Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
ProbleemSituatie
  • Probeer een oude PC die ik niet meer gebruik wat nieuwe leven in te blazen.
  • Gisteren alle oude hardware die ik niet meer gebruikte (fancontroller, RAM fans, HDD's, DVD etc) eruit gehaald.
  • SSD in mijn game pc gezet en W10 Home op geinstalleerd, boot perfect in nieuwe systeem.
  • SSD in oude systeem gezet maar boot dus niet.
Systeemspecs
  • Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3P - Manual
  • CPU: Intel Core2Quad Q9550 (gelapped)
  • GPU: Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Overclocked Edition
  • RAM: 8GB : Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5D
  • PSU: Corsair HX520W
  • Audiokaart: Creative Sound Blaster Audigy 4
  • SSD: Crucial MX100 2,5" 250GB
Geprobeerd
  • Andere SATA poorten op moederbord
  • Andere SATA kabel
  • Gespeeld met de volgende BIOS settings: BIOS > Integrated Peripherals : SATA AHCI || SATA Port0-1 Native Mode || Onboard SATA/IDE Device || Onboard SATA/IDE Ctrl Mode

[ Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 22-02-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:08
Wat doet dat het systeem als je Windows op het systeem zelf instaleerd, dus op een lege ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@freaky35, vergeten te vermelden. Dat wilde ik doen via een bootable usb maar dat lukte niet, vandaar deze vreemde omweg.

Kan het echter wel nog een keer proberen, wellicht doet hij het nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Card Nox schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:12:
• SSD in mijn game pc gezet en W10 Home op geïnstalleerd, boot perfect in nieuwe systeem.
• SSD in oude systeem gezet maar boot dus niet.
Heb je op je GamePC Windows ook geïnstalleerd in zgn "CSM/MBR/Legacy" mode?
Anders zal de installatie niet willen booten op het Core2 systeem aangezien deze waarschijnlijk geen UEFI zal ondersteunen.

Ik doe het in zo'n situatie meestal zo:
Start de Windows installatie op het andere systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de andere PC plaatsen.

Je kan ook het programma het programma WinNTSetup om Windows op een andere HDD/SSD te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@The_Doman, Nu ik je link volg is de eerste hit: "Legacy BIOS uses the MBR disk while UEFI uses the GPT hard drive." Dat deed een lichtje branden want tijdens de installatie kreeg ik de volgende melding:

"Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks"

Toen heb ik met een Shift + F10 trucje dit veranderd naar GPT. Daar zal het dus zeker aan liggen.

Zojuist de SSD in mijn game pc geplaatst met het ID hem te formatteren maar ik zie hem niet, ook niet in de BIOS. Als ik mijn NVME dan los haal boot hij weer netjes op in W10. Dus dan de BIOS in om hem zo te formatteren maar ik zie de SSD niet bij de "SSD Secure Erase Tool"...

EDIT: Oja, ik ging het nog een keer met de USB proberen, alweer vergeten...

EDIT: Nopes.

Loop een beetje in rondjes voor mijn gevoel.. hoe irritant. "Even snel schone Windows install" is uitgelopen in een meerdere uren lopende zoektocht met so far nog geen oplossing... Ik zal het WinNTSetup eens proberen, maar verwacht dat ik de SSD gewoon niet ga zien...

[ Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 22-02-2023 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Inderdaad een beetje onoverzichtelijk zo.
Dat wilde ik doen via een bootable usb maar dat lukte niet, vandaar deze vreemde omweg.
Waarom/wat lukt er niet?
Heb je de Windows10 installatie USB gemaakt met het Microsoft mediacreatie tool?
De installatie USB kan dan gebruikt worden met zowel oude (MBR/Legacy) en nieuwe (UEFI) systemen.
Als de USB installatie is gemaakt met alleen UEFI indeling zal deze dus niet starten op je oude (legacy/mbr) PC.
Dat komt dus nog wel eens voor bij gebruik van het RUFUS USB tool. ;)
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode
Als je beide opties activeert in bios (UEFI+CSM/Legacy) moet je goed opletten in welke mode je de PC laat opstarten!
Zojuist de SSD in mijn game pc geplaatst met het ID hem te formatteren maar ik zie hem niet, ook niet in de BIOS. Als ik mijn NVME dan los haal boot hij weer netjes op in W10. Dus dan de BIOS in om hem zo te formatteren maar ik zie de SSD niet bij de "SSD Secure Erase Tool"...
Bij veel moederborden worden bepaalde SATA poorten uitgeschakeld bij gebruik van NVME drives.
Misschien is dat hier ook het geval?
...tijdens de installatie kreeg ik de volgende melding:

"Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks"
Je kan ook vanuit de Windows installatie alle partities verwijderen bij het installeren, de schijf zal dan opnieuw worden ingedeeld als GPT/UEFI.
Dit werkt andersom ook als je van GPT/UEFI terug wil gaan naar MBR/Legacy indeling.
Aangenomen natuurlijk dat er geen belangrijke gegevens op de schijf staan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@The_Doman, thanks voor al je hulp, much appreciated!
The_Doman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:10:
[...]

Waarom/wat lukt er niet?
Heb je de Windows10 installatie USB gemaakt met het Microsoft mediacreatie tool?
De installatie USB kan dan gebruikt worden met zowel oude (MBR/Legacy) en nieuwe (UEFI) systemen.
Als de USB installatie is gemaakt met alleen UEFI indeling zal deze dus niet starten op je oude (legacy/mbr) PC.
Dat komt dus nog wel eens voor bij gebruik van het RUFUS USB tool. ;)
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode
Als je beide opties activeert in bios (UEFI+CMS/Legacy) moet je goed opletten in welke mode je de PC laat opstarten!
Geen idee waarom het niet lukte. Hij wilde niet vanaf de USB opstarten.
Heb inderdaad de Microsoft Media Creation Tool gebruikt voor het maken van de USB bootable versie. Deze werkte dus wel in de nieuwe PC.
Ik heb nergens een optie gezien om MBR/UEFi te kiezen. Het was enkel versie, taal, 32/64 bits iirc.

Ik zal eens een bootable proberen te maken met RUFUS.
[...]

Bij veel moederborden worden bepaalde SATA poorten uitgeschakeld bij gebruik van NVME drives.
Misschien is dat hier ook het geval?
Lijkt me een vage actie, maar kan ik onderzoeken als RUFUS niet werkt.

[...]

Je kan ook vanuit de Windows installatie alle partities verwijderen bij het installeren, de schijf zal dan opnieuw worden ingedeeld als GPT/UEFI.
Dit werkt andersom ook als je van GPT/UEFI terug wil gaan naar MBR/Legacy indeling.
Aangenomen natuurlijk dat er geen belangrijke gegevens op de schijf staan!!
Yes, dat heb ik dus gedaan. De schijf was waarschijnlijk MBR, maar daarmee kon ik geen USB creëren op mijn game pc waarschijnlijk omdat die via UEFI loopt en GPT nodig heeft dus daarom geformatteerd als GPT waardoor de stick op de nieuwe PC werkt maar op de oude niet.

EDIT: RUFUS gedownload. W10 Media Creation Tool geopend, en een ISO file te laten maken. Deze ISO file met RUFUS en MBR file system een USB laten maken. USB in oude PC. In BIOS USB-HDD als prio 1. Maar krijg geen boot optie, ziet er hetzelfde uit als in het filmpje... Heb in de BIOS nog een keer "Load Optimized Defaults" en "Load Failsafe Defaults" geprobeerd maar hij wil niet vanaf de USB booten.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 22-02-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Kijk hier eens voor bios instellingen wat betreft het Gigabyte moederbord?
BlackMORE Ops: Enable USB Boot in Gigabyte Motherboard
Ik herinner mij zelf ook een soortgelijk moederbord gebruikt te hebben hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Tried and failed. Zo had ik de settings ook staan. Moet wel zeggen dat ik enkel "Legacy USB storage detect" heb en niet 2 verschillende opties.

EDIT: Als het helpt dat ik een filmpje maak oid dan laat maar weten, kan de hele BIOS doorlopen of het hele process laten zien.

EDIT: Nog even BIOS versie gechecked, bij mij staat er F14, wat apart is aangezien het op de website enkel tot F7 gaat. Maar de datum komt wel overeen met de F7 versie: 06/25/2009.

EDIT: Als ik de RUFUS usb in de game pc steek krijg ik wel netjes de vraag of ik W10 wil installeren, dus de stick lijkt te werken.

[ Voor 75% gewijzigd door Card Nox op 22-02-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
EDIT: Als ik de RUFUS usb in de game pc steek krijg ik wel netjes de vraag of ik W10 wil installeren, dus de stick lijkt te werken.
Probeer het dan met alleen de Crucial MX500 aangesloten in de game PC.
Zorg dan dat je zeker weet dat je opstart in LEGACY/MBR mode/boot optie en installeer/prepareer de SSD in LEGACY/MBR mode.
Daarna de SSD plaatsen in het Gigabyte/Q9550 systeem.
Dan moet deze in ieder geval opstarten.

Anders is er misschien een (incompatibiliteits?) probleem met de SSD zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Dus, game PC:
  • NVME eruit
  • MX100 erin
  • BIOS check dat LEGACY/MBR aan staat, moet even kijken hoe het daar precies heet. Herinner me secure boot oid.
  • USB erin
  • Booten om te kijken of de stick werkt
De MX100 zit al sinds 2014 werkend in het Gigabyte systeem.

ps. Heb MX500 in MX100 veranderd, my bad.

I'll be back ;)

EDIT:

Game PC heeft een ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 met UEFI BIOS P5.30

Security > Secure Boot > Disabled (Enable to support UEFI aware OS Secure Boot)
Boot > Boot Option 1 > Windows Boot Manager (Crucial_CT256MX100SSD1)
Boot > Boot Option 2 > AHCI: Crucial_CT256MX100SSD1
Boot > Fast Boot > Disabled
Boot > CSM (Compatibility Support Module) > CSM : Enabled
Boot > CSM (Compatibility Support Module) > Launch PXE OpROM Policry : Legacy Only
Boot > CSM (Compatibility Support Module) > Launch Storage OpROM Policy : Legacy Only

EDIT: Met deze settings boot de Game PC netjes op de MX100 in Windows 10.

EDIT: USB stick erin gedaan, verder niets: PC boot wederom vanaf de MX100 en gaat naar W10, dit vanwege de boot sequence in de BIOS. Reboot into BIOS. 2 extra boot options
UEFI: Lexar USB Flash Drive 1100 Partition 1
USB: Lexar USB flash Drive 1100

Heb alles disabled en probeer met UEFI Lexar op te starten > Werkt, hij vraagt W10 te installeren.
Met enkel USB Lexar boot hij ook met de vraag W10 te installeren.

Voor zover ik kan zien werkt alles dus naar behoren in het game systeem.

EDIT: USB eruit gehaald en de AHCI MX100 geactiveerd als enige dan boot de Game PC niet. Daarna met de Windows Boot Manager dan werkt het wel.

[ Voor 68% gewijzigd door Card Nox op 22-02-2023 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Card Nox schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:38:
Dus, game PC:

Boot > Boot Option 1 > Windows Boot Manager (Crucial_CT256MX100SSD1)
Boot > Boot Option 2 > AHCI: Crucial_CT256MX100SSD1
Boot > Fast Boot > Disabled
Boot > CSM (Compatibility Support Module) > CSM : Enabled
Boot > CSM (Compatibility Support Module) > Launch PXE OpROM Policry : Legacy Only
Boot > CSM (Compatibility Support Module) > Launch Storage OpROM Policy : Legacy Only

Met deze settings boot de Game PC netjes op de MX100 in Windows 10.
Jawel, maar of je ook echt opgestart bent in MBR/Legacy mode?
TenForums: How to Check if Windows 10 is using UEFI or Legacy BIOS

Als je in bios UEFI en CSM/Legacy mode beide hebt geactiveerd krijg je bij gebruik van het bios boot menu ook 2 boot opties te zien als het goed is.
UEFI: Windows Boot Manager Crucial_CT256MX100SSD1
MBR/Legacy: AHCI: Crucial_CT256MX100SSD1

Hetzelfde geldt dan voor je USB stick, je hebt dan 2 boot opties UEFI en Legacy/MBR.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 22-02-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@The_Doman, haha toevallig precies dat zojuist getest. de AHCI mode werkt niet, de Windows Boot Manager wel.

Dus...what's next. Enkel AHCI selecteren en dan de USB erin doen en Windows opnieuw installeren op de MX100 in de game pc?

[ Voor 36% gewijzigd door Card Nox op 22-02-2023 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Card Nox schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:00:
Dus...what's next. Enkel AHCI selecteren en dan de USB erin doen en Windows opnieuw installeren op de MX100 in de game pc?
Nee.
UEFI optie helemaal uitzetten OF USB LEGACY boot optie kiezen vanuit je BIOS boot menu zodat er een MBR/LEGACY Windows installatie wordt gestart.
Je kan dan achteraf controleren of dat gelukt is.
Of als je het zeker weet meteen de SSD omwisselen naar het nieuwe systeem bij de eerste herstart van de Windows installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 22-02-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
W10 was momenteel in UEFI mode (was te verwachten)

Yes, en die USB Legacy is:
SSD: AHCI: Crucial_CT256MX100SSD1
USB: USB: Lexar USB flash Drive 1100

Ik ga het proberen en dan laterna even checken met een van de manieren uit je vorige link.

EDIT: moest tijdens installatie weer even formatteren naar MBR maar hij is nu bezig...fingers crossed.

EDIT: Geinstalleerd en BIOS mode is legacy. Ga de MX100 nu in de Gigabyte PC stoppen....fingers crossed.

EDIT: _/-\o_

EDIT: @The_Doman, absolute legend, thanks man voor al je tijd!!! *O* <3

[ Voor 55% gewijzigd door Card Nox op 22-02-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ha, mooi dat het dan allemaal toch gelukt is. :)
Verwarring en gedoe met UEFI/MBR mode komt regelmatig voorbij, maar als je het eenmaal door hebt. ;)
Start de Windows installatie op het andere systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de andere PC plaatsen.
Op deze manier heb je dan de meest "schone" installatie op het andere systeem.
Maar met Windows 10/11 maakt het niet echt zoveel uit.

• Card Nox
  • Nu online
Ik had er nog nooit van gehoord maar zal het niet snel vergeten.

Ahzo, ja wellicht heeft hij nu wat drivers gedownload voor hardware van de game pc...nja, als er issues zijn kan ik het nog een keer doen. PC zal niet heel veel gebruikt gaan worden. Heb hem ook te koop staan, wellicht dat iemand anders er meer plezier uit kan halen, dan haal ik me wel een simpele laptop.
Pagina: 1