Monitor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:29
Mijn vader is van plan om eindelijk zijn iMac 27" Late 2013 met pensioen te doen. Hij is van plan over te stappen op een Mac Mini wat betekent dat hij een aparte monitor nodig gaat hebben.

Ik zoek een?
Goede monitor voor fotobewerking.

Wat is je budget?
Budget is vrij flexibel aangezien het om een zakelijke aankoop gaat, hij zat nu te denken aan zo'n 500 euro max. Het komt er voornamelijk op neer dat de price / performance een beetje in balans is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren zijn er niet, tot nu toe wel veel gekeken naar de Dell Ultrasharp en Asus ProArt series. Maar andere merken zijn absoluut ook een optie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De monitor zal voornamelijk voor fotobewerking in Adobe Photoshop gebruikt worden icm een M2 Pro Mac Mini. Daarnaast ook hier en daar wat webbrowsen, youtube, netflix, en administratie.

Na een stapel aan reviews doorspitten ben ik bij de volgende twee monitoren gekomen
uitvoering: Dell UltraSharp U2723QE Zilver
uitvoering: ASUS ProArt PA279CRV Zilver, Zwart

Beide zijn ze vrij gelijk, de Dell heeft beter contrast en de Asus betere kleur calibratie. Nu zullen ze beide waarschijnlijk een enorme upgrade zijn over at hij nu heeft wat de keuze dus moeilijk maakt. Daarnaast vroeg ik mij ook af of er toevallig nog andere monitoren zijn de vrij gelijk (of beter) zijn rond dezelfde prijs om ook nog te kunnen overwegen.
Wat voorkeuren zijn iig 4K en minimalistisch uiterlijk. Was al een paar gaming monitoren tegengekomen die qua editing ook uitstekend en een stukje goedkoper zijn, maar qua uiterlijk een beetje te uitgesproken zijn ;)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:35
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?
https://tweakers.net/best-buy-guide/monitors/

Hoe serieus is je vader qua fotografie en fotobewerking? Als hij voor €2.500 aan fototoestellen + lenzen heeft, dan kan je je afvragen of het budget geen afbreuk doet aan het resultaat.

Qua calibratie zit je met een uitvoering: Datacolor SpyderX Pro altijd safe.

De Dell U2723QE staat er om bekend geen constante bouwkwaliteit te hebben (zie je ook in de reviews terug).
Als je geen haast hebt en voor de ASUS gaat, dan kan je een pricealert overwegen want die monitor heeft voor €429,- in de Pricewatch gestaan.
Er zit inderdaad een flinke overlapping tussen goede monitors voor gaming en voor beeldbewerking. Misschien dat een categorie: Beugels en standaarden de pijn van 'schreeuwende' gaming monitoren kan verzachten - de voet kan je dan buiten beschouwing laten waardoor uitvoering: ASUS ROG Strix XG27UQR Zwart mogelijk een optie wordt.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:26:
*Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen?
https://tweakers.net/best-buy-guide/monitors/

Hoe serieus is je vader qua fotografie en fotobewerking? Als hij voor €2.500 aan fototoestellen + lenzen heeft, dan kan je je afvragen of het budget geen afbreuk doet aan het resultaat.

Qua calibratie zit je met een uitvoering: Datacolor SpyderX Pro altijd safe.

De Dell U2723QE staat er om bekend geen constante bouwkwaliteit te hebben (zie je ook in de reviews terug).
Als je geen haast hebt en voor de ASUS gaat, dan kan je een pricealert overwegen want die monitor heeft voor €429,- in de Pricewatch gestaan.
Er zit inderdaad een flinke overlapping tussen goede monitors voor gaming en voor beeldbewerking. Misschien dat een categorie: Beugels en standaarden de pijn van 'schreeuwende' gaming monitoren kan verzachten - de voet kan je dan buiten beschouwing laten waardoor uitvoering: ASUS ROG Strix XG27UQR Zwart mogelijk een optie wordt.
Erg serieus, duizenden euros aan equipment en een geheel eigen fotografie studio, dus wat dat betreft is het op dit moment qua verhouding met waar hij op edit wel een beetje krom. Maar ik denk dus dat rond de 500 euro toch wel een aanzienlijke upgrade zal zijn qua monitor en gewoon kwalitatief genoeg is om goed z'n werk te kunnen doen.
Een gaming scherm en dan een arm had ik ook nog aan gedacht alleen is dat met hoe zijn huidige werkplek is ingericht denk ik nog best een uitdaging en daarnaast vind hij een minimalistische strakke voet onder de monitor er ook erg mooi uitzien. Maar ik zal dat inderdaad nog eens voorleggen aangezien er dan toch weer meer monitoren een optie zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Op basis van reviews van rtings hebben we de volgende monitor ook nog in het rijtje gezet uitvoering: LG UltraGear 27GR93U-B Zwart. Het gamer gehalte valt best mee, al helemaal als je de verlichting uitzet waardoor een arm wellicht niet eens nodig is. Het lijkt voor de prijs ook een uitstekende optie te zijn, of is er toevallig iets wat ik over het hoofd gezien heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik sluit me aan bij @5pë©ïàál_Tèkén dat een gaming scherm een behoorlijke mismatch is met duizenden euro's aan fotografie apparatuur. Digitale nabewerking en selectie is best een groot onderdeel daarvan, het lijkt dan logisch om een scherm te kiezen dat daarbij aansluit.
Kies iets met een brede kleurruimte, zeker als je fotos wil afdrukken. Petapixel lijkt een mooi overzicht van recente opties te hebben.
Vergeet ook de colorimeter voor de calibratie niet, het kan zijn dat je er eentje moet hebben die specifiek voor je scherm geschikt is.
Voor €500 ga je geen mooi scherm en colorimeter vinsen, maar voor minder dan de prijs van een mooie camera of lens zou je een heel eind moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
T_knoop schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:41:
Ik sluit me aan bij @5pë©ïàál_Tèkén dat een gaming scherm een behoorlijke mismatch is met duizenden euro's aan fotografie apparatuur. Digitale nabewerking en selectie is best een groot onderdeel daarvan, het lijkt dan logisch om een scherm te kiezen dat daarbij aansluit.
Kies iets met een brede kleurruimte, zeker als je fotos wil afdrukken. Petapixel lijkt een mooi overzicht van recente opties te hebben.
Vergeet ook de colorimeter voor de calibratie niet, het kan zijn dat je er eentje moet hebben die specifiek voor je scherm geschikt is.
Voor €500 ga je geen mooi scherm en colorimeter vinsen, maar voor minder dan de prijs van een mooie camera of lens zou je een heel eind moeten komen.
Mijn vader werkt in sRGB dus een monitor die daar perfecte coverage voor heeft zou dan voor moeten voldoen. Een goede coverage van AdobeRGB, DCI-P3, en dergelijke zou wat dat betreft dus niet heel belangrijk moeten zijn of denk ik hier verkeerd in? Nu is dit scherm van LG inderdaad een gaming scherm maar deze heeft wel gehele coverage van sRGB (en ook uitstekende coverage van AdobeRGB en DCI-P3) en na calibratie een perfecte kleur weergave als ik rtings mag geloven. https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gr93u-b
Nu lijkt mij dat dit dus in princiepe zou moeten voldoen, al helemaal kijkend naar wat hij tot nu toe voor jaren heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:45
Een iMac 27" heeft een vrij goed 5k scherm. Een €500 gaming scherm is goed in veel fps, maar niet in kleurecht zijn.

Wellicht zoekt je vader een Dell Ultrasharp. De 32" versie is beter (oa meer constante bouwkwaliteit) dan de 27" versie. Die zitten iets boven het budget.

Mogelijk is deze monitor iets voor hem. De juiste resolutie, de juiste stijl, alleen beroerde ingebouwde speakers. Je kunt niet alles hebben...

[ Voor 16% gewijzigd door ikweethetbeter op 30-08-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
ikweethetbeter schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:26:
Een iMac 27" heeft een vrij goed 5k scherm. Een €500 gaming scherm is goed in veel fps, maar niet in kleurecht zijn.

Wellicht zoekt je vader een Dell Ultrasharp. De 32" versie is beter (oa meer constante bouwkwaliteit) dan de 27" versie. Die zitten iets boven het budget.

Ik denk dat hij echt blij zal zijn met deze monitor.
Maar hoezo zou de LG dan niet voldoen? Kijkend naar de sRGB coverage (en overige coverage) en color accuracy zou ik denken dat het gewoon perfect is?
Daarnaast heeft de imac een 1440p scherm https://support.apple.com/en-us/111970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:45
Ah, het is een 11 jaar oude iMac. De laatste versies hadden een 5k scherm.

LG maakt goede schermen, ook voor andere merken, ik zeg nergens dat ze niet voldoen. Ik geef alleen iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
ikweethetbeter schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:44:
[...]

Ah, het is een 11 jaar oude iMac. De laatste versies hadden een 5k scherm.

LG maakt goede schermen, ook voor andere merken, ik zeg nergens dat ze niet voldoen. Ik geef alleen iets om over na te denken.
Oh ja, dat begrijp ik, ik bedoel eigenlijk meer waarom die monitor ipv de LG of Asus die ik al had gevonden. Aangezien het toch een groot prijs verschil is en van wat ik uit reviews op kan maken zouden de LG en Asus al meer dan goed genoeg moeten zijn voor wat m'n vader doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:56
Beetje off-topic, maar mocht je de Mac Mini wat zwaarder willen uitrusten qua geheugen en SSD, kijk dan ook even bij de Mac Studio. Dat maakt vanaf bepaalde specs niet zoveel meer uit qua prijs maar je hebt wel betere CPU en GPU specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
Miersel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:29:
Beetje off-topic, maar mocht je de Mac Mini wat zwaarder willen uitrusten qua geheugen en SSD, kijk dan ook even bij de Mac Studio. Dat maakt vanaf bepaalde specs niet zoveel meer uit qua prijs maar je hebt wel betere CPU en GPU specs.
Ja, was inderdaad nog een klein beetje twijfel tussen de M2 Pro of de M2 Studio, maar kijkend naar hoe lang m'n vader nu met z'n 2013 iMac heeft gedaan is waarschijnlijk de M2 Pro interessanter, geeft weer wat extra geld die naar randaparatuur kan gaan
Pagina: 1