen stoppen

Nu is er dus weer een lekkage en heb ik door middel van een tuinslang met sproeier aangetoond dat de lekkage echt in het dak op een hoek zit. Zijn eerste reactie is dat ik over het hele dak Shell kit onder de daktrim moet stoppen en dan is het probleem opgelost. Met enig aandringen komt hij dus maandag. Voor nu heb ik in de verdachte hoek de Shell kit onder de daktrim aangebracht.

Hieronder wat foto's van hoe de daktrim geplaatst is:

Ik heb nu tegen hem gezegd dat hij maandag de boel goed moet komen repareren en op een nader te bepalen datum het hele dak komen inspecteren en mogelijk repareren.

Dit topic is niet om over de gedragingen van de dakdekker te discussiëren, maar ik wil voor maandag en mijn vraag/eis om het hele dak te laten inspecteren/repareren beter in mijn schoenen staan.

Naar mijn idee moet de trim goed aansluiten op het dakleer, klopt dat? Kan ik eisen dat hij alles goed naloopt en wat kan ik daarvoor inbrengen? Zijn er nog andere punten waar ik naar kan kijken op kan letten?

@tweakduke Ik sluit je even in omdat je me toen goed geholpen hebt.

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De bovenkant van dew daktrim hoeft niet tegen de dakbedekking aan te komen en daar kan prima een spleet blijven zitten. Als de dakbedekking goed hecht op de daktrim, gaat dat ook niet lekken.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
Geen opstaande rand (min. 7 cm) is al vragen om moeilijkheden. Elk plekje, waar de daktrim niet goed is geplakt, levert een lekkage op.

Soms ben ik bijna gelukkig

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:27:
Geen opstaande rand (min. 7 cm) is al vragen om moeilijkheden. Elk plekje, waar de daktrim niet goed is geplakt, levert een lekkage op.
dit was mijn eerste gedachte ook toen ik de fotos zag,,, teweinig opstaande rand waar door het de goden verzoeken is

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:44
Die daktrim is duidelijk niet juist aangebracht. Een daktrim moet altijd een waterdichte afwerking zijn. Met een trim die over de dakbedekking bevestigd wordt is dat vaak middels een neopreen band die op de dakbedekking gedrukt wordt en zo is het waterdicht. Tixophalte is een mooi product maar in het geval van een lekkage slechts een lapmiddel. Niet iets dat een fatsoenlijke dakdekker zou toepassen als hij 2 jaar geleden een dak heeft vernieuwd.
En zoals gezegd, waar is de opstaande dakrand bij jouw dak gebleven? Als dit in de constructie wordt aangebracht dan zou dat ook voor de toekomst veel ellende kunnen schelen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09
Dit is gewoon een compleet verkeerde hoekafwerking. De verticale hoeklat valt niet over de horizontale delen heen. Geen wonder dat het daar kan gaan lekken (met weer zoals deze week met veel wind en regen).

Oplossing: bredere verticale latten plaatsen zodat deze voldoende overlap hebben op de horizontale delen. Ik zou een cm of 3 minimaal aanhouden. Voordat je de horizontale latten plaatst het geheel verticaal voorzien van compriband welke je op de horizontale delen plaatst. De verticale lat hier op laten vallen zodat je een goede kierdichting hebt.

[Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 14-01-2023 12:56]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Inderdaad de paar punten die al genoemd worden.
• De hoekafwerking bij foto 1
• De hoogte van de opstand is krap aan, maar hoeft geen probleem te zijn als de afwatering goed is en de dakbedekking goed hecht aan de daktrim.
• De hoek van de daktrim is geknoei. De spleet hoor je juist te zien, hij heeft 2 hoeken over elkaar geplakt.
Als voorbeeld: zo hoort dat schuin weggesneden te worden, dan hou je een kleine verdikking in de hoek over:

Hetzelfde voor de afwerking van het detail bij foto 1, niet netjes schuin weggesneden.

Verder is er onder het lood niet afgewerkt. Is het dak gebrand? De vloeinaden zijn aardig dun daarvoor. Teveel is ook niet goed, maar te dun kan ook leiden dat het niet volledig verkleefd is. Normaal gesproken hoef je zaken als bij foto 3 niet af te kitten, dat moet hersteld worden met een reparatie strook.

En verder een daktrim heeft altijd een risico dat het weer loslaat na zoveel jaar (al is dit wel vlot) Het metaal en de bitumen werkt, een afdekkap eroverheen zetten kan ook nog een oplossing zijn.

Tweakers Discord

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-01 20:30
MRIdev schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:53:
Zijn eerste reactie is dat ik over het hele dak Shell kit onder de daktrim moet stoppen en dan is het probleem opgelost.
Ja, dat je dak na 3 jaar lekt gaat nergens over en dat zou gewoon opgelost moeten worden.

Aan de andere kant, hoeveel tijd, ergernis en energie wil je nog aan deze 'als ge het niet meer wit gebruik dan pur of kit' dakdekker besteden? Aan het huidige resultaat en de reactie te zien ga je bij deze persoon nooit echt goede kwaliteit krijgen. Daar kan je nog weken/maanden mee door emmeren en aan het eind van de rit zit je nog steeds met troep en kit.

Persoonlijk zou ik een ander laten komen met wat meer vaardigheden en die laten redden wat er nog te redden valt. Dat is niet rechtvaardig en leuk maar soms is je verlies nemen goedkoper.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
jongens, die opstand zie je gewoon op de eerste foto. hij is alleen wat breder dan bij een gemiddelde dakkapel. kan gewoon prima zo mits je dus het dakleer goed plakt.. als je daar iets tussen kan stoppen is dat wat er fout is en niet het "ontbreken" van de opstand. voor de daktrim geld het zelfde mits goed geplakt kan het zo niet lekken. sommige dakdekkers kitten het graag af, maar dat is geen noodzaak.

[Voor 20% gewijzigd door twain4me op 14-01-2023 15:01]

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:00
Goed om mijn vertrouwen in ons huis omhoog te halen, dat zat al zo hoog :P

Even voor de zekerheid en mijn eigen begrip. De daktrim is de metalen afwerking of de brede rand?

Die opstaande rand die hier bedoelt wordt is (volgens mij) wel degelijk aanwezig alleen niet zichtbaar op de foto's die ik geplaatst heb. Zie hieronder een foto van de hoek waar ik gesproeit heb en volgens mij het lek zit.

Momenteel ben ik een tweede testje aan het draaien. Ik heb nu de tuinslang op het dak liggen in diezelfde hoek, maar dan niet met de sproeier. Wat me opviel is dat het niveau van het water op het dak ook hoger was geworden tijdens de eerste sproeitest, dat kan het dan ook nog zijn.
De slang heeft er een tijd opgelegen en er is geen nieuw water gelekt binnen. De lekkage zit dan zo goed als zeker in de trim.

De hoekafwerking is in het hele project zo gedaan, daarmee zeg ik niet dat het goed is. Achter de horizontale planken en verticale afwerking zit denk ik EPDM oid. Die zou het lekken tegen moeten gaan. Deze is zichtbaar in de tweede foto. Wat is die "folie: die met hete ruitpatroon erop? Is dat aangebracht door de dakdakker?

@tweakduke Het dak is inderdaad gebrand. Wat bedoel je dat onder het lood niet is afgewerkt?

@leecher Ik snap je reactie, maar ik heb nog steeds garantie op dat dak en eerlijk gezegd wil ik dat zoveel mogelijk bij hem claimen. Iemand anders nemen gun ik hem niet Maar dat kan zomaar eens veranderen. }:O . Wat ik mogelijk kan doen is VEH bellen en de vraag bij hen neerleggen of er een onafhankelijke keuring mogelijk is. Dakdekkers in de buurt zullen elkaar niet gaan naaien is mijn ervaring.

[Voor 3% gewijzigd door MRIdev op 15-01-2023 10:51]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:36
@MRIdev wat denk je van een capulaire werking onder je lood ? twijfel geval. je lood is erg lang en hangt daardoor in het water bij landurige regenbuien. en er staat water op je dak kan het zomaar onder het loodt omhoog komen. maar ik schat de kans klein.
optie b dat er wat mis is met je opbouw/wand planken/kier die niet dicht is. (tixopalt graag weg laten werkt niet is mijn ervaring)
of de overgang tussen de folie en het lood. vraagje hoe lang is die overgang 10 centimeter.
hoe hoog is je bitumen opgebrand onder je lood/kan je het lood eens omhoog vouwen ?
laat maar eens een aanemer/dakdekker een second opnie verrichten.
(ook een rijdende rechter aflevering van zo,n kwestie zoek ze)

en wat er gaande is met die trim ach we zijn de primer vergeten.
anders had het echt wel dicht geweest voor minimaal 10 jaar.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
H-W schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:47:
Die daktrim is duidelijk niet juist aangebracht. Een daktrim moet altijd een waterdichte afwerking zijn. Met een trim die over de dakbedekking bevestigd wordt is dat vaak middels een neopreen band die op de dakbedekking gedrukt wordt en zo is het waterdicht. Tixophalte is een mooi product maar in het geval van een lekkage slechts een lapmiddel. Niet iets dat een fatsoenlijke dakdekker zou toepassen als hij 2 jaar geleden een dak heeft vernieuwd.
En zoals gezegd, waar is de opstaande dakrand bij jouw dak gebleven? Als dit in de constructie wordt aangebracht dan zou dat ook voor de toekomst veel ellende kunnen schelen.
Nee hoor. De dakbedekking kan/moet over de rand bevestigd worden. De daktrim dekt de boel vervolgens af, zorgt voor bescherming en een mooi aanzicht maar heeft dan niks te maken met waterdicht maken.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Haal aub de daktrim voor bitumen en andere dakbedekkingen niet door elkaar.

Bij de bitumen variant brand je een afwerkstrook in de flens van de daktrim, bij EPDM schroef je er 1 bovenop met een rubberenstrip voor de afdichting.

De daktrim is dus de metalen afwerking @MRIdev

Onder je lood afwerken, bedoelen we mee dat het is afgewerkt met afwerkstroken. Dat geeft een extra afwerking in de kim, waardoor het langer meegaat. Daarnaast is een afwerkstrook beter hoger aan te brengen dan de hele dakbaan op te zetten wat bij jou is gebeurd.

Maar goed verder moet het lood en de beplating ook goed afgewerkt zijn, de combinatie van dakbedekking, beplating en lood moet goed aangebracht zijn om het waterdicht te maken. Met tixopalt (shell kit) willen oplossen is meestal niks.

Je verdenkt zelf de daktrim, dat zou alsnog kunnen. Laat de dakdekker er naar kijken, voor hetzelfde geld is er een afwerkstrook los gaan zitten in de flens dan is dat ook zo verholpen.

Tweakers Discord

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:44
Een daktrim moet zeker wel waterdicht zijn. Dit gebeurt door het op de juiste manier in en af te werken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee