NIBE VVM320R hoge warmtemeter waardes verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erjan12
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-05 19:57
Goedendag allen,

Ik heb een vraag over mijn Nibe warmtepomp installatie.
Gisteren kwam ik bij toeval achter een onverklaarbaar kWh verschil op de warmtemeter uit te lezen op de VVM 320 module. (Ik en de buren wouden vergelijken waar onze warmwater graden op ingesteld stond.

Daarbij kwamen we ook langs de pagina van de warmtemeter met bijbehorende KWH's

Ik had:
Verwarming, alleen compressor 15089kWh
Verwarming warmwater alleen compressor 12523kWh
Verwarming, incl. intern bijverwarmen 15089kWh
Verwarming warmwater, incl. intern bijverwarmen 12911kWh

Zij hadden:
Verwarming, alleen compressor 6137kWh
Verwarming warmwater alleen compressor 18224kWh
Verwarming, incl. intern bijverwarmen 6534kWh
Verwarming warmwater, incl. intern bijverwarmen 18457kWh

Het verschil in warmwater konden we verklaren doordat zij hun warmwater aan uit range hoger hadden staan. Echter de factor in de verwarming van de woning van bijna 3 konden wij niet verklaren. Het lijkt dus alsof wij veel meer energieverbruiken. Echter is het energieverbruik van ons zelfs iets lager dan dat van hen.

Vervolgens ook andere buren gevraagd en die komen ook bij ''verwarming'' van de woning gok ik dus, gemiddeld een factor 2 - 3 lager uit. Terwijl ook bij hen het energieverbruik hoger ligt.

Ik ben de enige die mijn VVM320 aan het internet heeft hangen en kan dus ook grafieken plotten. Hierbij zie ik dat de grafiek van het water een mooie lijn is maar die van het verwarmen van de woning heel vaak geen waardes heeft of gekke sprongen maakt. Zeker aan het eind. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWI62XpxlaL-Wiwbu1mwj65bdGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/txORg1TPwC7exDGVIdKTnheb.png?f=fotoalbum_large

Waarbij ook iets opmerkelijks te zien was bij de grafiek van de stroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n7l8dm1PkeCefZMTFpSSrYadoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrcXaN8d4DaBj6uoL59kgcYO.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat er gedurende de zomer geen datapunten zijn, is verklaarbaar: dan is er geen verwarming.
Er zal een storing zijn geweest na dec '23 waardoor de data van de rest van de winter pas door kwam nadat je 'm net weer wakker gekust hebt.

De warmtemeter is waarschijnlijk niet gekalibreerd en dat kan nogal schelen (al is een factor 3 wel veel).

De thermometers vann aanvoer en retour zijn wat mij betreft hoofdverdachte; als aanvoer een paar graden te hoog doorgeeft en/of retour te laag dan zit de meting er al snel fors naast.

Sanity check: hoe ver ligt het elektriciteitsverbruik uit elkaar?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erjan12
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-05 19:57
Proton_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:49:
Dat er gedurende de zomer geen datapunten zijn, is verklaarbaar: dan is er geen verwarming.
Er zal een storing zijn geweest na dec '23 waardoor de data van de rest van de winter pas door kwam nadat je 'm net weer wakker gekust hebt.

De warmtemeter is waarschijnlijk niet gekalibreerd en dat kan nogal schelen (al is een factor 3 wel veel).

De thermometers vann aanvoer en retour zijn wat mij betreft hoofdverdachte; als aanvoer een paar graden te hoog doorgeeft en/of retour te laag dan zit de meting er al snel fors naast.

Sanity check: hoe ver ligt het elektriciteitsverbruik uit elkaar?
Dat er geen data punten valt volgens mij niet te verklaren doordat er niet verwarmd wordt. Het warmwater zou wel een stijgende lijn moeten geven, dat de lijn in de zomer vlak is is idd logisch, maar ook een vlakke lijn geeft een punt lijkt mij.

Wat betreft de thermometers, dat klinkt logisch.
Omdat zowel de VVM320 als de slave F2050 buiten deze sensoren hebben kan ik deze natuurlijk onder elkaar plotten.

Opvallend is dat de aanvoer en retour van de slave (EBnummer) nagenoeg gelijk liggen. Waarbij volgens mij de delta ertussen de opgenomen energie in de boiler is. Tempratuur gaat ook netjes omhoog bij de ''warmtevraag'', zie ook de watertempratuur in de boiler.

Maar dat de aanvoer en retour van de VVM module BT2 en BT3 heel iets geks doen, naar mijn gevoel? Of zie ik iets verkeerd? Hierbij zou de tempratuur niet mogen wijzigen bij warmwater vraag omdat dit het circuit van de verwarming betreft. (Hiervoor zou het shunt//regelafsluiter voor moeten zorgen volgens mij.
Toch lijkt het alsof hij toch iets rondpompt of iig zorg voor een wijziging in watertempratuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mviF3ayD5wS2Eiz24OYAqNwgl3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jgf0pD4Y7XNpRKtAo77TjHCA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door erjan12 op 28-08-2024 21:17 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een schema waar de sensoren van Nibe zitten? Een klep duurt een paar seconden om om te zetten; als de pomp al loopt kan je dus wat water van andere temperatuur op een plek krijgen die lang over afkoelen doet.
En als sensoren relatief dicht bij elkaar zitten, kun je ook wat warmtegeleiding meten, vooral bij koperen buizen.

Als je de sensoren wil checken, kan je het best de pomp aanzetten zonder warmtevraag (bv een manual override, test- of ontluchtingsprogramma).
Voor een goede warmtemeting moeten sensoren dan binnen pakweg 0.1 graad van elkaar zitten, want de dT zal circa 5 graden zijn. Een halve graad afwijking is dan al 10% meetfout.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.