Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:18
Binnenkort komen er gratis 100 Globalping hardware probes ter beschikking.

Ik heb voorgesteld aan de redactie van Tweakers (redactie@tweakers.net… knock knock, anybody home?) om e.e.a. te combineren met een artikel op de frontpage. En al een week komt er geen reactie :( . Met Globalping is afgesproken dat we nog een week wachten, daarna komt sowieso de URL beschikbaar (in de threads van Glasnet, KPN en Delta) waarop je een probe kunt aanvragen. Dan geldt, wie het eerst komt…

Normaal krijg je alleen een HW probe als GitHub sponsor, Je kunt je natuurlijk als sponsor terugtrekken als de probe ontvangen is. Minimale sponsoring is € 10 per maand. Dus dan kost een probe je niet meer dan dat.

Maar goed, binnenkort 100 stuks gratis. Zodra de URL beschikbaar komt waarop je je moet aanmelden moet je er dan wel snel bij zijn.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Ik vroeg aan Globalping of probes met een dynamisch IP kunnen omgaan. Ja dus. Dus een software probe geïnstalleerd op Odido 4G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Helaas ziet de redactie van Tweakers af van het plaatsen van een frontpage artikel over RIPE Atlas en Globalping. Reden is het opnemen van de URL naar de gratis probes en de scheiding tussen redactie en commercie. Onbegrijpelijk, het is een gratis aanbieding en de frontpage staat dagelijks vol met allerlei commercieel nieuws.

Het gratis aanbieden van probes aan de technisch georiënteerde forumleden met een (door mij te schrijven) verhaal over Atlas en Globalping had wel meerwaarde dacht ik zo.

Enfin, dan niet.

Ik ga in overleg met de developer van Globalping. Binnenkort plaats ik de link om een gratis hardware probe aan te vragen in de diverse threads hier en als reactie op de PB’s die ik ontving. Er zijn 100 probes ter beschikking.

En nee, er is hierbij geen enkel commercieel belang.

—-

P.S. Ik heb ook nog een Globalping SW probe gezet op Vodafone 4G.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 01-10-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 14:38

pistole

Frutter

Jammer hoor.. Ik heb nu ook een GlobalPing containertje opgespind. Misschien wel leuk om de link eerst in dit draadje te delen?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
pistole schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:03:
Jammer hoor.. Ik heb nu ook een GlobalPing containertje opgespind. Misschien wel leuk om de link eerst in dit draadje te delen?
Op https://www.jsdelivr.com/globalping staat toch hoe dat moet?

code:
1
docker run -d --log-driver local --network host --restart=always --name globalping-probe globalping/globalping-probe

Als host gebruik ik DietPI. Kleine footprint Debian distro.

Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Ik doelde op de 100 hardware probes. Die container heb ik inmiddels wel draaien. Maar je schreef het zelf als dus mijn opmerking was nutteloos:
Binnenkort plaats ik de link om een gratis hardware probe aan te vragen in de diverse threads hier en als reactie op de PB’s die ik ontving.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ernstoud
Beste Tweakers,

In de thread Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping heb ik onlangs aangegeven dat de developers kort de mogelijkheid geven om gratis een Globalping hardware probe aan te vragen.

Dat kan vanaf nu via het formulier op de volgende URL: https://forms.gle/wfYaPm22kdBLCs7G6.

Er zijn 100 probes beschikbaar, dus geldt: wie het eerst komt het eerste maalt!

Verzendtijd kan tot 3 weken bedragen en verzonden wordt vanuit Polen in batches van 20. Wees geduldig.

Op https://www.jsdelivr.com/globalping lees je alle benodigde informatie en post vooral je ervaringen in de bovengenoemde thread.

Veel succes en plezier met de probe.

Groet,

Ernst

---

1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Zo.

Post verzonden aan 21 Tweakers via PB.

En geplaatst in Delta, Caiway, KPN, Ziggo, Glasnet en Odido threads op Tweakers.

Ik denk maar zo dat de 100 probes zo weg zijn.

Hurry up oOo .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:08
Bedankt @ernstoud
Zojuist het formulier ingevuld ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ernstoud
VHware schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:12:
Bedankt @ernstoud
Zojuist het formulier ingevuld ;)
Alle dank is voor Globalping, met name developer Dmitriy Akulov. Ik heb het slechts gefaciliteerd vanuit de wens weer eens wat voor de community te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Alle dank is voor Globalping, met name developer Dmitriy Akulov. Ik heb het slechts gefaciliteerd vanuit de wens weer eens wat voor de community te doen.
Net zoals met de bestellingen voor Zaram SFP's in het Delta XGSPON thread, bedankt voor je bijdrages binnen de Tweakers community!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 22:03
1 aangevraagd. Hang hem op kantoor bij Glasnet op ;)
Misschien wel ergens in een pop of datacenter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Goed bezig @ernstoud dank voor je bijdrage aan de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:34
Wat doet deze probe precies? Je zet een device in je netwerk die vanuit de hele wereld ping/tracers etc. Kan ontvangen? Waarmee partij X dan data ontvangt van de verschillende verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06 13:17

Red Boll

Kick Ass!

ernstoud schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:03:
#nowwewait

Dank je voor je genomen moeite! Leuk initiatief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TennekeOlsen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-06 13:16
Ik ook. Bedankt voor deze actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SirMemeAlot schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:12:
Wat doet deze probe precies? Je zet een device in je netwerk die vanuit de hele wereld ping/tracers etc. Kan ontvangen? Waarmee partij X dan data ontvangt van de verschillende verbinden?
Een probe wacht op een verzoek om een meting te doen, latency, traces, DNS etc. Als dat verzoek komt voert hij het uit en rapporteert de resultaten. Doordat deze probes in veel landen veel geïnstalleerd zijn kan iedereen zien hoe zijn/haar verbinding zich verhoudt t.o.v. de rest. Ook vergaart (vooral RIPE - een internet registrar) zo inzicht of er bijvoorbeeld outages zijn, of er landen zijn waar internet geknepen wordt e.d.

Voor de gebruiker van een probe kun je, vooral bij een hardware probe, ook heel goed monitoren vanaf elke plek in de wereld of je verbinding up is.

Een SW en een HW probe heeft gelijke functionaliteit, een HW probe werkt ook als je PC uitstaat. Een HW probe is een kleine embedded micro PC, bij beide aanbieders een NanoPI.

Alle communicatie geschiedt via SSH en is anoniem, bij Globalping nog veel meer dan bij RIPE want RIPE toont ook IP adressen van de probes. Globalping niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
Beste Tweakers,

In de thread Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping heb ik onlangs aangegeven dat de developers kort de mogelijkheid geven om gratis een Globalping hardware probe aan te vragen.

Dat kan vanaf nu via het formulier op de volgende URL: https://forms.gle/wfYaPm22kdBLCs7G6.

Verzendtijd kan tot 3 weken bedragen en verzonden wordt vanuit Polen in batches van 20. Wees geduldig.

Op https://www.jsdelivr.com/globalping lees je alle benodigde informatie en post vooral je ervaringen in de bovengenoemde thread.

Groet,

Ernst

---

1
Aangevraagd. Glasnet user hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
Beste Tweakers,

Groet,

Ernst

---

1
Top actie! Hier ook ingevuld. Ik ben benieuwd of ik nog op tijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
esky schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Top actie! Hier ook ingevuld. Ik ben benieuwd of ik nog op tijd was.
Volgens mij verdwijnt het formulier als de voorraad op is ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ik hoor net van Globalping dat er nu 69 probes aangevraagd zijn, dus er zijn er nog 31 beschikbaar.

Go for it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Als (ex) security consultant trilt er natuurlijk altijd een nekhaartje 8) m.b.t. de security van zo’n device in je netwerk.

Daar is best wel wat over te vinden:

RIPE Atlas: https://atlas.ripe.net/docs/security/#reported-issues
Globalping: https://github.com/jsdeli...b=readme-ov-file#security

Een en ander is natuurlijk zo sterk als de betrouwbaarheid van SSH. Dat zit denk ik wel goed maar dit: https://gist.github.com/t...5a074ebc3dce9ee78baad9e27 heeft de open source community wel een opdonder gegeven.

Als iemand met Wireshark (https://www.wireshark.org/) ervaring zich geroepen voelt om het verkeer nader te analyseren, post dan vooral hier je ervaringen.

[ Voor 19% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ik heb voorgesteld aan de redactie van Tweakers om zelf een test/review van beide diensten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

ernstoud schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:39:
Ik hoor net van Globalping dat er nu 69 probes aangevraagd zijn, dus er zijn er nog 31 beschikbaar.

Go for it!
Mooi, netjes om te zien dat er redelijk animo is.

Ik denk dat ze mij nog gaan contacten, in alle haast alleen nummer gelezen en ingevuld. De straatnaam ontbreekt 8)7

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:59

duderuud

Sliden is koel

Had al software probe van Ripe draaien maar voor de gein ook een hardware variant aangevraagd. Ben benieuwd

[ Voor 4% gewijzigd door duderuud op 02-10-2024 14:02 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RobbyTown schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Mooi, netjes om te zien dat er redelijk animo is.

Ik denk dat ze mij nog gaan contacten, in alle haast alleen nummer gelezen en ingevuld. De straatnaam ontbreekt 8)7
Ja, dat is niet handig. Dat hebben meer mensen gedaan laat de developer mij weten. Hij stuurt mij die records, dan zoek ik straatnaam er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
duderuud schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:00:
Had al software probe van Ripe draaien maar voor de gein ook een hardware variant aangevraagd. Ben benieuwd
Als je twee ISP’s hebt is verdelen wel zinvol…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:59

duderuud

Sliden is koel

Ik heb meerdere hosts waar ik wat mee kan ja...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Info over de infra van RIPE Atlas met toelichting waarom er vorige maand(en) zoveel problemen waren:

https://labs.ripe.net/aut...infrastructure-migration/

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ernstoud schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:54:
Info over de infra van RIPE Atlas met toelichting waarom er vorige maand(en) zoveel problemen waren:

https://labs.ripe.net/aut...infrastructure-migration/
De link geeft een 404, gok copy-paste fout gezien de ... in de link ;)
RobbyTown schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:56:
ernstoud schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Ja, dat is niet handig. Dat hebben meer mensen gedaan laat de developer mij weten. Hij stuurt mij die records, dan zoek ik straatnaam er wel bij.
Ik moest ook ff 2 keer kijken, niet het meest handige formulier, ik ben formulieren gewend die op basis van postcode en huisnr (en indien van toepassing land) de rest zelf invullen.

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 02-10-2024 17:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben. @Raven precies om die reden is het bij mij dus fout gegaan. Alleen jij keek 2x ik niet dus :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Raven schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

De link geeft een 404, gok copy-paste fout gezien de ... in de link ;)
Gecorrigeerd, komt door het Tweakers URL paste tool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Raven schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:06:
[...]
Ik moest ook ff 2 keer kijken, niet het meest handige formulier, ik ben formulieren gewend die op basis van postcode en huisnr (en indien van toepassing land) de rest zelf invullen.
Het is een formulier voor internationaal gebruik, niet alleen voor NL. Bij formulieren invullen is controleren voor verzenden altijd handig, zeker als het om de belastingdienst gaat :) . Tot dit moment hebben er drie mensen hun straatnaam niet ingevuld. Zijn alle drie gecorrigeerd.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2024 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Inmiddels 75 probes aangevraagd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Ik heb de Globalping developer gevraagd of zo’n grote concentratie probes in NL eigenlijk door hen wel gewenst is, immers RIPE Atlas doet wat moeilijk bij aanvraag van een HW probe als er in het land of bij de ISP al veel dekking is, zijn antwoord:

“In this case it's an excellent audience that I think will eventually like the project and will be interested to contribute, use it and promote via word of mouth or blog posts. Maybe some of them will also host the probes in datacenters on VMs they control. So it should be worth the relatively high concentration”

Hij begrijpt het :Y .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:47

Osxy

Holy crap on a cracker

ernstoud schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:25:
Inmiddels 75 probes aangevraagd.
Helaas hele dag voor werk onderweg geweest dus hopelijk was ik nog op tijd.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb er ook 1 aangevraagd, ik ga morgen over naar Odido op een glaslijn van Delta :). Wellicht interessant, wellicht niet. Ik zie het wel :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Inmiddels zijn er 85 probes aangevraagd hoor ik van de developer. Dus iedereen die totnutoe heeft aangevraagd zal er 1 ontvangen.

Het goede nieuws: het aanvraagformulier blijft ook na de 100ste live. Wel is dan begrijp ik de voorraad op. Die aanvragers komen dus in aanmerking als er weer voorraad is, dat kan wel een tijd duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Een mod van Tweakers heeft aangegeven dat dit topic gebaat zou zijn met meer info in de topic start zoals:

- Wat doet de probe precies?
- Waarvoor zou ik de probe installeren/plaatsen?
- Welke problemen zou ik mogelijk inzichtelijk kunnen maken?
- Waar zie ik mijn statistieken?
- Hoe vergelijk ik mijn statistieken met anderen?
- Waar koop ik de probe?

Etcetera.

Dit zou voor “de consument” het topic zinvoller maken. Mijn reactie was kort samengevat dat “de consument” geen HW probe meer bij RIPE kan vergaren (en bij Globalping nu even ook niet meer :) ) en een SW probe is voor velen wellicht een brug te ver gezien de vereiste kennis van Docker, Linux, VM’s e.d.

Er staat uiteraard al veel op de websites van de twee aanbieders en de Tweakers in deze thread lijken redelijk goed te weten waar een dergelijke probe voor dient. Vraag is dus of het topic voorzien van de gevraagde info - wat toch wel best tijd en inspanning gaat kosten - wel zinvol is.

Kortom een poll!

Poll: Moet de topic start van deze thread meer informatie krijgen?

Ja
Nee

De tussenstand zie je hier: https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406746&layout=6

De tussenstand hier als dynamisch plaatje invoegen lukt niet, dus moet je even klikken.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 03-10-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06 13:17

Red Boll

Kick Ass!

ernstoud schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:14:... en een SW probe is voor velen wellicht een brug te ver gezien de vereiste kennis van Docker, Linux, VM’s e.d.
Je ziet op steeds meer consumenten hardware zoals een NAS of router dat je daar ook een (docker) container op kunt draaien. Wat een deftige knip en plak instructie zouden die al een eind kunnen komen ermee.

Je moet natuurlijk wel interesse hebben in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Red Boll schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Je ziet op steeds meer consumenten hardware zoals een NAS of router dat je daar ook een (docker) container op kunt draaien. Wat een deftige knip en plak instructie zouden die al een eind kunnen komen ermee.

Je moet natuurlijk wel interesse hebben in de materie.
Met name dat laatste. En bovendien voegt heel veel meer probes voor RIPE en Globalping niet veel meer toe dus het nut in de functionaliteit kantelt van win/win (aanbieder/gebruiker) naar neutral/win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Vraag is natuurlijk ook meteen wie zich (naast mijzelf) aanmeldt om de TS aan te vullen.

Doe maar een PB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Pfff. Stand is 18 tegen 2 (en één van die nee stemmers ben ik). Maar niemand werpt zich op om mee te schrijven aan de TS :? .

[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 05-10-2024 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Laat ik vooropstellen. Ik had graag mee willen schrijven maar geen idee hoe en wat. Als ik mij vergelijk met jou heb je veel meer de kennis. Mailinglist, status waarom laatste tijd zn ramp was bij RIPE je vind/weet het en deelt de link. Ik had tot die tijd geen idee en op het RIPE forum is het zo 123 niet te zien.

Als je hulp nodig hebt voor een TS indeling/opzet. Je kunt de opmaak 'rippen' uit Glasnet topic. Om eerlijk te zijn de inspiratie komt uit het Tweak topic. Beetje aangepast naar Glasnet huisstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 14:55

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ernstoud schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:14:
Een mod van Tweakers heeft aangegeven dat dit topic gebaat zou zijn met meer info in de topic start zoals:

- Wat doet de probe precies?
- Waarvoor zou ik de probe installeren/plaatsen?
- Welke problemen zou ik mogelijk inzichtelijk kunnen maken?
- Waar zie ik mijn statistieken?
- Hoe vergelijk ik mijn statistieken met anderen?
- Waar koop ik de probe?

Etcetera.

Dit zou voor “de consument” het topic zinvoller maken. Mijn reactie was kort samengevat dat “de consument” geen HW probe meer bij RIPE kan vergaren (en bij Globalping nu even ook niet meer :) ) en een SW probe is voor velen wellicht een brug te ver gezien de vereiste kennis van Docker, Linux, VM’s e.d.

Er staat uiteraard al veel op de websites van de twee aanbieders en de Tweakers in deze thread lijken redelijk goed te weten waar een dergelijke probe voor dient. Vraag is dus of het topic voorzien van de gevraagde info - wat toch wel best tijd en inspanning gaat kosten - wel zinvol is.

Kortom een poll!

Poll: Moet de topic start van deze thread meer informatie krijgen?

Ja
Nee

De tussenstand zie je hier: https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406746&layout=6

De tussenstand hier als dynamisch plaatje invoegen lukt niet, dus moet je even klikken.
Ik kan de wens tot wat uitgebreidere Topic start snappen. Al denk ik echter dat hier pas de moeite ingestoken moet worden als je ook een uitgebreide gebruikersbasis is die dit graag verder willen volgen. Ik zie meer in een redactioneel artikel. Wat is Ripe Atlas wat is Globalping en wat heb je eraan. Als je vandaar uit veel mensen gaat krijgen die meer willen weten kun je alsnog richting een uitgebreide topic start gaan kijken.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 09:23

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
@ernstoud Als we toch onze PM's gaan bespreken in dit topic..Volgens mij heb ik aangegeven "Mocht je interesse hebben in bovenstaande en/of assistentie nodig hebben let me know" misschien wat algemeen maar hier bedoel ik mee dat ik best bereid ben om mee te schrijven en/of wat van dit topic te maken..Maar.
Het moet echt een toevoeging zijn voor Tweakers en zijn/haar gebruikers, het slechts voeden van informatie aan Ripe/Globalping met een mogelijk "complexe" installatie staat daar IMO lijnrecht tegenover.

Zoals ik in mij laatste PM schreef:
"Betreft jouw opmerking over de probes, ja tuurlijk maar de "echte" Tweaker draait zijn hand natuurlijk ook niet om voor bijvoorbeeld een Nagios (ook open source) installatie met de nodige sensors toch?"
En hier blijf ik bij, dit wordt imo voor de "gemiddelde" Tweakers pas interessant als er zoiets beschikbaar komt (ook via PM gestuurd trouwens):
- Pfsense package.
- Mikrotik package.
- Synology (of andere NAS) package.
- En/of hardware probes verkrijgbaar zijn (kan tegen betaling).
ernstoud schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:30:
[...]
Met name dat laatste. En bovendien voegt heel veel meer probes voor RIPE en Globalping niet veel meer toe dus het nut in de functionaliteit kantelt van win/win (aanbieder/gebruiker) naar neutral/win.
En met deze opmerking denk ik dat het wel duidelijk is, jij/jullie hebben je probes en voor nu is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MasterL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:57:
@ernstoud Als we toch onze PM's gaan bespreken in dit topic..
Met alle goede bedoelingen wilde ik weten wat de behoefte van de community is, niet alleen die van mij of van een mod. Vandaar de post met de poll.

Ik laat het hier maar bij. Krijg het idee dat een goedbedoelde actie een beetje de verkeerde kant op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Hi @ernstoud ,

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde gaat zijn om de start van het topic verder op te leuken. De redactie van Tweakers.net heeft geen interesse getoond, en ik denk dat 'het publiek' verder ook niet geïnteresseerd gaat zijn. Het is uiteindelijk slechts een niche van gebruikers en andere nerds die hierin geïnteresseerd zijn. Het steken van extra tijd aan de startpost lijkt mij daarom ook niet heel nuttig.

Dat gezegd hebbende: als je meer mensen actief hierbij wilt betrekken, dan natuurlijk wél! Maar ik weet helaas ook uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn om mensen hiervoor te enthousiasmeren. Als je wilt dan help ik je graag.

offtopic:
voor mij is dit topic waardevol en ik waardeer ook jouw efforts hierin.

[ Voor 6% gewijzigd door pistole op 04-10-2024 12:26 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
pistole schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:25:
Hi @ernstoud ,

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde gaat zijn om de start van het topic verder op te leuken. De redactie van Tweakers.net heeft geen interesse getoond, en ik denk dat 'het publiek' verder ook niet geïnteresseerd gaat zijn. Het is uiteindelijk slechts een niche van gebruikers en andere nerds die hierin geïnteresseerd zijn. Het steken van extra tijd aan de startpost lijkt mij daarom ook niet heel nuttig.

Dat gezegd hebbende: als je meer mensen actief hierbij wilt betrekken, dan natuurlijk wél! Maar ik weet helaas ook uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn om mensen hiervoor te enthousiasmeren. Als je wilt dan help ik je graag.

offtopic:
Dank. Ik deel ook die mening dus. Ik ga de TS wel wat aanpassen, in de trant van wat meer verwijzingen naar de diverse plekken waar meer info te vinden is. En meest belangrijke is om de meerwaarde te benadrukken t.o.v. Smokeping, Nagios e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

ernstoud schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Met alle goede bedoelingen wilde ik weten wat de behoefte van de community is, niet alleen die van mij of van een mod. Vandaar de post met de poll.

Ik laat het hier maar bij. Krijg het idee dat een goedbedoelde actie een beetje de verkeerde kant op gaat.
Niemand inclusief mijzelf twijfelt aan jouw goede bedoelingen, de community heeft gesproken.. 89% ja op het moment van typen. Aan jou om hier wat mee te doen of niet, ik heb mijn hulp aangeboden.
pistole schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:25:
Hi @ernstoud ,

offtopic:
Eens op dit moment niet..Dat het geen frontpage artikel is geworden betekent toch niet dat het geen draagvlak heeft op het forum? De reden waarom ik überhaupt interesse heb getoond is om de potentie. Het aanleveren van data is simpelweg geen motivatie. Het laagdrempelig maken van statistieken voor de "normale" gebruiker en het analyseren van hun eigen internet verbinding wel. IMO zit hier een hiaat, mensen met (voldoende) kennis hebben dit niet nodig en mensen met beperkte kennis/resources kunnen deze probe niet draaien. Wat ik heb geprobeerd is om een manier te vinden om dit (beter) bereikbaar te maken voor de gebruikers die de prestaties van hun verbinding willen inzien. Net als @ernstoud laat ik het ook hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
MasterL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:48:
[...]

…mensen met (voldoende) kennis hebben dit niet nodig…
Dat is dus een misvatting. De RIPE Atlas en Globalping community bieden een functionaliteit die geen andere oplossing biedt; het live vergelijken van jouw latency, traceroute e.d., met die van anderen in jouw regio, op jouw ISP e.d., daarom gebruiken “big names” in de industrie ook deze diensten.

Ik heb de TS nu uitgebreid. Zal er later ook nog wat aan toevoegen over software probes, m.n. mijn ervaringen wat werkt en dat wat minder goed werkt. (done!). En daar laat ik het dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Oké ja ik zie niet in wat het vergelijken met anderen als meerwaarde heeft? Je kunt zelf toch wel inschatten wat acceptabel is of niet? De big names hebben vast hun eigen AS. Buiten dat wordt het ICMP protocol vaak gecapped of krijgt het in de core routers een extreem lage prio (pakketten worden vaak gedropped) om de CPU/ASICS te ontlasten om te doen wat ze moeten doen namelijk forwarden. Buiten dat vind ik het ook nogal een dingetje dat je public IP inzichtelijk is in de stats.

[ Voor 4% gewijzigd door MasterL op 04-10-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
MasterL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:42:
Oké ja ik zie niet in wat het vergelijken met anderen als meerwaarde heeft? Je kunt zelf toch wel inschatten wat acceptabel is of niet? De big names hebben vast hun eigen AS.
Klaarblijkelijk is er meerwaarde gezien de grote communities rond RIPE en Globalping?

Voor mij is bijvoorbeeld nuttig dat de probe op mijn dedicated 4 Gbps. ontsloten VM in de Oracle Cloud in Amsterdam met directe peering op de AMS-IX mij een indicatie geeft hoe goed de latency en routering is van mijn 1 Gbps. fiber aanbieder thuis naar een DNS server. Als die Oracle VM naar - ik noem maar iets - google.nl 4 ms. latency geeft en op dat moment Delta fiber thuis daarvan sterk afwijkt, dan zegt me dat iets. Wat dat “iets” is mag ik dan zelf invullen.

En ik kan bij hick-ups zien of dat lokaal of landelijk is.

En ik kan …. er is heel veel nut. Jij ziet het niet. Prima. Anderen wel.
Buiten dat wordt het ICMP protocol vaak gecapped of krijgt het in de core routers een extreem lage prio (pakketten worden vaak gedropped) om de CPU/ASICS te ontlasten om te doen wat ze moeten doen namelijk forwarden.
Zeker. Maar dat neemt niet weg dat ping, dig, traceroute e.d. nuttige tools zijn.
Buiten dat vind ik het ook nogal een dingetje dat je public IP inzichtelijk is in de stats.
Dat is inderdaad zo bij RIPE Atlas. Niet bij Globalping. Kan dus de keuze beïnvloeden welke van de twee je wilt gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 04-10-2024 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
En dan heb ik toch het belangrijkste nut niet genoemd… je krijgt een sticker!

Ik zag in mijn audit praktijk altijd developers en engineers met veel stickers op hun notebook. Dat moet dan toch een pré zijn :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
RobbyTown schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:24:
Laat ik vooropstellen. Ik had graag mee willen schrijven maar geen idee hoe en wat. Als ik mij vergelijk met jou heb je veel meer de kennis. Mailinglist, status waarom laatste tijd zn ramp was bij RIPE je vind/weet het en deelt de link. Ik had tot die tijd geen idee en op het RIPE forum is het zo 123 niet te zien.

Als je hulp nodig hebt voor een TS indeling/opzet. Je kunt de opmaak 'rippen' uit Glasnet topic. Om eerlijk te zijn de inspiratie komt uit het Tweak topic. Beetje aangepast naar Glasnet huisstijl.
Mis je nu nog iets in de TS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Overzicht voor- en nadelen tussen RIPE Atlas en Globalping aan TS toegevoegd.

In totaal zijn er nu 92 probes aangevraagd.

Er zijn er dus nog 8 beschikbaar en de developer heeft vandaag de eerste 20 verzonden!

—-

Het aanvraagformulier (https://docs.google.com/f...C69vwOtS4Vbi85Pw/viewform) blijft ook na de 100ste live. Wel is dan begrijp ik de voorraad op. Die aanvragers komen dus in aanmerking als er weer voorraad is, dat kan wel een tijd duren.

[ Voor 97% gewijzigd door ernstoud op 04-10-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

ernstoud schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Mis je nu nog iets in de TS?
Aardig goed begin. Misschien nog wat voorbeelden van metingen met uitleg voor de leek?

Hoeft allemaal niet binnen 1 dag. TS van Glasnet ook stap voor stap uitgebreid ;).

Weet alleen niet als de pi4 handleiding van mij nog klopt sinds er versie 5100 is. Tijdje terug een handleiding voor gemaakt. Zie op git dat install uitleg zn 2 weken terug is aangepast. Klopt totaal niet met wat ik heb uitgewerkt in elk geval.

[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 04-10-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
RobbyTown schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Aardig goed begin. Misschien nog wat voorbeelden van metingen met uitleg voor de leek?
Dat wordt dan wel erg uitgebreid. Want dan zul je voor “de leek” moeten toelichten wat latency, dns records, traceroute e.d. is en hoe je de resultaten kunt interpreteren. De resultaten van Globalping zijn de output van die standaard netwerk tools, wat die output betekent staat wel al op internet.

De uitleg van de LatencyMon en TraceMon tools van RIPE is wat complexer.

Zal je suggestie meenemen met een simpel voorbeeld.

Update: paar simpele plaatjes met voorbeelden van metingen in de TS toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 04-10-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ernstoud schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:56:
Overzicht voor- en nadelen tussen RIPE Atlas en Globalping aan TS toegevoegd.

In totaal zijn er nu 92 probes aangevraagd.

Er zijn er dus nog 8 beschikbaar en de developer heeft vandaag de eerste 20 verzonden!

—-

Het aanvraagformulier (https://docs.google.com/f...C69vwOtS4Vbi85Pw/viewform) blijft ook na de 100ste live. Wel is dan begrijp ik de voorraad op. Die aanvragers komen dus in aanmerking als er weer voorraad is, dat kan wel een tijd duren.
Leuk project!
Kwam het net pas tegen en heb zojuist het formulier ingevuld. Hopelijk was ik nog op tijd voor een van de laatste 8…
Krijg je daar nog een bevestiging van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Vliegvlug schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Leuk project!
Kwam het net pas tegen en heb zojuist het formulier ingevuld. Hopelijk was ik nog op tijd voor een van de laatste 8…
Krijg je daar nog een bevestiging van?
Hé, goede vraag. Zal ik even navragen of dat kan @RobbyTown wel even bevestigen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
@Vliegvlug Nee, er komt geen bevestiging, maar er zijn er nu 93 geclaimd dus je zit er bij.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 04-10-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ernstoud schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:12:
@Vliegvlug Nee, er komt geen bevestiging, maar er zijn er nu 93 geclaimd dus je zit er bij.
(y) goed om te horen!

7 to go. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Enige wat je krijgt is een mailtje met je ingevulde gegevens en je kan niet nog een keer het formulier invullen.
Bedankt voor het invullen van Tweakers Giveaway - Free Globalping Hardware Probe
Dit zijn de ingevulde antwoorden.
@ernstoud die plaatjes precies wat ik bedoelde. Iemand die ripe of globe niet kent krijgt zo wat meer info. Uiteraard ping en trace die term dien je te kennen anders word het idd wel erg uitgebreid.

offtopic:
Zie het als een netwerkkabel tester er zijn er vele maar deze en dan bij All the features krijg je een redelijk beeld wat het kan ipv wat kabels testen met de tester.

[ Voor 45% gewijzigd door RobbyTown op 04-10-2024 23:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Alle 100 Globalping probes zijn nu aangevraagd *O* .

Je kunt nog steeds het formulier invullen:

(https://docs.google.com/f...C69vwOtS4Vbi85Pw/viewform)

maar zoals daar staat: “You can still submit the form but you will be placed in a low priority queue, these probes will be shipped once we have the budget to order a new batch. It could take multiple months.

Dank voor de belangstelling (y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Even snel met Freebasic :$ een tooltje gemaakt om de resultaten van een ping meting met Globalping te visualiseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K271FuuxjTm9Ccr-rheKYbJlevQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnsrEacjNuDhs8pktakUmn8k.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruikt de Globalping CLI, ploticus en gif-viewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Mooi om te zien dat Google in vrijwel alle datacenters een Globalping probe heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEt-QHAzO0w3knqF7ENctrlhuCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oskvhEf90HcBJmHVWpXSgzJU.jpg?f=fotoalbum_large

Ping naar Google.nl rond de 0.5 ms. :) .

En het geeft vertrouwen dat het met security van deze probe wel goed zit. Ken Google een beetje en die lui weten wat security is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:47:
En het geeft vertrouwen dat het met security van deze probe wel goed zit. Ken Google een beetje en die lui weten wat security is.
De hele ontwerpfilosofie is dat er zo min mogelijk vertrouwde infra is. Het is inderdaad logisch dat er in de meeste cloud locaties zo'n probe zit.

Voor mijn persoonlijke aanvalsmodel is het draaien van de container acceptabel - het is een container die code zelf-update zonder integrity checks die ik kon vinden, de code in de container is vanuit mijn perspectief per definitie onvertrouwd.

In de repo zie ik wat tekenen dat het een MVP is (e.g. `reHost` niet toepassen op target maar alleen op results, exec zonder absoluut pad), maar wel op een manier dat het geen risico is (i.e. ik zie geen pad naar exploitabiliteit). Ik zou graag een publiek pentest rapport zien.

Van RIPE atlas zijn die er wel.

[ Voor 19% gewijzigd door ANdrode op 06-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ANdrode schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

De hele ontwerpfilosofie is dat er zo min mogelijk vertrouwde infra is. Het is inderdaad logisch dat er in de meeste cloud locaties zo'n probe zit.

Voor mijn persoonlijke aanvalsmodel is het draaien van de container acceptabel - het is een container die code zelf-update zonder integrity checks die ik kon vinden, de code in de container is vanuit mijn perspectief per definitie onvertrouwd.

In de repo zie ik wat tekenen dat het een MVP is (e.g. `reHost` niet toepassen op target maar alleen op results, exec zonder absoluut pad), maar wel op een manier dat het geen risico is (i.e. ik zie geen pad naar exploitabiliteit). Ik zou graag een publiek pentest rapport zien.

Van RIPE atlas zijn die er wel.
Er heeft een Tweaker (terecht) geïnformeerd bij de developers naar de security van het Globalping platform (uiteraard is een probe een target, maar ook de backbone natuurlijk). Ik denk, zoals ik boven aangeef, dat Google e.a. wel een eigen analyse gedaan zal hebben.

De developer liet mij weten dat Globalping - een open source, community funded effort - zich geen professionele, onafhankelijke security analyse kan veroorloven. Echter, een student aan de IT faculteit van een universiteit in Praag is recent afgestudeerd met een zeer gedegen thesis over de security, inclusief code review, van Globalping.

Ik mag het rapport delen, zie:

https://dspace.cvut.cz/bi...-Tyukos-Viktor-thesis.pdf

De conclusie is:

“During the analysis of the Globalping probe, I did not manage to uncover any severe vulnerabilities in the application. The few vulnerabilities, that were identified, are mostly informative in nature. As a result of these steps, I produced a security report on the Globalping probe, whichis a valuable resource for both the developers of the Globalping platform and also for the users who aim to host a probe themselves"

Uiteraard is elke security analyse een tijdopname en erg afhankelijk van diepgang, kennis, bekende aanvalsvectoren, geïnvesteerde tijd etc. maar de door de student uitgevoerde analyse is van behoorlijke kwaliteit. Meen ik als security consultant wel te kunnen inschatten.

Plaats je welk device dan ook op je netwerk en bevat je netwerk kritische informatie dan zijn uiteraard de standaard beveiligingsmaatregelen van belang zoals segmentatie, firewalling e.d.

De kans op een DDoS aanval is door de kleine hoeveelheid data die een probe verwerkt en de ingestelde limieten klein. Overigens ook de reden dat RIPE Atlas en Globalping ook geen snelheidstesten doen. Daar is meerdere malen op de RIPE mailing lists om gevraagd. Logisch want dat zou meerwaarde hebben, maar dan grijp je wel in op de bandbreedte van gebruikers.

Andere zinvolle link m.b.t. security van RIPE Atlas probes: https://atlas.ripe.net/docs/faq/security-and-privacy.html

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 06-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Die test is uit 2021 en sindsdien is de RIPE Atlas infra gemigreerd, is er nieuwe FW voor probes gereleased en is toegang tot alle RIPE applicaties met 2FA. Veel veranderd dus. Bovendien is erg onduidelijk welke functionaliteit in deze pentest tot de scope behoorde. RIPE NCC host een groot aantal services, of Atlas goed in de scope zat is mij niet duidelijk, Atlas wordt maar 1 keer genoemd in het rapport.

Hier is meer recente info te vinden: https://atlas.ripe.net/docs/security/#reported-issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:30:
[...]
Er heeft een Tweaker (terecht) geïnformeerd bij de developers naar de security van het Globalping platform (uiteraard is een probe een target, maar ook de backbone natuurlijk). Ik denk, zoals ik boven aangeef, dat Google e.a. wel een eigen analyse gedaan zal hebben.
Ik zal het duidelijker voor je opschrijven - de vorige keer noemde ik het alleen impliciet: Deze code draait niet op vertrouwde google infra. Daarnaast zegt dat iets binnen het netwerk van een cloud-provider draait niets over wie de infra beheert.

Telt overigens voor al deze meet-platformen: Dat een probe binnen een netwerk draait wil niet zeggen dat het beheerd wordt door de beheerders van dat netwerk.
De developer liet mij weten dat Globalping - een open source, community funded effort - zich geen professionele, onafhankelijke security analyse kan veroorloven. Echter, een student aan de IT faculteit van een universiteit in Praag is recent afgestudeerd met een zeer gedegen thesis over de security, inclusief code review, van Globalping.
Het is altijd een keuze ;). Waar de waarde van security rapporten ook zeer sterk wisselt dus ik snap het erg goed als je daar niet op focust als bedrijf. Een security rapport zijn waarde hangt erg af van de reputatie van de partij die de test doet.

In het rapport van de bachelor-student mis ik een risico-analyse die vanuit architectuur perspectief kijkt. Imo moet je bijvoorbeeld als probe-host de server niet hoeven te vertrouwen en vice-verse.
De conclusie is:

“During the analysis of the Globalping probe, I did not manage to uncover any severe vulnerabilities in the application. The few vulnerabilities, that were identified, are mostly informative in nature. As a result of these steps, I produced a security report on the Globalping probe, whichis a valuable resource for both the developers of the Globalping platform and also for the users who aim to host a probe themselves"
Hetzelfde rapport:
The analysis of the Globalping probe uncovered the following security vulnerabilities: Lack
of authentication on the API, Insufficient input validation, Improper rate limiting, Insecure
communication, and outdated dependencies. While these may sound severe, for the probe, in
the context of the platform as a whole they do not pose a notable threat. The insufficient input
validation is mitigated on the API level and this finding is more informative in nature as in
suggesting best practices of defense in depth.
Beide geen impact overigens; het input validatie issue was iets dat ik zelf ook zag en dat nog steeds bestaat. Verder zou je absolute paden willen gebruiken indien de code ook in omgevingen draait waar er andere binaries op het pad staan, niet van toepassing bij een container of hardware probe.
  • Plaintext websockets ipv over TLS: ondertussen opgelost.
  • Gebrek aan input-validatie met shell-injectie als resultaat: Vermoedelijk niet exploiteerbaar (afhankelijk van de execa library + unbuffer interacties). Maar hier vertrouwen op server-side validatie vind ik ongewenst gegeven de architectuur.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 06-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ANdrode schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zal het duidelijker voor je opschrijven - de vorige keer noemde ik het alleen impliciet: Deze code draait niet op vertrouwde google infra. Daarnaast zegt dat iets binnen het netwerk van een cloud-provider draait niets over wie de infra beheert.
Dat weten we natuurlijk niet zeker. Want het kan zijn dat Google software probes heeft draaien op eigen hardware.

En ik ken het Google DC in Groningen redelijk goed; ze doen zelf het beheer. Ik heb geen inzage wie de werkgever is van de engineers die daar rondlopen in t-shirts met het Google logo maar toen ik er rondliep (voor ISO27001 audits) was wel duidelijk dat ze heel weinig uitbesteden. Zelfs facility management is nu in eigen beheer, was voorheen TCN.
Gebrek aan input-validatie met shell-injectie als resultaat: Vermoedelijk niet exploiteerbaar (afhankelijk van de execa library + unbuffer interacties). Maar hier vertrouwen op server-side validatie vind ik ongewenst gegeven de architectuur.
Eens, vanuit defense in depth zou (betere) input validatie op de probe als extra laag een goed idee zijn. Sinds de review van de student op de 0.29 versie zijn we al bij 0.33. Ik zal eens vragen of deze suggestie inmiddels al is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
Als ik de globalping hardware probe in een datacenter wil hangen waar geen DHCP server is kan ik er dan een vast ip op instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
esky schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:35:
Als ik de globalping hardware probe in een datacenter wil hangen waar geen DHCP server is kan ik er dan een vast ip op instellen?
Nee, niet bij een HW probe. Daar is niets op in te stellen. Uiteraard wel bij een SW probe.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ernstoud
Ook leuk…

De Globalping Probe is een standaard FriendlyElec NanoPI Neo 512m. Zie https://www.friendlyelec....ct&path=69&product_id=132.

Het Linux OS, docker en de container staan op de geleverde 32 Gb. Micro SDHC kaart.

Linux is dan hardened en via SSH kun je alleen logs bekijken.

Maar er is geen enkel beletsel om er wat anders op te draaien. Dus heb ik op een ander micro SDHC kaartje (Debian based) DietPI gezet (https://dietpi.com/#downloadinfo), docker-CE geïnstalleerd en de Globalping container gerund. Werkt ook. Met meer beheer mogelijkheid (en dus meer risico!).

En je kunt er dan ook direct nog een Docker RIPE Atlas probe op zetten: https://github.com/Jamesits/docker-ripe-atlas, werkt ook goed.

Et voila : Een HW probe zo klein als twee lucifersdoosjes voor zowel Globalping als RIPE Atlas. Zorg wel voor plaatsing achter je firewall, liefst met nog een drop rule voor ingaande connecties naar de probe in iptables op de probe.

En je kunt er dan ook nog een PI-hole DNS adblocker op installeren natuurlijk etc. etc.

En maar liefst 100 gelukkigen krijgen dat helemaal gratis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 11:42

Eboman

Ondertitel

He, een leuk topic, heb even snel meegelezen en meteen even een globalping docker opgestart en gekoppeld. Ik had al een atlas probe draaien, maar nadat hij weer stuk was gegaan (tp-link) was ik er mee gestopt. Misschien moet ik maar een docker opspinnen. Als iemand baat heeft bij een fysieke probe, ik wil hem best transferren als je hem bv in utrecht kan ophalen. Anders zal ik kijken of hij terug kan. Ik heb ook een nog een azure subscription , ik zal daar ook probeen een globalping docker in te gooien.

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Ik zie in de PostNL app dat er vandaag/morgen een pakketje komt van Globalping. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Dat is heel snel. Hier duurde het drie weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 18:10
Hier al binnen en inmiddels online :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:52

wbschenk

www.schenkict.nl

Hier ook binnen en online! Nu 2 probes actief.
1 Docker via een 10 GbE netwerk via een Delta 8 GB lijn en 1 hardware probe via een Ziggo Pro lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 10:37

Roetzen

he.net Certified Sage

MrJoery schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:37:
Ik zie in de PostNL app dat er vandaag/morgen een pakketje komt van Globalping. Ben benieuwd.
Heb je dan eerst een e-mail gehad met een tracking code?

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Eboman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:31:
He, een leuk topic, heb even snel meegelezen en meteen even een globalping docker opgestart en gekoppeld. Ik had al een atlas probe draaien, maar nadat hij weer stuk was gegaan (tp-link) was ik er mee gestopt. Misschien moet ik maar een docker opspinnen. Als iemand baat heeft bij een fysieke probe, ik wil hem best transferren als je hem bv in utrecht kan ophalen. Anders zal ik kijken of hij terug kan. Ik heb ook een nog een azure subscription , ik zal daar ook probeen een globalping docker in te gooien.
mijn azure machine kan via de API wel een publiek ip address oppakken en aanmelden bij de website,maar volgens de logs mislukken de ping checks dus hij wordt oranje in het dashboard. Iemand toevallig dit eerder gezien ? Ik heb ICMP al opengezet , maar lijkt niet te helpen. Ik zal ook melding maken op github.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:32
Eboman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

Ik heb ICMP al opengezet , maar lijkt niet te helpen.
Staat het zowel open in de NSG als in het OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

latho schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Staat het zowel open in de NSG als in het OS?
de NSG zou idd open moeten staan. OS heb ik niet want dit is een Azure container

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:12:
Nee, deze kwam met de briefpost mee à la AliExpress.
Inmiddels is bij mij ook de hw-probe online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Roetzen schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Nee. Uit Polen en komt als standaard post niet met track/trace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Eboman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

mijn azure machine kan via de API wel een publiek ip address oppakken en aanmelden bij de website,maar volgens de logs mislukken de ping checks dus hij wordt oranje in het dashboard. Iemand toevallig dit eerder gezien ? Ik heb ICMP al opengezet , maar lijkt niet te helpen. Ik zal ook melding maken op github.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar als je een publiek IP adres, zoals je eigen IP adres met probes wil pingen dan kan dat niet.

Zie : https://github.com/jsdelivr/globalping-probe, onder Security : “We block private IP addresses as targets.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

inmiddels de docker container hier draaien, zie mooi http dns en ping requests binnen komen ..
IPv6 draait ook mee .. en we zien wel hoe het blijft lopen ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Zo. RIPE Atlas hardware probe op KPN VDSL vervangen door een NanoPI Neo probe met DietPI/Docker, deze draait nu als RIPE Atlas en Globalping HW probe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Nice. Voor de TS misschien iets van een stap voor stap installatie? Zoals dit. Die 'handleiding' werkt helaas niet meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ernstoud
Installeren van zowel een Globalping als een RIPE Atlas software probe op één NanoPI Neo, bijvoorbeeld door Globalping verstrekt, of deze: https://amzn.eu/d/hf2mUgC.
  1. MicroSD kaart van 32 Gb. verwerven (mag ook SDXC zijn, dus > 32 Gb.).
  2. MicroSD kaart in/aan PC plaatsen.
  3. DietPi voor NanoPI Neo downloaden:
    https://dietpi.com/downlo...NEO-ARMv7-Bookworm.img.xz en unzippen (voorkeur met 7-Zip).
  4. Met BalenaEtcher DietPI image flashen op MicroSD kaart:
    https://dietpi.com/docs/i...spberry-pi-and-other-sbcs.
  5. MicroSD kaart in NanoPI Neo plaatsen en deze opstarten (met netwerk verbonden).
  6. Verbind met SSH met de NanoPI Neo (user/password: root/dietpi), zie opmerking hieronder.
  7. Nadat DietPI zichzelf geconigureerd heeft, start automatisch "dietpi-software", installeer dan docker-ce.
  8. Installeer de Globalping container, zie https://globalping.io/ (volgende is 1 regel):
    docker run -d --log-driver local --network host --restart=always --name globalping-probe globalping/globalping-probe
  9. Installeer de RIPE Atlas container: https://github.com/Jamesits/docker-ripe-atlas.
  10. Adopteer de Globalping probe: https://dash.globalping.io.
  11. Registreer de RIPE Atlas software probe: https://github.com/Jamesits/docker-ripe-atlas
    (onder "Registering the probe").
Opmerkingen:
  • In bovenstaande wordt DietPI gebruikt; een Debian gebaseerde Linux distro voor ARM geschikt voor devices met weinig resources, maar bijvoorbeeld OpenWRT (https://firmware-selector...id=friendlyarm_nanopi-neo) zal ook werken.
  • Het kan wat lastig zijn om het IP adres van de probe op je LAN te achterhalen, ik gebruik daar een portscanner voor.
  • Het kan even duren voordat RIPE Atlas de probe herkent; een reboot kan soms helpen.
  • Voor Globalping is bovenstaande in feite gelijk aan een hardware probe, ook op een Globalping hardware probe draait de probe software onder docker op Linux.
  • Op een RIPE Atlas hardware probe draait de probe software native op het OS (vermoedelijk Linux) dus zonder docker, bovenstaande is daardoor niet 100% gelijk aan een RIPE Atlas hardware probe.
  • Verander vooral het root wachtwoord op DietPI van dietpi naar een sterk wachtwoord. Of nog beter: disable password logins en sta alleen key-based authenticatie toe, zie: https://openwrt.org/docs/.../dropbear.public-key.auth.
  • Een NanoPi Neo heeft een USB 2.0 poort, met DietPi is deze benaderbaar, mount bijvoorbeeld een FAT32 USB stick met: "mount -t /msdos /dev/sda1 /media".
  • Op standaard hardware probes draait een hardened OS, het is raadzaam om de NanoPI Neo die hierboven beschreven wordt, in een apart VLAN te plaatsen en/of in je firewall naar dit IP inkomende connecties te droppen, of dit in de iptables firewall in DietPI op de probe zelf te configureren, deze iptables rules zouden dan zoiets kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
iptables -I INPUT -p tcp --dport 22 -j ACCEPT

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT

iptables -A INPUT -m conntrack --ctstate ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

[ Voor 65% gewijzigd door ernstoud op 12-10-2024 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:50
Ik heb een Home Assistant Add-on gemaakt voor Globalping.
Als je deze repositorie toevoegd in je Add-ons, dan kun je 'm installeren:

https://github.com/erwin-willems/hassio-addons

Let op! Het gaat hier om een Add-on, niet om een integratie. Het is dus om een Globalping probe te draaien in HassIO. Niet om Globalping sensors in je Home Assistant te krijgen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ernstoud schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Nee. Uit Polen en komt als standaard post niet met track/trace.
Hmm, dan vraag ik mij af wat het vreemde pakketje is dat sinds gister in de PostNL app staat, postbus en postcode van in Den Haag, dacht dat het de probe was maar blijkbaar niet dus? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Vraag aan de netwerk die-hards hier: ik zie dat het grootste aantal requests dat een Globalping probe krijgt, de dns request is. Die geeft terug (met het dig commando):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
; <<>> DiG 9.16.50-Debian <<>> -t A Google.nl -p 53 -4 +timeout=3 +tries=2 +nocookie +nosplit +nsid
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 38835
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 512
; NSID: 6e 73 2d 68 69 64 64 65 6e 2d 72 65 73 6f 6c 76 65 72 30 33 2e 64 66 6e 69 2e 6e 6c ("ns-hidden-resolver03.dfni.nl")
;; QUESTION SECTION:
;Google.nl.         IN  A

;; ANSWER SECTION:
Google.nl.      115 IN  A   142.251.36.3

;; Query time: 8 msec
;; SERVER: x.x.x.x#53(x.x.x.x)
;; WHEN: Tue Oct 15 16:41:29 CEST 2024
;; MSG SIZE  rcvd: 86

Wat is hier nou zo nuttig aan dat Globalping gebruikers zo graag het A record van de dns willen weten van sites?

Gaat het om het IP adres? De tijd dat de DNS query duurde? Iets anders in deze data?

Dit zijn de aantallen requests sinds middernacht vandaag richting mijn probe op DFN:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLkbD_TVEK4OrObJzyzCXmPGxyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S9lYt79TxX3pkc7yPHJZ3xLv.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 15-10-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ik heb even een scriptje gemaakt om dit ook te kunnen doen..

http requests : 813
dns requests : 2457
ping requests : 341
mtr requests : 29
traceroute requests : 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ook bij jou dus overwegend dns requests. Bijzonder. Ook gevraagd aan de ontwikkelaar, hij had gek genoeg ook niet echt een idee waarom dns metingen zo populair zijn.

Mijn script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash

h=$(date +%H)
m=$(date +%M)

let s=10#$h*60
let s=s+10#$m

c="43d81b904252"

echo
echo -n "PING requests       : " & docker logs --since "$s"m "$c" | grep ping | grep DEBUG | wc -l
echo -n "MTR requests        : " & docker logs --since "$s"m "$c" | grep mtr | grep DEBUG | wc -l
echo -n "DNS requests        : " & docker logs --since "$s"m "$c" | grep dns | grep DEBUG | wc -l
echo -n "HTTP requests       : " & docker logs --since "$s"m "$c" | grep http | grep DEBUG | wc -l
echo -n "TRACEROUTE requests : " & docker logs --since "$s"m "$c" | grep traceroute | grep DEBUG | wc -l

if [ $TERM = 'xterm' ]; then
   echo
fi

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 15-10-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ernstoud schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:46:

Ook bij jou dus overwegend dns requests. Bijzonder. Ook gevraagd aan de ontwikkelaar, hij had gek genoeg ook niet echt een idee waarom dns metingen zo populair zijn.
First log date: 2024-10-11
http requests : 4397
dns requests : 13810
ping requests : 1787
mtr requests : 162
traceroute requests : 10

mijn script is niet ok.
ik gebruikte de optie --since waardoor de grafiek die ik wil maakte nooit klopte en mijn waarden ook nooit
zo controleerde ik getallen en die waren elke keer onjuist tov wat ik weer uit de log haalde..
ugh .. --since dus voor dit doel niet gebruiken ..

back to drawing board ..

[ Voor 67% gewijzigd door zeroday op 16-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Update op dat script van mij. Wellicht ook nuttig voor andere script guru’s.

In de docker logs komt stdout en stderror output. Doe je dan een “docker logs ID | grep …” dan komt altijd ook de stderror output in de output.

Beter is om een tempfile te maken met mktemp en dan het docker log met “docker logs ID 1>tempfile 2>/dev/null” te dumpen en het tempfile te gebruiken voor filteren e.d.

Ik zag nl. op alle probes best wel gedumpte Node.js errors, vooral als de Globalping api niet connect.

Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/bash

h=$(date +%H)
m=$(date +%M)

let s=10#$h*60
let s=s+10#$m

c="container-id"

tf="$(mktemp)"

docker logs --since "$s"m "$c" 1>$tf 2>/dev/null

echo
echo -n "PING requests       : " & cat $tf | grep ping | grep DEBUG | wc -l
echo -n "MTR requests        : " & cat $tf | grep mtr | grep DEBUG | wc -l
echo -n "DNS requests        : " & cat $tf | grep dns | grep DEBUG | wc -l
echo -n "HTTP requests       : " & cat $tf | grep http | grep DEBUG | wc -l
echo -n "TRACEROUTE requests : " & cat $tf | grep traceroute | grep DEBUG | wc -l

rm $tf

if [ $TERM = 'xterm' ]; then
   echo
fi

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 17-10-2024 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl6rmDvqGgZfYkZMK-egOrqE5LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uc6XnxskdB2xog1RhKxBxZAA.png?f=fotoalbum_large

Hier een plot vanaf het moment dat ik begon.
ik trek op basis van een script een dag uit de log en laat dat analyseren. Daar had ik eerst een fout in zitten omdat ik een 'vanaf' datum pakte met de docker log. Toen ik die fout opmerkte het script aangepast en met een ander scriptje wordt een png geplot ..

beetje huis tuin en keuken gedoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
zeroday schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:31:
[Afbeelding]

Hier een plot vanaf het moment dat ik begon.
ik trek op basis van een script een dag uit de log en laat dat analyseren. Daar had ik eerst een fout in zitten omdat ik een 'vanaf' datum packte met de docker log. Toen ik die fout opmerkte het script aangepast en met een ander scriptje wordt een png geplot ..

beetje huis tuin en keuken gedoe ;)
Mooi gefröbel :)… heb ook het plan gehad om grafiekjes te maken maar ik vermoed dat het redelijk strakke lijntjes blijven. Enigszins oplopend als het aantal probes groeit.

Veel leuker is als je zou kunnen plotten waar de requests vandaan komen. Maar die data komt uiteraard niet uit de API.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ernstoud schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:34:
[...]

Mooi gefröbel :)… heb ook het plan gehad om grafiekjes te maken maar ik vermoed dat het redelijk strakke lijntjes blijven. Enigszins oplopend als het aantal probes groeit.

Veel leuker is als je zou kunnen plotten waar de requests vandaan komen. Maar die data komt uiteraard niet uit de API.
Dat vermoeden wilde ik bevestigd hebben. Of de lijn gaat naar beneden want hoe meer probes en minder tests .. dan wordt de load verdeeld, Ook afhankelijk van diegeen die de test wil uitvoeren en hoeveel 'credits' men wil spenderen aan een test . .

(denk ik)

Eerstvolgende stap is een crontab-je maken die elke dag de voorgaande dag exporeert uit de log
en dan een png ervan laten maken ..bovenstaande vond ik goed genoeg .. en dat zonder enige python kennis ;)

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste