Warmtepomp zwembad stuk ( door slakken ? )

Pagina: 1
Acties:

• krime81
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 10:05
De warmtepomp van mijn zwembad is stuk.
De warmtepomp is iets meer als een jaar geleden gekocht.

Het display geeft aan dat er storing is met de communicatie met de pcb.

Het toestel is pas terug van een andere herstelling waarbij deze pcb en het display ook vervangen zijn.
Nu heeft de verkoper mij gevraagd om enkele fotos te nemen van de pcb.
Daarop was een slak te zien.

Natuurlijk was direct de reactie : aha ! een slak ! dus de pcb is stuk door de slak.
Dat zijn externe factoren waar wij, noch de fabrikant rekening mee hoeven te houden.

Ik ben echter van mening dat een toestel dat buiten hoort te staan daar voldoende tegen beschermd zou moeten zijn
( en als dat niet het geval is gaat het om een product dat niet geschikt is voor waarvoor je het zou verwachten )

Verder lijkt me dat de verkoper/fabrikant ook moet aantonen dat dat ook echt de oorzaak is ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:48
Dat een kortsluiting veroorzaakt wordt door een slak die er over kruipt lijkt me nog niet zo ver gezocht. Dat is dus wel zeker een aannemelijke hypothese van de fabrikant.

De echte vraag die je je moet stellen is: hoe geraakt die slak daar? Zit het PCB niet in een IP-rated behuizing voor gebruik buiten of zelfs onder water? (Gezien het een zwembad betreft zou ik denken dat het toch al IP68 moet zijn. Daar kan een slak niet zomaar in...)

Is er schade aan de behuizing? Of is dit gewoon ondeugdelijk ontwerp? In dat laatste geval heb je wel een spreekwoordelijke stok om mee te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Het is wat met die slakken... Ik moest aan dit topic denken, daar was er ook een slak ingekropen wat tot schade heeft geleid. Wellicht heb je er wat aan: Airco kapot - Aanbod leverancier redelijk?

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2024 15:48 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 12:58
Is het wel een toestel wat buiten hoort te staan? Ik ken ook zwembad apparatuur dat overdekt binnen in een hokje of houten bak opgesteld wordt. Wat is de IP waarde en hoe staat deze bij jou opgesteld?

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 15:58
Ik heb meermaals een slak gefrituurd op de PCB van een Victron solar charge controller (SCC). Was in een product wat ik ontworpen had. De SCC was IP2x, dus mijn behuizing had die slak tegen moeten houden.
Voor de consument is dit een brand- en elektrocutiegevaar en dus moet de producent dit afvangen met een adequate behuizing (CE compliance via EU machinerichtlijn). Ik heb hierna het ontwerp aangepast zodat dit niet meer voor kon komen (lees voeding in een IP4x of meer behuizing plaatsen).

• krime81
pennywiser schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:55:
Is het wel een toestel wat buiten hoort te staan? Ik ken ook zwembad apparatuur dat overdekt binnen in een hokje of houten bak opgesteld wordt. Wat is de IP waarde en hoe staat deze bij jou opgesteld?
Staat gewoon buiten

Volgens de handleiding:
Ipx4

Plaatsing volgens de handleiding:

3.1 Warmtepomp locatie
De unit werkt naar behoren op elke gewenste locatie, zolang de volgende drie items aanwezig zijn:
1. Frisse lucht - 2. Elektriciteit - 3. Zwembadfilters
De unit kan op vrijwel elke buitenlocatie worden geïnstalleerd, zolang de gespecificeerde minimumafstanden
tot andere objecten worden aangehouden. Raadpleeg uw installateur voor installatie met een
binnenzwembad. AANDACHT: Installeer de unit nooit in een afgesloten ruimte met een beperkt luchtvolume waarin de lucht die
uit de unit wordt verdreven wordt hergebruikt, of in de buurt van struikgewas dat de luchtinlaat zou kunnen

Etc...

• krime81
Seroo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:56:
Ik heb meermaals een slak gefrituurd op de PCB van een Victron solar charge controller (SCC). Was in een product wat ik ontworpen had. De SCC was IP2x, dus mijn behuizing had die slak tegen moeten houden.
Voor de consument is dit een brand- en elektrocutiegevaar en dus moet de producent dit afvangen met een adequate behuizing (CE compliance via EU machinerichtlijn). Ik heb hierna het ontwerp aangepast zodat dit niet meer voor kon komen (lees voeding in een IP4x of meer behuizing plaatsen).
Kan je hierover iets meer info bezorgen ?
Het toestel heeft een ip4x rating, is ergens beschreven in die rating dat ongedierte geen toegang mag hebben ?

• krime81
krime81 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Het toestel heeft een ip4x rating, is ergens beschreven in die rating dat ongedierte geen toegang mag hebben ?
:S het toestel heeft een ipx4 rating. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00

dragonhaertt

@_'.'

krime81 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

IPx4 betekent niet dat er geen slak in de behuizing zou kunnen komen.

Definitie: Plensdicht
Geen schade indien besproeid onder eender welke hoek

Als de printplaat dus voldoende gecoat is kan bijvoorbeeld een slak wel in de behuizing komen, maar water geen schade doen.

Het eerste getal van de IP rating (in jouw geval 'x') zegt iets over de 'stofdichtheid' en dus of klein ongdierte of stofdeeltjes binnen kunnen komen.
Een IPx4 zou bijvoorbeeld ook defect kunnen raken door een muis die een draadje doorknaagt.

Overigens zou ik van een slak geen schade verwachten als er ook geen waterschade is. Naar mijn idee een non-conform product. (product bedoeld voor buiten, defect door iets wat regelmatig aanwezig is buiten)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 12:31

D4NG3R

kiwi

:)

IPX4, ding is dus plensdicht maar heeft geen vastgelegde beschermgraad tegen solide objecten. Het kan maar zo zijn dat het ding bij correcte installatie inderdaad geen waterplensen bij de electronica laat komen of een coating op het PCB heeft, maar dat er wel open paden naar buiten zijn, bijv. voor de koeling.

Edit: Maar inderdaad wel eens met bovenstaande, van een product wat bedoeld is om buiten in de tuin gebruikt te worden mag je wel verwachten dat deze tegen een slak kan.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 29-08-2024 16:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26

Patriot

Fulltime #whatpulsert

krime81 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

Staat gewoon buiten

Volgens de handleiding:
Ipx4

Plaatsing volgens de handleiding:

3.1 Warmtepomp locatie
De unit werkt naar behoren op elke gewenste locatie, zolang de volgende drie items aanwezig zijn:
1. Frisse lucht - 2. Elektriciteit - 3. Zwembadfilters
De unit kan op vrijwel elke buitenlocatie worden geïnstalleerd, zolang de gespecificeerde minimumafstanden
tot andere objecten worden aangehouden. Raadpleeg uw installateur voor installatie met een
binnenzwembad. AANDACHT: Installeer de unit nooit in een afgesloten ruimte met een beperkt luchtvolume waarin de lucht die
uit de unit wordt verdreven wordt hergebruikt, of in de buurt van struikgewas dat de luchtinlaat zou kunnen

Etc...
toon volledige bericht
Op basis hiervan (hoewel ik niet weet wat er precies achter 'etc' verscholen gaat), zou ik zeggen dat buiteninstallatie de verwachte manier van gebruik is. Een slak is een externe factor, maar niet van dusdanige aard dat je niet mag verwachten dat het apparaat er tegen bestand is. Dat is niet anders dan regenbestendigheid, je mag ook verwachten van een buitenproduct dat het niet zomaar kortsluit als het regent.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
D4NG3R schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:13:
IPX4, ding is dus plensdicht maar heeft geen vastgelegde beschermgraad tegen solide objecten. Het kan maar zo zijn dat het ding bij correcte installatie inderdaad geen waterplensen bij de electronica laat komen of een coating op het PCB heeft, maar dat er wel open paden naar buiten zijn, bijv. voor de koeling.

Edit: Maar inderdaad wel eens met bovenstaande, van een product wat bedoeld is om buiten in de tuin gebruikt te worden mag je wel verwachten dat deze tegen een slak kan.
De X in IPX4 geeft de beschermingsgraad tegen solide objecten. Ik denk dat je al snel richting IP3X (< 2,5 mm) voor bescherming tegen slakken.

Wikipedia: IP-code

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 12:31

D4NG3R

kiwi

:)

Joris748 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

De X in IPX4 geeft de beschermingsgraad tegen solide objecten. Ik denk dat je al snel richting IP3X (< 2,5 mm) voor bescherming tegen slakken.

Wikipedia: IP-code
Het zou mij niet verbazen dat je eerder moet denken aan een IP4 or zelfs 5 rating, slakken zijn er in nogal wat soorten en maten.

Het feit is echter dat ze geen geen officiële beschermgraad (x = onbekend, niet gecertificeerd) tegen solide objecten afgeven - dus wat het in de werkelijkheid is kan alle kanten op gaan. Het enige wat zeker is dat het ding onder alle hoeken tegen plensen water kan.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 29-08-2024 16:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26

Patriot

Fulltime #whatpulsert

De IP-rating is volgens mij verder niet zo heel interessant. Het zou je zaak kunnen sterken als het iets was geweest dat wel door de IP-rating werd afgedekt, maar een IP-rating doet geen afbreuk aan de manier waarop de verkoper het product aanprijst.

Mijn advies (IANAL) is: Neem nogmaals contact met ze op en zeg dat jij van mening bent dat ze zich er te makkelijk vanaf doen. Het apparaat is bedoeld voor buiten en daar is het normaal dat zich er slakken bevinden, dus ze hebben zelf de verantwoordelijkheid op zich genomen om daar rekening mee te moeten houden door een product bedoeld voor buiten op de markt te brengen.

Als ze daar niet of afwijzend op reageren is de volgende stap om ze per brief een ingebrekestelling te versturen (zie deze voorbeeldbrief van het Juridisch Loket). Ze hebben daarna sowieso de in je brief gestelde termijn (zorg dat 'ie redelijk is, die 14 dagen in de voorbeeldbrief is een goede uitgangspositie) om tot actie over te gaan.

Als ze dat niet (of in jouw ogen onvoldoende) doen sta je voor de keuze om het verder op te pakken. Dat kan door meteen door te pakken met een jurist en een rechtsgang, maar afhankelijk van de situatie kan het zijn dat je bijv. een geschillencommissie kunt benaderen als laagdrempeliger alternatief.

EDIT: IANAL - die was ik vergeten :+

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
In normale airco's zit de printplaat in de buitenunit ook niet in een ip4x+ huisje. Dat ding hangt gewoon ergens waar er geen water op kan komen, en success ermee.
Mieren/vliegen etc. hebben vrij spel. Dat is meestal ook geen probleem. Dit jaar helaas een slakkenplaag.

YouTube: How to replace inverter ac PCB Board | And inverter ac Complete conn...

Je kunt een beter merk opzoeken die de electronica ip65 of zelfs ip67 verpakt. Als die er uberhaupt zijn.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
jeroen3 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:45:
In normale airco's zit de printplaat in de buitenunit ook niet in een ip4x+ huisje. Dat ding hangt gewoon ergens waar er geen water op kan komen, en success ermee.
Mieren/vliegen etc. hebben vrij spel. Dat is meestal ook geen probleem. Dit jaar helaas een slakkenplaag.

YouTube: How to replace inverter ac PCB Board | And inverter ac Complete conn...

Je kunt een beter merk opzoeken die de electronica ip65 of zelfs ip67 verpakt. Als die er uberhaupt zijn.
Het deksel ligt er in dit geval naast. Ik zie hier niet snel een slak in terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stond er in de beschrijving dat er een slak meegeleverd zou worden? En zo niet, waarom levert de leverancier dan een slak mee? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stuur een aangetekende brief met een redelijk termijn voor herstel . Meestal gaan ze dan wel voor je aan de slag, en anders de stap naar de kantonrechter.

Voorbeeld brief:
Onderwerp: Ingebrekestelling zonnepanelen-installatie

Beste Installateur,
Op xx-xx-xx kocht ik bij jou zonnepanelen met installatie voor € xxxx,xx. Helaas voldoet de zonnepanelen-installatie niet aan mijn verwachtingen. Op xx-xx-xxxx heb ik je geïnformeerd over een aardfout in de zonnepanelen-installatie met het verzoek dit probleem te verhelpen. Je hebt me dat ook toegezegd. Naderhand kwam je daarop terug met de mededeling dat er slechts 6 maanden garantie is op de installatie. Dit lijkt me een ongebruikelijk korte periode. Mijn vraag is of je de aardfout wilt oplossen binnen 4 weken. En anders om de kwestie voor te leggen aan een geschillencommissie in deze branche. Graag ontvang ik je reactie op dit voorstel binnen 14 dagen.
Hopelijk kunnen we deze zaak zo snel mogelijk oplossen.

Met vriendelijke groet,
Dre
06-xxxxxxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31
Dit lijkt me toch meer een geval van pech.

Hoezo zou de fabrikant voor deze schade moeten opdraaien, Mijn auto is ook gesschikt voor buitenshuis gebruik, maar als een marter de kabels doorknaagt kan ik de fabrikant daar niet voor aansprakelijk stellen.

Dit lijkt me meer een geval voor ongedierte / inboedel verzekering.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1