Extra zone aansturen met Denon DRA-800h

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:50

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
We zijn aan het verbouwen en aangezien het tijd wordt om kabels te trekken, toch alvast even een vraagje hier :)

Situatie: woonkamer met Denon DRA-800h receiver (stereo) met twee setjes KEF 15.2 op de A en B aansluitingen. Op zich ben ik daar aardig tevreden over en wil ik dat zou houden.

Echter wil ik ook een beetje fatsoenlijk geluid in de aangegrenzende woonkeuken die met ensuite deuren (soms) gescheiden is van de woonkamer. Echt audiofiel hoeft het niet te worden maar wel beter klinken dan de bluetooth speaker die we nu in de keuken gebruiken. Gewoon hetzelfde geluid als in de woonkamer is prima, voooralsnog geen andere bronselectie nodig. Als mijn vriendin toch liever naar een postcast luistert in de keuken terwijl er een film aan staat, kan de bluetooth speaker alsnog wel uit de kast.

Maar alle luidsprekeraansluitingen zijn dus al bezet...

Ik zie zelf deze oplossingen:

1. Alles aan de huidige versterker.
Voordeel: geen appatuur nodig. minder energie.
nadeel: geen onderlinge volume aanpasing mogelijk (de Denon heeft helaas geen fader)
  1. bestaande speakers parallel aan sluiten op A (deze 4 staan toch altijd aan) en de keuken op B. Dan krijg je wel aardige belasting op de versterker als alles aan staat. Huidige speakers zijn 8 ohm dus op zich zou het wel moeten kunnen als de boel niet te hard gaat.
  2. idem maar dan met een verdeelkastje de drie setjes speakers in en uit schakelen. Maar verpest zo'n kastje de geluidskwaliteit niet?
2. pre-out van zone2 voor de woonkeuken gebruiken met:
  1. een kleine, simpele, goedkope lokale D klasse versterker zoals een Fosi (of andere tips welkom) die ik dan ergens in de woonkeuken zelf plaats.
  2. een simpele gewone (vintage) stereo versterker van marktplaats oid. Ik heb nog een NAD staan in de studeerkamer maar iets anders (wellicht eveneens Denon voor de looks, al komt het ding toch achter een deurtje) hoeft zo te zien niet veel te kosten. Die blijft dan in de woonkamer maar met de Denon app is dan toch lokaal het volume aan te passen. En met een extra chromecast kan die afwas-podcast alsnog over de speakers :P
  3. actieve speakers, zoals Teufel 25 active maar dat lijkt een vrij prijzige oplossing te worden zonder dat de kwaliteit toe neemt als je voor een aardig merk kiest? Minder tweedehands aanbod.
Iets met HEOS lijkt me onnodig aangezien het zeker niet draadloos hoeft en daarmee ook prijziger wordt dan noodzakelijk.

Qua speakers heb ik nog een setje Bose 301-II liggen maar die worden wellicht op termijn vervangen door iets wat beter klinkt. Waarschijnlijk ook in boekenplank formaat zoals de huidige KEF's, die voldoen prima. Ik ben alleen nog met de wederhelft bezig wat er mag/kan qua opstelling. Ophangen of op een wandplank lijkt daar meer praktisch dan iets op de vloer.

Wat zou jullie keuze zijn? Of zie ik nog iets over het hoofd? Ik neig nu zelf naar 2b. Of in ieder geval de buisjes zo te leggen dan 1a, 1b en 2b mogelijk zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 26-08-2024 15:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Post afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Dit is geen kleine vraag.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-09 20:47
Ik geloof dat ik het nog niet helemaal snap.

In de woonkeuken moeten dus nieuwe speakers komen, die Bose 301-II en die moeten aansturing krijgen?
In de woonkamer hou je 2x2 KEF speakers van Zone 1 en 2? Maar waarom 2 zones in 1 ruimte, stereo over 4 speakers?

Ik zou persoonlijk iets willen hebben in de woonkeuken wat je apart van de woonkamer kan spelen, of in ieder geval voorbereiden dat dat kan want dat ga jij of je vriendin waarschijnlijk toch willen.

Ik ben zelf van het knutselen met een Raspberry Pi, waar je dan nog een DAC en versterker (bv. Fosi) aan moet hangen. Maar in jouw geval is een Wiim Amp misschien een goed idee omdat je daarmee je speakers aan kan sturen, maar je kan er ook allerlei streamingsdiensten op gebruiken.

Of heeft de NAD die je nog hebt staan ook nog streamingopties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
Yes, in de woonkeuken moeten nog speakers komen.

In de woonkamer zitten de speakers nu op A en B, dat hoeft inderdaad niet want 1 zone is genoeg. Een mogelijkheid is dus (de opties 1) om de speakers voor de keuken er bij de versterker aan te sluiten maar ik wil wel de 4 speakers in de woonkamer houden omdmat ik het met 4 speakers in de hoeken erg fijn vind klinken. Met 2 in de keuken erbij worden het dus 6 speakers aan de NAD.

Die NAD voorziet zelf volledig in de streamingmogelijkheden dus dat is al voorzien.
Bij een zone 2 oplossling voor de keuken, zou alleen een versterker voor de keuken al voldoende moeten zijn. Een fullsize tweedehandsje of een Fosi-achtige (de opties 2).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Wuursj schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:39:
Yes, in de woonkeuken moeten nog speakers komen.

In de woonkamer zitten de speakers nu op A en B, dat hoeft inderdaad niet want 1 zone is genoeg. Een mogelijkheid is dus (de opties 1) om de speakers voor de keuken er bij de versterker aan te sluiten maar ik wil wel de 4 speakers in de woonkamer houden omdmat ik het met 4 speakers in de hoeken erg fijn vind klinken. Met 2 in de keuken erbij worden het dus 6 speakers aan de NAD.

Die NAD voorziet zelf volledig in de streamingmogelijkheden dus dat is al voorzien.
Bij een zone 2 oplossling voor de keuken, zou alleen een versterker voor de keuken al voldoende moeten zijn. Een fullsize tweedehandsje of een Fosi-achtige (de opties 2).
OK, maar met de zone 2 pre-out kan je de woonkeuken niet onafhankelijk streamen/gebruiken denk ik? Dan luister je naar hetzelfde als in de woonkamer, met als voordeel dat je volume apart kan regelen.

Maar hoeveel inputs heeft die NAD, want dan heb je toch alles bij de hand?
Aparte volume regeling voor de woonkeuken bij dezelfde audio bron. En alternatieve audio bron/streamen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
De pre-out heeft in zone 2 wat beperkingen ja, alleen de analoge bronnen kunnen onafhankelijk doorgezet worden naar zone2.

Op dit moment is er nog geen behoefte aan andere bronnen maar wat niet is, kan nog komen, zeker als de kinderen wat groter zijn. Dat zou pleiten voor een tweede 'gewone' versterker (optie 2b) met een ingang aan de pre-out van de NAD en een ingang een aan chromecast (audio) voor eventuele andere streams. Dan zijn zo'n beetje alle scenario's wel gedekt :)

Nog even naar optie 1: hoe werkt dat met 6 speakers aan 1 versterker met A/B? In principe staat alles parrallel en mijn middelbare school natuurkunde zegt dat je met 3 x 8 ohm speakers aan 1 kanaal op 2,666 ohm uitkomt en daarmee wel buiten de specs van de NAD gaat komen (4 ohm). Is dat uberhaupt een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Ik zie overigens net een Fosi voorbijkomen op Marktplaats.

Heb er eentje op de kamer van mijn zoontje staan icm een smsl SU-1 usb dac en een Raspberry Pi met daarop moOde OS als muziekspeler. Samen met de Q Acoustics 2020 speakers klinkt dat erg fijn. En flexibel met opties voor internet radio, Spotify, Bluetooth, netwerk muziek schijf en USB muziek schijf.

Fosi Audio V3 met 48v 5A voeding
€ 90,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 39% gewijzigd door Falco op 27-08-2024 19:04 ]

Pagina: 1