Glazen uitbouw; welke ruiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 12:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svcFccO4GN3e5ydKxpOPIN4l_Sw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w5kzFrp5zUdv562MtpWlfIU0.png?f=user_large

Wij gaan binnenkort een aanbouw plaatsen. Ik zat mij voornamelijk te focussen op de zijwanden. Met Ubakus een mooie setup gevonden met een mooie Rc-waarde. Maar de zijwanden kunnen dan fantastisch geisoleerd zijn, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en ik ben bang dat dat bij ons het dak gaat worden..
Kort achtergrondje
.
We gaan de aanbouw gebruiken als een aanvulling op het huis, dus echt een leefgedeelte. Achtergevel van pand blijft staan (want = monumentaal), dus het is in die zin echt een extra kamer, en het wordt denk ik een eetkamer. Het is 2,5m diep bij ongeveer 5,70m breedte (de knik is terrein buren). Aanbouw komt op Noord-Oosten te staan, dus in voorjaar en zomer zon. Dus ga denk ik ook niet voor zonwerend glas, omdat dat ook weer voor minder daglichtintreding zorgt meen ik.

Zijwanden worden opgebouwd als een HSB - vloer zal een broodjesvloer worden met isolatie - daarbovenop komen profielen - waar het glaswerk weer in komt. Profielen zijn nu berekend op HR++ glas. Gedachtte was dat een triple te zwaar zou gaan worden.
Mijn idee
Het is nog niet concreet, maar ik heb dit nu gevonden als uitgangspunten:
- Gelaagd glas (44.2 ?) (misschien 5?) (Moet ook vanwege doorval begrijp ik, dus met folie ertussen)
- Spouwbreedte (meer is beter qua isolatie begreep ik, dus minimaal 12, denk dat ik 15 ofzo doe?)
- Aansluitingen met profielen is erg belangrijk - moet ik nog uitzoeken -

De profielen moeten nog gemaakt gaan worden, dus ik zou nog naar een triple kunnen gaan eventueel. Graag zou ik met jullie even willen sparren of met dubbelglas (HR++) ook een mooi resultaat kan bereiken? En natuurlijk alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:29
webber87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:32:
[Afbeelding]

Wij gaan binnenkort een aanbouw plaatsen. Ik zat mij voornamelijk te focussen op de zijwanden. Met Ubakus een mooie setup gevonden met een mooie Rc-waarde. Maar de zijwanden kunnen dan fantastisch geisoleerd zijn, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en ik ben bang dat dat bij ons het dak gaat worden..
Kort achtergrondje
.
We gaan de aanbouw gebruiken als een aanvulling op het huis, dus echt een leefgedeelte. Achtergevel van pand blijft staan (want = monumentaal), dus het is in die zin echt een extra kamer, en het wordt denk ik een eetkamer. Het is 2,5m diep bij ongeveer 5,70m breedte (de knik is terrein buren). Aanbouw komt op Noord-Oosten te staan, dus in voorjaar en zomer zon. Dus ga denk ik ook niet voor zonwerend glas, omdat dat ook weer voor minder daglichtintreding zorgt meen ik.

Zijwanden worden opgebouwd als een HSB - vloer zal een broodjesvloer worden met isolatie - daarbovenop komen profielen - waar het glaswerk weer in komt. Profielen zijn nu berekend op HR++ glas. Gedachtte was dat een triple te zwaar zou gaan worden.
Mijn idee
Het is nog niet concreet, maar ik heb dit nu gevonden als uitgangspunten:
- Gelaagd glas (44.2 ?) (misschien 5?) (Moet ook vanwege doorval begrijp ik, dus met folie ertussen)
- Spouwbreedte (meer is beter qua isolatie begreep ik, dus minimaal 12, denk dat ik 15 ofzo doe?)
- Aansluitingen met profielen is erg belangrijk - moet ik nog uitzoeken -

De profielen moeten nog gemaakt gaan worden, dus ik zou nog naar een triple kunnen gaan eventueel. Graag zou ik met jullie even willen sparren of met dubbelglas (HR++) ook een mooi resultaat kan bereiken? En natuurlijk alle tips zijn welkom!
Hoe zet je een eettafel in een ruimte van 2,5 x 5,7 die aan de twee lange zijdes deuren heeft? Dat kan toch nooit als je die deuren ook wil gebruiken?
Zeker triple nemen, zelfs triple glas isoleert minder goed dan een slecht geïsoleerde spouw, glas wat als dak gebruikt wordt en dus niet verticaal geplaatst is isoleert amper. Die 'eetkamer' is dus onbruikbaar als het buiten niet warm genoeg is om het daar warm te houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:50
Inderdaad, geen seconde twijfelen en dus HR++ links laten liggen @webber87.
Daarnaast: vaar niet op de hr labeltjes, maar kijk naar de U-waarde. Daar draait het om: hoe lager de U-waarde, hoe beter de isolatie. En voor extra geluidsisolatie zijn glasplaten in verschillende diktes aan te raden.
Bij dit soort uitbouwen zou ik niet hoger dan U=0,6 willen gaan, dat kost ook niet heel veel meer.
U 0,6= R1,7, dus puur qua isolatiewaarde in vergelijking tot een goed geïsoleerde gevel of dak is dat nog niet veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

No Hands schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:49:
[...]
. Die 'eetkamer' is dus onbruikbaar als het buiten niet warm genoeg is om het daar warm te houden.
En in een ander deel van het jaar ook onbruikbaar als het +25 graden is.. (insert zwetende smiley)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dat is ook een belangrijk punt ja. Buitenzonwering voor een dergelijke aanbouw lijkt me slim om ook meteen rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Dank voor de reacties @Wuursj en @Franciesco. Ah daar was ik al bang voor. Met een Rc-waarde van 5.7 van de zijwanden is het glas dus de zwakste schakel, en moet ik denk ik inderdaad een U-waarde behalen tussen de 0,6 en 1? En dat lukt volgens mij na wat kort onderzoek alleen met een triple glas..

Betreft de zonwering, terecht punt. De tuin (en dus de aanbouw) ligt op het noord-oosten. Dus alleen in het voorjaar/zomer hebben we vroeg 2 uur zon. (zeg tot max. 11 uur?) Zonwerend glas (of folie) laat ik denk ik achterwege, omdat we maximaal licht willen hebben. Wel ga ik een scherm plaatsen. Ik denk een goed lichtdoorlatende plisse voor privacy (bovenburen). Dat zal ook wat warmte tegenhouden. Mocht dat toch onvoldoende zijn dat kan ik aan de buitenzijde ook nog een zonnescherm plaatsen, zodat de warmte de ruimte minder ''binnenkomt''.

Ga verder eens onderzoeken en bespreken met de architect die ook de profielen gaat maken in zijn werkplaats, of we het kunnen HR+++ een optie is. (Spouwbreedte / max. draaggewicht etc.) Terug naar de tekentafel!

Oh ja betreft de eettafel. De deuren zullen naar buitendraaien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door webber87 op 28-08-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

DEI>>B&K

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@webber87 met vacuumglas kun je nog betere isolatiewaardes behalen: tot 0,4 momenteel. Dat glas is een stuk dunner en lichter dan triple glas. Helaas is het wel een flink stuk duurder. Ook diverse opties voor extra zonwering etc.

Bijvoorbeeld:
https://bengglas.nl/bengglas-max/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Franciesco schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:23:
@webber87 met vacuumglas kun je nog betere isolatiewaardes behalen: tot 0,4 momenteel. Dat glas is een stuk dunner en lichter dan triple glas. Helaas is het wel een flink stuk duurder. Ook diverse opties voor extra zonwering etc.

Bijvoorbeeld:
https://bengglas.nl/bengglas-max/
Ja ik ken het! Ik heb het niet overwogen - omdat ik weet dat de prijzen nog erg hoog zijn. Heb nog even wat nagelezen en de prijs lijkt langzaamaan wat te gaan zakken, maar helaas is het nog wel erg duur. Dit is natuurlijk de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:54

Seafarer

XXX

webber87 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:46:
Dank voor de reacties @Wuursj en @Franciesco. Ah daar was ik al bang voor. Met een Rc-waarde van 5.7 van de zijwanden is het glas dus de zwakste schakel, en moet ik denk ik inderdaad een U-waarde behalen tussen de 0,6 en 1? En dat lukt volgens mij na wat kort onderzoek alleen met een triple glas..

Betreft de zonwering, terecht punt. De tuin (en dus de aanbouw) ligt op het noord-oosten. Dus alleen in het voorjaar/zomer hebben we vroeg 2 uur zon. (zeg tot max. 11 uur?) Zonwerend glas (of folie) laat ik denk ik achterwege, omdat we maximaal licht willen hebben. Wel ga ik een scherm plaatsen. Ik denk een goed lichtdoorlatende plisse voor privacy (bovenburen). Dat zal ook wat warmte tegenhouden. Mocht dat toch onvoldoende zijn dat kan ik aan de buitenzijde ook nog een zonnescherm plaatsen, zodat de warmte de ruimte minder ''binnenkomt''.

Ga verder eens onderzoeken en bespreken met de architect die ook de profielen gaat maken in zijn werkplaats, of we het kunnen HR+++ een optie is. (Spouwbreedte / max. draaggewicht etc.) Terug naar de tekentafel!

Oh ja betreft de eettafel. De deuren zullen naar buitendraaien ;)
Ik zou m'n geld dan gelijk op buitenzonwering zetten. Dan kan de architeckt ook daar rekening mee houden tijdens de bouw. Achteraf aanbrengen kan best een heisa zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Seafarer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:05:
[...]

Ik zou m'n geld dan gelijk op buitenzonwering zetten. Dan kan de architeckt ook daar rekening mee houden tijdens de bouw. Achteraf aanbrengen kan best een heisa zijn.
Ook bij een tuin op het noordoosten? Ik zat te denken aan Plisse aan de binnenzijde. Privacy in de avonduren en zonnescherm voor in de ochtend uren. Buitenzijde is beter tegen opwarming, maar is het nodig daarvoor? Zonnescherm in de winter savonds opendraaien is ook zo wat ;)

(Folie kan ook nog, maar omdat het geloof ik ook licht tegenhoudt had ik die al afgeschreven)

Wel terecht punt dat het slim is om gelijk vooraf op te hangen. Achteraf is lastig bijkomen inderdaad. (Had ik niet aan gedacht dusver... thanks!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:54

Seafarer

XXX

webber87 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Ook bij een tuin op het noordoosten? Ik zat te denken aan Plisse aan de binnenzijde.
Onze hal met 5m² glas op oost is werkelijk een drama in de ochtend qua temperatuur, alle andere ramen op oost hebben rolluiken. Heerlijk. Gaan s'winters ook dicht als het buiten donker is.
Plisse zou ik zeker niet gebruiken bij een schuin dak. Veel te zwak. Neem een of andere Duette of honing graad stof. Dat verandert de prijs ook direct maar helpt wel energie te besparen in de winter.
Privacy in de avonduren en zonnescherm voor in de ochtend uren. Buitenzijde is beter tegen opwarming, maar is het nodig daarvoor? Zonnescherm in de winter savonds opendraaien is ook zo wat ;)
Elektrisch vanuit je warme stoel?
(Folie kan ook nog, maar omdat het geloof ik ook licht tegenhoudt had ik die al afgeschreven)

Wel terecht punt dat het slim is om gelijk vooraf op te hangen. Achteraf is lastig bijkomen inderdaad. (Had ik niet aan gedacht dusver... thanks!!)
Iedere graad die je buiten kunt houden is er weer eentje die je niet hoeft weg te ventileren.
Als er geen wind staat. :(

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1