Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPeter
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-09-2024
Er is een paar weken terug bij ons een hybride warmtepomp geïnstalleerd. Mij leek dat de bijgeplaatste circulatie pomp verkeerd om geplaatst. Bij nadere inspectie bleek het hele schema enigszins vreemd in elkaar te zitten. Ik heb nu een discussie met de installateur over hoe dan wel. Graag hoor ik hier hoe jullie tegen het huidige schema aankijken.

Dat de circulatie pomp gedraaid moet worden is geen punt van discussie. In onderstaande schets heb ik de pomp al de goede kant uit laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLfjqaAYVsFSMfNQQHv7JYsyh60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pooZY2IzPCEcPGaVNoo3uHOq.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via HansPeter op 30-08-2024 10:04)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
@HansPeter efficientie CV is afhankelijk van de retour temperatuur, hoe lager hoe meer winst uit rookgascondensatie. Temperatuur verlies door menging dus minder erg: verlaagt voornamelijk afgifte vermogen radiatoren wat niet handig is.

Efficiëntie WP is volledig afhankelijk van aanvoer temperatuur. Menging dus erg ongewenst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22
Je geeft wel wat weinig info verder, dus gebaseerd op dit schema:

- Pomp en Buffer weghalen
- Filter op de plaats van de pomp: tussen de laatste radiator / afgiftesysteem en de cv en wp in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPeter
Dank je wel. Welke informatie wil je nog meer?

Je advies voor het filter begrijp ik.
Waarom zouden de pomp en de buffer weg moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De anti-buffer groep is wat ongenuanceerd… je kunt niet zonder veel details stellen dat een buffer weg kan.

Primaire flow vanuit WP moet langs de buffer maar wel gekoppeld met, maar niet door de buffer… zo voorkom je onnodig menging en daardoor lagere efficiënte van de warmtepomp.

De circulatie pomp zuigt nu water door het systeem… dat oogt wat vreemd wat n betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22
Wat is je afgiftesysteem en hoe verwarmde je eerst? Heb je je cv bijvoorbeeld een winter op lage temperatuur gezet om te testen? Wat is je gasverbruik?
Wat zijn de onderdelen van je oude systeem en wat is erbij gekomen?
Welke warmtepomp heb je nu?

De buffer zou 'handig' kunnen zijn bij defrosts, ik weet niet hoe groot je afgiftesysteem is?
Maar zelfs dan heb je altijd nog je cv om dat op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor alleen defrosts gebruik je geen parallel buffer, maar een serie buffer in de retour. Die heeft geen effect op efficiëntie van de WP.

Parallel buffer is voor garanderen minimum flow bij naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPeter
SjigEd schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:48:
Wat is je afgiftesysteem en hoe verwarmde je eerst? Heb je je cv bijvoorbeeld een winter op lage temperatuur gezet om te testen? Wat is je gasverbruik?
Wat zijn de onderdelen van je oude systeem en wat is erbij gekomen?
Welke warmtepomp heb je nu?

De buffer zou 'handig' kunnen zijn bij defrosts, ik weet niet hoe groot je afgiftesysteem is?
Maar zelfs dan heb je altijd nog je cv om dat op te vangen.
WP, buffer en pomp zijn erbij gekomen. Afgifte systeem: radiatoren en convectors allemaal met actieve ventilatie uitgerust. Wij verwarmden met ketel comfortabel met 50'C aanvoertemperatuur.

WP is een monoblock met propaan. Merkt type en leverancier is niet relevant voor mijn vraag en wil ik niet geven zolang ik in gesprek ben om tot de juiste oplossing te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansPeter
Ronald schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:17:
De anti-buffer groep is wat ongenuanceerd… je kunt niet zonder veel details stellen dat een buffer weg kan.

Primaire flow vanuit WP moet langs de buffer maar wel gekoppeld met, maar niet door de buffer… zo voorkom je onnodig menging en daardoor lagere efficiënte van de warmtepomp.

De circulatie pomp zuigt nu water door het systeem… dat oogt wat vreemd wat n betreft.
Dank je wel. Op het moment dat de CV gaat draaien krijg je toch ook rendementsverlies door bijmenging van retour water?

Aanvullende informatie over het systeem: de kamerthermostaat stuurt de circulatiepomp. De CV wordt aangestuurd door de WP als deze de warmtevraag niet aankan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@HansPeter efficientie CV is afhankelijk van de retour temperatuur, hoe lager hoe meer winst uit rookgascondensatie. Temperatuur verlies door menging dus minder erg: verlaagt voornamelijk afgifte vermogen radiatoren wat niet handig is.

Efficiëntie WP is volledig afhankelijk van aanvoer temperatuur. Menging dus erg ongewenst.

Pagina: 1