Deur bovenaan trap; toegestaan volgens bouwbesluit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetsalsa
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-09-2024
Bij mijn nieuwbouwwoning is de uitgang van de trap direct langs de trap. Dit geeft een onveilig situatie omdat je dus vlak langs de trap de deur uitstapt. Ik heb al gekeken bij het bouwbesluit, maar zie niet echt een passend antwoord op deze situatie. Mag deze deur zo geplaatst zijn, volgens het bouwbesluit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alInJKrrS2RkslaWCLE11ig9tOI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/bCjswaG4IwdMpEPWaUpRH9Cq.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSBETlTB5dAvbItRsF66Ou09m0Y=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/B4Yh6sbZI9ALiIPjgwiHsMgf.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Sweetsalsa op 25-08-2024 10:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 21:50
Dit is zo'n topic waar een foto of een schets wel handig kan zijn. Want dit kan natuurlijk op diverse manieren geinterpreteerd worden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-05 21:48
de uitgang van de trap direct langs de trap
Het zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik snap de vraag wel, al heb ik geen antwoord over het wel of niet mogen en of dit uberhaupt in een bouwbesluit is opgenomen.

Heb je een plattegrond?

Kun je als de deur van de badkamer open staat zoals deze foto om de deur heenlopen om de overloop op te lopen?

Of moet je op de rand van de trap gaan staan, de deur dichtdoen voordat je verder naar de andere kamers kan lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 22:14

TeeDee

CQB 241

En als het niet mag... wat dan?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:28
Als deze deur verder open kan dan op de foto zichtbaar is lijkt mij dit geen probleem, maar dat hangt er misschien ook vanaf of je alleen, met een partner of met rond rennende kinderen woont. Of het mag weet ik niet, maar heb je geen tekeningen gezien voor/tijdens de bouw? Als het niet mag gaan ze denk ik niet je trap of je badkamer verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetsalsa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM4VNxtw8CJN1ZAdDqCdpelsHnE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eVOqTSHUOakM6fEOPL4kt7gO.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetsalsa
nog een extra foto om de situatie te verduidelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Als dat nieuwbouw is, dan is het wel heel slordig opgeleverd.
En die onafgedekte schakelaar is ook link.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 22:23

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Lieve help, wat knullig! En die andere deur dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TeeDee schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:34:
En als het niet mag... wat dan?
Deur dichtkitten en heb je een badkamer minder? :)
Recrush schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:37:
Als het niet mag gaan ze denk ik niet je trap of je badkamer verplaatsen.
Ja,dat dus.

[ Voor 34% gewijzigd door Accretion op 25-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Maar goed, wat wil je nu uiteindelijk? Welke oplossing zie je zelf als het antwoord "nee" is?

* De draairichting veranderen? Niet handig want dan gaat de deur in de badkamer open
* De scharnieren aan de andere kant? Niet handig want dat belemmert de doorgang teveel als je uit de badkamer gaat
* De deur verplaatsen? Waar naartoe dan, ziet er niet echt uit alsof daar ruimte voor is

<knip>Reageren hoeft niet als je het niet waard vind

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 25-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetsalsa
Ik ben met name benieuwd of ze dit zo hadden mogen bouwen als je kijkt naar de NEN-regels en die van het bouwbesluit. Zo niet, kunnen we het er in elk geval over hebben met het bouwbedrijf. Een evt. oplossing zie ik zo ook niet, maar die is er wellicht wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Badkamerdeur naar binnen laten scharnieren is wellicht een optie. Mijn badkamerdeur scharniert ook naar binnen met de radiator erachter. Ik heb een deurstop om te voorkomen dat de deur te ver naar binnen scharniert. (Let even niet op de rommel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNnQkWG42lInOd-EQCnCGJ1Ik7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTo5iyUCO37MpRz0xgSdHYfg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Jan Workum op 25-08-2024 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht dat 'n traphekje voorkomt dat je zomaar naar beneden valt (alhoewel de meeste traphekjes zodanig laag zijn dat je d'r eerder over struikelt.

DIe deur is uberhaupt onhandig gezien die maar voor 90 graden open kan, je blijft dus idd of achter de klink hangen, of je staat met een voet een trede lager.

Scharnier aan andere kant lijkt me ook niks, als je de trap op komt kun je dan zo de deur in je gezicht krijgen en naar beneden kukelen.
Jan Workum schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:46:
Badkamerdeur naar binnen laten scharnieren is wellicht een optie. Mijn badkamerdeur scharniert ook naar binnen met de radiator erachter. Ik heb een deurstop om te voorkomen dat de deur te ver naar binnen scharniert.
Ja, als je daar in de badkamer plek voor hebt.

Alternatief kan ook een schuifdeur zijn; die 'in de muur' schuift.

[ Voor 33% gewijzigd door Accretion op 25-08-2024 10:49 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:00
En dit stond niet op de bouwtekeningen toen je tekende voor de woning?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• S-te-fan
Los van of het mag of niet zie ik dit niet direct als een probleem.

Je kunt de deur openen en gewoon rechtuit de overloop oplopen.

Weet niet wat er achter die deur links zit, maar deuren sluiten en altijd voorzichtig openen is wel een issue daar. Want als je badkamerdeur open staat en er komt iemand uit die andere kamer dan heb je een deurklink in je deur.

Dit was natuurlijk vooraf wel op een plattegrond te zien verwacht ik. En het is dermate ver af dat er ook niks meer in gewijzigd gaat worden zonder veel kosten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

Met deze draairichting van de deur is het niet echt gevaarlijk. Je duwt hiermee niet iemand van de trap af. Hoogstens loop je tegen de deur aan, maar dat is met die andere deur precies het zelfde.

Dit wordt vaker zo gedaan bij nieuwbouwhuizen, dus dit lijkt mij niet zomaar een probleem.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Jan Workum schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:42:
Lieve help, wat knullig! En die andere deur dan?
Als ik aanneem dat die andere deur een slaapkamer is vind ik die wel raar ja.
Je zou verwachten dat slaapkamerdeuren de slaapkamer op draaien en niet de overloop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:33
Bij nieuwbouw geldt volgens artikel 2.34 dat aan de bovenzijde van een trap een trapbordes met een oppervlakte van ten minste 0,8 m x 0,8 m aanwezig moet zijn. Ervan uitgaande dat de bestaande situatie voldoet aan de nieuwbouwvoorschriften, moet bovenaan de trap een vrije vloeroppervlakte van 0,8 m x 0,8 m gehandhaafd blijven. Een eventuele deur zal dus niet direct bovenaan de trap geplaatst mogen worden.
dit is emteen het antwoord?

https://www.nieman.nl/wp-...018/12/BkiP.05.18.VA_.pdf

al gaat dit wel over deur tegen trap aan - je zou kunnen stellen dat badkamer deur niet het bordes onderbreekt.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 25-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Onbekend schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:54:
Met deze draairichting van de deur is het niet echt gevaarlijk. Je duwt hiermee niet iemand van de trap af. Hoogstens loop je tegen de deur aan, maar dat is met die andere deur precies het zelfde.

Dit wordt vaker zo gedaan bij nieuwbouwhuizen, dus dit lijkt mij niet zomaar een probleem.
TS ervaart dit wèl als ongewenste situatie dus vraagt om meedenken in oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Jan Workum schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

TS ervaart dit wèl als ongewenste situatie dus vraagt om meedenken in oplossingen.
Traprekje?

Edit:
tiepvaudt

[ Voor 4% gewijzigd door Frappuccino op 25-08-2024 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37

BCC

Schuifdeur in een koof naar rechts, zodat de leuning daar weer op kan. Anders van de Amerikaanse “halve” saloon deuren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Om vervolgens een nog drukkere dus gevaarlijker deur-hek situatie ter plekke te creëeren 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Serieuze vraag, stond dit niet op de bouwtekening toen je de woning kocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sweetsalsa
dit had ik idd ook gezien: Bij nieuwbouw geldt volgens artikel 2.34 dat aan de bovenzijde van een trap een trapbordes met een oppervlakte van ten minste 0,8 m x 0,8 m aanwezig moet zijn. Ervan uitgaande dat de bestaande situatie voldoet aan de nieuwbouwvoorschriften, moet bovenaan de trap een vrije vloeroppervlakte van 0,8 m x 0,8 m gehandhaafd blijven. Een eventuele deur zal dus niet direct bovenaan de trap geplaatst mogen worden.

dat gaat echter om een deur loodrecht op de trap.
Evt schuifdeur in de muur zou de mooiste en handigste oplossing zijn, maar vandaar dus dat ik de regels omtrent deze situatie wil weten zodat ik de bouwer evt aansprakelijk kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetsalsa
Uiteraard stond dit in de bouwtekening, maar je ervaart het pas als het huis er is en je in het donker de badkamer uitstapt en bijna de trap afrolt..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:22
Jan Workum schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:46:
Badkamerdeur naar binnen laten scharnieren is wellicht een optie. Mijn badkamerdeur scharniert ook naar binnen met de radiator erachter. Ik heb een deurstop om te voorkomen dat de deur te ver naar binnen scharniert. (Let even niet op de rommel)
[Afbeelding]
Dat mag volgens mij ook niet in badkamers. Anders kan iemand die bv gevallen is de deur blokkeren waardoor je die niet kan helpen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:22
Sweetsalsa schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:15:
Uiteraard stond dit in de bouwtekening, maar je ervaart het pas als het huis er is en je in het donker de badkamer uitstapt en bijna de trap afrolt..
Als het alleen in het donker een probleem is dan is het helemaal makkelijk op te lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-05 21:56

d0s

sssst

Volgens mij is het grootste probleem dat die slaapkamerdeur naar buiten opent.

Als je dit een probleem vindt zou ik het oplossen met een (in koofje weggewerkte) schuifdeur, al dan niet voor de slaapkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door d0s op 25-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:15
In onze vorige woning zat op ongeveer dezelfde plek een slaapkamer, draaide de deur naar binnen en sprong de muur nog iets verder weg.
Ik kan me voorstellen dat dit een ongewenste situatie is, maar het stond vast op de bouwtekeningen en je hebt er voor getekend?

Die andere deur tegenover je trap is anders ook vrij knullig geplaatst als die naar je overloop opent.

Wat zei de expert die mee was tijdens je oplevering? Of heb je het toen geaccepteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Dat mag volgens mij ook niet in badkamers. Anders kan iemand die bv gevallen is de deur blokkeren waardoor je die niet kan helpen.
Dat mag wel, het wordt alleen ontraden door veel mensen.. net als een deur die zo is gepositioneerd tov een trap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Sweetsalsa schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:15:
Ik zie een heel mooi stopcontact naast je lichtschakelaar bovenaan de trap, naast de badkamer deur.
Daar een nachtlampje plaatsen en je probleem is opgelost. En/of de badkamer deur gewoon goed open maken zodat je recht de badkamer uit kan lopen ipv schuin.
Met kinderen gewoon een traphekje plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:01
Mijn situatie is ongeveer gelijk aan die van TS met de badkamer en de trap en ik heb dit nooit als gevaarlijk ervaren. Het is bij mij op de overloop ook nooit pikkedonker, misschien dat een klein lampje helpt?

Wat ik wel vreemd vind is dat de slaapkamerdeur tegenover de trap naar buiten lijkt te draaien ipv naar binnen toe.

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sweetsalsa schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:13:
dit had ik idd ook gezien: Bij nieuwbouw geldt volgens artikel 2.34 dat aan de bovenzijde van een trap een trapbordes met een oppervlakte van ten minste 0,8 m x 0,8 m aanwezig moet zijn. Ervan uitgaande dat de bestaande situatie voldoet aan de nieuwbouwvoorschriften, moet bovenaan de trap een vrije vloeroppervlakte van 0,8 m x 0,8 m gehandhaafd blijven. Een eventuele deur zal dus niet direct bovenaan de trap geplaatst mogen worden.

dat gaat echter om een deur loodrecht op de trap.
Evt schuifdeur in de muur zou de mooiste en handigste oplossing zijn, maar vandaar dus dat ik de regels omtrent deze situatie wil weten zodat ik de bouwer evt aansprakelijk kan stellen.
Edit: in 2003 stond er nog specifiek benoemd dat deuren in dat genbied mochten opendraaien. in 2012 is veel van dat soort uitleg aangepast. omdat het artikel is herschreven en ze er minder /geen noodzaak meer inzagen.

https://rijksoverheid.bou...2/afd2-5/par2-5-1/art2-29

Artikel 2.29.

Ingevolge het vierde en vijfde lid moet aan de bovenzijde van de trap een, al of niet van een gang of overloop deel uitmakend, bordes aanwezig zijn, waarvan de minimum breedte is afgestemd op de voorgeschreven minimum breedte van de trap die op dat bordes aansluit. Het in deze leden genoemde begrip "vloeroppervlakte" gekoppeld aan een daarboven vereiste vrije hoogte, impliceert dat ingevolge deze leden bovenaan de trap geen constructie-onderdeel, zoals bijvoorbeeld een deur, mag zijn geplaatst. Dit voorschrift sluit niet uit dat de deur van een op het bordes uitkomende ruimte over de in dit lid bedoelde vloeroppervlakte draait.

[ Voor 70% gewijzigd door twain4me op 25-08-2024 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:30

JustDutch

was ambtenaar :)

Sweetsalsa schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:13:
Ik denk dat deze situatie gewoon aan het bouwbesluit voldoet. Er is namelijk een bordes aanwezig en ik verwacht niet dat er doordat er een deur over het bordes draait, deze ruimte niet meer als vrije ruimte gezien mag worden.
Het zou namelijk betekenen dat elke gang waar een deur indraait tenminste 85 cm breder zou moeten zijn dan de maximale uitslag van een deur (anders is er geen vrije ruimte van minimaal 85 cm). Deze interpretatie gaat ook bij een voordeur direct fout. Je zou dan nooit een woning meer in kunnen komen, want de ruimte direct achter de voordeur (die naar binnen draait), daar is dan geen 85 cm vrije ruimte.

Edit:
Ik heb even een plaatje erbij gezocht van een conceptwoning van een van Nederlands grootste aannemers. Zij kunnen het uiteraard fout doen, maar ik verwacht dat dit wel aan het bouwbesluit voldoet. Afbeeldingslocatie: https://conceptenboulevard.nl/resources/content/concept_photo8_58_bam-plattegrond-eerste-verdieping.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door JustDutch op 25-08-2024 22:02 ]

Forza Mucca

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
Het grotere risico lijkt mij dat je de trap oploopt, iemand de badkamerdeur net opendoet en je er vol met je harsens tegenaan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

No Hands schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Al zou dat zo zijn, zo'n wijziging mag je zelf altijd (laten) aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
[...]

Er wordt gevraagd naar de regels omdat TS dit ervaart als ongewenst.
De oplossing had mijn inziens al gezocht moeten worden in het aankooptraject waarbij de woning gekocht werd op basis van de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweetsalsa
Dank voor alle reacties, ik weet zo voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

[...]

De TS vraagt primair of dit mag volgens het bouwbesluit of andere normen. Daar geef ik antwoord op.

Eventuele goede suggesties werden voor mijn post al genoemd zoals een naar binnendraaiende deur of schuifdeur. Het leek mij niet relevant om dat in mijn post nog eens op te schrijven.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
Sweetsalsa schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:00:
Wat ga je doen? Ben wel benieuwd.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
IceM schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:25:
Wat ik wel vreemd vind is dat de slaapkamerdeur tegenover de trap naar buiten lijkt te draaien ipv naar binnen toe.
Kijkend naar foto 2 lijkt die wel naar binnen te gaan. Maar heel duidelijk is het niet. Heb je niet een plattegrond @Sweetsalsa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

De TS vraagt primair of dit mag volgens het bouwbesluit of andere normen. Daar geef ik antwoord op.

Eventuele goede suggesties werden voor mijn post al genoemd zoals een naar binnendraaiende deur of schuifdeur. Het leek mij niet relevant om dat in mijn post nog eens op te schrijven.
Heb je voor een schuifdeur niet een veel dikkere muur nodig waar hij in kan vallen? Oftewel, gaat dat nu nog lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Sweetsalsa schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:00:
Maar wat is je conclusie /besluit dan nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
Jan Workum schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Om vervolgens een nog drukkere dus gevaarlijker deur-hek situatie ter plekke te creëeren 😉
Het is inderdaad een komen en gaan de badkamer in. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
S-te-fan schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:52:
Los van of het mag of niet zie ik dit niet direct als een probleem.

Je kunt de deur openen en gewoon rechtuit de overloop oplopen.

Weet niet wat er achter die deur links zit, maar deuren sluiten en altijd voorzichtig openen is wel een issue daar. Want als je badkamerdeur open staat en er komt iemand uit die andere kamer dan heb je een deurklink in je deur.

Dit was natuurlijk vooraf wel op een plattegrond te zien verwacht ik. En het is dermate ver af dat er ook niks meer in gewijzigd gaat worden zonder veel kosten te maken.
Die andere deur gaat natuurlijk gewoon die ruimte in. Zie foto 2 en foto 3 waar je geen zichtbare scharnieren ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-05 18:39
Het huis lijkt te zijn gebouwd in de tijd dat het bouwbesluit nog niet eens bestond.
De vraag of deze situatie dus mag volgens het bouwbesluit (van welk jaar dan?) is wellicht interessant, maar zeker niet relevant.

Kan TS aangeven in welke periode dit huis is gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:25
Wij hebben een zelfde constructie, went vanzelf en ervaar het niet als een issue. In het begin nog gedacht om de deur om te draaien zodat die open gaat richting de trap, maar dat leek mij ook niet handig.
Geen idee hoe het in het donker is, op de overlopen hebben we automatische verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
TinusXIII schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Die andere deur gaat natuurlijk gewoon die ruimte in. Zie foto 2 en foto 3 waar je geen zichtbare scharnieren ziet.
Goed gezien, dat was me niet.opgevallen inderdaad.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ach TS komt toch alleen maar even middels hit en run info vragen zonder antwoord te geven op de gestelde vragen. Lees dit vooral als 'ik vind hier wat van en zoek bevestiging'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
BBBvB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:47:
Het huis lijkt te zijn gebouwd in de tijd dat het bouwbesluit nog niet eens bestond.
De vraag of deze situatie dus mag volgens het bouwbesluit (van welk jaar dan?) is wellicht interessant, maar zeker niet relevant.

Kan TS aangeven in welke periode dit huis is gebouwd?
De eerste regel van de TS:
Sweetsalsa schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:28:
Bij mijn nieuwbouwwoning is de uitgang van de trap direct langs de trap. (...)
In combinatie met de nog niet afgewerkte vloeren en muren, vermoed ik zo maar dat het een net gebouwde woning is...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:50
Het is misschien wat mosterd na de maaltijd, maar mijn vorige woning had een zelfde constructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np2BiVtv4zO4QuUj0it1UHyMuVE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/O5RlJnEYEzZW5avpHG9p6SMi.png?f=fotoalbum_medium
...badkamerdeur die open gaat langs het trapgat naar beneden. Jaar of dertien gewoond en nooit het gevoel gehad dat het gevaarlijk was. Deur open en je loopt recht vooruit de overloop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
JustDutch schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat deze situatie gewoon aan het bouwbesluit voldoet. Er is namelijk een bordes aanwezig en ik verwacht niet dat er doordat er een deur over het bordes draait, deze ruimte niet meer als vrije ruimte gezien mag worden.
Het zou namelijk betekenen dat elke gang waar een deur indraait tenminste 85 cm breder zou moeten zijn dan de maximale uitslag van een deur (anders is er geen vrije ruimte van minimaal 85 cm). Deze interpretatie gaat ook bij een voordeur direct fout. Je zou dan nooit een woning meer in kunnen komen, want de ruimte direct achter de voordeur (die naar binnen draait), daar is dan geen 85 cm vrije ruimte.

Edit:
Ik heb even een plaatje erbij gezocht van een conceptwoning van een van Nederlands grootste aannemers. Zij kunnen het uiteraard fout doen, maar ik verwacht dat dit wel aan het bouwbesluit voldoet. [Afbeelding]
Dit is een andere opzet.
1: badkamer zit op een andere plek, dus draairichting deur is anders.
2: de muur springt hier nog iets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tenzij je slecht ter been bent, en/of slechtziend is het niet echt een probleem toch?

Er is ook geen simpele oplossing voor. De deur de andere kant op laten draaien kan iemand die de trap op komt lopen onaangenaam verrassen.
En anders toch maar de deur naar binnen laten draaien.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Draakje5 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Dit is een andere opzet.
1: badkamer zit op een andere plek, dus draairichting deur is anders.
Huh? Nee, exact hetzelfde. Deurklink aan de kant van het trapgat en deuropening bij het opendraaien van de badkamerdeur wijst richting het trapgat. Je kijkt niet toevallig naar de verkeerde kamer in mijn plaatje?
2: de muur springt hier nog iets terug.
Niet veel. Vergelijkbaar met wat TS laat zien (ongeveer 20cm). Trap en deur zullen beide ongeveer 90cm breed zijn, dus dat laat zo'n 25cm er tussen over.

Hoe dan ook: je verlaat de badkamer en doet de deur helemaal open - en je loopt direct rechtuit de overloop op. Dat heb ik al die jaren nooit als probleem of onveilig ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
vanaalten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Huh? Nee, exact hetzelfde. Deurklink aan de kant van het trapgat en deuropening bij het opendraaien van de badkamerdeur wijst richting het trapgat. Je kijkt niet toevallig naar de verkeerde kamer in mijn plaatje?
[...]

Niet veel. Vergelijkbaar met wat TS laat zien (ongeveer 20cm). Trap en deur zullen beide ongeveer 90cm breed zijn, dus dat laat zo'n 25cm er tussen over.

Hoe dan ook: je verlaat de badkamer en doet de deur helemaal open - en je loopt direct rechtuit de overloop op. Dat heb ik al die jaren nooit als probleem of onveilig ervaren.
Echt niet :+
Je komt op jouw tekening bij de trap boven op de overloop aan, de deur rechts van de trap opent richting de slaapkamer en niet richting de overloop. Wij hadden dezelfde opzet in ons vorige woning. Prima. Maar bij TS draait die deur dus naar de overloop toe. De badkamer zit bij TS op de plek waar hier de slaapkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 15-05 11:51
JustDutch schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Edit:
Ik heb even een plaatje erbij gezocht van een conceptwoning van een van Nederlands grootste aannemers. Zij kunnen het uiteraard fout doen, maar ik verwacht dat dit wel aan het bouwbesluit voldoet. [Afbeelding]
Met als groot verschil dat de deur hier de trap afdekt. Je stapt dus nooit direct op de trap vanuit de badkamer, dan moet je de deur eerst sluiten. Lijkt me een fijnere layout, dit plaatje.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Draakje5 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Echt niet :+
Je komt op jouw tekening bij de trap boven op de overloop aan, de deur rechts van de trap opent richting de slaapkamer en niet richting de overloop. Wij hadden dezelfde opzet in ons vorige woning. Prima. Maar bij TS draait die deur dus naar de overloop toe. De badkamer zit bij TS op de plek waar hier de slaapkamer zit.
Hmmm. Nou twijfel ik wie hier nou gek is. :+

Mijn plaatje met verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fly0eF7p7q075YFtUh2Cx9V5q2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UhUR5kLz6f6kiQOeL6MU9qU8.png?f=user_large
Rood is de lijn voor mensen van begane grond naar boven. Blauwe lijn geeft dus de gevaarlijke afgrond van het trapgat aan. En de groene lijn geeft aan dat de badkamerdeur open draait en - als je je door een kwart opengedraaide deur naar buiten loopt - je het trapgat in valt.

Nu, uit een post van TS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwEq8oJbdWe7Q72mLz2YQwKdARQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/eVOqTSHUOakM6fEOPL4kt7gO.gif?f=user_large
...ben ik nou gek of draait hier de deur niet dezelfde kant op open? Zowel bij TS als mijn vorige woning, als de badkamerdeur een kwart open is, loop je als je niet uitkijkt het trapgat in. Toch?

(en dit alles is absoluut niet belangrijk, want TS schreef al voldoende info te hebben. Dit is duidelijk een geval "someone is WRONG on the internet!!!111!")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
vanaalten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Hmmm. Nou twijfel ik wie hier nou gek is. :+

Mijn plaatje met verduidelijking:
[Afbeelding]
Rood is de lijn voor mensen van begane grond naar boven. Blauwe lijn geeft dus de gevaarlijke afgrond van het trapgat aan. En de groene lijn geeft aan dat de badkamerdeur open draait en - als je je door een kwart opengedraaide deur naar buiten loopt - je het trapgat in valt.

Nu, uit een post van TS:
[Afbeelding]
...ben ik nou gek of draait hier de deur niet dezelfde kant op open? Zowel bij TS als mijn vorige woning, als de badkamerdeur een kwart open is, loop je als je niet uitkijkt het trapgat in. Toch?

(en dit alles is absoluut niet belangrijk, want TS schreef al voldoende info te hebben. Dit is duidelijk een geval "someone is WRONG on the internet!!!111!")
Sorry, zie het al. Ik refereerde naar de afbeelding van JustDutch. Niet van jou inderdaad, die situatie is gelijk.
Ik had ook JustDutch gequoted overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Het zal aan mij liggen maar wat is hier gevaarlijk aan?
De deur kan ver genoeg open om zowel de trap of de overloop op te kunnen lopen.
En die andere deur gaat naar binnen open dus dat is ook geen belemmering.
Zou het gemakkelijker zijn als de badkamer deur ook naar binnen zou draaien, ja dat zeker maar dan kan die minder ver open dan naar buiten.

Misschien maak ik mij hierover minder druk dan iemand anders omdat er ergere dingen in de wereld zijn dat kan ook. :P

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1