:fill(white):strip_exif()/f/image/w5kzFrp5zUdv562MtpWlfIU0.png?f=user_large)
Wij gaan binnenkort een aanbouw plaatsen. Ik zat mij voornamelijk te focussen op de zijwanden. Met Ubakus een mooie setup gevonden met een mooie Rc-waarde. Maar de zijwanden kunnen dan fantastisch geisoleerd zijn, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en ik ben bang dat dat bij ons het dak gaat worden..
Kort achtergrondje
.We gaan de aanbouw gebruiken als een aanvulling op het huis, dus echt een leefgedeelte. Achtergevel van pand blijft staan (want = monumentaal), dus het is in die zin echt een extra kamer, en het wordt denk ik een eetkamer. Het is 2,5m diep bij ongeveer 5,70m breedte (de knik is terrein buren). Aanbouw komt op Noord-Oosten te staan, dus in voorjaar en zomer zon. Dus ga denk ik ook niet voor zonwerend glas, omdat dat ook weer voor minder daglichtintreding zorgt meen ik.
Zijwanden worden opgebouwd als een HSB - vloer zal een broodjesvloer worden met isolatie - daarbovenop komen profielen - waar het glaswerk weer in komt. Profielen zijn nu berekend op HR++ glas. Gedachtte was dat een triple te zwaar zou gaan worden.
Mijn idee
Het is nog niet concreet, maar ik heb dit nu gevonden als uitgangspunten:- Gelaagd glas (44.2 ?) (misschien 5?) (Moet ook vanwege doorval begrijp ik, dus met folie ertussen)
- Spouwbreedte (meer is beter qua isolatie begreep ik, dus minimaal 12, denk dat ik 15 ofzo doe?)
- Aansluitingen met profielen is erg belangrijk - moet ik nog uitzoeken -
De profielen moeten nog gemaakt gaan worden, dus ik zou nog naar een triple kunnen gaan eventueel. Graag zou ik met jullie even willen sparren of met dubbelglas (HR++) ook een mooi resultaat kan bereiken? En natuurlijk alle tips zijn welkom!