Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
curl -s https://packagecloud.io/i.../globalping/script.deb.sh | sudo bash
apt install globalping
iemand geprobeerd globalping for debian te installeren - het lukt mij niet de repo lijkt niet te bestaan

[ Voor 4% gewijzigd door w1mm13 op 24-10-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
w1mm13 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:38:
[Afbeelding]
Ik ben (dacht ik) een registered user, maar krijg toch maar 250 tests per uur ?
Ik sta inmiddels op 500 tests per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

w1mm13 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Ik sta inmiddels op 500 tests per uur.
waar kun je dat terug vinden?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

w1mm13 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

iemand geprobeerd globalping for debian te installeren - het lukt mij niet de repo lijkt niet te bestaan
ik heb de docker regel om de installatie te doen gebruikt onder debian
dat was het meest makkelijke .. ik heb hem dan ook los van allerlei andere LXC's die ik heb (proxmox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
zeroday schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

wat en hoe test je dan? als ik wat op de frontpage doe dan zie ik dat dat geen effect heeft op mijn test t.o.v. eventuele credits..
Klopt. Credits zijn nodig voor tests via de API.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
w1mm13 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Waar lees je dat dat sowieso zou bestaan? Globalping zelf noemt overal alleen het docker image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Waar lees je dat dat sowieso zou bestaan? Globalping zelf noemt overal alleen het docker image.
Ik heb het over de CLI - https://globalping.io/cli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Ah. Wel handig dat je dat er dan bij zet. Maak een GitHub ticket aan zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
done, workaround is van hier installeren - https://github.com/jsdelivr/globalping-cli/releases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mapsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hardware probe ontvangen.

Nummer 3 in Rozenburg. Nog wel op Ziggo netwerk. Als de installatie gisteren was gelukt dan was het Delta geweest.

Kreeg er een USB A naar C bij. Denk een cadeautje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:52

wbschenk

www.schenkict.nl

mapsy schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:08:
Hardware probe ontvangen.

Nummer 3 in Rozenburg. Nog wel op Ziggo netwerk. Als de installatie gisteren was gelukt dan was het Delta geweest.

Kreeg er een USB A naar C bij. Denk een cadeautje.
2 van mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Hardware probe op Glasnet toegevoegd, heb hem 2x geregistreerd. 1x op IPV4 en 1x op IPV6, het leek eerst alsof hij wanneer hij op v6 zat dat hij geen v4 verzoeken verwerkte maar later ging dit gewoon prima.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Red Boll schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:42:
@ernstoud Had dat nog niet gedaan, bij deze: bedankt voor het onder de aandacht brengen van Globalping en organiseren van de hardware probe. d:)b

Ondertussen is deze al een paar dagen opgenomen in het het netwerk.

Om het niet té ingewikkeld te maken (KISS) zit deze in één VLAN op één "usb adapter" (in een Shelly Plug S) samen met een hardware Ripe Atlas probe. Over een week eens kijken wat dat dat nu eigenlijk op het gebied van stroom en data verbruikt.

Leuke aanvulling op mijn homelab en verzameling diensten/producten die er zijn omdat dat kan. ;)

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben liefhebber van dit type projecten :) wie herinnert zich deze nog? :D

Inmiddels heb ik ook het pakket uit Krakow mogen ontvangen. Prima verpakt. Stroomverbruik nog niet gemeten, ook nog niet aangesloten.

Ik vind het raar dat je geen root mag zijn op deze machine om 'veiligheidsredenen'. Zo wil ik het standaard IP adres wijzigen.

Verder denk ik dat als je al een homelab hebt je net zo goed Globalping aldaar op een apart VLAN kunt zetten.

Tenslotte je wilt bij internationale projecten de tijd altijd op UTC hebben. Vanaf daar kun je het altijd een UI nog aanpassen (als je dat gebruikersvriendelijk vindt) maar iedereen weet dan dat de tijd altijd UTC is.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Ik ben liefhebber van dit type projecten :) wie herinnert zich deze nog? :D

Inmiddels heb ik ook het pakket uit Krakow mogen ontvangen. Prima verpakt. Stroomverbruik nog niet gemeten, ook nog niet aangesloten.
Slechts 1-2 Watt. Hij doet het prima op een USB 2 aansluiting met max 500 mA.

Als je deze thread had gelezen, was je dit tegen gekomen: ernstoud in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping"
Ik vind het raar dat je geen root mag zijn op deze machine om 'veiligheidsredenen'. Zo wil ik het standaard IP adres wijzigen.
Ik neem aan dat je je kunt voorstellen dan security op dit device erg belangrijk is? Dus heeft Globalping hem hardened. Ik heb het nog niet geprobeerd maar er zit op het PCB een UART aansluiting. Wellicht krijg je daar een terminal sessie op.
Verder denk ik dat als je al een homelab hebt je net zo goed Globalping aldaar op een apart VLAN kunt zetten.
Zeker, hoe meer afscherming des te beter.
Tenslotte je wilt bij internationale projecten de tijd altijd op UTC hebben. Vanaf daar kun je het altijd een UI nog aanpassen (als je dat gebruikersvriendelijk vindt) maar iedereen weet dan dat de tijd altijd UTC is.
Begrijp niet helemaal wat je hier zegt. Eerste zin: Inderdaad is UTC beter dan wat er nu geconfigureerd is. Maak een ticket aan op GitHub zou ik zeggen. Tweede zin: :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Slechts 1-2 Watt. Hij doet het prima op een USB 2 aansluiting met max 500 mA.

Als je deze thread had gelezen, was je dit tegen gekomen: ernstoud in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping"
Klopt, ik heb deze thread niet gelezen. Wel de posts die eerst in het Odido topic stonden. Het volgende probleem dat ik heb is dat ik geen stekker meer vrij heb maar ik kan hem blijkbaar op een USB-A aansluiten.
Ik neem aan dat je je kunt voorstellen dan security op dit device erg belangrijk is? Dus heeft Globalping hem hardened. Ik heb het nog niet geprobeerd maar er zit op het PCB een UART aansluiting. Wellicht krijg je daar een terminal sessie op.
Ja, security voor wie precies? Wie is eigenaar van het apparaat? Ik ben in ieder geval eigenaar van het netwerk en afnemer van de glasvezel en DSL verbinding. Als er iets lek is in dit toestel, dan ben ik in beginsel aansprakelijk. Het is raar dat je geen root bent op deze machine omdat je wel root bent in de container. Dus als het is omdat je de software on the run niet aan zou mogen passen, dan slaat het nergens op.

Er zit ook een 64 GB Kioxia kaartje in. Dat is wsch. consumer grade (die gaat dus lekker snel stuk). Mogelijk is deze uit te lezen.
Zeker, hoe meer afscherming des te beter.
Moet je wel de networking van je container goed instellen.
Begrijp niet helemaal wat je hier zegt. Eerste zin: Inderdaad is UTC beter dan wat er nu geconfigureerd is. Maak een ticket aan op GitHub zou ik zeggen. Tweede zin: :?
Wat ik zeg is vrij simpel: backend UTC, frontend liefst ook indien deze voor internationaal gebruik is. Is de frontend enkel voor jou als gebruiker in Nederland, gebruik je whatever (dan wil je wsch CE(S)T). Maar niet zelf in de container op Europe/Amsterdam zetten...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:21:
[...]
Ja, security voor wie precies? Wie is eigenaar van het apparaat? Ik ben in ieder geval eigenaar van het netwerk en afnemer van de glasvezel en DSL verbinding. Als er iets lek is in dit toestel, dan ben ik in beginsel aansprakelijk. Het is raar dat je geen root bent op deze machine omdat je wel root bent in de container. Dus als het is omdat je de software on the run niet aan zou mogen passen, dan slaat het nergens op.
Je vergeet Globalping als organisatie. Hun imago is natuurlijk weg als hun hardware probe slechte security heeft. De probe is aan security tests onderworpen, o.a. door Google. Staat niet best als daaruit komt dat het security model niet goed is.

Er is dus keuze: een hardened HW probe of een meer flexibele SW probe. Weinig te klagen lijkt me.

Ook de RIPE Atlas probe is hardened. En ook voor die infra bestaat een container versie. Zelfde keus.
Er zit ook een 64 GB Kioxia kaartje in. Dat is wsch. consumer grade (die gaat dus lekker snel stuk). Mogelijk is deze uit te lezen.
Dan waren de 32 Gb. zeker op.

Uitlezen kan gewoon. Kaartje in kaartlezer en mounten. Of image downloaden van GitHub en met 7-Zip uitpakken en mounten. Is een normaal Linux file system. En ja, er is een shadow password file in \etc met een root account met salted password. Het is dus niet zo dat er geen root mogelijk is, je weet alleen het password niet.

En als dat SD kaartje stuk gaat maak je in een paar minuten een nieuwe. Tools staan op GitHub.
Wat ik zeg is vrij simpel: backend UTC, frontend liefst ook indien deze voor internationaal gebruik is. Is de frontend enkel voor jou als gebruiker in Nederland, gebruik je whatever (dan wil je wsch CE(S)T). Maar niet zelf in de container op Europe/Amsterdam zetten...
Je had het over een UI. Dat begrijp ik niet. Nogmaals: een issue? Maak een GitHub ticket. Ik heb over de timezone verandering weken geleden daar al gesproken.

Ken je overigens het gezegde van het gegeven paard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Je vergeet Globalping als organisatie. Hun imago is natuurlijk weg als hun hardware probe slechte security heeft. De probe is aan security tests onderworpen, o.a. door Google. Staat niet best als daaruit komt dat het security model niet goed is.

Er is dus keuze: een hardened HW probe of een meer flexibele SW probe. Weinig te klagen lijkt me.

Ook de RIPE Atlas probe is hardened. En ook voor die infra bestaat een container versie. Zelfde keus.
Ah, Google, ja dan zit het goed... heb je een link naar de audit? Ik zag namelijk elders Node.js. En dat wekt bij mij niet zo'n vertrouwen. Niet in de laatste plaats omdat er minder bloated alternatieven zijn.
Uitlezen kan gewoon. Kaartje in kaartlezer en mounten. Of image downloaden van GitHub en met 7-Zip uitpakken en mounten. Is een normaal Linux file system. En ja, er is een shadow password file in \etc met een root account met salted password. Het is dus niet zo dat er geen root mogelijk is, je weet alleen het password niet.
Hoef je ook niet te weten. Met toegang tot /etc/shadow vervang je het root wachtwoord naar iets anders of je voegt nog een account met UID 0 toe (bijvoorbeeld toor).
En als dat SD kaartje stuk gaat maak je in een paar minuten een nieuwe. Tools staan op GitHub.
Als -> wanneer. Stuk gaat-ie. Gebruiken ze iets als log2ram?
Je had het over een UI. Dat begrijp ik niet. Nogmaals: een issue? Maak een GitHub ticket. Ik heb over de timezone verandering weken geleden daar al gesproken.
De UI is de frontend. Die kun je zo instellen zoals je wilt. Maar in de backend wil je consistentie. Je wilt niet dat de ene device met logs van de ene TZ komt en een andere device weer van een andere. Dat wil je normaliseren. Dat doe je doorgaans d.m.v. UTC. Vandaar backend UTC. Als je wilt dat het er gebruikersvriendelijk in jouw UI uitziet, dan is dat prima.
Ken je overigens het gezegde van het gegeven paard?
Ken jij overigens het verhaal over het paard van Troje?

Het is helemaal niet raar dat beheer graag wil weten wat er zoal draait in het netwerk. Je wilt niet weten wat ik al allemaal bij organisaties tegen ben gekomen.

De vraag staat nog steeds:

Wie ie eigenaar van het apparaat?

en

Wie is verantwoordelijk voor het apparaat?

Ik heb geen idee wie het ding veilig houdt. Daar staat namelijk niets over in het bijgeleverde document. Er is geen contract, niets. Nou snap ik dat je dat niet wilt bij een non-profit maar dan nog moet je wel beheer informeren over wie er verantwoordelijk is. Daar moet je eerlijk over zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Ah, Google, ja dan zit het goed... heb je een link naar de audit? Ik zag namelijk elders Node.js. En dat wekt bij mij niet zo'n vertrouwen. Niet in de laatste plaats omdat er minder bloated alternatieven zijn.

[...]

Hoef je ook niet te weten. Met toegang tot /etc/shadow vervang je het root wachtwoord naar iets anders of je voegt nog een account met UID 0 toe (bijvoorbeeld toor).

[...]

Als -> wanneer. Stuk gaat-ie. Gebruiken ze iets als log2ram?

[...]

De UI is de frontend. Die kun je zo instellen zoals je wilt. Maar in de backend wil je consistentie. Je wilt niet dat de ene device met logs van de ene TZ komt en een andere device weer van een andere. Dat wil je normaliseren. Dat doe je doorgaans d.m.v. UTC. Vandaar backend UTC. Als je wilt dat het er gebruikersvriendelijk in jouw UI uitziet, dan is dat prima.

[...]

Ken jij overigens het verhaal over het paard van Troje?

Het is helemaal niet raar dat beheer graag wil weten wat er zoal draait in het netwerk. Je wilt niet weten wat ik al allemaal bij organisaties tegen ben gekomen.

De vraag staat nog steeds:

Wie ie eigenaar van het apparaat?

en

Wie is verantwoordelijk voor het apparaat?

Ik heb geen idee wie het ding veilig houdt. Daar staat namelijk niets over in het bijgeleverde document. Er is geen contract, niets. Nou snap ik dat je dat niet wilt bij een non-profit maar dan nog moet je wel beheer informeren over wie er verantwoordelijk is. Daar moet je eerlijk over zijn.
Je stelt mij vragen, op een toon die mij eigenlijk niet zo bevalt, alsof ik bij Globalping werk of anderszins daar belangen heb. Dat is niet zo. Ik heb louter, na een goede indruk door wat e-mail wisseling met de founder van Globalping, zijn aanbod van 100 probes gefaciliteerd.

Ik begrijp dat je vragen hebt, stel die vooral rechtstreeks aan Globalping via GitHub. Dat is het kanaal waarvan zij aangegeven hebben graag issues gemeld te krijgen.

Kort nog wat commentaar van mij.

Ik heb rondgelopen bij Google en ik kan je verzekeren dat Google geen resultaten verstrekt van security audits, dus ook die van mij aldaar (ISO27001) waren alleen voor hun via hun facilitair bedrijf en nimmer openbaar.

Elders in deze thread staat een link naar een onafhankelijke security audit van redelijke kwaliteit.

De probe code is geschreven in TrueScript. Bevalt je dat niet, geen Globalping probe gebruiken en je probe aan de community ter beschikking stellen.

Mijn vragen over TZ van de probe, dus op GitHub: https://github.com/jsdelivr/globalping-probe/issues/250, werden beantwoord. Zie dus daar. De tijd setting op de probe speelt in de metingen geen rol.

Wie eigenaar is van de Globalping probe? Ik kan me niet herinneren iets van voorwaarden op dat vlak gelezen te hebben, dus ik ga er vanuit dat de gebruiker dat is. En wie er verantwoordelijk is? Bij een open source community? Je wilt verantwoordelijkheid duidelijk hebben? Veel plezier daarmee in de ICT.

TL;DR : Stel je vragen aan Globalping, maak tickets aan in GitHub. En gezien je zorgen: stel je HW probe wellicht ter beschikking aan een ander.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 27-10-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Wellicht nuttige info over de credits en de limieten:

https://blog.globalping.i...alping-api-limit-changes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

grappig .. een of andere tester gebruikt al de gehele dag mijn systeem om mtr's en https te testen

die schieten in mijn graph nu omhoog ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
zeroday schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:02:
grappig .. een of andere tester gebruikt al de gehele dag mijn systeem om mtr's en https te testen

De verschillen, zelfs tussen probes, zijn opvallend. Op mijn Odido Klik&Klaar grote aantallen HTTP requests en juist relatief weinig DNS. Bij andere probes net andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:34
Zaterdag kwam de postbode hier ook een HW probe brengen, fijn dat hij aanbelde en het niet door de bus propte!

Inmiddels aangesloten en het werkt als een trein.

Binnenkort maar eens aan de slag met de uitleg van @ernstoud om zowel de RIPE Atlas als Globalping erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

zeroday schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:02:

RIPE grafieken gok ik dan? Want Globalping heeft nog geen statistieken zover ik weet

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Osxy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

RIPE grafieken gok ik dan? Want Globalping heeft nog geen statistieken zover ik weet
@zeroday heeft zelf wat gemaakt zie zijn post: zeroday in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping"

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Ik heb op 5 oktober een snapshot gemaakt van alle probes in NL met:

globalping ping --from Netherlands --limit 250

En vandaag 28 oktober heb ik dat weer gedaan, dit zijn de verschillen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Caiway / Delta       28 11
KPN                  17  6
Vodafone /Ziggo       6 
Odido                 9  5
Glasnet (Blackgate)  11  5
Others               66 14
                    --- --
Total               137 41

Eerste kolom: aantal probes actief op 28 oktober, tweede kolom: groei in aantal na 5 oktober.

Ik had het aanbod van 100 probes gepost in de threads van de genoemde providers, daar zijn dus 27 probes bij gekomen.

Dat valt nog wel een beetje tegen. Er zijn er nog onderweg vanuit Polen denk ik en/of een behoorlijk aantal Tweakers heeft de probe (nog) niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:58

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

2 oktober aangevraagd, nog niks ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:40
ernstoud schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vodafone /Ziggo       6 
                    --- --

Eerste kolom: aantal probes actief op 28 oktober, tweede kolom: groei in aantal na 5 oktober.

Ik had het aanbod van 100 probes gepost in de threads van de genoemde providers, daar zijn dus 27 probes bij gekomen.

Dat valt nog wel een beetje tegen. Er zijn er nog onderweg vanuit Polen denk ik en/of een behoorlijk aantal Tweakers heeft de probe (nog) niet aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AMQkSFQ9QNRlXDa99SQxiged-M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qd7KElgZPv1yQyiPxkLoVCzO.png?f=user_large
Pakje staat sinds 22 Oktober al wel in PostNL app als onderweg.
Helaas komt het wel vaker voor dat tussen fotomoment en brievenbus er iets misgaat (vermoeden is met opzet).

[ Voor 7% gewijzigd door Geert de Graaf op 28-10-2024 16:05 ]

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 23:12

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vodafone /Ziggo       6 
                    --- --

Oef de Ziggo realiteit, uitstroom van klanten schemert hier wel door. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:47
Ik heb op 5 oktober een snapshot gemaakt van alle probes in NL
...
...
Dat valt nog wel een beetje tegen.
...
Als je bedenkt dat een deel van de aanwas mogelijk
op eigen hardware wordt gedraaid dan zijn de resultaten ook nog wat vertekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
latho schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Als je bedenkt dat een deel van de aanwas mogelijk
op eigen hardware wordt gedraaid dan zijn de resultaten ook nog wat vertekend
Ja, dat ook nog. Je kunt niet herkennen of een probe HW of SW based is. Kan me herinneren dat daarvwel op GitHub over gesproken is.

Update: onderscheiden van HW en SW probes kan wel via de interne API, dus door Globalping. Niet door gebruikers, anders dan van je eigen probes in het dashboard.

[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Osxy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Dennis-L heeft hier zijn JSON gedeeld voor influxdb en grafana https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80440684 en dat heb ik aan de praat gekregen in mijn omgeving

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzE5ABZdj87qU3jo038Re1nCk6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YjPeFDmPbSbvuOah7cCNPhVG.png?f=user_large

Van het weekend gingen de http en de mtr door het dak omdat er expliciet door 1 tester (alleen) op mijn node getest werd .. (en nee dat was ik niet).

via een crontabje wordt elke 5 minuten de grafiek bijgewerkt. Maar ik heb zelf nu ook een scriptje die elke DEBUG regel wegschrijft naar de influxdb .. want ik heb nog zo mijn ?? of die 5 min nu alles wel lekker pakt.. (maakt op zich niet uit .. het gaat om het idee) ..

;)

[ Voor 18% gewijzigd door zeroday op 28-10-2024 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Geert de Graaf schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding]
Pakje staat sinds 22 Oktober al wel in PostNL app als onderweg.
Helaas komt het wel vaker voor dat tussen fotomoment en brievenbus er iets misgaat (vermoeden is met opzet).
Vooral brievenbus pakjes is bij PostNL een drama. Geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
@Jerie Nagevraagd bij Globalping: na laden van het image wordt de SD Card niet meer gebruikt. Alles gaat in RAM, ook te zien in dit source file: https://github.com/jsdeli...es/jsdelivr-startWorld.sh

Levensduur van de SD Card zal dus geen probleem zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 28-10-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 14:38

pistole

Frutter

ernstoud schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

Vooral brievenbus pakjes is bij PostNL een drama. Geduld.
Mijn brievenbuspakje lag ook netjes bovenop mijn brievenbus |:( . Gelukkig wordt hier niet veel/vaak gejat.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zo mijn hw probe is ook binnen. Gelijk ook maar een extra probe in het DC geïnstalleerd. Heb er nu 2 draaien.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky

Ik heb mijn software probe vervangen door de hardware probe totdat ik de hw kan herconfigureren en in een datacenter ophangen. Er zijn vast meerdere tweakers die iets soortgelijks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik ga de hw probe wel opnieuw inrichten zodat ik zelf beheer op het apparaat heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
esky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Ik heb mijn software probe vervangen door de hardware probe totdat ik de hw kan herconfigureren en in een datacenter ophangen. Er zijn vast meerdere tweakers die iets soortgelijks doen.
Drie wegen die naar Rome leiden:
  • Instructie volgen zoals hier al genoemd en dus andere Linux distro voor ARM installeren, docker en de container.
  • Firmware op de SD Card aanpassen, root password in /etc/shadow vervangen door eigen password.
  • Op PCB UART header solderen en tx/rx/gnd via seral TTL naar USB adapter naar PC.
Ik weet nog niet of bij de derde optie een terminal krijgt en of die zonder password is.

Ik zou voor de eerste optie opteren, die is toch wel het meest flexibel. Ik gebruik DietPI maar ook OpenWRT kan. Zorg wel voor logging in RAM met rotation, of sla een voorraadje SD Cards in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:04

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik heb vandaag ook een HW probe ontvangen, De postbode was zo vriendelijk er voor aan te bellen want hij paste niet in de brievenbus. Ik heb hem inmiddels geïnstalleerd en aangemeld. Hij is aan de wereld bekend als probe-nl-utrecht-01.

Ik had er twee gevraagd omdat ik twee providers heb. Ziggo en Caiway. Ik heb deze aan Ziggo gehangen. Ik ben benieuwd of ik er nog een krijg of dat dit het was...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Roetzen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:57:
Ik heb vandaag ook een HW probe ontvangen, De postbode was zo vriendelijk er voor aan te bellen want hij paste niet in de brievenbus. Ik heb hem inmiddels geïnstalleerd en aangemeld. Hij is aan de wereld bekend als probe-nl-utrecht-01.

Ik had er twee gevraagd omdat ik twee providers heb. Ziggo en Caiway. Ik heb deze aan Ziggo gehangen. Ik ben benieuwd of ik er nog een krijg of dat dit het was...
Weet je zeker dat je de naam goed hebt? Anders ben ik er vrij zeker van dat ze dubbele namen gebruiken, ik zie hetzelfde in mijn portal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Weet je zeker dat je de naam goed hebt? Anders ben ik er vrij zeker van dat ze dubbele namen gebruiken, ik zie hetzelfde in mijn portal 8)
Die hele naam is alleen in gebruik in je dashboard. En daar kun je er elke andere naam van maken die je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

Die hele naam is alleen in gebruik in je dashboard. En daar kun je er elke andere naam van maken die je wil.
Phoe dacht ik dat ik uniek was :+

Dank voor de hemdsup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Phoe dacht ik dat ik uniek was :+

Dank voor de hemdsup.
Ik vond het ook al vreemd dat ik de eerste en enige in Utrecht zou zijn. En ik zit niet eens in Utrecht maar in Driebergen. Hmmm...

Ik heb hem overigens alleen met IPv6 geregistreerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Roetzen op 29-10-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Roetzen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Ik heb hem overigens alleen met IPv6 geregistreerd.
Bedoel je alleen tijdens de registratie of draait hij single-stack IPv6 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Bedoel je alleen tijdens de registratie of draait hij single-stack IPv6 ?
Alleen tijdens de registratie. Hij draait in een dual stack omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Roetzen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Alleen tijdens de registratie. Hij draait in een dual stack omgeving.
Nice! dualstack is inderdaad wel handig voor een probe :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik moet ipv6 hier ook maar weer eens activeren. Kan de probe ook mooi meedoen.

Hmm ipv6 toegevoegd en is online. Maar nu is de ipv4 probe offline.

Of moet je alleen de ipv6 toevoegen en werkt dan iov4 automatisch meee? Snap het niet echt 😂

Edit: ipv6 is voldoende zo lijkt. Ik kan testen op ipv4 en ipv6 dus werkt. Top.

[ Voor 66% gewijzigd door Tylen op 29-10-2024 22:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Tot mijn grote leuke verbazing stond de postbode voor de deur en ontving ik zojuist een HW probe en wat leuke stikkers..

Niet zo snel verwacht omdat ik >100ste was ..

Ik heb hem dan ook maar even aangesloten .. en tot mijn verbazing werkt ie ook nog eens nadat ik
een paar aanpassingen in mijn router/netwerk configuratie had gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
zeroday schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:39:
Tot mijn grote leuke verbazing stond de postbode voor de deur en ontving ik zojuist een HW probe en wat leuke stikkers..

Niet zo snel verwacht omdat ik >100ste was ..

Ik heb hem dan ook maar even aangesloten .. en tot mijn verbazing werkt ie ook nog eens nadat ik
een paar aanpassingen in mijn router/netwerk configuratie had gemaakt.
Ok, dan kan de toegezegde (ernstoud in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping") naar iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Zekers .. Die kan dan naar iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
zeroday schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Zekers .. Die kan dan naar iemand anders.
Ligt eigenlijk te wachten op een toezegging van Delta dat hij in hun core terecht komt. Is dan een mooie referentie probe bij metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik houd mij aanbevolen. Omdat ik twee aansluitingen heb (Zigo en Caiway glasvezel) had ik er twee gevraagd maar ik heb er (nog?) maar één gekregen. Die hangt nu aan Ziggo. Misschien komt die tweede nog maar ik reken er eigenlijk niet op.

Dus als er ergens nog een over blijft houd ik me aanbevolen. Die kan dan aan de Caiway glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Roetzen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Ik houd mij aanbevolen. Omdat ik twee aansluitingen heb (Zigo en Caiway glasvezel) had ik er twee gevraagd maar ik heb er (nog?) maar één gekregen. Die hangt nu aan Ziggo. Misschien komt die tweede nog maar ik reken er eigenlijk niet op.

Dus als er ergens nog een over blijft houd ik me aanbevolen. Die kan dan aan de Caiway glasvezel.
Ik heb op 1 aansluiting nu de SW probe en de HW probe .. geen idee wat we ermee kunnen maar wellicht kunnen we later analyseren of er een verschil tussen die beiden zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
zeroday schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb op 1 aansluiting nu de SW probe en de HW probe .. geen idee wat we ermee kunnen maar wellicht kunnen we later analyseren of er een verschil tussen die beiden zit ;)
Dat zal niet gaan als het hetzelfde IP adres betreft. Je zult in de logfile van de laatst geplaatste dan een foutmelding zien en de melding dat de probe het komend uur inactief blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ernstoud schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Dat zal niet gaan als het hetzelfde IP adres betreft. Je zult in de logfile van de laatst geplaatste dan een foutmelding zien en de melding dat de probe het komend uur inactief blijft.
niettus ..
ik heb de HW probe dan ook niet met een IPv4 adres geregistreerd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 14:36
Vandaag ook post uit Polen ontvangen! Kastje aangesloten en het werkt. Weet nog niet zo goed wat ik er zelf mee moet maar hoop dat ik een bijdrage lever aan de community! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

zeroday schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

niettus ..
ik heb de HW probe dan ook niet met een IPv4 adres geregistreerd ;)
Ook al registreer je alleen met een IPv6 adres, de probe gebruikt het IPv4 adres wel degelijk bij het uitvoeren van opdrachten naar/van IPv4 probes.

Dus tenzij je hem in een volledig IPv6 only omgeving hebt gezet verwacht ik toch wel conflicten. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 16:46
companion_cube schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:19:
Vandaag ook post uit Polen ontvangen! Kastje aangesloten en het werkt. Weet nog niet zo goed wat ik er zelf mee moet maar hoop dat ik een bijdrage lever aan de community! :)
Hier vandaag ook! Leuk om even wat commando's mee te testen maar weet zelf nog niet zo goed wat ik er verder mee kan/moet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Tehlo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Hier vandaag ook! Leuk om even wat commando's mee te testen maar weet zelf nog niet zo goed wat ik er verder mee kan/moet. :P
Je bent deel van een community en met de website, de command line versie of de API kun je jouw internetverbinding monitoren en vergelijken met anderen.

Het blijft jammer - maar ook erg logisch - dat snelheidstesten niet mogelijk zijn. Een dergelijke test gebruikt je volledige bandbreedte en dat betekent dat een denial of service aanval mogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Roetzen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Ook al registreer je alleen met een IPv6 adres, de probe gebruikt het IPv4 adres wel degelijk bij het uitvoeren van opdrachten naar/van IPv4 probes.

Dus tenzij je hem in een volledig IPv6 only omgeving hebt gezet verwacht ik toch wel conflicten. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Op dit moment werkt het en zie je niet van welke probe het antwoord komt.
pak je de ASN en plaatsnaam dan krijg je van beide probes een antwoord.

Dus nut? Nah ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
Er waren al grafieken over het aantal requests van globalping probes, maar nog geen van dataverkeer dus bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VROG3BO4ULWj3ASMUUJgXJlPrCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/7uYyGDe3k5AwDDg0iejigXbK.gif?f=user_large

Wat mij opvalt zijn 2 dingen:
  1. Er is weinig dataverkeer. (Misschien meer als je ook ipv6 instelt)
  2. Het dataverkeer is netjes over de dag verdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
esky schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:46:
Er waren al grafieken over het aantal requests van globalping probes, maar nog geen van dataverkeer dus bij deze:

[Afbeelding]

Hoe meet je dit? Misschien leuk om even te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Binnenkort wordt herkenbaar in metingen o.a. of een probe HW of SW is:

https://github.com/jsdelivr/www.jsdelivr.com/issues/689

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ernstoud schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Dit is wat ik uit de unifi software haal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP3txxamD5PJOphuJDcJHYTQG0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fckwfjA10iNeiqcGOGH7la45.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:43
En hier gister het pakketje gekregen en nu ook online.

Enige moeite moeten doen, of mijn onkunde, om hem online te krijgen.
IPV4 pakte die niet, IPV6 wel.

Heeft dit nog invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik heb vannacht mijn eerste 150 punten gekregen. Dus dat gaat goed. Volgens het dashboard van globalping.io is ie ook on-line. Maar hij lijkt in een soort stealth mode te zijn gegaan. Ik zie hem niet (meer) in de gui van het Ziggo modem en een ping naar het lokale IPv4 adres wat ik toegewezen had gekregen werkt ook niet meer: Destination host unreachable. In de Ziggo WiFi app zie ik hem ook niet. Het IPv6 adres van de probe is wel pingbaar.

Ook het log kan ik niet meer in. ssh logs@<ip adres> geeft een timeout. Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 14:38

pistole

Frutter

Koekwaussie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:47:
En hier gister het pakketje gekregen en nu ook online.

Enige moeite moeten doen, of mijn onkunde, om hem online te krijgen.
IPV4 pakte die niet, IPV6 wel.

Heeft dit nog invloed?
Dit had ik ook. Volgens mij is registratie op basis van IPv6 voldoende.
Roetzen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:20:
Ik heb vannacht mijn eerste 150 punten gekregen. Dus dat gaat goed. Volgens het dashboard van globalping.io is ie ook on-line. Maar hij lijkt in een soort stealth mode te zijn gegaan. Ik zie hem niet (meer) in de gui van het Ziggo modem en een ping naar het lokale IPv4 adres wat ik toegewezen had gekregen werkt ook niet meer: Destination host unreachable. In de Ziggo WiFi app zie ik hem ook niet. Het IPv6 adres van de probe is wel pingbaar.

Ook het log kan ik niet meer in. ssh logs@<ip adres> geeft een timeout. Hebben anderen dit ook?
Nee, geen last van. Ik kan zonder problemen via IPv4 de logs benaderen. Pingen en logs lezen via v6 lukt gek genoeg dan weer niet...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:05

[Afbeelding]

Hier een beetje hetzelfde beeld, dit is IPv4 en IPv6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iadKloMt1zPA94_Ps8C60aNVhdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DbWWnC61chkkJSmtv1900VQn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Jef61 op 31-10-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
[...]

De HW probe is rechtstreeks in mijn Mikrotik router geplugd en die maakt per poort grafieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

De postbode kwam weer aanbellen. Met mijn tweede aangevraagde probe. Ik heb hem inmiddels geïnstalleerd en aangemeld. Hij staat naast de eerste lekker te pingen in de meterkast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Roetzen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:34:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

De postbode kwam weer aanbellen. Met mijn tweede aangevraagde probe. Ik heb hem inmiddels geïnstalleerd en aangemeld. Hij staat naast de eerste lekker te pingen in de meterkast. :)
Heb je hem de groeten gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Hmmm... Helemaal soepel gaat het toch niet. Mijn tweede probe doet wat verwacht maar mijn eerste probe heeft kuren. Hij staat in het overzicht van probes gemarkeerd als off-line. Het log is nu wel weer toegankelijk en er komt van alles binnen. Maar hij wordt niet getoond op de kaart. Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
esky schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

De HW probe is rechtstreeks in mijn Mikrotik router geplugd en die maakt per poort grafieken.
Ik ga het eens inrichten met vnstat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNemxhuPsLdYR7SBqkJ7RBAw9LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOTGeOd6NmHyFNKFtkuNrJrM.jpg?f=fotoalbum_large

Niet mijn probe maar eth0 op de Genexis 7840.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Roetzen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:09:
Hmmm... Helemaal soepel gaat het toch niet. Mijn tweede probe doet wat verwacht maar mijn eerste probe heeft kuren. Hij staat in het overzicht van probes gemarkeerd als off-line. Het log is nu wel weer toegankelijk en er komt van alles binnen. Maar hij wordt niet getoond op de kaart. Vreemd...
IP adres waarschijnlijk veranderd terwijl hij offline was, dan herkent het backend hem niet, maar gek genoeg zijn er dan wel requests.

In dashboard deleten en opnieuw adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

IP adres waarschijnlijk veranderd terwijl hij offline was, dan herkent het backend hem niet, maar gek genoeg zijn er dan wel requests.

ernstoud schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Dat heeft gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Twee keer zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3xxMTg5CbHhhMLWfrzYXMdN72c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qbvM6IcaGLQaLJCFRAxmFwax.png?f=fotoalbum_large

dit is mijn hw probe . en die heb ik alleen op IPv6 staan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

SNMP .. switch.. je hebt bijv. libreNMS draaien en je kan dan (als je hw het ondersteund) kijken op de poort wat er gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Roetzen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:20:

ik krijg nu 300 punten ..
zowel SW als HW draait gewoon goed.

het lijkt erop dat hij geen ipv4 adres meer heeft. Heb je geen tooltje zoals bijv. 'net analyzer' of iets anders
waarmee je kan zien welk IP adres er is toegewezen? Het kan zijn dat je router bijv. een DHCP refresh heeft gedaan en een nieuw IP heeft toegewezen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[quote]pistole schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Dit had ik ook. Volgens mij is registratie op basis van IPv6 voldoende.

[...]

denk ik ook. Hij heeft nu zelfs bij mij 2 IPv6 adressen .. (de HW probe)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
De applicatie vnstat op mijn DietPI probe werkt prima. Bash scriptje maakt elke 15 min. een mooi gif bestand en met scp haal ik het naar de PC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtV5XcMUviZutzsS03qWOkSvQUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw1JaXX9xgvPMB3HPGRaOitO.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad weinig traffic, en dit is dus een Globalping en Atlas probe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 20:54
Ik was te laat voor de eerste 100 hardware probes, maar blijkbaar hadden ze er wat over :)
Gisteren de postbode aan de deur gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:46:
[...]

Het blijft jammer - maar ook erg logisch - dat snelheidstesten niet mogelijk zijn. Een dergelijke test gebruikt je volledige bandbreedte en dat betekent dat een denial of service aanval mogelijk wordt.
De netwerkpoort op de HW probe is ook maar 100 Mbps volgens mijn Ziggo Sagemcom modem/router

Ruim genoeg voor het beoogde doel, maar niet voor een snelheidstest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ernstoud schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:20:
De applicatie vnstat op mijn DietPI probe werkt prima. Bash scriptje maakt elke 15 min. een mooi gif bestand en met scp haal ik het naar de PC.

[Afbeelding]

Inderdaad weinig traffic, en dit is dus een Globalping en Atlas probe.
maar maak je nu geen extra traffic met SCP en vnstat ?
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
zeroday schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

maar maak je nu geen extra traffic met SCP en vnstat ?
;)
Niet echt, want vnstat houdt data bij van alle netwerk connecties, docker0 is het interface naar de docker containers, de connectie met SCP is naar eth0 op de host. Je kunt vnstat vragen welk(e) interface(s) je wilt weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ernstoud schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Niet echt, want vnstat houdt data bij van alle netwerk connecties, docker0 is het interface naar de docker containers, de connectie met SCP is naar eth0 op de host. Je kunt vnstat vragen welk(e) interface(s) je wilt weergeven.
vraag me af of docker0 uiteindelijk ook niet door eth0 gaat ..
maar goed ;) het gaat om het idee <grin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
zeroday schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:03:
[...]

vraag me af of docker0 uiteindelijk ook niet door eth0 gaat ..
maar goed ;) het gaat om het idee <grin>
Uiteraard gaat uiteindelijk al het verkeer via eth0. Vandaar dat ik een plaatje maak van docker0, dat is het interface naar docker. Dus:

5G router <—> eth0 - DietPI - docker0 <—> containers

Met vnstat op DietPI meet ik alleen het verkeer rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
[2024-10-31 15:12:03 +00:00] [INFO] [health-restart] Scheduled Probe restart. Sending SIGTERM.
{ maxUptime: 604800 }
[2024-10-31 15:12:03 +00:00] [DEBUG] [general] SIGTERM received.
[2024-10-31 15:12:03 +00:00] [DEBUG] [general] Closing process.

En dan ondanks docker restartpolicy=always vind er geen (re)start plaats - iemand anders dit ook ?

edit: dit is een software probe

[ Voor 4% gewijzigd door w1mm13 op 01-11-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 20:54
w1mm13 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:40:
[2024-10-31 15:12:03 +00:00] [INFO] [health-restart] Scheduled Probe restart. Sending SIGTERM.
[2024-10-31 15:12:03 +00:00] [DEBUG] [general] SIGTERM received.
[2024-10-31 15:12:03 +00:00] [DEBUG] [general] Closing process.

En dan ondanks docker restartpolicy=always vind er geen (re)start plaats - iemand anders dit ook ?

edit: dit is een software probe
Bij mij zag dat er zo uit:
globalping-probe | [2024-10-30 18:59:25 +00:00] [INFO] [health-restart] Scheduled Probe restart. Sending SIGTERM.
globalping-probe | { maxUptime: 604800 }
globalping-probe | [2024-10-30 18:59:25 +00:00] [DEBUG] [general] SIGTERM received.
globalping-probe | [2024-10-30 18:59:25 +00:00] [DEBUG] [general] Closing process.
globalping-probe | Updating certificates in /etc/ssl/certs...
globalping-probe | 0 added, 0 removed; done.
globalping-probe | Running hooks in /etc/ca-certificates/update.d...
globalping-probe | done.
globalping-probe | Checking for the latest version
globalping-probe | Current version 0.33.2
globalping-probe | Latest version 0.33.2
globalping-probe | [2024-10-30T18:59:26.541Z] Current node.js version v20.13.0
globalping-probe | [2024-10-30T18:59:26.545Z] Wanted node.js version v20.13.0
globalping-probe | [2024-10-30 18:59:27 +00:00] [INFO] [general] Starting probe version 0.33.2 in a production mode with UUID
Het lijkt er op dat de container zelf niet stopt, maar het proces er binnen in. Als die vervolgens niet meer zelf de probe opstart gaat daar mogelijk wat mis.

Misschien even een issue aanmaken op github?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Thijn41 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:00:
[...]

Bij mij zag dat er zo uit:

[...]

Het lijkt er op dat de container zelf niet stopt, maar het proces er binnen in. Als die vervolgens niet meer zelf de probe opstart gaat daar mogelijk wat mis.

Misschien even een issue aanmaken op github?
docker start <containerid> start het process weer op, zal eens kijken of de restart nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59

Vliegvlug

Flight Simple

Eergisteren de Global Ping hardware probe binnen gekregen!
Hoewel ‘binnen’, de postbode had ‘m gewoon voor de voordeur gelegd omdat hij geen zin had of het niet voor elkaar kreeg het pakketje door de brievenbus te krijgen. :X

Maar gelukkig lag hij er nog toen ik thuis kwam.

Dit is de inhoud:
GlobalPing hardware probe

Zo juist aangesloten, nu pitten en morgen maar eens kijken hoe ik ‘m kan adopten. :)

De micro usb kabel die erbij zat was wel heel erg lang trouwens en het netwerkkabeltje met 50 cm juist heel kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

w1mm13 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:22:
[...]

docker start <containerid> start het process weer op, zal eens kijken of de restart nu wel werkt.
mijn SW probe had geen issues

[2024-10-31 04:44:17 +01:00] [INFO] [health-restart] Scheduled Probe restart. Sending SIGTERM.
[2024-10-31 04:44:17 +01:00] [DEBUG] [general] SIGTERM received.
[2024-10-31 04:44:17 +01:00] [DEBUG] [general] Closing process.
Updating certificates in /etc/ssl/certs...
0 added, 0 removed; done.
Running hooks in /etc/ca-certificates/update.d...
done.
Checking for the latest version
Current version 0.33.2
Latest version 0.33.2
[2024-10-31T03:44:19.297Z] Current node.js version v20.13.0
[2024-10-31T03:44:19.300Z] Wanted node.js version v20.13.0
[2024-10-31 04:44:19 +01:00] [INFO] [general] Starting probe version 0.33.2 in a production mode with UUID xxxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:08
Hier ook ontvangen. De postbode was zo aardig om 'm bij de buren af te geven en een briefje achter te laten in onze brievenbus.
Hij hangt in een eigen VLAN en doet z'n ding. Zo te zien ben ik de enige probe in Amersfoort met IPv4 en IPv6, er hangt nog wel een tweede probe in Amersfoort met alleen IPv4.

Het registreren lukte gisteren alleen met het IPv6 adres en in het dashboard zag ik ook alleen het IPv6 adres staan. Testen ging echter prima op zowel IPv4 als IPv6.
Nu zie ik in het dashboard (zonder zelf iets gewijzigd te hebben) het IPv4 adres als Primary IP staan met het IPv6 adres als Alternative IP. In de logs zie ik ook een kleine wijziging sinds vannacht als ik grep op ' handler':
code:
1
2
3
4
5
[2024-11-01 11:26:15 +00:00] [INFO] [api:connect:alt-ips-handler] IP address of the probe: [mijn IPv6 adres]
[2024-11-01 16:18:15 +00:00] [INFO] [api:connect:alt-ips-handler] IP address of the probe: [mijn IPv6 adres]
[2024-11-01 20:30:19 +00:00] [INFO] [api:connect:alt-ips-handler] IP address of the probe: [mijn IPv6 adres]
[2024-11-01 21:01:00 +00:00] [INFO] [api:connect:alt-ips-handler] IP address of the probe: [mijn IPv6 adres]
[2024-11-02 08:25:43 +00:00] [INFO] [api:connect:alt-ips-handler] IP addresses of the probe: [mijn IPv4 en IPv6 adres]

Hoe dan ook, alles lijkt te werken. _/-\o_
Nog geen credits ontvangen, maar dat komt vast goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Out.of.Control op 02-11-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:59

Vliegvlug

Flight Simple

Ging net naar dash.globalping.io om mijn probe te adopten maar daar heb je blijkbaar een GitHub account nodig om in te loggen.
Ben vermoedelijk de enige hier zonder want nog nooit GitHub nodig gehad, ben dan ook geen programmeur. ;)
Ik ga een GitHub aanmaken en hopelijk is er niet teveel programmeer kennis nodig

Lama, blijk toch al een GitHub account te hebben, dat scheelt weer! :D

Ooit aangemaakt omdat dat nodig was om HACS op HA (Home Assistant) te kunnen installeren. Je moest een code van HACS via github verifiëren en daarvoor was een account nodig.
Dus maar 1x gebruikt en daarna weer vergeten. :P

Maar goed, weer door met de hardware probe adopten… :)

Misschien interessant voor andere GitHub noobs zoals ik, je moet wel toestemming geven:
Authorize GlobalPing GitHub
Is dat ik via hier van GlobalPing gehoord heb maar anders schept Not owned or operated by GitHub”, “Created 6 months ago en Fewer than 1K GitHub users” niet heel veel vertrouwen eerlijk gezegd.

Nu is een e-mail en profile information opvragen gelukkig ook niet heel spannnend dus dat scheelt. :)

[ Voor 70% gewijzigd door Vliegvlug op 02-11-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Vliegvlug schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:55:

De micro usb kabel die erbij zat was wel heel erg lang trouwens en het netwerkkabeltje met 50 cm juist heel kort.
Komaan, iedere zichzelf respecterende tweaker heeft wel een doos met kabeltjes van diverse lengtes liggen. Paard en gegeven bek en zo. 😀

Ik heb overigens de bijgeleverde netadapter ook niet gebruikt. Ik voed de eerste uit de USB aansluiting op het Nokia glasvezelmodem dat ik van Caiway heb gekregen. En de tweede? Die voed ik weer uit de USB A poort van de eerste. Gaat prima en spaart weer 2 stopcontacten. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Roetzen schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:31:
[...]

Komaan, iedere zichzelf respecterende tweaker heeft wel een doos met kabeltjes van diverse lengtes liggen. Paard en gegeven bek en zo. 😀

Ik heb overigens de bijgeleverde netadapter ook niet gebruikt. Ik voed de eerste uit de USB aansluiting op het Nokia glasvezelmodem dat ik van Caiway heb gekregen. En de tweede? Die voed ik weer uit de USB A poort van de eerste. Gaat prima en spaart weer 2 stopcontacten. 😀
Ja, voeden uit USB kan prima, trekt maar iets van 200 mA max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 12:47
Vliegvlug schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:55:
Eergisteren de Global Ping hardware probe binnen gekregen!
Hoewel ‘binnen’, de postbode had ‘m gewoon voor de voordeur gelegd omdat hij geen zin had of het niet voor elkaar kreeg het pakketje door de brievenbus te krijgen. :X

Maar gelukkig lag hij er nog toen ik thuis kwam.

Dit is de inhoud:
[Afbeelding: GlobalPing hardware probe]

Zo juist aangesloten, nu pitten en morgen maar eens kijken hoe ik ‘m kan adopten. :)

Hier hetzelfde verhaal. lag ook voor de deur, dacht huh wat is dit nou.

Ik zal morgen even prutsen. vandaag eerst werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Vliegvlug schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:28:
Is dat ik via hier van GlobalPing gehoord heb maar anders schept Not owned or operated by GitHub”, “Created 6 months ago en Fewer than 1K GitHub users” niet heel veel vertrouwen eerlijk gezegd.

Nu is een e-mail en profile information opvragen gelukkig ook niet heel spannnend dus dat scheelt. :)
Het dashboard is pas een paar maanden live en de source code zal niet bij veel mensen de primaire interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-06 18:21
heb hem ook binnen gekregen, kwam gister terug van vakantie en hij heeft buiten een paar dagen onder een tafeltje gelegen. Gelukkig is hij wel droog gebleven.

Nu op een houtenbalk in het CV hok op zolder gehangen. Kabeltje van stroom was lang idd. daar maar mooi elastiek omheen gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tGxQwg_6Cur1P-tQVzJno19FKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8wEB15dlf3O7URIsCNwbcdy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Soppyscroll schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:41:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. lag ook voor de deur, dacht huh wat is dit nou.

Ik zal morgen even prutsen. vandaag eerst werken.
Echt? Aansluiten en je externe ip invullen op de website. 4 minuten werk ;) (waarvan 3 minuten wachten op het opstarten van de probe) 😂

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste