Wat ga ik kiezen - LT of HT WP- tegenstrijdig advies gehad.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Situatie:

Huis - volledig vrijstaand, op een weiland uitkijkend - uit 1956, maar in 2006 vernieuwd. O.a. nieuwe extra buitenmuur met isolatie, de vloer is geïsoleerd (Tonzon warmtedekens onder de houten vloer, en in de keuken vloerverwarming + tegels). Vloeroppervlak in totaal zo'n 150m2. Deel van het achterhuis valt niet te isoleren want solide betonvloer. Dak ook geïsoleerd, ramen zijn HR++ glas.

Vóór de vloerisolatie in 2021 (via kruipruimte, bodem bedekt met plastic zeil) zaten we op zo'n ~1450 kuub gas per jaar wanneer we stookten tot ~19/20 graden. We hebben tijdens de eerste 'gaswinter' in 2022 tot 17 graden gestookt in de winter en toen viel het gasverbruik naar 980kuub per jaar. 5 personen waarvan 3 kids, er word regelmatig gedouched dus, maar niet lang/extreem. Ketel is een HR uit 2006 op gas. Die 1450 kuub gas was dus voor de extra isolatie, ik verwacht dat het nu minder zal zijn. in 2023 hadden we een zachte winter en viel het gasverbruik ook uit op ongeveer 1k kuub maar dan met 19 graden stoken. Buiten dat kleine beetje vloerverwarming in de keuken (en de WC, vraag me niet waarom) hebben we gewoon traditionele radiatoren hangen in het hele huis. We hebben afgelopen winter een 50 graden test gedaan (staat hij nog op, overigens). Bij -7 graden buiten hield de ketel het prima op 19 graden binnen, zonder moeite.

Stroomverbruik was over heel 2023 4200kwh. In november van dat jaar kochten we een zuinige EV erbij met een thuislaadpaal. We leverden echter ook 3800kwh terug via de zonnepanelen. Dat waren er toen 24 stuks (totaal ~8000kw) en dat is eerder dit jaar uitgebreid naar 36 stuks (~12k kw totaal).

2024 is nog niet afgelopen, maar inclusief de nieuwe panelen en de EV voor de deur zitten we eind Augustus nu op 3500kwh verbruik en 5500kwh teruglevering, dus netto hebben we nog 2000kwh 'over'. We rijden tegenwoordig bijna volledig met de EV dus die draait zo'n 20k kilometers per jaar tegen een verbruik van gemiddeld 13kwh/100km. De EV en laadpaal kunnen niet terugleveren aan de woning.

Ik moet er rekening mee houden dat salderen eraf gaat over niet al te lange tijd. Ik overweeg geen thuisaccu vanwege de investering maar ook de relatief korte levensduur en de milieubelasting die daar dan aan gekoppeld is. Wel verbruiken we zo veel mogelijk overdag (was/afwas/drogen) en ook het laden van de EV kan bij ons prima overdag gepland worden ivm thuiswerken.

De CV is al oud en werkt nog goed maar ik zou liefst van het gas af willen.

Bedrijf 1 biedt een laagwarmtepomp aan van 5kw na een schouwing van de omgeving. Atag monoblock unit met 300l reservoir + een buffer reservoir. Zij stellen dat dit in 90% van de gevallen voldoende moet zijn (en zo niet zou er een elektrisch element bijspringen) maar de machine is dan op 100% capaciteit ingerekend.

Bedrijf 2 zegt: zo'n LW systeem kan écht niet in deze woning. Durven ze niet achter te staan. Zij stellen een Daikin 14kw split unit hoogtemperatuur machine voor met een 230l reservoir + buffervat. Gebruiken ze naar eigen zeggen veel bij de conversie van oude boerderijen die slecht geïsoleerd zijn. Zij garanderen dan warme winters en schatten in dat wanneer we tot 19 graden stoken, het ding met zo'n 4500-5000kw per jaar af moet kunnen.

Waar zit ik mee:

- groot verschil tussen de vermogens van de machines
- wat is de impact van zo'n elektrisch element nou eenmaal? Helpt het echt?
- ik kom met 50 graden prima toe, dus wat is nou de sweetspot? LT of HT? 40 graden gaat denk ik niet...
- is de één misschien onder en de ander overbemeten? De CV ketel is 36kw maar teruggeregeld.

ik heb geprobeerd meer offertes te krijgen maar blijkbaar heeft iedereen werk zat. De meeste bedrijven reageren niet eens op de aanvraag of bellen/mailen wel maar daarna hoor ik niks meer van ze. Ik vertrouw beide bedrijven (eentje is sinds kort eigendom van een ex collega en de andere een bekende naam in de omgeving).

Wat zeggen den tweakerts?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
Beide vreemde conclusies wel.
Al heb ik met die Daikin man meer vertrouwen. Hij heeft de afgifte gezien en ergens de conclusie getrokken.

Atag slaat nergens op, die zou ik wegstrepen.

Ik zou eigenlijk een 3e partij vragen of de Daikin man nog eens. En dan de vraag stellen:
Hoe krijgen we onze installatie afgifte zo efficiënt mogelijk en daarna selecteren we daar een warmtepomp bij.

Ik schat zelf in dat je een warmtepomp moet hebben van 8kw bij -7C met backupheater 3kw voor de sporadische erg koude dag.

De bestaande radiatoren vervangen voor (2ehands) type 33 vol met (stille) fans eronder.

[ Voor 30% gewijzigd door Technician- op 26-08-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
Ik heb een half vrijstaande woning, volledig geisoleerd (spauw, dak, vloer) hr++ overal en 125m² woonoppervlak. Alles met vloerverwarming (behalve zolder) en krijg volgende maand een LW 7kw bosch 5800i.

Dat was mijn eigen boerviltjes berekening en kwam de instalateur ook op uit.

Kan er praktisch nog niks over zeggen, maar geeft wellicht wat referentie.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Een Daikin HT kan ook op lagere temperatuur werken, lees ik, en zou dan ook efficienter worden. Kan het zo zijn dat dit simpelweg de meer toekomstbestendige optie is? Mijn vrouw is van mening dat de kans groot is dat de winters in de komende 15/20 jaar weer (veel) kouder gaan worden, ik denk vooralsnog van niet.

@Technician-

ik heb even gezocht van een type 33 radiator is. Ik zie vooral op plaatjes een bepaalde bovengrille en als ik daar van uit ga (en van de totale dikte) lijken een deel van onze radiatoren al van dat type te zijn. O.a. in de huiskamer niet, maar daar hebben we ook een hele grote paneelradiator hangen (zo'n plaat van vloer tot plafond) die daar extra zal helpen met de afgifte. Op de bovenverdieping is er weinig nodig en de vloerverwarming hangt dan wel niet direct onder de houten vloer, maar de keuken is onderdeel van dezelfde ruimte.

[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-08-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
@HTT-Thalan Winters gaan elk jaar zachter worden, die trend is al lang bezig. Zie bijv. deze getallen: https://www.wintergek.nl/winter/ Je kijkt het beste naar het "totaal" van het Hellmann-kouedgetal en zie daar, van de afgelopen 20 winters waren er 5 waar het een tijdje iets serieuzer gevroren heeft. Maar de laatste is alweer van 2012... Ben benieuwd waarom iemand zou denken dat winters kouder gaan worden, klimaatverandering en opwarming van de aarde gaat in sneltreinvaart en we racen langs het ene kantelpunt naar de volgende. Verder zou ik al die info over EVs, zonnepanelen, salderen etc. achterwege laten want niet mega-relevant. Thuisaccus tzelfde, onzin om geld aan te besteden. Best steek je nu geld en tijd in een mooie WP selecteren, desnoods door er eerst 1 te plaatsen en dan in een seizoen erna nog wat afgifte te optimaliseren.

Ik zou wegblijven van "HT" warmtepompen, is meestal gewoon veel geld betalen voor slechte COP. Weet je toevallig hoeveel kuub gas je verstookt hebt op die dag dat het -7 was? dat zou interessant zijn qua vermogen-bepaling.

Verder denk ik dat je zelfs met een rechtoe-rechtaan WP zoals een panasonic monoblock wel uit komt, je zult het grootste deel van het jaar wel uitkomen met een aanvoertemperatuur van ~40C en voor die max. 5 dagen dat het echt koud is zet je de stooklijn gewoon naar 50C, kan een "gewone" warmtepomp ook wel. Ook klinkt het alsof er qua afgifte nog veel te winnen valt, bijvoorbeeld door ventilatoren te plaatsen of een paar radiatoren te vervangen door grotere/andere types.

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 26-08-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
@HTT-Thalan Imi Heimeier heeft de Hytools app waarmee je je afgitevermogen van radiatoren kunt berekenen. Hoe meer afgifte hoe beter.

Bij lage temperaturen wil je T22 of T33 radiatoren, die kan je evt boosten met ventilatoren (kan je kant en klaar kopen, maar de meesten hier gaan voor Arctic PWM PST fans met een Heatbooster van SDR Engineering).
Vloerverwarming moet je mogelijk de verdeler voor ombouwen of vervangen, je wilt niet mengen met een pomp.

Als je nu met 50 graden de boel verwarmd krijgt zie ik dat met een warmtepomp die niet HT is gewoon goed komen. Buffer kan je waarschijnlijk ook laten varen, tapwater is vat met driewegklep of een losse warmtepompboiler. Ik zou persoonlijk liever een losse boiler willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Fr33z schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:40:
@HTT-Thalan Winters gaan elk jaar zachter worden, die trend is al lang bezig. Zie bijv. deze getallen: https://www.wintergek.nl/winter/ Je kijkt het beste naar het "totaal" van het Hellmann-kouedgetal en zie daar, van de afgelopen 20 winters waren er 5 waar het een tijdje iets serieuzer gevroren heeft. Maar de laatste is alweer van 2012... Ben benieuwd waarom iemand zou denken dat winters kouder gaan worden, klimaatverandering en opwarming van de aarde gaat in sneltreinvaart en we racen langs het ene kantelpunt naar de volgende. Verder zou ik al die info over EVs, zonnepanelen, salderen etc. achterwege laten want niet mega-relevant. Thuisaccus tzelfde, onzin om geld aan te besteden. Best steek je nu geld en tijd in een mooie WP selecteren, desnoods door er eerst 1 te plaatsen en dan in een seizoen erna nog wat afgifte te optimaliseren.

Ik zou wegblijven van "HT" warmtepompen, is meestal gewoon veel geld betalen voor slechte COP. Weet je toevallig hoeveel kuub gas je verstookt hebt op die dag dat het -7 was? dat zou interessant zijn qua vermogen-bepaling.

Verder denk ik dat je zelfs met een rechtoe-rechtaan WP zoals een panasonic monoblock wel uit komt, je zult het grootste deel van het jaar wel uitkomen met een aanvoertemperatuur van ~40C en voor die max. 5 dagen dat het echt koud is zet je de stooklijn gewoon naar 50C, kan een "gewone" warmtepomp ook wel. Ook klinkt het alsof er qua afgifte nog veel te winnen valt, bijvoorbeeld door ventilatoren te plaatsen of een paar radiatoren te vervangen door grotere/andere types.
Ik heb even wat gegevens uit Januari teruggezocht van het dichtstbijzijnde KNMI weerstation. In die maand hadden we redelijk wat nachten met -3 t/m -7. In die maand zijn de hoogste verbruiksdagen qua gas tussen de 10-13kuub per dag met uitschieters naar 15 kuub. Dat was met de CV reeds teruggeschroefd naar 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@HTT-Thalan 15 kuub*8.5KWh=127.5KWh. Als je dan de hele dag non-stop zou verwarmen kom je op 5,3KW uit. Pak je slechter rendement van je ketel (8KWh uit een kuub) zit je op 5KW.

Dat zou betekenen dat je afgelopen januari alvast 1 dag gehad hebt waar je de elektrische kacheltjes van zolder mag vissen om bij te verwarmen met het advies van de eerste offerte.

Volgens Koevlaas formule is het 1000 kuub*8/1650 wat dan het vermogen van de warmtepomp geeft. Aangezien je die 1000 kuub haalt met 50 graden aanvoer en slechts 19 graden stoken zou ik toch wat hoger gaan zitten dan die 5KW die eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ja 5kw is te weinig, reken op 20-22 uur verwarmen per dag door een wp ivm.defrosts. Heel nice dat je weet dat de max. 15m3 is geweest, dat geeft inderdaad ongeveer 120kwh/24u. Verdeel je het over 20 uur en tadaa: 6kW vermogen nodig. Koop een simpele 9kW monoblock (vaak blijft er dan bij slechte omstandigheden iets van 7kW over) en je bent binnen!

Ik zou niet groter gaan omdat je 'maar' tot 19C verwarmde in je test. Het is heel logisch dat je op.de koudste dag van het jaar niet opstookt tot 21C. Of stel dat je wat krap zit en je huis.koelt af naar, slik, 18,5C :z we zijn extreem verwend door moderne installaties en verwachten een enorm comfortniveau. Juist die laatste paar % afdekken is heel duur en lastig. Mijn advies: wees pragmatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Grappig, mijn onderbuikgevoel (en een eerdere inschatting van iemand die uiteindelijk nooit een offerte heeft uitgebracht) kwam ook op 8kw uit. Dan moet ik toch eens met die Daikin partij praten met deze data erbij.

Nuttige info dit jongens, thanks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:25
Waarom niet nog een maatje groter? Op de gehele installatie zal 7-9-12kw weinig uitmaken qua prijs. Op de koudste dagen wil je waarschijnlijk ook douchen, dus hier zal de WP ook tijd aan moeten besteden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:35
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:07:
Beide vreemde conclusies wel.
Al heb ik met die Daikin man meer vertrouwen. Hij heeft de afgifte gezien en ergens de conclusie getrokken.

Atag slaat nergens op, die zou ik wegstrepen.

Ik zou eigenlijk een 3e partij vragen of de Daikin man nog eens. En dan de vraag stellen:
Hoe krijgen we onze installatie afgifte zo efficiënt mogelijk en daarna selecteren we daar een warmtepomp bij.

Ik schat zelf in dat je een warmtepomp moet hebben van 8kw bij -7C met backupheater 3kw voor de sporadische erg koude dag.

De bestaande radiatoren vervangen voor (2ehands) type 33 vol met (stille) fans eronder.
Je advies vind ik vreemd. Een partij die 5kW adviseert (komt overeen met 1000m3 gasverbruik uit de TS) wegstrepen en een partij die een 14kW (!) wp aanbiedt door laten gaan?

Vanwege die 1000m3 past een 5kW wp, geen 8kW of 14kW wp. Een 8kW of 14kW wp kost in de investering al een hoop meer, het minimumvermogen is hoger waardoor het risico op pendelgedrag toeneemt en het maximumvermogen is zowat een factor drie te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Je advies vind ik vreemd. Een partij die 5kW adviseert (komt overeen met 1000m3 gasverbruik uit de TS) wegstrepen en een partij die een 14kW (!) wp aanbiedt door laten gaan?

Vanwege die 1000m3 past een 5kW wp, geen 8kW of 14kW wp. Een 8kW of 14kW wp kost in de investering al een hoop meer, het minimumvermogen is hoger waardoor het risico op pendelgedrag toeneemt en het maximumvermogen is zowat een factor drie te groot.
Beide offertes deugen niet idd.
Maar de Daikin man heeft met een bepaald beeld die zware pomp geadviseerd en dat is niet zonder reden. Denk ik. Heb vertrouwen in Daikin mensen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Huis - volledig vrijstaand, op een weiland uitkijkend - uit 1956, maar in 2006 vernieuwd. O.a. nieuwe extra buitenmuur met isolatie, de vloer is geïsoleerd (Tonzon warmtedekens onder de houten vloer, en in de keuken vloerverwarming + tegels). Vloeroppervlak in totaal zo'n 150m2. Deel van het achterhuis valt niet te isoleren want solide betonvloer. Dak ook geïsoleerd, ramen zijn HR++ glas.
En traditionele radiatoren en een beetje vloerverwarming en nog een ongeissoleerde betonvloer.
Dat gat je met 7kw niet redden bij echte kou.
Ken het huis niet maar 8kw moet het sowieso wel worden.
Met veel radiatoren is minimum vermogen niet zo’n probleem.

Eigenlijk is dit huis nog niet toe aan een warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 26-08-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

Beide offertes deugen niet idd.
Maar de Daikin man heeft met een bepaald beeld die zware pomp geadviseerd en dat is niet zonder reden. Denk ik. Heb vertrouwen in Daikin mensen. :P
Die 5kW offerte deugt juist wel, die komt overeen met het jaargasverbruik. De Daikin offerte deugt niet, dat vermogen wp komt overeen met zowat 3000m3 gasverbruik. Het drievoudige van het verbruik dat TS heeft.

Die Daikin man moet nog ff weer op cursus bij Daikin om het opnieuw te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:46:
[...]

Die 5kW offerte deugt juist wel, die komt overeen met het jaargasverbruik. De Daikin offerte deugt niet, dat vermogen wp komt overeen met zowat 3000m3 gasverbruik. Het drievoudige van het verbruik dat TS heeft.

We kunnen het eens zijn om oneens te zijn hè?
Ik heb denk ik al wat jaartjes ervaring en 100en installaties verder met de nodige monitoring.
Je vergeet winters als 2012.
5kw Atag bij een 150m2 1956 nageissoleerd huis met radiatoren. Nee dat gaat werken.

Ps als we van gasverbruik uitgaan wil ik wel van 2018-2019 of iets van de laatste 5 jaar zien.
We zien tijdens corona en de Oekraïne crisis vertekende beelden door heel zuinig of bijstook. Tevens waren de winters zacht/

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 26-08-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Insert12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:46:
[...]

Gemiddeld klopt die 5KW. Maar TS heeft dagverbruiken in de koudste maanden, en die geven aan dat er dagen zijn dat 5KW te krap is.
Verder stookt TS tot 19 graden, wil je met 5KW wel naar 20 wordt dat krap, want dan kom je zelfs met de koevlaas formule niet uit.

Neem dan liever iets van 7-8KW dat ver genoeg terug kan moduleren. Bij veel moderne warmtepompen is dat allang geen issue meer overigens.

Ik zit hier met 850 kuub het afgelopen jaar met dagverbruiken van 8,5 kuub in januari. Dat komt met Koevlaas uit op ruim 4KW, qua verbruik op koudste dag kan 4KW makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

We kunnen het eens zijn om oneens te zijn hè?
Ik heb denk ik al wat jaartjes ervaring en 100en installaties verder met de nodige monitoring.
Je vergeet winters als 2012.
5kw Atag bij een 150m2 1956 nageissoleerd huis met radiatoren. Nee dat gaat werken.

Ps als we van gasverbruik uitgaan wil ik wel van 2018-2019 of iets van de laatste 5 jaar zien.
We zien tijdens corona en de Oekraïne crisis vertekende beelden door heel zuinig of bijstook. Tevens waren de winters zacht/
Met een winter zoals 2012 valt iedere warmtepomp door de mand. We dimensioneren in Nederland op -7 voor het westen of -10 voor het oosten. In 2012 was het fors kouder en zal elke wp z'n back-up heater nodig hebben. En ja, in een nageisoleerde woning van 150m2 kan een 5kW warmtepomp prima werken. Het gaat om de watertemperatuur, gasverbruik en het verwarmde oppervlak. In dit geval kan dat dus.

De TS geeft overigens aan alweer op 19 graden te stoken.
_JGC_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Gemiddeld klopt die 5KW. Maar TS heeft dagverbruiken in de koudste maanden, en die geven aan dat er dagen zijn dat 5KW te krap is.
Verder stookt TS tot 19 graden, wil je met 5KW wel naar 20 wordt dat krap, want dan kom je zelfs met de koevlaas formule niet uit.

Neem dan liever iets van 7-8KW dat ver genoeg terug kan moduleren. Bij veel moderne warmtepompen is dat allang geen issue meer overigens.

Ik zit hier met 850 kuub het afgelopen jaar met dagverbruiken van 8,5 kuub in januari. Dat komt met Koevlaas uit op ruim 4KW, qua verbruik op koudste dag kan 4KW makkelijk.
Hiermee geef je dus aan dat alle installaties die op Tweakers met de Koevlaas formule berekend zijn dus twijfelachtig zijn? Vaak is het maximale dagverbruik niet eens bekend en dan gaan we dus van het gemiddelde vermogen uit. Sowieso ga je door te rekenen met gasverbruik uit van een gebruikspatroon. Wil je dat niet, dan zul je een warmteverliesberekening moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Die 15m3 per dag was een uitschieter, ik zat die maand veel vaker op 11, 12 of 13 kuub. Maar aan de andere kant, -7 is ook weer niet schokkend. Ik woon in Drenthe, op een weiland, en alhoewel ik niet wil rekenen met de koudste dag van het jaar vind ik -7 nog niet de max qua kou.

Ik heb de prijs voor een 14kw Daikin unit gezien inclusief de hele rataplan en die vind ik te stevig. Ik heb gezien dat er van die unit ook een 11kw uitvoering is... maar dat is dan nog steeds HT. Is het beter voor een HT om continue 50 te draaien dan een LT pomp? Ik gok er met 40 niet te komen, teveel verlies op de leidingen denk ik. En met beter bedoel ik zowel belasting als efficientie en stroomverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-08-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Insert12 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:30:
[...]
Met een winter zoals 2012 valt iedere warmtepomp door de mand. We dimensioneren in Nederland op -7 voor het westen of -10 voor het oosten. In 2012 was het fors kouder en zal elke wp z'n back-up heater nodig hebben. En ja, in een nageisoleerde woning van 150m2 kan een 5kW warmtepomp prima werken. Het gaat om de watertemperatuur, gasverbruik en het verwarmde oppervlak. In dit geval kan dat dus.

De TS geeft overigens aan alweer op 19 graden te stoken.

[...]

Hiermee geef je dus aan dat alle installaties die op Tweakers met de Koevlaas formule berekend zijn dus twijfelachtig zijn? Vaak is het maximale dagverbruik niet eens bekend en dan gaan we dus van het gemiddelde vermogen uit. Sowieso ga je door te rekenen met gasverbruik uit van een gebruikspatroon. Wil je dat niet, dan zul je een warmteverliesberekening moeten maken.
Nee, ik geef aan dat de Koevlaas formule niet heilig is. Het is een stelregel die gemiddeld gezien wel klopt, maar in situaties zoals TS waarschijnlijk resulteert in problemen op koude dagen.
In mijn situatie is Koevlaas in lijn met mijn verbruik, zit er zelfs boven.

@HTT-Thalan moet eerst even berekenen wat het afgiftevermogen van de installatie op 45 graden is, dan is er wat zinnigs te zeggen. Je kunt prima een 14KW warmtepomp hebben, maar als je slechts 4KW aan afgifte hebt kan je helemaal niks met dat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Technician- schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:46:
[...]

En traditionele radiatoren en een beetje vloerverwarming en nog een ongeissoleerde betonvloer.
Dat gat je met 7kw niet redden bij echte kou.
Ken het huis niet maar 8kw moet het sowieso wel worden.
Met veel radiatoren is minimum vermogen niet zo’n probleem.

Eigenlijk is dit huis nog niet toe aan een warmtepomp.
hij heeft toch letterlijk zelf gemeten in een koude tijd dat er max. 15 m3 aan energie voor verwarming in 24u doorheen gaat? Waarom dan zo stellig dat "je het met 7kw niet gaat redden"? Ook de stelling dat een huis nog niet toe is aan een warmtepomp vind ik onzin. Je hebt een laag verbruik en een afgiftesysteem dat ook bij 50C het prima doet. Dat is niet optimaal voor een WP, want lagere temp. is beter, maar ook echt niet onmogelijk. Veel beter om gewoon te beginnen en indien nodig wat dingen aan te passen dan te blijven hangen in "nee je huis is er nog niet klaar voor"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Fr33z schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

hij heeft toch letterlijk zelf gemeten in een koude tijd dat er max. 15 m3 aan energie voor verwarming in 24u doorheen gaat? Waarom dan zo stellig dat "je het met 7kw niet gaat redden"? Ook de stelling dat een huis nog niet toe is aan een warmtepomp vind ik onzin. Je hebt een laag verbruik en een afgiftesysteem dat ook bij 50C het prima doet. Dat is niet optimaal voor een WP, want lagere temp. is beter, maar ook echt niet onmogelijk. Veel beter om gewoon te beginnen en indien nodig wat dingen aan te passen dan te blijven hangen in "nee je huis is er nog niet klaar voor"
Ik snap heus dat er betere omgevingen zijn voor een WP maar ik wil gewoon graag van het gas af. Meer idealistisch dan dat ik hoop er flink mee te besparen, al is het wegdoen van gasvastrecht wel een opsteker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HTT-Thalan Je wil vermoedelijk nog voor het komende stookseizoen "van het gas af"?

Ik persoonlijk zou nog wat meer (verbruiks)gegevens verzamelen.
Bijvoorbeeld wat is het gasverbruik voor warmwater nu?
(In de zomer is het koude water meestal wat warmer dan in de winter)
Hoe oud zijn de kids?
Welke vertrekken worden op welke temperatuur gebracht/gehouden? Pas je nachtverlaging toe?
Kan je leidingsysteem de flow van een warmtepomp verstouwen? etc.

HT- vs. LT-warmtepomp
Wat de efficiency van warmtepompen in afhankelijkheid van aanvoer- en "bron"-temperatuur betreft:
Theoretische COP warmtepomp of kort samengevat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIcx2GtTkN-vUKBxRUBlm4fzVBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AkdR1FJPpMJVhstdLgVYsROV.jpg?f=user_large
Tcond = ~aanvoertemperatuur; Tverd = ~buitentemperatuur
Dit is de theorie! - in realiteit blijft hiervan ca. 50 tot max. 70% over.

Heb je trouwens al de FAQ bestudeerd? Zoeken met "COP" levert bij de 2de hit relevante informatie.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, kickje, ik wil dit afronden :).

We kunnen momenteel wat extra subsidie krijgen uit een lokaal fonds, als we snel beslissen. Lang verhaal kort:

Gasverbruik year-to-date is nu 961 m3, en we schrijven 12 december.

De finale offerte die we hebben liggen biedt twee opties, beide van Daikin. Optie 1 is all-electric, Altherma 3R 11kw unit. Optie 2 is een hybride versie van 8kw.

Als we de subsidies voorbij zijn, kost de all-electric versie me 12.5k. De hybride versie echter.... zou op 3-4k uitkomen. Dat is ex CV ketel maar die van ons werkt nog prima, volgens mij gaan ze die dan hiermee combineren (hij heeft de ketel geschouwd voor afgeven offerte).

Dat is wel een serieus verschil. Maar toch neig ik naar All-Electric... volgens mij moet het kunnen met ons gasverbruik, ik twijfel nog een beetje over efficientie in de winter maar mijn vriend in Zweden kan het blijkbaar ook uit met een Nibe 8kw unit die in de winter ook nog een nette COP haalt (en dat is met hún winters, niet de onze).

Mijn laatste twijfelpunt is de ontwikkeling van stroom- en gasprijzen.

Als ik nu bij Greenchoice blijf, heb ik vanaf januari terugleverkosten. Nu is het wel zo dat mijn jaarlijkse PV opbrengst (zo'n 12k kwh) waarschijnlijk wel op gaat (we hebben ook een EV) zodat de terugleverkosten niet direct een ding zijn maar vanaf 2026 ziet dat plaatje er natuurlijk anders uit omdat de saldering er dan óók af gaat en dan krijg ik zomer vs winter waarin ik zo goed als geen knikker meer krijg voor mijn overproductie en in de winter wel extra af mag tikken. Dat is bij een vaste leverancier, ik kijk ook naar dynamische contracten maar heb daar nul ervaring mee en schrik wel als ik berichten zie zoals deze week, waarin stroom over de anderhalve euro per kwh gaat.

Kan iemand me het laatste zetje geven? Ik snap dat niemand in de toekomst kan kijken, maar vind het moeilijk een keuze te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-12-2024 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 15:30
Voor 960m3 gas is een 8kW unit al zwaar.

11kW klopt al helemaal niet.

Ik denk dat je geen goed advies voor je hebt liggen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:18
HTT-Thalan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:23:
Okay, kickje, ik wil dit afronden :).

We kunnen momenteel wat extra subsidie krijgen uit een lokaal fonds, als we snel beslissen. Lang verhaal kort:

Gasverbruik year-to-date is nu 961 m3, en we schrijven 12 december.

De finale offerte die we hebben liggen biedt twee opties, beide van Daikin. Optie 1 is all-electric, Altherma 3R 11kw unit. Optie 2 is een hybride versie van 8kw.

Als we de subsidies voorbij zijn, kost de all-electric versie me 12.5k. De hybride versie echter.... zou op 3-4k uitkomen. Dat is ex CV ketel maar die van ons werkt nog prima, volgens mij gaan ze die dan hiermee combineren (hij heeft de ketel geschouwd voor afgeven offerte).

Dat is wel een serieus verschil. Maar toch neig ik naar All-Electric... volgens mij moet het kunnen met ons gasverbruik, ik twijfel nog een beetje over efficientie in de winter maar mijn vriend in Zweden kan het blijkbaar ook uit met een Nibe 8kw unit die in de winter ook nog een nette COP haalt (en dat is met hún winters, niet de onze).

Mijn laatste twijfelpunt is de ontwikkeling van stroom- en gasprijzen.

Als ik nu bij Greenchoice blijf, heb ik vanaf januari terugleverkosten. Nu is het wel zo dat mijn jaarlijkse PV opbrengst (zo'n 12k kwh) waarschijnlijk wel op gaat (we hebben ook een EV) zodat de terugleverkosten niet direct een ding zijn maar vanaf 2026 ziet dat plaatje er natuurlijk anders uit omdat de saldering er dan óók af gaat en dan krijg ik zomer vs winter waarin ik zo goed als geen knikker meer krijg voor mijn overproductie en in de winter wel extra af mag tikken. Dat is bij een vaste leverancier, ik kijk ook naar dynamische contracten maar heb daar nul ervaring mee en schrik wel als ik berichten zie zoals deze week, waarin stroom over de anderhalve euro per kwh gaat.

Kan iemand me het laatste zetje geven? Ik snap dat niemand in de toekomst kan kijken, maar vind het moeilijk een keuze te maken.
Stroom en gasprijzen zijn gekoppeld. Met een warmtepomp heb je ongeveer de helft lagere verbruikskosten. Gaat de prijs van elektriciteit omhoog, dan doet de prijs van gas nog veel meer pijn. Met zo’n laag gasverbruik en met je isolatie maatregelen zit je helemaal prima voor een all electric. 8kW is nog steeds aan de zware kant, maar zou handig kunnen zijn als je snel je boiler wilt kunnen opwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
8KW hybride, en dan behalve de CV ketel ook de warmtepomp pendelen...

Ik zit met een 6KW begrensde ketel jaarrond nu op 800 kuub. Nadeel van de ketel is dat ie aan/uit 6KW doet, een warmtepomp kan moduleren (tot een bepaalde ondergrens).

Overigens oppassen met je uitgangspunt nu, ik zit jaarrond op 2526 graaddagen, dezelfde periode vorig jaar was 2722. 2020/21 was het 2973. Corrigeer dus eerst je verbruik naar een gemiddelde winter voordat je zoiets in de Koevlaas formule drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:23:
Wanneer gaat jouw woning wél van het gas af?

Ergens in ~25 jaar gaat jouw wijk/straat/huis van het gas. Dat kan relatief snel zijn of nog even duren.
Maar je gaat dus een hybride warmtepomp inclusief cv ketel eruit gooien in die periode. Ga je over 5 jaar als je cv ketel vervangen moet worden alsnog over naar full electric, of hang je er dan een CV ketel naast die maar een paar jaar nodig is en daarna alsnog full electric moet worden. En gaat de overheid dan nog subsidiëren, ook als de gemeente bijvoorbeeld een warmtenet aanbied? Kun je gratis naar een warmtenet of volle bak betalen voor een warmtepomp. En is de gasaansluiting eruit gooien dan nog gratis?

Mijn advies:
Als full electric kan, dan moet je het gewoon doen. Op dit moment is het geen slecht moment. Scherpe prijzen, veel subsidie en je bent klaar.
Geen halve oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:08:
Voor 960m3 gas is een 8kW unit al zwaar.

11kW klopt al helemaal niet.

Ik denk dat je geen goed advies voor je hebt liggen
We hebben een milde afgelopen winter gehad, en moeten nog 2 weken. Uiteindelijk komt hij over de 1000m3 heen, maar we hebben in het eerste jaar tot 1400m3 verbruik gehad en momenteel is nog een beetje gissen waar tussen die 1000 en 1400 we kunnen landen (er is nu wel meer isolatie aanwezig, maar ik gok dat dit niet 'zomaar' 400 kuub scheelt).

Ik zit niet zo met die 11kw, beetje extra vermogen vind ik niet echt een issue voor het geval de winters wel kouder worden. Bovendien is dit niet de enige aanbieder die 11kw aanboodt dus er is wel aanwijzing dat het juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, dan ga ik de all-electric variant indienen voor de lokale subsidie en hopen dat die pot nog niet leeg is :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 15:30
@HTT-Thalan Okay, tegen alle adviezen in dus...

Het extra MINIMUM vermogen van een 11kW unit is absoluut een issue. Korte runs zijn minder efficient en geven meer slijtage.
Het minimum vermogen van de 11kW zal 4-6kW thermisch zijn; Daikin is niet bijzonder scheutig met de data...

Een 8kW unit die dat bij -10 kan vervangt met gemak 1500m³ gas.

Wat de 1000m³ tot nu bij 2500 graaddagen zou zijn bij de 'normale' 3000 graaddagen zou zijn is even simpel: 1200m³... Dus de 8kW zou het moeten doen.

Met de 1000m³ tot nu is je vraag geen moment boven de 5kW geweest.

Laat je niet onder tijdsdruk tot de foute keuze dwingen

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 13-12-2024 08:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, ik doel nu op de adviezen van twee lang bestaande specialisten in de omgeving, die kwamen beiden op 11kw uit voor onze woning. Voor de juiste inschatting: Ja, geïsoleerd enzo, weinig gasverbruik, maar het is wel een groot huis, vrijstaand, aan een weiland, dus het kan hier vrij koud worden, maar wat weet ik ervan :P.

Ik ga de man terugbellen en vragen of het ook met 8kw kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat het vanwege je lage gasverbruik gewoon zo lastig is tot een conclusie te komen, je zegt het zelf je huis is redelijk groot, best oud, 150m2, vrijstaand, 5 personen, en dan 980m3 per jaar met een ketel uit 2006, ik vind het ook gewoon verdacht laag.

Maar goed je stookte toen tot 17C lees ik nu, das ook wel erg koud hoor..

Mijn gevoel zegt eerder 9kW dan 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Navi schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:12:
Ik denk dat het vanwege je lage gasverbruik gewoon zo lastig is tot een conclusie te komen, je zegt het zelf je huis is redelijk groot, best oud, 150m2, vrijstaand, 5 personen, en dan 980m3 per jaar met een ketel uit 2006, ik vind het ook gewoon verdacht laag.

Maar goed je stookte toen tot 17C lees ik nu, das ook wel erg koud hoor..

Mijn gevoel zegt eerder 9kW dan 11kW.
Nee dat was één wintertje, toen dat gasgedoe net begon. Normaliter stoken we tot 18.5 graden, dat het nu zo laag uitvalt is omdat afgelopen winter vrij mild was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, overleg gehad. Hij heeft de boven- en ondergrenzen van beide units (8 vs 11kw) aangegeven en de opties + prijsverschil. We gaan dus voor een 8kw unit en waarschijnlijk kan hij in januari nog plaatsen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:21:
@HTT-Thalan Okay, tegen alle adviezen in dus...

Het extra MINIMUM vermogen van een 11kW unit is absoluut een issue. Korte runs zijn minder efficient en geven meer slijtage.
Het minimum vermogen van de 11kW zal 4-6kW thermisch zijn; Daikin is niet bijzonder scheutig met de data...

Een 8kW unit die dat bij -10 kan vervangt met gemak 1500m³ gas.

Wat de 1000m³ tot nu bij 2500 graaddagen zou zijn bij de 'normale' 3000 graaddagen zou zijn is even simpel: 1200m³... Dus de 8kW zou het moeten doen.

Met de 1000m³ tot nu is je vraag geen moment boven de 5kW geweest.

Laat je niet onder tijdsdruk tot de foute keuze dwingen
Hij gaf aan dat de minimum afgifte van de 11kw unit zo'n 3,3kw is tegenover 2.4kw voor de 8kw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 20:33
HTT-Thalan schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:26:
Okay, overleg gehad. Hij heeft de boven- en ondergrenzen van beide units (8 vs 11kw) aangegeven en de opties + prijsverschil. We gaan dus voor een 8kw unit en waarschijnlijk kan hij in januari nog plaatsen :).
Consensus hier is over het algemeen dat je de warmtepomp beter kan afstemmen op de 99% dan de 1%. Een pendelende warmtepomp in het voor en najaar is vervelender dan dat hij het die ene keer in de 5 jaar niet bij kan benen, 2 of 3 elektrische kacheltjes lossen dat probleem heel simpel op.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-09 19:56

Jan2023

KISS

@HTT-Thalan
Als je in de toekomst in die dikke betonvloer ook vvw laat frezen heb je een perfecte buffer en kan die 8 KW mooie lange runs draaien.
Combineer dat hier en daar door wat dikke radiatoren > T33 < op te hangen en je vergroot je afgifte , zit je in de toekomst gewoon bij 21 graden de krant te lezen.

Oh ja , vergeet dat hybride
Geef het leidingwerk extra aandacht , voldoende grote diameter voor de flow en herrie in het systeem te vermijden .
En een boilervat wat ook door de warmtepomp wordt verwarmt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Jan2023 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:02:
@HTT-Thalan
Als je in de toekomst in die dikke betonvloer ook vvw laat frezen heb je een perfecte buffer en kan die 8 KW mooie lange runs draaien.
Combineer dat hier en daar door wat dikke radiatoren > T33 < op te hangen en je vergroot je afgifte , zit je in de toekomst gewoon bij 21 graden de krant te lezen.

Oh ja , vergeet dat hybride
Geef het leidingwerk extra aandacht , voldoende grote diameter voor de flow en herrie in het systeem te vermijden .
En een boilervat wat ook door de warmtepomp wordt verwarmt.
Ja het is een all-in unit met een 230l vat erin.
Pagina: 1