Problemen met EFI BIOS ASUS P8H61-M

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 17:45
Ik heb een wat oudere ACER Windows 10 PC (van iemand met nauwelijks budget) onderhanden waarin bovengenoemde BIOS zit.
De PC loopt prima maar traaaaaag op twee interne SATA harddisks.
De BIOS stond toen op SATA-instelling "IDE".

Dus een Crucial SATA-SSD ingebouwd: harddisks losgekoppeld, SATA instelling op "AHCI" gezet en de SSD geïnstalleerd, daarop loopt Windows 10 prima en snel.
Totdat ik de harddisks aansluit: het moederbord detecteert ze wel, maar met SATA ingesteld op "AHCI" wil de PC helemaal niet opstarten als er een SATA-harddisk is aangesloten.
Als ik in de BIOS SATA terugzet op instelling "IDE", werkt de PC weer met de SATA harddisks, maar werkt de SSD niet meer.

Volgens mij zou dit kunnen komen door onvoldoende compatibiliteit van de AHCI-instelling, want dit heb ik nog nooit meegemaakt: ook op instelling "AHCI" werkten interne SATA-harddisks altijd prima.

Wat gaat hier precies fout?

(Ik ben van plan de volgende keer dat ik daar ben het BIOS bestand op een fat32 usb stick te zetten en een update te doen.)

[ Voor 37% gewijzigd door Renault op 27-08-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de harde schijven al zo oud zijn dat ze niet op AHCI kunnen werken dan zouden het nog SATA 1 harddisks zijn, lijkt me sterk dat die nu nog leven, laat staan betrouwbaar zijn.

Hoe groot zijn ze? Waarschijnlijk past de data wel op een goedkope nieuwe disk.

Anders idd eerst maar de bios updaten. Wellicht is het een bug.

Btw, Acer heeft volgens mij geen pc’s met een Asus P8H61-M geleverd, zeer waarschijnlijk is de behuizing hergebruikt ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat laatste zou zomaar waar kunnen zijn, ik hoorde wat merkwaardige verhalen over hoe die PC tot stand is gekomen. De disks zijn inderdaad stokoud en 500 GB groot.
Ik heb een nieuwere harddisk en zodra ik weer bij de PC ben ga ik het uitproberen.

Waar ik eerder deze week met name door werd verrast, is dat de PC niet opstart als je een SATA-harddisk aansluit die daarvóór wél correct door de BIOS wordt herkend. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:02

The Zep Man

🏴‍☠️

Renault schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:00:
Totdat ik de harddisks aansluit: het moederbord detecteert ze wel, maar met SATA ingesteld op "AHCI" wil de PC helemaal niet opstarten als er een SATA-harddisk is aangesloten.
Wat bedoel je hiermee? Gaat de PC niet aan? Weigert Windows te starten?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
De PC gaat dan aan, blijft langer dan normaal op het BIOS scherm staan, de BIOS verdwijnt en er blijft dan linksboven in beeld een wit knipperend streepje staan ...

Als je daarna de PC uit zet en de SATA-aansluiting van de harddisk af haalt, kun je de PC probleemloos opnieuw opstarten en staat Windows vlot gebruiksklaar in beeld.

[ Voor 34% gewijzigd door Renault op 28-08-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Renault schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:54:
De PC gaat dan aan, blijft langer dan normaal op het BIOS scherm staan, de BIOS verdwijnt en er blijft dan linksboven in beeld een wit knipperend streepje staan ...
Het lijkt op die situaties die ik wel eens tegenkom als een PC in MBR/CSM/Legacy mode probeert te starten van een UEFI/GPT schijf?
Misschien is daar dus wat veranderd bij de nieuwe Windows installatie op de SSD?
Het kan zijn dat je bios nu ingesteld staat om te booten in zowel in MBR/Legacy en UEFI mode?
Worden de schijven wel goed aangegeven als je het BIOS boot menu activeert en kan je dan starten van de juiste SSD/HDD?

Wat betreft MBR/Legacy/UEFI , zie ook dit topic:
PC Boot issue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Renault schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:54:
Dat is de bios die zich verslikt in de bootsector op de schijf. Moet de data erop bewaard blijven? Anders even leeggooien via bv de Windows setup met ssd los. Als je avontuurlijk bent ingesteld kun je ook de sata kabel (niet de voeding) hotswap aansluiten nadat het systeem in Windows zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat laatste ga ik proberen als ik weer bij de PC kom, het moederbord ondersteunt hot swap zag ik.
En de harddisk bevat de enige versie van alle data, en dat is teveel om op een andere aanwezige harddisk te zetten anders had ik voordat ik begon eerst gezorgd voor een backup daarvan.
De eigenaar heeft als het goed is inmiddels een extern USB3 schijfje gekocht om de data erop te kopiëren zodat hij straks minder risico loopt.
En ik ga sowieso eerst een wat modernere maar lege harddisk intern aansluiten om te kijken of het aan de SATA-versie van de harddisk ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
Mijn stappenplan zou zijn:
1. Nieuwe SSD loskoppelen en oude HDDs aansluiten
2. BIOS naar IDE en booten
3. Nodige bestanden backuppen naar externe schijf
4. BIOS naar AHCI
5. Booten met Windows installatie media en HDDs formatteren of partities verwijderen via Diskpart
6. HDDs loskoppelen
Hierna eventueel BIOS updaten
7. SSD erin en clean install (of ja, staat er al op in principe)
8. HDDs erin en via disk manager nieuw volume aanmaken
9. Bestanden van externe schijf op een van de HDDs zetten. Met in het achterhoofd dat deze oud zijn en een andere backup (externe schijf van stap 3 bijvoorbeeld) noodzakelijk is als het belangrijke bestanden zijn.

Waarschijnlijk wat rare issues door een bootsector op de oude schijven en MBR vs GPT (misschien ook nog wel NTFS vs FAT32?) in combinatie met CSM en AHCI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Renault schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:22:
Dat laatste ga ik proberen als ik weer bij de PC kom, het moederbord ondersteunt hot swap zag ik.
En de harddisk bevat de enige versie van alle data, en dat is teveel om op een andere aanwezige harddisk te zetten anders had ik voordat ik begon eerst gezorgd voor een backup daarvan.
Elke SATA kan je in principe hotswappen, maar of de HDD dan ook automatisch herkend wordt hangt van de bios ondersteuning/instellingen af.
Altijd zorgen voor een backup bij experimenteren met data van anderen!

Zoals eerder aangegeven, controleer eens onder welke mode (MBR of UEFI of beide) de BIOS opstart en in welke mode je Windows hebt geïnstalleerd op de SSD en de oude SATA HDD.
The_Doman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:58:
TenForums: How to Check if Windows 10 is using UEFI or Legacy BIOS

Als je in bios UEFI en CSM/Legacy mode beide hebt geactiveerd krijg je bij gebruik van het bios boot menu ook 2 boot opties te zien als het goed is.
UEFI: Windows Boot Manager Crucial_CT256MX100SSD1
MBR/Legacy: AHCI: Crucial_CT256MX100SSD1

Hetzelfde geldt dan voor je USB stick, je hebt dan 2 boot opties UEFI en Legacy/MBR.

• Renault
Beide bedankt!
@Dagion Het stappenplan ziet er prima uit.
@The_Doman Morgen check ik mijn eerder gemaakte foto's van de BIOS om te kijken of ik dat daarop kan zien.

Waar jammer dat ik nu niet bij de PC kan!

• Renault
Foto's: de BIOS staat in UEFI-modus en ik heb hem nooit bewust zelf teruggezet naar een andere stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Renault schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:47:
Foto's: de BIOS staat in UEFI-modus en ik heb hem nooit bewust zelf teruggezet naar een andere stand.
Controleer of er dan ook alleen wordt opgestart in UEFI mode.
Bij veel systemen kan je namelijk instellen dat ze beide opties proberen te starten.
Zorg dan dat alle CSM/MBR/Bios boot opties uit staan.

Er waren wel heel wat bios updates voor dit board zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 29-08-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Zodra ik weer bij de PC kan ga ik ermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
... en helaas, de eigenar van de PC vind het uitstekend zo en hij behelpt zich met de harddisk in een dockingstation ...

Dat is géén mooie oplossing, maar hij heeft de harddisk zelden nodig zegt hij en dit kan ook.
Pagina: 1