Schimmel verwijderen isolatie plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:12
Om mee te beginnen. Iets heb ik fout gedaan met het openen van dit topic. Hiervoor heb ik al contact opgenomen met een modje.

In het platte dak van mijn huis zit een lekkage waarvan de dakdekker zegt dat deze er mogelijk al erg lang zit. Uiteraard is dit nog gissen. Hierdoor kan het zijn dat de isolatie onder de dakbedekking flink nat is geworden en mogelijk is gaan schimmelen. Dit vermoedden is ontstaan nadat we een deel van de dakbedekking en isolatie verwijdert hadden en onder de dampfolie water zagen staan. Dit was ongeveer over zo'n 1m^2 en het dak is ongeveer 15mm^2.

Voor het natte beton is, volgens de dakdekker, het best als deze op natuurlijke wijze droogt, dus via de buitenlucht. Nu is er voor aankomende dagen erg zonnig weer voorspelt en gaat vandaag de dakdekking, isolatie en folie er allemaal af zodat het beton aankomende dagen kan drogen. Begin volgende week wordt het dak dicht gemaakt. Er zitten dus een aantal dagen tussen het verwijderen van materiaal en het opnieuw dicht maken van het dak. Deze tijd wil ik eventueel gebruiken om de beschimmelde isolatie te behandelen.

Het gebruikte isolatiemateriaal kost best wel wat en dus wil ik graag dit zoveel mogelijk hergebruiken. Is de schimmel te behandelen met bijvoorbeeld een anti-schimmel middel? Zijn er andere mogelijkheden, bijvoorbeeld delen isolatie hergebruiken door een beschimmeld deel eraf te snijden?

[ Voor 89% gewijzigd door MRIdev op 18-04-2019 08:00 ]

Beste antwoord (via MRIdev op 27-04-2019 10:02)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Daar heeft toch EPDM gezeten en aangezien EPDM lijm/primer vaak zwart is, zijn dat naar mijn weten lijmresten. Op foto 3 kun je de aansluiting zien met de buren, de opstand is wel geisoleerd, maar ik zie PU/PIR onder de koof/opstand zitten.

Bitumen is ook prima, ik zou dan wel de opstand wat mooier schoonmaken en de trim zou je kunnen afwerken met bitumen. Mits dit geen plastisol is? Lastig te oordelen van de foto's.

De 2 lagen bitumen is wel het beste. Ook al is het losliggend geballast. Ik neem aan dat de dakdekker een onderlaag bedoeld en dan de toplaag daarop brand. Geen 2 toplagen bitumen.

De schuine afschotten zijn niet perse noodzakelijk. Aan de ene kant maakt die het voor zichzelf moeilijk met de aansluiting van de buren, want die opstand is haaks.

Heeft die ook nog vermeld hoe die de aansluiting gaat maken met de buren? Bitumen kun je niet branden op epdm. Daar zal toch een zelfklever op moeten worden geföhnd en bijna altijd komt resitrix daarbij kijken.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik weet niet of je dat wel moet willen. Je bespaart er nu misschien een beetje geld op door de isolatie te herbruiken, maar de vraag blijft of je het er allemaal goed uit krijgt en de levensduur is sowieso al aangetast.

In jou situatie zou ik het gewoon in een keer goed aanpakken. Dan heb je er tenminste de komende jaren geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Same here. We hebben het een aantal jaren geleden ook gehad. Twijfelde ook over her gebruiken of meteen goed aanpakken. We hebben uiteindelijk gekozen voor alles meteen goed te doen. En dat was maar goed ook. Bij het vervangen van een en ander kwamen we er achter dat niet alleen de isolatie nat was geworden en dus gaan schimmelen / rotten. Maar dat ook de dragende balken nat waren geworden en aangetast waren. Het herstellen van een lekkage resulteerde in een volledig nieuw dak met nieuwe balken. Moet er niet aan denken wat gebeurd was als we niet verder hadden gekeken en voor de quick fix waren gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30
Over hoeveel m2 praat je ? Nu dit weekend krijg je veel korting bij de bouwmarkten dus ik zou t meteen goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
(B keus) pir platen ergens op de kop tikken en gelijk maximaal isoleren wat je aan dikte kwijt kan ? Ja het kost geld, maar je doet zoiets wel voor de langere termijn.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06

orf

alki schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:38:
Over hoeveel m2 praat je ? Nu dit weekend krijg je veel korting bij de bouwmarkten dus ik zou t meteen goed doen.
Ik zou isolatie niet bij de bouwmarkt kopen. Online is PIR beter en veel goedkoper verkrijgbaar. Misschien een mooi moment om de isolatiewaarde gelijk wat te verhogen met dikkere isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 22:47

rickysedai

Whoop whoop

Inderdaad B-keus pir platen kopen! Heb ik twee maanden geleden ook gedaan. Prijs scheelde behoorlijk en de platen waren meer dan prima. Hergebruiken van nat en beschimmeld isolatiemateriaal zou ik echt nooit doen. De kans dat het stiekem nog vochtig is en wellicht ook blijvend aangetast zou ik niet willen nemen. Ik zou het verlies nemen en alles vervangen. Kan je het niet opgeven aan de verzekering?

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wel even kijken of je niet toevallig afschot platen hebt, rechte pir op een recht dak is niet heel handig

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 18-04-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
OK, de tendens is duidelijk alles vervangen. Het is een vrij nieuw huis, negen jaar, en dus liggen er al dikke BIR-platen op, dus de isolatie zit denk ik wel goed. Als ik goed herinner is de huidige dikte iets van 10-12cm.

@twain4me Dat van die afschotplaten zal ik even goed kijken.

@rickysedai Helaas vergoed de verzekering alleen de gevolgschade. Die valt al bij al nog niet tegen als je bedenkt dat er een paar honderd liter via de afzuigkap naar beneden is gelekt. Uiteraard hebben we daar bijna alles van opgevangen.

Uiteraard komt nu de vraag naar voren waarom het dak na negen jaar al lek is en waarom het hele dak vervangen. Het echte lek hebben we niet kunnen vinden, maar het EPDM is flink gekrompen. Waarschijnlijk afgelopen zomer door de hitte. Op een aantal hoeken stond het helemaal straks i.p.v. dat het mooi in hoeken lag. Specifieke garantie voor het platdak staat nergens vermeld en dus is deze, volgens woningborg, 6 jaar en 3 maanden.
Toentertijd gekozen om geen onderhoudscontract (abonnement) af te sluiten voor het platdak. Dit ook omdat je bij de aankoop van een nieuw huis vele aanbiedingen krijgt voor allerlei abonnementen. Daar hebben we een bewuste keuze in gemaakt.

Het lek opsporen en dichten dan hadden we grote kans dat het binnenkort weer ergens anders prijs was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

MRIdev schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:12:
OK, de tendens is duidelijk alles vervangen. Het is een vrij nieuw huis, negen jaar, en dus liggen er al dikke BIR-platen op, dus de isolatie zit denk ik wel goed. Als ik goed herinner is de huidige dikte iets van 10-12cm.

@twain4me Dat van die afschotplaten zal ik even goed kijken.

@rickysedai Helaas vergoed de verzekering alleen de gevolgschade. Die valt al bij al nog niet tegen als je bedenkt dat er een paar honderd liter via de afzuigkap naar beneden is gelekt. Uiteraard hebben we daar bijna alles van opgevangen.

Uiteraard komt nu de vraag naar voren waarom het dak na negen jaar al lek is en waarom het hele dak vervangen. Het echte lek hebben we niet kunnen vinden, maar het EPDM is flink gekrompen. Waarschijnlijk afgelopen zomer door de hitte. Op een aantal hoeken stond het helemaal straks i.p.v. dat het mooi in hoeken lag. Specifieke garantie voor het platdak staat nergens vermeld en dus is deze, volgens woningborg, 6 jaar en 3 maanden.
Toentertijd gekozen om geen onderhoudscontract (abonnement) af te sluiten voor het platdak. Dit ook omdat je bij de aankoop van een nieuw huis vele aanbiedingen krijgt voor allerlei abonnementen. Daar hebben we een bewuste keuze in gemaakt.

Het lek opsporen en dichten dan hadden we grote kans dat het binnenkort weer ergens anders prijs was.
Dan is het slechte kwaliteit EPDM of het is slecht verwerkt. Als er al spanning tijdens het verwerken wordt aangebracht, krijg je problemen als het gaat krimpen. De rek is er op een bepaald moment er wel uit.

Mooiste is als je het membraam even een dag laat rusten voor je het definitief gaat verwerken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aangetaste isolatie hergebruiken zou ik toch ook niet doen. Het zal ook niet meer dezelfde isolerende werking hebben. En zoals al eerder werd gezegd, je wil niet dat ook de dakconstructie aangetast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Vandaag is de dakbedekking eraf gegaan en de keuze van het hergebruiken was al snel gemaakt. Veel delen zitten vol water en schimmel. Erger nog meerdere houten delen zit ook schimmel op. Vandaag eigen huis gebeld wat te doen. Advies was om contact op te nemen met de aannemer en de schades voor te leggen. Dit uiteraard per mail en telefoon gedaan en momenteel zien geen schade waar ze iets aan moeten doen. Ze hebben ook geen tijd om te komen kijken. Van wat ik nu van woningborg en vereniging eigen huis heb gehoord hebben we geen garantie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Is het alleen schimmel of het is ook al verrot? Misschien foto's?

In dat opzicht heb je goed weer nu om de boel goed aan te laten drogen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@tweakduke Het droogt nu als een tierelier. Zie hieronder de foto's van de twee uitlaten van ons dak waar de lekkages hebben gezeten. Ik denk dat onderstaande het resultaat is van twee lekkages. De eerste twee foto's is waar wij last van hebben gehad en waarvan het water via de afzuigkap naar beneden kwam.

De derde en vierde foto's zijn van foto's van een uitlaat welk zeer dicht op de grens zit met ons geelde dak met de buren. Een aantal jaren geleden hebben zij daar last gehad van een lekkage. Dit al zo'n vijf jaar geleden. De isolatie die je ziet is aan de zijde van de buren.

De laatste foto is ter illustratie hoe de planken er uit zouden moeten zien, dus waar geen water heeft gestaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Dat is geen schimmel, dat zijn lijmresten van de EPDM. De toplaag van het hout is wel aangetast door de lekkage en gesneuveld bij het slopen.

Wat ga je er nu op doen?

PE folie (dampremmer)
PIR isolatie
en dan weer EPDM?

Overwogen om bij de scheiding met de buren een compartiment te maken? Aansluiten op bestaande EPDM vereist zeer goed schoonmaken en het liefst gebruik je de onderzijde van de oude EPDM om te lijmen / kitten.

Onder de loodslabbe hoog opzetten moet voldoende zijn, is ook erg brandgevaarlijk met zulke schrootjes.
Eigenlijk had de daktrim ook verwijderd moeten worden, maar ik hoor graag van je welke dakbedekking er nu op gaat :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@tweakduke Weet je dan wat die zwarte vlekken zijn op het hout? Deze zijn zichtbaar op de eerste foto net onder het oude EPDM een beetje aan de rechterkant. Daar heeft naar mijn weten geen EPDM gezeten, maar isolatieplaten.

De bedoeling van de dakdekker is, al gaat dat maandag nog overlegd worden dampfolie, isolaite, (twee?) lagen dakbedekking, schuine afschotten aan de randen. Op mijn dak geen EPDM meer! ;). Deze keer bitumen.

Wat is verstandig? Zijn die twee lagen dakbedekking en schuine randen echt nodig? Waar is het goed voor? Ik zorg sowieso dat ik er maandag bij ben.

Bij het slecht schoonmaken van het oude EPDM van de buren is er zeker kans op slechte hechting en dus wederom lekkage.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Daar heeft toch EPDM gezeten en aangezien EPDM lijm/primer vaak zwart is, zijn dat naar mijn weten lijmresten. Op foto 3 kun je de aansluiting zien met de buren, de opstand is wel geisoleerd, maar ik zie PU/PIR onder de koof/opstand zitten.

Bitumen is ook prima, ik zou dan wel de opstand wat mooier schoonmaken en de trim zou je kunnen afwerken met bitumen. Mits dit geen plastisol is? Lastig te oordelen van de foto's.

De 2 lagen bitumen is wel het beste. Ook al is het losliggend geballast. Ik neem aan dat de dakdekker een onderlaag bedoeld en dan de toplaag daarop brand. Geen 2 toplagen bitumen.

De schuine afschotten zijn niet perse noodzakelijk. Aan de ene kant maakt die het voor zichzelf moeilijk met de aansluiting van de buren, want die opstand is haaks.

Heeft die ook nog vermeld hoe die de aansluiting gaat maken met de buren? Bitumen kun je niet branden op epdm. Daar zal toch een zelfklever op moeten worden geföhnd en bijna altijd komt resitrix daarbij kijken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@tweakduke Het enige wat hij tot nu toe over een mogelijke verbinding gezegd heeft is dat het geen probleem is. Ik zal daar specifiek naar vragen.

Inmiddels heeft er ook iemand naar gekeken die vaker bouwtechnische dingen beoordeeld voor de verzekering. Volgens hem hoeft het hout niet vervangen te worden. Wel zag hij dat het plat dak van de buren ook slecht gelegd is en het een kwestie van tijd is voordat dat ook gaat lekken. We willen dus graag een scheiding maken zodat een mogelijk lek bij hen niet direct grote gevolgen heeft voor ons. Is dat wat je bedoelde met compartiment?

De trim is van aluminium en als ik het goed begrepen heb gaat de bitumen erover heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

MRIdev schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:36:
@tweakduke Het enige wat hij tot nu toe over een mogelijke verbinding gezegd heeft is dat het geen probleem is. Ik zal daar specifiek naar vragen.

Inmiddels heeft er ook iemand naar gekeken die vaker bouwtechnische dingen beoordeeld voor de verzekering. Volgens hem hoeft het hout niet vervangen te worden. Wel zag hij dat het plat dak van de buren ook slecht gelegd is en het een kwestie van tijd is voordat dat ook gaat lekken. We willen dus graag een scheiding maken zodat een mogelijk lek bij hen niet direct grote gevolgen heeft voor ons. Is dat wat je bedoelde met compartiment?

De trim is van aluminium en als ik het goed begrepen heb gaat de bitumen erover heen.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met een compartiment.

Daktrim kan dan prima afgewerkt worden, ga je ook geen verschil zien met de buren aan de voorzijde :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
Inmiddels ligt alles er weer op en kunnen we aan de gang met reparaties van de gevolgschade. De buren laten hun dak nu toch vervangen nadat onze dakdekker ze op een aantal defecten heeft gewezen.
Pagina: 1