Airco kapot - Aanbod leverancier redelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 08:42
Afgelopen September heb ik een airco bij mijn slaapkamer laten plaatsen door een bedrijf.

Deze unit heeft het helaas maar een week gedaan. Sindsdien is de leverancier (na veel telefoontjes en afgezegde afspraken) 2 x langs gekomen.

De eerste keer om inderdaad te bevestigen dat hij het niet meer deed, en de 2de keer om de zekering te vervangen.

De airco doet het nu nog steeds niet.

Het voorstel van de leverancier is dat ik 400 euro voorrij kosten betaal voor een nieuwe unit. De unit zelf betalen zij dan uit coulance.

Ze geven aan dat ze in principe niets hoeven te doen omdat garantie niet van toepassing is omdat er een slak bij de buitenunit op de printplaat is gevonden tijdens hun eerste bezoek. Dit klopt ik stond erbij, en er zat inderdaad een slak op... Hoe een slak daar uberhaupt kan komen is een andere vraag...

De verzekering vergoedt schade door ongedierte of factoren van buiten het huis niet onder inboedelverzekering.

Ik heb nu besloten de 400 euro te betalen maar heb toch nog twijfel... Weet iemand of het verhaal van de leverancier inderdaad klopt?

Alle reacties

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Natuurlijk klopt dat niet. Jij laat een apparaat installeren, op een elektrisch apparaat zit garantie. Dat zij iets geleverd hebben waar een slak in kan kruipen is niet jouw probleem. Dat zoeken zij maar weer met hun leverancier uit.
Ze hadden bij de eerste controle gelijk die zekering kunnen vervangen en als het toen niet werkte gelijk die unit kunnen openschroeven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
No Hands schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:19:
Natuurlijk klopt dat niet. Jij laat een apparaat installeren, op een elektrisch apparaat zit garantie. Dat zij iets geleverd hebben waar een slak in kan kruipen is niet jouw probleem. Dat zoeken zij maar weer met hun leverancier uit.
Ze hadden bij de eerste controle gelijk die zekering kunnen vervangen en als het toen niet werkte gelijk die unit kunnen openschroeven.
Dat argument gebruikte ik ook, alleen zei de leverancier dat als een product door ongedierte kapot gaat, dat dat niet onder de garantie valt, hij vergeleek het met een vervoersmiddel, waarbij een rat een kabel door kauwt. Dat valt ook niet onder garantie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:13
Bert2000 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Dat argument gebruikte ik ook, alleen zei de leverancier dat als een product door ongedierte kapot gaat, dat dat niet onder de garantie valt, hij vergeleek het met een vervoersmiddel, waarbij een rat een kabel door kauwt. Dat valt ook niet onder garantie.
Wie zegt dat ze hem niet met slak en al geïnstalleerd hebben dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Een auto zit vol met ingangen waar ratten eenvoudig toegang hebben. Een buitenunit van een airco hoort toch gewoon dicht te zijn? Als dat ding er nou al twee jaar hangt snap ik dat ze moeilijk doen. Maar het was na een week al stuk. Dus ze hangen wat nieuws op en na 1 week zit er al een slak in? Dat deugt gewoon niet.
Dan rijden ze zelf 3 keer op en neer voor ze eindelijk die slak ontdekken.
En het valt niet onder garantie maar zij gaan dan wel zelf als leverancier jou een nieuwe unit geven?
Maar ophangen moet je wel betalen?

Ze krijgen waarschijnlijk gewoon een nieuwe unit van hun leverancier en willen niet nog een keer rijden voor niks en gaan jou daarom 400 euro laten betalen. Wegwezen met zulke bedrijven.
Koop ontbinden wegens ellende, laat ze die oude unit weer ophalen en geld terugstorten. Zoek een beter bedrijf.

Of, bel je rechtsbijstand eens hoe die dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Dersan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Wie zegt dat ze hem niet met slak en al geïnstalleerd hebben dan?
De unit werkte in het begin, en ik stond erbij toen hij uitgepakt werd, is een splinternieuw model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Bert2000 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:31:
[...]

De unit werkte in het begin, en ik stond erbij toen hij uitgepakt werd, is een splinternieuw model.
Dat sluit nog steeds de slak niet uit, ik vind het een goed argument van @Dersan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:23
Dit lijkt me wel een beetje een "freak accident". Ik heb zelf een warmtepomp geinstalleerd, ik weet 100% zeker dat daar ook allerlei hoekjes en kiertjes zijn waar een slak door naar binnen kan, dit kost wel heel veel pijn en moeite voor die slak en ben je wel echt een pechvogel.

Ik zou proberen die 400 euro naar beneden te krijgen naar 200 euro ofzo of een iets "redelijker" bedrag, 400 euro is toch veel te veel geld voor plug& play uitwisselen van een unit ? Die leidingen en binnenuit blijven allemaal hangen toch, daar zit veel arbeid in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:41
Ik zou ook niet precies dezelfde unit weer willen hebben. Die heeft duidelijk een design flaw.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

(jarig!)
Bert2000 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:58:
Het voorstel van de leverancier is dat ik 400 euro voorrij kosten betaal voor een nieuwe unit. De unit zelf betalen zij dan uit coulance.
400 euro "voorrijkosten" is natuurlijk bullshit, voor in totaal 3x langskomen. Dat is gewoon verkapt meebetalen aan de herstelkosten.

Waarom gaan ze een compleet nieuwe unit ophangen? Kan die printplaat niet gewoon vervangen worden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit voelt echt als pure oplichting en misbruik maken van ontbrekende kennis van de koper.

Smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:51
dus als er een mug naar binnen was gevlogen dan had je ook geen garantie? want misschien heeft die schade veroorzaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05
Je mag best een deugdelijk apparaat en kundige installatie eisen. Dat binnen een week een slak op de printplaat zit, is daar overduidelijk geen goed voorbeeld van. Mogelijk heeft de buitenunit een ontwerpfout waarbij de printplaat onvoldoende beschermd is tegen invloed van buitenaf. Dat lijkt mij voor elektronica die buiten staat sowieso een no-no. Het zou ook nog kunnen dat tijdens de installatie een fout is gemaakt en bv geen wartel is geplaatst om die bescherming te waarborgen. Ook daar heb je gewoon garantie op.

Laat de installateur maar met een oplossing komen. De hele unit vervangen lijkt mij niet nodig, tenzij het dus een ontwerpfout is. Maar dan zou ik dus ook een ander model eisen. Dat er nu €400,- voorrijkosten worden gevraagd is absurd en zou binnen de garantie moeten vallen. Dit had prima tijdens het eerste bezoek en onder garantie opgelost kunnen worden. Dat zij daar 3 bezoeken voor nodig hebben... tja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:49
Ik zou verwachten dat een printplaat, die in een buitenunit zit, enige niveaus van bescherming tegen slechte (lucht-)vochtigheid heeft. Daarom zou ik verwachten dat op de printplaat een vorm van "conformal coating" zit.

Aangenomen dat er een vorm van conformal coating, wat zou een slak dan stuk gemaakt kunnen hebben?

Het probleem is binnen 6 maanden opgetreden, dus ligt de bewijslast dat het geen fabrieksfout is bij hem. Het lijkt mij dan ook dat enkel het aantreffen van een slak daarin niet afdoende is. Bij zijn voorbeeld van een knaagdier in de auto is het in die gevallen duidelijk dat een knaagdier heeft zitten knagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Misschien is de slak er wel ingekropen/geglibberd nadat de unit defect is gegaan? Waarom gaan ze dan de hele unit vervangen als alleen de printplaat kapot is (volgens hun door de slak).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert2000
Puch-Maxi schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:04:
Misschien is de slak er wel ingekropen/geglibberd nadat de unit defect is gegaan? Waarom gaan ze dan de hele unit vervangen als alleen de printplaat kapot is (volgens hun door de slak).
De aanname is dat de unit kapot is door de slak. Maar eigenlijk is dat dus niet 100% zeker nee..

Want wat er precies kapot is is onduidelijk. Er komt een errorcode op het scherm en de buitenunit gaat nooit aan.

Ik heb inmiddels contactopgenomen met mijn rechtsbijstand even kijken wat die ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bert2000 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:17:
[...]

De aanname is dat de unit kapot is door de slak. Maar eigenlijk is dat dus niet 100% zeker nee..

Want wat er precies kapot is is onduidelijk. Er komt een errorcode op het scherm en de buitenunit gaat nooit aan.

Ik heb inmiddels contactopgenomen met mijn rechtsbijstand even kijken wat die ervan vinden.
Goeie actie - laat zij jou maar bijstaan.

Leest echt niet OK weg hoe ze met je omgaan.

Er zitten veel “ik heb mijn STEK” gehaald monteurs tussen die zijn gaan “ZZPeren” zonder dat de beseffen dat er garantie geleverd moet worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:41
Wat een figuren heb je toch de laatste tijd ze maken van hun probleem jou probleem dit valt gewoon onder de garantie wat nou 400 euro haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Groentjuh schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:14:
Ik zou verwachten dat een printplaat, die in een buitenunit zit, enige niveaus van bescherming tegen slechte (lucht-)vochtigheid heeft. Daarom zou ik verwachten dat op de printplaat een vorm van "conformal coating" zit.

Aangenomen dat er een vorm van conformal coating, wat zou een slak dan stuk gemaakt kunnen hebben?

Het probleem is binnen 6 maanden opgetreden, dus ligt de bewijslast dat het geen fabrieksfout is bij hem. Het lijkt mij dan ook dat enkel het aantreffen van een slak daarin niet afdoende is. Bij zijn voorbeeld van een knaagdier in de auto is het in die gevallen duidelijk dat een knaagdier heeft zitten knagen.
Bij aankopen na 27 april 2022 is het zelfs 1 jaar.

Van een airco mag je toch wel verwachten dat deze ergens tussen de 10-20 jaar meegaat. Maar binnen een week al problemen, houdt gewoon in dat het apparaat niet goed is. Waarom moet je hiervoor dan nog betalen? Dan had je net zo goed voor een ander/beter merk of luxer model kunnen gaan.

Zo'n buitenunit staat, zoals de naam al weggeeft, buiten. Dus moet deze ook tegen dingen kunnen die buiten voor komen.

Rechtsbijstand lijkt mij ook een goede weg, dan weet de installateur in ieder geval hoe ze in de wedstrijd staan.
Niet te lang mee wachten, want anders zit je straks zonder koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Dit is meer een voorruit die kapot gaat als er een vlieg tegen uit elkaar spat. Als de printplaat kapot gaat van ongedierte had de printplaat in een gesloten behuizing moeten zitten. Straks waait er sneeuw in is het weer kapot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-06 18:28

duderuud

Sliden is koel

€400 voorrijkosten haha! Het lef wat sommige bedrijven hebben....

Heel goed dat je de rechtsbijstand hebt ingeschakeld. Benieuwd naar de voortgang!

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 12:21
Vergelijking tussen een slak en een rat die een kabel doorbijt is ook wel enorm groot.
Ratten staan bekend om dingen kapot te bijten.
De volgende keer is het een fruitvlieg en mag je weer 400 lappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bert2000 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:17:

De wetgeving is (afaik) hier ook duidelijk in.
De bewijslast ligt de eerste periode (6 maanden) bij de leverancier om aan te tonen dat er sprake is van gebruikers fouten of andere schade. Zonder sluitend bewijs is het 'gewoon' de verantwoordelijkheid van de leverancier om het te repareren.

Dus geen aannames, voorrijkosten of 'voor de zekerheid'.
En mocht nu echt de printplaat kapot zijn, dan heb je ervoor betaald, dus mag je ook gewoon die printplaat houden. Die zou je dan ook door een 'expert' mogen laten controleren.
Dikke kans dat jouw installateur dat ding gewoon bij zijn leverancier weer inlevert voor een nieuwe. Door de printplaat te houden moet hij 'kleur bekennen'. Kun je hem mooi vragen wat hij gaat doen. En dan komt de aap heel snel uit de mouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:15
Was de slak "gefrituurd" dan dat er een zekering is stuk gegaan of zat er toevallig een slak op een plek waar deze niet hoort te kunnen komen?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 16:40
Ik weet dat dit al een wat ouder topic is maar het is mij bijgebleven. Toen ik dit artikel over slakken die laadpalen kunnen beschadigen las, moest ik er spontaan aan terugdenken. Als het bij een laadpaal kan gebeuren, dan is een airco ook niet veilig.

[ Voor 23% gewijzigd door Horla op 28-05-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Horla schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:00:
Ik weet dat dit al een wat ouder topic is maar het is mij bijgebleven. Toen ik dit artikel over slakken die laadpalen kunnen beschadigen las, moest ik er spontaan aan terugdenken. Als het bij een laadpaal kan gebeuren, dan is een airco ook niet veilig.
Uit het artikel:
Slakken kunnen mogelijk kortsluiting veroorzaken door foutieve installatie van wartels, verbindingsstukken in kabelsystemen. Dit maakt het mogelijk voor slakken om bij de printplaat te komen, wat normaal hermetisch afgesloten is om waterinsijpeling en corrosie te voorkomen.
Dus ja, volgens mij kan het bij ieder apparaat gebeuren waar de installatie/montage foutief is uitgevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie_ op 28-05-2024 16:08 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Harrie_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:07:
[...]

Uit het artikel:

[...]

Dus ja, volgens mij kan het bij ieder apparaat gebeuren waar de installatie/montage foutief is uitgevoerd.
Inmiddels is de monteur langsgekomen om een nieuwe unit te installeren. Hiervoor heb ik de kosten betaald. Mijn afweging was dat als ik het niet zou doen dat ik deze zomer weer in de hitte zou zitten. Na overleg met verzekering dit betaald, en nu vervolgens kijken wat we terug kunnen krijgen.

We hebben even goed naar de buitenunit gekeken en er zit dus een gat in de constructie aan de onderkant. Waar een slang doorheen naar binnen kan.

Nog aan gedacht deze te sluiten. Maar het lijkt er op dat het van belang is voor de afwatering. Al met al, ben ik van mening dat het een designfout is. De printplaat is ook best bloot bereikbaar binnen in de unit.

[ Voor 17% gewijzigd door Bert2000 op 28-05-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JNMxXiMWPpFZaRHtC7oWha09Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FDjAIVb1pPuRECAHGF0ekVz.jpg?f=fotoalbum_large

Net even gekeken, zitten alweer slakken op. Die kan gewoon door de ventilatiegaten naar binnen. Weet niet zo goed wat ik hier nou tegen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40

Marc H

- - Is wakker - -

Ik vraag mij af of deze unit wel geschikt is voor plaatsing op de grond. Het moet natuurlijk niet zo makkelijk zijn voor ongedierte om de unit te slopen.

Neem eens contact op met de fabrikant of de importeur over deze problemen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:05
Marc H schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:24:
Ik vraag mij af of deze unit wel geschikt is voor plaatsing op de grond. Het moet natuurlijk niet zo makkelijk zijn voor ongedierte om de unit te slopen.

Neem eens contact op met de fabrikant of de importeur over deze problemen.
die slakken lopen net zo makkelijk tegen de muren op, ik zie ze hier in de wijk gewoon 2hoog tegen de muren geplakt zitten. hopelijk komen ze niet bij mij op het platte dak want daar staat ook gewoon een airco te draaien.

maar nog even over het betalen van die €400. als ik dit merk op internet opzoek zie ik al units voorbij komen voor €400. ik weet niet wat je betaald heb maar als ik het zo zie zou ik zeggen dat ze je gewoon de volledige buitenunit nogmaals hebben laten betalen. kan je eventueel niet wat problemen oplossen door er een aircoomkasting omheen te zetten en de binnenkant daarvan met gaas af te werken ?

[ Voor 26% gewijzigd door RenaldoN op 29-05-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:36

-tom-562

Oliesjeik

RenaldoN schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:31:
[...]

die slakken lopen net zo makkelijk tegen de muren op, ik zie ze hier in de wijk gewoon 2hoog tegen de muren geplakt zitten. hopelijk komen ze niet bij mij op het platte dak want daar staat ook gewoon een airco te draaien.

maar nog even over het betalen van die €400. als ik dit merk op internet opzoek zie ik al units voorbij komen voor €400. ik weet niet wat je betaald heb maar als ik het zo zie zou ik zeggen dat ze je gewoon de volledige buitenunit nogmaals hebben laten betalen. kan je eventueel niet wat problemen oplossen door er een aircoomkasting omheen te zetten en de binnenkant daarvan met gaas af te werken ?
Mss is dat het probleem, dit lijkt mij een vrij generieke Chinese airco. Wellicht dat er geen losse onderdelen voor te krijgen zijn? Voor een LG/Daikin/Mitsubishi/MHI zijn losse onderdelen goed te verkrijgen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
-tom-562 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Mss is dat het probleem, dit lijkt mij een vrij generieke Chinese airco. Wellicht dat er geen losse onderdelen voor te krijgen zijn? Voor een LG/Daikin/Mitsubishi/MHI zijn losse onderdelen goed te verkrijgen.
Je zit helemaal op het goede pad. Een snelle zoektocht doet me wel verbazen. Ik kan nergens een plek vinden waar deze verkocht wordt, behalve op... Aliexpress.. Maar, het mooie daarbij is, dat zo'n beetje alle onderdelen er ook op staan :D

Maar in alle gekheid, ik zou in ieder geval maken dat de print slakvrij blijft. Gezien de unit op bigfoot's staat, die voorzien van iets waar slakken niet op kunnen klimmen of niet van houden. Zelfde natuurlijk voor de leidingen die vanaf de muur komen.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:53
Geen enkele airco buitenunit, die ik ken, zijn de prints beschermd genoeg tegen slakken.
Deze zitten altijd “zo los” in de buitenunit. Wel beschermd tegen regen door de kap maar niet tegen binnendringende insecten.
Ze zijn vaak wel gecoat zodat ze waterdicht zijn.
Ik weet dat slakken alles kapot maken momenteel. Stations van grasrobots, wcd’s buiten, laadpalen enz. In dat slijm lost schijnbaar de coating op en het is geleidend.

Tevens is dat met garantie een lastig verhaal. Ik als installateur zal de defecte unit kunnen terugsturen en dan na onderzoek een credit kunnen krijgen. Stel de buitenunit kost €800. Terugsturen tegen eigen kosten, na onderzoek zal blijken dat dit buiten de garantie valt.
Kansloos om deze terug te sturen dus.

Dan eentje uit je voorraad opofferen en vervangen dan maar, kost je dan wel ong €1000,- maar eerder een halve dag dus €1200,-
Dus als ondernemer kost het je €1200 omdat een klant een slakkenplaag heeft.
Ook lekker .

[ Voor 68% gewijzigd door Technician- op 01-09-2024 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Technician- schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:22:
Geen enkele airco buitenunit, die ik ken, zijn de prints beschermd genoeg tegen slakken.

(…)

Ook lekker .
Welke van de twee is het nou?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ugchel schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:42:
[...]

Welke van de twee is het nou?
Ja beide, ik bepaal toch niet hoe ze in Japan een unit in elkaar schroeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Technician- schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:43:
[...]

Ja beide, ik bepaal toch niet hoe ze in Japan een unit in elkaar schroeven?
Nee waarschijnlijk niet, maar blijkbaar is een product dat buiten kan staan/moet kunnen staan niet voldoende opgewassen tegen niet-uitzonderlijke situaties. Je hangt toch ook geen buitenschilderij neer op basis van waterverf waarbij je zegt ‘lekker dat ik kosten heb als het bij de klant regent’ terwijl je ook aangeeft te weten dat het standaard niet voldoende beschermd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ugchel schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:46:
[...]

Nee waarschijnlijk niet, maar blijkbaar is een product dat buiten kan staan/moet kunnen staan niet voldoende opgewassen tegen niet-uitzonderlijke situaties. Je hangt toch ook geen buitenschilderij neer op basis van waterverf waarbij je zegt ‘lekker dat ik kosten heb als het bij de klant regent’ terwijl je ook aangeeft te weten dat het standaard niet voldoende beschermd is?
Ik snap niet wat je bedoeld.

SLakken zijn heel uitzonderlijk.
Mensen dienen hun plaag te stoppen of hun apparatuur te beschermen tegen de plaag.

Wat is jouw optie dan? moeten airco bedrijven maar stoppen dan met hun onderneming?

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 01-09-2024 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Technician- schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:47:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld.

Mensen dienen hun plaag te stoppen of hun apparatuur te beschermen tegen de plaag.

Wat is jouw optie dan? moeten airco bedrijven maar stoppen dan met hun onderneming?
(Naakt)slakken zijn toch niet zo heel uitzonderlijk?

Ik zou me kunnen voorstellen dat je - en ik heb geen idee of dat kan - een stuk muizengaas op maat voor de gaten doet als service (of een andere maatregel) of dat er teruggekoppeld wordt aan die leverancier/fabrikant van joh hoor eens, voor die en die markt is het product op deze manier niet deugdelijk, fix dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 22:25
Ugchel schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:55:
[...]

(Naakt)slakken zijn toch niet zo heel uitzonderlijk?

Ik zou me kunnen voorstellen dat je - en ik heb geen idee of dat kan - een stuk muizengaas op maat voor de gaten doet als service (of een andere maatregel) of dat er teruggekoppeld wordt aan die leverancier/fabrikant van joh hoor eens, voor die en die markt is het product op deze manier niet deugdelijk, fix dat?
Dat helpt niks. Naaktslakken komen overal doorheen. Is het niet door de gaten onderin dan wel door het rooster voor de fan, of tussen de lamellen door. Printplaten kunnen gewoon beschermd worden door deze in een gesloten ruimte (afdichting met pakking) te plaatsen. Als fabrikanten dat niet doen is dat een bezuiniging van hun kant lijkt me. Zou een beetje vreemd zijn om van consumenten te verwachten dat zij de buitenunit moeten gaan “modden” door afgesealde compartimenten om de printplaat heen te maken.

Anders dan @Technician- stelt zijn (naakt)slakken niet “heel uitzonderlijk”. Ze komen van nature overal en in iedere tuin voor. Niks uitzonderlijks aan.

Dat een kwetsbaar onderdeel als een printplaat kennelijk amper beschermd is tegen ongedierte verbaast me overigens wel.

In de praktijk zal het hopelijk vrij uitzonderlijk zijn dat buitenunits gesloopt worden door slakken. Ik had er in elk geval nog nooit eerder van gehoord.

[ Voor 17% gewijzigd door Glenfiddich op 01-09-2024 22:02 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Het is mij in 23 jaar airco’s plaatsen nog nooit overkomen.
Maar de slakkenplaag die er nu is ook nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 10:35
Bert2000 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:58:
Inmiddels is de monteur langsgekomen om een nieuwe unit te installeren. Hiervoor heb ik de kosten betaald. Mijn afweging was dat als ik het niet zou doen dat ik deze zomer weer in de hitte zou zitten. Na overleg met verzekering dit betaald, en nu vervolgens kijken wat we terug kunnen krijgen.

We hebben even goed naar de buitenunit gekeken en er zit dus een gat in de constructie aan de onderkant. Waar een slang doorheen naar binnen kan.

Nog aan gedacht deze te sluiten. Maar het lijkt er op dat het van belang is voor de afwatering. Al met al, ben ik van mening dat het een designfout is. De printplaat is ook best bloot bereikbaar binnen in de unit.
Dat het mogelijk een designfout is, is niet jouw probleem. Dat is het probleem van de installateur.

Het kan daarnaast ook zijn dat zoals anderen aangeven deze unit niet geschikt is om op de grond te plaatsen. Maar ook dat is niet jouw probleem, want dan heeft de installateur jou verkeerd geadviseerd.

Het is jammer dat je al betaald hebt, want het piept en kraakt aan alle kanten. Zeker omdat er nu wéér slakken in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert2000
Korte update: de airco unit doet het nog.

Wel heb ik zowel op als onder de airco slakkengif gelegd, en ja er liggen al meerdere dode slakken om de unit heen.

Ik weet niet wat het is, maar iets in de unit trekt slakken aan..

Enfin, ik ga voortaan maar slakkengif om de unit heen plaatsen.

Ik ben het er mee eens dat het zaakje stinkt aan alle kanten, slakken zijn een veelvoorkomend iets in Nederland, dit is altijd al zo geweest.

[ Voor 19% gewijzigd door Bert2000 op 02-09-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Slakken komen daar gewoon langs omdat het er vochtig is. En er zijn dit jaar ook extreem veel slakken door de extreme regenval.

Mijn inziens is deze airco unit gewoon ondermaats ontworpen. Een auto gaat niet kapot van een slak die over de kabels loopt hè. Knagen is heel wat anders.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
Bert2000 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:54:
Ik ben het er mee eens dat het zaakje stinkt aan alle kanten, slakken zijn een veelvoorkomend iets in Nederland, dit is altijd al zo geweest.
Wat zegt de rechtsbijstandverzekering van? Hebben die nog stappen ondernomen? Heb je het geld nog teruggekregen van de leverancier?

Het probleem zit er dus nu nog steeds. Wijs ze nog een keer op dit probleem. Dat je van mening bent dat het nog niet voldoende is opgelost. Dat jij nu tijdelijke maatregelen hebt genomen maar dat de definitieve oplossing van de leverancier mag komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Bert2000 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:54:
Korte update: de airco unit doet het nog.

Wel heb ik zowel op als onder de airco slakkengif gelegd, en ja er liggen al meerdere dode slakken om de unit heen.

Ik weet niet wat het is, maar iets in de unit trekt slakken aan..

Enfin, ik ga voortaan maar slakkengif om de unit heen plaatsen.

Jammer dat gif nodig is, diverse andere dieren kunnen dat ook weer binnenkrijgen en er aan dood gaan. Aaltjes geen optie?

Maar als het niet anders is, dan snap ik best dat je liever gif gebruikt dan je airco naar de filistijnen te laten gaan…

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:51
Kun je de airco niet inpakken met iets van instectengaas? Staat wellicht niet zo mooi, maar er kan genoeg lucht doorheen en weet je zeker dat er geen slakken en andere insecten in kunnen komen.

Of van hout een frame maken die je als soort "overzet" over de unit heen kan zetten, en dan die bekleden met insectengaas? Onderkant van frame en uitgang buizen bekleden met borstelharen zodat er ook niets onder/tussendoor kan.

[ Voor 54% gewijzigd door Terrz op 02-09-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Terrz schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:01:
Kun je de airco niet inpakken met iets van instectengaas? Staat wellicht niet zo mooi, maar er kan genoeg lucht doorheen en weet je zeker dat er geen slakken en andere insecten in kunnen komen.

Of van hout een frame maken die je als soort "overzet" over de unit heen kan zetten, en dan die bekleden met insectengaas? Onderkant van frame en uitgang buizen bekleden met borstelharen zodat er ook niets onder/tussendoor kan.
Kan twee kanten op werken; je kan slakken buitenhouden maar stel dat er toch een gaatje gevonden wordt dan kan de slak er moeilijker uit en gaat nog meer rondwandelen in de unit dan hij anders gedaan zou hebben.

Slakken hebben maar een heel klein gaatje nodig. In mijn buiten wcd met klepje zit vaak een slak, terwijl dat klepje rondom dicht is op twee heel kleine kiertjes van een paar millimeter voor afvoer van water.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Mocht je nog biologische oorlogsvoering tegen de slakken willen. Bier werkt fantastisch, dit jaar werden al mn planten opgevreten. Maar heb allemaal bakjes bier neer gezet (goedkoopste bier werkt prima wel alcohol erin) ze komen er op af klimmen in de bakjes en vervolgens verdrinken ze. Heb er behalve een verdwaalde mier geen enkel ander beestje in gezien.

Nu hopen dat ze het bier lekkerder dan de airco vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58
Ach ja simpele ziel hier maar komt het niet door het condens water, wat er uit loopt naar mijn mening houden ze van vochtig.🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

_eLMo_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:05:
Slakken komen daar gewoon langs omdat het er vochtig is. En er zijn dit jaar ook extreem veel slakken door de extreme regenval.

Mijn inziens is deze airco unit gewoon ondermaats ontworpen. Een auto gaat niet kapot van een slak die over de kabels loopt hè. Knagen is heel wat anders.
En al die auto's die zijn gesloopt door steenmarters?
Die zijn dan ook ondermaats ontworpen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

edsandje schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:31:
[...]

Iets beter lezen, ik zeg dus dat slakken niet knagen, en dus wat anders zijn dan knaagdieren. Een airco gaat ook kapot van dieren die knagen op kabels, maar een product dat op de grond staat moet wel gewoon tegen dingen als spinnen en slakken kunnen lijkt me. Fit for purpose.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:17
Technician- schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:22:
Deze zitten altijd “zo los” in de buitenunit. Wel beschermd tegen regen door de kap maar niet tegen binnendringende insecten.
Ze zijn vaak wel gecoat zodat ze waterdicht zijn.
Ik weet dat slakken alles kapot maken momenteel. Stations van grasrobots, wcd’s buiten, laadpalen enz. In dat slijm lost schijnbaar de coating op en het is geleidend.

Tevens is dat met garantie een lastig verhaal. Ik als installateur zal de defecte unit kunnen terugsturen en dan na onderzoek een credit kunnen krijgen. Stel de buitenunit kost €800. Terugsturen tegen eigen kosten, na onderzoek zal blijken dat dit buiten de garantie valt.
Kansloos om deze terug te sturen dus.

Dan eentje uit je voorraad opofferen en vervangen dan maar, kost je dan wel ong €1000,- maar eerder een halve dag dus €1200,-
Ook lekker .
Maakt TS toch niks uit wat jouw afspraak met de fabrikant is. Als je een buitenunit aanlevert die na 1 week al kapot kan gaan omdat er dusdanig grote openingen inzitten dat er een slak in kan kruipen, lijkt het product me gewoon ondeugdelijk. En anders zou je duidelijk op voorhand moeten aangeven dat de unit niet bestand is tegen ongedierte en daardoor kapot kan gaan.

Een buitenproduct dat niet voor buiten gemaakt is.. leuke casus voor een rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Draakje5 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:45:
[...]

Maakt TS toch niks uit wat jouw afspraak met de fabrikant is. Als je een buitenunit aanlevert die na 1 week al kapot kan gaan omdat er dusdanig grote openingen inzitten dat er een slak in kan kruipen, lijkt het product me gewoon ondeugdelijk. En anders zou je duidelijk op voorhand moeten aangeven dat de unit niet bestand is tegen ongedierte en daardoor kapot kan gaan.

Een buitenproduct dat niet voor buiten gemaakt is.. leuke casus voor een rechter.
Leuk als je een marter in je auto hebt en je gaat een zaak beginnen tegen VAG.
Lijkt me leuk om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:15
[...]

Het is een wat grijs gebied wat mij betreft en moet per geval bekeken worden, maar een product dient redelijkerwijs beschermd te zijn voor de omstandigheden waarvoor het verkocht wordt. Een auto is op zich goed beschermd tegen normaal/klein ongedierte. Maar om een auto te beschermen tegen het knagen van marters dien je de hele auto opnieuw te ontwerpen en veel duurder/zwaarder uit te voeren want alles van plastic/rubber krijgen die beesten kapot, is het dus redelijk om dat te verwachten van een autofabrikant terwijl je ook simpel en goedkoop een marterverjager in je auto kunt zetten.

Bescherming tegen slakken voor een product wat in je tuin wordt geplaatst is echter veel simpeler. Die beesten maken op zich niets kapot hooguit is het slijm wat agressief en geleidend en die schade voorkom je door daarvoor gevoelige onderdelen in een slakkenbestendig kastje te plaatsen een simpel plastic doosje met een gesloten kabelinvoer is al afdoende. Het is m.i. redelijk dat te verwachten van een product voor in je tuin. Komt er een rat in en die knaagt dat kastje kapot dan zijn we ook veel sneller geneigd om dat als onze eigen pech te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-06 16:25
Sorry maar wat voor schade kan een slak nu aanrichten? die units zijn ontworpen om in weer en wind te staan. Mijn Daikin unit mag ik zelf, als ik dat leuk zou vinden de tuinslang (met beleid) opzetten als ik vind dat deze vies is, waren de woorden van de installateur.

Die zelfde installateur komt ook 1x per jaar langs en dan wordt de buitenunit met een speciale reiniger helemaal ingespoten en schoongespoeld.

Sorry TS, denk dat het een gevalletje is van goedkoop is duurkoop.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:35
targaryanwolf schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:16:
Sorry maar wat voor schade kan een slak nu aanrichten? die units zijn ontworpen om in weer en wind te staan. Mijn Daikin unit mag ik zelf, als ik dat leuk zou vinden de tuinslang (met beleid) opzetten als ik vind dat deze vies is, waren de woorden van de installateur.

Die zelfde installateur komt ook 1x per jaar langs en dan wordt de buitenunit met een speciale reiniger helemaal ingespoten en schoongespoeld.

Als een slak bij de printplaat kan komen, veroorzaakt hij kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:10
targaryanwolf schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:16:

Ik heb een printplaat van een assenteller van een spoorwisselcompex te Antwerpen-Berchem weten falen door een slak. En dat in de avondspits. Bleek een seal niet goed te zitten, en slakken kruipen graag weg uit de zon. Op de printplaat, printplaat om weg te smijten en slak kon het niet meer navertellen.
De kosten van dit slakkenavontuur wil jij niet betalen, en dan zal die nieuwe printplaat de goedkoopste kostenpost zijn.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:36
Arator schreef op zondag 22 september 2024 @ 03:16:
[...]

Ik heb een printplaat van een assenteller van een spoorwisselcompex te Antwerpen-Berchem weten falen door een slak. En dat in de avondspits. Bleek een seal niet goed te zitten, en slakken kruipen graag weg uit de zon. Op de printplaat, printplaat om weg te smijten en slak kon het niet meer navertellen.
De kosten van dit slakkenavontuur wil jij niet betalen, en dan zal die nieuwe printplaat de goedkoopste kostenpost zijn.
Zulke grappen kosten inderdaad een hoop geld. Dit had simpel voorkomen kunnen worden wanneer de leverancier van de apparatuur de printplaat had voorzien van een 'conformal coating'. Een film van acryl, silicone of polyurethaan die de PCB beschermd tegen vocht en kleine dingen die in de behuizing rondkruipen.

De afdichting van de behuizing is de extra verdedigingslinie al is ook bekend dat door capillaire werking er altijd vocht / waterdamp in afgesloten behuizingen zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Nou ja, eigenlijk wel. Plastics en rubbers worden al een tijdje gemaakt van visolie, lekker goedkoop want mooi restproduct, maar dat vinden marters dus lekker. 🤷

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 16:04
Dat er een slak in de unit heeft gezeten wil niet zeggen dat die er ook voor gezorgd heeft dat die de airco kapot heeft gemaakt. In mijn tuin krioelt het van de slakken en er zullen er ook vast wel eens wat in mijn airco zijn gekropen. Zo'n apparaat is gemaakt om buiten te staan en je mag er dan ook vanuit gaan dat het apparaat er tegen kan.

Dat ze ongedierte uitsluiten is logisch. Een rat of een marter die kabels kapot vreet kan je als fabrikant niet tegen wapenen. Maar een apparaat dat buiten staat dat al na een week kapot gaat, omdat er een slak in kruipt is natuurlijk onzin. Dan is dat apparaat niet goed gemaakt en zouden ze veel meer klachten krijgen.

Je leverancier is gewoon een hork, want die weet echt wel beter. Die probeert gewoon nog even wat extra geld te verdienen en lacht zich rot. Als je al betaalt hebt is het lastig om er nog wat mee te doen en sta je zwak. Volgende keer proberen een betere leverancier te krigen.

Als ze zich zo blijven opstellen zou ik wel een negatieve review plaatsen op Google. Dan waarschuw je i.i.g. een ander voor dit soort praktijken. Ik ben niet van de negatieve reviews, maar als iemand hem echt verdient en meerdere kansen heeft gehad dan plaats ik ze wel. Positieve reviews plaats ik overigens ook vaak als een bedrijf wel service verleent.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:47:
[...]

Dit slaat helemaal nergens op he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
42erik schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:07:
[...]

Dit slaat helemaal nergens op he
Zo’n plaag als dit jaar? Jazeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:54:
[...]

Zo’n plaag als dit jaar? Jazeker.
Dat het er nu meer zijn dan gewoonlijk, maakt het niet opeens ok dat zo'n apparaat blijkbaar niet slakproof is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
42erik schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:45:
[...]

Dat het er nu meer zijn dan gewoonlijk, maakt het niet opeens ok dat zo'n apparaat blijkbaar niet slakproof is
Dat is het punt, denk dat geen enkele airco dat wel is. Geen enkele is de print weggebouwd in een IP65 kast. En in elke zou een slak kunnen terechtkomen.
Al maakt deze installateur zich er iets te makkelijk vanaf. Er is alleen sprake van coulance omdat het ding nieuw is.
De installateur heeft feitelijk niks fout gedaan en alleen een product gemonteerd. Hoe kan een installateur eigenlijk garanderen dat producten tegen elke natuurinvloed kan die voorkomen, terwijl hij ze ook alleen maar inkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 16:04
Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:58:
De installateur heeft feitelijk niks fout gedaan en alleen een product gemonteerd. Hoe kan een installateur eigenlijk garanderen dat producten tegen elke natuurinvloed kan die voorkomen, terwijl hij ze ook alleen maar inkoopt?
Zo werkt het helaas -voor de installateur- niet volgens de Nederlandse wet. Als verkoper ben je verantwoordelijk voor het product dat je levert en moet je hierop garantie geven. Je kan je er niet vanaf maken dat je het enkel inkoopt en niet voor het product kan instaan. Slakken in de tuin is een normaal verschijnsel en dat bestaat al langer dan dat er airco's bestaan, dus daar moet zo'n apparaat gewoon tegen kunnen. Mocht het heel incidenteel zijn, dan is dit gewoon een risico voor de installateur.

Overigens zal zo'n installateur dit gewoon bij de fabrikant verhalen. Het enige probleem is dat die daar natuurlijk niets aan kan verdienen en door 400 euro te rekenen heeft die toch nog wat verdient. Het zou me overigens niets verbazen dat hij die printplaat heeft meegenomen en alsnog probeert bij de fabrikant te verhalen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 11:51
Volgens mij is in die eerste airco er gewoon iets door verkeerde spanning stuk gegaan, en door slecht design daarna de zekering geklapt. En anders toch stuk gegaan met het klappen van de zekering. Misschien zelfs een te zware zekering gebruikt... Etc..

Vwb de slakken, koper plaatje/randje doet wonderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:58:
[...]
Dat is in de huidige wetgeving vooral zijn probleem. Hij verkoopt het en is daarmee verantwoordelijk voor het product en de garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 10:51
Weet niet of het ergens voorbij gekomen is, maar als er een opening zit voor de afwatering, kan je hier toch gewoon een gaasje voor plaatsen waar een slak niet doorheen past, en dat het water er wel doorheen (uit) kan?

Misschien niet ideaal dat je het probleem zelf dan op moet lossen, maar dan hoef je in ieder geval geen zorgen te maken en steeds gif te strooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:09
Joris748 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:24:
[...]

Als een slak bij de printplaat kan komen, veroorzaakt hij kortsluiting.
Mag toch hopen dat de printplaat op zijn minst is voorzien van een afsluitende coating.

Anders zou ik het er zelf op spuiten.
https://www.allekabels.nl...yb-vJFSwEhBcaAhhXEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
BugBoy schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:16:
[...]

Zo werkt het helaas -voor de installateur- niet volgens de Nederlandse wet. Als verkoper ben je verantwoordelijk voor het product dat je levert en moet je hierop garantie geven. Je kan je er niet vanaf maken dat je het enkel inkoopt en niet voor het product kan instaan. Slakken in de tuin is een normaal verschijnsel en dat bestaat al langer dan dat er airco's bestaan, dus daar moet zo'n apparaat gewoon tegen kunnen. Mocht het heel incidenteel zijn, dan is dit gewoon een risico voor de installateur.

Overigens zal zo'n installateur dit gewoon bij de fabrikant verhalen. Het enige probleem is dat die daar natuurlijk niets aan kan verdienen en door 400 euro te rekenen heeft die toch nog wat verdient. Het zou me overigens niets verbazen dat hij die printplaat heeft meegenomen en alsnog probeert bij de fabrikant te verhalen.
Klopt, hij heeft de kapotte unit meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-06 16:05
Bert2000 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:20:
[...]

Klopt, hij heeft de kapotte unit meegenomen.
Ik heb niet alle pagina’s doorgelezen om te zoeken naar het merk en type airco installatie, zou je dat evt nog eens willen schrijven?

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:09
Ersus schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:43:
[...]

Ik heb niet alle pagina’s doorgelezen om te zoeken naar het merk en type airco installatie, zou je dat evt nog eens willen schrijven?
Het zijn 2 hele pagina's :o

Chigo zie ik op een foto staan, verder niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
FRANQ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:26:
[...]

Het zijn 2 hele pagina's :o

Chigo zie ik op een foto staan, verder niet vermeld.
Dank FRANQ, klopt is ook wel wat lui geweest van mij. Ik ben begonnen met p1 en was de slakken theorie snel moe tijdens de pauze. Nu zit ik op de witte zetel met de telefoon in de hand en zie daar die foto die je benoemt.

Mis wel nog het type idd. Is uit nieuwsgierigheid, ik heb zo’n chigo wel eens in 2000 opgehangen. Toen nog bij Praktiker te krijgen voor weet ik wat 200 Mark of iets

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
Ersus schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:43:
[...]

Het gaat om de CHIGO CS-35V3G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Bert2000 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:41:
[...]

Het gaat om de CHIGO CS-35V3G
Dank Bert.

Pagina: 1